Miljø- og Teknikudvalget - 15-08-2017

Referat
Dato:
Tirsdag, 15 august, 2017 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 2 Orientering: Grønt regnskab

Sagsresumé

Der er udarbejdet et grønt regnskab for virksomheden Fredericia Kommune, 2016 og for det geografiske område Fredericia Kommune, 2015. Det grønne regnskab beskriver udviklingen indenfor en række udvalgte parametre og synliggør derved nogle miljømæssige udfordringer. Desuden danner det grundlaget for en dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har siden 1996 udarbejdet grønne regnskaber, der redegør for miljøpåvirkningen dels fra driften af virksomheden Fredericia Kommune, dels fra det geografiske område, der udgøres af Fredericia Kommune med dets boliger, butikker, industri, trafik mv. Hvert år udarbejdes et regnskab for virksomheden Fredericia Kommune, mens der hvert andet år også udarbejdes et regnskab for kommunen som geografisk område. Det grønne regnskab beskriver udviklingen indenfor en række udvalgte parametre og synliggør derved nogle miljømæssige udfordringer.

 

Desuden danner regnskabet grundlaget for en dokumentation for, at Fredericia Kommune lever op til sin forpligtelse som klimakommune. Efter beslutning i Byrådet indgik Fredericia Kommune i 2009 en klimakommune-aftale med Danmarks Naturfredningsforening, hvor vi forpligtede os til en årlig reduktion af CO2-udledningen fra driften af den kommunale virksomhed på mindst 2 %. Aftalen blev forlænget i 2016.

 

Der er nu udarbejdet et grønt regnskab for virksomheden Fredericia Kommune, 2016 og for det geografiske område Fredericia Kommune, 2015 (data til dette regnskab er først tilgængelige med et års forsinkelse). 

 

Kommunen som virksomhed, 2016

I regnskabet beskrives udviklingen af:

 

-  Elforbruget

-  Varmeforbruget

-  Vandforbruget

-  Forbruget af brændstof til transport

-  Fredericia Spildevand og Energi A/S’ energiforbrug (centralrenseanlægget)

-  Udledningen af CO2

-  Forbruget af sprøjtemidler

 

Elforbruget i de kommunale bygninger er aftaget markant siden 00’erne. Forbruget pr. kvadratmeter bygningsareal har siden 2010 ligget på et konstant niveau, som er 8 – 10 % lavere end niveauet i 00’erne. Netop i årene 2009 - 2012 blev der investeret 15 mio. i energirenovering af kommunens bygninger.

 

Efter 2012 er investeringerne gået til projekter, der ikke i sig selv mindsker elforbruget f.eks. indførelse af energistyringssystem og energimærkning af bygningerne. Derfor hænger de seneste års fald i elforbrug sandsynligvis sammen med et frasalg af kommunale bygninger.

 

Det samme mønster ses for de kommunale bygningers varmeforbrug. Her er forskellen i niveau før og efter energirenoveringen dog kun ca. 3%.

 

Elforbruget til gadebelysning har været på samme niveau de seneste 13 år.

 

CO2-udledningen fra transporten i 2016 var på et forholdsvist højt niveau – det højeste siden 2011. På trods af løbende indsatser for at mindske brændstofforbruget er det ikke lykkedes at få nedbragt niveauet permanent.

 

Håndtering af spildevand på renseanlægget har i de seneste tre år været ekstraordinært energikrævende på grund af spildevandets sammensætning. Den samlede CO2-udledning fra håndteringen af spildevand er dog stadig lavere end i årene før 2011, hvilket dog primært hænger sammen med, at den danske el er blevet grønnere. Fredericia Spildevand og Energi A/S er også selv producent af vedvarende energi i form af biogas, el og varme, hvilket er med til at nedbringe CO2-udledningen.

 

Samlet set er den estimerede udledning af CO2 fra driften af Fredericia Kommune steget med 15% i forhold til året før, men set i forhold til starten af måleperioden i 2008 er udledningen aftaget med en tredjedel. CO2-udledningen i Fredericia Kommune er tæt koblet til ændringer i sammensætningen af den danske el, og en øget CO2 fra dansk gennemsnits-el i 2016 er en væsentlig årsag til stigningen i kommunens udledning. Data er indberettet til Danmarks Naturfredningsforening

 

Forbruget af sprøjtemidler på kommunale arealer var på et lavt niveau i 2016. Der er givet dispensationer til anvendelse af sprøjtemidler til Fredericia Golf Club og til Teknik & Miljø.

Kommunen som geografisk område, 2015

I regnskabet beskrives udviklingen af:

 

•  Elforbruget

•  Varmeforbruget

•  Forbruget af brændstof til transport

•  Samlet energiforbrug

•  Brug af vedvarende energi

•  Udledningen af CO2

•  Affaldsmængder

I Fredericia Kommune udledes i gennemsnit 16 tons CO2 pr indbygger. Det er mere end det dobbelte af, hvad der i gennemsnit udledes pr. indbygger i Danmark, hvilket hænger sammen med Shell Raffinaderiets meget høje energiforbrug. Et øget energiforbrug på raffinaderiet i 2015 er også årsagen til en stigning i CO2-udledningen i 2015.

