Børne- og Skoleudvalget - 19-09-2017

Referat
Dato:
Tirsdag, 19 september, 2017 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 39 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Indstilles til godkendelse

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-09-2017

Godkendt.

Punkt 40 Besøg på Erritsø Fællesskole, afd. Højmosen

Sagsresumé

Mødet holdes på Erritsø Fællesskole, afd. Højmosen, Højmosevej 2 hvor distriktsleder Anders Axø og afdelingsskoleleder Ulla Rasmussen vil fortælle om skolen.   

Indstillinger

Ingen

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-09-2017

Orientering taget til efterretning.

Punkt 41 2. budgetopfølgning 2017 for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om 0,786 mio.kr. i tillægsbevilling, og det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme bliver herefter et samlet overskud på 3,200 mio.kr., primært på grund af overført spar/lån fra 2016.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  869,075

  0,786

  -0,200

  869,661

Overførselsudgifter

  7,178

  - 

  - 

  7,178

Centrale refusionsordning

  -2,226

  - 

  - 

  -2,226

Drift i alt

  874,027

  0,786

  -0,200

  874,613

 

 

 

 

 

Anlæg i alt

  16,213

  - 

  -3,000

  13,213

 

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

  890,240

  0,786

  -3,200

  887,826

 

 

 

 

 

Total

  890,240

  0,786

  -3,200

  887,826

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

- = indtægt / opsparing (overskud)

 

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2. budgetopfølgning 2017 – specifikation BSU”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

Børn & Unge samt Familie & Børnesundhed søger om godkendelse af tillægsbevillinger der primært vedrører barselsfonden samt udmøntning af projekt indkøbsoptimering.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Børn & Unge samt Familie & Børnesundhed forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver -3,200 mio.kr.

Fordelingen af spar/lån mellem fagområderne viser, at Dagtilbud forventer et spar på -3,200 mio. kr., Skoler forventer et lån på 8,000 mio. kr. og Familie & Børnesundhed forventer et spar på -5,000 mio. kr. På anlægssiden forventes et spar på 3,000 mio. kr.

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Dagtilbud:

Dagtilbud forventer ved 2. budgetopfølgning et mindreforbrug på 3,200 mio. kr. på driften. Dette skal ses i sammenhæng med overført spar/lån 2016-2017 på 3,274 mio. kr. og er primært et samlet mindreforbrug på institutionerne.

På anlægssiden forventes et mindreforbrug på 1,000 mio. kr. Dette vedrører primært pasningsgarantipuljen.

 

Skoler:

Skoler forventer ved 2. budgetopfølgning et merforbrug på 8,000 mio. kr.

Den primære årsag til dette merforbrug er en stigning i udgifterne til det mellemkommunale område.

Her ses en stigning i udgifterne til anbragte børn fra Fredericia, der går i skole i andre kommuner og en stigning i udgifterne til børn fra Fredericia, der modtager specialundervisning i andre kommuner.

Ligeledes ses et fald i indtægterne på specialundervisning til børn fra andre kommuner, samt på børn der vælger frit skolevalg over kommunegrænsen.

Herudover har distriktsskolerne et merforbrug som følge af et stigende antal elever, der har behov for specialundervisning.

På anlægssiden forventes et mindreforbrug på 2,000 mio. kr. Dette vedrører puljen til renovering og forskønnelse af skoler samt puljen til renovering af toiletter. Beløbene forventes anvendt primo 2018.

 

Familie & Børnesundhed:

Familie & Børnesundhed forventer ved 2. budgetopfølgning et mindreforbrug på 5,000 mio. kr.

Heraf vedrører 2,500 mio. kr. enhedernes forventede opsparing på driften, hvilket skal ses i sammenhæng med overført opsparing fra 2016-2017 på 3,828 mio. kr.

Den resterende del af forventet spar/lån på 2,500 mio. kr. vedrører de interne projekter. Flere af projekterne er flerårige, hvorfor det forventede spar/lån er afsat til lønninger i 2018.

