Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 14-12-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 14 december, 2016 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 60 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 61 Godkendelse af kvalitetsstandarder for GenoptræningsCentret

Sagsresumé

Kvalitetsstandarderne i Genoptræning skal godkendes af Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget. Der er udarbejdet nye standarder på følgende områder:

Servicelovens § 86: Genoptræning og vedligeholdelsestræning.

Sundhedslovens § 140a: Vederlagsfri fysioterapi.

Sundhedslovens § 140: Genoptræning efter hospitalsophold.

 

Sagsbeskrivelse:

GenoptræningsCentret har udarbejdet nye kvalitetsstandarder (vedlagt som bilag).

 

·  Servicelovens § 86: Genoptræning og vedligeholdelsestræning. Området omfatter, at kommunen skal tilbyde genoptræning til afhjælpning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse. Desuden skal kommunen tilbyde hjælp til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for det.

 

·  Sundhedslovens § 140a: Vederlagsfri fysioterapi, der omhandler behandling hos praktiserende fysioterapeut efter lægehenvisning.

 

·  Sundhedslovens § 140: Genoptræning efter hospitalsophold omhandler tilbud til borgere, som har et lægefagligt begrundet behov for almen genoptræning efter et hospitalsophold eller undersøgelse og som henvises med en genoptræningsplan.

 

Kvalitetsstandarderne er udarbejdet for at sikre opfyldelse af serviceniveauet i Fredericia Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at kvalitetsstandarderne på de tre områder lever op til det serviceniveau, som Fredericia Kommune ønsker.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at kvalitetsstandarderne godkendes af Arbejdsmarked- og Integrationsudvalget.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 62 Drøftelse af flygtningesituationen og strategi i 2017

Sagsresumé

På baggrund at mundtligt oplæg om flygtningestatus, drøftes flygtningesituationen, herunder videreførelsen af udvalgets strategiudvikling for 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved indgangen til 2016 forventede staten, at Fredericia ville modtage 147 nye flygtninge i løbet af året. Det var i det lys, at strategier og indsatser blev fastlagt i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

 

Siden har det vist sig, at flygtningetilgangen til Fredericia er aftaget betragteligt. Staten har nedskrevet forventningerne, og her ved udgangen af november måned 2016, er der kun kommet 68 flygtninge. Det kan altså konstateres, at Fredericia vil modtage færre end det oprindeligt forudsatte.

 

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning har, i samarbejde med de øvrige afdelinger i kommunen, tilrettelagt indsatser og arbejdet med flygtninge og familiesammenførte, ud fra den strategi som Arbejdsmarkeds- og integrationsudvalget vedtog på mødet den 24. februar 2016.

 

I lyset af erfaringerne i 2016 er det relevant at overveje, hvorvidt der er indsatser, der skal styrkes eller omprioriteres, for at opnå de bedst mulige integrations- og selvforsørgelseseffekter for flygtninge og familiesammenførte.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at de nuværende indsatser og resultater i 2016 har været tilfredsstillende i forhold til de resultater, der opnås i andre kommuner. Med den nuværende strategi vedtaget af Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, er der skabt en sammenhængende politik med det nødvendige fokus på borgerens selvforsørgelse, selvom der stadig er potentiale i forhold til udslusning i job og inddragelse af civilsamfundet.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter flygtningestatus, og hvorvidt den nuværende strategi også skal være udgangspunktet for indsatserne over for flygtninge og familiesammenførte i 2017.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Strategien er fortsat udgangspunktet. Udvalget ønsker nærmere vurdering af beskæftigelseseffekterne af tilbuddene samt en temadrøftelse om boligsituationen for flygtninge.

Punkt 63 Drøftelse af øget borger- og interessentinddragelse i Arbejdsmarkedsafdelingen

Sagsresumé

Arbejdsmarkedsafdelingen præsenterer tre mulige måder at arbejde med øget borgerinddragelse i udviklingen af afdelingens serviceydelser.

 

Sagsbeskrivelse:

På et fællesmøde mellem Demokrati- og Borgerudvalget og Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget blev det drøftet, hvordan Fredericia igennem øget dialog med borgere og andre interessentgrupper kunne understøtte medskabelse og dialog om udvikling af den kommunale service. Udgangspunktet for drøftelserne var, om det var muligt at danne et fast dialogforum, som spørges ved nye tiltag.

