Børne- og Skoleudvalget - 13-12-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 13 december, 2016 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 84 Besøg på Erritsø Fællesskole, afd. Krogsagervej

Sagsresumé

Udvalgsmødet afholdes på Erritsø Fællesskole, afd. Krogsagervej hvor distriktsskoleleder Anders Axø og distriktsfritidsleder Lis Grønning starter med et oplæg om fritidstilbuddene.

 





Indstillinger

Ingen

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 85 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Godkendt.

Punkt 86 Orientering om udtrædelse af skolebestyrelsen ved Kirstinebjergskolen

Sagsresumé


Morten Pedersen udtræder af skolebestyrelsen ved Kirstinebjergskolen og erstattes af suppleant Carsten G. Johansen.

Sagsbeskrivelse:

 

Byrådet har delegeret beslutning om udtræden af skolebestyrelser til skoledistrikterne. Børne- og Skoleudvalget orienteres i disse sager.

Folkeskolelovens § 43 giver mulighed for fritagelse for hvervet som forældrerepræsentant i en skolebestyrelse, såfremt vedkommende på grund af sin helbredstilstand, varetagelse af andre offentlige erhverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget for medlemskabet.

Morten Pedersen, Berberisvej 19, 7000 Fredericia anmoder om at træde ud af Kirstinebjergskolens bestyrelse pr. dags dato grundet opstart på uddannelse sideløbende med fuldtidsjob.

Suppleant Carsten G. Johansen, Gefionsvej 7 st., 7000 Fredericia indtræder i skolebestyrelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at Morten Pedersens begrundelse for anmodning om fritagelse for hvervet som forældrerepræsentant i skolebestyrelsen er i overensstemmelse med Folkeskolelovens § 43.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget tager sagen til efterretning.

Punkt 87 Ændring af vedtægter for den private daginstitution Dagmargården

Sagsbeskrivelse

Godkendelse af reviderede vedtægter for den private daginstitution Dagmargården. Vedtægterne opfylder dagtilbudslovens minimumsbetingelser.

 

 

Den private daginstitution Dagmargården ønsker at ændre sine vedtægter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at vedtægterne for Dagmargården overholder dagtilbudslovens minimumsbestemmelser, herunder bestemmelser om forældreindflydelse.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at reviderede vedtægter for Dagmargården godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget godkender de reviderede vedtægter for Dagmargården.

Punkt 88 Frigivelse af anlægsmidler til budget 2017 for skoler og dagtilbud

Sagsresumé


Børne- og Skoleudvalget har den 8. november godkendt plan for implementering af budget 2017. For at anlægsmidlerne kan bringes i anvendelse skal disse frigives.

Sagsbeskrivelse:

 

Anlægsmidlerne omfatter:

- 1,269 mio. kr. til sikring af bedre legepladser.

Børn og Unge indhenter forslag til sikring af bedre legepladser i distrikterne. Ud fra en samlet vurdering fordeler Børn og Unge puljen.

- 0,5 mio. kr. til bedre fysiske rammer og faciliteter i ungemiljøerne.

Midlerne skal anvendes i samråd med elever, personale/ledelse på de 4 overbygningsafdelinger samt på Frederiksodde Skole. De fem ungemiljøer tildeles hver 100.000,00.

- 5 mio. kr. til renovering af toiletter på skoler og daginstitutioner.

Ejendomsafdelingen foretager p.t. en samlet vurdering af behovet for renovering af toiletter. Den samlede vurdering anvender Børn og Unge til at fordele midlerne efter.

Tre af de 5 mio. kr. fremkommer ved anvendelse af driftsmidler. 2 mio. kr. kommer fra indvendig vedligeholdelse i skoler og dagtilbud. 1 mio. kr. kommer fra genopretningspuljen hos Ejendomsafdelingen.

For alle sager gælder, at Børn og Unge fremlægger overblik over fordelingen af midler i løbet af 2017.

Økonomiske konsekvenser

I henhold til beslutning om implementering af budget 2017, konverteres 2 mio. kr. fra driften til anlægsområdet, således at der samlet er 5 mio. kr. til anlæg af toiletter på skoler og dagtilbud.


  Beløb i mio. kr.

 TB 2017

 Anlægsbevilling

 Frigivelse

Legepladser (XA-40009)


1,269

1,269

Pulje til opgradering af ungemiljøer (XA-40067)

0,500

0,500

Anlægspulje skoletoiletter (XA-40068)


Driftsmidler:

Skole (XG-40343-1)

Institution (XG-40377-3)

Genopretningspuljen (XA-50035)


 

 

 

-1,300

-0,700

 

2,000

 

 

 

1,300

0,700

1,000

5,000

 I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 -2,000

6,769

6,769


Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at:

 

Der gives anlægsbevilling og frigives i alt 6,769 mio. kr. til legepladser, ungemiljøer og toiletter (XA-40009, 40067 og 40068) finansieret som beskrevet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget vedtog at følge Børn & Unges indstilling.

