Byrådet - 19-06-2017

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 19 juni, 2017 - 17:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 51 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Punkt 52 1. budgetopfølgning 2017

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne og stabene tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalgene søger om denne gang og en vurdering af økonomien. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

Denne sag indeholder budgetopfølgningen for Økonomiudvalgets eget område samt den samlede budgetopfølgning for hele kommunen. Herudover indeholder sagen en status på nye tiltag i budget 2017. 

Samlet for Fredericia Kommune bliver der søgt om 2,6 mio. kr. i tillægsbevilling, heraf vedrører 1,9 mio. kr. Økonomiudvalgets eget område.

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

I bilaget ”Økonomisk oversigt 1. budgetopfølgning 2017” vises den aktuelle økonomiske situation efter 1. budgetopfølgning. Budgetopfølgningen er vist i nedenstående tabel:

 

1. budget-opfølgning ØK

1. budget-opfølgning i alt

Serviceudgifter

-1,906

-3,101

Resultat af ordinær drift

-1,906

-3,101

Anlæg

0,109

0,620

Resultat skattefinansieret område

-1,797

-2,481

Jordforsyning/Danmark C

-0,109

-0,109

Resultat før finansielle poster

-1,906

-2,590

Resultat i alt

-1,906

-2,590

 

1. budgetopfølgning

1. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”1.budgetopfølgning 2017 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

Sager med bevillingsmæssig konsekvens – kassesager:

Samlet set medfører budgetopfølgningen en merudgift på 2,6 mio. kr. heraf en merudgift på Økonomiudvalgets eget område på 1,9 mio. kr.

Kultur og Idrætsudvalget samt Social- og Omsorgsudvalget ansøger om overførsel af budgetterne til 2018. Herudover lægger Social- og Omsorgsudvalget 0,9 mio. kr. i kassen, idet praksisplaner ikke gennemføres. I budget 2016 fik sundhedsområdet 0,9 mio. kr. til udmøntning af praksisplan. Arbejdsmarkedets parter har imidlertid ikke kunnet indgå en aftale, og kommunerne skal derfor ikke bidrage økonomisk.

På Økonomiudvalgets eget område ansøges om en tillægsbevillinger vedrørende tilbageførsel af lov- og cirkulæresag fra budgetlægningen 2017 på - 0,047 mio. kr. samt neutralisering af monopolbrudseffekt på 1,7 mio. kr. i 2017 og frem.

Øvrige omplaceringer:

På Økonomiudvalgets eget område er der foretaget omplaceringer primært vedrørende udmøntning af barselsfonden, kompensation for pension, support til NEXUS, flytning af Challenge til Kultur- og Idrætsudvalget samt flytning af Destination Lillebælt til Økonomiudvalgets område.

Herudover udmøntes puljen ”Politisk opgaveprioritering” for 2017, der henvises til vurderingsafsnittet. De bevillingsmæssige konsekvenser af omplaceringerne indarbejdes i budget 2018-2021.

Anlæg og jordforsyning/Danmark C:

På anlæg flyttes midler mellem Miljø og Teknikudvalget og By- og Planudvalget vedrørende sikring af brobygningsværker.

Kultur- og Idrætsudvalget flytter midler til etablering café og Social- og Omsorgsudvalget flytter midler vedrørende ombygning af kontor på Kobbelgården.

På økonomiudvalgets eget område flyttes midler fra jordforsyning til anlæg vedrørende køb af Stadionvej.

Der er i budgettet afsat rådighedsbeløb til en række anlægsprojekter, der frigives iht. bilag ”Ansøgning om anlægsbevilling”. I denne budgetopfølgning søges der om 2,9 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse og vurdering.

Vurdering

Kommunens samlede økonomi

Økonomi og Personale vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt.

Resultatet af 1. budgetopfølgning 2017 viser, at budgettet forventes overholdt og der er forsat en robust kassebeholdning.

Status på nye tiltag i budget 2017:

I budgettet for 2017 er der indarbejdet en årlig effektivisering for hele kommunen på 5,0 mio. kr. benævnt ”Politisk opgaveprioritering”, der udmøntes 3,7 mio. kr. i forbindelse med 1. budgetopfølgning 2017. Udmøntningen er på det administrative område ved effektivisering, optimering af arbejdsgange, nedlæggelse af administrativ stilling samt prioritering af ressourcer.

For en yderligere specifikation og status på samtlige nye tiltag vedtaget i forbindelse budgetlægningen for 2017-2020 henvises til vedlagte bilag "Status på nye tiltag i 2017-budgettet, DRIFT” samt ”Status på nye tiltag i 2017-budgettet, ANLÆG”

Økonomiudvalgets eget område:

På økonomiudvalgets eget område forventes et merforbrug i 2017 på arbejdsskadeforsikringer i størrelsesordenen 5,5 mio. kr. Dette skyldes primært, at der er faldet afgørelse i flere år gamle sager, og ikke en stigning i antallet af sager. Budgettet til arbejdsskadeforsikringer er beregnet efter løbende udbetalinger af erstatninger til mindre skader, og kun i lille grad midler til større erstatningssager.

Økonomi og Personale vil forsøge at finde finansieringen inden for rammen på de tværkommunale områder, alternativt at merforbruget regnskabsforklares ved regnskabsafslutningen.

Herudover er der fokus på betalinger til kommunens IT systemer. I denne sag anmodes om tillægsbevilling på 1,7 mio. kr./år, idet den forventede effekt af monopolbruddet tilbageføres. Udviklingen på området følges tæt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til byrådet

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 53 Revisionsberetning 2016 og endelig godkendelse af årsregnskab 2016

Sagsresumé

Sagen indeholder revisionsberetning 2016 med bilag samt endelig godkendelse af kommunens regnskab 2016.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunens revisor PWC har fremsendt revisionsberetning med bilag vedrørende årsregnskabet 2016. Alle de modtagne dokumenter er bilag på sagen og er desuden, i henhold til styrelseslovens bestemmelser, udsendt via mail til byrådet straks efter modtagelsen.

 

Ved byrådets godkendelse af revisionens beretning sker tillige den endelige godkendelse af kommunens årsregnskab, jævnfør styrelseslovens § 45 stk. 2.

 

Revisionen har som afslutning på deres gennemgang af årsregnskabet forsynet det med en revisionspåtegning uden forbehold. Revisionens gennemgang har ikke givet anledning til bemærkninger, der skal besvares overfor tilsynsmyndigheden.

 

Revisionsberetning og bilag til denne indeholder kommentarer med tilhørende anbefalinger til administrationen. Samtlige anbefalinger vil naturligvis blive gennemgået og sagsbehandlet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Revisionens afsluttende gennemgang af årsregnskabet har ikke givet anledning til bemærkninger, hvilket må vurderes tilfredsstillende.

 

Ved et af revisionens besøg i løbet af regnskabsåret 2016 blev der afgivet en bemærkning, som dengang blev behandlet og besvaret. Revisionens bemærkning indgår som en del af den samlede årlige revisionsberetning, men skal ikke behandles på ny.

 

Samtlige kommentarer og anbefalinger, som indgår i revisionsberetning og bilag, er allerede drøftet i møder med revisionen og foreløbige tilbagemeldinger fra administrationen fremgår af beretningen og bilag 2. Nogle af revisionens anbefalinger til nye eller ændrede arbejdsgange er allerede sat i værk, andre vil i den kommende tid blive bearbejdet og vurderet.

 

Især på de områder, hvor revisionen har peget på fejl i en række sager, der er omfattet af refusion eller tilskud fra Staten, vil fokus blive skærpet således at lignende fejl undgås.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til byrådet

  1. At revisionens beretning med tilhørende bilag for 2016 godkendes
  2. At kommunens årsregnskab for 2016 godkendes endeligt

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 54 Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia

Sagsresumé

Forslag til Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for et område til boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej har været offentliggjort i 8 uger. Der indkom i den forbindelse ét høringssvar, der ikke giver anledning til ændringer af tillægget. Det indstilles derfor, at tillægget vedtages endeligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 5. december 2016 et forslag til Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia.

