Børne- og Skoleudvalget - 30-05-2017

Referat
Dato:
Tirsdag, 30 maj, 2017 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 17 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Godkendt.

Punkt 18 Besøge Ullerup Bæk Skolen, Afd. Skolesvinget

Sagsresumé

Udvalgsmødet afholdes på Ullerup Bæk Skolen, afd. Skolesvinget distriktsskoleleder Jan Voss og afdelingsskoleleder Lars Andersen fortæller om skolen og afdelingen.

Indstillinger

Ingen.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 19 Strategi for talentudvikling 0-18 år

Sagsresumé

Med beslutningen i Børne- og Skoleudvalget, den 23. februar 2016, blev der bl.a. igangsat et arbejde, der sigter mod at skabe en egentlig talentstrategi på børne- og ungeområdet i Fredericia Kommune. En strategi, der skulle inddrage erhvervslivet, ungdomsuddannelserne samt eventuelle kulturinstitutioner.

Strategien skulle omfatte børn med særlige potentialer inden for en bred vifte af fagområder.

 

Sagsbeskrivelse:

Strategien for talentudvikling tager sit udspring i den nye Børne- og ungepolitik.  Den dækker det samlede 0-18 års område. Hermed betræder Fredericia Kommune nye stier; da andre kommuner hovedsageligt formulerer talentstrategier for skoleområdet.

 

De 4 distriktsskoler har egne talentstrategier; og der er naturligvis overensstemmelse mellem de enkelte skolers strategier og den fælles 0-18 års strategi.

I Fredericia definerer vi børn og unge som talentfulde, når de har:

særlige forudsætninger inden for ét eller flere områder.

lysten og viljen til at yde en ekstra indsats

muligheden for at blive en af de bedste, hvis potentialet

stimuleres.

 

De talentfulde børn og unge skal møde en differentieret og varieret hverdag. Derved gives der mulighed for at lære og udvikle sig inden for de potentialer, barnet besidder.

De inkluderende lærings- og undervisningsmiljøer tilpasses, så alle børn – herunder også de talentfulde - tilgodeses. Der afprøves metoder til undervisnings- og læringsdifferentiering, som skal bidrage til at udfordre og gøre læring interessant for alle børn.

 

Udviklingsspor:

Der arbejdes med udvikling af metoder til at have et særligt blik for børn med særlige forudsætninger.

Der udvikles fælles camps for de større elever på tværs af distrikterne.

Der arbejdes med erfaringsudveksling og videndeling i netværk for talentvejlederne. Dagtilbud inddrages løbende.

Strategien er udformet i en fortløbende dialog med bl.a. talentvejledere, skoler, dagtilbud, elever på elevrådstopmøderne.

Strategien er vedhæftet, men ikke i den endelige udgave, da der fortsat arbejdes med justeringer af det grafiske udtryk/billedmateriale m.m.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at talentstrategien – i henhold til børne-/ungepolitikken - understøtter og målretter en fælles og tidlig indsats for at øge talentfulde børns motivation, læring og trivsel i Fredericias kommunale skoler.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at talentstrategien for børne- og ungeområdet drøftes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Drøftet.

Punkt 20 Ny tilsynsmodel for dagtilbud

Sagsresumé

Der foreslås en harmonisering af det pædagogiske tilsyn mellem Fredericia Kommunes kommunale, selvejende og private daginstitutioner, der i videst mulig omfang ligestiller alle institutioner. 

 

Sagsbeskrivelse:

I en årrække har firmaet Udviklingsforum ført tilsyn hvert år med Fredericia Kommunes private daginstitutioner. Samtidig har Børn & Unge ført tilsyn med de kommunale institutioner hvert tredje år. Institutionerne har således ikke været ligestillet i forhold til intervallet og omfanget af tilsynet.

Børn & Unge ønsker fremover at udarbejde en model for tilsyn, der i videst mulig omfang ligestiller de private, selvejende og de kommunale institutioner i overensstemmelse med anbefalinger fra Danmarks Evalueringsinstitut. Derfor foreslås det, at alle institutioner får et tilsyn hvert andet år, og at tilsynet udføres af pædagogiske konsulenter fra Børn & Unge.

