Miljø- og Teknikudvalget - 07-02-2017

Referat
Dato:
Tirsdag, 7 februar, 2017 - 14:00
Hent som fil:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Godkendt.

Punkt 2 Vejlevej, trafiksikkerhedsfremmende tiltag, evt. lukning af Johannes Ewalds Vej

Sagsresumé

Ændring af de trafikale forhold på Vejlevej er en del af Fredericia Trafiksikkerhedsby. Dette delprojekt blev drøftet på udvalgsmødet den 8. november. Udvalget ønskede, at beboerne på Johannes Ewalds Vej skulle høres om eventuel lukning af vejen ud til Vejlevej. Herefter skulle sagen forelægges Miljø- og Teknikudvalget på ny. Høringen er nu foretaget. To høringssvar er imod eventuel lukning og et er for lukning.

Teknik & Miljø har revurderet sagen og vurderer ikke, at en lukning af Johannes Ewalds Vej er af afgørende betydning for trafiksikkerhedsprojektet på Vejlevej. Teknik & Miljø anbefaler derfor, at vejen ikke lukkes.


Sagsbeskrivelse:
På Miljø- og Teknikudvalgsmødet den 8. november 2016 blev de trafikale forhold på Vejlevej gennemgået. Dette som et led i Fredericia Trafiksikkerhedsbys fokus på indfaldsvejene.

Der har været registreret en del uheld på strækningen, og der opleves usikkerhed i trafikken.

Udvalget drøftede projektet og gav i den forbindelse udtryk for, at der forud for en eventuel lukning af Johannes Ewaldsej skulle foretages en høring blandt beboerne på vejen.

Projektet har nu været i høring. Der er indkommet i alt 3 høringssvar. Der er to imod en lukning og et for en lukning.

Økonomiske konsekvenser

De trafiksikkerhedsfremmende tiltag finansieres som en del af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby.

Vurdering

Teknik & Miljø har genvurderet den trafiksikkerhedsmæssige effekt af at lukke Johannes Ewalds Vej. En lukning vil være af positiv betydning for trafiksikkerheden, men er dog ikke af afgørende betydning for, om det påtænkte projekt på Vejlevej kan få en tilstrækkelig positiv effekt på trafiksikkerheden og trygheden på strækningen. Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund, at der arbejdes videre med trafiksikkerhedsprojektet på Vejlevej uden en lukning af Johannes Ewalds Vej.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der arbejdes videre med trafiksikkerhedsprojektet på Vejlevej med en løsning, hvor Johannes Ewalds Vej ikke lukkes.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 3 Prangervej - forbedring af trafiksikkerhed og fremkommelighed, høring

Sagsresumé

På Miljø- og Teknikudvalgets møde den 13. december 2016 blev der truffet beslutning om ombygning af Prangervej med det formål at skabe bedre trafiksikkerhed og fremkommelighed. En beslutning om eventuel ensretning af Jeppe Aakjærs Vej fra Prangervej mod Christian Winthers Vej blev udsat, indtil beboerne på vejen var blevet hørt. Der bliver redegjort for høringssvarene på udvalgsmødet. Teknik & Miljø anbefaler fortsat ensretningen af trafiksikkerhedsmæssige årsager.

Sagsbeskrivelse:
Denne sag er en opfølgning på sag, som blev behandlet på Miljø- og Teknikudvalgets møde den 13. december 2016. Her besluttede udvalget som følge af Prangervejs betydning som indfaldsvej, at der skulle foretages en sanering af de nuværende hastighedsdæmpende foranstaltninger og trafiksikkerhedsfremmende tiltag på strækningen.

Teknik & Miljøs vurdering var, at det var nødvendigt at ensrette Jeppe Aakjærs Vej fra Prangervej mod Chr. Winthers Vej i forbindelse med den påtænkte ombygning af Prangervej. Udvalget besluttede at udsætte sin stillingtagen hertil, indtil der var foretaget en høring af beboerne på vejen. Forslaget om ensretning er på den baggrund sendt i høring til vejens beboere. Høringsfristen er den 31. januar. Høringssvarene vil blive fremlagt på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

De trafiksikkerhedsfremmende tiltag finansieres som en del af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby.

Vurdering

For at udføre ombygningen vurderer Teknik & Miljø fortsat, at det er nødvendigt at ensrette Jeppe Aakjærs Vej fra Prangervej mod Chr. Winthers Vej. Ensretningen vil i sig selv skabe bedre forhold for de mange børn, der cykler ad Jeppe Aakjærs vej til og fra Kirstinebjergskolen, afdeling Skjoldborgsvej. Ensretningen vil være undtaget for cyklister.

Indstillinger

Teknik- og Miljø indstiller, at Jeppe Aakjærs Vej ensrettes fra Prangervej mod Chr. Winthers Vej

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 4 Status på Cykelscore

Sagsresumé

Fredericia Kommune har siden 2011 haft konceptet Cykelscore til fremme af cykeltrafik. Projektet blev udviklet som et kampagneprojekt i forbindelse med Fredericia Cykelby. Cykelbyprojektet blev afsluttet i 2015. Efterfølgende deltog Fredericia Kommune i 2012-2015 i et EU-projekt, som havde til fordel at udbrede konceptet til flere lande. Projektet kunne derfor afvikles i 2016, hvor Cykelscore har kørt på et minimum.

Teknik & Miljø anbefaler, at kampagneindsatser i forhold til cykling fremadrettet anvendes til at støtte op omkring landsdækkende kampagner fra for eksempel Cyklistforbundet og Rådet for sikker Trafik.

Sagsbeskrivelse:
I forbindelse med Fredericia Cykelby udviklede Fredericia et koncept for det, som vi i dag kender som cykelscore. Cykelscore blev lanceret i 2011 som et kampagnekoncept med det formål at fremme cykeltrafik baseret på moderne teknologi.

Projektet var i udgangspunktet målrettet skoler og virksomheder, og er siden udvidet til også at omfatte børneinstitutioner, seniorer og virksomheder.

Konceptet er, at deltagere har en chip monteret på sin cykel. Når deltageren passerer et chekpoint fx på sin arbejdsplads, registreres det, og man får et ”lod” og mulighed for at deltage i en lodtrækning. Jo flere checkpoints, der passeres, jo flere lodder får man. Ideen var, at når der var konkurrencer og præmier forbundet med at cykle, ville både børn og voksne gerne cykle mere.

Der blev i alt etableret 19 fysiske checkpoints og 5 virtuelle checkpoints.

Efterfølgende deltog Fredericia Kommune i 2012-2015 i et EU-projekt, som havde til fordel at udbrede konceptet til flere lande.

