Tandpleje småbørn (0 - 5 år)

Når dit barn bliver omkring 18 måneder, får I en invitation til jeres første besøg hos Tandplejen. Derefter bliver i indkaldt ca. hver. 14. måned.

Formålet med det første besøg er at få en samtale med jer om jeres barns tandsundhed.
Vi taler blandt andet om tandbørstning, kost, suttevaner og tandskader.
Vi gør meget for at skabe tillid og tryghed, så den daglige tandbørstning og besøgene ved Tandplejen bliver til gode og naturlige oplevelser, som barnet ser frem til.

Dit barns tænder

Børn får 20 mælketænder. De bryder ofte frem i seks til otte måneders alderen, men det kan variere fra barn til barn.

Alle mælketænder er som regel fremme, når barnet er 3 år.

Hvornår bliver dit barn indkaldt næste gang?

Vi indkalder til den første egentlige undersøgelse, når barnet bliver 3 år. Vi vurderer ved hvert besøg, hvornår vi skal ses igen. Vi laver også en forebyggende plan ud fra det enkelte barns behov.

Mælketænderne er vigtige

Det er vigtigt at passe godt på mælketænderne, da de har betydning for barnets udvikling af:

• Sproget - barnet bruger tænderne til at danne lyde med.
  • Fordøjelsen - barnet bruger tænderne til at tygge med.
  • Kæbeudvikling - tænderne sikrer, at kæberne udvikles normalt og holder pladsen til de nye blivende tænder.

6- års tænder

6-års tænderne er de første blivende kindtænder. De kommer helt inde bag de små mælkekindtænder, så man lægger ofte ikke mærke til dem.
6-års tænderne kan godt komme allerede i 5-års alderen. Hold derfor godt øje, når barnet bliver 5 år.

Se tandplejen folder om småbørn - klar besked om dit barns tandpleje:
 PDF ikon brochure_-_smaboern_-_klar_besked_om_dit_barns_tandpleje.pdf

Huller (caries)

Årsagen til huller i tænderne er de bakteriebelægninger, der sidder på tænderne, hvis tænderne ikke bliver børstet grundigt nok. Bakterier laver sukkeret om til syre, som opløser tandens emalje.

Hvordan ser et begyndende hul ud?

Et begyndende hul kan ligne en ”kridtstreg” langs tandkødsranden eller en mørk plet på tyggefladen. Hvis du ser kridtstreger eller mørke pletter på dit barns tænder, så kontakt tandklinikken for råd og vejledning.

Sådan kan du undgå, at dit barn får huller i tænderne:

• Børst barnets tænder to gange om dagen med fluortandpasta
  • Rens barnets mellemrum mellem tænderne med tandtråd, hvis tænderne er sidder tæt
  • Hold igen med slik og søde drikke
Amning og sut

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du ammer barnet fuldt ud de første seks måneder og delvist til 12 måneder eller længere. Modermælken beskytter mod infektioner og forebygger allergi, men den er også meget sød.

Når de første tænder er kommet frem, kan hyppig amning om natten derfor give alvorlige huller i tænderne.

Barnets sutteflaske bør kun indeholde modermælkserstatning eller vand. Hvis barnet har brug for sutteflaske om natten, anbefaler vi, at der kun er vand i sutteflasken.

Sutten stimulerer barnets suttereflekser og kan være en god hjælp til at berolige barnet med. Dyp kun sutten i vand, da søde drikke, honning og sukker kan give dit barn huller i tænderne.

Se tandplejens folder om brugen af sut og børns sproglige udvikling:
  PDF ikon brochure_-_smaaboern_-_om_brugen_af_sut_og_boerns_sprogelige_udvikling.pdf

Tandbørstning

Så snart den først tand bryder frem, skal du børste den. Brug en blød tandbørste med et lille børstehoved.

Sådan kan du holde dit barns tænder sunde:

• Børst dit barns tænder morgen og aften. Barnet må også gerne selv børste, men det er den voksne, der børster tænderne rene. Hjælp med tandbørstningen til 10 -12 års alderen.
  • Brug en lille klat fluortandpasta morgen og aften. Du skal ikke skylle efter med vand.
  • Spar på slik og søde drikke

Børst dit barns tænder hver dag, også selvom barnet ikke har lyst. Det varer nemlig ikke ret længe, før barnet opdager, at der er nogle ting, der skal gøres.

Se Josefine på 8 mdr. få børstet tænder

Gode råd - børstning af 6 års-tand

Læs mere på tandlægeforeningens hjemmeside om hvorfor er god mundhygiejne vigtigt

Børstning af 6-års tanden
Tandbørstning med almindelig tandbørste
på tværs af 6 års-tanden

(Foto: Greve Kommunale Tandpleje)

Børstning af 6-års tand - solobørste
Tandbørstning med solotandbørste
(Foto: Greve Kommunale tandpleje)

Syreskader

For at undgå syreskader på tænderne er det en god idé at mindske det overdrevne forbrug af sure produkter.

Vær opmærksom på, at sodavand, saft og læskedrikke (også light) er sure i kemisk forstand og kan forårsage huller og syreskader.

Du kan læse mere om syreskader på Tandlægeforeningens hjemmeside