Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 31-05-2017

Referat
Dato:
Onsdag, 31 maj, 2017 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 22 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Godkendt

Punkt 23 1. budgetopfølgning 2017 - Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om 0,396 mio.kr. i omplacering, og det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme bliver således 790,302 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen herunder:

 

Mio. kr.

Korrigeret budget

1. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

52,719

0,396

-

53,115

Overførselsudgifter

645,656

645,656

Forsikrede ledige

91,328

91,328

Drift i alt

789,703

0,396

-

790,099

Anlæg i alt

0,193

0,193

 

Skattefinansieret område i alt

789,896

0,396

-

790,292

 

Brugerfinansieret område i alt

0,010

-

-

0,010

 

Total

789,906

0,396

-

790,302

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

1. budgetopfølgning

1. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”1.budgetopfølgning 2017 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Arbejdsmarkedsafdelingen søger om godkendelse af disse omplaceringer:

 

Overførsel af midler fra Voksenservice vedrørende afklarende psykologsamtale til sårbare unge jf. Acadre sag 16/777 Indsats for sårbare unge – budget 2016, 0,025 mio. kr. 

 

Udmøntning af barselsfonden, 0,371 mio. kr.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Arbejdsmarkedsafdelingen forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver 0 mio.kr.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”sagsbeskrivelse” samt ”vurdering”.

Vurdering

Det samlede budget forventes overholdt.

 

Nedenfor gennemgås det forventede regnskab mere detaljeret.

 

Serviceudgifter:

 

Økonomiafdelingen har gennemgået resultatet pr. 31. marts 2017, og dette giver ingen anledning til nærmere kommentarer. Der forventes pt. et budget i balance. Nogle områder forventer lidt større overskud ved årsskiftet og andre mindre underskud.

 

Budgettet forventes overholdt.

 

Overførsler:

 

Følgende afsnit indeholder en bagud- og fremadrettet beskrivelse af nøgletal vedrørende overførselsudgifter og forsikrede ledige. Tallene kan ses som forklaringer på udviklingen i økonomien for 2017.

 

Bagudrettet vurdering:

 

Fortsat færre personer på offentlig forsørgelse i Fredericia. Antallet er det seneste år faldet med 1,5 procentpoint, og det er bedre end landsgennemsnittet. 

 

Forsikrede ledige:

 

Bruttoledigheden for forsikrede ledige er i februar måned på 3,2 procent af arbejdsstyrken. Sammenlignet med februar 2016 er der tale om et fald i ledigheden på 0,6 procentpoint. På landsplan faldt andelen af forsikrede ledige med 0,3 procentpoint fra februar 2016 til februar 2017.

 

Overførselsudgifter:

 

Bruttoledigheden for ikke-forsikrede ledige er i februar måned på 24,4 procent af arbejdsstyrken. Sammenlignet med februar 2016 er der tale om et fald i ledigheden på 0,9 procentpoint. For hele landet er ledigheden i samme periode faldet med 0,5 procentpoint. 

 

En gennemgang af nøgletallene viser overordnet, at der er en positiv udvikling i Fredericia. På de fleste brændende platforme ses et fald i ledigheden. Dette fald er primært udløst af almindelig konjunkturudsving som også ses i andre kommuner.

 

Budgettet forventes overholdt.

 

Fremadrettet vurdering:

 

Fortsat færre personer på offentlig forsørgelse, indikerer en negativ midtvejsregulering af budgetgarantien (ikke-forsikrede ledige) og beskæftigelsestilskuddet (forsikrede ledige) i 2017.

 

En midtvejsregulering vil for eksempel kunne komme på tale, hvis ledigheden på landsplan er ændret markant i forhold til det forventede niveau, da man indgik Økonomiaftalen for budgetåret. En faldende ledighed vil betyde, at kommunerne i gennemsnit bør forvente lavere udgifter til overførsler.

 

Bruttoledigheden for hele landet er faldet markant siden februar 2016. Det er blandt andet den udvikling, der indikerer en negativ midtvejsregulering af budgetgarantien og beskæftigelsestilskuddet i 2017. 

 

Antallet af personer på offentlig forsørgelse er for hele landet faldet fra 24,1 procent af arbejdsstyrken i 2016 til 23,3 procent i februar måned 2017.

 

I tilfælde af væsentlige ændringer i skønnet for udgifterne til overførsler sammenholdt med de øvrige forudsætninger for økonomiaftalen, kan der være behov for en budgettilpasning, der betyder at budgettet reguleres ned.

 

Det er endnu for tidligt at sige noget konkret om overførsler i 2017, da det vurderes til at være for usikkert på nuværende tidspunkt.

Indstillinger

Arbejdsmarkedsafdelingen indstiller:

 

At budgetopfølgning godkendes og videresendes til økonomiudvalget og byrådet

 

At omplacering af budgetmidler på 0,396 mio.kr. vedrørende barselsfonden og afklarende psykologsamtale, godkendes 

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 24 Frikommuneforsøg på beskæftigelsesområdet

Sagsresumé

Fredericia Kommune har siden 2012 haft frikommunestatus. Frikommuneforløbet var sat til at udløbe med udgangen af juni 2017.