Fredericia Cykelby blev afsluttet i 2015, og i 2016 har vi driftet Cykelscore konceptet på et minimum og projektet kan nu afsluttes. Der er tilmeldt i gennemsnit 1630 brugere pr. måned, heraf er der ca. 375 aktive deltagere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at cykelscore har været et aktiv i forbindelse med at få flere til at cykle. Det har også vist sig, at konkurrenceelementet har været med til at få folk op på cyklen, hvilket har været positiv.

 

Det vurderes, at Teknik & Miljø fremover lægger kampagneindsatsen i forbindelse med de landsdækkende kampagner som kommer fra Rådet for sikker trafik eller cyklistforbundet. Som eksempel kan nævnes Cyklistforbundets kampagne ”Lys på med Ludvig”.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Cykelscore nu afsluttes og erfaringerne for projektet bruges i den fremtidig indsat med cykelkampagner.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 5 Flekstrafik og Handicapkørsel gennem Sydtrafik

Sagsresumé

På ønske fra Dansk Folkeparti har Økonomiudvalget fået en orientering om reglerne for Flextrafik og Handicap kørsel gennem Sydtrafik. Økonomiudvalget besluttede at sende sagen til videre behandling i Teknik- og Miljøudvalget herunder at vurdere behovet for at tilpasse serviceniveauet til det som er i Vejle og Kolding Kommuner.

 

Sagsbeskrivelse:

I tabellen sammenliges de to kørselsordninger Fredericia Kommune har med Sydtrafik som operatør og som supplerer den almindelige bybus-kørsel der tilbydes voksne borgerne i Fredericia Kommune.

 

 

Fleks-tur med Sydtrafik

Handicapkørsel med Sydtrafik

Målgruppe

Alle borgere uden brug for særlig støtte.

Svært bevægelseshæmmede borgere over 18 år, som har behov for hjælp til at komme ind og ud af taxaen. Det vil sige borgere, der er afhængige af et hjælpemiddel som krykkestokke, rollator eller kørestol, og som ikke kan benytte almindelig kollektiv trafik.

 

Formål

At supplere den offentlige transports almindelige dækning.

 

At tilbyde bevægelseshæmmede borgere en mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter herunder også at besøge venner og familie i hele landet, gøre indkøb, køre til kulturelle aktiviteter, køre til fodplejer og frisør, som man ellers gør med kollektiv trafik.

 

Henvendelse

 

Bestilling gennem Sydtrafik

Visitation gennem kommunen. Derefter bestilling gennem Sydtrafik

 

Uden for målgruppen

 

Folk, der kan klare sig selv (som ved alm buskørsel eller TAXA).

Svagtseende / Blinde. Handicappede uden svære bevægelsesudfordringer.

Begrænsninger / andet

Ikke inden for midtbyen samt fra by-centrum til by-centrum (eksempelvis fra Fredericia Centrum til Kolding centrum), hvor offentlig transport regnes som fuldt dækkende.

 

Særlig visitation, hvis der kræves mere end fra kantsten til kantsten.

 

 

 

Pris

 

5 kroner/km (minimum 35 kroner)

3 kroner/km (minimum 35 kroner). Maks 102 ture årligt

Forskelle i serviceniveau

 

Vejle og Kolding har en pris på 3,5 kroner / km ved kørsel internt i kommunen. Fra kommune til kommune koster det altid 5 kroner / km for den fulde strækning.

 

Vejle og Kolding har udvidet visitationen til også at gælde svagtseende / demente.

 

Vejle tilbyder et ubegrænset antal ture, mens Kolding og Fredericia som udgangspunkt tilbyder 104 ture. Ved særligt behov som besøg på hospice eller andet kan bevillingen dog udvides også i Fredericia.

 

Billund, Kolding, Vejen og Vejle Kommune har desuden en ungdomskortsordning (FlexUng) og en særlig flex-ruteordning som kører bestemte strækninger i oplandet.

Der henvises i øvrigt til https://www.sydtrafik.dk/flextrafik for yderligere oplysninger.

Kommunen visiterer derudover transport til og fra praktiserende og speciallæger. Regionen visiterer til og fra behandlinger på sygehuset.

Vurdering

Når Kolding, Fredericia og Vejle sammenlignes med hensyn til almindelig flexkørsel er det relevant at tage højde for at afstande og geografi er meget større i Vejle og Kolding. Det er nemmere at dække behovet for offentlig transport i Fredericia Kommune ved almindelig busdrift.

 

Alm flextur:

 

Efter at Byrådet besluttede at udvide flextur-ordningen i Fredericia til også at gælde transport over kommunegrænsen er km-prisen den største forskel mellem Fredericia og Vejle/Kolding. Der skal dog tages højde for at minimumsbeløbet er 35 kroner – svarende til en tur på 7 kilometer, hvilket i praksis udjævner forskellen betydeligt. Kører man som borger på tværs af kommunegrænserne er der ingen forskelle i km-pris.

 

Der er ikke mulighed for at køre internt i byområderne samt fra bycentrum til bycentrum fordi den almindelige offentlige transport med tog og bus her regnes som tilstrækkelig.

 

Hvis serviceniveauet udvides (eksempelvis ved at udvide ordningen til også at omfatte bymidten) vil det fortrænge brugen af privat taxa-kørsel og almindelige by-busser og også reducere kommunens indtægter herfra.

 

En udvidelse af serviceniveauet til også at omfatte kørsel i by-centrum samt en takstreduktion til 3 kroner anslås på baggrund af beregninger fra Sydtrafik at ville koste 150.000 kroner.

 

 

Handicap-kørsel:

 

Handicapkørslen bevilliges af visitationen. I Fredericia kan blinde og svagtseende ikke ligesom i Vejle og Kolding visiteres til ordningen. Det vurderes at merprisen for at lade blinde og svagtseende indgå målgruppen i Fredericia er marginal.

 

I Vejle får man som udgangspunkt et ubegrænset antal ture. I Fredericia og Kolding 104. Der er dog en praksis om at udvide antallet af ture ved særlige behov, eksempelvis ved sygebesøg.

 

Ellers er der ingen forskel i service, pris eller muligheder med handicapkørslen for borgere i Fredericia, Vejle eller Kolding. Begrænsningerne fra den almindelige ordning med hensyn til by-centre gælder ikke. Som udgangspunkt gælder ordningen fra kantsten til kantsten men der er mulighed for gennem visitation at få udvidet servicen til også at omfatte eksempelvis ledsagelse hen til og fra kantstenen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget drøfter serviceniveauet og træffer beslutning om eventuelle ændringer af dette.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Miljø- og Teknikudvalget drøftede serviceniveauet og besluttede,

 

-  at udvide handicapkørslen med Sydtrafik til også at omfatte blinde og svagtseende

 

-  at administrationen på næste udvalgsmøde skal fremlægge et forslag til løsning, hvorved handicapkørslen desuden kan omfatte demente

 

-  at administrationen på næste udvalgsmøde skal fremlægge et forslag til finansiering af en reduktion af taksterne for fleksture

Punkt 6 Cirkelbro - frigivelse af anlægsmidler

Sagsresumé

I forlængelse af Vision Østerstrand har Byrådet i budget 2017 afsat 3 mio. kr. til opførelse af ny badebro på Østerstrand. Anlægsmidler ønskes frigivet til realisering af projektet i 2017.

