Miljø- og Teknikudvalget - 19-09-2017

Referat
Dato:
Tirsdag, 19 september, 2017 - 14:00
Hent som fil:

Punkt 52 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Godkendt.

Punkt 53 2. budgetopfølgning 2017 - Miljø- og Teknikudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om 0,360 mio. kr., og det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme bliver herefter et overskud på 13,916 mio. kr., primært på grund af overført spar/lån fra 2016 vedrørende anlæg på det brugerfinansierede område.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen herunder:

 

 

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  55,258

  0,188

  3,500

  58,946

 

 

 

 

 

Drift i alt

  55,258

  0,188

  3,500

  58,946

Skattefinansieret anlæg

  46,425

  0,237

 

   46,662

Anlæg i alt

  46,425

  0,237

  - 

  46,662

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

  101,683

  0,425

  3,500

  105,608

 

 

 

 

Brugerfinansieret område:

 

 

 

 

Drift

  1,087

 

 

  1,087

Anlæg

  49,612

  -0,065

  -17,416

  32,131

Brugerfinansieret område i alt

  50,699

  -0,065

  -17,416

  33,218

 

 

 

 

Total

  152,382

  0,360

  -13,916

 138,826

 

 

 

+ = udgift/lån af næste år (underskud)

- = indtægt/opsparing (overskud)

 

 

 

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2.budgetopfølgning 2017 – specifikation MTU”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Teknik & Miljø søger om godkendelse af tillægsbevillinger, der primært vedrører spar/lån 2016-2017 på projektet ”Renovering af stamspor”, der ved en fejl ikke var overført i forbindelse med regnskab 2016, men nu er tilrettet. 

 

 

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Teknik & Miljø forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver -13,916 mio.kr.

 

Fordelingen af spar/lån viser et forventet merforbrug under serviceudgifterne på 3,500 mio. kr. samt et forventet mindreforbrug under anlæg på det brugerfinansierede område på 17,416 mio. kr.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Teknik & Miljø forventer ved 2. budgetopfølgning et merforbrug på 3,500 mio. kr. på serviceudgifterne.

 

Der har hen over sommeren været problemer med betalingsautomaterne ved kommunens parkeringspladser, hvilket forventes at ville betyde en mindreindtægt på ca. 0,500 mio. kr., hvorved det forventede merforbrug på serviceudgifterne ændres fra 3,000 mio. kr. ved 1. budgetopfølgning 2017 til 3,500 mio. kr.

 

På det brugerfinansierede område forventes et mindreforbrug på anlægssiden på 17,416 mio. kr., hvilket primært skyldes, at klimaprojekter først afsluttes i 2018, samt at flytning af genbrugspladsen først sker i løbet af 2018.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller:

 

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Anbefales.

Punkt 54 Samarbejde med Fredericia Spildevand og Energi A/S om §11 tillæg

Sagsresumé

Efter at der er kommet nye regler for de økonomiske rammer for forsyningsselskaber, er der fastsat et loft over investeringer og drift. Denne økonomiske ramme kan øges med tillæg, bl.a. for kommunalt fastsatte, pålagte eller godkendte mål. Dette vil give en del sager, når nye aktiviteter igangsættes, og derfor vil det være fornuftigt at lette sagsbehandling og beslutningsproces.

 

Derudover er der to konkrete sager, som ønskes godkendt som § 11 tillæg – Bystrategi projektet og Oliefrit Anlæg.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 10. oktober 2016 trådte bekendtgørelse nr. 1235 i kraft omkring økonomiske rammer for vandselskaber (udmøntning af vandsektorforliget) gældende fra 1. januar 2017.

 

Med de nye regler får hvert selskab en indtægtsramme med en angivet økonomisk ramme (tidligere prisloft). Rammen reguleres nedad via effektiviseringskrav, dels et basiskrav og dels et krav afhængig af det enkelte forsyningsselskabs placering i det økonomiske benchmark.

 

I den tidligere vandsektorlov blev der givet tillæg til alle de investeringer, som de enkelte forsyningsselskaber lavede, herunder også udvidelser af forsyningsområdet samt nye anlægsaktiviteter, og der kunne søges tillæg til miljø- og serviceaktiviteter lokalt.

 

I den nye vandsektorlov er der fastsat et loft over investeringer og driften. Men der er en mulighed for at søge tillæg til forbrugsrammen, hvis disse er godkendt af stat eller kommune ifølge Bek. 1235 §11: Et vandselskabs økonomiske ramme kan øges med et tillæg, der udgør vandselskabets samlede omkostninger eller meromkostninger til statsligt eller kommunalt fastsatte, pålagte eller godkendte mål, såfremt disse omkostninger overstiger enten 1 % af den fastsatte økonomiske ramme for det pågældende år eller 500.000,- kr. inden for et kalenderår.

 

Den nye administrationsform kan give en del sager, da der nu skal søges tillæg, når nye aktiviteter igangsættes eller forsyningsområdet udvides (f.eks. ved udstykningssager), og derfor vil det være fornuftigt at lette sagsbehandling og beslutningsproces.

 

Konkret ønskes følgende 2 sager ligeledes godkendt som § 11 tillæg:

 

Bystrategi projekt

Fredericia Kommune har indsendt ansøgning om et Bystrategi projekt til Erhvervsstyrelsen (EU strukturfondsprojekt). Fredericia Spildevand og Energi A/S (FRSE) har indgået en partnerskabserklæring med Fredericia Kommune om at deltage i projektet.