 

Beskæftigelsesministeriet har imidlertid i marts 2017 åbnet op for forlængelse af frikommuneforsøgene frem til 1. juli 2019.

 

Arbejdsmarkedsafdelingen har ansøgt om mulighed for at videreføre 3 frikommuneforsøg på beskæftigelsesområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har siden 1. januar 2012 haft frikommunestatus. På beskæftigelsesområdet har Fredericia Kommune fået følgende 5 frikommuneforsøg godkendt:

 

  1. Seniorjob i private virksomheder.
  2. Individuelt kontaktforløb.
  3. Fritagelse for regler om varighed af aktive tilbud, ret eller pligt samt sammenhængende forløb.
  4. Udvidelse af virksomhedspraktikperiode fra 4-26 uger i vækstvirksomheder.
  5. Fravigelse af rimelighedskravet ved virksomhedspraktik og løntilskud.

 

Ved den interne evaluering af frikommuneforsøgene i foråret 2016, som blev præsenteret på Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, blev det afrapporteret, at det alene var forsøgene 2, 3 og 4, der var igangsat.

 

Forsøgene har givet borgerne og medarbejderne bedre mulighed for at tilrettelægge indsatsen mere individuelt end uden forsøgene, og med en bedre ressourceudnyttelse.

Økonomiske konsekvenser

Evalueringen af forsøgene i foråret 2016 kunne ikke påvise en direkte økonomisk konsekvens.

 

Vurderingen var dog, at der har været en besparelse på ret- og pligttilbud, som er anvendt på uddannelse og opkvalificering af ufaglærte. Dette er ikke dokumenteret.

Vurdering

Arbejdsmarkedsafdelingen vurderer, at frikommuneforsøget har en positiv effekt på borgerens oplevelse af samarbejdet med medarbejderne i Jobcentret, idet borgeren oplever, at der kan tages større individuelle hensyn.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at udvalget tager ansøgningen om forlængelse af frikommuneforsøget til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Taget til efterretning.

Punkt 25 Slip Ledigheden 3.0

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget vedtog i 2015 en 2-årig fortsættelse af beskæftigelsestilbuddet ”Slip Ledigheden” i forbindelse med Helhedsplanen for Sønder-og Korskærparkerne.

 

Der ansøges nu om en forlængelse i yderligere 6 måneder frem til 31. december 2017, så forløbet kan forsætte den nuværende helhedsplanperiode ud, og eventuelt videreføres, justeres eller afløses af andre beskæftigelsesinitiativer i en eventuelt ny Helhedsplan. 

 

Sagsbeskrivelse:

Som en del af den boligsociale Helhedsplan for Sønder- og Korskærparkerne har Jobcenteret og Helhedsplanen et tæt samarbejde om beskæftigelse og uddannelse for områdets ledige.

 

Samarbejdet indebærer bl.a. et egentlig beskæftigelsestilbud efter Beskæftigelsesloven med tilhørende ret og pligt til deltagelse.

 

Tilbuddet omfatter løbende op til 50 borgere fra lokalområdet og har følgende formål:

  • Deltagerne får udviklet og trænet deres ressourcer, således at den enkeltes mulighed for at opnå selvforsørgelse fremmes.
  • Deltagerne får ændret deres syn på, det at komme i beskæftigelse, og tilbuddet suppleres eller efterfølges af anden beskæftigelsesrettet aktivitet for de der ikke opnår selvforsørgelse.

Den 17. april 2015 vedtog det daværende Beskæftigelses- og Sundhedsudvalg en 2-årig forlængelse af Slip Ledigheden.

 

Beskæftigelsestilbuddet blev evalueret på Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalgets møde den 16. april 2016. Erfaringerne på daværende tidspunkt viste, at 136 borgere fra boligområderne i perioden maj 2014 og frem til primo marts 2016, havde deltaget i forløbet. Heraf havde 25 borgere ikke længere kontakt med Jobcenteret, hvilket svarer til en succesrate på 18,38 %.

 

I forhold til det oprindelige udgangspunkt, hvor det var målgruppen af jobparate kontanthjælpsmodtagere fra området som deltog i Slip Ledigheden, var det i marts 2016 46% af deltagerne, der var aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Samtidig var det lykkes at få borgere af anden etnisk oprindelse end dansk til at deltage i projektet, så denne andel nu udgjorde 69 % af deltagerne.

 

Pr. 7. april 2017 viser den seneste evaluering, at der har deltaget 165 individuelle borgere i forløbene. Heraf havde 54 borgere ikke længere kontakt med Jobcenteret, hvilket svarer til en succesrate på 32,73 %. Se bilag 1.

 

Opsummering af indholdselementer i Slip Ledigheden:

 

Forløbet omfatter aktiviteter på individ- og gruppeniveau, som er rettet mod at skabe forandringer for den enkelte borger på fysiske, psykiske og socialt niveau.