 

Det blev besluttet, at Arbejdsmarkedsafdelingen skulle præsentere forslag til afprøvning af øget borgerinddragelse i afdelingen, og gerne forslag som giver erfaringer, der kan bruges i andre afdelinger.

 

Arbejdsmarkedsafdelingen arbejder i dag med borgerinddragelse på forskellig vis, fra de individuelle planer med borgerne, over udvikling af eksempelvis det nye aktiveringstilbud ”Next Step”, som erstatter nogle af aktiviteterne for borgere længst fra arbejdsmarkedet, til udviklingen af fællessamtaler mellem a-kasse, jobcenter og borger. Erfaringerne er, at borgerne i vidt omfang er i stand til og ønsker at give input til deres oplevelse af mødet med Arbejdsmarkedsafdelingen.

 

Derfor præsenteres i det følgende 3 forslag til nye måder at øge borger- og interessentinddragelsen:

 

1)  Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget besluttede på sit møde den 21. september 2016 at arbejde med projektet ”Mødet med borgeren i øjenhøjde” overfor aktivitetsparate borgere og borgere i ressourceforløb.

 

Det er naturligt at tænke borgerinddragelse ind i projektet. Det kan gribes an på forskellig vis og med forskelligt ambitionsniveau. Hurtigst vil det være hvis jobcentret i løbet af januar, inviterer en gruppe på 8-10 borgere blandt aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som på baggrund af en spørge- ramme, giver input til hvordan kommunikation, brevveksling og aftaler kan optimeres. Alternativet kunne være, at iværksætte en mere grundig proces, jf. bilag 1.

 

2)  Sygedagpengeområdet er et af de områder der kan give anledning til konflikter, blandt andet når uarbejdsdygtighed og rådighed skal vurderes. Her oplever borgerne nogle gange, at de bliver klemt i lovgivningen, idet det opleves at rådighed i sygedagpengelovgivningen efter en bred vurdering, adskiller sig fra a-kassens vurdering af rådighed i dagpengelovgivningen.

 

Det vil være relevant at gå i dialog med a-kasserne, både i forhold til en fælles forståelse med et borgerperspektiv, og i forhold til den konkrete skriftlige kommunikation mellem borger og jobcenter henholdsvis a-kasse. Det foreslås, at bringe forslaget som en fællesopgave på det kommende møde mellem fagforeninger og sygedagpengeafsnittet i januar 2017, med henblik på nedsættelse af en arbejdsgruppe der aftaler den nødvendige koordinering af opgaven ud fra et borgerperspektiv.

 

 

3)  På integrationsområdet er mange borgere, som konsekvens af ny lovgivning, overgået til integrationsydelse. Det gælder både nytilkomne flygtninge, familiesammenførte og andre udlændinge, der har haft ophold i Danmark i mindre end 7 ud af de sidste 8 år.

Erfaringerne peger på, at nytilkomne på trods af, at de er uvante med sprog, kultur og Fredericia Kommune, kan være lettere at få i arbejde eller uddannelse end indvandrere, der har haft ophold gennem flere år.

 

Ved nedsættelse af en gruppe bestående af et antal indvandrere, der har været i Danmark i flere år, kan der muligvis opnås ny viden om, hvad der er af årsager og løsningsmuligheder i forhold til at bringe dem i arbejde.

 

Temaet kan konkretiseres ved at invitere en gruppe på 8-10 borgere og repræsentanter for foreninger til en udviklingsworkshop, hvor de får mulighed for fortælle om deres oplevelser med jobcentret, og hvad der eventuelt kan styrke den job- og uddannelsesrettede indsats sammen med dem. Resultatet kunne bringes for udvalget til drøftelse af integrationsindsatsen for borgere der har befundet sig i Danmark i flere år, men stadig ikke er integreret på arbejdsmarkedet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at de tre forslag til drøftelse, vil øge borger- og interessentinddragelsen på nogle områder, som er relevante for større grupper af borgere, ligesom der vil kunne uddrages erfaringer, der er relevante for andre afdelinger i kommunen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter øget borgerinddragelse.

Bilag

Bilag 1 – Borgerinddragelse

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Sagen drøftedes. Forløbene afsluttes inden sommerferien.