 

Det samlede energiforbrug til kollektiv varme- og elforsyning er forholdsvis konstant gennem årene. Midt i perioden var fremstillingsvirksomhedernes elforbrug aftaget, hvilket sandsynligvis var en konsekvens af den finansielle krise, men siden er forbruget steget igen.

Fjernvarmen står for mere end 80 % af energiforbruget til opvarmning. Antallet af oliefyr er mere end halveret i løbet af perioden og står for mindre end 4 % af energiforbruget til opvarmning.

 

Kun cirka 7 % af den energi, vi forbruger i Fredericia Kommune, er produceret på vedvarende energi. Bionedbrydeligt affald og biomasse udgør langt den største andel af de vedvarende energikilder alle årene. 

 

Cirka 15 % af den samlede CO2-udledning kommer fra transport. Efter en årrække med faldende CO2-udledning fra transportsektoren er der sket en mindre stigning i 2015. Dette mønster ses også på landsplan.

 

I 2015 blev der genereret ca. 110.000 tons affald. Heraf blev ca. 2 % deponeret, 23 % forbrændt og 75 % blev genanvendt. Målet om en maksimal deponeringsandel på 5 % har været opfyldt siden 2010.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at regnskaberne - trods usikkerhederne på nogle data – giver et retvisende billede af miljøbelastningen for de udvalgte parametre i 2015 og 2016 og for udviklingen gennem årene.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

at de grønne regnskab for Fredericia Kommune som virksomhed, 2016 og Fredericia Kommune som geografisk område, 2015 tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 3 Udkast til Indsatsplan for området omkring Taulov og Skærbæk

Sagsresumé

Naturstyrelsen har udført en detaljeret kortlægning af undergrund og grundvand i området omkring Taulov og Skærbæk. På dette grundlag har Teknik & Miljø udarbejdet et udkast til en indsatsplan (en lovpligtig plan) for beskyttelsen af områdets grundvand. Det indeholder forslag til retningslinjer samt forslag til indsatser, der skal medvirke til at sikre grundvandet. Indsatsplanen skal sendes i offentlig høring, før den vedtages endeligt.

 

Sagsbeskrivelse:

I Danmark anvender vi grundvand til drikkevand. Vi er i den unikke situation, at grundvandet kan anvendes stort set ubehandlet efter kun en simpel rensning. For at sikre, at vi også i fremtiden har en god og uforurenet ressource til brug for drikkevand, er det nødvendigt, at vi beskytter vores grundvand.

 

Naturstyrelsen har udført en detaljeret kortlægning af undergrund og grundvand i området omkring Taulov og Skærbæk. På dette grundlag er det Fredericia Kommunes opgave at udarbejde en plan for beskyttelsen af områdets grundvand (en indsatsplan).

 

Et 1. udkast til ”Indsatsplan for området omkring Taulov og Skærbæk” er nu udarbejdet. Det indeholder de indsatser og retningslinjer, der efter Teknik & Miljøs vurdering er nødvendige for at sikre områdets borgere rent drikkevand i fremtiden. Udarbejdelsen er sket i dialog med områdets vandværker, landbrugsorganisationer samt andre interessenter. Ønsker og forventninger til indsatsplanen blev drøftet med interessenterne i juni 2016, og et udkast til indsatser og retningslinjer blev forelagt for samme i april 2017.

 

På baggrund af bemærkninger fra både landbrugsorganisationer og Miljøstyrelsen er der i efteråret 2016 udarbejdet nye og mere tidssvarende beregninger af kvælstofudvaskningen i området. Desuden er der i begyndelsen af 2017 udarbejdet en særskilt ekspertvurdering af grundvandskemien på Børup Vandværk.

 

Udkastet til retningslinjer:

 

  • Håndtering af spildevandsslam: Såfremt slammet indeholder miljøfremmede stoffer, vil dette ikke blive tilladt udspredt i de sårbare indsatsområder.
  • LAR-anlæg og grundvand: LAR-anlæg (anlæg til Lokal Afledning af Regnvand), der afleder vejvand eller lign. til undergrunden, vil som udgangspunkt ikke blive tilladt indenfor indvindingsoplande til vandværker.
  • Etablering af jordvarmeboringer: Skærpede krav til dette kan stilles indenfor indvindingsoplande til vandværker.
  • Nye boringer og indvinding af vand: Der vil blive stillet skærpede krav til etablering af nye boringer samt krav om, at den efterfølgende timeoppumpning bliver så lav som muligt.