 

Der arbejdes med følgende i forløbet:

  • Højt fremmøde blandt beboerne.
  • Fokus på beboernes fremmøde, stabilitet og eget ansvar for fremdrift og progression.
  • Udvikling af beboernes ressourcer og kompetencer med udgangspunkt i den rehabiliterende tankegang.
  • Fysisk, psykisk og sociale afklaring for den enkelte beboer.
  • Løbende opfølgning på mål og delmål i forhold til fremtidige beskæftigelses- og/eller uddannelsesønsker.
  • Fokus på samarbejde, konflikter og kommunikation.
  • Afdækning af behov for undervisning i fx dansk og matematik – herunder ordblindetest.
  • Idræt, bevægelse og kost.
  • Fokus på trivsel og personlig gennemslagskraft.
  • Virksomhedsrettede aktiviteter – herunder jobsøgning og IT.
  • Virksomhedspraktikker og løntilskud.

Økonomiske konsekvenser

En forlængelse af projektet beløber sig til 300.000 kr. Forlængelsen vurderes at kunne afholdes inden for rammen til beskæftigelsestilbud.

Vurdering

Med projektet er det lykkes at få flere af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, herunder flere af områdets beboere med anden etnisk baggrund end dansk, til at deltage i beskæftigelsesrettede tilbud. Det er en gruppe af borgere, som det tidligere har været svært at få aktiveret.

 

Det er Arbejdsmarkedsafdelingens vurdering, at projektet Slip Ledigheden, med 165 deltagere, der har deltaget siden 2014, og de hidtidige job- og uddannelseseffekter, har udtømt sit potentiale i sin nuværende form. Samtidig vurderes det, at et projekt i lokalområdet har en positiv indvirkning i forhold til at få borgere på offentlig forsørgelse i lokalområdet motiveret henimod egentlig beskæftigelse eller beskæftigelsesrettede aktiviteter, ligesom det medvirker til, at borgerne oplever en konstruktiv dialog med Jobcentret.

 

På baggrund at evalueringerne og de erfaringer der er gjort i perioden, vurderes det, at der er behov for at fortsætte et projekt for over 30-årige kontanthjælpsmodtagere i Sønder/Korskær, men at den resterende projektperiode bør have et skarpere fokus rettet hen imod at skabe større effekter ift. jobparathed og motivation til at opnå hel eller delvis selvforsørgelse, kombineret med læse-skrive-test og danskundervisning, og en personlig jobformidler. Dette, da det ofte opleves som nødvendige basisforudsætninger for fodfæste på arbejdsmarkedet eller opkvalificering til at varetage job på det danske arbejdsmarked, ligesom det ligger i tråd med intentionerne i den kommende satspuljebevillingen ”Flere skal med”.

 

I den resterende projektperiode skal der således være fokus på at arbejde endnu mere målgruppeorienteret. Der er igangsæt et analysearbejde for at identificere relevante målgrupper, hvor en styrket indsats skal sikre tilknytning til arbejdsmarkedet. Den foreløbige analyse viser, at der er potential i at arbejde specifikt med henholdsvis aktivitetsparate kvinder og jobparate mænd.

 

Konteksten for den beskæftigelsesrettede indsats skal således konkret være, at de aktivitetsparate deltagere bliver understøttet i at blive jobparate, samt at alle deltagere opnår beskæftigelse; enten i form af selvforsørgelse, småjobs eller som iværksættere.

 

Samtidig skal et tættere samarbejde med Familie- og Børnesundhedsafdelingen sikre den nødvendige helhedsorienterede indsats overfor de mest udsatte familier, dels som led i en forbyggende strategi, dels for at understøtte forældrenes mulighed for at opnå ordinær beskæftigelse.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at projektet videreføres, som en del af den almindelige beskæftigelsesrettede indsats med finansiering af rammen til beskæftigelsestilbud.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 26 Drøftelse af investering i sygedagpengeområdet og jobafklaringsforløb

Sagsresumé

Sagen lægger op til beslutning om investering i sygedagpengeområdet og investering i jobafklaringsforløb.

 

Sagsbeskrivelse:

Sygedagpenge er et område i beskæftigelsesindsatsen, der traditionelt har tiltrukket sig meget opmærksomhed, både i lokale beskæftigelsesindsatser og i den nationale arbejdsmarkedspolitik. Det skyldes blandt andet, at rigtigt mange mennesker uforvarende risikerer at være på sygedagpenge i kortere eller længere perioder i løbet af deres arbejdsliv. Alene i Fredericia er der årligt ca. 7.700 sygedagpenge- og jobafklaringsforløb, hvilket er lidt mere end landsgennemsnittet. Heldigvis er en stor del af sygedagpengeforløbene ukomplicerede og/eller af kortere varighed.