 

Formålet med tillæg til lokalplan nr. 272 for et område til boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej er at ændre lokalplanens bestemmelser, således det bliver muligt at placere boligbebyggelsen mere hensigtsmæssigt. Dette betyder også, at der er ændret enkelte bestemmelser om bygningers højde, terrænregulering, ydre fremtræden, støjskærme og adgangsveje.

 

Tillægget er i overensstemmelse med kommuneplan 2013-2025.

 

Forslaget har været i offentlig høring i 8 uger. Der kom en bemærkning om bevarelse af stisystem til golfbanen. Denne bemærkning er besvaret med, at stiadgangen ikke berøres af tillægget.

 

Tillægget vil blive indarbejdet i lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø har vurderet den i indkomne bemærkning med udgangspunkt i det konkrete projekt, der fremgår af forslaget til tillæg til lokalplanen, samt de faktiske forhold. Den indkomne bemærkning giver ikke anledning til at foretage ændringer i tillægget til lokalplan nr. 272.

 

Bemærkningen er som nævnt besvaret.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 272 for boliger og dagligvarebutik ved Bredstrupvej i Fredericia vedtages endeligt.

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 55 Ordinær byfornyelse, juni 2017

Sagsresumé

I 2017 er der ikke en fast ansøgningsfrist til nye byfornyelsessager, borgerne kan derfor ansøge løbende. Denne gang er der 7 ansøgere til byfornyelsesmidlerne. Alle ejendommene er beliggende inden for volden.

I alt søges der om byfornyelsesmidler for 0,772 mio. kr. Heraf refunderer staten 0,360 mio. kr. og 0,412 mio. kr. finansieres af kommunens byfornyelses pulje.

 

Sagsbeskrivelse:

I år er det muligt at søge om byfornyelsesstøtte løbende. Teknik & Miljø har modtaget i alt 7 ansøgninger til 6 ejendomme: 4 udlejningsejendomme og 2 ejendomme med ejerboliger. 2 ansøgninger er til samme ejendom, som er opdelt i ejerlejligheder. Alle ejendommene ligger inden for volden. Se ejendommene og deres beliggenhed i bilag.

 

I det kommunale budget for 2017 er der afsat ca. 0,554 mio. kr. til ordinær byfornyelse. Fredericia Kommune har ligeledes modtaget en statslig ramme fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet på 0,300 mio. kr. I forbindelse med Områdefornyelse i Øgadekvarteret har Fredericia Kommune modtaget 7 mio. kr. til bygningsfornyelse i området. De projekter, der er beliggende i Øgadekvarteret, kan derfor opnå statslig ramme ad den vej.

 

I henhold til Byrådets beslutning den 5. december 2016 gives der 40 % i støtte til projekter, der alene omfatter udvendig renovering.

Hvis projektet ligeledes omfatter indvendige vedligeholdelsesarbejder af lejlighederne i udlejningsboliger, gives der 60 %.

 

I henhold til byfornyelsesloven, lovbekendtgørelse nr. 1228 af 3. oktober 2016, kan der til private udlejningsejendomme ydes støtte op til 100 % af den støtteberettigede udgift.

 

Til ejerboliger kan der ydes støtte med op til 50 % til de støtteberettigede udgifter og op til 75 %, såfremt ejerboligerne er bevaringsværdige eller fredede.

 

Inden for volden yder staten refusion på 50 %. I det åbne land er refusionen på 70 %.

 

Midlerne tildeles efter kriterierne i den vedhæftede folder. I alt søges der om byfornyelsesmidler for 0,772 mio. kr. Heraf refunderer staten 0,360 mio. kr., og dermed er Fredericia Kommunes ordinære statslige ramme for 2017 brugt. Fredericia Kommunes byfornyelsespulje finansierer 0,412 mio. kr., dermed dækker kommunen 0,026 mio. kr. som ellers ville mangle af den statslige finansiering.  

Økonomiske konsekvenser

Tekst

(beløb i mio kr.)

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

TB 2021

Anlægs-

bevilling

Fri-

givelse

Dronningensgade 104, udgift

(XA-5xxxx)

0,248

 

 

 

 

0,248

0,248

Dronningensgade 104, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,124

 

 

 

 

-0,124

-0,124

Dronningensgade 104, 2. tv, udgift

(XA-5xxxx)

0,008

 

 

 

 

0,008

0,008

Dronningensgade 104, 2. tv, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,004

 

 

 

 

-0,004

-0,004

Prinsessegade 31C, udgift

(XA-5xxxx)

0,217

 

 

 

 

0,217

0,217

Princessegade 31C, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,096

 

 

 

 

-0,096

-0,096

Falstersgade 3, udgift

(XA-5xxxx)

0,026

 

 

 

 

0,026

0,026

Falstersgade 3, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,013

 

 

 

 

-0,013

-0,013

Falstersgade 8, udgift

(XA-5xxxx)

0,020

 

 

 

 

0,020

0,020

Falstersgade 8, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,010

 

 

 

 

-0,010

-0,010

Falstersgade 10, udgift

(XA-5xxxx)

0,028

 

 

 

 

0,028

0,028

Falstersgade 10, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,014

 

 

 

 

-0,014

-0,014

Gothersgade 42, udgift

(XA-5xxxx)

0,225

 

 

 

 

0,225

0,225

Gothersgade 42, indtægt

(XA-5xxxx)

-0,099

 

 

 

 

-0,099

-0,099

Byfornyelse, pulje

(XA-50044)

-0,412

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/

 + = kasseudlæg)

0,000

 

 

 

 

 

 

 

Denne indstilling gør brug af hele Fredericia Kommunes statslige ramme til ordinær byfornyelse på 0,3 mio. kr. Der kan derfor ikke gives støtte til flere byfornyelsesprojekter uden for Øgadekvarteret i 2017, med mindre Fredericia Kommune ønsker at støtte projekterne kun for egen finansiering.

Vurdering

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende ejerboliger inden for volden:

 

Dronningensgade 104 – bevaringsværdi 4

Ejendommen udgør sammen med 3 andre huse en flot arkitektonisk helhed i tre etager med tagetage og blev bygget på foranledning af Arbejdernes Byggeforening i Fredericia i 1919.

 

Ansøgningen er delt i 2, da der både søges om støtte til fælles projekter i ejendommen og om støtte til en enkelt lejlighed.

 

Hele ejendommen:

Der ønskes støtte til nyt tag inkl. tagvinduer, restaurering af oprindelige vinduer i opgange samt nye kældervinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 619.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    248.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      124.000 kr.

50 % fra staten      124.000 kr.

 

Dronningensgade 104, 2. tv.:

Der søges støtte til 2 nye vinduer.

 

Støtteberettiget udgift ca. 20.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    8.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      4.000 kr.

50 % fra staten      4.000 kr.

 

Prinsessegade 31C – bevaringsværdi 4

Ejendommen er en del af et gårdmiljø, og er synlig fra Teaterpassagen og Købmagergade. Huset er bygget som længehus i én etage med saddeltag.

 

Støtteberettiget udgift ca. 542.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    217.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen: 108.500 kr.,

men på grund af manglende statsramme  121.400 kr.

50 % fra staten 108.500 kr.,

men på grund af manglende statsramme  95.600 kr.

