Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 08-02-2017

Referat
Dato:
Onsdag, 8 februar, 2017 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Godkendt

Punkt 2 Prækvalifikation til ny helhedsplan for Sønder- og Korskærparken i perioden 2018-22

Sagsresumé

Med sagen anbefales Byrådet i samarbejde med Sønderparken og Korskærparken at fremsende en ansøgning om prækvalifikation til en ny helhedsplan for perioden 2018-22. Sekretariatet for helhedsplanen har udarbejdet et forslag til ansøgning som forelægges samtlige udvalg til orientering og drøftelse. På baggrund af udvalgenes drøftelser forelægges sagen til beslutning i Økonomiudvalg og Byråd.

 

Sagsbeskrivelse:

Den nuværende helhedsplan, og samarbejdet mellem boligforeninger, borgere, virksomheder, interessentgrupper, uddannelsesinstitutioner, foreninger og flere forskellige fagafdelinger og politikere, løber i perioden 2014-17.

 

I den periode er det fysiske udtryk i området ændret, beboerdemokrati og beboeraktiviteter er udviklet, og der er igangsat en række initiativer inden for sundhed, beskæftigelse, børn og familie, fritid og foreninger samt skoleområdet.

 

Det har alt sammen været medvirkende til at udvikle områder, og har gjort Sønder og Korskær parkerne til et mere attraktivt boligområde, hvor beboersammensætningen har ændret sig blandt de 4.300 mennesker, der beboer de to boligområder. Det har derudover været medvirkende til, at Sønderparken ikke længere optræder på den såkaldte ”ghettoliste”.

 

Fredericia Kommune skal politisk beslutte, hvorvidt der skal indgives ansøgning om prækvalifikation til en ny helhedsplan for perioden 2018-22. Ansøgning om prækvalifikation skal indgives til marts 2017.

 

I det nye udbud til nye helhedsplaner er der krav om en mere professionel organisation til ledelse af helhedsplansarbejdet og temaerne er:

 

  1. Tryghed og trivsel
  2. Kriminalpræventiv indsats
  3. Uddannelse og beskæftigelse
  4. Forebyggelse og forældreansvar

 

Det vedlagte udkast til ansøgning til ny prækvalifikation, er udarbejdet af sekretariatet for helhedsplanen. Den tager afsæt i et særligt fokus på de problemstillinger, hvor områderne markant adskiller sig fra resten af Fredericia Kommune. Samtidig skal der fortsat være fokus på en forebyggende indsats, som tager afsæt i den positive udvikling, der ses, og som har vist sig henover den seneste 4-årige periode i de to boligområder.

 

Sagen foreligges samtlige fagudvalg, hvor der lægges op til en drøftelse af det enkelte fagområdes interesse i sagen, den konkrete ansøgning og eventuelle anbefalinger til temaer, problemstillinger og indsatser.

 

På baggrund af udvalgenes drøftelser tilrettes sagen og fremsendes til Økonomiudvalg og Byråd med henblik på beslutning om deltagelse i prækvalifikationen.

Økonomiske konsekvenser

Der er på nuværende tidspunkt ingen økonomi knyttet til sagen i det den drejer sig om prækvalifikation til en endelig ansøgning i efteråret 2017. Det forventes at kommunen skal bidrage til indsatsen som i dag. Det vil sige med prioritering af resurser, som allerede er en del af de almindelige driftsbudgetter.

Vurdering

Med udgangspunkt i hidtidige initiativer i indeværende periode, vurderer fagafdelingerne, at der er sket meget positivt i Sønder og Korskær parkerne. En ansøgningsrunde til en ny 4-årig periode er samtidig også en anledning til, at revurdere hvilke strategier og indsatser, der bør prioriteres for at imødegå målsætningerne.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller,

 

  1. at udvalgene drøfter ansøgningen til prækvalifikation med særligt fokus på udvalgets ansvarsområde.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 08-02-2017

Sagen drøftet.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 08-02-2017

Drøftet.

Beslutning i By- og Planudvalget den 08-02-2017

Drøftet.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget har drøftet sagen og anbefaler Byrådet at godkende ansøgningen til prækvalificering.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Drøftet.

Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 06-02-2017

Drøftet. Udvalget anbefaler godkendelse, når sagen er drøftet i de stående udvalg.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 06-02-2017

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-02-2017

Børne- og Skoleudvalget anbefaler Byrådet at godkende ansøgningen til prækvalificering.

Punkt 3 Flytning af pas/kørekortekspeditioner fra Borgerservicecentret til Biblioteket

Sagsresumé

Forvaltningen anbefaler at udstedelsen af pas og kørekort flyttes fra Borgerservicecentret til Biblioteket, hvilket vil betyde en serviceforbedring for borgere på arbejdsmarkedet, børnefamilier med skolesøgende børn samt byens køreskoler, idet åbningstiderne på biblioteket er væsentlig længere end borgerservicecentrets nuværende.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunerne overtog i 2007 pas og kørekort ekspeditionerne fra politiet. Borgerservicecentret anvender i dag, hvad der svarer til 2,5 årsværk på opgaven, som både vedrører frontekspeditioner samt egentlig sagsbehandling. Det vurderes, at omkring 1 årsværk er dedikeret til løsning af administrative opgaver, mens de resterende årsværk anvendes til frontekspeditioner. I 2015 var antallet af ekspeditioner 15.074, mens det i 2016 har været 17.128. Stigningen, som er på omkring 13% i forhold til 2015, skyldes det indførte legitimationskrav ved grænserne til Tyskland, Norge og Sverige. Se bilag 1 for en specifikation af henvendelser fordelt på måneder.