 

Eksisterende badebroer er tæret af rust og har derfor begrænset levetid. Badebroerne fjernes og ny badebro opføres som cirkelbro. Kystrenoveringsprojektet gennemføres ved sandfodring, samt opførelse af tre større ”pælehøfder” i form af badebroer.

 

Teknik & Miljø afventer tilladelse fra Kystdirektoratet. Anlægsprojektet forventes gennemført medio juni 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har i anlægsbudgettet for 2017 afsat 3 mio. kr. til cirkelbro på Østerstrand og yderlige forbedringer af rekreative faciliteter. Disse midler ønskes frigivet, således at projektet kan gennemføres.

 

Projektet omhandler opførelse nyt badeanlæg i form af cirkelbro, samt fjernelse af eksisterende badebroer. Formålet er at udskifte et slidt og rusttæret badeanlæg ud med nyt tidssvarende anlæg der rummer forbedrede rekreative muligheder for strandens gæster. Anlægsprojektet indebærer en samtidigt kystrenoveringen af Østerstrand hvor kysten sandfodres og stenhøfderne vedligeholdes. Anlægsmidler hertil blev frigivet i 2016.

 

Kystrenoveringsprojektet indebar, på baggrund af beregninger fra henholdsvis Dansk Hydraulisk Institut og Rambøll A/S, en ideel løsning hvor eksisterende stenhøfder erstattes af tre større pælehøfder. Kystdirektoratet anerkender imidlertid ikke behovet for kystbeskyttelse af Østerstrand og vil derfor ikke give tilladelse til denne renoveringsmodel. I stedet opføres de tre pælehøfder uden sten således de fungere som badebroer i stedet. Sandfodringen, der skibes ind, udvider stranden ca. 10 meter – total ca. 20.000 m3.

 

Grundet længere leveringstid end normalt for bundpæle af tropisk træ, samt hensynet til bæredygtighed opføres anlæg med træbeklædt spunsvæg, samt bundpæle i stål. Levetiden er tilsvarende tropisk træ eller længere, dvs. 50+ år. Brodæk udføres i træ.

 

Cirkelbroen føres 10 meter længere ud end de eksisterende badebroer og opnår en vanddybde på ca. 3 meter. Eksisterende badebroer fungere som beskyttende høfdeanlæg mod erosion, hvilket medfører at ny cirkelbro skal have samme effekt og konstrueres derfor med træbeklædt spunsvæg. Den del af cirkelbroen der rækker længere (10 meter) ud på vandet end eksisterende badebroer, opføres på bundpæle således at fri vandgennemstrømning er muligt. Det er krav fra Kystdirektoratet, men vandgennemstrømningen sikre en stor vandudskiftning hvilket er en fordel for badevandskvaliteten i indre bassin.

 

For at undgå badegæster under det yderste brodæk afspærres med flydetov indvendigt og udvendigt.

 

Teknik & Miljø har Rambøll A/S til at forestå projekteringen af cirkelbroen. Rambøll har vurderet at projektet kunne gennemføres inden 1. maj 2017, men grundet udskudt sagsbehandlingstid hos Kystdirektoratet, vurderes 1. maj at være for optimistisk - en realistiske afslutning af projektet er medio juni.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 3,0 mio. kroner frigives og anvendes til projektering og udførelse af ny cirkelbro. Projektet vil medføre afledt drift, der vurderes at være på niveau med nuværende udgift til eksisterende badeanlæg.

 

Mio. kr.

TB 2016

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

 

 

 

 

 

 

 

 

Øster Strand (xa-50210)

 

 

 

3,000 

3,000

 

Vurdering

Det er en forudsætning for, at projektet kan igangsættes, at de afsatte midler frigives.

 

Anlæg af cirkelbro som nyt badeanlæg vil gøre Østerstrand mere attraktiv og unik. Cirkelbroen vil være i overensstemmelse med Vision Østerstrand.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at budget og bevilling tilrettes med de i afsnittet økonomiske konsekvenser anviste ændringer.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Anbefales.

Punkt 7 Ansøgning om tilladelse til grøftning i naturområde

Sagsresumé

Søren Andersen, Vejle Landevej 36, 7000 Fredericia, søger om tilladelse til at etablere en grøft til Erritsø Bæk gennem en naturlig lavning. Sagen forelægges, da grøftningen har betydning for kvaliteten af naturområdet og for Erritsø Bæk. 

 

Miljø- og Energiudvalget behandlede en sag vedr. dæmninger og søer på samme ejendom på udvalgsmødet den 2. juni 2015 (pkt. 37), hvoraf det fremgår, at ”afgørelserne efter okkerloven, vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven vedrørende etablering af grøften udsættes, indtil sagen er belyst yderligere”.

 

Teknik & Miljø kan ud fra natur- og vandløbsmæssige hensyn ikke anbefale, at ansøgningen imødekommes med den bredde og dybde af grøften, der ansøges om. Teknik & Miljø finder, at der kan meddeles tilladelse til etablering af en grøft med en mindre bredde og dybde end ansøgt.

 

Sagsbeskrivelse:
Søren Andersen, Vejle Landevej 36, 7000 Fredericia har søgt om tilladelse til at etablere en grøft til Erritsø Bæk gennem et engområde. Ønsket er at etablere en grøft med bundbredde (b) på 100 cm og dybde (d) på 100 cm, så dyr/får kan afgræsse engområdet i højere grad end i dag. Søren Andersen er tidligere blevet orienteret om, at kommunen vurderer, at en ”overfladisk forsænkning” på b: 50 cm og d: 30 cm ikke kræver tilladelse, da et sådant tiltag ikke betragtes som en tilstandsændring i forhold til den nuværende erosionsrende. 

 

Den ønskede grøft kræver en tilladelse efter vandløbsloven og en dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 3. Området er desuden udpeget som okkerpotentielt område, og derfor skal der i forbindelse med tilladelsen efter vandløbsloven tages hensyn til okkerudfordringen.