 

Udkast til indsatser:

 

  • Restriktioner på arealanvendelsen indenfor BNBO (boringsnære beskyttelsesområder): Der åbnes op for muligheden for, at kommunen påbyder restriktioner på brugen af arealerne indenfor BNBO, hvis det bliver nødvendigt. Dette vil samtidig give vandværker og lodsejere bedre mulighed for at indgå frivillige aftaler. (Påbud og forbud indenfor BNBO kan gennemføres for at undgå fare for forurening af bestående eller fremtidige vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 24).
  • Tilsynskampagner: Indenfor indsatsområder gennemfører kommunen tilsyn hos industri og erhverv med særlig fokus på grundvandsbeskyttelse og forebyggelse af forurening.
  • Pesticidfri vedligeholdelse af BaneDanmarks arealer: BaneDanmark har åbnet op for, at vedligeholdelsen af banelegemer med pesticider kan undlades på visse strækninger af hensyn til grundvandet.
  • Oplysningskampagner: Alle fire vandværker i området ligger bynært eller i parcelhuskvarterer, og derfor bør der iværksættes kampagner om at beskytte grundvandet.
  • Revision af kontrolprogrammer for grundvandsanalyser: Kontrolprogrammerne på de enkelte vandværker skal revideres, så de tager højde for lokale jordforureninger og andre grundvandskemiske problemstillinger.
  • Oprettelse af pulje til grundvandsbeskyttende tiltag: Det søges at finde en mindre sum penge til dette indenfor de sædvanlig budgetrammer. Der kunne f.eks. være tale om tilskud til sløjfning af boringer samt tilskud til hegning i forbindelse med langvarige græsningsaftaler mellem vandværk og lodsejer.

 

Såfremt Miljø- og Teknikudvalget godkender udkast til Indsatsplan for området omkring Taulov og Skærbæk, vil planen skulle gennem en offentlig høringsproces. Slutteligt skal planen endeligt vedtages af udvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen - udover den foreslåede indsats i form af en pulje til grundvandsbeskyttende tiltag, der vil kunne holdes inden for de sædvanlige budgetmæssige rammer.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at det foreliggende ”Udkast til Indsatsplan for området omkring Taulov og Skærbæk” vil bidrage til at sikre grundvandet i området. Da udkastet er udarbejdet under inddragelse af interessenterne, forventes det, at interessenterne i al væsentlighed vil kunne bakke op om udkastet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

-  At ”Udkast til Indsatsplan for området omkring Taulov og Skærbæk” tiltrædes og sendes i offentlig høring.

 

-  At administrationen bemyndiges til at færdigredigere indsatsplanen forud for udsendelse i høring.

Bilag

Link til Udkast til Indsatsplan for området omkring Taulov og Skærbæk:

 

http://fredericia.viewer.dkplan.niras.dk/dkplan/dkplanfilter.aspx?r=t&k=...

 

Login: Indsatsplan

Password: Indsatsplan

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 4 Naturpark Lillebælt - vedtagelse af Naturparkplanen

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget tiltrådte den 28. marts 2017 et udkast til Naturparkplan 2018-22 og besluttede, at dette skulle sendes i offentlig høring i 8 uger samtidig med forslaget til ny kommuneplan. Udkastet til naturparkplan for Naturpark Lillebælt (link) har således nu været i offentlig høring og står derfor foran at skulle endeligt godkendes i de tre kommuner.

 

Der er i forbindelse med den offentlige debat indkommet en række høringssvar. Emnerne er både indsatser i naturparken og afgrænsningen af denne. Da Friluftsrådet lægger stor vægt frivillig deltagelse i naturparken, betyder det sidstnævnte, at det er nødvendigt at justere på afgrænsningen i den nordlige del af Fredericia Kommune. Her har mange lodsejere tilkendegivet, at de ikke ønsker, at deres ejendom indgår i naturparkens geografiske område.

 

Sagsbeskrivelse:

De høringssvar, der er indkommet til udkastet til naturparkplan er i en hvidbog, der er vedlagt som bilag 3. De samlede høringssvar findes i bilag 4.

 

Høringssvarene kan overordnet set opdeles i tre kategorier:

 

1)  Ønsker om at være med i Naturpark Lillebælt

Bredstrup-Pjedsted Beboerforening samt Taulov Fællesråd foreslår, at naturparken udvides, som den kommer til at omfatte Elbodalen. Argumentet er, at der her er potentielle projekter, som ligger inden for formålet med naturparken, og at naturparkstatus vil kunne være en løftestang til realisering af disse.

Herudover skal nævnes, at der er mulighed for at få området, hvor har ligget en vikingegård/et kongesæde, med ind i naturparken, da Energinet, som ejer jorden, har accepteret dette. 