 

Det anbefales, at der gives tilskud til følgende udlejningsboliger inden for volden:

 

Falstersgade 3 – bevaringsværdi 4

Ejendommen fremstår i blank mur og er en del af en bevaringsværdig arkitektonisk helhed, der sammen med de øvrige ejendomme på den nordlige side af Falstersgade danner en symmetri. Der søges om støtte til nye kældervinduer, ny hoveddør som den oprindelige og nye tagrender og nedløbsrør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 64.000 kr.

 

Støtte beløb 40 %, afrundet til  26.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      13.000 kr.

50 % fra staten      13.000 kr.

 

Falstersgade 8 – bevaringsværdi 4

Ejendommen fremstår i blank mur, med en stor detaljeringsgrad både på facaden og vinduer og døre. Sammen med de øvrige ejendomme på den sydlige side af Falstersgade indgår den i en arkitektonisk helhed, af ens sammenbyggede bygninger. Der søges om støtte til nye kældervinduer på bagsiden, ny glasparti over hoveddør og nye tagrender og nedløbsrør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 49.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    20.000 kr

50 % fra byfornyelsespuljen      10.000 kr.

50 % fra staten      10.000 kr.

 

 

Falstersgade 10 – bevaringsværdi 4

Indgår i samme arkitektoniske helhed som Falstersgade 8 og har derfor samme detaljeringsgrad og bevaringsværdier som denne. Der søges om støtte til nye kældervinduer på bagsiden, ny hoveddør som den oprindelige og nyt glasparti over hoveddør samt nye tagrender og nedløbsrør.

 

Støtteberettiget udgift ca. 70.000 kr.

 

Støttebeløb 40 %, afrundet til    28.000 kr. 

50 % fra byfornyelsespuljen      14.000 kr.

50 % fra staten      14.000 kr.

 

 

Mertilsagn Gothersgade 42/Oldenborggade 24 – bevaringsværdi 4

Hjørneejendom med en central beliggenhed ved en af de mest befærdede veje i bymidten og med en meget synlig placering set fra Kanalbyen ved Lillebælt. Ejendommen er symmetrisk opbygget med en jævn facaderytme.

 

Projektet omfatter en gennemgribende facaderenovering af hele ejendommen, maling af vinduer i mørk grøn, nye tagrender og nedløb, restaurering af oprindelig port samt ny hoveddør udført som oprindeligt.

Ejendommen modtog tilsagn om støtte på 114.000,- kr. i 2014 til et væsentligt mindre projekt, der alene omfattede facaderenovering mod gaderne. Støtteprocenten var 30 %.

 

Der søges i 2017 om mertilsagn til projektet, så støtten omfatter 40 %. Støtteberettiget udgift i alt 848.000 kr.

 

Foreslået støttebeløb 40 %, afrundet til  339.000 kr. 

Tilsagn 2014  114.000 kr.

 

Foreslået støttebeløb 2017  225.000 kr.

50 % fra byfornyelsespuljen: 112.500 kr.,

men på grund af manglende statsramme   126.000 kr.

50 % fra staten: 112.500 kr.,

Men på grund af manglende statsramme  99.000 kr.

 

Der udarbejdes et nyt tilsagn på i alt 339.000 kr. som erstatter tilsagnet fra 2014.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at By- og Planudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at der træffes byfornyelsesbeslutning for: Dronningensgade 104 – herunder 2. tv, Prinsessegade 31C, Falstersgade 3, Falstersgade 8, Falstersgade 10 og Gothersgade 42
  2. at budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 56 Veteraner som ressource i fællesskabet - Tillæg til byfornyelsesprogram for Øgadekvarteret

Sagsresumé

I sommeren 2017 starter projektet ”Veteraner som ressource i fællesskabet”. Formålet er at bringe veteranerne og Depotgården sammen i et nyt fællesskab, der danner grundlag for nye mødesteder, netværk og samvær blandt veteranerne og Depotgårdens brugere.

 

Projektet er ét ud af fire, som Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har sat i gang i hhv. Skive, Thisted, Faaborg-Midtfyn og Fredericia for at få mere viden og erfaring på området.

 

Projektet er planlagt gennemført i løbet af de kommende to år. Budgettet er på 1,2 mio. kr. Forsøget er udgiftsneutralt for kommunen, da det støttes med 100 % statsrefusion.

 

Projektet er tværsektorielt og udføres i et samarbejde mellem Kultur & Idræt og Plan & arkitektur. Sagen forelægges enslydende for By- og Planudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Programmet er en del af områdefornyelsen i Øgadekvarteret og et tillæg til det eksisterende byfornyelsesprogram for Øgadekvarteret. De to sager – Øgadekvarteret og veteranprojektet - kører parallelt i de kommende to år.

Programmet skal være ministeriet i hænde senest 21. juni 2017 med forventet godkendelse 1. juli.

 

 

Sagsbeskrivelse:

I december 2016 modtog Fredericia Kommune tilsagn til områdefornyelsesforsøget ”Veteraner som ressource i fællesskabet”.

 

Projektet er et forsøgsprojekt jf. byfornyelseslovens § 97, stk. 1-5. Projektet har til formål at bygge bro mellem to felter, der ikke tidligere har været i berøring med hinanden – tilbud til veteraner og områdefornyelser.

 

Fredericia er en garnisonsby med stolte traditioner. Lige siden byen blev grundlagt i 1650, har den været hjemsted for de danske soldater. Derfor har byen også et særligt ansvar for at tage sig godt af de soldater, der har tjent Danmark i konflikter ude i verden – også dem der kommer hjem med ar på krop og sjæl. Hjemkomsten fra krig og konflikt til livet herhjemme er ikke altid let. Netværket omkring veteranerne spiller derfor en vigtig rolle i processen med at vende tilbage til hverdagen.

 

Projektet tilfører samtidig nyt engagement og nye aktiviteter til Depotgården. Derved bliver Depotgården et endnu mere interessant og aktivt tilbud til alle fredericianere.

 

Plan & Arkitektur har sammen med Depotgården og konsulentfirmaet Kuben Management opstillet en række målbare succeskriterier, der ved projektets slutning danner baggrund for firmaets evalueringen af processen og erfaringerne.

Økonomiske konsekvenser

Projektets økonomi udgør 1,2 mio. kr. fordelt på fem indsatser.

 

Projektet støttes med 100 % statsrefusion og er dermed udgiftsneutralt for kommunen.

Vurdering

 

Veteranprojektet er modtaget positivt hos de lokale aktører i Øgadekvarteret, ligesom der er opbakning fra både Depotgårdens bestyrelse og daglige ledelse, Veteranhjemmet, KFUM’s soldaterhjem, Ryes Kaserne og Veterancentret. Fra Ryes Kaserne har ledelsen tilbudt at deltage i styregruppen med en person.

 

Projektet er udviklet af og ledes fra Teknik & Miljø, men gennemføres som et tværsektorielt projekt mellem Plan & Arkitektur og Kultur & Idræt. Projektet er forankret på Depotgården og indeholder bl.a. en deltidsansættelse af en ”veterantovholder” med arbejdsplads på Depotgården. Tovholderen ansættes i Kultur & Idræt.

 

Sagen forelægges enslydende for By- og Planudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget med anbefaling af, at programmet tiltrædes og sendes til godkendelse i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet senest den 21. juni 2017.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet, at programmet godkendes med henblik på indsendelse til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet senest den 21. juni 2017.

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 57 Godkendelse af overdragelsesaftale vedr. kajarealer ved Gl. Havn

Sagsresumé

I forbindelse med udviklingen af Kanalbyen ændrer FredericiaC P/S infrastrukturen i området og anlægger bl.a. offentlige veje, private fællesveje og etablerer kanaler.

 

En del af infrastrukturen planlægges overdraget fra FredericiaC til kommunen, mens en anden del planlægges overdraget til de bydelsforeninger, som vil blive stiftet samtidigt med udbygningen af Kanalbyen. De første vedtægter for bydelsforeningen – Kanalbyen ved Lillebælt forventes tiltrådt i meget nær fremtid.