 

De nuværende åbningstider i Borgerservicecentret er 23 timer ugentligt, hvor bibliotekets åbningstider er 45 timer i vinterhalvåret og 42 timer i sommerperioden. En integration af opgaven i bibliotekets velkomstcenter vil derfor betyde en væsentlig serviceforbedring for de borgere, som er på arbejdsmarkedet samt børnefamilier med skolesøgende børn. De nuværende åbningstider i Borgerservicecentret svarer til Jobcentrets åbningstider, og blev politisk besluttet i forbindelse med vedtagelsen af kanalstrategien i 2012. Kanalstrategien understøtter ambitionen om, at så mange borgere som muligt anvender de digitale muligheder, men netop pas og kørekort området fraviger fra øvrige fagområder ved, at der er krav om fremmøde.

 

Opgaven omkring udstedelsen af pas og kørekort adskiller sig fra bibliotekets øvrige opgaver ved at være en myndighedsopgave. Det vurderes, at opgaven kan tilføres Velkomstcentrets nuværende opgaver, og ved tilførsel af 2 medarbejdere samt lønbudget på yderligere ½ årsværk vil opgaven kunne håndteres sammen med det øvrige personale, som er tilknyttet Velkomstcentret. Det vurderes ligeledes, at en flytning af opgaven vil kunne øge kundepotentialet på biblioteket, og samtidig vil vi i Fredericia Kommune kunne tilbyde en udvidet åbningstid på området uden et samlet øget ressourceforbrug.

 

Byens køreskoler skal i dag selv booke køreprøverne digitalt, men er i kontakt med Borgerservicecentret, når eleverne skal godkendes. Deres mulighed for kontakt med Borgerservicecentret er i dag begrænset til den nuværende åbningstid, og køreskolerne vil opleve en væsentlig serviceforbedring ved en udvidet åbningstid.

 

Flytningen vil medføre engangsudgift på ca. 200.000 kr. til indretning på biblioteket for at håndtere kunde flowet, mens der ikke vil være udgifter til hardware i form af pasmaskiner og fotostationer, da de er indregnet i en 4 årig koncessionsaftale, som er indgået med leverandøren.

Økonomiske konsekvenser

En engangsudgift på 200.000 kr. til flytning af opgaven, som fordeles ligelig mellem de to fagafdelinger.

Vurdering

Kultur & Idræt og Arbejdsmarked, Borgerservice & Genoptræning vurderer, at en flytning vil medføre en mere fleksibel service over for borgere og kørelærere, og at flytteudgiften kan afholdes inden for eget budget.

Indstillinger

Kultur & Idræt og Arbejdsmarked, Borgerservice & Genoptræning, indstiller, at anbefale overfor Økonomiudvalget,

 

·  At Pas/kørekort opgaven flyttes fysisk og organisatorisk fra 1. september 2017 fra Borgerservicecentret til Biblioteket.

·  At 2 medarbejdere flyttes organisatorisk fra Borgerservicecentret til Biblioteket samt lønbudget til 2,5 medarbejdere overføres fra 1. september 2017.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 08-02-2017

Anbefales overfor Økonomiudvalget.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Godkendt

Punkt 4 Udbud af beskæftigelsesydelser

Sagsresumé

Den 31. marts 2017 udløber de nuværende rammeaftaler med anden aktør, efter tidligere gennemført udbud om varetagelse af beskæftigelsesindsats, i 2013.

 

Arbejdsmarkedsafdelingen planlægger derfor nyt udbud i 2017 inden for en anslået årlig ramme på op til 10 mio. kr.

 

Målgruppen vil bestå af udsatte borgere på offentlig forsørgelse: Kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, ledighedsydelse, ressourceforløb, jobafklaringsforløb.

 

Sagsbeskrivelse:

Arbejdsmarkedsafdelingen har med de nuværende rammeaftaler mulighed for at benytte eksterne leverandører til at løse beskæftigelsesrettede opgaver. De nuværende aftaler udløber den 31. marts 2017 med mulighed for korterevarende forlængelse, frem til et nyt udbud er afgjort. Derfor forventes nyt udbud at være gennemført, så nye rammeaftaler indgås fra 1. juni 2017.

 

Det har været vigtigt, både for at opnå den fornødne fleksibilitet i indsatser og kapacitet, men også fordi det har gjort det muligt at trække på aktørernes særlige kompetencer, så borgerne har kunnet få udviklet og afklaret deres arbejdsevne og uddannelsesparathed.

 

I det nuværende udbud er der defineret 6 delområder:

 

·  Uddannelsesafklarende vejledningsforløb for unge kontanthjælpsmodtagere.

·  Ressourceudviklingsforløb for kontanthjælpsmodtagere.

·  Jobsøgnings- og ressourceudviklingsforløb for etniske kontanthjælpsmodtagere.

·  Ressourceudviklingsforløb for etniske kvindelige kontanthjælpsmodtagere.

·  Tidlig indsats for dagpengemodtagere, samt match 1 kontanthjælpsmodtagere.

·  Udvikling og formidling af fleksjob.

Siden det sidste udbud, har flere præmisser ændret sig, hvorfor det er relevant at overveje, hvordan det kommende udbud skal gennemføres, herunder hvilke målgrupper der skal omfattes og inden for hvilken økonomiske ramme.

 

Økonomiske forudsætninger:

Med refusionsreformen og andre løbende lovændringer, påvirkes refusionssatserne af den lediges anciennitet på offentlig forsørgelse, således der nu kun er 20% statsrefusion på forsørgelsesydelserne efter 1 år på offentlig forsørgelse.