 

2)  Ønsker om ikke at være med i naturparken

En stor del lodsejerne i den nordlige del af kommunen – fra Rands Fjord til Treldeskovene - ønsker ikke at være en del af naturparken. Bevæggrundene hertil varierer fra frygten for flere folk på ens ejendom til manglende forståelse for ideen og utilstrækkelig inddragelse i forarbejdet. Det geografiske overblik over de arealer, hvor lodsejerne ikke ønsker at være med, kan ses i bilag 2. Konsekvensen er, at der vel være en del ”huller” i naturparken, og samtidig bliver noget af den foreslåede afgrænsning mod NV i kommunen afsnøret, da naturparken skal være sammenhængende.

 

3)  Generelle og konkrete kommentarer til planens indhold

Når der ses bort fra de lodsejere, som ikke ønsker at have deres ejendom med i naturparken, er der kommet en hel del anerkendende kommentarer til planen og dens indhold. Samtidig er der indkommet en del forskellige idéer og forslag til projekter/forbedring af projekter.

 

På sit møde den 28. marts 2017 pegede Miljø- og Teknikudvalget på en fremtidig en driftsform for naturparken, hvor naturparkarbejdet – billedligt talt – bliver summen af kommunernes indsatser, idet der naturligvis skal ske koordinering af de fælles indsatser.

 

Inden for rammerne af denne beslutning samarbejder Teknik & Miljø med administrationerne i Kolding og Middelfart kommuner om at sikre en fremtid model, hvor driften af naturparken fra 2018 bliver optimal inden for de ressourcemæssige rammer, der afsættes til projektet. Forventningen er, at der i løbet af efteråret kan foreligge et fælles forslag til fremtidig organisering af naturparkarbejdet.

 

Som et led i organiseringsovervejelserne indtænkes snitfladerne til Visit Lillebælt, Visit Kolding og Destination Lillebælt. Der indgår ikke på nuværende tidspunkt overvejelser om en organisatorisk løsning, som binder destinationen og naturparken tættere sammen. Dette må afvente en nærmere afklaring af destinationens fremtidige formål og opgaver.

 

Der bliver orienteret om status for organiseringsovervejelserne på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Behovet for finansiering/medfinansiering af de anlægsprojekter, der er nævnt i naturparkplanen, varierer meget. Vurderingen er, at der i alt for Fredericia Kommune er et behov i omegnen af 500.000 kr., hvilket skal ses i forhold til de nuværende anlægsmidler til området (naturplanmidler) på ca. 360.000 kr.

Vurdering

Teknik & Miljø har vurderet på alle indkomne bemærkninger til udkastet til naturparkplan:

 

1)  Ønskerne om at være med i Naturpark Lillebælt

At inddrage mere af Elbodalen i naturparken på nuværende tidspunkt vurderes uhensigtsmæssigt, da lodsejerinformation herom ikke har fundet sted. Samtidig vurderes det, at afgrænsningen så vidt muligt bør afspejle konkrete kyst- og fjordnære indsatser/projekter. Uanset at Elbodalen ikke medtages i naturparken, understøtter kommunen naturligvis fortsat projekter, der forbedrer natur og friluftslivet i Elbodalen.

 

Energinets jorder bør inddrages pga. den kulturhistoriske fortælling, der knytter sig til området.

 

2)  Ønsker om ikke at være med i naturparken

Afgrænsningen mod NNV vil blive noget mosaikpræget som følge af modstanden mod naturparken. Kommunen kan vælge at tage så meget med, som det kan lade sig gøre, så længe der er tale om et sammenhængende område. Dette kunne gøres ud fra den betragtning, at det er de frivillige projekter, der får betydning. Derimod har afgrænsningen ikke i sig selv betydning.

 

3)  Generelle og konkrete kommentarer til planens indhold

Teknik & Miljø kontakter afsenderne på de indkomne bemærkninger om nye projekter m.m. med henblik på en nærmere belysning af deres projektforslag mv. De deraf følgende eventuelle nye projekter vil kunne integreres i den samlede indsats på lige fod med de indsatser, der er nævnt i naturparkplanen. 

 

Forslag til afgrænsning af naturparken

Ud fra en samlet betragtning om at kunne understøtte lokale idéer mv. og samtidig at respektere de lodsejer, som ikke ønsker at være med, foreslår Teknik & Miljø at afgræsningen fastlægges som vist på bilag 2 (og bilag 1). Dette indebærer, at naturparkens afgrænsning i den nordlige ende af kommunen stopper vest for Egeskov Kirkes jorde. I den sydlige del af kommunen udvides naturparken ved Sønderskovområdet til at favne Energinets jorder.

