Miljø- og Teknikudvalget - 13-12-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 13 december, 2016 - 14:00
Hent som fil:

Punkt 89 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Godkendt.

Punkt 90 Nedklassificering af vandløb i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget besluttede den 23. februar 2016 at udsætte sagen omkring vandløbsnedklassificering med henblik på yderligere belysning af sagen samt yderligere dialog med de berørte lodsejere. Siden er der sket følgende:

 

-  Syn og fotoinspektion af de omhandlede vandløb

-  Vedligeholdelse, så vandløbene overholder regulativerne mht. skikkelse

-  Dialog og besigtigelser med de berørte lodsejere

-  Høring af lodsejerne over udkast til afgørelse

 

De 6 bemærkninger vedrørende 4 vandløbsstrækninger, der er indkommet i forbindelse med høringen, giver ikke Teknik & Miljø anledning til at anbefale, at nogle af nedklassificeringerne droppes.

 

Men efterfølgende dialog med lodsejerne giver anledning til, at rørledning fra Himmerigshuse til Sønderbygaard udsættes, da der er behov for yderligere undersøgelser.

 

Det tidligere forslag om nedklassificering af en strækning af Egeskov Bæk trækkes tilbage af andre årsager.

 

Teknik & Miljø anbefaler således, at der træffes beslutning om nedklassificering af 11 vandløb, hvorved det sikres,

 

-  at de kommunale vandløb herefter alene er de vandløb, hvor der er offentlige interesser

-  at sammenlignelige vandløb fremover vil være klassificeret ens

-  at der er grundlag for en stærkt tiltrængt revision af regulativerne for de offentlige vandløb

 

Sagsbeskrivelse:

For offentlige vandløb skal vedligeholdelsens omfang fastsættes i regulativer, som udgør retsgrundlaget for administrationen af vandløbet. Fredericia Kommunes vandløbsregulativer trænger meget til at blive revideret på grund af utidssvarende udformning og indhold. Desuden er tidsfristen for revision af regulativerne overskredet. Før regulativrevisionen igangsættes, vil det være hensigtsmæssigt, at der tages politisk stilling til, hvilke vandløb der skal være klassificeret henholdsvis som offentlige vandløb og private vandløb. Dette er nødvendigt for, at der kan udarbejdes nye regulativer, der er tidsvarende og lovlige. Samtidig vil det kunne sikres, at kommunen kun vedligeholder vandløb, hvor der er offentlige interesser, samt at sammenlignelige vandløb fremover klassificeres ens.

 

Efter udvalgsmødet den 23. februar 2016 er der sket følgende:

 

Februar-oktober 2016: Syn af vandløb. De 13 vandløb blev synet med hensyn til overholdelse af vandløbsregulativet. Der blev foretaget fotoinspektion af rørlagte strækninger

 

Februar-oktober 2016: Vedligeholdelse af vandløb. Hvis vandløbet ikke overholdt regulativet, blev det vedligeholdt, så det nu overholder vandløbsregulativet mht. skikkelse (dybde/bredde)

 

April 2016: Dialogmøde med lodsejere, der havde gjort indsigelse mod nedklassificeringen, med deltagelse af formandskabet for Miljø- og Teknikudvalget og Teknik & Miljø. På baggrund af dette blev det besluttet, at Teknik & Miljø indgår i dialog med de berørte lodsejerne, således at der ikke er tvivl om vedligeholdelsen og den fremtidige proces.

 

Maj–juni: I forbindelse med planlægning af cykelstiprojektet i Bøgeskov, viste det sig, at den påtænkte nedklassificering af en strækning af Egeskov Bæk ville være i strid med kriteriet om spildevand. Denne strækning skal derfor forblive et offentligt vandløb.

 

August-oktober 2016: Besigtigelse af vandløb sammen med lodsejere samt drøftelse af tilstand af de rørlagte strækninger. Alle de reparationer, som kommunen er forpligtet til udføre, er blevet udbedret.

 

November 2016: Udkast til afgørelse sendt i høring hos de berørte lodsejere.

 

Der er indkommet 6 høringsvar, heraf 5 nye og 1 svar fra en af de lodsejere, som tidligere har indgivet hørringsvar.

 

Høringssvarene vedrører følgende 4 vandløb/vandløbsstrækninger:

·  Tolstrup Mosegrøft

·  Rørledning fra Himmerigshuse til Sønderbygård

·  Gammelmosegrøften

·  Gudsø Bæks øvre del

I bilag 1 kan det ses, hvordan de forskellige høringssvar er håndteret.

Der er ingen af høringssvarene, giver anledning til, at kommunen ikke skal kunne gennemføre nedklassificeringen.

Teknik & Miljø anbefaler dog med baggrund i efterfølgende dialog med lodsejerne, at der skal udføres supplerende undersøgelser i forhold til ledningen fra Himmerigshuse til Sønderbygård, og at nedklassificering af denne udsættes.

Fordeling af udgifter ved offentlige og private vandløb, er beskrevet i bilag 2. Reglerne er forholdsvis komplicerede, og der flere forskellige muligheder for lodsejerne i forhold til, hvordan udgiftsfordelingen kan håndteres.

Der vil på selve mødet være mulighed for at få både økonomi og høringssvar gennemgået nærmere. (Lars Bangsgaard, konsulent på vandløbsområdet kan deltage).

Økonomiske konsekvenser

Hvis det besluttes ikke at nedklassificere, vil dette efter Teknik & Miljøs vurdering betyde et stigende ressourceforbrug og en dermed følgende stigende sagsbehandlingstid på vandløbsområdet. Der må forventes flere klager fra lodsejere og øgede udgifter i forbindelse med vedligeholdelse af vandløb, opmåling og sagsbehandling.

 

Denne udvikling vil kunne undgås, hvis nedklassificeringen gennemføres, og der efterfølgende udarbejdes nye regulativer for de offentlige vandløb.

Vurdering

Teknik & Miljø er af den opfattelse, at nedklassificeringen er lovlig. De beregningsmetoder, der anvendt i forbindelse med opgørelse af tilledning af vand til vandløbene, er i overensstemmelse med gældende praksis. Samme metode er bl.a. blevet anvendt i Kolding Kommune og afprøvet hos SVANA (Styrelsen for Vand og Natur).

 

Teknik & Miljø anbefaler, at nedklassificeringen af de 11 vandløb gennemføres, således at der kan udarbejdes nye tidssvarende regulativer for de offentlige vandløb til gavn for både naturen og de berørte lodsejere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet, at følgende vandløb nedklassificeres til private vandløb fra 1. marts 2017: 

  1. Digegrøft ved Spang Å
  2. Gammelmosegrøften
  3. Gudsø Bæks øvre del
  4. Kobbelgrøften
  5. Studsdal Bæk (øvre del)
  6. Tilløb til Egum Møllebæk (delstrækning)
  7. Tilløb til Ullerup Bæk
  8. Dræning i Kongsted
  9. Tranekær Bæk
  10. Stoustrup Rørledning
  11. Tolstrup Mosegrøft

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Et flertal bestående af Christian Bro, Turan Savas, Søren Peter Jochumsen, Kurt Halling og Cecilie R. Schultz tiltrådte indstillingen, idet det forudsættes, at det sikres, at Hans Sandager får udvidet aktindsigt i sagen

 

Kenny Bruun Olsen stemte imod.

