Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 16-08-2017

Referat
Dato:
Onsdag, 16 august, 2017 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 31 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 16-08-2017

Godkendt

Punkt 32 Drøftelse af udkast til Beskæftigelsesplan 2018

Sagsresumé

Jævnfør tidligere besluttet tids- og handleplan, skal udvalget nu drøfte første udkast til beskæftigelsesplan 2018, efter Fredericia Beskæftigelsesforum har givet sit input til planen.

 

Sagsbeskrivelse:

Hvert år udarbejdes en Beskæftigelsesplan på Arbejdsmarkedsområdet.

 

Planen består dels af den lokale prioritering, dels af nogle centralt fastsatte ministermål.

 

For 2018 er de centralt fastsatte mål:

 

·  Virksomhederne skal have den nødvendige og kvalificerede arbejdskraft.

  • Flere personer skal i beskæftigelse eller uddannelse frem for at være på offentlig forsørgelse.
  • Flere unge skal have en uddannelse.
  • Flere flygtninge og familiesammenførte skal være selvforsørgende.

Inden udkast til Beskæftigelsesplan 2018 blev udarbejdet, har Fredericia Beskæftigelsesforum drøftet fokusområder, som efterfølgende er indarbejdet.

 

Nærværende udkast adskiller sig fra tidligere år ved at adressere fokusområder til politisk drøftelse og beslutning efterfølgende, frem for en række konkrete mål og måltal. Formålet er at skabe et større politisk råderum for en løbende udvikling af beskæftigelsesindsatsen i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter udkast til Beskæftigelsesplan 2018

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 16-08-2017

Udkast til Beskæftigelsesplan 2018 blev godkendt.

 

Beskæftigelsesplanen skal forelægges Fredericia Beskæftigelsesforum inden fremsendelse til Økonomiudvalg og Byråd.

Punkt 33 Orientering om en styrket ungeindsats

Sagsresumé

Status på beslutning vedtaget i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 21. september 2016 om at styrke ungeindsatsen. Formålet med den besluttede strategi er, at flere unge under 30 år skal starte uddannelse eller job og blive selvforsørgende.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrunden for beslutningen om at styrke ungeindsatsen var, at udviklingen i Fredericia var mere negativ end på landsplan. Særligt havde denne udvikling været kendetegnede for de uddannelsesparate unge, hvor en ny tendens viste et stigende antal unge kombineret med en svagt stigende gennemsnitlig varighed af forløbene. Modsat præsterede Fredericia fortsat godt i forhold til de aktivitetsparate unge, hvor antallet ligger nogenlunde stabilt på ca. 190 unge. Årsagen til stigningen inden for uddannelsesparate unge kan delvist findes i erhvervsskole- og vejledningsreformen fra 2015, som skærpede kravene til de unge i forhold til optagelseskrav og uddannelse. Herudover formodes det, at Fredericia er blevet særligt hårdt ramt af stramningen på AMU-området, idet vi har mange unge på de studieforberedende forløb. Stramningen har betydet, at en stor gruppe unge ikke længere kan optages på disse forløb. VUC og IBC vurderer, at der sammenlagt er afvist omkring 100+ potentielle kursister på de studieforberedende forløb i 2016/2017.

 

Handleplanen, som blev besluttet i efteråret 2016, tog bl.a. udgangspunkt i, at en tidlig indsats og hyppig kontakt har vist sig at have den største indflydelse på de unges tid på ydelse. Handlingsplanen omfattede følgende delelementer:

 

a.  En udvidelse af samarbejdet med UU Lillebælt idet køb af ydelser fra UU opnormeres fra 2/3 til 1 årsværk og udstationeres fysisk sammen med sagsbehandlerne fra jobcentret.

 

b.  Indførelse af straksaktivering for unge uddannelsesparate, som ikke påbegynder studieforberedende forløb på SU, produktionsskole eller ordinær uddannelse. Formålet er tidlig afklaring af uddannelsesvalg og hurtigste vej til uddannelsesstart.

 

c.  Opnormering af sagsbehandlingen/projektmedarbejder med 1 årsværk, som betyder hyppigere samtaler og tættere koordinering mellem aktivering og myndighed.

 

d.  Konsekvent brug af uddannelsespålæg og sanktion ved udeblivelse fra samtaler og aktivering.

 

e.  Tættere dialog med udbydere af studieforberedende forløb om nødvendige aktiviteter for at optage og fastholde flere unge i forløbene.

 

Målet med handleplanen var at nedbringe antallet af unge uddannelsesparate fra ca. 320 (niveauet for juni 2016) til omkring 240 unge (niveauet for januar 2015). Dette antal vil bringe Fredericia under landsgennemsnittet.