 

Resten af naturparken vil indeholde en hel del huller i især den nordlige del, men det vurderes at være vigtigt, at de kommunale arealer mv. på Trelde Næs kommer med i naturparken.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet, at naturparkplanen vedtages, idet

 

  1. afgrænsningen af Naturpark Lillebælt i Fredericia Kommune fastlægges som vist på kortbilaget (bilag 2),

 

  1. naturparkplanen tilrettes løbende, således at ejendomme, hvis ejere tilkendegiver, at de ikke ønsker at være en del af naturparken, tages ud denne, og at ejendomme, der støder op til naturparken og meningsfuldt kan optages i denne, optages som en del af naturparken, hvis ejerne udtrykker ønske om dette, og

 

  1. Teknik & Miljø bemyndiges til at færdiggøre naturparkplanen med ovenstående tilretninger og afledte justeringer samt færdigredigering 

Beslutning i Byrådet den 04-09-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-08-2017

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 5 Fremtidig betalingsparkering

Sagsresumé

Grundet hærværk/indbrud blev al betalingsparkering taget ud af drift den 28. juni 2017, indtil sagen er blevet behandlet politisk. Ved indbruddene er gerningsmændene gået efter møntboksene, som indeholdt i alt 23.533 kr.

 

Teknik & Miljø har haft kontakt med Københavns, Aarhus og Aalborg kommuner om deres betalingsmuligheder for parkanterne.

 

Teknik & Miljø har listet 4 fremtidige modeller op, som Byrådet skal forholde sig til:

 

  1. Betalingsparkering som hidtil med tre betalingsmuligheder: kontant, betalingskort og App’s (ParkMan, ParkPark og EasyPark).

 

  1. Betalingsparkering med automater, der kun tager betalingskort og App’s.

 

  1. Betalingsparkering med automater, der tager betalingskort, App’s og MobilePay.

 

  1. Betalingsparkering uden automater, idet der kun kan anvendes App’s.

 

Det skal bemærkes, at Vejdirektoratet anbefaler, at man som minimum skal kunne betale med kreditkort inden for en rimelig afstand.

 

Teknik & Miljø anbefaler, at muligheden for kontantbetaling droppes på grund af den åbenlyse indbrudsrisiko, og at betalingsparkeringen ændres, således at det fremover alene bliver muligt at betale med betalingskort og App’s eller med betalingskort, App’s og MobilePay (modellerne 2 og 3 ovenfor).

 

 

Sagsbeskrivelse:

Lørdag den 24. juni blev der forsøgt indbrud i en af p-automaterne på Rådhuset Syd. Ved Madsby blev begge automater brudt op, og møntboksene med indhold blev stjålet. Mandag den 26. juni blev automaten på Rådhuset Nord samt de to automater på Østerstrand brudt op, og møntboksene blev stjålet. I alt blev der stjålet 23.533 kr.

 

Da en meget stor del af betalingsparkeringen var ude af drift pga. disse indbrud og for at undgå indbrud i de resterende automater, blev det besluttet at lukke betalingsparkeringen helt ned den 28. juni. Alle 9 automater blev dækket til. Parkeringen på betalingspladserne er gjort gratis og uden tidsbegrænsning. Alle månedskort er refunderet.

Økonomiske konsekvenser

Der blev som nævnt stjålet i alt 23.533 kr. i kontanter.

 

Der er ikke indhentet tilbud på udbedring af automaterne, idet der afventes en politisk beslutning om den fremtidige betalingsparkering. Derfor kendes prisen på udbedringen og de eventuelle ændringer ikke.

 

Kommunen har et indtægtstab som følge af, at betalingsparkeringen er ude af drift.

Vurdering

Vej & Park har været i kontakt med Københavns, Aarhus og Aalborg kommuner omkring deres betalingsparkering.

 

Københavns Kommune:

På nuværende tidspunkt kan man betale med kontanter, betalingskort og App’s. 75 % af betalingerne sker i dag via Apps. Man overvejer at gå væk fra kontanter i nye automater. Københavns har fravalgt MobilePay, da transaktionsomkostningerne pr. parkering anses for at være for høje, og fordi det bliver dyrt at ændre på de i alt ca. 900 københavnske betalingsautomater.

Københavns Kommune har en udtalelse fra Vejdirektoratet om, at man godt må droppe kontantbetalingen. Dette er dog fravalgt, fordi byen har mange turister.

 

Aarhus Kommune:

For 2 år siden droppede Aarhus Kommune kontantbetalingsmuligheden i alle kommunens 65 betalingsautomater. I begyndelsen modtog kommunen lidt klager, men det gør de ikke mere. Der er nu kun mulighed for at betale med betalingskort og Apps. Aarhus Kommune tilbyder dog også en løsning, hvor parkanten i nærliggende butikker kan købe et p-kort, der gælder en time eller to, men denne mulighed bliver stort set ikke benyttet. Man har gjort sig foreløbige overvejelser om at indføre MobilePay, men det bliver ikke nu.

 

Aalborg Kommune:

I Aalborg Kommune har man fjernet kontantbetalingen fra 10 ud af de i alt 55 automater på grund af hærværk. Man har ingen klager fået, men dette kan evt. skyldes, at der er automater med mulighed for betaling med kontanter tæt på i samme område.

Aalborg Kommune har planer om helt at lukke for møntbetaling, da andelen af betaling med mønter er faldende. Den ligger nu omkring 10 %.