 

Godt 70% af alle sygedagpengeforløb i Fredericia starter med en sygemelding fra en borger i beskæftigelse. Derfor har fastholdelsesindsatsen på sygedagpengeområdet stor betydning for hvor mange mennesker, der kan fastholdes på arbejdsmarkedet i forbindelse med længerevarende sygdom, og dermed hvor mange der er i risiko for at ende i langvarige forløb på offentlig forsørgelse, med risiko for en personlig og social deroute. Erfaringerne peger på, at tidlig fastholdelse på en arbejdsplads medvirker til hurtigere raskmelding, mens meget langvarige sygedagpengeforløb øger risikoen for at blive fastholdt på sygedagpenge, og når retten til sygedagpenge udløber, så på jobafklaringsforløb eller på kontanthjælp.

 

Derfor er det vigtigt at fokusere på sygedagpengeområdet, når det langsigtede ønske er at hjælpe borgere bedst muligt ud af offentlig forsørgelse, og afværge de meget langvarige og komplicerede borgerforløb, for borgere der som udgangspunkt har haft en meget høj arbejdsidentitet.

 

Med vedtagelsen af sygedagpengereformen, der trådte i kraft 1. juli 2014 henholdsvis 1. januar 2015, har intentionen været, dels at sætte ind med en tidlig screening og hyppigere samtaler og dels gennem de såkaldte jobafklaringsforløb, at spænde et sikkerhedsnet under de borgere, som ikke vurderes at være berettiget til sygedagpenge, men vurderes fortsat at være uarbejdsdygtige på grund af egen sygdom. Da reformen blev vedtaget, blev det forudsat, at udgifterne til sygedagpengeområdet ville falde med 0,5 mia. kr. årligt. Det har dog vist sig, at der blev tale om et merbehov på 0,8 mia. kr. i 2016 i forhold til det forudsatte. For Fredericia har der også været en udgiftsstigning, dog i lidt mindre udstrækning end landsgennemsnittet. 

 

En evaluering gennemført af Deloitte i januar 2017 viste, om de landsdækkende erfaringer efter sygedagpengereformen, at der havde været en række udfordringer forbundet med implementeringen af sygedagpengereformen i kommunerne. Blandt andet viste det sig vanskeligere end antaget at nå de lovpligtige samtaler og i særdeleshed førstegangssamtalen efter 8 uger, ligesom lægepapirer og skema til arbejdsgiverne ikke altid har den nødvendige kvalitet, så jobcentrene kan opnå den fulde gevinst af en tidlig screening.

 

Med revisionens anmærkning om manglende overholdelse af rettidigheden i de lovpligtige samtaler på sygedagpengeområdet i Arbejdsmarkedsafdelingen, er der opstået et akut behov for en genopretning af indsatsen. Derfor er der gennem intern prioritering inden for budgettet taget en række initiativer på sygedagpenge:

 

-  sagsgangene er blevet gennemgået og tilrettet med henblik på at optimere dem og skabe en mere sikker administration

-  der er ansat 2 nye medarbejdere fra januar måned

-  der er for en kort periode hyret 2 vikarer ind for april og maj måned

-  der gennemføres ugentlige ledelsestilsyn i forhold til udviklingen i samtalerettidigheden.

 

Den ekstraordinære indsats har medført en positiv udvikling i rettidigheden på sygedagpenge, men også med et øget ressourceforbrug.

 

Hvis der skal opnås kortere sygedagpengeforløb gennem øget kvalitet i indsatsen, er der behov for at foretage en yderligere investering i flere personaler på sygedagpengeområdet, og i forhold til borgere der visiteres til jobafklaringsforløb. Derfor foreslås det at investere i yderligere 2 sygedagpengemedarbejdere og 2 medarbejdere på jobafklaringsområdet.

 

 

Investering

Afkast

Sygedagpenge

1.800.000 kr.

-2.400.000 kr.

Jobafklaring

1.800.000 kr.

-1.200.000 kr.

Samlet

3.600.000 kr.

-3.600.000 kr.

Afkast -Investering

0 kr.

 

Investeringen anslås at være selvfinansierende, da tidligere screening og øget fastholdelsesindsats i virksomhederne samt løbende opfølgning på de tværfaglige jobafklaringsforløb, samlet vil kunne nedbringe antallet af sygedagpengemodtagere svarende til en mindreudgift til udbetaling af sygedagpenge svarende til investeringen. Ligeledes forventes en investering i sygedagpenge og jobafklaringsforløb, at stabilisere dels udviklingen i borgere som overgår til jobafklaringsforløb, dels afgangen via en mere intensiv indsats for flere borgere. 

Økonomiske konsekvenser

Investeringerne omfatter:

-  4 medarbejdere af 450.000 kr. til sygedagpenge og jobafklaringsforløb i alt 3,6 mio. kr. for perioden juli 2017 til juni 2019 

Vurdering

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning vurderer, at de 2 investeringer vil være selvfinansierende via færre udgifter til offentlig forsørgelse på såvel sygedagpenge- som jobafklaringsområdet.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræningen forslår, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget indstiller til Økonomiudvalget, at de foreslåede aktiviteter vedtages, at de finansieres igennem en budgetomplacering på 3,6 mio. kr., for med 0,9 mio. kr. i 2017, 1,8 mio. kr. i 2018 og 0,9 mio. kr. i 2019.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 27 Drøftelse af ekstern analyse af Jobcenter Fredericia

Sagsresumé

Drøftelse af indholdselementer i en analyse af forbedringspotentiale i Jobcenter Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Formanden for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget lægger op til, at der gennemføres en ekstern analyse af den samlede beskæftigelsesindsats i Jobcenter Fredericia med henblik på at optimere indsats, udbytte og kvalitet, til gavn for kommunens virksomheder og borgere.

