Billede af penge
Slå adgang med tegn til/fra

Tilskud og puljer

Her kan i læse om muligheder for tilskud, ansøgninger til puljer og fundraising.

Hvis I er en godkendt folkeoplysende forening (idræt, spejdere, kultur mm.), har I mulighed for at få tilskud fra kommunen til foreningen og til medlemmer under 25 år. Det kræver, at foreningen har mindst 10 medlemmer under 25 år.

Med muligheden for at modtage tilskud fra kommunen til jeres forening, følger pligten til at aflægge regnskab til kommunen hvert år.  Det skal klart fremgå hvad deltagernes samlede egenbetaling er, og regnskabet skal underskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen. I skal bruge tilskudsregnskabsblanketten i Conventus, og når den er godkendt af Kultur & Idræt offentliggøres regnskabet på foreningsportalen på Conventus, jf. lovkrav i Folkeoplysningsloven. Alle tilskudsregnskaber fra godkendte foreninger kan ses under den enkelte forening her: https://www.conventus.dk/fredericia/organisationer/start.php

I kan også låne kommunale lokaler, og hvis kommunen ikke har lokaler i kan låne, kan I måske blive godkendt til lokaletilskud til egne eller lejede lokaler.

Herunder kan I læse mere om de forskellige tilskud.

Puljen for Unikke Oplevelser

Puljen har til formål at understøtte aktører, der skaber tilbud og oplevelser til borgerne i Fredericia Kommune. Puljen udspringer fra Vision 2033, hvor det fra politisk side ønskes, at der i Fredericia skabes nye oplevelser 365 dage om året i hele kommunen til glæde for byens borgere, der hver dag bruger deres lokalmiljø.

Hvem kan søge

Foreninger, grupper, enkeltpersoner og lign. kan søge om tilskud fra Puljen for Unikke Oplevelser. Der kan være flere partnere i projektet, men der skal være én aktør/ansøger, der er ansvarlig for ansøgningens budget og regnskab.

Puljen består i alt af 150.000 kr. Der kan løbende søges om midler fra puljen, og ansøgningerne behandles administrativt. Ansøgninger behandles efter først til mølle-princippet, så længe der er midler i puljen. Der kan maksimalt uddeles 15.000 kr. til hver ansøgning. Midlerne gives under forudsætning af et regnskab/bilag for afholdte udgifter mv.

Der kan søges om midler til: Udgifter til events, tiltag og arrangementer, der profilerer lokalområderne i Fredericia Kommune.

Link til ansøgningsblanket: Undervejs

Her kan du b.la. læse mere om specifikke kriterier for ansøgningen.

Tilskudspuljen

Puljen har til formål at understøtte aktører, der skaber tilbud og oplevelser til borgerne i Fredericia Kommune. Tilbud og oplevelser skal være inden for kultur og idræt og skal understøtte kommunens Vision 2033.

Hvem kan ansøge

Foreninger, grupper, enkeltpersoner og institutioner kan ansøge om tilskud fra Tilskudspuljen. Der kan være flere partnere i projekter, men der skal være én aktør/ansøger, der er ansvarlig for ansøgningens budget og regnskab. Det skal være lokalt forankret arrangementer og projekter, der har særlig relevans for Fredericia Kommune, og det vægtes positivt, hvis ansøger har lokalt forankrede samarbejdspartner.

Tilskudspuljen består af 330.000 kr. årligt, som uddeles i to rul. Puljen fordeles ligeligt på de to årlige ansøgningsrunder. Det vil sige, at der i hver runde samlet set kan uddeles op til 165.000 kr.

Ansøgningsfristerne er: d. 1. september og d. 1. februar hvert år. OBS: I år (2024) er første ansøgningsfrist d. 15. juni pga. indkøringsår.

Der kan gives tilskud til enkeltstående arrangementer, aktiviteter eller projekter. Der kan også ansøges om støtte til materialer, der understøtter aktiviteter. Arrangementerne skal være åbne for alle, og der gives ikke støtte til lukkede events eller arrangementer, der for eksempel kræver medlemskab. Der kan enten være gratis adgang eller opkræves entre. Puljen støtter både nye initiativer og tilbagevendende begivenheder. Ved tilbagevendende begivenheder lægges der dog vægt på udvikling og fornyelse. Midler kan bevilges til arrangementer, events og udgifter i det pågældende og følgende år.