 

Fredericia Kommune:

I Fredericia er andelen af kortbetalinger steget fra 66 % i 2013 til 80 % i 2017. I samme periode er andelen af møntbetalinger faldet fra 34 % til 17 %. App’s-muligheden startede først i foråret 2017 og udgør nu 3 % - stigende måned for måned.

 

Teknik & Miljø ser fire modeller, der kan vælges mellem:

 

  1. Betalingsparkering som hidtil med tre betalingsmuligheder (som hidtil): kontant, betalingskort og App’s (ParkMan, ParkPark og EasyPark)

 

Fordele:   Alle har mulighed for at betale

Ulemper:   Risiko for gentagne indbrud

Risiko for overfald på p-vagterne, når de håndterer kontanter

Økonomi:   Tab af indtægter og udgifter til dyre reparationer af automaterne ved indbrud i automaterne

  Prisen for reparation af de nuværende skader kendes ikke.

 

  1. Betalingsparkering med automater, der kun tager betalingskort og App’s

 

Fordele:   Risikoen for indbrud fjernes

  Overfaldsrisikoen fjernes

Ulemper:  Parkanter, der kun har kontanter, kan ikke betale

Økonomi:  Der vil være udgifter til fjernelse af automaternes kontantbetalingsdel. Prisen kendes ikke.

 

  1. Betalingsparkering med automater, der tager betalingskort, App’s og MobilePay

 

Fordele:  Risiko for indbrud fjernes

  Overfaldsrisikoen fjernes

Parkanter med MobilePay kan vælge yderligere en betalingsmulighed.

Ulemper:  Der vil stadig være nogle få, der ikke har mulighed for at betale

Økonomi:  Der vil være udgifter til fjernelse af automaternes kontantbetalingsdel. Prisen kendes ikke.

MobilePay skal installeres på alle automater, hvilket koster ca. 12.000 kr. pr. automat

Transaktionsomkostningen for MobilePay er max 0,75 kr. pr. parkering

 

  1. Betalingsparkering uden automater, idet der kun kan anvendes App’s

 

Fordele:  Risiko for indbrud fjernes

  Overfaldsrisikoen fjernes

Ulemper:  Vejdirektoratet anbefaler ikke denne løsning, idet man anbefaler, at parkanterne som minimum skal kunne betale med inden for en rimelig afstand

Kræver, at parkanten vil og kan bruge en App

  Dyrere løsning for de parkanter, der hellere ville bruge eget betalingskort

  Kan være en udfordring for turister

Økonomi:  Udgift til fjernelse af automater

Ingen udgifter til administration og vedligeholdelse af automater og betalingsparkeringen

 

Teknik & Miljø vurderer, at model 1 vil lede til fortsatte indbrudsforsøg og fortsat hærværk. På den baggrund og endvidere i lyset af den faldende andel af kontaktbetalinger anbefaler Teknik & Miljø derfor, at der vælges en model uden mulighed for kontantbetaling.

 

Teknik & Miljø anbefaler model 2 eller 3, idet de vurderes at give flest fordele og færrest ulemper.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

-  at betalingsparkeringen i Fredericia ændres, således at det fremover alene bliver muligt at betale med

o  betalingskort og App’s (model 2)

eller

o  betalingskort, App’s og MobilePay (model 3)

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Miljø- og Teknikudvalget har besluttet model 3 og at betalingsparkeringen starter igen d. 28. august.

Punkt 6 Modtagestation Syddanmark I/S, Motas I/S, vedtægtsændring og udtrædelsesaftale, Assens Kommune

Sagsresumé

Der er behov for godkendelse af vedtægtsændringer for Motas I/S samt af en udtrædelsesaftale som følge af, at Assens Kommune udtræder af Motas I/S.

Sagsbeskrivelse:

Det fælleskommunale selskab Motas I/S har fremsendt udtrædelsesaftale og ændringer af vedtægter til godkendelse som følge af, at Assens Kommune med virkning fra den 31. december 2013 ikke længere er interessent i Motas I/S. 

 

På baggrund heraf har Motas I/S udarbejdet et forslag til en udtrædelsesaftale og en vedtægtsændring.

Den 11. juni 2014 har et enigt repræsentantskab for Motas I/S godkendt:

  • Udtrædelsesaftale mellem Assens Kommune og Motas I/S
  • Vedtægtsændring som følge af Assens Kommunes udtræden

Vedtægtsændringen består i:

  • At Assens Kommune skrives ud af listen over interessentkommuner
  • At vedtægternes § 6.7, der foreskriver, at repræsentantskabet består af 7 suppleanter (i alt 14), ændres, idet der fremadrettet kun er 13 interessenter i selskabet. Der vil fortsat skulle vælges 7 bestyrelsesmedlemmer, men kun 3 suppleanter
  • At indkaldelsesproceduren for bestyrelsesmøder ændres fra ”ved brev” til ”skriftligt”
  • At beslutningsdygtighedsbestemmelsen ændres fra, at mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne skal være til stede, til at det er tilstrækkeligt, at de pågældende er repræsenteret

Statsforvaltningen tilkendegav i et brev af 9. december 2016, at man ikke havde bemærkninger til Assens Kommunes udtræden og de øvrige ændringer i vedtægterne, undtagen ændringen vedr. § 7.11, som Statsforvaltningen ikke kunne godkende på det foreliggende grundlag.

