Kultur- og Idrætsudvalget - 14-12-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 14 december, 2016 - 15:30
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 77 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 78 Fredericia Teater - budget 2017

Sagsresumé

Fredericia Teater har jf. vedtægterne fremsendt budgetforslag for 2017 til behandling i Kultur & Idrætsudvalget. Det fremsendte budget udviser et forventet overskud på 0,4 mio. kr. Økonomi & Personale vurderer, at budgettet overholder kravene i egnsteateraftalen samt den økonomiske instruks godkendt af Byrådet og har ikke nogen bemærkninger til det fremsendte budgetmateriale for 2017

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Teater´s bestyrelse og ledelse har fremsendt budgetforslag for 2017, det opstillede budget udviser et forventet overskud på 0,4 mio. kr.

Det fremsendte budgetmateriale er i overensstemmelse med den af Byrådet godkendte økonomiske instruks samt kravene der er formuleret i egnsteateraftalen. Budgettet indeholder udover den daglige drift budgetter for de væsentligste aktiviteter i 2017:

·  Lizzie. Fredericia Teater og London

·  Legendale, Fredericia Teater

·  Problemet med Douglas, Fredericia Teater

·  Disneys Klokkeren fra Nortre Dame  -  The musical,  Det Kongelige Teater, København

·  Chrunch (Working title), Fredericia Teater

 

I budgettet er indarbejdet kommunale tilskud og afdrag på gæld i overensstemmelse med Fredericia Kommunes afsatte budgetter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Fredericia Teaters bestyrelse bemærker, at budgettet for 2017 er det første år efter gennemførelsen af 3 årsplanen og afspejler bestyrelsens og teaterledelsens planer for den fortsatte udvikling af Fredericia Teater. Der videreudvikles bl.a. på sponsorkoncept og planerne omfatter også et NYT FREDERICIA TEATER, der er i budgettet afsat 0,5 mio. kr. til arbejdet omkring dette.

Budgettet afspejler de programsatte produktioner og den forventede omsætning i 2017 er stort set i samme niveau som omsætningen i 2016. I budgettet er der afsat 1,3 mio. kr. til løbende re- og nyinvesteringer, videreudvikling af eget billetsystem og investering i lysudstyr.

Der er i budgettet regnet med en gennemsnitlig belægningsprocent på de programsatte produktioner på 60,8 % i et spænd på 50-70 % på de forskellige produktioner. Dette er efter bestyrelsens og ledelsens opfattelse realistiske forudsætninger  -  teatret har lavet en følsomhedsanalyse, der viser at udsving på 1 % vil betyde et udsving i indtægterne i størrelsesordenen 0,5 mio. kr.

Teatrets ledelse oplyser, at markedsføringsomkostningerne kan påvirkes af muligheden for at spilleperioden for væsentlige forestillinger kan forlænges, men at der i de afsatte midler til markedsføring i budgettet er indarbejdet en buffer og budgettet er et udtryk for, hvad der maksimalt kan anvendes til markedsføring.

Økonomi & Personale vurderer, at budgettet overholder kravene i egnsteateraftalen samt den økonomisk instruks godkendt af Byrådet og har ikke nogen bemærkninger til det fremsendte budgetmateriale for 2017. Bestyrelsens forventninger ses som et udtryk for en fortsat positiv udvikling i Fredericia Teaters økonomi, som den også fremgår ved 3. budgetopfølgning, hvor Fredericia Teater er på vej mod et markant forbedret resultat end oprindeligt budgetteret i 2016.

Det skal bemærkes at, Fredericia Teaters egenkapital er påvirket positivt af de senere års regnskabsresultater samt Byrådets beslutninger om eftergivelse af gæld og ekstra tilskud i forbindelse med budgetlægningen for 2016. Bestyrelsens forudsætning for egenkapitalen i det opstillede budget for 2017 er, at denne vil være væsentligt forbedret og ultimo 2016 vil være positiv med 1,9 mio. kr. mod en forventet negativ egenkapital på -7,3 mio. kr. ved budgetlægningen for 2016.

Det skal endvidere bemærkes, at der fortsat er en problemstilling omkring egnsteatres overskud i forhold til en ny tolkning af reglerne i SKAT, som betyder at egnsteatre skal betale skat af eventuelle overskud, de vil overføre til næste års budget. Teatrenes interesseorganisation har henvendt sig til Kulturministeriet i sagen og Fredericia Teater er opmærksomme på og arbejder også aktivt med problemstillingen.