Punkt 89 Orienteringssag - indsats for sårbare unge

Sagsresumé

Orienteringssag om Bevillingsnævnets rolle i udmøntningen af forligstekst omkring sårbare unge i budget 2016. Orienteringssagen er på dagsordenen til Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Uddannelsesudvalget, Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget samt Sundhedsudvalget.

Sagsbeskrivelse:

 

Følgende forligstekst fremgår af budget 2016:

Indsats for sårbare unge

Udsatte borgere lever i gennemsnit 15-20 år kortere end andre mennesker og henvender sig mindre til lægen med deres helbredsproblemer. Misbrug blandt unge er et problem, som forligspartierne ser på med stor alvor. Der er brug for en proaktiv og intensiv indsats, der hjælper de unge tilbage til en god tilværelse i uddannelse og job. Derfor skal der bevilliges 600.000 kr. årligt til en læge i misbrugscentret.

 

Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget forelægges i løbet af 2015 en plan for en samlet forebyggende indsats af unges misbrug. Planen træder i kraft primo 2016.

Forligspartierne ønsker at signalere, at stoffer i nattelivet er helt uacceptabelt, og derfor skal planen tage initiativ til et samarbejde mellem byens natklubber, barer og kommune omkring drug-tests.

 

I planen indgår afklarende psykologsamtaler til sårbare unge på vej gennem uddannelsessystemet, samt forslag til finansiering af den samlede indsats. Forligspartierne ønsker, at de unges forældre og netværk deltager i indsatsen.

Der afsættes 750.000 kr. i 2016 og 2017, hvorefter indsatsen evalueres”.

 

På den baggrund har der bl.a. været en drøftelsessag på Bevillingsnævnets dagsorden den 27. september 2016, hvor nævnet drøftede, hvorledes de kunne bidrage til udmøntningen af ovenstående.

 

På mødet orienterede Peter Balsgaard fra Fredericia Lokalpoliti om, at der frem til den 27. september 2016 har været 141 politisager i Fredericia omkring besiddelse af hash eller andre stoffer. Kun to af disse sager er registreret på diskoteker eller lignende steder. Der er ikke sket en stigning på dette område i politimæssig sammenhæng.

 

Bevillingsnævnet besluttede enstemmigt på mødet:

 

-  At der ikke på nuværende tidspunkt ændres i afgørelsernes vilkår, fx omkring drug-tests – bl.a. for at bibeholde ensartetheden i politikredsen.

 

-  At Bevillingsnævnet primo 2017 inviterer diskoteksejere til et dialogmøde, hvor narkoproblematikken kan drøftes, og hvor der kan følges op på de tidligere drøftelser omkring bander. På dette møde vil den nuværende Restaurations- og bevillingsstrategi også blive drøftet, så det kan vurderes, om der er behov for en revidering af denne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 12-12-2016

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 90 Tilsyn med private daginstitutioner

Sagsresumé

Status på lovpligtigt tilsyn med private daginstitutioner viser, at de private daginstitutioner lever op til Fredericia Kommunes godkendelseskriterier for private institutioner.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Fredericia Kommune har pligt til at føre tilsyn med private daginstitutioner ifølge § 5 i Dagtilbudsloven.

 

Opgaven er privatiseret og udføres af UdviklingsForum.

 

Tilsynet omfatter 7 institutioner:

 

• Arken

• Dagmargården

• Eventyrhuset

• Skansevejens Børnehave

• Sct. Knuds Børnehave

• Tommelise

• Villa Gaia.

 

Tilsynsrapporter beror på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

På baggrund af observationer på det uanmeldte besøg, dialogerne på tilsynsmødet samt gennemgang af institutionens dokumenter er det UdviklingsForums vurdering, at de nævnte private daginstitutioner lever op til Fredericia Kommunes godkendelseskriterier for private institutioner.

 

Tilsynet har således vist, at de private dagtilbud lever op til gældende regler på dagtilbudsområdet.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Sagen taget til efterretning.

Punkt 91 Evaluering af projekt brobygger - skole/foreningssamarbejde

Sagsbeskrivelse

Formålet med Projekt Brobygger har været at understøtte øget fysisk bevægelse blandt børn og unge i skolealderen (6-16 år), herunder styrke mulighederne for et udbygget samarbejde mellem idrætsforeninger og folkeskoler. I de to år projektet har kørt (2014/15 og 2015/16) er der sket en stigning i samarbejdet og forskellige modeller for partnerskaber er blevet afprøvet, men de opstillede mål i projektet er ikke blevet indfriet.