Link til ansøgningsblanket her - er undervejs.

Her kan du b.la. læse mere om specifikke kriterier for ansøgningen.

Kulturpuljen

Puljen har til formål at understøtte, at der er et bredt udbud af kulturtilbud hele året rundt i Fredericia. Ved at skabe en flerårig udviklingsplatform skal puljen samtidig give kulturaktører mulighed for at have fokus på at skabe kvalitet i hverdagen og nye udviklingsprojekter, der understøtter Fredericia Kommunes vision 2033.

Hvem kan ansøge

For at komme i betragtning til at modtage støtte skal følgende være opfyldt: Være en etableret forening (referat fra stiftende generalforsamling, regnskab, CVR.). være åben for alle, være placeret i Fredericia, bidrage til en aktiv kulturscene i Fredericia, have kontinuerlige aktiviteter og have et stærkt fundament som f.eks. at være minimum to år gammel eller have en solid medlems- og/eller frivillighedsbase, som er bæredygtig ift. foreningens videre arbejde.

Ansøgningsfristen er 1. juni 2024 således, at udvalget kan træffe beslutning i august 2024.

Det betyder, at foreningerne allerede i august/september 2024 har afklaring af deres fremtidige finansielle situation for de næste 3 år, og de vil have det resterende af 2024 til eventuelt at afsøge andre finansieringsmuligheder, hvis de ikke opnår støtte i den nye model.

Første udbetaling efter den nye model vil således ske i januar/februar 2025. Da der er tale om et treårigt rul, så vil den næste ansøgningsrunde være i 2027.

Det vægter positivt, hvis foreningerne arbejder indenfor et eller flere af følgende:

Samarbejde og synergi: Foreningen samarbejder med andre foreninger og arbejder med koordinerede satsninger, så der skabes sammenhæng til områdets andre tilbud.

Udviklingstiltag: Foreningen bidrager til en fortsat udvikling af kulturlivet i Fredericia, og foreningen arbejder med konkrete udviklingsperspektiver. Det kunne eksempelvis være, at der arbejdes med at nå ud til nye målgrupper, samarbejde med nye parter eller nyudvikling/kvalitetsløft af eksisterende tilbud.

Initiativer med fokus på frivillige: Foreningen arbejder med forskellige initiativer til at tiltrække og fastholde frivillige.

Synlighed og udadvendte initiativer: Foreningen arbejder med at skabe kendskab til foreningen og synlighed om dens arbejde og arrangementer.

Arbejde med særlige målgrupper: Foreningen arbejder med gode miljøer for særlige målgrupper, f.eks. børn og unge.

Link til ansøgningsblanket - er undervejs

Her kan du b.la. læse mere om specifikke kriterier for ansøgningen.

Brandingpuljen

Fredericia Kommunes brandingpulje har til formål at understøtte events, tiltag og arrangementer, der markerer Fredericia som en attraktiv og levende by og som tiltrækker gæster og nye borgere til kommunen.

Læs mere om ansøgningsprocessen og kriterier her.

Fredericia ordningen

Frivillige folkeoplysende foreninger kan under Fredericia Ordningen søge om tre forskellige tilskud – foreningstilskud, medlemstilskud og kursustilskud. Der er en samlet ramme til rådighed. Hvis ansøgningerne overstiger den samlede ramme, reguleres tilskuddet ned.

Ansøgningsskemaerne lægges ud på Conventus, hvorigennem foreningerne skal søge.  Forenings- og medlemstilskud søges i marts/april og gælder for indeværende år, men på baggrund af sidste års medlemstal. Kursustilskuddet søges i december, og her skal alle kursusbilag vedhæftes. Det er et krav, at foreningen er godkendt som frivillig folkeoplysende forening i Fredericia Kommune, at foreningen har mindst 10 medlemmer under 25 år, og at medlemmerne betaler kontingent. Hvis en forening har mellem 5-9 medlemmer, kan den søge dispensation og modtage tilskud i et år. Herefter skal den have mindst 10 medlemmer for at søge tilskud igen.