 

Okker er iltet jern, der ved udfældning lægger sig i vandløb som et rustrødt lag på bund og planter. Særligt ved dræning, men også ved udgrøftning kan jernet frigøre sig og løbe ud i vandløbene. Her kan jernforbindelserne ved iltning udfældes som okker. Udfældet okker og andre jernforbindelser er en betydelig trussel for dyre- og planteliv. Ved kraftige koncentrationer dør fisk og andet dyreliv.

 

Grundlæggende handler sagen om, i hvor høj grad ønsket om grøftning kan imødekommes set ud fra natur- og vandløbsmæssige forhold.

 

Vores rådgiver vurderer, at der kan grøftes gennem området under særlige vilkår i anlægsfasen og driftsfasen (bilag 1 og 3). Grøften bør kun være b: 50 cm og d: 50-75 cm. Dette for hhv. at undgå dræning af engområdet med afledt forringelse af naturværdien, og at undgå okkerudfældning i området, der leder ud til Erritsø Bæk, som har en ørredbestand, og som er et højt målsat vandløb i statens vandplan.

 

Rådgiveren oplister desuden de vilkår, som bør indgå i en eventuel tilladelse (bilag 2). Vilkårene handler overordnet om, at kommunen skal overvåge anlægsprojektet, og at der skal tages prøver i vandløbet på grund af risikoen for okkerudvaskning og forringelse af bækken som levested for fauna. 

 

Samtidig pointeres det, at det er meget tvivlsomt, hvorvidt grøftning overhovedet vil have en større virkning, som gør, at området kan afgræsses yderligere. Der er nemlig meget trykvand fra skrænter og en høj grundvandsstand. Biologisk set er det at foretrække med afgræsning og en grøft/rende, da store dele af naturområdet derved ikke oversvømmes med drænvand fra oplandet, og tilgroning holdes nede.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der meddeles tilladelse til grøftning (regulering) i henhold til vandløbsloven, er der mulighed for at opkræve brugerbetaling. Dette udgør max. 2 % af anlægssummen, dog min. kr. 3000.

Vurdering

Med udgangspunkt i vores rådgivers anbefalinger vurderer Teknik & Miljø følgende:

 

Grøftning som ansøgt på b: 100 cm og d: 100 cm vil være drænende/ødelæggende for naturområdet og vil øge udfordringen med udledning af okker til Erritsø Bæk, som har en ørredbestand, og som er et højt målsat vandløb i statens vandplan. Dette bør derfor ikke tillades.

 

Derimod kan der gives tilladelse til grøftning i det omfang, som vores rådgiver har peget på, dvs. med b: 50 cm og d: 50-75 cm, på de i bilag 2 oplistede vilkår. Når og hvis der meddeles en sådan tilladelse, bør de vedvarende vilkår tinglyses på ejendommen. Brugerbetaling bør gælde i denne konkrete sag.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

at der meddeles afslag på ansøgning om tilladelse til grøftning på b: 100 cm og d: 100 cm, jf. vandløbsloven og naturbeskyttelsesloven, og

 

at det meddeles ansøger, at kommunen er indstillet på at meddele tilladelse til grøftning på b: 50 cm og d: 50-75 cm, på de i bilag 2 oplistede vilkår.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 8 Tornsagervej 17 – ny stald til økologisk ægproduktion

Sagsresumé


Sagen handler om opførelse af en stald til høns tæt ved en ammoniakfølsom skov. Ammoniak fra stalden vil påvirke skoven, men stalden vurderes ikke at kunne opføres andre steder. Udvalget skal tage stilling til, hvilket hensyn der vejer tungest: beskyttelse af skovens naturkvalitet eller ansøgers mulighed for at etablere den ønskede landbrugsvirksomhed.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er blevet anmodet om en forhåndsvurdering af mulighederne for at opføre en ny stald til økologiske, æglæggende høns på Tornsagervej 17 (se bilag 1). Her har tidligere været en svineproduktion, som er ophørt i 2008, og siden da har staldene stået tomme. Projektet kræver miljøgodkendelse efter husdyrloven. Der er endnu ikke indsendt en egentlig ansøgning om miljøgodkendelse. En sådan afventer resultatet af forhåndsvurderingen.

 

Projektet omfatter en ny stald, som placeres så tæt som muligt på de eksisterende bygninger. Der vil være 30.000 høns i stalden ad gangen. Stalden opdeles i 10 sektioner med hver sin fold, da der maksimalt må være 3000 høns i hver flok. 

 

Hele vejen rundt om stalden skal der være folde, da den økologiske driftsform stiller krav om et stort udeareal til hønsene. Foldene påtænkes beplantet med frugttræer, hassel, poppel og/eller pil. Ansøger planlægger at omlægge 60-100 hektar landbrugsjord til økologisk drift, så han selv kan dyrke korn til hønsefoder.

 

Under den dialog, der har været med ansøger og hans konsulent, har andre placeringer været drøftet og er af forskellige årsager blevet afvist enten af kommunen eller af ansøger. Det vurderes derfor, at der på Tornsagervej 17 reelt kun er én mulig placering af stalden, som imødekommer det økologiske arealkrav til hønsefolde, og samtidigt er landskabsmæssigt acceptabel for kommunen. Se bilag 2.

 

Med denne tilbageværende placeringsmulighed vil stalden skulle ligge cirka 200 meter fra et stykke ammoniakfølsomt skov. Der er i alt cirka 4 ha løvskov på hver side af en slugt, som er adskilt af en eng i bunden af slugten, fordelt med 2 ha skov på hver side af slugten. Skoven er gammel og har en høj naturkvalitet med adskillige arter af planter, svampe, mos og lav, som er følsomme over for ammoniak. Der er bl.a. fundet 13 rødliste-arter (fra den nationale liste over arter, som er ved at uddø). De kan tåle cirka 10 kg ammoniak/ha/år, og i området er baggrundsbelastningen (den ammoniak, som i forvejen er i luften stammende fra andre kilder) cirka 15 kg N/ha/år. Skoven bliver derfor allerede nu påvirket med 5 kg/ha/år mere, end den kan tåle på længere sigt. Der vil fordampe ammoniak fra den nye stald, og heraf vil yderligere cirka 3 kg ammoniak/ha/år afsættes på den del af skoven, som ligger nærmest den påtænkte placering af stalden. Se bilag 2.

 

Ammoniak fra stalden vil forringe skovens naturkvalitet. Den største naturforringelse vil ske nærmest stalden, og blive mindre, jo længere væk man kommer fra stalden. Der vil blive færre af de arter, som kræver et næringsfattigt miljø, og flere af de arter, som kræver et næringsrigt miljø. Det vil medføre et tab i biodiversitet, og over tid vil skoven ændre karakter til en anden og mindre værdifuld naturtype. Se bilag 3.