 

Da området skal udvikles over en længere årrække, er det hensigtsmæssigt at regulere anlæg, overdragelse samt drift og vedligeholdelse af infrastrukturen i en aftale mellem Fredericia Kommune og FredericiaC P/S.

 

Nærværende aftale, som vedlægges dagsordenspunktet som bilag 1, omhandler overdragelsen af kajarealer i den inderste del af Gl. Havn. Overdragelsen af disse arealer er det første område i Kanalbyen, som er klar til overtagelse af kommunen. Det præcise omfang af overdragelsen fremgår af vedlagte udstykningsplan (bilag 2).

 

Overdragelsesaftalen skal ses i sammenhæng med principaftalen om infrastruktur, som blev indgået mellem Fredericia Kommune og FredericiaC den 16. marts 2015. Principaftalen har været behandlet i byrådet den 8. september 2014 (Acadre 14/5670).

 

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og byrådet, at overdragelsesaftale med tilhørende bilag vedr. kajarealer ved Gl. Havn godkendes.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med overdragelsesaftalen vedr. kajarealer ved Gl. Havn er at opstille rammerne for en overdragelse af den del af havnen, som nu er projekteret færdigt. Det konkrete areal, der overdrages til Fredericia Kommune, kan ses i bilag 2 og omfatter en strækning på i alt 112,5 meter.

 

Der har været afholdt afleveringsforretning med Rambøll, som har forestået anlægsopgaven og efterfølgende overdragelsesforretning til Fredericia Kommune.

 

Arealet som overdrages til kommunen overdrages med de samme rettigheder, byrder, servitutter og forpligtigelser som har tilhørt FredericiaC og tidligere ejere af arealet. Kommunen overtager arealet med den tilstand det har nu, det vil sige med den tilstand det har for så vidt angår jordforurening, miljøforhold, geotekniske forhold og funderingsforhold.

 

Ansvaret for drift og vedligehold af kajarealer m.v. vil herefter varetages i Miljø- og Teknikudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Arealet overdrages til kommunen for en købesum fastsat til 0 kr.

 

Løbende vedligeholdelse af kajanlæg, bolværker o.l. (omfattende opsætning og vedligehold af anoder og dykkerinspektion) forestås af ADP, der har et indgående kendskab til anlægget.

 

Kommunens andel af denne vedligeholdelse beløber sig til ca. 45.500 kr. for det areal, som denne aftale omhandler

 

Kommunen afholder ligeledes løbende omkostninger til drift og vedligeholdelse af arealet i det omfang, at dette ikke er omfattet af aftalen.

 

Budgettet tilpasses løbende udgifterne i takt med at kommunen overtager anlæg og dermed driftsopgaver.

Vurdering

Det vurderes, at aftalens formål om at opstille rammerne for en overdragelse af kajarealet ved Gl. Havn er vel beskrevet og i overensstemmelse med principaftalen mellem FredericiaC og kommunen om infrastruktur.

 

Det vurderes endvidere, at den økonomiske andel af driftsudgifterne er i overensstemmelse med driftsaftalen som blev tiltrådt i 2014. 

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og byrådet,

 

-  at overdragelsesaftale med tilhørende bilag vedr. kajarealer ved Gl. Havn godkendes

 

-  at borgmesteren og kommunaldirektøren bemyndiges til at underskrive kommende overdragelsesaftaler for arealer i Kanalbyen

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 30-05-2017

Anbefales.

Punkt 58 Betalingsvedtægt for byggesagsbehandling 2017

Sagsresumé

Teknik & Miljø har udarbejdet et forslag til ny betalingsvedtægt for byggesagsbehandling, der med nogle justeringer fastholder den nuværende betalingsvedtægt. Ændringerne består i, at der ikke opkræves gebyr for behandling af sager, hvor der ved camping-, festival og salgsområder alene og midlertidig opstilles certificerede telte og konstruktioner. Der er tale om et område, som kommunerne har overtaget fra beredskaberne, og som ikke tidligere har været gebyrbelagt. Derudover præciseres det, at der opkræves gebyr for behandling af ansøgninger om fritagelse for installering af målere til individuel måling af el, gas, vand og varme.

Det foreslås, at den nye betalingsvedtægt vedtages og får virkning fra den 20. juni 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 1. februar 2016 rammerne for den gældende betalingsvedtægt.

 

Der er siden ved en lovændring fastsat et loft for faste gebyrer, hvilket har betydet, at Teknik & Miljø i overensstemmelse hermed har tilrettet vedtægten gældende fra 1. juli 2016. Justeringen betyder, at det politisk fastsatte gebyr på 1.445 kr./sag for behandling af sager vedrørende småbygninger, er blevet ændret til 1.000 kr./sag i overensstemmelse med de nye landsdækkende regler.

 

I betalingsvedtægt for byggesagsbehandling for Fredericia Kommune er det beskrevet, at gebyret reguleres hvert forår. Teknik & Miljø har med baggrund heri udarbejdet et udkast til en ny betalingsvedtægt. Den ny betalingsvedtægt fastholder de gældende gebyrer. Det præciseres, at der er gebyr for sagsbehandling vedr. forbrugsmålere. Desuden tilføjes en fritagelse for gebyr på sager ved opstilling af camping-, festival- og salgsområder. Denne type sager er tidligere blevet behandlet af beredskabet uden gebyr.

 

De typer af sager, der således foreslås undtaget for krav om gebyr, er de sager, hvor der ved camping-, festival og salgsområder alene og midlertidig opstilles certificerede telte og konstruktioner. Disse sager skal have godkendt placering på grunden, afstand til skel og andre konstruktioner/bygninger, personbelastning, flugtveje, pladsfordelingsplan, brandtekniske installationer og lignende.

 

Teknik & Miljø har siden overdragelsen af opgaven fra beredskabet ikke krævet gebyr for denne sagsbehandling.

Økonomiske konsekvenser

Da Teknik & Miljø ikke tidligere har varetaget opgaven med at godkende opstilling af camping-, festival- og salgsområder, vil undtagelsen for gebyr ikke have betydning for indtjeningen på området. Ressourceforbruget på området er meget begrænset.

Vurdering

Da man ikke tidligere har betalt gebyr for sagsbehandlingen i forbindelse med opstilling af camping-, festival- og salgsområder, vil en eventuel opkrævning af gebyr være nyt for en arrangører af festivaler og andre typer af events. Det vurderes, at en yderligere omkostning i forbindelse med arrangementer kan være begrænsende for denne type aktiviteter.

 

Den gratis forhåndsdialog på op til 1 time i hver sag er fastholdt i forslaget til gebyrvedtægt. Det vurderes, at det tidligere indførte tiltag med mere dialog tidligt i forløbet, er en fordel både for ansøgerne og kommunen, idet det sikrer en hurtigere og mere smidig sagsbehandling.

 

Det faste gebyr for småbygninger er fastholdt i forslaget for stadig at undgå uforholdsmæssige store gebyr ved disse bygninger. Samtidig fastholdes taksten for gebyr efter tidsforbrug med en takst på 759 kr./time for øvrige sager.

 

I 2016 blev der af Fredericia kommune opkrævet 2,37 mio. kr. i byggesagsgebyr og i 2015 1,96 mio. kr. I første kvartal af 2017 er der opkrævet 0,53 mio. kr. med 20 % flere sager end i første kvartal 2016.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at det foreliggende udkast til ny betalingsvedtægt for byggesagsbehandling vedtages med ikrafttrædelse den 20. juni 2017.

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i By- og Planudvalget den 31-05-2017

Anbefales.