Punkt 91 Status for undersøgelser vedr. fremtidig placering af genbrugscenter og genbrugsplads

Sagsresumé

Cowi blev efter Miljø- og Teknikudvalgets møde den 20. september 2016 bedt om at udarbejde en rapport om anlægs- og driftsøkonomi, miljømæssige forhold og service for borgerne for tre alternativer/scenarier. På udvalgsmødet fremlægges resultaterne heraf ud fra Cowis rapport.

Sagsbeskrivelse:
Cowi blev efter Miljø- og Teknikudvalgets møde den 20. september 2016 bedt om at udarbejde en rapport om anlægs- og driftsøkonomi, miljømæssige forhold og service for borgerne for tre alternativer/scenarier. De tre alternativer er følgende:

  1. Genbrugscenteret og genbrugspladsen flyttes ikke, men området forsøges optimeret
  2. Genbrugscenteret og genbrugspladsen placeres i området omkring Industrivej
  3. Genbrugscenteret og genbrugspladsen flyttes til deponiet på Vejlbyvej

På baggrund af arbejdet med placeringerne er der fundet en alternativ placering i området omkring Industrivej, ved Nordre Kobbelvej 13, som i rapporten kaldes alternativ 4.

Alternativ 1

For alternativ 1 viser rapporten viser følgende:

Genbrugspladsens nuværende areal er ca. 7.000 m² med eventuel mulighed for udvidelse med ca. 1.500 m².

Det vil ikke være muligt at indrette/opgradere pladsen, så man opnår en moderne og velfungerende genbrugsplads med det serviceniveau for containeropstilling og manøvreareal, der forventes på en moderne genbrugsplads.

Det kan derfor ikke anbefales, at Affald og Genbrug forsøger at opgradere denne plads.

Alternativ 2

Det vil være muligt at erhverve et areal på ca. 46.900 m² inkl. et bygningskompleks på ca. 4.450 m² på Nordre Kobbelvej 10.

Der er udmærkede tilkørselsforhold til arealerne, hvor der kan etableres opmarchtilkørsel til genbrugspladsen inde på arealet. Ved etablering af genbrugspladsen vil der stort set ikke ske ændringer i brugernes kørselsafstand i forhold til den eksisterende genbrugsplads på Industrivej.

Det er overslagsmæssigt beregnet, at anlægsomkostningerne ved dette alternativ vil blive i størrelsesordenen af 59 mio. kr. Heri er indeholdt køb af areal og bygninger samt renovering af bygninger, så de kan anvendes til genbrugscenter.

Alternativ 3

Lokalisering af genbrugspladsen og genbrugscentret på/ved Fredericia Kommunes deponi på Vejlbyvej/Ryttergrøftvej har tidligere været overvejet. En af bevæggrundene har været mulighederne for at opnå en god synergi med de eksisterende aktiviteter på deponiet.

Der er udmærkede tilkørselsforhold efter opgradering af vejene. Placeringen indebærer, at brugerne af den nuværende genbrugsplads på Industrivej vil få ekstra ca. 3,3 km. i transportafstand.

Projektet er afhængigt af, at der fra Miljøstyrelsen gives accept af at etablere et fast belagt areal til genbrugsplads oven på en afsluttet del af deponiet.

Der er overslagsmæssigt beregnet anlægsinvesteringer i størrelsesordenen af 72 mio. kr. Heri er indeholdt etablering af genbrugsplads og genbrugscenter.

Alternativ 4

Der er mulighed for lokalisering af genbrugsplads og genbrugscenter på Nordre Kobbelvej 13, som er et ubebygget areal, der er ejet af kommunen.

Der er 60.000 m2 til rådighed, hvor der i rapporten er indregnet 40.000 m2 til genbrugsplads og genbrugscenter.

Der kan skabes gode tilkørselsforhold via rundkørslen ved Egeskovvej til Nordre Kobbelvej. Afstandsforholdene for brugerne vil være stort set uændrede.

De samlede anlægsinvesteringer vil være i størrelsesordenen af 76 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Yderligere økonomiske beregninger vil blive foretaget, når det er besluttet, hvilken løsning der skal analyseres nærmere.

Vurdering

Alternativ 1 kan ikke anbefales, fordi de fysiske rammer på den nuværende lokalisering på Industrivej ikke muliggør ændringer/udbygninger, der kan lede til etablering af en moderne og fremtidssikret genbrugsplads.

 

På baggrund af den udarbejdede rapport vurderes muligheden for at flytte genbrugscenteret og genbrugspladsen til en ny lokalitet ved Nordre Kobbelvej 13 (alternativ 4) som den mest optimale løsning ud fra hensyn til indretning af genbrugsplads og genbrugscenter, miljø og service for borgerne.

 

Dog vil man herved gå glip af den synergieffekt, som ville kunne opnås ved at samle aktiviteterne ved deponiet (alternativ 2).

Indstillinger

Affald og genbrug indstiller, at

 

  • At udvalget vælger, hvilken af de nævnte løsninger der skal arbejdes videre med
  • At udvalget beslutter, om der kan indledes forhandling om køb af areal, hvis udvalget vælger en løsning, der nødvendiggør dette
  • At udvalget beslutter, om projekteringen kan påbegyndes, afhængigt af den valgte placering og løsning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Udvalget besluttede, at der skal arbejdes videre med de skitserede placeringer på henholdsvis Nordre Kobbelvej 10 og 13, idet udvalget på det foreliggende grundlag vurderer, at en placering på Nordre Kobbelvej 13 er at foretrække. Der udarbejdes en nærmere analyse af de to placeringsmuligheder som grundlag for udvalgets endelige stillingtagen.

Punkt 92 Skolevejsprojekter

Sagsresumé

I forbindelse med projektet sikre skoleveje er der fokus på at forbedre trafiksikkerheden på blandt andet Treldevej, Kystvejen og Ullerupdalvej.

På disse skoleveje er der udfordringer med høj hastighed, dårlige krydsningsmuligheder og dårlige parkeringsmuligheder. Der foreslås derfor nogle konkrete trafiksikkerhedsfremmende tiltag for at for at forbedre forholdene. Disse kan finansieres af puljen til sikre skoleveje.