 

Den endelige rapport forventes at indeholde anbefalinger og forbedringsforslag til videre drøftelse i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

 

For at sikre udvalgets medlemmer har mulighed for at få ønsker til elementer med, ønsker formanden en drøftelse af indholdselementer. Med de modtagne input og forslag udarbejdes et kommissorium for undersøgelsens indhold og omfang, som godkendes endeligt i udvalget.

Økonomiske konsekvenser

Der vil være en udgift til undersøgelsen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Det indstilles, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget drøfter forslaget fra formanden og beslutter hvilke indholdselementer, der skal indgå i analysen.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Drøftet.

Punkt 28 Praktikstrategi

Sagsresumé

Forslag til strategi for brug af virksomhedsrettede aktiveringsredskaber løntilskud, nyttejob og virksomhedspraktik.

 

Sagsbeskrivelse:

Virksomhedspraktik – tættere på ordinær, lønnet beskæftigelse

 

Vi har i Fredericia rigtigt mange virksomheder, som både efterspørger jobklar arbejdskraft, og som også er villige til at påtage sig et medansvar for at give borgere længere fra arbejdsmarkedet en chance. Det er sammen med de virksomheder og borgerne, vi i fællesskab skal få mest muligt ud af virksomhedspraktikkerne. 

 

I Fredericia ønsker vi at anvende Virksomhedspraktik som et virksomt middel til at hjælpe ledige borgere ind på arbejdsmarkedet. Vi ønsker med virksomhedspraktik at afklare den lediges beskæftigelsesmål samt at opkvalificere den ledige, så han eller hun nemmere får fodfæste på arbejdsmarkedet. Formålet med virksomhedspraktik er således at komme i job eller uddannelse, og praktikken etableres med udgangspunkt i borgerens forudsætninger.

 

Virksomhedspraktik er et af de redskaber, vi anvender til at hjælpe ledige ind på arbejdsmarkedet, som i flere undersøgelser er dokumenteret effektivt, når det bruges som løftestang for udvikling og ordinær ansættelse.

 

I den nuværende højkonjunktur, hvor virksomhederne efterspørger arbejdskraft inden for mange brancheområder i Fredericia og Trekantområdet, er der god grund til at rette opmærksomheden mod de konkrete jobperspektiver, når praktikker iværksættes, og i det hele taget overveje, om en praktik er nødvendig forud for ansættelse. Praktik må ikke føre til fortrængning af helt almindelige jobåbninger, og skal samtidig ruste de ledige til at konkurrere om de jobåbninger, der løbende opstår.

 

Virksomhedspraktik kan indeholde delmål på vejen mod job eller uddannelse: Man kan træne sine sociale kompetencer – f.eks. at indgå i faglige og sociale fællesskaber og skabe netværk, eller man kan få faglig opkvalificering, der matcher virksomhedens behov. Uanset hvilke perspektiver, der ligger i virksomhedspraktikken, er det afgørende, at disse er tydeligt aftalt og beskrevet i borgerens ’Min plan’, inden praktikken starter. På samme måde er der aftalt progressionsmål for praktikken, som der jævnligt følges op på fra Jobcentret. Andelen af jobparate borgere (både dagpengeberettigede og kontanthjælpsmodtagere) i løntilskud skal øges med henblik på at rykke disse borgere helt tæt på eller ind i ordinær beskæftigelse.

 

Virksomhedspraktik er et redskab til afklaring og udvikling, og det følger deraf, at der altid skal være mindst en fastansat medarbejder med (delegeret) ledelsesansvar og –kompetence sammen med en borger i virksomhedspraktik. En borger i virksomhedspraktik kan ikke optage en ordinær, lønnet stilling, men virksomhedspraktikken kan konverteres til ordinære timer i takt med, at borgeren udvikler sig til fagligt og personligt at opfylde kravene til ordinær beskæftigelse. På denne måde kan der ske en glidende overgang fra offentlig forsørgelse til ordinær beskæftigelse.

 

Nyttejob benyttes fortsat i henhold til lovens hensigt og inden for rammerne af den dispensation, der er givet for brugen af Nyttejob i Fredericia.

 

Hvor der i loven gives borgerne rettigheder til selv at aftale praktik med en virksomhed, eller hvor en borger i øvrigt har ret og pligt til at deltage i virksomhedspraktik, opretholdes disse rettigheder.