Punkt 64 Drøftelse om socialøkonomisk virksomhed

Sagsresumé

Med udgangspunkt i 3 konkrete scenarier lægges der op til en drøftelse af Arbejdsmarkedsafdelingens videre arbejde med at understøtte etableringen af økonomisk bæredygtige socialøkonomiske virksomheder i Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Socialøkonomiske virksomheder er et tema, der de senere år i stigende grad optager kommunerne, som en af flere veje til at øge det rummelige arbejdsmarked og skabe flere arbejdspladser til borgere med forskellige skånebehov og arbejdsevne.

 

I Fredericia Kommunes budget for 2017 er det vedtaget, at der skal arbejdes med at understøtte økonomisk bæredygtig socialøkonomisk virksomhed. Med formuleringen antages det, at det er muligt at understøtte skabelsen af lønnet indtægt for flere borgere på en virksomhed, som også forretningsmæssigt formår at skabe en fornuftig omsætning i sin forretningsdrift. Det findes der eksempler på rundt i landet.

 

Definition på en socialøkonomisk virksomhed:

 

I 2015 opstillede regeringen følgende definition på en socialøkonomisk virksomhed

 

”En privat virksomhed, der driver erhverv med det formål, gennem sit virke og formål, at fremme sociale og samfundsgavnlige formål”.

 

For at registrere sig som socialøkonomisk virksomhed, skal en virksomhed opfylde 5 kriterier:

 

1)  Have et socialt formål

2)  Væsentlig erhvervsdrift

3)  Uafhængighed af det offentlige

4)  Inddragende og ansvarlig ledelse

5)  Social overskudshåndtering.

De væsentligste forskelle på en socialøkonomisk virksomhed og en almindelig virksomhed er, at de ser socialt udsatte som ressourcer, der kan bidrage aktivt til samfundet, og så forbliver overskuddet i virksomheden med henblik på at skabe yderligere udvikling, skabe flere arbejdspladser eller gavne samfundsnyttige formål som sundhed eller miljø.

 

Man kan skelne mellem 2 hovedtyper af socialøkonomiske virksomheder:

De der arbejder med en målgruppe, hvor målet er at hjælpe udsatte ind på arbejdsmarkedet med eksempelvis kompetenceudvikling, jobtræning, eller helt regulære jobs, hvor udsatte finder livsglæde og selvværd ved at forsørge sig selv. For nogle er succeskriteriet regulære jobs, mens det for andre er at rykke udsatte borgere personligt og fagligt.

De der arbejder for en sag, hvor målet er at forbedre livskvaliteten for en særlig målgruppe eller en sag, der gavner samfundet. Det kan være gennem virksomhedens aktiviteter, produkter eller sociale overskudshåndtering. Eksempler er oplysning om økologi eller støtte til stofmisbrugere.

Erfaringerne med etablering og drift af socialøkonomisk virksomhed rundt i landet er, at der er en meget stor variation i forhold til andelen af erhvervsdrift, sammensætningen af ressourcegrundlag og social håndtering af overskud:

I den ene ende af skalaen findes almennyttige organisationer uden erhvervsdrift, hvor formål og aktiviteter er sociale og velgørende, og som bygger på støtte og frivillighed. I den anden ende af skalaen er der tale om rent kommercielle virksomheder med en stærk CSR profil, og hvor ressourcegrundlaget kommer fra erhvervsdrift med reinvestering af overskuddet.

 

Der findes allerede i dag en lang række socialøkonomiske virksomheder over hele spektret, og Arbejdsmarkedsafdelingen er allerede i dialog med flere organisationer og virksomheder, der er interesseret i at indgå i videre drøftelser:

 

-  En socialøkonomisk not-for-profit virksomhed der allerede er etableret i flere byer rundt i landet, og som tilbyder både at drive virksomhed med ordinært ansatte borgere med skånebehov, og træne udsatte borgere typisk gennem længerevarende udviklingsforløb, med henblik på både afklaring og træning til egentlig beskæftigelse.

-  Virksomheden lægger vægt på et længerevarende gensidigt forpligtende forhold mellem kommune og den socialøkonomiske virksomhed de etablerer og driver.