Tilsynet overholder dagtilbudsloven og vil forholde sig til:

-  Børns trivsel og læringsmiljø

-  Personalets kvalifikationer

-  Forældresamarbejde

-  Pædagogiske læreplaner

-  Sprogvurderinger

-  Institutionens egne mål samt kommunale mål i henhold til Børn- og Ungepolitikken

De private institutioner vil således opleve et dialogbaseret tilsyn hvert andet år, hvor tilsynet er fysisk til stede. Tilsynet kan indstilles som enten godkendt eller ikke-godkendt. Hvis der indstilles til ikke-godkendt tilsyn har Børn & Unge-chefen den endelige afgørelse.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt modellen vedtages, kan kontrakten med Udviklingsforum opsiges med udgangen af 2017. Det er en udgift på i gennemsnit 175.000 kr. der bortfalder hvert år. Provenuet medgår til finansiering af ny tilsynsmodel; men vil også være en effektiviseringsgevinst, som skal anvendes til at finansiere de allerede politiske udmeldte effektiviseringer.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at den nye model sikrer et tilfredsstillende og ensartet tilsyn med både kommunale og private daginstitutioner.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget beslutter den nye model for tilsyn med alle dagtilbud i Fredericia Kommune.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Børne- og Skoleudvalget følger Børn og Unges anbefaling.

Punkt 21 Kommunal indsats i forhold til ordblindhed og talblindhed

Sagsresumé

Arbejdet med ordblinde børn er et væsentligt indsatsområde, og Fredericia kommune styrker indsatsen på området. Det sker i samarbejde mellem dagtilbud, skoler, PPR samt Børn og Unge; og der sættes bl.a. fokus på viden, hjælpemidler og samarbejde med forældre. Dyskalkuli (talblindhed) er et nyt indsatsområde, der ligeledes sættes forøget fokus på.

 

Sagsbeskrivelse:

Elever med omfattende læsevanskeligheder kan fx få diagnosen ordblindhed/dysleksi. Det anslås, at ca. 3-7 % af alle børn har dyslektiske vanskeligheder, og derfor er det et væsentligt indsatsområde. I Fredericia Kommune arbejdes der både med forebyggende indsatser samt med undervisning af elever med dyslektiske vanskeligheder, herunder diverse hjælpemidler.

De forebyggende indsatser omfatter bl.a. sprogvurdering i 3- og 5 års alderen, national ordblinde-risikotest i 0. klasse, nationale tests i 2., 4. 6. og 8. klasse. Desuden skal man bruge Undervisningsministeriets nationale ordblindetest i 4. klasse, hvis der er mistanke om ordblindhed. 

Fagafdelingen er i tæt samarbejde med skolernes ressourcecenterledere og PPR på området. Der arbejdes på at stramme op på alle procedurer og på at udbrede kendskabet til ordblindhed hos alle lærere. Desuden sigtes der mod et øget forældresamarbejde.

 

Talblindhed (dyskalkuli) er en indlæringsvanskelighed, men det er et nyt og usikkert forskningsområde. Dog antager forskere, at det kan være lige så udbredt som ordblindhed. Derfor iværksætter Børn & Unge indsatser i forhold til arbejdet med talblindhed og matematikvanskeligheder.

 

På udvalgsmødet vil B&U orientere om ovenstående.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der er et fortsat behov for fokus på at styrke indsatsen i forhold til ordblindhed og talblindhed.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 22 1. budgetopfølgning 2017 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om 3,001 mio.kr. i tillægsbevilling, og det forventede regnskabsresultat viser herefter et samlet overskud på udvalgets ramme på 9,800 mio.kr., primært på grund af overført spar/lån fra 2016.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

Mio. kr.

Korrigeret budget

1. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  866,014

  3,001

  -6,800

  862,215

Overførselsudgifter

  7,178

  - 

  - 

  7,178

Centrale refusionsordning

  -2,226

  - 

  - 

  -2,226

Drift i alt

  870,966

  3,001

  -6,800

  867,167

 

 

 

 

 

Anlæg i alt

  16,213

  - 

  -3,000

  13,213

 

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

  887,179

  3,001

  -9,800

  880,380

 

 

 

 

 

Total

  887,179

  3,001

  -9,800

  880,380

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

- = indtægt / opsparing (overskud)

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

1. budgetopfølgning

1. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”1.budgetopfølgning 2017 – specifikation BSU”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

Børn & Unge samt Familie & Børnesundhed søger om godkendelse af tillægsbevillinger der primært vedrører barselsfonden samt overførsel af midler fra Voksenservice til Familie & Børnesundhed vedrørende efterværn §76a for 2017.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Børn & Unge samt Familie & Børnesundhed forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver -9,800 mio.kr.