 

Samtidig er der ikke statsrefusion på vejlednings- og afklaringsforløb for jobklare borgere. Det er således blevet væsentligt dyrere for kommunen at købe vejlednings- og afklaringsforløb hos eksterne leverandører, samtidig med der er sket en gradvis nedsættelse af kommunernes driftslofter fra 13.329 kr. pr. helårsperson i 2013 til 11.190 kr. (dog 9.940 kr. for revalidender), så der generelt kan hjemtages mindre i statskompensation for køb af forløb.

 

Det anslås, at det er muligt at gennemføre et udbud til en værdi på samlet 10 mio. kr. om året. Den konkrete udmøntning vil afhænge af målgruppestørrelse og strategier, samt udviklingen i det tilgængelige rådighedsbeløb de kommende år.

 

Erfaringer fra andre jobcentre peger på at der efter gennemført udbud, kan iværksættes forløb for målgruppen til under 2.000,- pr. uge. Med en pris på 2.000,- pr. uge pr. borger, vil der kunne iværksættes og gennemføres 385 forløb om året af 13 ugers varighed, mens der kan gennemføres 515 forløb, hvis ugeprisen er 1.500 kr.

 

Der blev i 2016 samlet gennemført 1.342 vejlednings- og afklaringsforløb for målgruppen af udsatte borgere.

 

Målgrupper for kommende udbud:

Arbejdsmarkedsafdelingen oplever et behov for at omfatte følgende målgrupper af et kommende udbud:

 

·  Udsatte borgere på kontanthjælp

·  Udsatte borgere på uddannelseshjælp

·  Udsatte borgere på integrationsydelse

·  Udsatte borgere på ledighedsydelse

·  Udsatte borgere på sygedagpenge

·  Udsatte borgere på Jobafklaringsforløb.

Fælles for disse grupper er, at de skønnes at have et behov for varierende omfang af en individualiseret indsats som tager udgangspunkt i netop deres udfordringer. Udfordringer som ofte er komplekse og flerkomponerede: Kombinationer af personlige, psykiske, helbredmæssige, økonomiske, sproglige, kulturelle, og motivationsmæssige udfordringer. Løsningerne for at bringe disse videre skal derfor ofte findes i flerfoldige og helstøbte løsninger, som i de fleste tilfælde skal findes i et tæt samarbejde mellem leverandøren, borgeren, virksomheden og kommunen.

 

Det er Arbejdsmarkedsafdelingens erfaring, at målgruppeopdelingen er af mindre betydning, idet der er tale om individuelle problemstillinger af lignende karakter på tværs af målgrupper, alder og kulturer.

 

Fælles for tilbuddene til borgerne er, at de skal have fokus på borgerens motivation og tro på egne evner, identificering og træning af arbejdsevne og uddannelsesparathed, kombineret med afklaring af handlekompetencer i forhold til nuværende og fremtidig håndtering af individuelle udfordringer.

 

Typer af udbud:

Et udbud skal gennemføres jf. Udbudslovens afsnit III (light-regimet). Formalia er stærkt begrænset – men alle potentielle tilbudsgivere skal have lige og fri adgang til at komme i betragtning til at kunne afgive tilbud.

 

Et udbud kan tilrettelægges uden eller med prækvalifikation. Det betyder, at Fredericia Kommune kan vælge, at lade alle interesserede aktører byde ind på opgaven (offentligt udbud) eller vælge, at begrænse antallet af aktører (mindst 5) på hver opgave til at kunne afgive tilbud (begrænset udbud).

 

Udvælgelse af aktører til at kunne afgive tilbud, kan ske på baggrund af aktørernes erfaring med målgruppen.

 

Kvalitets- og evalueringskoncept:

Når eventuelle rammeaftaler eksekveres, forslås opstillet løbende evalueringskriterier for leverandøren, så det bliver muligt løbende at følge op og rapportere effektmål, progression og borgertilfredshed.

Økonomiske konsekvenser

Det foreslåede udbud vil kunne gennemføres inden for budgettet.

Vurdering

Arbejdsmarkedsafdelingen anbefaler, at der efterspørges tilbud fra eksterne leverandører på forløb som rækker på tværs af målgrupper, med mulighed for leverandøren kan byde ind på en, flere eller alle målgrupper. Det vil give den største fleksibilitet i den fremtidige brug af leverandører, og sikre der er tilbud til de borgergrupper, som har behov for og/eller ret til et beskæftigelsesfremmende tilbud. 

 

Samtidig anbefales det, at udbud gennemføres efter prækvalificering, og der i den endelige vurdering indgås aftaler med et mindre antal leverandører, både for at sikre kvalitet og kapacitet, og for at sikre der ikke er for mange leverandører, der henvender sig til de lokale virksomheder, når indsatser er i gang og borgeren skal videre ud på en virksomhed.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter forslag til kommende udbud. 

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Forslaget drøftet.

 

Herunder

Muligheden for at udbyde brancherettede vejledning og uddannelsesforløb

Sammenhængen med Udvalget understreger at kommunens indkøbspolitik skal følges.

Vægtningen af de langtidsledige

 

Punkt 5 Plan for afhjælpning af konsekvenserne af kontanthjælpsloft, 225 timers-reglen og nedsættelse til integrationsydelse

Sagsresumé

Byrådet bad på mødet den 5. december 2016 Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfte konsekvenserne og håndteringen af kontanthjælpsloft, 225 timers reglen og nedsættelse til integrationsydelse i Fredericia. Det skete på oplæg fra Enhedslisten. Med sagen lægges op til denne drøftelse på baggrund af en af status på området samt de initiativer Arbejdsmarkedsafdelingen har sat i gang i forhold til den nye lovgivning.