 

 

Projekt Brobygger blev sat i søen i 2014/15 af SIF i samarbejde med Børn og Unge. SIF fik et tilskud til at drive projektet for på 80.000 kr.

 

Projektet løb over en 2-årig periode.

 

Målet i 2014/15: Der gennemføres mindst 15 mikropartnerskaber og mindst et kompetenceudviklingsforløb.

 

Målet i 2015/2016: Fokuseret på at fastholde et højt informationsniveau til idrætsforeninger og skoler, samt øge antallet af gennemførte mikropartnerskaber. Der gennemføres mindst et kompetenceudviklingsforløb.

Der gennemføres mindst 45 mikropartnerskaber.

 

I henhold til bilag fra SIF er der gennemført 11 mikropartnerskaber med forskellige skoler og idrætsforeninger i projektperioden.

 

Forskellige modeller er blevet afprøvet:

-  Classic-modellen

-  Klassetrins-modellen

-  Idrætsdøgn

-  Stævnemodellen (håndboldklubberne)

-  Tema-uge modellen

 

De overordnede mål for samarbejdet har typisk været relateret til:

Børn og unges sundhed, social trivsel, en varieret skoledag med bevægelsesaktiviteter/idrætsfaget samt kendskab til idrætsforeninger i Fredericia.

 

Projektet har ikke løftet skole-foreningssamarbejdet til nye højder på alle skoler. Det første år 2014/15 var skolerne optaget af mange andre dagsordner relateret til folkeskolereformen, hvilket gjorde det umuligt at indfri målene. De fælles kompetenceudviklingsforløb med foreningslivet, som der var lagt op til, har skolerne ikke kunne afse ressourcer til i projektperioden, idet der i perioden har været mange kompetenceudviklingsforløb i gang på alle skoler.

 

På udvalgsmødet vil der være et kort oplæg, der præsenterer nogle af de erfaringer, som er høstet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at projektet har haft begrænset effekt, men at begge parter (SIF og skoleområdet) har fået erfaringer i fællesskab, som der kan arbejdes videre med.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at samarbejdet mellem idrætsforeninger og skoler drøftes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Punktet drøftet. Børn & Unge bedes overveje om dette bør foranledige nye politiske initiativer.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-11-2016

Sagen udsat.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-11-2016

Punktet udsat til næste møde.

Punkt 92 Opsigelsesvarslet på dagtilbuds- og fritidstilbudsområdet

Sagsresumé

Der er i dag løbende måned samt to måneders opsigelsesvarsel for pladser i dagtilbud. Her ved sikres god kapacitetsudnyttelse på området, forældre på barsel får god tid til indkøring af deres barn i pasning før de igen skal på arbejde og Pladsanvisningen får bedre mulighed for at imødekomme forældrenes primære ønske.

Ulempen er at forældre kan bindes til betaling for plads - der ikke udnyttes – i helt op til tre måneder

Det foreslås at udvide muligheden for udmeldelse til den 1. eller 15. i måneden for at undgå at binde forældrene til en længere betaling end 2 måneder.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2005 fulgte Børne- og ungdomsudvalget indstillingen fra forvaltningen, om at ændre udmeldelsesvarslet fra en til to måneder pr. den 1. i efterfølgende måned.

Baggrunden for denne ændring var et ønske om at sikre en mere effektiv pladsudnyttelse samt højne serviceniveauet for forældre, som ønsker plads i et kommunalt dagtilbud.

Ulempen omkring opsigelsesvarslet på 2 måneder til den 1. i måneden er, at nogle forældre har været bundet af en plads i lang tid, teoretisk helt op til 3 måneder, hvis de foretager udmeldelsen den 2. i måneden.

Det foreslås derfor, at udmeldelsesvarslet også fremover er 2 måneder, men at der gives mulighed for udmeldelse til den 1. eller 15. i måneden. Det vil betyde, at ingen forældre risikerer at være bundet af et dagtilbud i 3 måneder som i dag og, at vi i Fredericia fortsat kan opretholde det høje serviceniveau, hvor næsten alle forældres ønsker om pasningssted imødekommes samtidig med at forældre får vished om pasningstilbud i god tid.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Borgerservicecentret og Børn og Unge finder, at næsten 3 måneder er lang tid at være bundet i et dagtilbud, men at det er nødvendigt med et vist varsel for at kunne give forældre vished om pasningstilbud i rimelig tid og stadig sikre en optimal pladsudnyttelse.