Indstillinger

Kultur & idræt indstiller, at

 

  1. Fredericia Teaters budget for 2017 tages til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 79 Fredericia Teater - budgetopfølgning 3. kvartal 2016

Sagsresumé

Fredericia Teater har fremsendt budgetopfølgning pr. 3. kvartal 2016 til behandling i Kultur- & Idrætsudvalget. Resultatet udviser et overskud på 7,5 mio. kr. mod et forventet overskud på nuværende tidspunkt på 1,1 mio. kr. Der er tale om en fortsættelse af de positive tendenser fra de foregående budgetopfølgninger i 2016 fra Fredericia Teater og det anbefales at budgetopfølgningen tages til efterretning.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har modtaget budgetopfølgning fra Fredericia Teater pr. 3. kvartal 2016, som udviser et overskud på 7,5 mio. kr. mod et budgetteret overskud på 1,1 mio. kr. for samme periode.

Der er således tale om et resultat ultimo september, der er 6,4 mio. kr. bedre end forventet. Fredericia Teater oplyser, at 5,6 mio. kr. af det positive resultat kan henføres til overskud på forestillingerne Shu-bi-dua, Klokkeren fra Notre Dame, Steam samt udskydelse af forestillingen Lizzie i London, mens den resterende positive afvigelse kan henføres til udsving på en række øvrige driftskonti.

Regnskabet for 3. kvartal isoleret set udviser et forbrug på 0,3 mio. kr., mod et budgetteret overskud på 0,1 mio. kr. Samlet set gennem hele 2016 er der fortsat en positiv tendens i Fredericia Teaters økonomi, som har betydet et markant bedre resultat ved udgangen af 3. kvartal end oprindeligt budgetteret.

Det er, som tidligere oplyst fra teatret fortsat således, at det ekstraordinære kommunale tilskud i 2016 på 5,3 mio. kr. til dækning af driftsunderskuddet fra 2014 og byrådets gældseftergivelse på 5,1 mio. kr. først registreres i teatrets regnskab i december måned og således endnu ikke påvirker økonomien for 2016.

Fredericia Teaters egenkapital var ved udgangen af 2015 negativ med 16,3 mio. kr. Det forventes med den aktuelle økonomiske status, at der sker en væsentlig forbedring af denne ved udgangen af 2016.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Økonomi & Personale tager det fremsendte budgetopfølgningsmateriale fra Fredericia Teaters bestyrelse til efterretning og vurderer, at opfølgningen og resultatet ikke giver anledning til, at Kultur- og Idrætsudvalget videresender sagen til Økonomiudvalget.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller


  1. at Kultur- og Idrætsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 80 Etablering og drift af Det Bruunske Pakhus 2017

Sagsresumé

Kultur & Idræt fremsender en samlet ramme for anvendelse af Det Bruunske Pakhus i prøveperioden 2017. Kultur- og Idrætsudvalget skal tage stilling til opstartsøkonomi, driftsøkonomi og kriterier for anvendelse. Der foreligger desuden en foreløbig aktivitetsoversigt.

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af Kultur- og Idrætsudvalgets ønsker til den fremtidige anvendelse af Det Bruunske Pakhus og i forlængelse af orienteringen til udvalget om rammerne for arbejdet (10.08.16) fremsendes hermed en nærmere beskrivelse af husets profil, organiseringen, tidsplan samt oversigt over nødvendige ressourcer.

1. HUSET PROFIL
Det Bruunske Pakhuset er Fredericias nye forenings- og forsamlingshus. Her stilles lokaler og faciliteter til rådighed for foreninger, private og institutioner i Fredericia Kommune til møder, foreningsaktiviteter, kulturelle arrangementer, folkeoplysning, selskabelige arrangementer mv. Foreninger vil både kunne bruge huset til enkeltarrangementer og som faste brugere. Det Bruunske Pakhus er et kulturelt medborgerhus og den primære opgave er at understøtte forenings- og kulturlivet i Fredericia Kommune (se Bilag 3: Regler og vilkår for brug).

2017 er en prøveperiode, hvor det afdækkes, hvilke behov der er i byen og hvordan huset vil kunne drives fremover. Denne periode vil også tydeliggøre hvilke økonomiske og personalemæssige rammer der kræves for at drive huset. Ved årets udgang fastlægges de endelige rammer for den fremtidige drift.