Sagsbeskrivelse:

Folketinget vedtog i marts 2016: Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte, integrationsloven og forskellige andre love, (Kontanthjælpsloft, 225-timersregel, ferie til uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere m.v.), Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven og forskellige andre love, (Udvidelse af personkredsen for modtagelse af integrationsydelse m.v.) og i august 2015 Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love (indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og kontanthjælp mv.).

Disse tre love har medført, at en gruppe borgere har fået nedsat de ydelser, som de modtager fra kommunen og Udbetaling Danmark.

Vedtagelsen af de tre love medførte debat i medierne omkring de forventede konsekvenser for de berørte borgere. Arbejdsmarkedsafdelingen har i vedlagte bilag lavet en status over de foreløbige konsekvenser.

Status i Fredericia Kommune er pr. 10. januar 2017, at 2 borgere med baggrund i kontanthjælpsloftet og 2 borgere med baggrund i 225 timers-reglen har ansøgt om økonomisk hjælp. En opgørelse af antallet af ansøgninger om enkeltydelse viser, at der fra juli til december 2016 har været et samlet mindre fald i sammenligning med samme periode i 2015.

Arbejdsmarkedsafdelingen i Fredericia Kommune har ikke fået flere henvendelser vedrørende udsættelser i de første måneder efter udbetalingen af de reducerede ydelser. Dette skal imidlertid ses i forhold til, at effekten af lovændringerne på kontanthjælpsloft og 225-timers-reglen først har haft effekt i de sidste måneder af 2016.

Staten har tildelt kommunerne en kompensation til understøttende indsatser i forhold til lovændringerne. Kompensationen udgør 26.000 kr. om året i en 4-årig periode. Arbejdsmarkedsafdelingen har på baggrund af forventningerne til konsekvenser af lovændringerne men også i forhold til andre borgere, som måtte henvende sig med lignede økonomiske udfordringer, følgende initiativer:

Planen indeholder 6 initiativer:

1.  Rådgivningssamtaler

2.  Supplerende ydelser

3.  Socialfaglig beredskabsgruppe

4.  Hjælp til husning

5.  Arbejdspladser

6.   Orientering af Byrådet

Ad. 1: Rådgivningssamtaler

Ydelsescentret er blevet opnormeret med et årsværk inden for Arbejdsmarkedsafdelingens egen ramme.

Indførslen af ændringerne i integrationsloven, indførslen af kontanthjælpsloftet samt 225 timers-regler var forventet en administrativ stor opgave. Derfor valgte Arbejdsmarkedsafdelingen at opnormere Ydelsescenteret med 1 stilling. Den ekstra normering har gjort det muligt for Ydelsescentret at yde borgerne den nødvendige service i forhold til vurderinger og rettidige udbetalinger.

Ydelsescentret og Jobcentret har måtte gennemgå samtlige ca. 2.000 borgersager, hvor der skulle ske en individuel vurdering af, om de skulle omfattes af 225 timers reglen. Derudover har Ydelsescentret gennemgået sagerne i forhold til kontanthjælpsloft og i forhold til om borgeren er omfattet af opholdskravet.

Frem til at loven trådte i kraft, har de borgere, der kunne blive omfattet, modtaget orienterings-, varslings- partshørings- og afgørelsesbreve, som både har forklaret, hvad det ville betyde for borgeren, og hvornår borgeren ville mærke konsekvenserne i deres udbetaling.

Råd og vejledning generelt:

Alle borgere har over de seneste måneder fået generel råd og vejledning i forhold til lovgivningen om både kontanthjælpsloft, 225 timers reglen og integrationsydelsen. Det handler både om skriftlig og mundtlig kommunikation, dels i forhold til deres ydelse, dels i forhold til hvad de kan få hjælp til i forhold til at opnå lønnede arbejdstimer.

Generel råd og vejledning er fremadrettet en naturlig del af de samtaler, somborger og sagsbehandler har i forbindelse med jobsamtaler, der afholdes minimum hver 3 måned.

Råd og vejleding i fht. økonomi- og gældsrådgivning:

Ydelsescentret foretager for alle ydelsesmodtagere i Fredericia Kommune, der henvender sig i forbindelse med økonomiske problemer, en konkret vurdering af baggrunden for henvendelse i forhold til behovet for henvisning til økonomi- og gældsrådgivning ved kommunens økonomi- og gældsrådgiver.

Det gælder også for de borgere, der er berørte af ændringerne. I forbindelse med henvendelsen undersøger Ydelsescentret, om borgeren er berettiget til en enkeltydelse efter gældende regler.

Herudover har Ydelsescentret i forbindelse med indførslen af kontanthjælpsloftet og 225 timers-reglen aftalt med bolig.nu og Boligkontoret, at de hver måned sender en liste over huslejerestancer til Ydelsescentret, som derefter kontakter borgeren og tilbyder råd og vejledning. Udvekslingen af oplysningerne mellem Boligforeningerne og Ydelsescentret er hjelmet via § 92 i lov om leje af almene boliger.

Øget fokus på ægtepar, som er berørt af lovændringerne:

De familier, hvor begge er på offentlig forsørgelse, og hvor ægtefællerne ikke opfylder 225 timers reglen, mister familien helt eller delvist en forsørgelsesydelse. Disse borgere står med en økonomisk udfordring. Arbejdsmarkedsafdelingen har indtil primo januar 2017 haft 16 familier, som er blevet berørt.