På foranstaltningsområdet ses en stigning i antallet af anbringelser af børn primært i familiepleje, hvilket bringer foranstaltningsbudgettet under pres.

Udviklingen ses i statistikmaterialet nedenfor.

Generelt har der gennem de senere år været en stor stigning i henvendelser til Familie- & Børnesundhed. Dette har medført et ekstra pres på alle de forebyggende tiltag og ydelser fra PPR. Herudover har der været en stor stigning i antal underretninger med stigende antal børnefaglige undersøgelser til følge.

 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

jan-jul

Plejefamilier

102

93

83

77

81

87

Efterværn

 

 

4

5

5

4

Netværksanbragt

12

11

11

13

12

13

Opholdssteder

20

18

16

19

20

19

Kost/efterskole

 

 

 

 

3

3

Eget værelse

 

8

8

9

9

11

Sikret

1

2

2

0

2

1

Institution

8

9

3

7

6

6

Aflastning institution

 

 

 

 

 

7

Aflastning i plejefamilie

 

 

 

 

 

19

§ 44 aflastning

 

 

 

 

 

25

 

 

 

Antal underretninger

Antal afgørelser om børnefaglig undersøgelse

2014

684

85

2015

738

176

2016

847

201

2017  jan-jul

561

141

 

Indstillinger

[Børn & Unge og Familie & Børnesundhed indstiller:

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-09-2017

Børne- og Skoleudvalget følger indstillingen.

Punkt 42 Integrationsprojekt - Status pr. august 2017

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget får en orientering om arbejdet i integrationsprojektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Kulturforeningerne

Et af fokusområderne i projektet er kulturforeningerne i Fredericia. Der er derfor afholdt dialogmøder enkeltvis med alle kulturforeninger. På baggrund af deres ønsker og behov, er der arrangeret fælles møder med kulturforeningerne om økonomi, leje af lokaler, unge og fritid samt kulturnatten. Der arbejdes stadig videre med fællesarrangementer med kulturforeninger i den resterende projektperiode.

 

Minoritetsunge
Et andet fokusområde er minoritetsunge. Gennem arbejdet i projektet, er vi blevet opmærksomme på, at specielt piger med anden etnisk baggrund, i alderen 13 år og opefter, er fraværende i sociale aktiviteter efter skoletid. Derfor er der i den tidlige sommer, opstartet en pigeklub for etniske danske piger og med piger med anden etnisk baggrund i alderen 13-18 år. Der er tale om piger som er særligt udsatte ift. deres fritidsliv.
Pigeklubben har åbent en gang i ugen i tidsrummet: 16.30-20.30.

 

Pigeklubben faciliteres af frivillige etniske danske piger og piger med anden etnisk baggrund i alderen 18-25 år. De frivilliges opgave er at skabe tillid og tryghed i pigegruppen, og skal ligeledes fungere som rollemodeller for de unge piger. De er ligeledes ansvarlige for at arrangerer aktiviteter i pigeklubben, hvor der bl.a. er fokus på kulturforståelse, almen viden, rettigheder, dialog og refleksion. De frivillige har gennemgået et undervisningsforløb, så de er klædt på til opgaven.

Brochure for pigeklubben er vedlagt som bilag

 

Uddannelse og inspiration

Det har været nødvendigt at prioritere at få opbygget mere viden. Derfor har medarbejdere fra projektet bl.a. deltaget i en international konference om ekstremisme og radikalisering i Aarhus. Ligeledes skal 2 medarbejdere i efteråret på diplomuddannelse i æresrelaterede konflikter.

I projektgruppen undersøger man lige nu mulighederne at lave et eller flere lokale arrangementer, så en bredere kreds kan få mere information og viden på integrationsområdet. Det skal ske indenfor for projektets økonomiske rammer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Familie & Børnesundhed indstiller at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 43 Orientering om UngKP - et forebyggelsesprojekt i Vestbyen

Sagsresumé

For ca. 1½ år siden blev der blandt pædagogiske frontmedarbejdere udtrykt bekymring om udviklingen af kriminaliteten i Vestbyen. På den baggrund blev bl.a.  projekt UngKP startet op, som et forebyggelsesprojekt i lokalområdet.