 

Løvskov med en lang kontinuitet på gammel, uopdyrket skovbund, er relativt sjældent forekommende i Danmark. Det ses typisk, som her, kun på utilgængelige steder, hvor det ikke er muligt at opdyrke jorden. En del af skoven (på nordsiden af slugten) er fældet og erstattet af nåletræer, hvilket ændrer naturtypen og forringer naturkvaliteten væsentligt. Derimod kan den del af skoven, som stadig er løvskov, betegnes som ammoniakfølsom skov med en høj naturkvalitet.

 

Alle teknologiske muligheder for at nedbringe ammoniakfordampningen fra stalden er indtænkt i projektet. Tilbage står mulighederne for at opfange noget af ammoniakken, før den når frem til den ammoniakfølsomme skov, eller for at kompensere i forbindelse med driften af skoven:

 

-  Hvis der plantes et 25-50 meter bredt bælte af nåle- eller blandingsskov i mellem stalden og den ammoniakfølsomme skov, vil dette reducere ammoniakpåvirkningen på skoven, fordi en del af ammoniakken vil blive ”fanget” af træbæltet. Effekten kan imidlertid ikke beregnes, og den vil ifølge sagens natur først opnå betydning, når træerne er vokset op.

 

-  Hvis den ammoniakfølsomme skov drives naturnært og ekstensivt, vil dette forbedre vækstbetingelserne for nogle af de værdifulde arter, som giver en høj naturværdi i skoven. En naturnær og ekstensiv drift vil således i et eller andet omfang kunne kompensere for de negative effekter af en forøget kvælstofbelastning. For det første kan skoven drives uden gødskning, dvs. uden bl.a. tilførsel af kvælstof med gødningen. For det andet vil den kunne ske uden fældning og uden fjernelse af faldne træer, så dødt ved får lov at ligge i skovbunden.

 

Ansøger er villig til at plante et ammoniak-fangende bælte med træer, i det omfang økologireglerne tillader dette. Han er desuden villig til at drive skoven ekstensivt på den sydlige side af slugten, nærmest stalden (i det område, hvor skoven vil modtage mere end 1 kg ammoniak/ha/år fra den nye stald).

 

Cirka 300 meter fra stalden ligger et af kommunens mest værdifulde overdrev, som er beskyttet af naturbeskyttelseslovens § 3, og bevokset med orkideer. Overdrevet modtager mindre end 1 kg ammoniak/ha/år fra den nye stald, og der kan i husdyrloven ikke stilles krav om mindre. Ansøger har på eget initiativ planlagt afgræsning på overdrevet med kvæg fra maj 2017. Kommunen har hegnet overdrevet ind for nogle år siden netop med henblik på afgræsning, som vil være til gavn for orkideerne og overdrevets naturkvalitet generelt. På marken imellem hønsefolde og overdrevet skal der dyrkes økologisk kløver.

 

Husdyrloven giver mulighed for, i særlige tilfælde, at der kan stilles krav om en maksimal tilførsel af 1 kg N/ha/år eller mere på ammoniakfølsom skov, hvis det vurderes, at skoven er omfattet af særlige lokale eller regionale beskyttelsesinteresser. Kravet skal stilles efter en vurdering af 4 kriterier, se bilag 4. I dette tilfælde bør et sådant eventuelt krav formentlig skulle sættes til maksimalt 1 kg N/ha/år, set i lyset af skovens tålegrænse og naturkvalitet. Hvis kommunen stiller krav om maksimalt 1 kg N/ha/år, kan projektet ikke realiseres.

 

Kommunen kan imidlertid også vurdere, at skoven ikke er omfattet af særlige lokale eller regionale beskyttelsesinteresser, og på den baggrund undlade at stille krav til ammoniakdepositionen.

 

Det skal bemærkes, at projektet er i en tidlig fase. Kommunen har foretaget en grundig screening i forbindelse med forhåndsvurderingen og i dialog med ansøger og hans konsulent. Det kan imidlertid ikke helt udelukkes, at andre forhindringer eller udfordringer vil vise sig under en sagsbehandling ud fra en konkret og detaljeret ansøgning, eller at de planlagte tiltag, som er indgået i forhåndsvurderingen, ikke helt kan udføres som beskrevet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Udvalget skal tage stilling til, hvilket hensyn der vejer tungest: beskyttelse af skovens naturkvalitet eller ansøgers mulighed for at etablere den ønskede landbrugsvirksomhed.

 

For at stille krav om, at den ammoniakfølsomme skov højst må belastes med yderligere 1 kg N/ha/år taler, at skoven vurderes at være naturmæssigt værdifuld og rummer rødlistearter, der er meget sårbare over for kvælstofbelastning. Skoven er i forvejen belastet ud over dens tålegrænse. Løvskov med en lang kontinuitet på gammel, uopdyrket skovbund, er relativt sjældent forekommende i Danmark.

 

Hvis der stilles et sådant krav, kan projektet langt fra gennemføres i den skala, som ansøger påtænker, og må formentlig derfor opgives.

 

For en muliggørelse af projektet – trods påvirkningen af den ammoniakfølsomme skov med op til 3 kg N/ha/år – taler hensynet til erhvervsudviklingen kombineret med følgende:

 

  1. At skoven ikke er omfattet af særlige udpegninger i kommuneplanen

 

  1. At påvirkningen af skoven er maksimalt 3 kg N/ha/år på de dele, der ligger nærmest stalden, og ned til under 1 kg N/ha/år på dele, der ligger længst væk

 

  1. At der i projektet er indtænkt alle muligheder for reduktion af ammoniakfordampningen

 

  1. At ansøger er villig til at gennemføre træbeplantning i maksimalt muligt omfang mellem stalden og den ammoniakfølsomme skov, hvorved en (dog ukendt) del af den luftbårne ammoniak fra stalden vil blive opfanget af den nye beplantning, før den når frem til den ammoniakfølsomme skov

 

  1. At ansøger endvidere er villig til at drive de dele af den ammoniakfølsomme skov, der vurderes at ville modtage mere end 1 kg N/ha/år fra stalden, på den måde der fremmer hensynet til de arter, der er ammoniakfølsomme, herunder rødlistearter

 

Hvad angår punkt 5 skal det bemærkes, at udvalget kunne overveje at stille det som forudsætning for en fortsat dialog, med det formål at muliggøre projektet, at hele den ammoniakfølsomme skov fremover drives uden gødskning, fældning og fjernelse af faldne træer.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at sagen drøftes, og at det besluttes, om der kan arbejdes videre med projektet og inden for hvilke rammer.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Miljø- og Teknikudvalget besluttede, at der kan arbejdes videre med projektet, således at dette udføres og driften, herunder af skoven og andre omkringliggende arealer, tilrettelægges under størst mulig hensyntagen til naturen og miljøet.