 

Sagsbeskrivelse:
Skolevejsprojekterne sætter fokus på at øge trafiksikkerheden på udvalgte skoleveje i kommunen. Det drejer sig om 3 steder: Treldevej, Kystvejen og Ullerupdalvej. Nedenfor er det beskrevet, hvilke udfordringer der er i dag, samt forslag til forbedring af forholdene.

 

Treldevej

På Treldevej er der to projekter, ved Kaltoftevej og Nordre Ringvej/Heerupvej.

Ved Kaltoftevej er der i dag en enkelt chikane i den vestlige side af Treldevej, som ikke virker optimal som hastighedsdæmpende foranstaltning. Teknik & Miljø vurderer, at der i stedet bør etableres et bump mellem overkørslen til Aldi og overkørslen til Soldaterhjemmet. Dette vurderes at kunne give den ønskede hastighedsdæmpning.

Ved Nordre Ringvej/Heerupsvej er der mange skolebørn, som skal krydse Treldevej på cykel. I dag har de svært ved at krydse Treldevej på grund af høj hastighed og stor trafikmængde i myldretiden. Teknik & miljø vurderer, at etablering af heller nord for krydset vil give de bløde trafikanter mulighed for at krydse Treldevej i to tempi. Ligeledes vil hellerne have en hastighedsdæmpende effekt.

For at kunne få plads til støttepunktet, er det nødvendigt, at etablere delt sti på 2,5 m i begge sider af Treldevej i stedet for de eksisterende separate cykelsti og fortov.

Kystvejen v. Højmosen

Der er mange skolebørn, der skal krydse Kystvejen ved Højmosen for at komme op til Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen. I dag er der udfordringer med høj hastighed på den del af Kystvejen, hvor der ingen hastighedsdæmpende foranstaltninger er.

Teknik & Miljø vurderer, at der bør etableres en hævet flade fra den nuværende fodgængerovergang på Kystvejen og hen forbi Damsbovej. Den hævede flade vil kunne afhjælpe problemet med høj hastighed og give de bløde trafikanter en mere sikker krydsningsmulighed på Kystvejen.

Ullerupdalvej

På Ullerupdalvej ved Frederiksodde Skolen er der udfordringer med parkerede biler langs vejen, dårlige parkeringsmuligheder for personale og forældre samt dårlig oversigt i svinget ved skolen.

 

For at forbedre parkeringsforholdene omkring skolen vurderer Teknik & Miljø, at der med fordel kan etableres et parkeringsspor langs Ullerupdal-vej, hvis den eksisterende græsrabat inddrages. Der foreslås, at der på den del af parkeringssporet, som er tættest på skolen, etableres tidsbegrænset parkering med en begrænsning på 15 min. Det giver forældrene mulighed for at aflevere/hente deres børn. I forbindelse med etablering af parkeringssporet omlægges fortovet, der samtidig bliver gjort bredere.

Økonomiske konsekvenser

De omtalte trafiksikkerhedsfremmende tiltag kan finansieres af puljen til sikre skoleveje.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de beskrevne tiltag vil kunne lede til ønskelige forbedringer af trafiksikkerheden på de tre steder.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget godkender de beskrevne projekter til forbedring af trafiksikkerheden på de omtalte steder på Treldevej, Kystvejen og Ullerupdalvej.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 93 Prangervej - forbedring af trafiksikkerhed og fremkommelighed

Sagsresumé

Denne sag er en opfølgning på sag, som blev drøftet på Miljø- og Teknik-udvalgets møde den 8. november 2016.

I sagen beskrives forslag til ændringer af Prangervej mellem Vestre Ringvej og Jernbanegade, som skal skabe bedre trafiksikkerhed og fremkommelighed.

Ombygningen vil være en del af Fredericia Trafiksikkerhedsby.

Sagsbeskrivelse:
Prangervej er skolevej for flere hundrede cyklister dagligt, ligesom der ligger to børnehaver på strækningen.

 

Prangervejs betydning som indfaldsvej betyder, at der er behov for en sanering af de nuværende hastighedsdæmpende foranstaltninger og trafik-sikkerhedsfremmende tiltag på strækningen. De nuværende chikaner på strækningen giver et dårligt flow, og de fører til uønskede opbremsninger og accelerationer. Desuden bliver chikanerne ofte påkørt. Endelig er de eksisterende støttepunkter på strækningen for smalle til at kunne benyttes efter hensigten. Støttepunkter skal sikre, at fodgængere kan krydse vejen i to tempi.

Der bliver orienteret nærmere om ændringsforslagene på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til ombygningen kan dækkes af projektet Fredericia Trafiksikkerhedsby.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at en ombygning af Prangervej til en kombination af hævede flader og bump samt en anbefalet hastighed på 40 km/t vil give et mere ensartet flow på strækningen. Etablering af de hastighedsdæmpende foranstaltninger vil sikre lavere hastighed de steder, hvor mange cyklister krydser vejen. I dag er den anbefalede hastighed 30 km/t.

 

En ombygning af det nuværende signalregulerede fodgængerfelt kan sikre bedre krydsningsmulighed for både cyklister og fodgængere, og farlige situationer om morgenen kan på den måde undgås.

 

For at udføre ombygningen er det nødvendigt at ensrette Jeppe Aakjærs Vej fra Prangervej mod Chr. Winthers Vej. Ensretningen vil i sig selv skabe bedre forhold for de mange børn, der cykler ad Jeppe Aakjærs vej til og fra Kirstinebjergskolen, afdeling Skjoldborgsvej. Ensretningen vil være undtaget for cyklister.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller,

 

1.  at der etableres hævede flader og bump på Prangervej

2.  at den anbefalede hastighed ændres fra 30 km/t til 40 km/t

3.  at Jeppe Aakjærs Vej ensrettes fra Prangervej mod Chr. Winthers Vej

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt, for så vidt angår indstillingens punkt 1 og punkt 2.

 

Beslutning mht. eventuel ensretning af Jeppe Aakjærs Vej (indstillingens punkt 3) udsættes, indtil der er foretaget en høring af beboerne på vejen.

Punkt 94 Mobilbetaling af parkering

Sagsresumé

Borgere har efterspurgt muligheden for mobilbetaling af parkering i Fredericia. De tre udbydere på markedet har fremlagt deres systemer. Udgiften for at bruge deres løsninger betales af parkanten og er udelukkende et mellemværende mellem udbyder og parkanten. Udbyderne afregner den parkerede tid til Kommunen. Har parkanten parkeret en time på en plads, der koster 8 kr./time, får kommunen 8 kr. Teknik & Miljø vurderer, at ordningen kan indføres uden udfordring for Fredericia Kommune, og at den kan tilgodese den oplevede efterspørgsel. Teknik & Miljø anbefaler derfor, at der åbnes op for muligheden.

 

Sagsbeskrivelse:
Der har været forespørgsler fra borgere om mulighed for mobilbetaling af parkering på Fredericia Kommunes parkeringspladser. Behovet opstår, fordi flere og flere borgere sjældent går rundt med mønter på sig og betalinger i øvrigt i langt større grad foregår via smartphones.