Bestyrelsen for Motas I/S har derfor på møde af 29. marts 2017 besluttet at sende vedtægtsændringerne, med undtagelse af forslaget om ændring af § 7.11 vedr. fast vederlag til bestyrelsesmedlemmerne og repræsentantskabsmedlemmer, til behandling i interessentkommunerne.

Udtrædelsesaftalen består i, at Assens Kommune får udbetalt 350.000,00 kr. Heraf tages 266.000,00 kr. fra egenkapitalen og 84.000 kr. fra hensættelser, som skal tilbageføres til kunderne.

Derfor vil selskabets tidligere kunder i Assens Kommune skulle henvende sig til Assens Kommune med krav om tilbagebetaling af disse hensættelser, da beløbet overføres til Assens Kommune.

Aftalen er et kompromis mellem Assens Kommune og selskabets øvrige interessentkommuner på baggrund af, at Assens Kommune, ifølge selskabets øvrige interessentkommuner, herunder Fredericia Kommune, ikke har opfyldt alle sine forpligtigelser i henhold til vedtægterne. Assens Kommune har således ikke ladet Motas I/S varetage håndtering af farligt affald fra genbrugspladserne i Assens Kommune. Der er derfor sket et fradrag i den andel, som Assens Kommune skulle have udbetalt, jf. vedtægterne, fordi Assens Kommune ikke har bidraget til egenkapitalen i Motas I/S på samme måde som øvrige interessentkommuner.

Status for Motas I/S er herefter, at Motas I/S nu ejes af 13 interessentkommuner, idet Odense Kommune er trådt ud af selskabet året før Assens Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Motas I/S er efter endt udbetaling af andele til Assens Kommune (og tidligere til Odense Kommune) fortsat et selskab med en positiv likviditet. Selskabet er fortsat økonomisk solidt med dets nu 13 interessenter. 

Fredericia Kommunes økonomiske andel af Motas I/S vil ikke blive forringet som følge af Assens Kommunes udtræden af selskabet.

Vurdering

Vedtægtsændringerne og udtrædelsesaftalen er en sædvanlig og naturlig konsekvens af en interessentkommunes udtræden af selskabet.

Der er fortsat mange fordele for Fredericia Kommune ved at være en del af Motas I/S:

Motas I/S sørger for sikker og miljørigtig håndtering af farligt affald til konkurrencedygtige priser i selskabets interessentkommuner. Motas I/S kan anskues som en udvidet fælles indkøbsaftale, hvor man bl.a. får rabat på grund af mængderne, men Motas I/S er også interessentkommunernes garanti for, at der sker en korrekt, sikker, og ensartet håndtering af det farlige affald. Motas I/S sikrer herunder, at interessentkommunerne kan tilbyde afhentning af ikke-genanvendeligt farligt affald hos virksomhederne.

Til Motas I/S’ opgaver hører kontrol og tømning af olie- og benzinudskillere hos de virksomheder, der er omfattet af denne ordning, samt indsamling af klinisk risikoaffald hos producenter af denne type affald, jf. Fredericia Kommunes regulativ for erhvervsaffald.

Motas I/S sikrer akkumulering og deling af viden omkring håndtering af det farlige affald i dets interessentkommuner, herunder transport af farligt gods i henhold til gældende regler. Motas I/S tilbyder og gennemfører et stigende antal kurser for medarbejdere på genbrugspladser mv. i interessentkommunerne til gavn for sikkerhed og miljø, hvilket er med til at sikre vores pladsmedarbejdere altid har den nødvendige uddannelse og har en god kontakt til en sikker og ikke mindst stabil aftager, som både de og kommunens øvrige institutioner kan henvende sig til, når der er brug for håndtering af farligt affald.

Endelig tilbyder Motas I/S at fungere som lovpligtig sikkerhedsrådgiver for interessentkommunernes genbrugspladser.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet: 

  1. At den af Motas I/S fremsendte udtrædelsesaftale for Assens Kommune tiltrædes
  2. At forslaget til vedtægtsændringer for Motas I/S godkendes

Beslutning i Byrådet den 04-09-2017

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 04-09-2017

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 28-08-2017

Udsættes til Økonomiudvalgsmødet d. 04.09 2017.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 7 Orientering: Tillæg til miljøgodkendelse af svineproduktion Bredstrupvej 75

Sagsresumé

Den 25. april 2017 er der meddelt tillæg til miljøgodkendelse til en svineproduktion på Bredstrupvej 75, 7000 Fredericia. Der er ikke indkommet klager over godkendelsen inden for klagefristen.