Punkt 9 Prækvalifikation til ny helhedsplan for Sønder- og Korskærparken i perioden 2018-22

Sagsresumé

Med sagen anbefales Byrådet i samarbejde med Sønderparken og Korskærparken at fremsende en ansøgning om prækvalifikation til en ny helhedsplan for perioden 2018-22. Sekretariatet for helhedsplanen har udarbejdet et forslag til ansøgning som forelægges samtlige udvalg til orientering og drøftelse. På baggrund af udvalgenes drøftelser forelægges sagen til beslutning i Økonomiudvalg og Byråd.

 

Sagsbeskrivelse:

Den nuværende helhedsplan, og samarbejdet mellem boligforeninger, borgere, virksomheder, interessentgrupper, uddannelsesinstitutioner, foreninger og flere forskellige fagafdelinger og politikere, løber i perioden 2014-17.

 

I den periode er det fysiske udtryk i området ændret, beboerdemokrati og beboeraktiviteter er udviklet, og der er igangsat en række initiativer inden for sundhed, beskæftigelse, børn og familie, fritid og foreninger samt skoleområdet.

 

Det har alt sammen været medvirkende til at udvikle områder, og har gjort Sønder og Korskær parkerne til et mere attraktivt boligområde, hvor beboersammensætningen har ændret sig blandt de 4.300 mennesker, der beboer de to boligområder. Det har derudover været medvirkende til, at Sønderparken ikke længere optræder på den såkaldte ”ghettoliste”.

 

Fredericia Kommune skal politisk beslutte, hvorvidt der skal indgives ansøgning om prækvalifikation til en ny helhedsplan for perioden 2018-22. Ansøgning om prækvalifikation skal indgives til marts 2017.

 

I det nye udbud til nye helhedsplaner er der krav om en mere professionel organisation til ledelse af helhedsplansarbejdet og temaerne er:

 

  1. Tryghed og trivsel
  2. Kriminalpræventiv indsats
  3. Uddannelse og beskæftigelse
  4. Forebyggelse og forældreansvar

 

Det vedlagte udkast til ansøgning til ny prækvalifikation, er udarbejdet af sekretariatet for helhedsplanen. Den tager afsæt i et særligt fokus på de problemstillinger, hvor områderne markant adskiller sig fra resten af Fredericia Kommune. Samtidig skal der fortsat være fokus på en forebyggende indsats, som tager afsæt i den positive udvikling, der ses, og som har vist sig henover den seneste 4-årige periode i de to boligområder.

 

Sagen foreligges samtlige fagudvalg, hvor der lægges op til en drøftelse af det enkelte fagområdes interesse i sagen, den konkrete ansøgning og eventuelle anbefalinger til temaer, problemstillinger og indsatser.

 

På baggrund af udvalgenes drøftelser tilrettes sagen og fremsendes til Økonomiudvalg og Byråd med henblik på beslutning om deltagelse i prækvalifikationen.

Økonomiske konsekvenser

Der er på nuværende tidspunkt ingen økonomi knyttet til sagen i det den drejer sig om prækvalifikation til en endelig ansøgning i efteråret 2017. Det forventes at kommunen skal bidrage til indsatsen som i dag. Det vil sige med prioritering af resurser, som allerede er en del af de almindelige driftsbudgetter.

Vurdering

Med udgangspunkt i hidtidige initiativer i indeværende periode, vurderer fagafdelingerne, at der er sket meget positivt i Sønder og Korskær parkerne. En ansøgningsrunde til en ny 4-årig periode er samtidig også en anledning til, at revurdere hvilke strategier og indsatser, der bør prioriteres for at imødegå målsætningerne.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller,

 

  1. at udvalgene drøfter ansøgningen til prækvalifikation med særligt fokus på udvalgets ansvarsområde.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 08-02-2017

Sagen drøftet.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 08-02-2017

Drøftet.

Beslutning i By- og Planudvalget den 08-02-2017

Drøftet.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 08-02-2017

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget har drøftet sagen og anbefaler Byrådet at godkende ansøgningen til prækvalificering.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Drøftet.

Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 06-02-2017

Drøftet. Udvalget anbefaler godkendelse, når sagen er drøftet i de stående udvalg.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 06-02-2017

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 07-02-2017

Børne- og Skoleudvalget anbefaler Byrådet at godkende ansøgningen til prækvalificering.

Punkt 10 Orientering: Reklameskiltning mv. på Miljø- og Teknikudvalgets område

Sagsresumé

I denne sag orienteres der generelt om den lovgivning, der regulerer reklameskiltning mv., og hvor Fredericia Kommune har en myndighedsrolle. Endvidere orienteres der om status for og udfordringer med myndighedsopgaverne. En del af den pågældende lovgivning hører under Miljø- og Teknikudvalget, nemlig vejlovgivningen og naturbeskyttelsesloven.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune administrerer efter en række love mv. regler for reklameskiltning mv. Den lovgivning, der fastlægger mulighed for eller krav om regulering af opsætning af reklameskilte og andre reklamegenstande, og hvor kommunen har en myndighedsrolle, omfatter:

 

  • Lov om planlægning
  • Lov om byggeri
  • Lov om naturbeskyttelse
  • Lov om offentlige veje
  • Lov om private fællesveje

 

Fredericia Kommune har ifølge sagens natur en slags administrationsgrundlag for reklameskiltning mv. i form af regler og praksis, der fremgår eller udspringer af denne lovgivning.

 

De to førstnævnte lovområder hører under By- og Teknikudvalget. De tre sidstnævnte hører under Miljø- og Teknikudvalget, idet Vejdirektoratet dog varetager en del af myndighedsopgaverne i relation til skiltereglerne i naturbeskyttelsesloven.

 

Herudover fastlægger bygningsfredningsloven regler for skiltning mv. på fredede bygningers facader, herunder tagflader. Kommunerne har imidlertid ingen myndighedsrolle i den forbindelse. Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der er myndighed på området.

 

Fælles for den nævnte lovgivning er et formål om at sætte begrænsninger på mulighederne for at opsætte skilte og andre reklamegenstande af hensyn til den visuelle indvirkning på og gener i omgivelserne, trafiksikkerheden mv.

 

I planloven og byggeloven, dvs. de lovområder, som hører under By- og Planudvalget, sker reguleringen af mulighederne for at reklamere på skilte mv. således:

 

1.  Byrådet kan i lokalplaner fastlægge bindende bestemmelser for fremtidig reklameskiltning mv.

2.  Kommunen har hjemmel til at dispensere fra sådanne lokalplanbestemmelser

3.  Opsætning af skilte kræver ofte byggetilladelse

 

I lov om naturbeskyttelse, lov om offentlige veje og lov om private fællesveje, dvs. de lovområder, som hører under Teknik- og Miljøudvalget, sker reguleringen af mulighederne for at reklamere på skilte mv. således:

 

1.  Kommunen har i henhold til naturbeskyttelsesloven til opgave at føre tilsyn med, at de i loven fastlagte regler for reklameskilte mv. i det åbne land, overholdes. Der er ingen dispensationsmulig-heder.