Indførelse af mobilparkering vil gøre det nemmere at betale via en app, men det vil også være let at forlænge sin parkering uden at være fysisk til stede ved bilen. Det hele kan gøres via app’en på bilistens smartphone.

Teknik & Miljø har afholdt møder med de tre udbydere, der er på markedet af mobilbetaling: ParkPark, EasyPark og ParkMan.

ParkPark tilbyder følgende:

  • Månedsabonnement 1: For 99,-får bilisten 15 timers parkering
  • Månedsabonnement 2: For 249,-får bilisten 50 timers parkering
  • Uden abonnement: Bilisten betaler for den tid, hvori der bliver parkeret

ParkPark fremsender kontoudtog til Fredericia Kommune primo hver måned over hvor mange parkeringer, der har været og pengene vil blive overført via bankoverførsel medio måneden efter.

Borgeren skal downloade app’en og indtaste kortoplysninger og bilens registreringsnummer. Derefter kan mobilbetalingen benyttes.

ParkMan tilbyder følgende:

  • Der betales for den tid, hvori der bliver parkeret. Derudover betales et gebyr på 3-4 kr. for hver parkering, der bliver registeret via app’en. Dette gebyr bliver afregnet med borgeren ultimo hver måned.

EasyPark tilbyder følgende:

 

  • EasyPark Large koster 49,- kr. pr. md. For de 49,- kr. får bilisten en SMS-påmindelse, når parkeringstiden er ved at udløbe, og har mulighed for at forlænge parkeringen via app’en. Derudover får bilisterne en månedlig pdf-kvittering over deres parkeringer og det beløb, der vil blive trukket fra deres konto. Der skal der betales for den tid, der bliver parkeret.
  • EasyPark Small er uden månedlig abonnement. Der betales for den tid, der bliver parkeret + 15 %, dog minimum 4,- kroner. Ønsker bilisten SMS-påmindelse og pdf-kvittering, koster dette 1,- kr. pr. påmindelse og 5,- kr. pr. pdf-kvittering.

For alle tre udbydere gælder det, at der fremsendes et kontoudtog til Fredericia Kommune primo hver måned. Det vil fremgå hvor mange parkeringer, der har været, og det afregnede beløb vil blive overført via bankoverførsel medio måneden efter.

For alle tre udbydere gælder det endvidere, at bilisten skal downloade app’en og indtaste kortoplysninger og bilens registreringsnummer. Derefter kan mobilbetalingen benyttes.

Økonomiske konsekvenser

Det vil ikke medføre nogen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune at indføre mobilbetaling af parkering.

 

Alle betalinger bliver opkrævet bilisten via den udbyder, som bilisten har valgt at bruge.

 

Fredericia Kommune vil modtage pengene for parkeringerne fra udbyderne.

 

For nogle brugere vil det betyde en fordyrelse af den betaling, der foretages på parkeringspladsen, afhængigt af hvilket abonnement og hvilken udbyder der vælges.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at ordningen kan indføres uden udfordring for Fredericia Kommune, og at den kan tilgodese den oplevede efterspørgsel.

Indstillinger

Trafik & Miljø indstiller, at der gives mulighed for mobilbetaling af parkering på Fredericia Kommunes betalingsparkeringspladser.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 95 Betalingsparkering på taget ved Fredericia Jobcenter i Danmarksstræde

Sagsresumé

I forbindelse med renoveringen og udbygningen af den bygning, der rummede det gamle Føtex, hvor bl.a. Jobcentret nu har til huse, er der fortsat en parkeringsplads på toppen af en del af bygningen. Parkeringspladsen har adgang fra Danmarksstræde.

 

Teknik & Miljø anbefaler, at der indføres betalingsparkering på pladsen, og at der etableres signalregulering for at undgå farlige situationer ved op- og nedkørsel ad rampen.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har indgået en lejeaftale med ejeren af den bygning, der tidligere rummede det gamle Føtex og nu rummer bl.a. kommunens jobcenter. Lejeaftalen indebærer, at kommunen råder over en p-plads med i alt 27 pladser på taget af dele af bygningen.

For at regulere trafikken ad rampen til/fra pladsen er det nødvendigt med signalregulering, da to biler ikke kan passere hinanden på rampen. Der har tidligere været signalregulering, men denne blev taget ned i forbindelse med renoveringen af bygningen.

For at sikre p-pladser til besøgende i Jobcenteret og til kunder i gågaderne kan der indføres betalingsparkering på pladsen. Taksten vil være den samme som på de øvrige betalingsparkeringspladser i midtbyen.

Teknik & Miljø har vurderet nærmere på denne mulighed og har i den forbindelse indhentet tilbud på levering af signalanlæg og betalingsautomat:

-  Signalanlæg til styring af kørslen på rampen:

o  Anlægspris:   85.000 kr.

o  Årlig drift:  10-15.000 kr.

 

-  Betalingsautomat:

o  Anlægspris:   118.450 kr.

o  Årlig drift:  5.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til anlæg og den fremtidige drift kan finansieres ved indtægterne fra betalingsparkeringen. Dette kan derfor ses som 0-sag for kommunen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at betaling for parkering på pladsen vil give den nødvendige udskiftning på pladsen og dermed forbedre parkeringsforholdene samt de trafikale forhold i området.


Alternativt til betaling på pladsen kunne der indføres tidsbegrænset parkering. Dette vil også give udskiftning på pladsen, men Teknik & Miljø vurderer, at der er behov for længere parkering, end det er muligt ved en tidsbegrænsning på de sædvanlige 2 timer, som benyttes på en række af kommunens øvrige parkeringspladser i Midtbyen.

 

Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund en løsning med betalingsparkering på pladsen.

 

Teknik & Miljø vurderer under alle omstændigheder, at det er nødvendigt at etablere signalregulering for at undgå farlige situationer ved op- og nedkørsel ad rampen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor økonomiudvalget og byrådet,

 

  1. at der opsættes signalregulering til rampen

 

  1. at der indføres betalingsparkering på pladsen

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 96 Belysningsplan - opfølgning på DOLL

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget var den 22. november 2016 på besøg hos Danish Outdoor Living Lab (DOLL) for at se og høre nærmere om gadebelysning og SMART CITY løsninger. Denne sag følger op på de indtryk og erfaringer, som udvalget fik ved besøget på DOLL.

 

Sagsbeskrivelse: 

Det foreslås, at der samles op på følgende emner efter besøget på DOLL: 

  • Armaturer, design
  • Dæmpning
  • Regelmæssighed i belysningen
  • SMART CITY
  • Udbudsplan 

På mødet vil der blive fremlagt forslag til, hvordan der kan arbejdes videre med de enkelte punkter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget drøfter, hvordan Fredericia Kommune skal udnytte erfaringerne fra DOLL, herunder den videre proces.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Der arbejdes videre med en model med 1 udbud på driften og udbud på op til 4 anlægsetaper startende med oplandsbyerne og endende med Fredericia Vest, Fredericia Øst og midtbyen.