 

Fredericia Beskæftigelsesforum inddrages i en rådgivende funktion i forhold til at pege på brancher og områder, hvor virksomhedspraktik kan anvendes i Fredericia Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Efter en tilbundsgående undersøgelse af hidtidig praksis, er det vurderingen, at justeringer i nuværende praksis for brug af virksomhedspraktikker, vil kunne skabe flere jobåbninger for jobklare ledige, og at flere praktikker for udsatte ledige vil kunne føre til flere lønnede jobfunktioner for borgere længere fra arbejdsmarkedet. Det vil også være til gavn for virksomhederne i Fredericia, som hurtigere vil kunne ansætte den fornødne arbejdskraft og ad den vej øge sin produktion samtidig med, at branding og omdømme for virksomheden styrkes.

 

Forud for aftaleindgåelse bør det drøftes med arbejdsgiverne hvilket jobperspektiv, virksomheden stiller den ledige overfor, om der pt. er jobåbninger, den ledige vil kunne varetage umiddelbart, samt om der eventuelt er behov for en kortere praktikperiode. 

 

For jobklare ledige vurderes der at være behov for at styrke dialogen med arbejdsgiveren om jobperspektivet i virksomheden eller inden for branchen, og eventuelt hvilken opkvalificering den ledige har behov for.

 

Samtidig vurderes afprøvningen som udgangspunkt at kunne gennemføres på maksimalt 4 uger for dagpengemodtagere og op til 8 uger for jobklare kontanthjælpsmodtagere, uddannelsesparate unge og jobklare fleksjobvisiterede.

 

For sygedagpengemodtagere vurderes det, at der fortsat er behov for en behovsbestemt periode i forhold til tilbagevenden til arbejdspladsen eller en anden arbejdsplads.

 

For borgere længst væk fra arbejdsmarkedet, som ikke konkurrerer om ordinære stillinger, vurderes det, at der fortsat er behov for at kunne aftale individuelt mellem borger, virksomhed og jobkonsulent hvilke progressionsmål, der kan opstilles sammen med borgeren og med udgangspunkt i disse den hensigtsmæssige varighed af praktikken. Den tilgang suppleres af det allerede igangsatte projekt ”særligt tilrettelagt virksomhedsindsats”, som betyder, at det i alle tilfælde forsøges aftalt med arbejdsgiveren, hvornår der er mulighed for at omsætte praktiktimer til ordinære timer. 

 

Alle borgere har mulighed for selv at aftale en praktik med en virksomhed, ligesom der er målgrupper, som er omfattet af integrationsprogrammet, der har ret og pligt til at være i praktik i en virksomhed med bestemte intervaller. Arbejdsmarkedsafdelingen skal påse, at borgerens rettigheder opretholdes og vejlede om jobmulighederne. 


For at fremme en hensigtsmæssig administration om monitorering af udvalgets strategi, skal følgende beskrives:

a)  Det fremgår, at der har været en konkret dialog mellem virksomhed og Jobcentret om mulighederne for ansættelse, hvis praktikken forløber som planlagt og beskrevet.

b)  Det fremgår af borgerens sag, hvilken progression der er opnået, og på virksomheden hvad der er aftalt og opnået.

c)  Det fremgår, hvilke aftaler der er til indholdet af praktikken, og hvordan der følges op på aftalen.

d)  Det fremgår, om virksomheden har relevante jobopslag på tidspunktet for aftaleindgåelse.

e)  Inden aftaleindgåelse undersøges, om forholdstallet er opfyldt, og om repræsentanter for medarbejderne er inddraget.

f)  Det fremgår af aftalen, at praktikanten ikke har selvstændige opgaver af ledelsesmæssig karakter.

g)  Der følges op af en jobkonsulent på praktikkens udbytte, inden praktikken afsluttes.

Indstillinger

Det indstilles, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget vedtager strategien, og tilslutter sig den nye forvaltningspraksis for brug af virksomhedspraktikker.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 29 Orientering: Borger- og interessentinddragelse i Arbejdsmarkedsafdelingen

Sagsresumé

Status på borger- og interessentinddragelse i Arbejdsmarkedsafdelingen, herunder de tre tiltag som blev besluttet i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget 14. december 2016.

 

Sagsbeskrivelse:

Arbejdsmarkedsafdelingen har det seneste år øget sit fokus på borger- og interessantinddragelse i det daglige arbejde, hvilket allerede nu viser sig ikke kun at have en positiv effekt på borgernes tilfredshed, men også på borgernes progression mod et ordinært job. Tiltagene, som Arbejdsmarkedsafdelingen har igangsat, er meget forskellige, men følger overordnet tre spor:

 

·  Borgeren i øjenhøjde (en ny måde at møde borgeren på).

·  Et tættere samarbejde med alle interessenter (herunder fokus på overgange).

·  Borgerinddragelse i forbindelse med udvikling af tilbud.

 

Nedenfor gives et par eksempler på, hvorledes disse spor konkret er kommet til udtryk i tilbud og andre tiltag.

 

Borgeren i øjenhøjde

”Borgeren i øjenhøjde” er det princip, som tilbuddene i dag bygges op omkring, hvor borgeren i højere grad inddrages i egen sag. Tilgangen er, at alle borgere har ressourcer, ønsker at tage ansvar og være aktivt deltagende i relevante tilbud og at motivationen forstærkes, når samarbejdet mellem borger og sagsbehandler styrkes.