Punkt 59 Støttesag - skema B, Boligkontoret Fredericia

Sagsresumé

Sagsresume:

 

Forøgelse af anskaffelsessum og grundkapital ved skema B, Boligkontoret Fredericia C

 

Sagsbeskrivelse:

 

Fredericia Kommune meddelte på Byrådets møde den 5-12-2016 tilsagn til Boligkontoret Fredericia til opførsel af 41 almene familieboliger, beliggende på Fredericia C. Der blev godkendt en anskaffelsessum på 88.569.000 kr. heraf udgjorde det kommune grundkapital indskud 8.859.900 kr.

 

Anskaffelsessum mv. blev opgjort efter de gældende rammebeløb for maksimumsbeløb, som hvert år udmeldes fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvorunder det almene byggeri hører. Satserne beregnes fra påbegyndelsesår for byggeriet.

 

Boligselskabet har anmodet om at kunne anvende rammebeløb for 2017, idet byggeriet påbegyndes i 2017. Det betyder en stigning i den samlede anskaffelsessum på kr. 900.000 og dermed en stigning på kr. 90.000 for den kommunale grundkapital.

 

 

 

Økonomiske konsekvenser

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

TB 2021

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Kommunalt grundkapitalindskud

0,090 

 

 

 

 

0,090

0,090

Støttesagsgebyr

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,090

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Når der ikke sker ændring i anskaffelsessum, eller væsentlige ændringer i støttesagen vil godkendelse af skema B normalt godkendendes administrativt.

 

Såfremt skema B skal godkendes med rammebeløb for 2017, således at der sker en stigning i den samlede anskaffelsessum på kr. 900.000 og dermed en stigning på kr. 90.000 for den kommunale grundkapital. Dette vil skulle behandles af Byrådet, idet beslutninger om påtagelse af garantiforpligtigelser træffes af kommunalbestyrelsen jf. § 41 i lov om kommuners styrelse.

 

Selv om godkendelsen af projektet er sket i 2016, er det muligt for boligselskabet af anmode om at anvende rammebeløb for 2017, da 2017 er påbegyndelsesår, men det kræver kommunalbestyrelsens godkendelse.

 

Anskaffelsessum vil tilrettet være 89.469.000 kr., og heraf udgør det kommunale grundkapitallån 8.946.900 kr.

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller:

 

Fællessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget over for Byrådet at anbefale, at det besluttes, at kommunen meddeler tilsagn til anvendelse af rammebeløb for 2017 og godkender en anskaffelsessum på 89.469.000 kr., og heraf udgør det kommunale grundkapitallån 8.946.900 kr. 

 

Kommunen påtager sig endvidere en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60 % af ejendommens værdi.

 

At budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer. 

 

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-06-2017

Anbefales.

Punkt 60 Godkendelse af regnskab 2016 for Trekantområdets Brandvæsen

Sagsresumé

Regnskab 2016 for Trekantområdets Brandvæsen fremsendes til godkendelse i kommunalbestyrelserne i de seks ejerkommuner jævnfør selskabets vedtægter.

 

Der skal gøres opmærksom på, at der på underskriftssiderne mangler underskrifter. De manglende underskrifter vil blive indhentet snarest. Det skal bemærkes, at Beredskabskommisionen var beslutningsdygtig, da regnskabet blev godkendt.

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Regnskabet for Trekantområdets Brandvæsen er opdelt i beredskabsopgaven og i sideaktiviteterne.

 

Regnskabet udviser følgende resultat:

 

I 1.000 kr.

Regnskab 2016

Resultat af beredskabsopgaven

-3.548

Resultat af sideaktiviteter

372

Samlet resultat for 2016

-3.177

- = underskud

 

 

 

Regnskabsresultatet henføres til egenkapitalen som dermed bliver -0,577 mio. kr. pr. ultimo 2016.

 

Samlet har de seks ejerkommuner i 2016 betalt driftsbidrag på 88,4 mio. kr.

 

Årets resultat er især påvirket af, at der dels har været en række engangsomkostninger i selskabets etablerings-og konsolideringsfase og dels hændelsen på Fredericia Havn i februar 2016.

Hændelsen på Fredericia Havn i 2016, hvor en tank med flydende gødning kollapsede og medførte en storbrand i palmeolie, varede i flere døgn og involverede mange beredskabsaktører og samarbejdspartnere. Der er fremsendt et erstatningskrav til Dan Gødning og Nagro på 2,7 mio. kr. for selskabets udgifter i forbindelse med indsatsen. Dette krav er ikke indregnet i regnskabet for 2016, havde det været tilfældet, ville egenkapitalen fortsat have været positiv.

Den resterende del af underskuddet kan hovedsageligt henføres til engangsomkostninger i etablerings- og konsolideringsfasen blandt andet flytning og sammenlægning af tre vagtcentraler på én lokalitet og nye skilte på bygninger og køretøjer.

 

 

For at indhente driftsunderskuddet fra 2016 i 2017 er der ifølge Beredskabsdirektøren iværksat en række tiltag:

 

  • Generel budgetreduktion i afdelingerne.
  • Omkostningsreduktion på kontrakter med Falck ved hjemtagning af visse opgaver.
  • Ændring på leasingkontrakter vedrørende køretøjer.

 

For selskabets sideaktiviteter er der samlet set balance i økonomien, dog med udsving på enkelte sideaktiviteter som selskabet vil følge op på.

 

Årsregnskabet, revisionsberetningen samt Beredskabskommissionens indstilling til godkendelse i kommunalbestyrelserne er vedlagte som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Vurdering

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller:

 

At årsregnskab 2016 for Trekantområdets Brandvæsen godkendes og videresendes til Byrådet

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 61 Trekantområdets Brandvæsen budget 2018

Sagsresumé

Trekantområdets Brandvæsen udarbejder hvert år inden den 1. juli

budget for det kommende år, jf. vedtægterne. Beredskabskommisionen henholdsvis bestyrelsen sender på vegne af Trekantområdets Brandvæsen senest den 1. juli budgettet og de flerårige budgetoverslag for beredskabsopgaverne til godkendelse hos kommunalbestyrelserne i ejerkommunerne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

 

Ifølge vedtægterne punkt. 15.1 udarbejder Trekantområdets Brandvæsen hvert år inden den 1. juli budget for det kommende år. Budgettet skal være opdelt i forhold til henholdsvis beredskabsopgaver og sideaktiviteter. Budgettet skal tillige indeholde flerårige budgetoverslag for de beredskabsopgaver, som varetages af Trekantområdets Brandvæsen.

 

Beredskabskommisionen henholdsvis bestyrelsen sender på vegne af Trekantsområdets Brandvæsen senest den 1. juli budgettet og de flerårige budgetoverslag for beredskabsopgaverne til godkendelse hos kommunalbestyrelsen i kommunerne jf. vedtægterne punkt. 15.3.

 

 

 

Økonomi

 

Budget 2018 for beredskabsopgaver og sideaktiviteter

 

Driftsbidrag og a conto betalingerne fremskrives med KL’s pris-og lønfremskrivningsprocent.

 

 

Budget 2018 (i 1.000 kr.)

Beredskabsopgaver

Sideaktiviteter

I alt

 

88.995

-392

88.603

 

(Sideaktiviteter er budgetteret med at give overskud)

 

 

Flerårige budgetoverslag for beredskabsopgaverne

 

For perioden 1. januar 2016 til 31. december 2018 er driftsbidraget til løsning af beredskabsopgaverne fastsat med udgangspunkt i kommunernes budget 2014 for beredskabsområdet korrigeret for diverse reguleringer.

 

Byrådene i ejerkommunerne besluttede på møder i november og december 2016 at suspendere det oprindelige effektiviseringskrav (reduceret bloktilskud og moderniseringsaftale) og lade det erstatte af et andet effektiviseringskrav frem til udgangen af 2018, hvor det forventes, at en ny plan for risikobaseret dimensionering træder i kraft.