 

Der tages udgangspunkt i følgende rammer:

 

-  Der lægges primært vægt på armaturernes pris. Dog lægges der på udvalgte vej- og gadestrækninger, pladser mv., hvor dette har særlig betydning, stor vægt på udseendet af armaturerne.

 

-  Uden for Volden skal der være dæmpning, der sikrer størst muligt økonomisk gevinst, uden at der gås på kompromis med trafiksikkerheden og trygheden. Inden for Volden skal der opretholdes en kraftigere lysstyrke i nattetimerne.

 

-  Der skal generelt søges sikret en høj grad af regelmæssighed i belysningen, således at vi undgår ”sorte huller” mellem lamperne.

 

-  Beslutning om eventuelle SMART CITY løsninger udsættes indtil videre.

Punkt 97 Servicemål for miljøgodkendelser

Sagsresumé

Regeringen og KL har indgået en aftale vedrørende fælles servicemål. Med ”servicemålsaftalen” er der sat konkrete mål for sagsbehandlingstiden på bl.a. miljøgodkendelser og husdyrgodkendelser. Teknik & Miljø anbefaler, at der fastlægges lokale mål for sagsbehandlingstiden i overensstemmelse med det nationale servicemål.

Sagsbeskrivelse:
Regeringen og Kommunernes Landsforening er enige om at nedbringe sagsbehandlingstiderne for erhvervsrettede myndighedsopgaver. Dette skal bl.a. sikres gennem fastlæggelse af servicemål og øget regelforenkling og en styrket vejledningsindsats.

I forlængelse af ”Aftale om kommunernes økonomi for 2015” er regeringen og Kommunernes Landsforening blevet enige om følgende servicemål for sagsbehandlingstiden for miljøgodkendelser og godkendelser af husdyrbrug:

•  Miljøgodkendelse af virksomheder: 130 dage for mindre miljøbelastende virksomheder (bilag 2) og 200 dage for store komplekse virksomheder (bilag 1)

•  Miljøgodkendelse af husdyrbrug: For de mindre og mellemstore landbrug (§§ 10 og 11 sager) fastsættes et servicemål på 180 dage, mens servicemålet for arealsager (§ 16) fastsættes til 160 dage. Servicemålet på 180 dage udgør et loft for alle typer husdyrbrug

Servicemålene fastsættes med afsæt i, at sagsbehandlingstiden regnes fra ansøgningen er fuldt oplyst, og indtil der er truffet afgørelse i sagen. Dog vil sagsbehandlingstiden ikke medregne ansøgers svartid ud over 7 dage, parallelt til det nugældende system for husdyrgodkendelser.

Økonomiske konsekvenser

Kommunerne har samlet set modtaget DUT-midler for 154 mio. kr. fra staten, som skal bruges til at igangsætte understøttende initiativer, der skal styrke den kommunale sagsbehandling yderligere. 

Kommunernes Landsforening har selv beholdt nogle af pengene til at igangsætte videndeling mellem kommunerne og kompetenceudvikling af sagsbehandlerne.

Vurdering

Teknik & Miljø har igennem flere år målt på sagsbehandlingstiderne på miljøgodkendelser og husdyrgodkendelser.

 

Sagsbehandlingstiden på miljøgodkendelserne varierer rigtig meget fra sag til sag alt efter, hvor komplekse sagerne er.

 

Umiddelbart skønner Teknik & Miljø, at det er muligt at overholde de udmeldte servicemål i forhold til industrisagerne. De udmeldte servicemål i forhold til industrisagerne er gennemsnitstider pr. kommune. Derfor er der rum til, at nogle miljøgodkendelser kan laves hurtigt, mens andre mere komplekse sager vil tage længere tid. 

 

I forhold til husdyrgodkendelserne er kravene en smule skrappere, idet de udmeldte 180 dage udgør et loft for alle typer sager. Kommunen må altså max. være 180 dage om at behandle en husdyrsag (efter at sagen er fuld belyst). Hvis vi får mange husdyrsager ind på én gang, vil vi kunne få udfordringer med dette. Denne udfordring har Teknik & Miljø dog under alle omstændigheder særligt fokus på at håndtere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at der fastlægges lokale servicemål for miljøsags-behandlingen i Fredericia Kommune i overensstemmelse med de nationalt fastlagte servicemål, jf. aftalen mellem Kommunernes Landsforening og regeringen.

Bilag

Info på KL’s hjemmeside om servicemålsaftalen

 

http://www.kl.dk/Kommunale-opgaver/Teknik-og-miljo/Tvargaende-temaer/ser...

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 98 Ansøgning om projektmidler ved EU's regionalfond

Sagsresumé

Fredericia Kommune har mulighed for at ansøge Erhvervsstyrelsen om tilskud til projekter, der fremmer en bæredygtig, grøn byudvikling. Som en forudsætning for en sådan ansøgning skal der forinden være udarbejdet en helhedsorienteret bystrategi.

 

Teknik & Miljø anbefaler, at der udarbejdes en helhedsorienteret bystrategi, der indsendes til Erhvervsstyrelsen, med det formål, at der efterfølgende kan ansøges om medfinansiering af to projekter, der skitseres i bystrategien. Det anbefales, at det ene projekt drejer sig om fortsættelse af forsøgsprojektet fra 2015 om produktion af biogas på basis af husholdningsaffaldets organiske fraktion, og at det andet omhandler bæredygtig håndtering af organisk affald fra små og mellemstore virksomheder.

 

Sagsbeskrivelse:

Erhvervsstyrelsen har åbnet en ansøgningsrunde om midler til indsatser vedrørende bæredygtig grøn byudvikling. Helt konkret betyder det, at kommuner med byer på over 30.000 indbyggere kan søge om at få del i 56 mio. kr. fra EU’s Regionalfond til medfinansiering af sådanne indsatser. EU-midlerne skal modsvares af et lige så stort beløb i lokal egenfinansiering.

 

Projekterne, der søges midler til, skal have fokus på at udvikle nye metoder og teknologier med henblik på at reducere energiforbruget og skabe flere innovative små og mellemstore virksomheder.

 

Der har tidligere været drøftelser i Miljø- og Teknikudvalget om at anvende den organiske fraktion af husholdningsaffaldet til produktion af biogas, og der er gennemført et forsøgsprojekt i 2015. Det fremgår af Strategisk Energiplan 2020, som Fredericia Byråd vedtog i oktober 2016, at der skal følges op på forsøgsprojektet.