Fordelingen af spar/lån mellem fagområderne viser, at Dagtilbud forventer et spar/lån på -2,800 mio. kr., Skoler forventer at økonomien er i balance og Familie & Børnesundhed forventer et spar/lån på -4,000 mio. kr.

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Dagtilbud:

Dagtilbud forventer ved 1. budgetopfølgning et mindreforbrug på 2,800 mio. kr. på driften. Dette skal ses i sammenhæng med overført spar/lån 2016-2017 på 3,274 mio. kr.

 

På anlægssiden forventes et mindreforbrug på 1,000 mio. kr. Dette vedrører primært pasningsgarantipuljen.

 

Skoler:

Skoler forventer ved 1. budgetopfølgning at økonomien er i balance.

På anlæg forventes det at Skoler overfører 2,000 mio. kr. til 2018. Dette vedrører puljerne ”Renovering og forskønnelse af skoler og daginstitutioner” samt ”Anlægspulje Skoletoiletter”

 

Familie & Børnesundhed:

Familie & Børnesundhed forventer ved 1. budgetopfølgning et mindreforbrug på 4,000 mio. kr.

Heraf vedrører 2,400 mio. kr. enhedernes forventede opsparing, hvilket skal ses i sammenhæng med overført opsparing fra 2016-2017 på 3,828 mio. kr.

Den resterende del af forventet spar/lån på 1,600 mio. kr. vedrører de interne projekter. Flere af projekterne er flerårige, hvorfor det forventede spar/lån er afsat til lønninger i 2018.

 

Foranstaltninger og Familie & Ungdomscentret:

I statistikmaterialet herunder ses, at der i de senere år har været en stor stigning i henvendelser til Familie- & Børnesundhed. Dette har medført et ekstra pres på alle de forebyggende tiltag og ydelser fra PPR. Herudover har der været en stor stigning i antal underretninger med stigende antal børnefaglige undersøgelser til følge.

 

Antal underretninger

Antal afgørelser om børnefaglig undersøgelse

2014

684

85

2015

738

176

2016

847

201

2017 jan-apr

216

83

 

 

 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

jan-apr

Plejefamilier

102

93

83

77

81

85

Efterværn

 

 

4

5

5

4

Netværksanbragt

12

11

11

13

12

16

Opholdssteder

20

18

16

19

20

21

Kost/efterskole

 

 

 

 

3

3

Eget værelse

 

8

8

9

9

8

Sikret

1

2

2

0

2

2

Institution

8

9

3

7

6

6

Aflastning institution

 

 

 

 

 

7

Aflastning i plejefamilie

 

 

 

 

 

21

§ 44 aflastning

 

 

 

 

 

18

 

Udviklingen i Familie & Børnesundhed samt Børn & Unge følges tæt i samarbejde med Økonomi.

Indstillinger

Familie & Børnesundhed og Børn & Unge indstiller:

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Budgetopfølgning godkendt.

Punkt 23 Samarbejdsaftale om familiebaseret misbrugsbehandling og tidlig opsporing

Sagsresumé

I sagen orienteres Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Skoleudvalget om, at Misbrugscenteret i Voksenservice og Familie- og Ungdomscentret i Familie- og Børnesundhed pr. 1. maj 2017 har indgået en samarbejdsaftale omkring familieorienteret rusmiddelbehandling og tidlig opsporing af rusmiddelproblematikker. Samarbejdsaftalen er gældende for et år. Der vil årligt blive gennemført en evaluering af indsatsen med henblik på løbende at justere samarbejdsaftalen. 

 

Sagsfremstilling

Nationalt er der blevet udarbejdet kliniske retningslinjer for alkoholbehandling. I retningslinjerne er der fokus på, at borgere med rusmiddelproblematikker kommer hurtigere i behandling og modtager en mere helhedsorienteret og familiefokuseret indsats.