Det vurderes derfor, at et udmeldelsesvarsel fremover på 2 måneder, og at der samtidig gives mulighed for udmeldelse til den 1. eller 15. i måneden vil være mere optimal. Det vil betyde, at ingen forældre risikerer at være bundet af et dagtilbud i 3 måneder som i dag og, at vi i Fredericia Kommune fortsat kan opretholde det høje serviceniveau, hvor næsten alle forældres ønsker om pasningssted imødekommes samtidig med, at forældre får vished om pasningstilbud i god tid.

Disse varsler anvendes i dag i Århus og Odense Kommuner.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at udmeldelsesvarslet i dagtilbud og fritidstilbud ændres fra to måneder til den 1. i måneden til to måneder til den 1. eller 15. i måneden.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget følger Børn & Unges indstilling.

Punkt 93 Kommunalisering af Børnehaven 3F

Sagsresumé

Forældrebestyrelsen i Børnehaven 3F og bestyrelsen i Fagforeningen 3F har fremsendt ønske om at den selvejende børnehave 3F opsiger driftsoverenskomsten med Fredericia Kommune for at overgå til at blive børnehave i det kommunale fællesskab.

Sagsbeskrivelse:

 

Der er tre årsager til ønsket om at blive en kommunal daginstitution:

  1. Faldende børnetal, som giver usikkerhed omkring økonomien og ansættelsesforhold for personalet. Som del af Distrikt Ullerup Bæk vil der være større tryghed i ansættelserne og mulighed for en mere stabil normering.
  2. Der er brug for et tæt samarbejde og sparring om den pædagogiske udvikling for at løfte opgaven fagligt og professionelt.
  3. Det er en stor ledelsesopgave for leder og bestyrelsen. Det kræver ofte hurtige beslutninger, som bestyrelsen kan have svært ved at honorere.

Såvel personale som forældrerepræsentanter har været inddraget i processen.

Opsigelsesvarslet er 9 måneder fra den 16.09.16, men kan forkortes, såfremt der er enighed mellem bestyrelsen Børnehaven 3F og Fredericia Kommune om dette.

Der er allerede etableret et godt samarbejde mellem Børnehaven 3F og Ullerup Bæk distriktet om ovenstående forhold.

Diverse ansøgninger og bilag beror på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen i forhold til driftsøkonomien.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at processen kan gennemføres inden for det anførte opsigelsesvarsel.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget at drøfte Børnehaven 3F´s ønske om at blive kommunal daginstitution, herunder tage beslutning om, hvorvidt overdragelsen til kommunal institution skal finde sted.

 

Indstillingen vedrørende eventuel overdragelse skal videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - Kommunal Underskrift bestyrelsesreferat sept. 16.pdf

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - kommunal officiel indstilling med underskrift sept. 16.pdf

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - Kommunal mailkorrespondance 3F sept. 16.pdf

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget godkender, at Børnehaven 3F overdrages til kommunal institution inden for det anførte opsigelsesvarsel; så hurtigt som muligt.

Punkt 94 Ny børne- og ungepolitik - udkast til høringsmateriale

Sagsresumé

Der skal udformes en ny sammenhængende børne- og ungepolitik for Fredericia Kommune. Fra 30. august og frem til 7. december har der været en inddragende proces i alle distrikter i forhold til at komme med input til Børne- og Skoleudvalget. De mange input er blevet bearbejdet, og et høringsmateriale til en ny politik er blevet udarbejdet.

Sagsbeskrivelse:


Byrådet skal i marts 2017 vedtage en ny sammenhængende børne- og ungepolitik.

Børne- og Skoleudvalget besluttede i juni, at der hen over efteråret skulle være en inddragende proces i kommunen i forhold til udarbejdelsen af en ny sammenhængende børne- og ungepolitik.

I perioden 30. august til 7. dec. har der været afholdt arrangementer på tværs af hele kommunen samt i alle distrikter. Alle arrangementer har taget afsæt i et fælles materiale (video + trendkort) udarbejdet til formålet. Børne- og Skoleudvalgets medlemmer har i forskelligt omfang deltaget i arrangementerne i distrikterne.

Der har tilmed været en Facebook-gruppe, hvor alle med interesse for at komme med input har kunnet dele opslag.

De mange input fra arrangementerne og gældende lovgivning på området danner grundlaget for høringsmaterialet til en ny børne- og ungepolitik.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurdere at udkastet til ny sammenhængende børne- og ungepolitik opfylder gældende lovgivning.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller


1)  at høringsmaterialet drøftes

2)  at høringsperioden bliver fra den 5/1 – 31/1 2017

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Punktet udsættes, da medlemmer af udvalget vurderer, at der har været for lidt tid til af forbedrede sagen. Der indkaldes til nyt møde inden jul.

Punkt 95 Orientering (Lukket)