 

Der kan ansøges om tilskud fra EU-puljen til at videreføre forsøgsprojektet. Da det er et krav, at der ansøges om to projekter, kunne der f.eks. suppleres med et projekt, der omhandler bæredygtig håndtering af organisk affald fra små og mellemstore virksomheder. En eventuel ansøgning skal udarbejdes i samarbejde mellem Teknik & Miljø og Fredericia Spildevand og Energi A/S.

 

Før man kan indsende en ansøgning, skal kommunen have udarbejdet en helhedsorienteret bystrategi. Herefter kan der ansøges om EU-medfinansiering til implementering af ”grønne dele” af denne bystrategi – konkret altså to udvalgte projekter, der således skal være skitseret i by-strategien. Fristen for indsendelse af en helhedsorienteret bystrategi, der kan muliggøre ansøgning af midler fra EU-puljen, er den 6. januar 2017.

 

En eventuel helhedsorienteret bystrategi skal omhandle håndteringen af økonomiske, miljømæssige, klimamæssige, demografiske og sociale udfordringer.

Økonomiske konsekvenser

Hvis der ansøges om støtte fra EU-puljen, skal de ansøgte midler modsvares af et tilsvarende beløb i egenfinansiering. Der er endnu ikke lavet et budget for de eventuelle konkrete projekter. Det må forventes, at det ansøgte tilskud og dermed også egenfinansieringen bliver i størrelsesordenen 5–7 mio. kr., hvis der bliver tale om projekter af den ovenomtalte art.

 

Den lokale egenfinansiering vil i givet fald kunne blive i form af en blanding af økonomi (budgetmidler) og arbejdstimer. Da hovedopgaven – hvis der satses på de ovenomtalte projekter - kommer til at ligge hos Fredericia Spildevand og Energi A/S, vil den største del af den lokale egenfinansiering også skulle findes her. Der vil også skulle leveres ressourcer, dog primært i form af arbejdstimer, fra Fredericia Kommune.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at en helhedsorienteret bystrategi kan udarbejdes med udgangspunkt i gældende og vedtagne strategier, som f.eks. Bære-dygtighedsstrategi, 2016 - 2019, Strategisk Energiplan, 2020, Planstrategi, 2015 og Gang i Byen Strategien.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

  1. At der udarbejdes en helhedsorienteret bystrategi, som indsendes til Erhvervsstyrelsen med henblik på efterfølgende at kunne ansøge om medfinansiering af to projekter, der er skitseret i bystrategien.

 

  1. At de to projekter, der beskrives i den helhedsorienterede bystrategi, vedrører

 

·  Videreførelse af det tidligere forsøgsprojekt fra 2015 om anvendelse af den organiske fraktion af husholdningsaffaldet til produktion af biogas, og

 

·  Bæredygtig håndtering af organisk affald fra små og mellemstore virksomheder

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 99 Orientering om status for klima- og bæredygtighedsprojekter

Sagsresumé

For at understøtte arbejdet med at gøre Fredericia Kommune CO2-neutral i 2030 blev der i Budget 2015 afsat 1 mio. kr. til at investere i projekter, der kunne reducere udledningen af drivhusgasser og give besparelser på kommunens udgifter. På Miljø- og Energiudvalgsmødet den 2. juni 2015 blev der udpeget en række projekter, der enten havde ophæng i den strategiske energiplan for Fredericia Kommune eller i bæredygtighedsstrategi-en for Fredericia Kommune. Denne sag indeholder en status for de projekter, der blev udvalgt.

 

Sagsbeskrivelse:

Den strategiske energiplan, indsatsområde: Virksomheden Fredericia Kommune CO2-neutral i 2030

 

Tilskud til indkøb af elbiler: 125.000 kr.
For at fremme udbredelsen af elbiler i Fredericia Kommunes bilpark afsættes midler til delvis dækning af merudgifter ved køb af elbiler. Der afsættes 25.000 kr. pr elbil. I 2015 støtter Energistyrelsen med yderligere 15.000 kr. pr indkøbt bil.

Status: Der er købt fem VW e-up! til Plejen. De erstatter gamle dieselbiler, hvilket cirka halverer CO2-udleningen pr. bil. Elbilerne har branded kommunens grønne profil og er populære blandt medarbejderne.

Opsætning af ladestandere i forbindelse med køb af elbiler: 45.000 kr.

For at understøtte indkøbet af de fem elbiler indkøbes tre ladestan-dere.

Status: Tre ladestandere er etableret ved Plejens distrikt, Vejlevej 121. Sammen med en allerede eksisterende ladestander på adressen kan Fredericia Kommunes i alt syv VW e-up! elbiler nu oplades her.

Indkøb af to el-scootere: 90.000 kr.
TREFOR har udviklet en TRIPL el-scooter, der kan erstatte dieseldrevne traktorer og ladbiler i Fredericia midtby.

Status: Der er købt to TRIPL el-scootere, der anvendes i Ren By projektet. TRIPL’erne er synlige ved Fredericias indfaldsveje og i bybilledet, og de har skabt stor opmærksomhed både nationalt og lokalt blandt byens borgere og indpendlere. Ved at erstatte mindre dieseldrevne traktorer og køretøjer med de eldrevne scootere mere end halveres CO2-udledningen, hvilket styrker branding af kommunens grønne profil.

Den strategiske energiplan, indsatsområde: Grøn transport

Fremme brugen af elcykler til pendling, målrettet Fredericia Kommunes medarbejdere: 60.000 kr.

For at understøtte HR’s eksisterende projekt, hvor medarbejdere kan afprøve en elcykel i tre måneder til pendling, indkøbes fem elcykler, så HR i alt kan udlåne 10 cykler.

Status: Der er indkøbt fem E-Fly elcykler, som nu indgår i Fredericia Kommunes tilbud til interesserede medarbejdere om i en periode at kunne låne en elcykel til og fra arbejde. Formålet er at øge kendskabet til elcyklen og øge interessen for at transportere sig på cykel frem for i bil. Medarbejderne er glade for at pendle på elcykel, og cyklerne er alle i drift året rundt.

Test en elcykel blandt borgere:120.000 kr.

Borgere i Skærbæk, Taulov, Bredstrup-Pjedsted, Herslev eller Vejl-by Sogn, som har mere end fem km til arbejde, kan afprøve en elcykel til pendling i tre måneder. Der indkøbes 10 elcykler til udlån.

Status: Der er indkøbt 10 E-Fly elcykler til projektet Test-en-Elcykel, som er udvidet til at henvende sig til alle borgere, som opfylder kriterierne om at bo i Fredericia Kommune, have mindst 10 kilometers transport hver dag, have en cykelforsikring og ellers være bilist.

115 borgere ansøgte om at deltage i projektet. Der er derfor oprettet en venteliste. Indtil nu har 20 borgere deltaget i projektet.

Dele-elcykelordning i almennyttige boliger: 60.000 kr.