Det gives en kort beskrivelse af metoden i UngKP.

 

Sagsbeskrivelse:

I projekt UngKP er der arbejdet med en metode, hvor der systematisk arbejdes med den udvalgte målgruppe – unge som befinder sig i en risikozone for at blive marginaliseret, ekskluderet eller udstødt af samfundet - og derigennem skabe resiliens i lokalområdet.

Nedenstående illustration opsummerer metoden i UngKP:

 

I UngKP tilbyder man en række unge et meningsfuldt fællesskab, hvor de får mulighed for at opbygge en positiv identitet. De unge påtager sig også en forpligtigelse til frivilligt arbejde og til at være den del af den lokale forebyggende og tryghedsskabende indsats. De er synlige i lokalområdet, via den uniform de modtager.

Arbejdet i UngKP er understøttet af flere aktører i den kommunale organisation i et tæt samarbejde med De boligsociale Handleplaner.

Der har indtil nu kørt 2 ”hold” UngKP og hold 3 og 4 er i planlægningsfasen.

Som bilag er vedhæftet folder om UngKP, der også beskriver udvalgte resultater.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Til orientering.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 44 Procedure vedrørende klagesager om mobning i skolen

Sagsresumé

Vedr. lovændring. Fra den 1. august 2017 stilles der krav om, at alle grundskoler og ungdomsuddannelser skal have en anti-mobbestrategi og om udarbejdelse af handlingsplaner i konkrete tilfælde af mobning. Der er oprettet en klageinstans under Dansk Center for Undervisningsmiljø for elever og forældre. Fredericia kommune skal have en klar procedure for behandling af eventuelle klagesager.

 

Sagsbeskrivelse:

Fra den 1. august 2017 er det et krav, at alle skoler har fastlagt en antimobbestrategi (herunder også om digital mobning), som er godkendt af skolebestyrelsen. Formålet er at sikre elever i grundskoler og på ungdomsuddannelser får en skolegang uden problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende.

Krav til handlingsplan

Skolens ledelse skal i konkrete tilfælde af problemer med det psykiske undervisningsmiljø - i form af mobning eller lignende - inden for en frist på 10 arbejdsdage udarbejde en handlingsplan, hvoraf det fremgår, med hvilke foranstaltninger problemerne effektivt bringes til ophør.

Ledelsen skal endvidere straks træffe de midlertidige foranstaltninger, som her og nu er nødvendige for at gribe ind over for de konstaterede problemer.

Berørte elever og forældre skal informeres herom.

Klageadgang

Elever og forældre får adgang til at klage til Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). Det kan fx ske, hvis skolen ikke har en antimobbestrategi, eller hvis skolen - i barnets eller forældrenes øjne - udviser en manglende eller utilstrækkelig reaktion på mobning eller lignende.

En klagesag kan først sendes til DCUM, når den er behandlet af skolens øverste instans (formelt kommunalbestyrelsen).

Kommunalbestyrelsen udarbejder kommunal procedure for behandling af klagesager. Børn og Unges forslag til procedure er vedhæftet som bilag.

Giver kommunalbestyrelsen IKKE klageren fuldt ud medhold i klagen, skal klagen sendes videre til behandling ved DCUM.

DCUM vil herefter kunne udstede et påbud om at opfylde en handlepligt inden for en rimelig frist. Afgørelser i Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) kan ikke ankes.

 

Tilsyn

DCUM får med lovændringen en tilsynsfunktion til at påse undervisningsmiljølovens overholdelse. Det gælder både i forhold til de nye anti-mobbebestemmelser og i forhold til generelle bestemmelser om undervisningsmiljø og undervisningsmiljøvurderinger.