For at være på forkant med de udfordringer, som det giver den enkelte familie, sender Ydelsescentret hver måned besked til Jobcentret om ægtepar, hvor den ene ægtefælle helt har mistet hjælpen. Jobcentret kontakter på den baggrund disse borgere og tilbyder fra jobbørsen et job, som borgeren matcher. Er der ikke et ledigt job, som borgeren matcher, tilbydes borgeren på anden vis hjælp og vejledning til jobsøgningen.

Jobcentret forsøger først og fremmest at matche borgeren til et job, som vil gøre borgeren selvforsørgende. Dernæst om borgeren kan opnå ordinær beskæftigelse i et antal timer, der primært vil give borgeren mulighed for at få fodfæste på arbejdsmarkedet og ad den vej blive selvforsørgende, sekundært vil give borgeren mulighed for at optjene ret til kontanthjælpen /uddannelseshjælpen/integrationsydelsen igen.

Hjælp til jobsøgning

Arbejdsmarkedsafdelingen tilbyder hver uge forskellige former for tilbud, hvor borgerne får hjælp til jobsøgning – herunder cv, ansøgning, samtaler. Der er oprettet jobklubber, jobcafeer og jobværksteder for både aktivitetsparate og jobparate kontanthjælpsmodtagere. Ved seneste status i december 2016 deltog 192 borgere i disse jobsøgningsforløb.

Arbejdsmarkedsafdelingen arbejder løbende med at styrke indsatsen, så flest muligt deltager, og effekten optimeres. Medio januar tilbydes borgere, der er udfordret i fht. IT, øget hjælp til anvendelse af Jobnet.

Ad. 3 Tværfagligt samarbejde i kommunen

Arbejdsmarkedsafdelingen er i løbende dialog med Voksenservice og Familie- og Børnesundhed, da borgerne, som er omfattet af ændringerne på beskæftigelsesområdet, kan have behov for støtte fra andre afdelinger i kommunen. Helt generelt oplever Arbejdsmarkedsafdelingen, at nogle borgere har kontakt til flere afdelinger i Fredericia Kommune samtidig.

Ad. 4 Hjælp til husning

Ydelsescentret tager i forbindelse med henvendelser, hvor familier sættes ud af deres bolig, kontakt til Voksenservice, som varetager opgaven omkring husning jf. Lov om Socialservice § 80.

Ad. 5 Arbejdspladser

Fokus på arbejdsgivere, der på sigt vil kunne tilbyde job

Arbejdsmarkedsafdelingens mentorer og jobkonsulenter har konkrete drøftelser med arbejdsgivere, som har berørte borgere i praktik. Formålet er, at nogle af timerne i praktik konverteres til ordinære timer i takt med borgerne bliver optrænet i jobbet, og på sigt opnår selvforsørgelse.

Arbejdsmarkedsafdelingen modtog i december en 2 årig bevilling på 2,5 mio. kr. fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), til en særligt tilrettelagt virksomhedsindsats, som blandt andet har til formål at give mulighed for at arbejde aktivt for at give udsatte borgere mulighed for at komme ud i praktik i en virksomhed og forsøge at aftale med arbejdsgiverne, hvordan flest mulige timer løbende kan konverteres til lønnede arbejdstimer. Det forventes yderligere at kunne afhjælpe følgerne af 225 timers-reglen for de borgere, der har mest brug for støtte for at opnå lønnede timer. 

Jobdating mellem borgere og virksomheder:

Jobcenter Fredericia har afholdt jobdatingarrangementer 3 fredage i november, med henblik på at jobdating mellem borgere og virksomheder. Dette tiltag evalueres.

Fokus på småjobs og midlertidige stillinger:

Arbejdsmarkedsafdelingen oplever, at flere borgere nu interesserer sig for at finde beskæftigelse for at modvirke effekten af lovændringerne. Derfor gennemførte Arbejdsmarkedsafdelingen i oktober, november og december en kampagne over for virksomhederne. Formålet med kampagnen var at få virksomhederne til at stille småjobs (225 timer pr. år eller 6 timer pr. uge) og midlertidige stillinger til rådighed. Evalueringen viste, at der var en udbud af stillinger, og stillingerne blev besat. Efterfølgende er fokus på småjobs og midlertidige job blevet en integreret del af indsatsen i Arbejdsmarkedsafdelingen, som arbejder på at etablere en teknisk løsning, som kan vise de ledige stillinger i Jobcenter Fredericia på tv-skærme i områder, hvor borgerne har deres gang.

Jobcentret indgår i 2017 i et udviklingsprojekt under STAR: Jobrettede samtaler-bølge 2, hvor medarbejderne opkvalificeres til og træner en ny metode til, hvordan borgerne og medarbejderne i fællesskab holder skærpet fokus på job. STAR har bevilget 0,885 mio. kr. til formålet.

Ad. 6 Orientering af Byrådet

I bilaget findes udbydende materiale vedr. status på effekterne af lovændringerne.

Ud over tiltagene i Fredericia Kommune har staten netop sendt et nyt lovforslag i høring om udbetaling af en skattefri jobpræmie på op til 2.500 kr. om måneden i op til 18 måneder, til langtidsledige, der bliver selvforsørgende. 

Jobpræmien er målrettet personer, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp, sygedagpenge, ressourceforløbsydelse, revalideringsydelse og ledighedsydelse.

For personer, der modtager dagpenge og feriedagpenge, midlertidig arbejdsmarkedsydelse og kontantydelse er kravet halvandet års sammenlagt ledighed.