 

Eksempler på etablerede virksomheder er syning og design til handicappede, vedligehold og udlån af hjælpemidler, eller it-mekanikere.

 

Det videre initiativ til et samarbejde vil kræve, at Fredericia Kommune overvejer, om der er interne opgaver, der kan overdrages til virksomheden mod betaling.

 

-  En virksomhed som ønsker at oprette et vikarbureau, og leje arbejdskraft ud blandt borgere med skånebehov, til private og offentlige virksomheder. Da flere og flere opgaver løses af løst tilknyttede medarbejdere, som virksomheder lejer ind i kortere eller længere tid ad gangen, da man herigennem opnår øget fleksibilitet i produktionen og blandt andet slipper for de administrative opgaver, der opstår ved at ansætte selv. Derfor vil målet være også at kunne ansætte udsatte borgere eller andre med et skånebehov til at administrere vikaransættelserne.

 

Virksomheden er afhængig af at opnå nogle tilsagn fra lokale virksomheder, som vil aftage vikarer og derigennem styrke deres sociale profil, uden nødvendigvis selv at skulle fastansætte.

 

Det videre initiativ vil kræve, at Fredericia Kommune henviser borgere i optræning, mod betaling og muligvis også til ansættelse af en projektmedarbejder i opstarten.

 

-  En social kapitalfond, hvis formål er at investere i etablering af nye virksomheder med en stærk CSR profil, samt understøtte væksten i eksisterende virksomheder der eksisterer på et rent forretningsmæssigt grundlag men ønsker at tage et socialt ansvar. Deres forretningside bygger på en antagelse om, at den bedste måde at udvikle potentialet for inklusion af flere borgere i udkanten af arbejdsmarkedet eller langt udenfor, er ved at understøtte økonomisk vækst i virksomheder med en stærk CSR profil, hvorved de vil kunne trække endnu flere ind på arbejdsmarkedet. Fonden har et stærkt ønske om, at vise det fortsat kan lade sig gøre både at være socialt bevidst og drive virksomhed, og derigennem udbrede metoder til flere virksomheder, blandt andet ved at investere i gode lånevilkår via fondens kapital, og egentlig erhvervsstøtte via hjælp til forretnings- og driftsudvikling.

-   

Et videre samarbejde med kapitalfonden vil betyde Fredericia Kommune skal delfinansiere forretnings- og driftsudvikling i en periode. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at alle tre præsenterede muligheder er realistiske at få i drift inden for ca. et halvt år, ligesom de alle vil kræve etableringshjælp fra Fredericia Kommune, enten i form af opgaveløsning for kommunen og/eller i form at et etableringstilskud.

 

Det er Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptrænings vurdering, at det ikke er muligt på nuværende tidspunkt, at anslå hvor mange arbejdspladser nogen af modellerne vil kunne skabe.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter socialøkonomisk virksomhed, herunder drøfter om det ønskes, at fagafdelingen arbejder videre med en eller flere af de tre præsenterede muligheder.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Sagen drøftet. Udvalget ønsker at der kan laves indsatser indenfor alle søjler alt efter de konkrete muligheder.

Punkt 65 Forslag til Årshjul 2017

Sagsresumé

Forslag til Årshjul 2017 for Arbejdsmarked- og Integrationsudvalget

Sagsbeskrivelse:

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning har udarbejdet forslag til Årshjul 2017. Årshjulet er lavet på baggrund af de i kommissoriet for Udvalget beskrevne opgaver, politiske mål og fokusområder.

Årshjulet er illustreret i bilaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at udvalget drøfter forslaget til Årshjul 2017.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Årshjulet drøftet og godkendt.

Punkt 66 Oversigt over projekter i Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning

Sagsresumé

Oversigt over projekter i Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning fremlægges. Arbejdsmarkedsafdelingen planlægger udbud af ydelser fra eksterne leverandører, og udvalget vil senere blive orienteret.

 

Sagsbeskrivelse:

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning blev på sidste møde i udvalget bedt om at kvalificere projektoversigten, der blev præsenteret på mødet.

 

Projektoversigten indeholder en række projekter, som afdelingen arbejder med. Projekterne spænder over puljetildelinger fra STAR, lokalt initieret og finansierede projekter samt konkrete kontrakter, som er indgået med eksterne leverandører.