 

Status for den effektuerede handlingsplan (juni 2017)

Fælles Modtagelse (jf. punkt a, c)

Som et led i strategien om at styrke ungeområdet flyttede den del af jobcentrets ungeteam, som arbejder med de uddannelsesparate unge, i februar ud i lokaler på IBC på Mosegårdsvej 1. Samtidig er teamet blevet opnormeret med 1 årsværk. Formålet med udflytningen er både at øge koordineringen med uddannelsesinstitutionerne og fremme de unges uddannelsesparathed samt uddannelsesvalg ved at de dagligt færdes i et ordinært studiemiljø. Samtidig med udflytningen er også samarbejdet med UU-Lillebælt blevet styrket, idet der er oprettet en fælles modtagelsesenhed, hvor de unge har mulighed for uanmeldt at komme til en uddannelsesafklarende samtale i tidsrummet mandag, tirsdag, torsdag og fredag kl. 10-13. I dette tidsrum er både en UU vejleder og en sagsbehandler fra jobcentret til stede. Denne nye tilgang giver mulighed for at straksafklare de unge fra første henvendelsesdato og er samtidig et godt styringsredskab i forhold til tilgangen af unge, som modtager uddannelseshjælp. Erfaringen viser, at en stor del af de unge faktisk er uddannelsesparate og dermed klar til at starte på enten ungdomsuddannelse, studieforberedende forløb, produktionsskole eller gå i arbejde. Konceptet giver også mulighed for, at unge, som er i gang med en uddannelse (eller deres studievejledere), kan bruge teamet til råd og vejledning – f.eks. hvis den unge er udfaldstruet. Allerede nu tegner der sig et billede af, at den fælles modtagelse - og det nye koncept med faste åbningstider uden booking – har effekt, idet både de unge og vejlederne på uddannelsesinstitutionerne er begyndt at komme forbi i modtagelses åbningstider. Alt i alt har den fælles modtagelse i perioden 18. april til 23. maj modtaget 94 henvendelser, hvoraf cirka halvdelen er startet på uddannelseshjælp. Fælles modtagelse er således med til at styrke det vigtige forebyggende arbejde i forhold til såvel nytilgang som udfaldstruede unge.

 

STRAKS (jf. punkt b)

En anden del af strategien har været etablering af et straksaktiveringstilbud ”STRAKS”, der er målrettet uddannelsesparate unge mellem 18-30 år, der søger om uddannelseshjælp og har brug for ekstra støtte til at blive klar til at påbegynde og gennemføre et studieforberedende forløb eller en ungdomsuddannelse. Tilbuddet, som startede den 18. april, foregår som et samarbejde mellem Jobcentret, UU Lillebælt og VUC. STRAKS er et løbende tilbud, som kan tilbydes til 25 deltagere af gangen. Forløbet er opbygget således, at de unge mandag, onsdag og fredag modtager fagfaglig undervisning af VUC i dansk og matematik om formiddagen, mens Jobcentret afholder temaindslag om eftermiddagen. Emnerne kan f.eks. være CV, lovgivning, ”dit liv – din handleplan”, selvværdstræning, præsentation af U-turn og misbrugsproblematikker, personligt velværeforløb (hygiejne), tilknytningsforstyrrelser, uddannelsestraditioner i familien og mange flere. Tirsdage og torsdage kører UU uddannelsesrettede forløb. Formålet med tilbuddet er at sikre, at de unge holdes i gang i et relevant studiemiljø, at optimere de unges kompetencer i forhold til at tage en uddannelse og samtidig afhjælpe de mange udfordringer, der kan være en barriere for de unges opstart på uddannelse. Tilbuddet handler kort sagt om at hjælpe de unge hurtigst muligt i uddannelse.

 

Status pr. 23. maj er, at 29 unge har deltaget i STRAKS, hvoraf 8 er stoppet på holdet for enten at starte studieforberedende forløb, indgå praktikaftale eller er overgået til andre tilbud. Langt størstedelen er engagerede unge med forskelligartede udfordringer, som umiddelbart hindrer de unge i at opstarte uddannelse. Det som kendetegner dem på tværs er dårlig folkeskoleerfaring, sporadisk skolegang og dårligt selvværd. For at sikre at denne gruppe i første omgang starter på et studieforberedende forløb - og i anden omgang også starter på og gennemfører en ungdomsuddannelse eller produktionsskoleforløb – kræver både et helhedsperspektiv og et tæt samarbejde på tværs af forvaltninger og uddannelsesinstitutioner. I den henseende er sagsbehandlerne særligt opmærksomme på at involvere andre relevante forvaltninger og tilbud i kommunen som f.eks. Din Indgang, U-turn og Familieafdelingen. På den måde styrkes fokus på overleveringen i overgangene, hvilket direkte taler ind i de problematikker, som det tværbæltlige samarbejde med Middelfart Kommune også adresserer. En anden fordel er, at sagsbehandlerne lærer de unge bedre at kende ved at være tæt knyttet til tilbuddet, hvorved helhedsperspektivet bliver en naturlig del af sagsbehandlingen.