2. ORGANISATION

Den daglige drift
Der ansættes en husvært (seniorjobber), der skal stå for Pakhusets daglige drift med modtagelse af brugere og gæster, aftaler om brug af huset samt lettere oprydning og rengøring. Husværten hører til i afdelingen Kultur & Idræt, der bidrager til husets udvikling og drift. Stillingen indeholder også forefaldende opgaver samt deltagelse i de arrangementer, der tilrettelægges på tværs af Kultur & Idræt. En væsentlig opgave er at indrette huset, der tømmes for al inventar i forbindelse med spillestedets flytning til Tøjhuset. Til en nyindretning vil der være behov for en bevilling på 200.000.

Der indgås en driftsaftale for 2017 med Ejendomscenteret, der indebærer ’løbende tilsyn’ – dvs. teknisk service (se Bilag 1: Driftsøkonomi 2017). Den udvendige vedligeholdelse af bygningen forestås allerede nu af Ejendomscenteret og denne ordning fortsætter uændret.

 

 

Husets nuværende driftsbudget er 350.000, hvilket formodes at blive lidt mindre i 2017, blandt andet fordi der ikke vil være så stort strømforbrug.

Administration mv.
De administrative opgaver løses af Kultur & Idræt og vil omfatte:

1.  Vedligeholdelse af kalender og bookingsystem
2.  Opkrævning af leje/gebyrer
3.  Administration af vedligeholdelse og drift
4.  Administrativ støtte til husværten (indkøb, betaling af regninger  mv.)
5.  Indsamling af erfaringer mhp. justering af retningslinjer og udformning af profilen for huset efter prøveperioden.
6.  Opsøgende arbejde i forhold til potentielle brugere.
7.  Kommunikation, hjemmeside mv.

Brugerråd
Der nedsættes et brugerråd med repræsentanter for husets brugere samt for Kultur & Idræt. Brugerrådet træffer beslutninger om de praktiske forhold, fællesaktiviteter og principper for dagligdagen i huset.

3. TIDSPLAN

December

Beslutning om rammer for prøveperioden (2017)

Januar

Spillestedet flytter. Huset klargøres og indrettes (Bilag 2)

Februar

Ibrugtagning

Marts

Brugerrådet etableres

Oktober

Evaluering og oplæg til KIU om fremtidig konstruktion

November

Endelig fastlæggelse af rammer for fremtidig brug, organisering og økonomi


Selvom 2017 betragtes som en prøveperiode, hvor rammerne justeres og hvor behovet i byen afdækkes, vil der skulle afsættes de nødvendige ressourcer til projektet. Hvis ovenstående forløb for 2017 kan realiseres, forudsætter det således

 

  • at Kultur- og Idrætsudvalget afsætter et engangsbeløb på kr. 200.000 til klargøring og indretning af huset (Bilag 2)
  • at der afsættes kr. 300.000 til drift af huset i 2017 (Bilag 1)

 

Anvisningen af ovenstående midler beror på en drøftelse af udvalgets budget 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

 

·  at Kultur- og Idrætsudvalget godkender tidsplanen for prøveperioden  2017.

·  at Kultur- og Idrætsudvalget godkender regler og vilkår for brug af Det Bruunske Pakhus i prøveperioden 2017, herunder takster for leje.

·  at Kultur- Idrætsudvalget drøfter finansieringen af 200.000 kr. til klargøring og indretning.

·  at Kultur- og Idrætsudvalget drøfter finansieringen af 300.000 kr. til drift i 2017.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 81 Ansøgning fra Fredericia forenede Fodboldklubber om finansiering af spildevandsafledning

Sagsresumé

Fredericia fF søger om tilskud til betaling af vandledningsbidrag til Fredericia Spildevand og Energi A/S på årligt 39.825 kr. i forbindelse med klubbens kunstgræsbane i Madsby Parken.

 

Sagsbeskrivelse:


Fredericia fF søger Kultur- og Idrætsudvalget om tilskud til betaling af vandledningsbidrag alternativt fritagelse for betaling af vandafledningsbidrag vedrørende klubbens kunstgræsbane i Madsby Parken. Beløbet er beregnet til kr. 39.825 om året inklusiv moms.

 

Fredericia fF har fået en opkrævning fra Fredericia Spildevand og Energi A/S. Baggrunden for opkrævningen er, at Fredericia Kommune i forbindelse med kommunal spildevands- og udledningstilladelse for kunstgræsbanen i september 2013 har stillet krav om, at overflade/drænvand fra kunstgræsbanen skal afledes til spildevandsledning med følgende betaling af vandledningsbidrag, indtil analyseresultater af udtagne prøver (tungmetaller mv.) af drænvandet viser, at det er sikkert at lede det til Ullerup Bæk.