Hvis lovforslaget vedtages forventes det yderligere at understøtte borgerens incitament til at arbejde for selvforsørgelse, og Arbejdsmarkedsafdelingen forventer at støtte op med initiativer, der understøtter de ledighedes mulighed for at identificere ledige jobs. 

Økonomiske konsekvenser

Der vurderes ikke at være økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune, hvis selvforsørgelseseffekterne og andelen, der er omfattet af kontanthjælpsloft, 225 timers reglen eller loven om integrationsydelse, følger udviklingen i resten af landet.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at de beskrevne initiativer understøtter borgerne i retning af hel eller delvis selvforsørgelse, ligesom det vurderes, at initiativerne i vidt omfang tilgodeser forslagene fra Enhedslisten.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at udvalget drøfter effekterne af lovændringerne samt de beskrevne og igangværende aktiviteter.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Drøftet. Herunder

Behovet for opfølgning på om ordningen fastholder folk i ledighed med 225 timer eller får folk videre i merbeskæftigelse. Gerne inden sommerferien.

 

Bilag: 

Punkt 6 Drøftelse af strategi for virksomhedsrettet tilbud

Sagsresumé

Forslag til strategi for brug af de virksomhedsrettede aktiveringsredskaber løntilskud, nyttejob og virksomhedspraktik, fremlægges af formanden for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Formanden fremlægger følgende forslag til strategi:

 

Virksomhedspraktik – tættere på ordinær, lønnet beskæftigelse

 

Virksomhedspraktik er et af de redskaber, vi anvender til at hjælpe ledige ind på arbejdsmarkedet, og som i flere undersøgelser er dokumenteret som effektivt.

 

I Fredericia ønsker vi at anvende Virksomhedspraktik som et virksomt middel til at hjælpe ledige borgere ind på arbejdsmarkedet. Vi ønsker med virksomhedspraktik at afklare den lediges beskæftigelsesmål samt at opkvalificere den ledige, så han eller hun nemmere får fodfæste på arbejdsmarkedet. Formålet med virksomhedspraktik er således at komme i job eller uddannelse og etableres således med udgangspunkt i borgerens forudsætninger.

 

Virksomhedspraktik kan indeholde delmål på vejen mod job eller uddannelse: Man kan træne sine sociale kompetencer – f.eks. at indgå i faglige og sociale fællesskaber og skabe netværk, eller man kan få faglig opkvalificering, der matcher virksomhedens behov. Uanset hvilke perspektiver, der ligger i virksomhedspraktikken, er det afgørende, at disse er tydeligt aftalt og beskrevet i borgerens ’Min plan’, inden praktikken starter. På samme måde er der aftalt progressionsmål for praktikken, som der jævnligt følges op på fra jobcenteret. Andelen af jobparate borgere (både dagpengeberettigede og kontanthjælpsmodtagere) i løntilskud skal øges med henblik på at rykke disse borgere helt tæt på eller ind i ordinær beskæftigelse.

 

Virksomhedspraktik er et redskab til afklaring og udvikling, og det følger deraf, at der altid skal være mindst en fastansat medarbejder med ledelsesansvar og –kompetence sammen med en borger i virksomhedspraktik. En borger i virksomhedspraktik kan ikke optage en ordinær, lønnet stilling, men virksomhedspraktikken kan konverteres til ordinære timer i takt med, at borgeren udvikler sig til fagligt og

personligt at opfylde kravene til ordinær beskæftigelse. På denne måde kan der ske en glidende overgang fra offentlig forsørgelse til ordinær beskæftigelse.

 

Fredericia Beskæftigelsesforum inddrages i en rådgivende funktion i forhold til at pege på brancher og områder, hvor virksomhedspraktik kan anvendes i Fredericia Kommune.

 

Den 26. april 2016 offentliggjorde Beskæftigelsesministeriet en effektanalyse af virksomhedspraktik rettet mod kontanthjælpsmodtagere over 29 år. Analysen viste, at både privat og offentlig virksomhedspraktik hjælper med at bringe kontanthjælpsmodtagere hurtigere i beskæftigelse. Afgangsraten til beskæftigelse øges med knap 84% efter et afsluttet praktikforløb i en privat virksomhed, mens det tilsvarende tal for et praktikforløb i en offentlig virksomhed er knap 65%.

Økonomiske konsekvenser

Der kan være økonomi forbundet med udmøntningen af strategien, i det omfang strategien betyder der skal iværksættes alternative aktiveringstiltag for én eller flere målgrupper.

Vurdering

Administrationen vedlægger bilag 2, til oplysning om fakta om virksomhedsrettede redskaber, samt bilag 3 om opgørelsen af brugen af løntilskud, nyttejob og virksomhedspraktik opgjort pr. 25/1-2016.

Indstillinger

Det indstilles, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter det fremlagte forslag til strategi.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Sagen udsat

Punkt 7 Orientering om effekt af aktiviteter ved job- og sprogskole

Sagsresumé

På baggrund af et ønske fra Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget er der lavet en evaluering af aktiviteterne på integrationsområdet ved anden aktør for 2016.

 

Sagsbeskrivelse:

På Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalgets møde i december 2016, ønskede udvalget, at der skulle udarbejdes en nærmere vurdering af beskæftigelseseffekterne af tilbuddene på integrationsområdet.

 

Hos anden aktør er der henholdsvis en jobskole og en sprogskole. Formålet med jobskolen er at give borgeren en indsigt i det danske arbejdsmarked herunder afklaring af borgerens egne arbejdsmarkedsrettede kompetencer og ressourcer med henblik på at komme i uddannelse og job. I 2016 har der været 167 borgere i forløbet, heraf er 45 borgere kommet i job- og uddannelsesrettede aktiviteter samtidig med, at der blev oprettet 175 praktikker.