 

Med borgeren i øjenhøjde følger også, at borgerne er forskellige og derfor har forskellige behov. Holdningen er, at de borgere, som kan selv skal selv, og de borgere som har brug for støtte skal have den rette hjælp og rådgivning. Herudover ligger også en holdning om, at det er vigtigt at fastholde tilknytningen til arbejde/uddannelse, selvom borgeren er ramt af stress, kriser eller andre psykiske eller fysiske udfordringer.

 

For de jobparate borgere er den nye tilgang i praksis kommet til udtryk ved hyppigere kontakt, samt implementeringen af selvbooking, så borgerne kan tilrettelægge deres dag og booke møder, når det passer dem. Herudover er der indført jobrettede samtaler, hvor borgernes motivation og ansvar bringes i tydelige planer og aftaler. Endelig er der sat fokus på at klæde sagsbehandlerne og jobkonsulenterne bedre på i forhold til viden om jobmuligheder og arbejdsmarkedet generelt, så de kan yde en bedre og mere relevant sparring og vejledning. Formålet med alle disse tiltag er at give borgere et større ejerskab til egen jobsøgningsproces for derigennem at skabe øget motivation og øge sandsynligheden for job. 

 

I forhold til aktivitetsparate borgere sikres i dag en hurtig opstart i tilbud, så ingen går passive i længere tid. Herudover bygger tilbud som ”Jobjagten” og ”Vejen til Arbejde” på værdien om, at borgerens inddragelse i eget sagsforløb bibeholder og opbygger borgernes motivation i forhold til at komme ud på en virksomhed og på sigt opnå ordinære timer. De bærende værdier er således troen på borgerens succes kombineret med et tæt tværgående samarbejde, hvor såvel sagsbehandlere som jobkonsulenter er synlige og deltagene i tilbuddene. Denne tilgang har vist positive resultater for borgernes progression, hvilket bl.a. skyldes en helhedsorienteret og fokuseret indsats med et klart mål om, at borgeren overgår til job på ordinære vilkår. Samtidig har det været med til at skabe hurtigere overgange, betydeligt kortere ventetid og borgere som giver udtryk for at være blevet medinddraget. For at skabe en bedre ramme for tilbuddene er der også arbejdet med den fysiske indretning, ligesom der den 31. marts 2017 blev afholdt et socialt arrangement for de borgere, som deltager i tilbuddene og medarbejdere.

 

Indsatsen for de udsatte borgere suppleres i 2017 med en ”særlig tilrettelagt virksomhedsindsats” (STV), som bygger på de samme grundlæggende værdier om den tværfaglige indsats med ét fælles mål. Herudover vægtes troen på, at borgeren selv initierer forandringen, og at progression opnås via virksomhedskontakt og fokus på egne ressourcer. Det er et selvstændigt mål at benytte metoden og det øgede fokus, til både at sikre pladser til de borgere, der har brug for det, og navnlig omsætte praktikker til ordinært lønnede timer.

 

Herudover implementeres i 2. kvartal 2017 en ny og mere koordineret indsats i snitfladen mellem forberedelse til det rehabiliterende team, det rehabiliterende møde og et eventuelt ressourceforløb efterfølgende. Formålet er både at skabe en større borgerinddragelse og et større borgeransvar, men også at sikre en bedre intern koordinering i overgangene. En omfattende landsdækkede undersøgelse tegner et tydeligt billede af, at borgerne er mere tilfredse med deres ressourceforløb, hvis de har været forberedt i startfasen, forstår de forskellige faser og hurtigt får igangsat meningsfulde aktiviteter efterfølgende.

Sidst men ikke mindst oprettes der løbede uddannelsesforløb for både sagsbehandlere og virksomhedskonsulenter med henblik på at sikre fokus på og styrke samarbejdet med borgeren om borgerens eget sagsforløb. For eksempel har Borgerservice og Kontaktcenteret i efteråret deltaget i et kommunikationskursus med fokus på at møde borgerne på en individuel og differentieret måde, så borgeren får oplevelsen af at blive forstået og anerkendt.

 

Et tættere samarbejde med alle interessenter

Det værdisæt som kendetegner tilbuddene om et tværfagligt samarbejde afspejles også i de eksterne samarbejdsrelationer, som de seneste år er blevet både styrket og udvidet. Formålet er at yde en bedre service og en mere helhedsorienteret indsats til borgerne, da indsatsen over for borgerne i høj grad præges af samarbejdet med a-kasser, virksomheder, læger og andre afdelinger i kommunen.

 

Et eksempel er et øget fokus på virksomhedsservice, som har medført en tættere og hyppigere kontakt med virksomhederne i Fredericia. Resultatet heraf har været et bedre overblik over virksomhedernes behov for arbejdskraft, flere jobordre og igangsættelse af uddannelsesforløb inden for vækstområder.