 

Klubben har modtaget opkrævning for vandafledningsbidrag for perioden 1.10. 2016 – 1.1. 2017 på kr. 9.956,25 fra Fredericia Spildevand og Energi A/S.

 

Klubben skriver i sin ansøgning, at en årlig udgift i denne størrelse (kr. 39.825) vil være en stor belastning for klubben, samt at man er vidende om, at der ikke vil blive opkrævet vandafledningsafgift for de kommende kunstgræsbaner.

 

Forvaltningen er bekendt med at de nyanlagte baner i Erritsø, Taulov og KFUM er af materialer, der enten ikke kræver rensning af overfladevandet eller kun i en meget begrænset tid.

 

Ansøgningen fra Fredericia fF vil i givet fald være en udvidelse af deres driftstilskud. Fredericia fF har siden banens ibrugtagning i 2013 fået et tilskud på 40.000 kr. til drift af banen. Beløbet svarer til det beløb, der blev brugt på vedligehold af det gamle baneareal.

 

Af et fremsendt økonominotat med en oversigt over banens økonomi, fremgår det, at klubben afskriver 230.000 kr. årligt på banen.

 

Ved alle kunstgræsbaner har ejerne været bekendt med driftsudgifter, f.eks. vandledningsbidrag til Fredericia Spildevand og Energi A/S i forbindelse med modtaget spildevands- og udledningstilladelse, hvilket forvaltningen forventer indarbejdes i de respektive driftsbudgetter.

 

Forvaltningen kan ikke anvise finansiering af en udvidelse af driften på udendørs anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at Fredericia fF har kunnet tage højde for en eventuel udgift til vandafledningsbidrag til Fredericia Spildevand og Energi A/S.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller sagen til afslag.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

 

Nye oplysninger i sagen: Teknik & Miljø, Miljø har gennemgået analyseresultaterne fra analysen den 14. oktober 2016 af drænvandet. Den overholder alle vandkvalitetskrav jf. udledningstilladelsen af 12. september 2013 skal der foretages yderligere en prøve mere. Viser den sig også at overholde alle vandkvalitetskrav vil drænvandet kunne ledes direkte til Ullerup Bæk.

Punkt 82 Kunstspiralen, ansøgning om midler til retablering af galleri

Sagsresumé

Foreningen KunstSpiralen, der driver et galleri i Prinsessegade ansøger om midler til retablering af galleriet.

Sagsbeskrivelse:

 

Foreningen KunstSpiralen, der blev etableret i 2007 har siden 2008 drevet galleri, først fra Norgesgade 20 og siden 2013 fra Prinsessegade 39 B.

Foreningen havde navnlig i de første år en række aktiviteter for foreningens medlemmer.

 

Imidlertid er foreningens medlemstal vigende og en ekstraordinær generalforsamling i efteråret 2016 besluttede at der inden udgangen af 2017 skal være en afklaring af en eventuel videre drift af galleriet.

 

Arbejdsgruppen, der har påtaget sig opgaven, søger at højne det kunstneriske kvalitetsniveau og har i den forbindelse søgt råd fra en anerkendt ekstern gallerist, der har vurderet, at beliggenheden i Prinsessegade er i orden, men at der bør arbejdes med aktiviteter og kvalitet.

 

Syv lokale kunstnere har tilkendegivet at ville fortsætte gallerivirksomheden og man søger efter yderligere kunstnere, så kredsen bag galleriet er solid.

 

Repræsentanter for arbejdsgruppen har indsendt ansøgning om midlertidig støtte til husleje. Den månedlige drift af galleriet andrager 8.804 kr.

 

Kultur- og Idrætsudvalget har ikke afsat driftsmidler til husleje uden for folkeoplysningsområdet og det vil være vanskeligt at anvise sådanne, idet der vil være tale om støtte til privat erhvervsvirksomhed. Dersom udvalget på anden måde ønsker at imødekomme ansøgningen vil det f.eks. kunne ske ved at bevilge midler til aktiviteter, der vil medvirke til at skabe øget opmærksomhed omkring galleriet.

