Utraditionelt turismeinitiativ hjælper 450.000 turister

Lufthavn skaber samarbejde på tværs

Ti organisationer til turistfremme styrker nu deres samarbejde med Jyllands største lufthavn, Billund Lufthavn. De gør det lettere for turister, der lander i lufthavnen at hente viden og inspiration til deres ferie i Jylland og på Fyn. Det sker med en ny fælles turist-app. Ny undersøgelse viser nemlig, at mere end tre ud af fire af turisterne henter deres viden om deres rejsemål digitalt.

Hvert år servicerer de ti turistorganisationer de cirka 450.000 udenlandske rejsende, som lander i Jyllands største lufthavn. Billund Lufthavn er med mere end 90 direkte destinationer og mere end 530 forbindelse med bare ét stop, et naturligt samlingspunkt for en fælles turistinformation, der guider turisterne videre til Jyllands og Fyns mange attraktioner. Samarbej-det har stået på i syv år uden hensyn til kommune- og bygrænser, men med et fælles ønske om at åbne turisternes øjne for de mange muligheder i Jylland og på Fyn.  

Nu lancerer lufthavnen sammen med VisitVejle, VisitFrederica, VisitKolding, VisitAarhus, VisitHorsens, VisitVejen, VisitOdense, VisitRømø-Tønder, VisitBillund samt VisitHerning en ny service i form af en app, der bærer navnet ’West Denmark’. En app der skal gøre det endnu lettere at planlægge dagsrejser, udflugter og længere ferier i Jylland og på Fyn. Det sker primært, fordi oplevelserne skal kunne findes der, hvor de rejsende leder, og det er digitalt.

’Vi er i VisitFredericia meget glade for, at der nu kommer en app, som er målrettet de gæster, som lander i Billund. Vi er sikre på, at det vil gavne både gæsten og de parter, som er en del af projektet’ siger leder Heidi H. Lings,  VisitFredericia.

VisitDenmarks nye strategi
Det utraditionelle samarbejde på tværs af kommune- og bygrænser, som app’en er et resultat af, flugter også fint med VisitDenmarks nye strategi ’Smart Tourism’. Den handler om at servicere ’24/7 – 365, Always On’. Med andre ord skal turistinformationen være uafhængig af tid og sted.

Marketingdirektør i VisitDenmark, Janne Grønkjær Henriksen hilser derfor det tætte samarbejde mellem Billund Lufthavn og de ti turistorganisatio-ner omkring app’en velkommen: ” Den nye app er helt i tråd med turister-nes ønske om digital turistservice, lige når de ønsker det. For dem er det oplevelserne, der tæller. Derfor er det afgørende, at man tænker ud over eget område, hvis ambitionen er at være relevant for turisterne, som i sta-dig større grad bruger mobiltelefonen til at søge viden og inspiration, når de er ferie”.

Samarbejdet mellem de mange turistorganisationer faciliteres af Billund Lufthavn, og det er kun de virksomheder og organisationer, der har indgå-et partnerskab med lufthavnen, der er med i app’en. Det er Billund Lufthavn, der står for driften af den fysiske turistinformation og det digitale univers.

 

Feedback