I samarbejde med Boligkontoret Fredericia etableres forsøgsvis en dele-elcykelordning i tilknytning til alment boligbyggeri, f.eks. i Sønderparken. Gennem samarbejdet med boligforeningen er det muligt at nå en meget stor gruppe af borgere.

Status: Det er ikke lykkedes at igangsætte et samarbejde med Bo-ligkontoret Fredericia omkring en dele-elcykelordning i Sønderparken. Dette skyldes blandt andet en manglende ekstern medfinansiering til opførelse af cykelskure og indkøb af låsesystem til cyklerne.

Den strategiske energiplan, indsatsområde: Vedvarende energi til virksomhederne (grøn branding af virksomhederne)

Energiscreening i små og mellemstore virksomheder: 150.000 kr.

Med det formål at fremme energieffektiviseringer i små og mellemstore virksomheder tilbydes gratis energiscreening, der giver overblik over potentialet for energibesparelser.

Status: I samarbejde med EWII er der udvalgt en række små og mellemstore virksomheder, som tilbydes en gennemgang af virksomhedernes energiforbrug. Det har vist sig at være vanskeligt at få virksomhederne til at gå med i projektet, som derfor endnu ikke er afsluttet. Projektet videreføres i samarbejde med EWII, Middelfart Kommune og CLEAN som en del af et nyopstartet projekt (CLEAN Green Plan) i Region Syddanmark, der handler om at forbedre energi- og ressourceeffektiviteten i små og mellemstore virksomheder. Dette projekt er finansieret af EU’s Regionalfond og Region Syddanmark.

Den strategiske energiplan, indsatsområde: Vandkraft

 

Vandkraftstudie: 50.000 kr.
Miljø- og Energiudvalget har ønsket en undersøgelse af, om man kan udnytte vandkraft til energiproduktion i Lillebælt. Der afsættes 50.000 kr. til køb af konsulenttimer til en opsamling af den nuværende viden og erfaring på området.

 

Status: På baggrund af en indledende screening (udgift 8.000 kr.) kan det konkluderes, at det med kendt teknologi ikke er økonomisk rentabelt at etablere vandkraft i Lillebælt.

 

Bæredygtighedsstrategien

 

Der afsættes 300.000 kr. til projektansættelse af medarbejder til Grønt Sekretariat til udvikling af koncept for en eller flere af føl-gende initiativer:

 

Bæredygtighedsbutik i tomt erhvervslokale i midtbyen

I et af byens tomme butikslokaler åbnes en bæredygtighedsbutik, hvor forskellige bæredygtighedstemaer tages op. Butikken ”popper op” på nye adresser.

 

Status:

”Det Grønne Rum” blev etableret i 2016 som et forsøg, hvor formidling samt dialog mellem borgere, private aktører og kommune kan foregå på en ny og anderledes måde. Der er især fokus på formidling af grøn bæredygtighed med henblik på at bringe borgernes idéer og initiativer i spil. Herudover formidles også kommunens projekter som f.eks. projekt ’test en EL-cykel’ og gratis cykeltjek for at fremme cyklisme, energirådgivning til borgere, gratis sundhedstjek og rigtig meget mere. ”Det Grønne Rum” har på kort tid udviklet sig til en succes som formidlings- og dialogrum til brug for bl.a. borgermøder, events, foredrag, samskabelse, byudvikling og meget andet, hvorfor det bibeholdes på en fast adresse fremadrettet. Der vil fremadrettet også fokuseres på at skabe pop-up arrangementer forskellige steder i midtbyen i samarbejde med andre aktører, f.eks. biblioteket, c-byen og Ungdommens Hus.

 

Årlig tilbagevendende cykelevent på Rådhuspladsen

En dag med fokus på cyklisten. Der tilbydes gratis forårstjek af cykler, prøveture på elcykler, mountainbikes, liggecykler mv., cy-kelbaner for børn. Kan evt. kombineres med en bilfri dag i midtby-en på længere sigt.

 

Årlig tilbagevendende grøntsagsbyttemarked.
En dag med fokus på hjemmedyrket frugt og grønt. Hobbyavlere mødes og bytter overskudsproduktionen fra drivhus, have og plantekasse.

Status: Begge projekter er indarbejdet i Det Grønne Rums aktiviteter.

 

Økonomiske konsekvenser

Økonomiske midler fra de projekter, som ikke er brugt fuldt ud, er dels anvendt til videreførelse af ”Det grønne Rum” i efteråret 2016, dels anvendt til at opstarte en analyse af effekter af forskellige energitiltag i den strategiske energiplan.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de projekter, der er igangsat, understøtter både Strategisk Energiplan 2020, Bæredygtighedsstrategi 2016-2019 samt Byrådets Vision for Fredericia 2020.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 100 Orientering: Vejstøj - støjklager og fornyet støjkortlægning

Sagsresumé

Teknik & Miljø har modtaget flere henvendelser fra forskellige borgere, som føler sig generet af støj fra vejtrafik. Det handler primært om støj fra motorvejene, men også om støj fra kommunale veje.

Den seneste kortlægning af støj fra større kommunale veje er fra 2009. Da trafikken ændrer sig, og der sker ændringer på vejnettet over tid, har Teknik & Miljø igangsat en opdatering af denne støjkortlægning.

Opdateringen af støjkortlægningen vil foregå samtidig med, at Vejdirektoratet gennemfører en opdatering kortlægningen af trafikstøjen fra stats-vejnettet i 2017. Den kommunale støjkortlægning vil kunne danne grundlag for den fremtidige prioritering af kommunens indsatser for at reducere støjgenerne ved boliger, hvor støjen fra større kommunale veje ligger ud over den vejledende støjgrænse.

Sagsbeskrivelse:

Vejdirektoratet er myndighed for motorveje. Kommunen er myndighed for kommunale veje.

Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse for vejtrafik er 58 dB. Der er ingen lovgivning, der forpligtiger en vejmyndighed – uanset om det er Vejdirektoratet eller kommunen – til at reducere støj fra eksisterende veje. Både Vejdirektoratet og kommunen arbejder dog for reduktion af vejstøjen i støjudsatte boligområder, hvor dette er muligt.

Senest modtagne klager

En borger på Langesøvej, cirka 180 meter fra motorvejen, føler sig generet af støj fra motorvejen. Af Vejdirektoratets seneste støjkortlægning fra 2012 ses det, at beboerne i dette område er støjbelastet med niveauer på 60-65 dB. Hvis beboerne på Langesøvej selv ønsker at finansiere en jordvold i området ud for Langesøvej, vil det kræve tilladelse fra SVANA (Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning), da området er omfattet af fredskovspligt.

En borger på Rudolf Steiner Allé, cirka 430 meter fra motorvejen og 115 meter fra Kolding Landevej, føler sig generet af støj, primært fra motorvejen. Af Vejdirektoratets støjkortlægning fra 2012 aflæses støjniveauet ved Rudolf Steiner Allé til 58-63 dB.