 

Brobygning til Uddannelse - Erhverv (BTU) og #Dinuddannelsesvej

I den fælles modtagelse og STRAKS visiteres de unge til mange forskellige tilbud. To eksempler på sådanne tilbud, som har vist gode resultater i 2016, er hhv. BTU - Erhverv og #Dinuddannelsesvej i Sønder- Korskærparken.

 

Jobcentret har generelt en strategi om at understøtte, at en stor del af de unge opstarter og gennemfører en erhvervsuddannelse. I den forbindelse er forløbet ”Brobygning til uddannelse – Erhverv” etableret i samarbejde med Middelfart Kommune og EUC Lillebælt. Målgruppen er uddannelseshjælpsmodtagere, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse. Formålet med brobygningsforløbet er bl.a. at understøtte de unge i at træffe et realistisk og kvalificeret uddannelsesvalg bl.a. gennem snusepraktikker på EUC Lillebælts forskellige værksteder. Resultaterne for 2016 er, at 50% er gået i ordinær uddannelse (særligt erhvervsrettede uddannelser) og 22% er startet på EGU/KUU.

 

#Dinuddannelsesvej er et uddannelses- og beskæftigelsesrettet projekt i de to (udsatte) boligområder. Indsatsen er hovedsageligt finansieret af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og medfinansieret af Arbejdsmarkedsafdeling og den boligsociale helhedsplan. Målgruppen er 18 - 29 årige unge, som modtager uddannelseshjælp. Forløbet er en koordineret indsats af de forskellige fagligheder, som findes i Helhedsindsatsen - herunder også med deltagelse af to fremskudte sagsbehandlere fra Jobcentrets Ungeteam. #Dinuddannelsesvej fokuserer både på den unges uddannelsesvalg og støtte til opstart i uddannelse samt overvindelse af kulturelle, familiemæssige og personlige barrierer. Resultaterne fra 2016 er, at 50% er gået i ordinær uddannelse og 17% i job.

 

Fremadrettede fokuspunkter

Selvom effektueringen af handleplanen fortsat er meget ny, og vi endnu ikke kan se en direkte effekt på antallet af unge på uddannelseshjælp, tegner der sig flere gode tendenser. For eksempel synes det forebyggende arbejde og den tværgående koordinering på tværs af uddannelsesinstitutioner ved IBC/VUC og kommunale forvaltninger stille og roligt at blive styrket. Da koordineringen og samarbejdet øges i takt med at uddannelsesinstitutionerne bliver opmærksomme på mulighederne i den fælles modtagelse og STRAKS, handler det fremadrettet om også at involvere de øvrige parter som f.eks. EUC, Social- og Sundhedsskolen, Gymnasiet, Produktionsskolen, øvrige kommunale forvaltninger og eventuelt andre samarbejdspartnere.

 

Målet er, at alle uddannelsesinstitutioner i løbet af 2017 kender til og anvender mulighederne i den fælles modtagelse – ikke mindst når der er tale om udfaldstruede elever. For at skabe en endnu tættere dialog omkring nødvendige tiltag for at optage og fastholde de unge, tænkes STRAKS også ind i det genoplivede Gennemførselsberedskab, hvor repræsentanter fra alle uddannelsesinstitutionerne samt kommunen mødes for at sikre gode overgange og overleveringer (jf. punkt e). Herudover har skolerne mulighed for at invitere ungeteamet ud på de enkelte institutioner for at fortælle afgangseleverne om de begrænsninger, der ligger i det kommunale system, hvis de ikke har andre planer, når de er færdige med studierne. 

 

Tilbuddene bliver løbende evalueret og justeret, således at det sikres, at færrest mulige uddannelsesparate unge skal modtage uddannelseshjælp, og at STRAKS forbliver et understøttende tilbud, som sikrer de unge den korteste vej til opstart og gennemførelse af uddannelse (jf. punkt d). 

Antallet af unge uddannelsesparate ligger i april på 299 (jf. udvalgte grafiske illustrationer i bilaget).

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 16-08-2017

Taget til efterretning.

Punkt 34 Orientering om aktivitetsprojekter i Arbejdsmarked

Sagsresumé

Oversigt over aktivitetsprojekter i Arbejdsmarked fremlægges.

 

Sagsbeskrivelse:

 

På mødet i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 14. december 2016 blev det besluttet, at oversigten over aktivitetsprojekter i Arbejdsmarked løbende over året skal fremlægges udvalget.

 

Bilag 1: Aktivitetsprojekter i Arbejdsmarked juni 2017.

 

Oversigten er opdateret med projekter, effektmål og deltagelse

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 16-08-2017

Taget til efterretning.

Punkt 35 Orientering (Lukket)