 



Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at den retableringsplan, som KunstSpiralen forsøger at iværksætte er et seriøst forsøg på at genskabe galleriet. Det er værd at bemærke, at man arbejder med at højne den kunstneriske kvalitet og at man desuden vil øge antallet af udadvendte borgerrelaterede aktiviteter, der vil skabe opmærksomhed omkring kunstområdet i Fredericia.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

  • At Kultur- og Idrætsudvalget afsætter 25.000 kr. øremærkede til Kunstspiralens udadvendte aktiviteter i 2017
  • At midlerne udbetales, når der i slutningen af januar 2017 foreligger en gennemførlig plan for galleriets udvikling og drift
  • At finansiering sker af udvalgets tilskudskonto for 2017

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 83 Erritsø Idrætscenter - ansøgning om midler til ny belysning i idrætshallerne

Sagsresumé

Den selvejende institution Erritsø Idrætscenter søger om et tilskud på 550.000 kr. til udskiftning af belysningen i hal 1, hal 2 og hal 3. Ved udskiftningen af belysningen ønskes LED-belysning, hvilket forventes at give en årlig besparelse på ca. 70.000 kr.

Sagsbeskrivelse:

Den selvejende institution Erritsø Idrætscenter har gennem flere år undersøgt markedet for LED-belysning, da de ønsker at udskifte deres belysning i hal 1, hal 2 (træningshal) og hal 3 (gymnastiksal). Erritsø Idrætscenter har indhentet tilbud fra fire forskellige leverandører og vurderet, at tilbuddet fra Fagerhult med montering af den lokale Hansen El, er det tilbud, der bedst dækker deres behov. De har vurderet tilbuddene ud fra pris, kvalitet, funktioner, garantier og fremtidssikring. Den samlede pris for udskiftningen er 544.375 kr. inkl. moms.

Erritsø Idrætscenter søger om et tilskud på 550.000 kr. til udskiftningen, for at der er et lille beløb til uforudsete udgifter. De forventer også at kunne få en momsrefusion fra SKAT på ca. 16.000 kr. i forbindelse med projektet.

Ønsker Kultur- og Idrætsudvalget at imødekomme ansøgningen kan finansiering ske af puljen til løbende vedligehold haller, hvor der resterer ca. 1.000.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at Erritsø Idrætscenter kan modtage et tilskud til udskiftningen af belysningen i hal 1, 2 og 3. Erritsø Idrætscenter har undersøgt markedet og lavet en samlet vurdering af de fire tilbud, de har indhentet. Udskiftningen af belysningen vil dels give bedre lyd og dels give en økonomisk driftsbesparelse.

 

Der er tidligere givet tilskud til udskiftning af belysning i Bredstrup-Pjedsted Hallen.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller, at

  1. Erritsø Idrætscenter bevilges et tilskud på 550.000 kr. til udskiftning af lysanlæg i hal 1, hal 2 og hal 3.
  2. Tilskuddet finansieres via puljen til løbende vedligeholdelse af haller.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Nye oplysninger i sagen: Momsrefusionen forventes at blive 4.355 kr. i stedet for 16.000 kr.

 

Godkendt, idet bevillingen er betinget af, at besparelsen på 70.000 kr. årligt indgår i finansieringen af afdrag på energilån til vandbehandlingsanlæg.

Punkt 84 Den historiske Miniby - ansøgning om midler til nyt indgangsparti

Sagsresumé

Den historiske Miniby ønsker at ændre indgangspartiet og ansøger derfor om midler til en ombygning.

Sagsbeskrivelse:

 

Danske Seniorer, Fredericia og Fredericia Idrætscenter søger 135.000 kr. til materialer og eksterne håndværkerydelser arbejder i forbindelse med en ønsket ombygning af indgangspartiet til Den historiske Miniby.

 

I udviklingsplanen for Den historiske Miniby er et af indsatsområderne at forbedre publikumsoplevelsen for de besøgende.

Det nuværende indgangsparti bærer præg af lukkethed og snævre forhold, hvor det er vanskeligt at udvikle modtagelsen af gæster.

 

Arbejderne skal udføres af Minibyens ansatte og frivillige.

Der søges om følgende:

 

Materialer til tømmerarbejde   90.000

Tagdækker ændring af tag    5.000

El arbejde  20.000

Opvarmning med solfanger  10.000

Diverse  10.000

I alt    135.000


Kultur & Idræt kan ikke anvise den fulde finansiering, men ønsker Kultur- og Idrætsudvalget at imødekomme ansøgningen kan en delvis finansiering ske af uforbrugte midler til bygningsarbejder, kulturelle bygninger, hvor der resterer 50.000.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at adgangen til Den historiske Miniby vil kunne ændres så den i væsentlig grad fremstår mere åben og gæstfri og dermed giver mulighed for en bedre modtagelse af gæster.