 

Misbrugscenteret i Voksenservice og Familie- og Ungdomscentret i Familie- og Børnesundhed har i tråd med de nationale kliniske retningslinjer udviklet et koncept og indgået en samarbejdsaftale for undervisning af frontmedarbejdere i tidlig opsporing af rusmiddelproblematikker. De har udviklet og etableret et Rejsehold og en familieorienteret rusmiddelbehandling. 

 

De tre indsatser i samarbejdsaftalen er:

1.  Undervisning af frontpersonale: Indsatsen skal sikre, at kommunens frontmedarbejdere kan opspore tegn på rusmiddelproblematikker og har kendskab til, hvordan de kan henvise til relevante tilbud. Undervisningen forløber over 2 gange af 3 timers varighed.

2.  Rejseholdet: Rådgivningstilbud målrettet borgere, der ikke selv retter henvendelse til Misbrugscentret med deres rusmiddelproblematikker. Rejseholdet har mulighed for at støtte og hjælpe familien med at få overblik over deres udfordringer med rusmidler og kan henvise til behandlingsmuligheder i Fredericia Kommune. 

3.  Familieorienteret rusmiddelbehandling: Gruppebaseret behandlingstilbud, hvor der er fokus på at (gen)oprette familiedynamikker i familier ramt af rusmiddelproblematikker. Tilbuddet er et supplement til familiebehandlingstilbud, som tilbydes familier med alkoholproblematikker, hvor der er iværksat en § 50 undersøgelse.

 

Rammer for samarbejdsaftalen

Samarbejdsaftalen er gældende fra 1. maj. 2017 og et år frem. Samarbejdsaftalen vil årligt blive evaluereret med henblik på eventuelle justeringer.

 

Opsigelse af samarbejdsaftalen

Samarbejdsaftalen kan opsiges af begge parter med 6. mdr. varsel, dog under forudsætning af, at der ikke er borgere, der kommer i klemme ved opsigelsen.

 

Sagen er til orientering i både Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Løses inden for de eksisterende rammer.

 

Udgifter til undervisning

Første undervisningsgang finansieres af projektmidler. Anden undervisningsgang finansieres af fagafdelingerne. Det drejer sig om 150 kr. pr. deltager.

 

Udgifter til Rejseholdet

Misbrugscentret og Familie- og Ungdomscentret leverer hver 1 medarbejder 6 timer ugentligt til Rejseholdet. Misbrugscenteret afholder udgifter til telefon og materialer. Familie og Ungdomscentret afholder udgifter til lokaler.

 

Udgifter til Familieorienteret rusmiddelbehandling

Misbrugscentret og Familie og Ungdomscentret leverer hver 1 medarbejder 5 timer ugentligt.

Vurdering

Voksenservice vurderer, at samarbejdsaftalen vil understøtte en tidlig sammenhængende indsats omkring opsporing og behandling af rusmiddelsproblematikker hos borgere og familier i Fredericia Kommune.

 

Samarbejdsaftalen vil opprioritere den familieorienterede indsats og skabe en højere grad af tværgående løsninger indenfor de to fagområders lovgivningsmæssige ansvarsområder og kliniske anbefaling.

Indstillinger

Voksenservice og Familie-og Børne sundhed indstiller:

 

·  At Social- og Omsorgsudvalget tager orienteringen til efterretning.

·  At Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 24 Status på indsatsen for tidlig indsats

Sagsresumé

Med baggrund i Børne- og Ungepolitikken, fremlægger fagcheferne for Familie & Børnesundhed og Børn & Unge mundtligt, tanker og tidsplan for fremadrettet arbejde med tidlig indsats 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Til drøftelse

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Drøftet.

Punkt 25 Status på bevilling til læringslegetøj 2017

Sagsresumé

Der er afsat 200.000 kr. til dagtilbudsområdet til læringslegetøj. Midlerne anvendes alsidigt og efter forskellige lokale behov.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i 2017 afsat 200.000 kr. til læringslegetøj, der fordeles efter institutionernes størrelse.

 

Midlerne skal dække aldersspektret 0-5 år, og dermed forskellige faser af barnets lege- og læringsliv.

 

Selv om ikke alle midler er anvendt endnu, er det muligt at give en foreløbig status:

 

Distrikt Erritsø

Der er indkøbt mobbekuffert fra Red Barnet i alle institutioner og konstruktionslegetøj for midlerne.

 

Distrikt Fjordbakken

Hovedvægten er lagt på læringslegetøj til indendørs brug. Dog har Herslev Børnehave købt legetøj, der understøtter emnerne sand og vand.

 

Fyrtårnet har købt mobbe-kuffert fra Mary fonden til at arbejde med sociale relationer, venskaber og følelser. Endvidere købes et it læringstæppe, som på en sjov måde skal støtte børn i motorisk udvikling.

 

Lucinahaven køber forskelligt legetøj; herunder interaktiv væg, indendørs hinkerude med tal, bøger, sprogpakke samt diverse spil med tal og bogstaver, huskespil og ”Kend din krop”.

 

Distrikt Kirstinebjerg

De 9 institutioner har købt legetøj, der er målrettet mange formål.

Her kan nævnes, motorisk legetøj, løbecykler, massagebolde, balancetov, udendørs musikinstrument, mikroskoper, forstørrelsesglas og fiskenet.

 

Der er også købt diverse spil, Lego og puslespil til læring omkring tal og bogstaver. Endvidere er der indkøbt to iPad med mulighed for diverse læringsspil.

 

Distrikt Ullerup Bæk

I distriktet har flere institutioner fokuseret på ét særligt tema, som læringslegetøjet skal understøtte.

 

I Ulleruphave fokus på læringslegetøj omkring mad. Ta Fat og Labyrinten indkøber legeredskaber i relation til motorik og sanser. De øvrige institutioner fokuserer på spil og klodser i forskellige former til såvel vuggestuen, som børnehavebørnene. Endvidere overvejes indkøb af legetøj til distriktets naturgrupper.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at det indkøbte læringslegetøj dækker såvel aldersgruppen 0-2 år samt 3-5 år. Samtidig har legetøjet fokus på udvikling af forskellige områder af barnets udvikling som eksempelvis sanser, sprog og motorik, sociale relationer, venskaber og følelser.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 26 Legepladspuljen 2017

Sagsresumé

Der er i 2017 udmøntet midler til renovering og fornyelse af legepladser. 1,038 mio. kr. er fordelt mellem områdets skoler og dagtilbud på baggrund af ansøgninger.

 

Sagsbeskrivelse:

En arbejdsgruppe bestående af Ejendomsafdelingen, distriktsledere samt Børn og Unge har vurderet indkomne ansøgninger og prioriteret blandt forslagene.

 

Prioriteringen har indeholdt mange forskellige facetter. Blandt de vigtigste kan nævnes: børnenes og de unges sikkerhed, legeredskabernes stand og legepladsens samlede udbud af legemuligheder de forskellige steder.

 

Nedenfor gives en række bemærkninger til fordelingen.

 

Dagtilbud

Der er tildelt 528.900 kr. til dagtilbud. 66 % af pengene går til genanskaffelser som institutionerne normalt ikke kan finde finansiering til via driftsbudgettet. 29 % bruges på forhold, der øger sikkerheden på legepladserne og 5 % går til nye legeredskaber.

 

Skoler

Der er tildelt 389.100 kr. til skolerne. Midlerne anvendes ligeligt på tre områder: sikkerhed på legepladsen, udskiftning af gamle legeredskaber og nye legeredskaber. Når så stor en del af skolernes midler går til nye legeredskaber, så skyldes det, at der fortsat er behov for at få tilpasset legepladserne efter skolestrukturændringen i 2013.

 

Hertil kommer udgifter – anslået 120.000 kr. - til indhentning af byggetilladelser.

 

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomisk virkning.

 

Den samlede økonomi ser således ud:

 

Udloddet:  0,918 mio. kr.

Byggetilladelser:  0,120 mio. kr.

Samlet forbrug:  1,038 mio. kr.

 

Vurdering

Der har i 2017 været flere ansøgninger, end puljen kan dække. Den flerårige pulje udgør 0,769 mio. kr. pr. år. En række ikke indfriede ansøgninger vil derfor kunne komme i betragtning til næste år.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 27 Status på anlægsprojekter 2016-2017

Sagsresumé

Dette er en status på anlægsprojekter i 2016-2017. De fleste projekter fra 2016 er gennemført, mens enkelte færdiggøres i 2017. Projekter budgetoptaget i 2017 er alle i opstartsfasen.

 

Sagsbeskrivelse:

Nedenstående ses en status på de anlægsprojekter, der blev igangsat i budget 2016 samt nye projekter i budget 2017.

 

 

Projekter i 2016

 

Legepladser og aktivitetsrum (2 mio. kr.)

Projektet er gennemført.

Midlerne er anvendt på skolerne efter inddragelse af eleverne i processen.

 

Generelt er anlægsmidlerne brugt til at skabe udemiljøer, der passer til de årgange, som er på skole efter strukturreformen.

 

Der var flere forslag til udvikling af udemiljøerne, end der var midler til. Dog har det været muligt at imødekomme mange af de forslag, der blev indsendt fra skolerne.

 

Såvel elever som skolebestyrelser har været inddraget i processen.

 

Toiletter på skoler og i daginstitutioner (1,5 mio. kr.)

Delvis gennemført.

Heraf 1 mio. kr. skolerne og 0,5 mio. kr. til daginstitutioner.

 

Formålet med anlægspuljen er at løse nogle af de fordøjelses- og trivselsproblemer, der opstår i relation til dårlige toiletforhold.

 

På skoleområdet fik følgende afdelinger anlægsmidler til toiletter:

-  Nr. Allé fik 0,5 mio. kr. til renoveringer i området ved gymnastiksalen

-  Bygaden fik 0,25 mio. kr., som er anvendt ved renoveringen af skolen

-  Skærbæk fik 0,25 mio. kr., som pt. anvendes i deres skolerenovering.

 

At midlerne anvendes på skoler, der i forvejen renoveres, skyldes, at der opnås bedre priser, da opgaven kan indgå i det samlede renoveringsprojekt.

 

På dagtilbudsområdet gennemføres projekterne i forbindelse med anden renovering af institutionerne.

 

It på skoler og i dagtilbud (2 mio. kr.),

Midlerne er anvendt til formålet)

Midlerne anvendes til mange formål, herunder udskiftning af gamle maskiner, nye programmer/software, kompetenceudvikling samt understøtte målet om 1-1 løsning på skolerne (dvs. én digital enhed pr. elev).

 

Forbedring af trafiksikkerhed ved Stendalen/Frederiksodde Skolen (2 mio. kr.)

Projektet gennemføres i sommerferien 2017

Målet med midlerne er at forbedre trafiksikkerheden. Det endelige projekt er først besluttet i efteråret 2016, og kan først gennemføres i sommerferien, da projektet udelukker kørsel til og fra området af sikkerhedsmæssige årsager.

 

Renovering af Afd. Bygaden – fokus på bevægelse og innovation (4,5 mio. kr.)

Projektet stod færdigt primo 2017

Afdeling Bygaden har gennemgået en større renovering, hvor resultatet lever op til de forventninger, der har været til bedre faciliteter, som kan sikre mere bevægelse, flere eksperimenter og innovation. Projektet omfatter også akustik, indeklima og lysforhold.

 

Modernisering af Afdeling Skærbæk – fokus på leg og læringsmiljø (2,5 mio. kr.),

Projektet afsluttes i foråret 2017

Der skabes bedre muligheder for at tilrettelægge leg og læring i et tidssvarende, energibesparende og sjovt miljø, hvor der er arbejdet med lysindfald og bedre akustik.

 

Ejendomsafdelingen har afsat 2 mio. kr. til klimaanlæg, der indgår i den samlede renovering.

 

Projektet kom sent i gang i efteråret 2016, og står færdigt i foråret 2017.

 

Renovering af Afd. Nørre Alle og Frederiksodde Skolen – fokus på trivsel og læringsmiljø (2,5 mio. kr.)

Projektet er gennemført

Målet var at fremme trivsel og et godt tidssvarende læringsmiljø. Midlerne blev anvendt til renovere lokaler og gangarealer, herunder give bedre indeklima, lys- og akustikforhold i henhold til budgetvedtagelsen.

 

Projekter i 2017

 

5 mio. kr. til bedre toiletforhold

Der foreligger en prioritering, og projektet kan startes op snarest. Rettidig omhu vedr. udbud af håndværkerydelser og materialer i prisfastsættelsen er årsagen til den sene opstart.

 

Legepladspuljen 2017

Legepladspuljen gennemgås i særskilt sag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager sagen til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 28 Orientering om udtrædelse af skolebestyrelsen i Erritsø Fællesskole

Sagsresumé

Allan Søgaard-Andersen anmoder om at træde ud af Erritsø Fællesskoles bestyrelse. Han erstattes i bestyrelsen af Mette Lyngdrup Nedergaard.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Folkeskolelovens § 43 giver mulighed for fritagelse for hvervet som forældrerepræsentant i en skolebestyrelse.

 

Allan Søgaard-Andersen, Løvagervej 25, 7000 Fredericia anmoder om at træde ud af Erritsø Fællesskoles skolebestyrelse pr. dags dato af arbejdsmæssige årsager.

 

Suppleant Mette Lyngdrup Nedergaard, Kaptajn Bangs Vej 8, 7000 Fredericia indtræder i skolebestyrelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 29 Skolereform - status på implementering

Sagsresumé

Der er løbende blevet fulgt op på, hvor langt skolerne er nået med at implementere forskellige delelementer i skolereformen. Der har været fulgt op på variation i skoledagen, bevægelse i skolen m.m.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet vil der være en præsentation af skolernes arbejde med implementering af it i skolens fag.

 

It skal være en integreret del af undervisningen. De digitale læringsformer skal anvendes som pædagogiske og didaktiske redskaber til at øge elevernes udbytte af undervisningen.

 

Indsatsen for øget anvendelse af it i folkeskolen er en del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for 2011-2015, hvor der blev afsat 500 mio. kr. til at øge anvendelsen af it i folkeskolen. Indsatsen er forlænget frem til udgangen af 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at skolerne er blevet gode til at anvende it, der på mange forskellige måder understøtter elevernes læring. Der er fortsat et betydeligt udviklingspotentiale på nogle fagområder.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 30 Orientering om udviklingen af profiler i dagtilbud

Sagsresumé

18 matrikler på dagtilbudsområdet er i gang med at udvikle deres profil. Der er blevet afsat 4 mio. kr. til at understøtte dette arbejde, og der bliver i løbet af 2017 igangsat en lang række tiltag.


Børne- og Skoleudvalget forventes i løbet af foråret at besøge fire matrikler, som er kommet godt i gang med at udvikle deres profil.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er 18 matrikler, som udvikler på en profil.

 

FJORDBAKKE:

Fyrtårnet: NATUR-BEVÆGELSE

Herslev: NATUR-BEVÆGELSE

Lucinahaven: NATUR-BEVÆGELSE

 

ERRITSØ:

Brohaven: INNOVATION

Lynghøjen: NATUR-BEVÆGELSE

Snaremosen: DIGITAL

Peter Aage Gården: IDRÆT

 

ULLERUP BÆK:

Ta Fat: IDRÆT

Æblehaven: IDRÆT

Korskær: KULTUR

Kløverløkken: KULTUR

3F: KULTUR

Skovlodden: NATUR-BEVÆGELSE

 

KIRSTINEBJERG:

Voldly: NATUR-BEVÆGELSE

Bøgeskov: NATUR-BEVÆGELSE

Kastanjegården: IDRÆT

Gades Gård: KULTUR

Valhalla: KULTUR

 

Der vil på mødet blive givet en orientering om, hvordan langt de 18 matrikler er kommet i forhold til de handleplaner, som er blevet udarbejdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ambitionerne er store, når det handler om at implementere profiler i institutionerne. Vi er endnu kun i opstartsfasen. Profilerne skal indgå i institutioners pædagogiske arbejdsgrundlag; hvorfor det er vigtigt, at de ansatte er aktivt inddraget i forandringsprocessen. Det kræver tid og planlægning. Det er Børn og Unges vurdering, at arbejdet pågår planmæssigt.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at denne orientering tages til efterretning, og at udvalget tager på en besøgsrunde igen i slutningen af 2017.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 31 Orientering (Lukket)