Forsøg med mediering

Ved siden af lovforslaget indledes et forsøg, hvor Undervisningsministeriet ved Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil forestå mediering i klagesager. Medieringen er frivillig for alle parter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at skolerne har en veletableret og fornuftig praksis med at håndtere sager vedrørende mobning. Skolerne kan blive udfordret ift. at være på forkant med den digitale mobning, da denne form for mobning løbende ændrer karakter. Der skal derfor ikke mindst arbejdes systematisk og i tæt samarbejde med forældrene omkring børn/unges digitale dannelse.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget beslutter udkast til procedure for behandling af klagesager om det psykiske undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-09-2017

Børne- og Skoleudvalget følger Børn & Unges anbefaling.

Punkt 45 Fritidstilbud i sommerferien

Sagsresumé

Det har vist sig uhensigtsmæssigt at lukke for sommerferiepasning i fritidstilbuddene i to af fire uger i sommerferien (dvs. i juli i ugerne 28-29). Grundet øget efterspørgsel og forældreønsker anbefales det at holde åbent i de to uger i alle distrikter.

 

Sagsbeskrivelse:

I august 2014 fik fritidsområdet en ny struktur og organisering, der bevirkede, at 0.- 6. klasse skulle holde sommerferielukket i ugerne 28-29-30, dog skulle hvert distrikt have ét fælles tilbud åbent i perioden.

 

Fritidsområdet fik en budgetbesparelse svarende til 2 ugers sommerferielukning fra budgetåret 2015. I løbet af 2015 viste der sig dog et behov for at imødekomme nogle få forældres pasningsbehov i sommerferien, og administrativt blev der indført nødordning i dagtilbud.

 

Nødordningen i dagtilbud har vist sig at være uhensigtsmæssigt. Efterspørgslen efter pasning har været stigende de senere år, og stadig flere forældre har stillet spørgsmålstegn ved det nuværende tilbuds pædagogiske relevans samt bygningernes manglende anvendelighed til målgruppen af 6 - 10 årige.

 

På den baggrund anbefales det, at vende tilbage til de oprindelige forudsætninger som angivet for fritidsområdet i august 2014 med ét åbent fritidstilbud pr. distrikt i sommerferien.

 

Efterspørgslen efter fritidstilbud i ferieugerne 28 og 29

Generelt ses en stigende efterspørgsel, over de seneste tre år, på et alderssvarende pædagogisk tilbud i ugerne 28 og 29. Dog er der lokale variationer i udviklingen:

 

År

2017

2016

2015

Ugenummer:

28

29

28

29

28

29

Kirstinebjergskolen

23

17

10

8

11

10

Ullerup Bæk

6

7

10

5

5

5

Fjordbakkeskolen

15

20

11

5

2

2

Erritsø Fællesskole

13

5

10

3

5

4

I alt

57

49

41

21

23

21

 

Økonomiske konsekvenser

Besparelsen fra 2015 vedrørende sommerferiepasning på fritidsområde var på 350.000 kr.

 

Pasning i uge 28 og 29 kan finansieres på forskellig vis, herunder:

 

-  Bevilling til sommerferiepasning

 

-  Skolerne får mulighed for at justere åbningstiden - i mindre grad - i fritidstilbuddet hen over hele skoleåret; idet der altid tages udgangspunkt i brugergruppens behov. Sommeråbningen finansieres herved af fritidstilbuddene selv (effektivisering)

 

-  Ren brugerfinansiering med en generel takststigning på alle pladser. Merprisen skønnes at ligge på 20-25 kr. pr. plads pr. måned.

 

-  En kombination af ovenstående modeller.

Vurdering

Med genindførelse af et sommerferietilbud i hvert distrikt, vil alle borgere med behov for feriepasning, herunder også flygtninge og uddannelsessøgende, være sikret et alderssvarende sommerferietilbud til deres børn.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget, at

 

-  Der genindføres fritidstilbud i sommerperioden fra og med sommeren 2018

-  Der tages stilling til finansiering af merudgiften som følge heraf.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 19-09-2017

Sagen udsættes.

Punkt 46 Orientering (Lukket)