 

Bestyrelsen har indstillet budgetrammen for 2018 til Beredskabskommissionens godkendelse med videresendelse til kommunalbestyrelsernes godkendelse, idet budgetoverslagsårene fra 2019 og frem afventer det videre arbejde med den nye plan for risikobaseret dimensionering. Beredskabskommissionen godkendte budget 2018 på beredskabskommisionsmøde den 19. maj 2017. Referatet fra mødet er vedlagt.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”

Vurdering

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller:

 

At budget 2018 for Trekantområdets Brandvæsen godkendes og videresendes til Byrådet

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 62 Nye gebyrer fra Trekantbrand pr. 1. januar 2017

Sagsresumé

Trekantbrand har fremsendt nye gebyrer for tilslutning og overvågning af brandtekniske installationer samt ved udrykning til blinde alarmer. Beregningsgrundlaget for gebyrerne er ændret, og har medført væsentlige prisstigninger på overvågning samt blinde alarmer.

 

Sagsbeskrivelse:

Tidligere fastlagde beredskabsloven ikke konkrete bestemmelser for fastsættelse af gebyr ved tilslutning til og overvågning af brandtekniske installationer. Der var således besluttet forskellige gebyrer i Vejle, Fredericia, Middelfart og Kolding Kommuner.

 

Nu er der indført krav om at beregne gebyrerne ud fra de faktiske omkostninger.

 

Den aktuelle sag har således to formål:

  • indføre omkostningsbaserede gebyrer, jf. lovgivningens krav
  • harmonisere gebyrerne i TrekantBrands dækningsområde

 

Ændringerne er godkendt i Trekantbrand og er nu sendt til endelig godkendelse i byrådene i ejerkredsen.

 

Nedenfor ses de tidligere takster i kr. fremskrevet til 2017 prisniveau sammenholdt med de nye takster gældende pr. 1. januar 2017 for Fredericia Kommune.

 

 

 

Tilslutning

 

Overvågning

 

Blind alarm

 

Anlæg

Privat

Komm.

Privat

Komm.

Privat

Komm.

Før pris

5.128

5.128

6.649

6.649

5.304

5.304

Nu pris

2.772

2.772

8.645

8.645

7.574

7.574

 

 

Tilslutning

 

Den nye lovgivning med principper for beregning af taksten for tilslutning medfører, at taksten er faldet fra 5.128 kr. til 2.772 kr.

 

 

Overvågning

 

Taksten for overvågning er steget fra 6.649 kr. til 8.645 kr. svarende til 30 %.

 

 

 

Blind alarm

 

Taksten har tidligere været fastsat nationalt. Fremskrevet til 2017 prisniveau ville prisen være 5.304 kr.

 

Taksten for blind alarm er steget til 7.574 kr. svarende til 43 %. Fredericia Kommune havde i 2016 201 blinde alarmer.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Vurdering

Der henvises til afsnittet ”Sagsbeskrivelse”.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller:

At gebyrændringerne godkendes og videresendes til byrådet

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Punkt 63 Kommunegaranti for lån til nyt vandbehandlingsanlæg i Erritsø Idrætscenter

Sagsresumé

I forbindelse med budgetvedtagelsen for 2017-20 er det i forligsteksten tilkendegivet, at Byrådet er sindet at stille en kommunegaranti for lån optaget til finansiering af udskiftning af vandbehandlingsanlæg i Erritsø Idrætscenter. Sagen er den formelle politiske godkendelse af, at der gives en garanti på 2,732 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har ved budgetvedtagelsen for 2017-20 tilkendegivet, at etablering af nyt vandbehandlingsanlæg kan ske ved, at Erritsø Idrætscenter optager et lån med kommunegaranti. Det er forudsat, at en stor del af låneafviklingen vil kunne finansieres ved de opnåede driftsmæssige og energimæssige besparelser.

 

Kultur- og Idrætsudvalget har efterfølgende ved behandling af sag i møde den 14. december 2016 vedrørende tilsagn om tilskud til udskiftning af LED-belysning i hallen forudsat, at den opnåede besparelse herved ligeledes indgår som bidrag til finansiering af afdrag og renter på lån til vandbehandlingsanlæg i svømmehallen.

 

Erritsø Idrætscenter oplyser, at udskiftningen af vandbehandlingsanlægget jf. tilbud udgør 2,732 mio. kr. efter modregning af momsrefusion. Beløbet ønskes finansieret ved optagelse af lån med en løbetid på 30 år.

 

Erritsø Idrætscenter har fremsat ønske om, at endelig beslutning om lånetype, fast/variabel rente m.v. står åben og efterfølgende besluttes af Erritsø Idrætscenter, herunder også muligheden for at optage lån med afdragsfrihed de første 5 år.

 

Beregninger foretaget af leverandøren af vandbehandlingsanlægget viser, at de forventede driftsbesparelser kan finansiere de årlige omkostninger ved lånfinansieringen.

Økonomiske konsekvenser

I henhold til lånebekendtgørelsen har en kommune selv adgang til at lånefinansiere kommunale el-besparende investeringer og en garantistillelse til en tilsvarende investering i Erritsø Idrætscenter vil derfor ikke påvirke den kommunale låneramme.

 

Der er således umiddelbart ingen økonomiske konsekvenser - det skal dog bemærkes, at en kommunal garantistillelse altid medfører en risiko for at garantien aktiveres.

Vurdering

Anlægssummen er opgjort til 2,925 mio. kr. Erritsø Idrætscenters revisor har regnet på momsrefusion i forhold til anlægsprojektet, og med beregningsforudsætninger fra årsrapporten 2016 vil Erritsø Idrætscenter modtage i størrelsesordenen 0,193 mio. kr. i momsrefusion. Nettoudgiften og dermed lånebehovet kan opgøres til 2,732 mio. kr.

 

Erritsø Idrætscenter ønsker en løbetid på 30 år på lånet, hvilket umiddelbart kan synes som lang tidshorisont på et sådant anlæg. Erritsø Idrætscenter oplyser, at det nuværende vandbehandlingsanlæg har haft en levetid på over 20 år, samt at hensynet til økonomien og en sikkerhed for at kunne finansiere renter og afdrag i hele lånets levetid er baggrunden for den ønskede løbetid.

 

Den årlige ydelse på lånet i form af afdrag og renter (fast forrentet lån) vil være i størrelsesordenen 0,130 mio. kr. Leverandøren af vandbehandlingsanlægget har beregnet en årlig energi- og driftsbesparelse på anlægget, som med de aktuelle energipriser kan opgøres til 0,130 mio. kr. Herudover var der i den tidligere behandlede sag om tilskud til udskiftning af LED-belysning i hallen beregnet en årlig driftsbesparelse på 0,070 mio. kr.

 

De samlede beregnede driftsbesparelser på de to projekter er således opgjort til i alt 0,200 mio. kr. og vil fuldt ud kunne finansiere de beregnede afdrag og renter på lånefinansieringen af vandbehandlingsanlægget. Der er samlet set en ”overskydende” besparelse i størrelsesordenen 0,070 mi0. kr., som indgår i Erritsø Idrætscenters generelle drift og økonomi.

 

Erritsø Idrætscenter ønsker på nuværende tidspunkt at holde muligheden for valg af den endelige lånefinansiering åben med hensyn til lånetype, fast og variabel rente m.v.  -  hvilket ikke vurderes at give anledning til nogen bemærkninger.

 

Erritsø Idrætscenter ønsker herudover en mulighed for eventuelt at optage lånet med afdragsfrihed de første 5 år og dermed understøtte den generelle driftsøkonomi. Administrationen anbefaler ikke umiddelbart denne løsning, da driftsbesparelserne kan finansiere afdrag og renter på lånet og samtidig som tidligere beskrevet giver et ”bidrag” til den ordinære drift i størrelsesordenen 0,070 mio.kr. årligt.