En borger på Strandagervænget spørger ind til politikken for at bekæmpe støjgenerne i kommunen, og om det er muligt at bruge overskydende jord til at lave 5-6 meter høje jordvolde langs motorvejen.

Bilag 3 indeholder et kort, der viser de omhandlede lokaliteter. Teknik & Miljø har kontaktet Vejdirektoratet for at spørge ind til, om der er aktuelle planer om støjbekæmpelse langs motorvejen i Fredericia Kommune. Vejdirektoratet har svaret, at der er udpeget områder, som indgår i den videre planlægning, men at der i øvrigt på nuværende tidspunkt ikke kan siges noget om, hvorvidt og hvornår det bliver muligt at afsætte midler til støjbeskyttelse ved området (bilag 1).

Støjkortlægning

Teknik & Miljø har igangsat en støjkortlægning af de større kommunale veje. Formålet er at få et opdateret overblik over antallet af støjramte fra vejtrafikken på de større kommunale veje. Kortlægningen kan efterfølgende danne grundlag for kommunens prioritering af indsatsen for at støjdæmpe boliger, der er udsat for vejtrafikstøj, der ligger ud over den vejledende støjgrænse.

Trafiktællinger anvendes til beregning af trafikkens støjbelastning ved boliger. Beregningerne vil omfatte alle større kommunale veje i Fredericia og Taulov, hvor kommunen har foretaget trafiktællinger, og hvor årsdøgntrafikken er over 2000 køretøjer (bilag 2).

Når støjkortlægningen er lavet, forelægges denne for Miljø- og Teknikudvalget med henblik på stillingtagen til evt. igangsætning af en handleplan. Miljø- og Teknikudvalget kan herefter tage stilling til om der skal gennemføres støjdæmpning langs støjbelastede strækninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 101 Orientering: Miljøgodkendelse af P. Olesen & Sønner A/S

Sagsresumé

Teknik & Miljø har den 14. oktober 2016 meddelt ny samlet miljøgodkendelse til virksomheden P. Olesen & Sønner A/S i Fredericia.  Samtidig er der meddelt tilslutningstilladelse til anlægget til udledning af spildevand til Fredericia Spildevand og Energi A/S’ centralrenseanlæg.

Teknik & Miljø har samtidig truffet afgørelse om, at der ikke skal udarbejdes VVM-redegørelse for den ansøgte udvidelse.

Virksomheden kan efter miljøgodkendelsen udvide aktiviteterne, forudsat at der gennemføres støjbegrænsende foranstaltninger.

Sagsbeskrivelse:

Entreprenørvirksomheden P. Olesen og Sønner A/S har siden 2006 drevet virksomhed på Nordre Kobbelvej 17A i Fredericia. Virksomhedens aktiviteter med modtagelse, knusning og sortering af ikke-farligt byggeaffald som beton, tegl, asfalt mv. har hidtil været baseret på en miljøgodkendelse fra Vejle Amt.

 

Virksomheden ansøgte i 2015 Fredericia Kommune om miljøgodkendelse til øget oplag af affald og til at modtage og behandle flere affaldsfraktioner, herunder også farligt affald (imprægneret træ og jernbanesveller samt emballeret farligt affald indeholdende PCB, tungmetaller og asbest).

 

Samtidig med godkendelsen af de nye aktiviteter har Teknik & Miljø revurderet Vejle Amts miljøgodkendelse fra 2006 for den eksisterende del af virksomhedens aktiviteter, således at der er meddelt en ny samlet miljøgodkendelse af hele virksomheden.

 

Knusning og neddeling af affald støjer meget, og det har været nødvendigt at stille krav om støjdæmpende foranstaltninger for at sikre, at virksomhedens bidrag til støj i omgivelserne kan holdes inden for de vejledende grænseværdier. Virksomheden skal inden den 30. juni 2017 have etableret støjvold og støjskærme. Der vil i denne forbindelse være behov for sagsbehandling efter byggelovgivningen.

 

Behandling af farligt affald kan være omfattet af pligt til udarbejdelse af VVM (Vurdering af Virkninger på Miljøet). Teknik & Miljø har truffet afgørelse om, at der i denne sag ikke er VVM-pligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 102 Orientering: Miljøgodkendelse af Erhvervsgenbrugspladsen på Vejlbyvej 40, Fredericia.

Sagsbeskrivelse

Miljøstyrelsen har meddelt Fredericia Kommune, at den erhvervsgenbrugsplads, der i 1997 blev etableret i forbindelse med kommunens deponi på Vejlbyvej, kræver selvstændig miljøgodkendelse. Teknik & Miljø har på den baggrund meddelt miljøgodkendelse af erhvervsgenbrugspladsen på vilkår, der sikrer, at erhvervsgenbrugspladsen kan drives uden væsentlige gener eller risiko for miljøet og omgivelserne i øvrigt. Samtidig har Teknik & Miljø truffet afgørelse om, at der ikke foreligger VVM-pligt.

Sagsbeskrivelse:
Ved etableringen af Fredericia Kommunes Deponi på Vejlbyvej 40 i 1979 blev der opstillet containere til at opbevare diverse affaldstyper inden videre transport og håndtering. I 1997 blev containerne opstillet på den nuværende placering, og arealet blev åbnet som erhvervsgenbrugsplads. Formålet var at give mindre virksomheder, der ikke havde tilstrækkelig plads til at sortere affald i mange fraktioner, mulighed for at sortere og aflevere affald til genanvendelse mod betaling.

Miljøstyrelsen fører tilsyn med samtlige aktiviteter på Fredericia Kommunes Deponi, og har ved tidligere tilsyn bemærket, at der skal foretages en særskilt miljøgodkendelse af erhvervsgenbrugspladsen.

Derfor har Teknik & Miljø den 27. oktober 2016 meddelt miljøgodkendelse til erhvervsgenbrugspladsen på deponiet.

Med de stillede vilkår kan erhvervsgenbrugspladsen drives uden væsentlige gener eller risiko for miljøet og omgivelserne i øvrigt. Miljøgodkendelsen indeholder blandt andet vilkår for håndtering og opbevaring af affald samt krav om driftsinstruktioner og registrering af affaldsmængder.

Teknik & Miljø har på baggrund af en screening af miljøforholdene også truffet afgørelse om, at miljøbelastningen fra erhvervsgenbrugspladsen ikke medfører krav om udarbejdelse af en VVM-redegørelse (vurdering af virkninger på miljøet). Det er desuden vurderet, at placeringen af erhvervsgenbrugspladsen er i overensstemmelse med den planmæssige anvendelse af området. Denne afgørelse blev ligeledes truffet den 27. oktober 2016.

Begge afgørelser kan påklages, og klagefristen udløber den 24. november 2016.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 103 Orientering (Lukket)