 

Sagsbeskrivelse:

Produktionen udvides fra 500 søer, 15.000 smågrise og 800 slagtesvin/polte til 500 søer, 17.500 smågrise og 1.050 slagtesvin/polte. Regnet i dyreenheder er udvidelsen således på cirka 12 %.

 

Husdyrbruget ligger 500 meter fra Bredstrup (byzone). Krav til lugt i byzone er rigeligt overholdt.

 

Der er ikke indkommet bemærkninger fra naboer i høringsperioden. Afgørelsen er ikke blevet påklaget.

 

Sagsbehandlingstiden var 160 dage. Servicemålet for denne type afgørelser (§ 11 godkendelse) er 155 dage, med et absolut loft på 180 dage.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 8 Orientering: Miljøgodkendelse til produktion af træflis til Genknus og Kabell A/S

Sagsresumé

Teknik & Miljø har den 4. maj 2017 meddelt miljøgodkendelse til produktion af træflis til virksomheden Genknus og Kabell A/S, Nordre Kobbelvej 17, Fredericia. Miljøgodkendelsen indeholder vilkår, der sikrer, at virksomheden kan drives uden væsentlige gener eller risiko for miljøet og omgivelserne i øvrigt.

 

Samtidig har Teknik & Miljø truffet afgørelse om, at produktionen af træflis ikke medfører pligt til udarbejdelse af en VVM-redegørelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Genknus & Kabell A/S har den 5. januar 2015 søgt om tilladelse til produktion af træflis på Nordre Kobbelvej 19, Fredericia.

 

Affaldstræet til nedflisning modtages som bygge- og nedrivningsaffald fra entreprenører samt i form at træ, der afleveres på kommunale genbrugspladser. Affaldstræet kan være både forurenet og uforurenet efter affaldsbekendtgørelsens kriterier. Affaldstræet kan være overfladebehandlet eller indeholde lim.

 

Efter nedflisning vil affaldstræet blive anvendt således:

 

-  Flis af forurenet træ blive eksporteret til Tyskland.

-  Flis af uforurenet træ vil blive anvendt i Danmark til produktion af spånplader.

 

Med miljøgodkendelsens vilkår vurderer Teknik & Miljø, at virksomheden kan drives uden væsentlige gener for omgivelserne. Der er stillet de nødvendige vilkår til forebyggelse af forurening og til sikring af korrekt sortering og håndtering af affaldstræet, således at forurenet og uforurenet træ håndteres hver for sig. Der er blandt andet vilkår om tætte belægninger, driftsinstruktioner, driftsjournal og støjbegrænsende foranstaltninger.

 

Teknik & Miljø har på baggrund af en screening af miljøforholdene truffet afgørelse om, at træflisproduktionen ikke har væsentlig indvirken på miljøforholdene i området. Der er således truffet afgørelse om, at der ikke er krav om udarbejdelse af en VVM-redegørelse (vurdering af virkning på miljøet).

 

Der er ikke indkommet klager inden for klagefristen, der udløb den 1. juni 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 9 Orientering: Miljøgodkendelse til husdyrbrug Tornsagervej 17

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget behandlede på sit møde den 7. februar 2017 en sag, hvor en landmand ønskede en forhåndsvurdering af mulighederne for at opføre en ny stald til økologiske, æglæggende høns på Tornsagervej 17. Udvalget besluttede, at der kunne arbejdes videre med projektet, således at dette udføres og driften, herunder af en nærliggende ammoniakfølsom skov og andre omkringliggende arealer, tilrettelægges under størst mulig hensyntagen til naturen og miljøet.

 

På den baggrund er der den 8. juni 2017 meddelt miljøgodkendelse til nyt fjerkræbrug på Tornsagervej 17, 7000 Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektet indebærer, at der bygges en ny stald på 4550 m2, 2 fodersiloer samt en ny gyllebeholder med teltoverdækning. Dyreholdet vil bestå af 28.600 økologiske, æglæggende høns hver år. Rundt om stalden indhegnes 12 hektar til de udegående høns, og foldene beplantes med træer og buske.

 

Nær ved den nye stald ligger en ammoniakfølsom skov, der som følge af projektet fremover vil modtage mere ammoniak. For at ammoniakpåvirkningen skal være mindst mulig, er der i godkendelsen stillet vilkår om, at skoven skal drives naturnært, at der skal plantes høje træer langs med skovbrynet for at fange en del af ammoniakken fra stalden, og at gødning i stalden skal fjernes hyppigt.

 

Der er ikke indkommet bemærkninger fra naboer i høringsperioden. Afgørelsen er ikke blevet påklaget.

 

Sagsbehandlingstiden var 69 dage. Servicemålet for denne type afgørelser (§ 11 godkendelse) er 155 dage.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 15-08-2017

Godkendt.

Punkt 10 Tildeling af ledige taxitilladelser (Lukket)

Punkt 11 Orientering (Lukket)