 

Et andet eksempel er udstationerede medarbejdere. På nuværende tidspunkt har vi bl.a. en medarbejder i 3F, Sund & Glad på Fredericia Idrætscenter, VIP klubben (sygedagpenge) på HR Fredericia samt ungeteamet på IBC og i Sønder Korskær Parken.

 

Et tredje eksempel er samarbejdsaftaler med parter som Dansk Byggeri, EUC, Business Fredericia og jobcentre i Trekantsområdet. Disse aftaler har f.eks. bidraget til, at unge opnår praktikpladser, at erhvervsuddannelserne promoveres, og at borgere opnår kompetenceudvikling.

 

Som en følge af det styrkede samarbejde er der opstået et fornyet fokus på de problematikker, som borgerne kan opleve mellem forskellige snitflader. Problemstillingerne kan f.eks. handle om forskellige lovgivninger og manglende sammenhæng mellem indsatser. For at imødegå sådanne oplevelser hos borgerne, er der etableret følgende tiltag:

 

·  I den ”særligt tilrettelagte virksomhedsindsats” (STV) støttes borgeren af en virksomhedsmentor, som har til opgave at bidrage til en lettere overgang fra offentlig forsørgelse til job.

 

·  På sygedagpengeområdet involveres virksomhedsservice i forhold til løbende erhvervsvejledning og nye arbejdsperspektiver. Formålet er at mindske borgerens usikkerhed på fremtiden efter raskmelding, idet der løbende er en del dagpengemodtagere, som sygemeldes. Herudover er alle a-kasser inviteret ind i en arbejdsgruppe, som skal sikre optimering af samarbejdet og sikre en koordineret overgang fra sygedagpenge til a-kasse. Arbejdsgruppen, som inkluderer repræsentanter fra 3F, FOA og Dansk Metal, mødes i løbet af april og maj, hvorefter de foreslåede tiltag kan sættes i værk.

 

·  På ungeområdet genetableres et gennemførselsberedskab, som skal bidrage til at sikre gode overgange ved opstart, skift og eventuelt frafald fra uddannelse, ligesom de unge uddannelsesparate nu er overflyttet til sagsbehandling og aktivering på en erhvervsskole. Dette forventes at skabe ”blødere” overgange til uddannelse, og det bliver lettere at følge dem den første tid i tilfælde af, at der skulle opstå problemer.

 

Borgerinddragelse i forbindelse med udvikling af tilbud

Det sidste spor omkring borgerinddragelse ved udvikling af tilbud er endnu ikke så veletableret som de øvrige tiltag, men de afprøvede initiativer er blevet positivt modtaget af både borgere og medarbejdere. Derfor vil Arbejdsmarkedsafdelingen i 2017 have ekstra fokus på dette område.

 

I marts blev aktivitetsparate borgere og langtidsledige jobparate inviteret til to dialogmøder med Arbejdsmarkedschefen omkring oplevelsen af forskellige tilbud. Invitationen skal ses i lyset af udbudsrunden på tilbud i foråret. Møderne var præget af en positiv og konstruktiv dialog, der både gav inspiration til nyt indhold i tilbud samt bekræftede nogle af de ideer, som Arbejdsmarkedsafdelingen allerede havde. Indholdet fra møderne vil således både blive brugt i udbudsmaterialet og generelt til udviklingen af eksisterende tilbud.

 

Et andet tiltag, som iværksættes i løbet foråret, er en spørgeskemaundersøgelse, som sendes pr. mail til alle jobparate kontanthjælpsmodtagere og forsikrede ledige, der har været til jobsamtale i jobcenteret. Spørgeskemaet er nemt at tilgå og består af få enkle spørgsmål, der omhandler borgerens oplevelse af indflydelse, om samtalen var jobrettet, og hvorvidt den skabte øget tro på fremtidige jobmuligheder. Spørgeskemaundersøgelsen fortsætter indtil januar 2018 og anvendes som en del af evalueringen af de jobrettede samtaler.

 

Også i forhold til de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere arbejdes der på at øge borgerinddragelsen, hvilket f.eks. kan handle om optimering af kommunikationen med sagsbehandler, både i forhold til det personlige møde samt breve og aftaler. Borgerinddragelsen skal ses som et led i den kompetenceudviklingsstrategi, som påtænkes igangsat i løbet af 2017, hvor medarbejderne f.eks. uddannes i samtaleteknik over for psykiske sårbare borgere.

 

Herudover vil borgerinddragelse også blive en del af det fremadrettede koncept, hvis det besluttes at fortsætte aktiviteterne og ”Slip ledigheden” i Sønder Korskær Parken. 

 

Endelig er det værd at nævne, at den kommende udmelding omkring satspuljen netop vil have fokus på udsatte borgere med mindst 5 år på offentlig forsørgelse. Udmøntningen vil fokusere på borgerens egen plan, og forventes både at målrette indsatsen for de der kan og overføre de borgere der har brug for det til et ressourceforløb.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 31-05-2017

Taget til efterretning.

Punkt 30 Orientering (Lukket)