 

Der har været 416 borgere tilmeldt sprogskolen. Af de 41 borgere som har været tilmeldt eksamen, bestod de 39 svarende til 95,1 %.

 

Indfødsretsprøven er den prøve, som skal bestås i forbindelse med ansøgning om dansk statsborgerskab. Der har været 19 tilmeldte og 12 bestod svarende til 63,1 %. Til sammenligning bestod 31,2 % på landsplan til prøven i juni.

 

Medborgerskabsprøven blev indført i 2016, og er den prøve, som skal bestås i forbindelse med ansøgning om permanent opholdstilladelse. 5 ud af 6 borgere, der var tilmeldt prøven, bestod.

 

Årsresultatet for aktiviteterne er beskrevet i bilag 1.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurdere, at årets resultat for aktiviteterne hos anden aktør er tilfredsstillende.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Taget til efterretning.

Punkt 8 Orientering om Fredericia Kommunes deltagelse i projekt WIPP

Sagsresumé

Sagen er en orientering til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget samt til Sundhedsudvalget om Fredericia Kommunes deltagelse i Interreg-projektet WIPP (Welfare Innovation in Primary Prevention). Projektet har fokus på tidlig opsporing af sårbare ældre og reducere risikoen for funktionstab.

Projektet er forskningsbaseret og LEAD-partner er Syddansk Universitet. Derudover deltager en række andre samarbejdspartnere bestående af såvel kommuner, private virksomheder og forskningsinstitutioner på tværs af den dansk-tyske grænse.

Sagsbeskrivelse:


Fredericia Kommune deltager i Interreg-projektet WIPP sammen med 11 samarbejdspartnere. Projektansøgningen blev godkendt den 14. december 2016 og projektet er oficielt gået i gang 1. januar 2017.

WIPP står for Welfare Innovation in Primary Prevention. LEAD-partner i WIPP er Syddansk Universitet – Institut for Idræt og Biomekanik, Center for Active and Healthy Ageing (CAHA). De øvrige partnere i projektet er:

  • Esbjerg Kommune
  • Slagelse Kommune
  • Odense Kommune
  • Arla Foods
  • Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
  • Europa-Universität Flensburg
  • AOK Nordwest
  • Landeshaupstadt Kiel
  • Howe Fiedler Stiftung Kiel

Derudover er der et antal netværkspartnere, der deltager i projektet som et slags advisory-board eller følgegruppe. Der er i alt 26 netværkspartnere fordelt på både private og offentlige organisationer, virksomheder, foreninger mv. på tværs af hele regionen. Fredericia Kommune har særligt tre netværkspartnere i projektet. Det er: SOSU-skolen i Fredericia, Ældresagen i Fredericia og UCL – sundhedsuddannelserne.

WIPP ganske kort

Overordnet set har projektet fokus på at øge de gode leveår for den aldrende del af befolkningen. Overordnede mål for projektet er at udvikle og implementere en innovativ, grænseoverskridende og bæredygtig model for at:

i. opspore sårbare ældre i den tidligste fase

ii. reducere risiko for funktionstab

iii. mindske sundhedsomkostninger og øge de sunde leveår[MBH1] 

Projektet arbejder med udvikling af en ny screeningsmodel, testkuffert til sundhedspersonale, webinarer, hjemmetræningsprogrammer, informationsmaterialer, app til dataindsamling samt meget mere.

I projektet er indlagt forskning omkring træning af ældre på forskellige måder (hjemmetræning, træningsforløb, træning m/u proteintilskud mv.). Forskningsdelen samt de værktøjer, der udvikles i projektet er primært fokuseret på ældre borgere, der er 65+. Fredericia Kommune indgår i denne del af projektet, og skal være med til at finde borgere, der indgår i forskningen, sundhedspersonale skal afprøve og teste redskaberne mv.

I Fredericia Kommune er fokus derudover også på borgere udenfor arbejdsmarkedet (enten ledighed eller sygdom). Her skal der arbejdes med screening af målgruppen for funktionsevne, og eventuelt intervention, hvis i risiko for funktionsevnenedsættelse. Målet er at forebygge endnu tidligere og Fredericia Kommune har derfor også fokus på aldersgruppen 55+.

I Fredericia vil dette ske i et samarbejde mellem jobcenter, genoptræningscenter, Idræt i Dagtimerne, FIC og Sundhedssekretariatet.


 [MBH1]

Økonomiske konsekvenser

WIPP-projektet har et samlet budget på 2,7 mio. Euro svarende til lidt over 20 mio. kr. Heraf udgør Interreg-tilskuddet ca. 12 mio. kr. og resten udgøres af medfinansiering fra projektets partnere.

 

Fredericia Kommunes andel af det samlede projektet budget udgør 1.790.910 kr. Heraf udgør Interreg-tilskuddet 978.825 kr.

 

Fredericia Kommunes medfinansiering er på 812.092 kr., som afholdes inden for egen ramme. Medfinansieringen udgøres primært af medarbejdertimer.

Vurdering

Den ældre befolkning (65+) i Schleswig-Holstein og Syddanmark vil på kun 15 år stige med hhv. 6,7 % og 7,3 %. Funktionsnedsættelse er hyppigere hos ældre og resulterer i nedsat livskvalitet og høje sundhedsydelser.

 

Tidlig opsporing af sårbare ældre borgere har et stort potentiale for at reducere funktionsnedsættelse, funktionstab, sundhedsomkostninger og at øge de sunde leveår, hvis det efterfølges af gode skræddersyede handlingsplaner.