I den nye kultur-, idræts- og fritidspolitik er indsatsen ”Bedre fysiske faciliteter” nævnt som en forudsætning for at fremme kvalitativ formidling af historie og kulturarv. Den historiske Minibys ansøgning falder godt i tråd med denne indsats.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

 

  • At Kultur- og Idrætsudvalget imødekommer ansøgningen med 50.000 kr.
  • At finansiering sker med uforbrugte midler, til kulturelle bygninger.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt.

Punkt 85 Implementering af ny kultur-, idræts- og fritidspolitik

Sagsresumé

Som opfølgning på ny kultur-, idræts- og fritidspolitik foreligger nu aktivitetsplan til udvalgets godkendelse.

Sagsbeskrivelse:


I juni 2016 vedtog Fredericia Byråd ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Forud var gået en både politisk og borgerinddragende proces, hvor Kultur- og Idrætsudvalget stod i spidsen for arbejdet med at forme politikken. Udvalget drøftede på sit møde i august implementeringen af politikken og nu foreligger en nærmere beskrivelse af de aktiviteter, der kan opfylde de politiske målsætninger.

 

Aktivitetsplanen er vedlagt i bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kultur & Idræt vurderer, at den foreliggende aktivitetsplan imødekommer og opfylder de politiske målsætninger i den nye politik, og at planen således er en god start på den nye politiks funktionstid.

Indstillinger

Kultur & Idræt indstiller

 

At aktivitetsplanen godkendes.

At der følges op på aktivitetsplanen august/september 2017.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Godkendt med enkelte ændringer til aktivitetsplanen.

Punkt 86 Evaluering af projekt brobygger - skole/foreningssamarbejde

Sagsbeskrivelse

Sagsresumé:

Formålet med Projekt Brobygger har været at understøtte øget fysisk bevægelse blandt børn og unge i skolealderen (6-16 år), herunder styrke mulighederne for et udbygget samarbejde mellem idrætsforeninger og folkeskoler. I de to år projektet har kørt (2014/15 og 2015/16) er der sket en stigning i samarbejdet og forskellige modeller for partnerskaber er blevet afprøvet, men de opstillede mål i projektet er ikke blevet indfriet.


Sagsbeskrivelse:

Projekt Brobygger blev sat i søen i 2014/15 af SIF i samarbejde med Børn og Unge. SIF fik et tilskud til at drive projektet for på 80.000 kr.


Projektet løb over en 2-årig periode.


Målet i 2014/15: Der gennemføres mindst 15 mikropartnerskaber og mindst et kompetenceudviklingsforløb.

 

Målet i 2015/2016: Fokuseret på at fastholde et højt informationsniveau til idrætsforeninger og skoler, samt øge antallet af gennemførte mikropartnerskaber. Der gennemføres mindst et kompetenceudviklingsforløb.

Der gennemføres mindst 45 mikropartnerskaber.


I henhold til bilag fra SIF er der gennemført 11 mikropartnerskaber med forskellige skoler og idrætsforeninger i projektperioden.


Forskellige modeller er blevet afprøvet:

-  Classic-modellen

-  Klassetrins-modellen

-  Idrætsdøgn

-  Stævnemodellen (håndboldklubberne)

-  Tema-uge modellen


De overordnede mål for samarbejdet har typisk været relateret til:

Børn og unges sundhed, social trivsel, en varieret skoledag med bevægelsesaktiviteter/idrætsfaget samt kendskab til idrætsforeninger i Fredericia.


Projektet har ikke løftet skole-foreningssamarbejdet til nye højder på alle skoler. Det første år 2014/15 var skolerne optaget af mange andre dagsordner relateret til folkeskolereformen, hvilket gjorde det umuligt at indfri målene. De fælles kompetenceudviklingsforløb med foreningslivet, som der var lagt op til, har skolerne ikke kunne afse ressourcer til i projektperioden, idet der i perioden har været mange kompetenceudviklingsforløb i gang på alle skoler.


På udvalgsmødet vil der være et kort oplæg, der præsenterer nogle af de erfaringer, som er høstet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at projektet har haft begrænset effekt, men at begge parter (SIF og skoleområdet) har fået erfaringer i fællesskab, som der kan arbejdes videre med.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at samarbejdet mellem idrætsforeninger og skoler drøftes.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-12-2016

Sagen drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Punktet drøftet. Børn & Unge bedes overveje om dette bør foranledige nye politiske initiativer.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 14-11-2016

Sagen udsat.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 08-11-2016

Punktet udsat til næste møde.

Punkt 87 Orientering (Lukket)