Indstillinger

Kultur og Idræt indstiller, at

  1. der gives en kommunegaranti på lån til Erritsø Idrætscenter på 2,732 mio. kr.
  2. garantien er betinget af at lån optages uden afdragsfrihed

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Økonomiudvalget anbefaler,

 

  1. at der gives en kommunegaranti på lån til Erritsø Idrætscenter på 2,732 mio. kr.

 

  1. at garantien giver mulighed for at optage lånet med afdragsfrihed i de første 5 år

Punkt 64 Udpegning til bevillingsnævnet

Sagsresumé

 

Pr. 1. juli 2017 træder der ændringer i restaurationsloven i kraft. Der skal i den forbindelse udpeges et nyt medlem til bevillingsnævnet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Pr. 1. juli 2017 træder der ændringer i restaurationsloven i kraft.

 

Sammensætningen af bevillingsnævnene ændres således, at der – udover de nuværende medlemmer – også skal være et sagkyndigt medlem. Det sagkyndige medlem skal sikre, at bevillingsnævnene har kvalifikationer i form af relevant viden om økonomi. Det sagkyndige medlem udpeges af byrådet og deltager ikke i det sagsforberedende arbejde, men sidder med ved bevillingsnævnsmøderne på lige fod med de øvrige medlemmer.

 

Der fremgår ingen nærmere rammer for, hvordan kommunerne skal opfylde dette krav. Det foreslås derfor, at byrådet udpeger en intern økonomisk konsulent fra Fredericia Kommune til at deltage i bevillingsnævnsmøderne resten af byrådsperioden.

 

Økonomi og Personale peger på Karsten Damm – mangeårig regnskabschef i Fredericia Kommune og i dag chefkonsulent på regnskabsområdet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at byrådet udpeger Karsten Damm som sagkyndigt medlem af bevillingsnævnet resten af byrådsperioden.

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Punkt 65 Licitationsresultat for tilbygning til Fredericia Idrætscenter

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Der er i budget 2017 og 2018 afsat i alt 25,000 mio. til ny tilbygning og udvikling af Fredericia Idrætscenter.


Budgettet anvendes til nyt indgangsparti med bl.a. loungefaciliteter og nye omklædningsrum samt udvidelse af hal 1. Dertil kommer forbedring og vedligehold, der alligevel skulle foretages indenfor en årrække, fx nyt tag. Her kan omprioriteres indenfor planlagt periodisk vedligehold. Endelig foretages der yderligere investeringer, så muligheden for at udnytte det moderniserede anlæg kan bruges til større events som koncerter mv. De relevante parter, der bruger hallens funktioner har været inddraget i processen.


Ejendomsafdelingen har udbudt opgaven i samarbejde med Fredericia Idrætscenter, til 4 totalentreprenører, med tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige tilbud.


Ejendomsafdelingen har sammen med den tilknyttede bygherrerådgiver vurderet de indkommende tilbud. Det økonomisk mest fordelagtige tilbud er afgivet af CJ Anlæg A/S og beløber sig til 36,300 mio. Efter forhandlinger med CJ Anlæg A/S lyder den samlede kontraktsum på 34,000 mio.


Det nye indgangsparti og udvidelsen af hal 1 er forventeligt klar til brug den 1. august 2018 og vil også indeholde nyt tag på hal 1 samt automatisk brandalarmeringsanlæg (ABA).

Økonomiske konsekvenser

Den samlede udgift for etablering af nyt indgangsparti samt udvidelse af hal 1 beløber sig således til 34,000 mio.


3,000 mio. kr. kan optages som energilån, hvor den forbedrede drift betyder mindre udgifter til el, vand og varme. Lånet er selvfinansieret, da den årlige besparelse udgør 0,120 mio. kr.

3,000 mio. kr. kan omprioriteres i puljerne planlagt periodisk vedligehold samt genopretning. Omprioriteringen i puljerne kan ske ved at fremrykke i forvejen planlagt vedligeholdelse.

3,000 mio. kr. foreslås finansieret fra investeringspuljen. 


Der er tidligere frigivet 0,185 mio. kr. i forbindelse med 3. budgetopfølgning 2016.

 

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2018

TB 2019

TB 2020

TB 2021

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

XA-40063 (udvikling af FIC)

9,000

 

 

 

33,815

33,815

XA-50035 (udv. bygningsvedligehold)

-3,000

 

 

 

-3,000

 

Energilån

-3,000

 

 

 

-3,000

-3,000

Renter og afdrag

0,120

0,120

0,120

0,120

 

 

Driftsbesparelse

-0,120

-0,120

-0,120

-0,120

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

3,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Det vurderes, at merudgifterne er nødvendige for at kunne overholde byggefristen til 1. august 2018.

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller, at:

 

  • Budgettet tilrettes med de under økonomiske konsekvenser anførte ændringer.

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 19-06-2017

Anbefales.

Punkt 66 Diæter til medlemmerne af Folkeoplysningsrådet

Sagsresumé

Folkeoplysningsrådets medlemmer ønsker at ligestilles med medlemmerne af Handicaprådet og Seniorrådet i forhold til at få diæter for møder.

Sagen indstilles til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Medlemmerne af Handicaprådet og Seniorrådet modtager diæter for deres deltagelse i møder jf. gældende lovgivning inden for deres områder. Det er et lovkrav, at der udbetales diæter til de to råd. Folkeoplysningsrådet ønsker at ligestilles med de to andre råd i forhold til at få diæter for møderne. De tre råd er sammenlignelige, og der er i Folkeoplysningsloven § 40, stk. 2 hjemmel til at der kan gives mødediæter til medlemmer af Folkeoplysningsrådet. 

 

Medlemmerne af Handicaprådet og Seniorrådet modtager følgende mødediæter:

 

Mødediæt for møde indtil 4 timer:  415 kr.

Mødediæt for møder over 4 timer:  830 kr.

 

Mødediæterne beskattes som A-indkomst.

 

I januar 1992 ændrede Byrådet reglerne for mødediæter for alle råd og nævn nedsat af Fredericia Kommune, for at opnå en rammebesparelse på 500.000 kr.

 

Formanden for Folkeoplysningsudvalget har dog modtaget et årligt honorar. I forbindelse med en ændring af Folkeoplysningsloven blev Folkeoplysningsudvalget ændret til et Folkeoplysningsråd, og honoraret blev i stedet en del af en indsatspulje under Folkeoplysningsrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at der kan gives diæter til medlemmerne af Folkeoplysningsrådet på samme vilkår som for Handicaprådet og Seniorrådet. Der gives ikke diæter til Folkeoplysningsrådets medlemmer for deltagelse i kurser og konferencer, men deltagergebyret betales af Folkeoplysningsrådets mødekonto.

 

Folkeoplysningsrådet har ca. 10 årlige møder og dertil op til 20 tilsynsbesøg hos de folkeoplysende foreninger. På disse møder deltager to medlemmer af Folkeoplysningsrådet og en person fra Kultur & Idræt.

 

Med de samme mødediæter som for Handicaprådet og Seniorrådet forventes diæterne for Folkeoplysningsrådet årligt at ville beløbe sig til 10 møder for 7 medlemmer a 415 kr. (29.050 kr.) og op til 20 tilsynsbesøg for 2 medlemmer a 415 kr. (16.600 kr.) – i alt 45.650 kr. Beløbet kan finansieres via Folkeoplysningsrådets egen mødekonto samt en mindre del inden for folkeoplysningsområdet.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at:

 

  1. Der gives diæter til medlemmerne af Folkeoplysningsrådet til deres møder og tilsynsbesøg på samme vilkår som for Handicaprådet og Seniorrådet.
  2. Finansieringen sker via Folkeoplysningsrådets egen mødekonto og under Folkeoplysningsområdet i øvrigt.
  3. Udbetalingen af diæter træder i kraft med virkning fra d. 1.1.2017.