 

Som udgangspunkt er projekterne i oversigten beskrevet med navn, målgruppe, formål, mål, forventet effekt og økonomi. Projekternes omfang og længde varierer.

 

Projekterne, som er knyttet til aftaler med eksterne leverandører, står for at skulle i udbud i den kommende tid. Når udbudsplanen er klar, vil Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning orientere udvalget om udbudsprocessen.

 

Projektoversigten er i bilaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Projekterne i oversigten vurderes at være en vigtig del af Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptrænings arbejde med opfyldelsen af visionen for den beskæftigelsesfremmende indsats i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at oversigten tages til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Taget til efterretning. Præsentation af oversigten ligges ind i årshjulet som en tilbagevendende begivenhed for udvalget.

Punkt 67 Forslag til byrådet om kontanthjælpsloft, 225 timers reglen og integrationsydelse:

Sagsresumé

Forslag fra Enhedslisten

Til mødet i Fredericia Byråd, mandag d. 5. december 2016

 

Forslag til byrådet om kontanthjælpsloft, 225 timers reglen og integrationsydelse:

Byrådet pålægger formanden for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, at lade udarbejde en plan for afhjælpning af problemerne, som har ramt mange af Fredericias indbyggere som følge af lovgivningen om kontanthjælpsloft, 225 timers reglen og integrationsydelse. Planen skal som udgangspunkt indeholde følgende:

1) Rådgivningssamtale. Alle de uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere, der har fået nedsatte ydelser som følge af reglerne om kontanthjælpsloft og integrationsydelse eller er blevet ramt af reglerne om 225 timers arbejde, tilbydes en rådgivningssamtale hurtigst muligt. For kommende modtageres vedkommende ved opstart af ydelsen.

2) Supplerende ydelser. De borgere, der p.t. ikke opfylder betingelserne for visitation til andre ydelsesformer, tildeles, efter konkret og individuel undersøgelse, ydelser, som kan afhjælpe den nød, som de er stedt i ved de fattiggørende loves indførelse (f.eks. via Aktivlovens § 81, § 81a, § 82 eller Servicelovens § 52a). Forvaltningen yder den enkelte borger praktisk bistand med evt. kontakt til anden afdeling, ansøgninger og udfyldelse af skemaer o. lign.

3) Socialfaglig beredskabsgruppe. Der nedsættes en socialfaglig beredskabsgruppe på tværs af sektorer. Gruppen varetager opsøgende opgaver - jf. pkt. 1 - med rådgivning om bolig og økonomi, bistand til ansøgninger og sagsbehandling af overførsel til andre forsørgelsesydelser.

4) Hjælp til husning. Der udarbejdes en plan til byrådet, for hvordan forvaltningen vil yde praktisk og økonomisk hjælp til husning af de mennesker, der får nedsat deres boligstøtte eller overgår til integrationsydelse (og senere nedsat ydelse pga. 225 timers reglen) og derfor ikke kan betale deres husleje i nuværende eller kommende bolig. Hjælpen skal ydes til anskaffelse af en billigere bolig, betaling af evt. gæld til nuværende udlejer og til flytning/opmagasinering m.v.

6) Arbejdspladser. Der udarbejdes en plan til byrådet, for hvorledes forvaltningen vil finde arbejdspladser til de borgere, der omfattes af 225 timers reglen. Her kan eksempelvis findes inspiration hos Aarhus Kommune.

7) Orientering. Byrådet skal løbende orienteres om, hvor mange ydelsesmodtagere der efter nedsættelse af bolig- og særlig støtte eller overgang til integrationsydelse eller nedsat ydelse pga. 225 timers reglen opgiver bolig henholdsvis bliver eller forbliver hjemløse, fordelt på familietyper, enlige med og uden børn, par med og uden børn – og orienterer om hvilke indsatser kommunen i den anledning iværksætter.

 

Motivation:

Hundredvis af fredericianerne er blevet ramt af folketingets fattigdomsskabende reformer. Senest udmøntet i vedtagelse af L 111 (Udvidet integrationsydelse) og L113 (Kontanthjælpsloft og 225 timers reglen).