2.  Kommunen behandler i henhold til vejlovgivningen sager, hvor bygherrer mv. søger om tilladelse til skiltning på/over vejareal, og kommunen kan desuden fastlægge regler for skiltning i regulativer, f.eks. gågaderegulativet.

3.  Kommunen kan inden for reglerne i vejlovgivningen muliggøre servicevejvisning (blå henvisningsskilte) på almindelige veje til virksomheder, seværdigheder mv. (f.eks. mod hoteller, campingpladser o.lign.).

 

Som bilag 1 er vedlagt et notat, der nærmere beskriver det ovennævnte lovgrundlag samt erfaringerne og udfordringer med reglerne på skilteområdet. Gennemgangen afspejler, at nogle af reglerne er meget detaljerede og restriktive. Det sidstnævnte gælder ikke mindst reglerne i naturbeskyttelsesloven om reklameskiltning i det åbne land, men også vejlovgivningens regler om blå henvisningsskilte. Andre åbner frihedsgrader til fastlæggelse af en lokal praksis, herunder hvad angår behandling af sager om reklameskiltning på vejareal.

 

På By- og Planudvalgets møde den 8. februar 2017 behandles en sag, hvor der gives en tilsvarende generel orientering om skilteområdet med særlig vægt på den lovgivning, som hører under By- og Planudvalget. Her lægges der op til dialog med relevante interessenter om indholdet af en kommende lokalplan for skiltning mv. i bymidten til delvis erstatning af den nugældende lokalplan 164 fra 1999.

 

Generelt har der ikke været særlige udfordringer omkring accept af den hidtidige praksis for sager om skiltning i bymidten, der er lagt ud fra vejledningen til lokalplan 164. Lokalplan 164 er imidlertid uhensigtsmæssig, fordi alle nye skilte og ændringer af bestående skilte skal forhåndsgodkendes af kommunen (hvilket sker inden for rammerne af en vejledning, der er knyttet til og vedtaget samtidig med lokalplanen). Dette koster ansøgerne tid og kommunen ressourcer. Det vil være hensigtsmæssigt, at en ny lokalplan fastlægger så tilpas detaljerede retningslinjer for skiltning, at skilte, der lever op til disse, uden videre kan opsættes uden kommunens tilladelse. 

 

Skiltning på/over vejarealer, herunder bannere på tværs af vejen, reguleres ikke via lokalplanlægning. Her sker reguleringen via vejlovgivningen, hvor kommunen som vejejer kan afgøre, hvad der kan tillades på/over vejarealet. Ligesom skilte, der sættes på vejarealet, fx gågaderne, hører reklamebannere over gågaderne således under Miljø- og Teknikudvalget. By- og Planudvalget er fagudvalg i forhold til lokalplanlægningen, herunder en ny lokalplan for skiltning i Bymidten. De to udvalg har den mulighed gennem indbyrdes dialog at søge den fremtidige praksis mht. skiltning på/over vejarealer, herunder reklamebannere på tværs af gader mv., afstemt med de regler for reklameskiltning i øvrigt i bymidten, der fastlægges i den nye lokalplan.

 

I henhold til vejloven har Byrådet vedtaget et gågaderegulativ, der fastlægger retningslinjer for anvendelsen og indretningen af gågaderne – både under hensyn til de handlende og under hensyn til de erhvervsdrivende. Det nugældende regulativ blev vedtaget af Fredericia Byråd den 5. december 2016. I modsætning til dets forgænger omfatter regulativet nu Gothersgade i dens fulde længde ned til Sønder Voldgade. Af gågaderegulativet fremgår følgende om skiltning:

 

Skilte skal være udformet, så de ikke hindrer udsynet ned gennem gaderne. Skilte må være opstillet fra kl. 10 og til butikkens lukketid.”

 

De skilte, som gågaderegulativet fastlægger regler for, er således reklameskilte, der stilles op på gaden ud for butikkerne – ikke reklamebannere over gaden, idet sådanne af gode grunde ikke kun er ophængt i det nævnte tidsrum.

 

På det seneste har der været en udfordring med et permanent reklamebanner, der var blevet ophængt på tværs af Gothersgade som reklame for en restaurationsvirksomhed. Dette er efter dialog med virksomheden blevet fjernet, og efterfølgende modtog kommunen en ansøgning fra virksomheden om tilladelse til at ophænge banneret igen. Inden banneret blev fjernet modtog kommunen flere klager over det. Desuden fik kommunen en henvendelse fra en ejendomsejer, der spurgte til, om han også kunne forvente at få lov til at ophænge et reklamebanner på tværs af gaden.

 

Det er praksis, at der i korte perioder ophænges bannere på tværs af gågaderne, hvor der reklameres for særlige begivenheder mv. Det gælder f.eks. reklamer for nogle af Fredericia Shoppings aktiviteter og for forestillinger på Fredericia Teater. Tilsvarende har der tidligere bl.a. midlertidigt været ophængt reklamebannere for Fredericia Cykelby.

 

Bannerne ophænges på et større antal faste steder. Det er TeknikGruppen, der også forestår for ophængningen af bannerne ifølge en aftale, som er kommet i stand på den daværende event managers foranledning. Praksis er, at bannerne må ophænges maksimalt 3 uger før afviklingen af eventen. Budskabet må omhandle selve eventen og ikke indeholde prissatte tilbud. Endelig er der fastlagt et bestemt mål for bannerne samt krav til materialet bl.a. så det kan modstå vindpres.​​​

Teknik & Miljø finder ikke, at der generelt bør åbnes mulighed for ophængning af reklamebannere på tværs af gaderne. Sker dette, kan der potentielt blive ophængt et stort antal bannere med forskellige udformning og i forskellig stand ned igennem gågaderne. Dette vil kunne virke skæmmende, og det vil ikke være i overensstemmelse med hensynet til de kulturhistorisk bevaringsværdier i bymidten. Desuden vil det hindre kigget imod vandet og Volden igennem de eksisterende gågader. Dette vil være i strid med intentionerne i gågaderegulativet, jf. ovenanførte uddrag af dette.

 

Teknik & Miljø har på den baggrund meddelt afslag på den konkrete ansøgning.