  • Foreningstilskud

Foreningstilskuddet gives som et beløb til foreningen, til administration og lign. Beløbet er på  3.000 kr. pr. år. Der kræves ikke dokumentation for udgifterne, men foreningen skal være godkendt, have aktiviteter og have udgifter der svarer til beløbet.

  • Medlemstilskud

Medlemstilskuddet gives pr. medlem under 25 år.

Ved et aktivt medlem forstås et medlem, der har været medlem af foreningen i mindst 3 måneder i det seneste kalenderår (jan-dec). Det forudsættes, at medlemmet har betalt kontingent og kontinuerligt deltager i aktiviteter i foreningen. I forhold til medlemstilskud må et medlem tælles med til og med det år, hvor medlemmet fylder 24 år.

Ovenstående definition udelukker ikke-betalende medlemmer, og personer der kun midlertidigt har deltaget i en forenings aktivitet, som eks. i en sommerlejr, feriesjov eller et stævne.

  • Kursustilskud

Kursustilskuddet betales bagud efter indsendt dokumentation for kursusudgifterne. Der gives ikke tilskud til transport.

Læs mere om ordningen her - og se hvilke foreninger der har fået tilskud.

Bilag

Lokaletilskud

Fredericia Kommune stiller kommunale lokaler til rådighed for de folkeoplysende foreninger. For nogle af lokalerne opkræves et mindre gebyr. De foreninger, der ikke har mulighed for at låne et kommunalt lokale, kan blive godkendt til lokaletilskud, hvis de selv ønsker at leje eller eje et lokale. Lokaletilskuddet er på op til 65 % af driftsudgifterne, dog reguleret ned i forhold til andelen af medlemmer over 25 år og hvis foreningen har for få aktivitetstimer i lokalerne. Før en forening kan modtage lokaletilskud, skal den først godkendes til dette i Folkeoplysningsrådet. Selve kontrakten og de forventede udgifter skal også godkendes først. En forening kan ikke modtage lokaletilskud til kommunale lokaler eller i de selvejende haller i kommunen.

Ekstraordinært lokaletilskud

Foreninger godkendt til lokaletilskud kan søge om ekstraordinært lokaletilskud til større renoveringsprojekter. Når udgifterne til renovering overstiger 10.000 kr. skal der søges om tilskud fra denne pulje. Tilskuddet vil i udgangspunktet også være 65 %.

Ansøgningen skal sendes til Kultur & Idræt før renoveringen påbegyndes, og der skal indhentes mindst to forskellige tilbud, hvoraf et gerne må være lokalt.

Hvis projektet indebærer, at lokalerne forbedres, gives der i udgangspunktet kun tilskud til renovering til det eksisterende niveau, eks. udskiftning af vinduer fra tolags til tolags. Hvis foreningen ønsker trelags vinduer, skal de selv betale differencen.

Fonde og Fundraising

Der er rigtig mange muligheder som forening at søge fonde i Danmark, hvor der er flere end 15.000 fonde. Det er derfor vigtigt at undersøge og udvælge de fonde, der er relevante til jeres projektidé.

Som forening kan I med fordel være særligt opmærksomme på, at mange fonde gerne vil støtte

  1. Konkrete anskaffelser/ anlæg (fx køb af rekvisitter, redskaber, multibaner, haller, mv.)
  2. Aktiviteter (fx træningslejre, klubture, events, arrangementer, mv.).

Omvendt er det meget svært at finde fonde, der vil støtte driftsudgifter (fx lønudgifter, varme, vand el, mv.).

I Fredericia Kommune har I som forening mulighed for gratis medlemskab ved Fundraising Club. Her kan I bl.a. bruge fondsdatabasen som er tilpasset foreninger. I kan læse mere om den enkelte fond/pulje og få nærmere viden om ansøgning og støttemuligheder. Med et gratis medlemskab ved Fundraising Club får i hjælp til at overskue og strukturere jeres jagt efter fondsmidler. Læs mere her og bliv medlem.

Til idrætsforeninger gør vi særligt opmærksom på muligheden for at søge DIF & DGIs `Foreningspulje´, der årligt deler rigtig mange penge ud til mindre lokale projekter under 30.000,- kr. og til større projekter ml. 30.-300.000,- kr.

Læs mere her om DGI og DIF's Foreningspulje her.

Andre fonde som kan søges: