Byrådet - 06-02-2017
Punkt 13 Godkendelse af dagsorden
Indstillinger
Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.
Beslutning i Byrådet den 06-02-2017
Godkendt.
Punkt 14 Ændret vederlagsbekendtgørelse for politikere
Sagsresumé
Vederlagsbekendtgørelsen er ændret pr. 1. januar 2017, hvorefter borgmesterens vederlag stiger med 31,4 %. Vederlag til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlag er fastsat som procenter af borgmesterens vederlag og vil altså stige automatisk, medmindre andet besluttes. I denne sag skal der tages stilling til, om vederlagene skal stige eller ej.
Sagsbeskrivelse:
Reglerne for vederlag til byrådspolitikere er fastsat i bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv (vederlagsbekendtgørelsen). Der har længe været debat om, at vederlagene ikke har fulgte den normale lønudvikling i samfundet. For menige byrådsmedlemmer blev der rettet op herpå i 2014, hvor de faste vederlag steg med 29,2 %. Turen er nu kommet til borgmestrene. Vederlagsbekendtgørelsen er ændret pr. 1. januar 2017, hvorefter borgmesterens vederlag stiger med 31,4 %.
Byrådet har tidligere besluttet, at summen af vederlag til viceborgmestre skal udgøre vederlagsbekendtgørelsens maksimum, nemlig 10 % af borgmesterens vederlag. Vederlagene vil med andre ord automatisk stige, medmindre andet besluttes.
Vederlag til udvalgsformænd og næstformænd er fastsat i kommunens styrelsesvedtægt som en procentdel af borgmesterens vederlag. Vederlagene vil med andre ord automatisk stige, medmindre styrelsesvedtægten ændres.
Endvidere udbetales der udvalgsvederlag til ”menige” udvalgsmedlemmer. Summen af vederlag til udvalgsformand og næstformænd samt udvalgsvederlag har hidtil været fastsat til bekendtgørelsens maksimum, nemlig 305 % af borgmesterens vederlag. Udvalgsvederlagene vil med andre ord også stige automatisk, medmindre andet besluttes.
KL har fulgt den normale praksis for stigende udgifter i kommunerne og har anmodet om kompensation via bloktilskuddet. Hvorvidt kommunerne kompenseres helt eller delvist vides ikke i skrivende stund.
Byrådet står altså med valget imellem at lade vederlagene til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlagene stige, eller alternativt ændre styrelsesvedtægten samt beslutte ændrede vederlag til viceborgmestre samt udvalgsvederlag. Normalt skal en kommune have truffet beslutning om ændringer af vederlagene inden 1. januar, men Økonomi- og Indenrigsministeriet har givet dispensation til at kommunerne kan vente med at træffe beslutning til udgangen af januar. Ændringer af styrelsesvedtægten kræver 2 behandlinger i byrådet med minimum 6 dages mellemrum.
Økonomiske konsekvenser
Merudgiften til borgmesterens vederlag udgør ca. 235.000 kr. årligt, som indarbejdes i 1. budgetopfølgning og i budgetlægningen for de kommende år.
Evt. merudgift til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlag udgør i alt 742.000 kr., som indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning, såfremt styrelsesvedtægten fastholdes.
Vurdering
Se sagsbeskrivelse.
Indstillinger
Økonomi og Personale indstiller:
- at de økonomiske konsekvenser af stigningen i borgmesterens vederlag indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning
- at der tages stilling til om øvrige vederlag skal stige eller ej, herunder om styrelsesvedtægten skal ændres
- at merudgifter vedr. øvrige vederlag indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning, såfremt det besluttes, at vederlagene skal stige.
Beslutning i Byrådet den 06-02-2017
Godkendt som oversendt fra 1. behandling den 30.0.2017, idet det præciseres at vederlagene ikke stiger.
Beslutning i Byrådet den 30-01-2017
Godkendt som indstillet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017
Anbefales.