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 12-06-2017

Anbefales.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 31-05-2017

Godkendt.

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 03-05-2017

Anbefales.

Punkt 67 Byrådsvalg 2017 - aktiviteter

Sagsresumé

Demokrati- og borgerudvalget har ønsket at drøfte aktiviteter og initiativer i forbindelse med kommunalvalget 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I forlængelse af Demokrati og Borgerudvalgets drøftelse på sit møde den 7. marts 2017 har administrationen undersøgt forskellige muligheder for tiltag, som evt. kan øge valgdeltagelsen.

 

Generel kampagne:

KL har meddelt kommunerne, at alle kommuner vil få tilsendt en række kampagnematerialer (fx bannere, roll-ups eller plakater). Det endelige indhold af pakken er ikke fastlagt endnu, men pakken vil bestå af både fysiske kampagnematerialer og ideer til, hvordan man lokalt kan sætte kommunerne på dagsordenen og skabe øget opmærksomhed blandt borgerne.  Der vil ligesom i 2013 være mulighed for tilkøb af yderligere kampagnemateriale.

 

Markedsføring:

Reklamer de rette steder kan medføre en større opmærksomhed på valget. Det er imidlertid erfaringen fra andre kommuner, at traditionel reklamering ikke giver en effekt. Det betyder, at reklamer på fx busser eller busskure ikke kan forventes at have en effekt. Der skal også tænkes i målgrupper. Reklamering i forhold til fx unge skal ske der, hvor de unge er; biografer, caféer, idrætsklubber, uddannelsesinstitutioner mv.

 

Unge og førstegangsvælgere:

De unge og førstegangsvælgere har generelt en lavere valgdeltagelse end andre aldersgrupper. Derfor kan der være god mening i at tænke på særlige initiativer målrettet de unge.

 

I Fredericia Kommune er der til det kommende valg til byrådet ca. 1.250 førstegangsvælgere (unge der er fyldt 18 år siden sidste valg). Silkeborg Kommune sendte i forbindelse med sidste valg postkort til alle førstegangsvælgere. Dette gav en stigning i valgdeltagelsen i målgruppen. Postkort til førstegangsvælgere i Fredericia Kommune vil koste 10.000 kr. i porto, plus udgifter til postkort. Sendes i stedet breve, kan portoomkostningerne nedbringes til ca. 7.000 kr.

 

En del af byens ungdomsuddannelsesinstitutioner har tradition for at afholde valgmøder på skolerne. Dette er arrangementer, som skolerne selv står for. Kommunen kan evt. understøtte disse tiltag ved at udarbejde lister med kontaktpersoner på partierne til skolernes brug, således at det er meget enkelt for skolerne at komme i kontakt med partierne.

 

Der vil også være mulighed for at etablere brevafstemningssted på uddannelsesinstitutionerne. Dette er imidlertid bekosteligt, da der skal afsættes to medarbejdere pr. brevafstemningssted. Effekten heraf er svag.

 

Kampagner målrettet de unge vælgere er formentlig også en del af KL-pakken, og kan vurderes når pakken er modtaget.

 

I forhold til de unge er de sociale medier væsentlige indgange. Kommunens Facebook kan derfor inddrages i kampagner.

 

 

Områder med lav stemmedeltagelse:

De to valgdistrikter i Fredericia Kommune, som har den laveste valgdeltagelse er Indre By og Søndermarken. På tilsvarende måde, som for de unge vælgere, kan der tænkes i initiativer, som er målrettet vælgere i disse to distrikter.

 

Det kan være målrettet post til alle vælgere i valgdistrikterne eller etablering af brevafstemningssted.

Effekten af et brevafstemningssted kan imidlertid ikke forventes at blive særligt stort. I forbindelse med de sidste fire byrådsvalg har valgdeltagelsen i Indre By været den laveste i hele kommunen – og samtidig det eneste valgdistrikt med et gennemgående brevafstemningssted.

 

 

SMS:

I 2013 sendte både Folketinget, Socialministeriet, Dansk Ungdoms Fællesråd og enkelte kommuner SMS’er med en opfordring til at stemme ved det kommende kommunalvalg. Forskning i SMS’erne fra 2013 viste bl.a., at SMS’er er mere effektive end både breve og ”dør til dør”-indsatser. Den enkelte SMS koster meget lidt. Til gengæld er opstartsomkostningerne høje.

 

Der findes ikke præcise offentligt tilgængelige registre over SMS-numre i modsætning til fx postadresser. Derfor kan det være en udfordring at udvælge, hvilke telefonnumre SMS’erne skal sendes til, og det må forventes, at en del SMS’er havner hos andre end dem det var tiltænkt.

 

Opmærksomheden skal også være på, at nogle borgere er meget utilfreds med at modtage uanmodede SMS’er, og vil opleve det som spam.

 

Opstartsomkostningerne sammenholdt med usikkerheden om de rigtige modtagere kan findes, gør at SMS-opfordringerne ikke på nuværende tidspunkt kan anbefales.

 

Ældre/syge/handicappede:

Efter valgloven skal vælgere der bor eller opholder sig i fx plejehjem, beskyttede boliger, institutioner for voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller vælgere der på grund af sygdom eller manglende førlighed tilbydes mulighed for at brevstemme i boligformen eller i hjemmet.

 

Ældre og gangbesværede har mulighed for at blive kørt til og fra valgstedet på valgdagen. I praksis håndteres denne opgave af partiforeningerne, og udgiften afholdes af kommunen. 

 

 

 

Bus:

Der kører busser tæt på alle valgstederne, og nogle vælgere vil gøre brug af den kollektive trafik til og fra valgstedet. Hvis valgdagen ønskes markeret ved fx gratis buskørsel i Fredericia Kommune på valgdagen, så vil udgiften for Fredericia Kommune udgøre ca. 12.500 kr. i tabt indtjening på billetter og rejsekort.

 

Ønskes der indsat ekstra busser, så er prisen ca. 1.000 kr. pr. time pr. bus.

 

Der er ikke i forbindelse med tidligere valg oplevet, at der har være problemer med buskapaciteten.

 

Valgcafe:

Valgcaféen på selve valgdagen bør afholdes i Tøjhuset. Valgcaféen arrangeres af Kultur og Idræt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Fællessekretariatet vurderer, at det er væsentligt, at der skabes opmærksomhed på valget.

Kampagnematerialet fra KL forventes at kunne medvirke hertil, ligesom andre af de beskrevne initiativer kan.

 

Skal der igangsættes nye udgiftskrævende initiativer, skal der anvises midler hertil, da det nuværende valgbudget ikke indeholder plads hertil. Evt. nye udgiftskrævende initiativer skal besluttes og bevilges af Økonomiudvalget eller Byrådet. 

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Demokrati- og borgerudvalget

  1. at drøfte mulige nye initiativer,
  2. at videresende eventuelle forslag til nye udgiftskrævende initiativer til Økonomiudvalget og
  3. at godkende, at valgcaféen på valgdagen afholdes på Tøjhuset

Beslutning i Byrådet den 19-06-2017

Orientering taget til efterretning.

Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 09-05-2017

  1. Drøftet. Udvalget bakker op om at benytte det generelle kampagnemateriale fra KL.

 

  1. Udvalget anbefaler til Økonomiudvalget,

at der på valgdagen er gratis buskørsel i kommunen samt at tiltaget markedsføres, og

at der laves intensiv aktivitet på Facebook op til valget, herunder målgruppespecifikke tiltag til bl.a. førstegangsvælgere.

 

  1. Godkendt.

Punkt 68 DanmarkC (Lukket)