 

Deltagelse i projekt WIPP giver Fredericia Kommune mulighed for at være med i udviklingen af screeningsredskaber og interventioner, der kan sikre den tidlige opsporing i tæt samarbejde med forskningsinstitutioner og offentlige myndigheder på tværs af den dansk-tyske grænse.

 

Ved at inkludere en yngre målgruppe (55+) med tilknytning til Arbejdsmarkedsområdet, kan projektet være med til at afprøve og undersøge muligheden for en endnu tidligere forebyggelse, der skal være med til at forhindre at denne målgruppe har en hurtigere funktionsnedsættelse end den øvrige befolkning.

Indstillinger

Arbejdsmarkedsområdet indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget og Sundhedsudvalget tager orienteringen om Fredericia Kommunes deltagelse i projekt WIPP til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Taget til efterretningfte

Punkt 9 Orienteringssag Next Step

Sagsresumé

I samarbejde med Madsby Parken og Idræt i Dagtimerne har Jobcenteret udviklet et forløb – Next Step - som skal give de borgere, der er længst væk fra det ordinære arbejdsmarked et afsæt hen mod beskæftigelse eller uddannelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Målet med Next Step er at træne og vejlede borgeren hen mod ordinær beskæftigelse, praktik eller uddannelse. Det sker igennem træningsbanen i Next Step, som består af undervisning, vejledning, fysiske arbejdsopgaver i Madsby Parken samt tilknytning til ”Idræt i Dagtimerne” med efterfølgende virksomhedspraktik eller uddannelse. Vejledning og undervisning kan være inden for områder som økonomi, faglige og personlige kompetencer, CV, arbejdsrettet adfærd og sundhed. Borgeren arbejder ud fra egne mål og delmål, hvor der kan være behov for vejledning og støtte, som kan ske individuelt eller på holdniveau. Der er min. 1 times obligatorisk motion hver uge. Der kan vælges mellem de mange tilbud i ”Idræt i dagtimer” eller træning i projektrummet.

 

Det betyder, at indsatserne således understøttes af sundhedsfremmende læring omkring fysisk bevægelse i projektrummet eller ved ”Idræt i dagtimer”.

 

Ugen vil blive delt op, så borgeren mandag til torsdag er i Madsby Parken og om fredagen deltager i aktiviteter i jobcenteret.

 

I Next Step er der tilknyttet job- og træningskonsulenter samt ergo- og fysioterapeut, som alle skal understøtte den beskæftigelsesrettede indsats. Desuden er der tilknyttet to jobkonsulenter til tilbuddet. Når en borger er klar til at komme videre i et virksomhedsrettet forløb, vil der blive koblet en jobkonsulent på, som indenfor 4 uger visiterer borgeren til et virksomhedsforløb.

 

De opgaver som indgår i arbejdsopgaverne i Madsby Parken er opgaver, som ikke i forvejen varetages af de fastansatte medarbejdere. Det vil f.eks. være vedligehold af stier, reparation og vedligehold af bænke og opgaver, der understøtter de frivillige foreninger, som benytter Parken.

Økonomiske konsekvenser

Next Step afholdes inden for Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptrænings nuværende budgetramme.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurdere, at Next Step vil kunne bringe flere borgere tættere på det ordinære arbejdsmarked.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Taget til efterretning.

Punkt 10 Forslag om afklaring af forsørgelsesgrundlag

Sagsresumé

I forbindelse med finansloven blev der afsat midler i satspuljen for Arbejdsmarkedet til, at vende bunken med borgere der er syge og på langvarig kontanthjælpsydelse eller helt uden forsørgelse.

 

Dansk Folkepartis Byrådsgruppe stiller forslag om;

At borgere der er for syge til, at arbejde og som gennem flere år har været deltagere i forskellige afklarende foranstaltninger, får afklaret deres fremtidige forsørgelsesgrundlag i form af fleksjob eller førtidspension.

 

Forslaget uddybes yderligere på Byrådsmødet

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet drøfter sagen.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Byrådet drøftede sagen, og indstiller til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget at behandle forslaget på et udvalgsmøde.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Forslaget behandletForslaget drøftet og konklusionen blev er at der kommer et nyt forslag fra DF til behandling på et kommende møde i Arbejdsmarkedsudvalget.

 

Forslaget skal ses og behandles i sammenhæng med udmøntning af satspuljemidlerne.

 

Samtidigt Udvalget efterlyser udvalget værktøjer til at nedsætte sagsbehandlingstiden.

Punkt 11 Forslag om medarbejdere som mentor / coach

Sagsresumé

Dansk Folkepartis Byrådsgruppe stiller forslag om, at medarbejdere der dels er:

 

Mentorer / Coach 

Sidder i det Rehabiliterende Team

Ikke kan sidde og træffe afgørelser i Fleksjobudvalget eller Pensionsudvalget.

 

Dans folkepartis byrådsgruppe finder ikke, at borgerens retssikkerhed tilgodeses, når medarbejdere har flere forskellige funktioner i forhold til borgerens sag.

 

Forslaget uddybes yderligere på Byrådsmødet

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet drøfter sagen.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

 

Byrådet drøftede sagen, og indstiller til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget at behandle forslaget på et udvalgsmøde.  

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Udvalget drøftede sagen og afventer yderligere forslag fra DF.ønsker en nærmere redegørelse for brugen af mentorer på et kommende udvalgsmøde. Herunder oplæg til stillingtagen til DF’s spørgsmål,.

Punkt 12 Orientering (Lukket)