 

Den generelle praksis i Fredericia Kommune er, at der ikke føres et målrettet tilsyn på skilteområdet, men der følges op på de henvendelser, kommunen får om eventuelt ulovlig skiltning. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø anbefaler, at det overvejes at fastlægge regler for ophængning af midlertidige reklamebannere over gågaderne, så det tydeliggøres, under hvilke betingelser der kan ophænges sådanne bannere. Reglerne bør i givet fald indarbejdes i gågaderegulativet.

 

Fastlæggelsen af et forslag til regler for ophængning af midlertidige reklamebannere over gågaderne bør foregå i dialog med interessenterne, herunder Fredericia Shopping og Business Fredericia. Formålet hermed er at skabe størst mulig opbakning til Fredericia Kommunes administration af skiltning. Hvis aktører som Business Fredericia og Fredericia Shopping medvirker til at informere og bakke op om reglerne, kan det eventuelt reducere ressourcebehovet til håndhævelse.

 

Det skal bemærkes, at der i regi af Business Fredericia er nedsat en ”skiltegruppe”, der generelt ser på spørgsmålet om reglerne for opsætning af reklameskilte mv. i Fredericia Kommune. I denne gruppe, der foreløbig har haft ét møde (ultimo november 2016), deltager bl.a. Fredericia Shopping samt repræsentanter fra nogle virksomheder (Amstrup Skilte, Café Mums, Billund Arkitekter og Fredericia Byggeri) og fra kommunen (BPU’s næstformand plus 4 ledere/ansatte i Teknik & Miljø. Det er i sagen om en ny lokalplan for skiltning i Bymidten tilkendegivet over for By-  og Planudvalget, at denne gruppe eventuelt– muligvis suppleret med yderligere deltagere – kunne udgøre den interessentgruppe, der kunne inddrages i det videre arbejde med indholdet af den kommende lokalplan. Tilsvarende kunne den udgøre den interessentgruppe, der optages dialog med i spørgsmålet om fremtidige regler for ophængning af midlertidige reklamebannere over gågaderne.

 

På vejlovgivningens område foreslår Teknik & Miljø herudover, at den nuværende servicevejvisning på de kommunale veje til virksomheder, seværdigheder mv. gennemgås med det formål at skabe klarhed over:

 

-  Omfanget af skiltning, der ikke er i overensstemmelse med de gældende regler

 

-  Mulighederne for yderligere relevant servicevejvisning til gavn for de erhvervsdrivende

Der følges op på sager, hvor kommunen modtager anmeldelse om eller selv konstaterer skiltning, der ikke er i overensstemmelse med retningslinjerne og plangrundlag. Sagerne bør forfølges, indtil de er afsluttet.

På naturbeskyttelseslovens område anbefaler Teknik & Miljø, at der følges op på sager, hvor kommunen modtager anmeldelse om ulovlige skilte mv. i det åbne land, eller hvor kommunen selv konstaterer sager, der ikke har bagatelkarakter. Sagerne bør forfølges, indtil de er afsluttet.

 

Det skal understreges, at det generelt gælder, at håndhævelse af det til enhver tid gældende administrationsgrundlag på skilteområdet er en ressourcekrævende opgave. Det vil det fortsat være, uanset i hvilket omfang det eksisterende administrationsgrundlag ændres. Årtiers erfaringer hos de ansvarlige myndigheder viser således, at administrationsgrundlaget for reklameskiltning mv. ofte bliver udfordret. Derfor vil der opstå mange sager, hvis administrationsgrundlaget håndhæves. Håndhævelsessager på skilteområdet er typisk meget ressourcekrævende. Dette gælder ikke blot på planlovsområdet, men også i høj grad på f.eks. naturbeskyttelseslovens område.

 

Hvis der generelt ønskes håndhævelse af et justeret administrationsgrundlag for reklameskiltning i Fredericia Kommune, vil skilteområdet derfor blive en ganske ressourcekrævende opgave. Imidlertid vil et ændret administrationsgrundlag ikke være særlig meningsfyldt, hvis der ikke bruges ressourcer på at håndhæve det. Hvis der ikke bruges ressourcer på håndhævelsen, vil vi hurtigt kunne stå i en situation med ulovlige skilte mv., hvilket vil vanskeliggøre enhver form for håndhævelse – også i grelle sager.

 

En udfordring ved at fortsætte med alene at forfølge de sager, hvor der indkommer klager, består i, at de, der klages over, meget let vil kunne påvise, at kommunen andre steder undlader at forfølge sager med tilsvarende ulovlige skilte, idet der – ikke mindst i det åbne land – givetvis findes mange ulovlige skilte. Resultatet er, at der på den måde opstår nye sager. Dette har vi tidligere oplevet i sager i Fredericia Kommune, både i sager om skilte i det åbne land og i sager om skilte i lokalplanfastlagte områder i byen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at sagen drøftes, og at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Miljø- og Teknikudvalget drøftede sagen.

 

Udvalget besluttede,

 

-  At der ikke skal åbnes mulighed for permanente bannere over gågaderne

-  At der fortsat skal være mulighed for midlertidige bannere, der reklamerer for events mv. af almen interesse, og som brander Fredericia. Administrationen fremlægger et forslag til retningslinjer

 

Udvalget anbefaler, at der på kommunens hjemmeside informeres om de til enhver tid gældende retningslinjer for reklameskiltning

 

Punkt 11 Orientering: Etablering af nye vandråd og revurdering af vandløb

Sagsresumé

Som en del af landbrugspakken er det besluttet, at alle vandløb, der har et opland på under 10 km2, skal revurderes. Fredericia Kommune har i den forbindelse holdt møde med kommunerne i oplandet til Lillebælt-Jylland vedrørende omfanget af opgaven.

 

Der skal blandt andet etableres et vandråd, og det er besluttet, at Haderslev Kommune varetager sekretariatsfunktionen i forhold til vandrådsarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Vandrådet skal mødes i foråret, og vejledning om kriterier for vurdering af vandløbene vil blive bekendtgjort snarest. Der er således ikke offentliggjort noget endeligt endnu, men forventningen er, at dette sker inden udvalgsmødet.

For at få taget hul på processen har Teknik & Miljø afholdt møde med kommunerne i oplandet til Lillebælt (Jyllandssiden), der har nedsat arbejdsgrupper samt udpeget Haderslev Kommune til at varetage sekretariatsfunktionen i forhold til vandrådsarbejdet.

Økonomiske konsekvenser

Selve sekretariatsfunktionen kræver en del ressourcer af Haderslev Kommune, og det er besluttet, at hver kommune bidrager ud fra geografisk omfang. For Fredericia Kommunes vedkommende vil bidraget være et engangsbeløb på ca. 10.000 kr. Denne udgift kan afholdes inden for det normale driftsbudget.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 07-02-2017

Taget til efterretning.

Punkt 12 Orientering (Lukket)