Kommunen har pligten til at opfylde borgernes grundlovssikrede ret til forsørgelse, hvis disse ikke selv ”kan ernære sig og sine”. En beskæring i forsørgelsesydelser, der gør det umuligt for de offentligt forsørgede at sikre sig og sine tag over hovedet, mad på bordet, tøj på kroppen, aktivitet og digital kommunikation, må derfor følges af tilbud fra kommunen om andre ydelser,

Af fattigdom følger store sociale og sundhedsmæssige problemer.

Gennem flere af landets sociale love har kommunen pligt til at virke forebyggende overfor sociale problemer gennem rådgivning og vejledning og ved ”en tidlig og helhedsorienteret indsats”. Kommunen har tillige pligt til at skaffe boliger til hjemløse.

Den rådgivende indsats skal for at være forebyggende iværksættes før en social deroute er en realitet. Det er eksempelvis helt utilstrækkeligt først at rådgive og iværksætte afbødende tiltag mod fattigdom, når der modtages underretning fra Fogedretten om udsættelse af bolig eller når familier er sat på gaden. Vi skal handle længe inden.

Cecilie Roed Schultz, Enhedslisten

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Byrådet drøfter sagen.

Beslutning i Byrådet den 05-12-2016

Byrådet anmoder Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget om at behandle forslaget på det kommende udvalgsmøde.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Udvalget ønsker en nøjere vurdering af de enkelte forslag til en kommende dagsorden.

Punkt 68 Orienteringssag - indsats for sårbare unge

Sagsresumé

Orienteringssag om Bevillingsnævnets rolle i udmøntningen af forligstekst omkring sårbare unge i budget 2016. Orienteringssagen er på dagsordenen til Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Uddannelsesudvalget, Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget samt Sundhedsudvalget.

Sagsbeskrivelse:

Følgende forligstekst fremgår af budget 2016:

Indsats for sårbare unge

Udsatte borgere lever i gennemsnit 15-20 år kortere end andre mennesker og henvender sig mindre til lægen med deres helbredsproblemer. Misbrug blandt unge er et problem, som forligspartierne ser på med stor alvor. Der er brug for en proaktiv og intensiv indsats, der hjælper de unge tilbage til en god tilværelse i uddannelse og job. Derfor skal der bevilliges 600.000 kr. årligt til en læge i misbrugscentret.

 

Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget forelægges i løbet af 2015 en plan for en samlet forebyggende indsats af unges misbrug. Planen træder i kraft primo 2016.

Forligspartierne ønsker at signalere, at stoffer i nattelivet er helt uacceptabelt, og derfor skal planen tage initiativ til et samarbejde mellem byens natklubber, barer og kommune omkring drug-tests.

 

I planen indgår afklarende psykologsamtaler til sårbare unge på vej gennem uddannelsessystemet, samt forslag til finansiering af den samlede indsats. Forligspartierne ønsker, at de unges forældre og netværk deltager i indsatsen.

Der afsættes 750.000 kr. i 2016 og 2017, hvorefter indsatsen evalueres”.

 

På den baggrund har der bl.a. været en drøftelsessag på Bevillingsnævnets dagsorden den 27. september 2016, hvor nævnet drøftede, hvorledes de kunne bidrage til udmøntningen af ovenstående.

 

På mødet orienterede Peter Balsgaard fra Fredericia Lokalpoliti om, at der frem til den 27. september 2016 har været 141 politisager i Fredericia omkring besiddelse af hash eller andre stoffer. Kun to af disse sager er registreret på diskoteker eller lignende steder. Der er ikke sket en stigning på dette område i politimæssig sammenhæng.

 

Bevillingsnævnet besluttede enstemmigt på mødet:

 

-  At der ikke på nuværende tidspunkt ændres i afgørelsernes vilkår, fx omkring drug-tests – bl.a. for at bibeholde ensartetheden i politikredsen.

 

-  At Bevillingsnævnet primo 2017 inviterer diskoteksejere til et dialogmøde, hvor narkoproblematikken kan drøftes, og hvor der kan følges op på de tidligere drøftelser omkring bander. På dette møde vil den nuværende Restaurations- og bevillingsstrategi også blive drøftet, så det kan vurderes, om der er behov for en revidering af denne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14-12-2016

Orienteringssag – indsats for sårbare unge.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-12-2016

Orientering taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 12-12-2016

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 69 Orientering (Lukket)