 

FRSE’s budgetandel af den samlede bruttoøkonomi er 12.500.000,- kr. og en nettoøkonomi på 6.500.000,- kr. efter tilskudsandel fra EU strukturfonden.

 

Projektet gennemføres i perioden 9. juni 2017 – 30. juni 2020.

 

FRSE deltager primært i projektet P2: Energioptimering og affaldshåndtering - Kildesorteret organisk affald og have- og park affald til biogas.

 

Hovedaktiviteter i projektet er følgende:

  • Projektledelse
  • Pulpning af kildesorteret organisk affald
  • Økologilinje
  • Sam-ensilering af have- og parkaffald og kildesorteret organisk affald
  • Online målinger
  • Smart Energy
  • Evaluering og vidensdeling

 

Den forventede økonomiske fordeling mellem årene er følgende:

 

År

Brutto Økonomi

Netto Økonomi

2017

  2.000.000,- kr.

1.040.000,- kr.

2018

  3.600.000,- kr.

1.870.000,- kr.

2019

  4.600.000,- kr.

2.390.000,- kr.

2020

  2.300.000,- kr.

1.200.000,- kr.

Total

12.500.000,- kr.

6.500.000,- kr.

 

Der forventes ikke afledte driftsomkostninger udover den økonomi, som bruges i projektet.

 

 

Oliefrit anlæg

FRSE ønsker som en del af sin strategi at blive et oliefrit anlæg.

 

FRSE’s energianlæg har været under udvikling i en periode, og en sløjfning af det eksisterende olieoplag vil bevirke, at FRSE får udmøntet en del af sin grønne omstilling.

 

Olien kan erstattes med alternativ brændsel i form af naturgas til proces. Det kræver en ombygning af FRSE’s energianlæg at få skiftet brændselsform og sikre energiforsyningen fremadrettet.

 

Projektet forventes gennemført i 2. halvår 2017.

 

Investeringen i ombygning af FRSE’s energianlæg til at blive et oliefrit anlæg er budgetlagt til 3.000.000,- kr.

 

De afledte driftsomkostninger forventes at blive neutrale, da der både spares penge på olie og fremadrettet skal købes naturgas.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at det vil være fornuftigt med en administrativ delegering for at lette sagsbehandlingen og beslutningsprocessen. Det foreslås at lave en administrativ delegering, således FRSE’s direktør og Teknik & Miljø kan behandle og godkende sager om tillæg, med efterfølgende løbende statusorienteringer til bestyrelse/udvalg.

 

En sådan delegering er godkendt af FRSE’s bestyrelse.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og byrådet:

 

·  At beslutningskompetencen med § 11 tillæg delegeres til Teknik & Miljø

·  At de konkretet sager (Bystrategi projekt og Oliefrit anlæg) godkendes som § 11 tillæg

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Anbefales.

Punkt 55 Orientering om godkendelse af svømmebassiner i Fredericia

Sagsresumé

Natur & Miljø har i 2016-2017 godkendt en række svømmebadsanlæg i Fredericia Kommune. Der er bl.a. stillet krav til vandcirkulation og vandkvalitet.

 

Sagsbeskrivelse:

Natur & Miljø er miljømyndighed for svømmebadsanlæg, hvor der er offentlig adgang. Der er otte bassinanlæg i kommunen. I 2015 havde kun tre ud af de otte anlæg den lovpligtige godkendelse. Nye lovkrav til store bassiner gjorde det nødvendigt at se på kravene til to anlæg: Fredericia Idrætsanlægs 50 meter bassin og Erritsø Svømmehals 25 meter bassin.

 

Sammen med en rådgiver igansatte Natur & Miljø derfor i 2016 en gennegang og godkendelse af anlæggene - både store og små. Den sidste godkendelse blev meddelt 31. juli 2017:

 

Fredericia Idrætscenter. Syv bassiner  16/11-16 + 21/06-17

Erritsø Idrætscenters bassin  28/07-16 + 28/07-17

Kirstinebjergskolens bassin   27/10-16

Fredericia Sundhedshus’ terapibassin  22/12-16

Fuglsangcentrets bassin  04/04-17

Kryb-i-ly Kro’s bassin  31/07-17

 

To bassinanlæg har godkendelser af ældre dato: Center for Høretab (16/08-12) og DanCamp, Treldenæs (11/10-05). Revision af disse godkendelser overvejes.

 

Godkendelserne er udarbejdet i dialog med anlægsejere og driftansvarlige og deres rådgivere. Arbejdet med godkendelserne har bl.a. medført, at der er kommet helt nyt vandbehandlingsanlæg i Erritsø Svømmehal, og at bassinanlægget på Kirstinebjergskolen og hos Kryb-i-Ly nu skal renoveres. Projekter er under udarbejdelse ved anlægsejer.

Økonomiske konsekvenser

Det er anlægsejerne, der afholder udgifterne til renoveringerne af de enkelte svømmebade.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 56 Orientering om miljøgodkendelse, afgørelse om ikke VVM-pligt og accept efter risikobekendtgørelsen, Taulov Tank Terminal, Kongens Kvarter 11.

Sagsresumé

Teknik & Miljø har den 14. juni 2017 meddelt miljøgodkendelse til virksomheden Taulov Tank Terminal ApS. Miljøgodkendelsen indeholder vilkår, der sikrer, at virksomheden kan drives uden væsentlige gener eller risiko for miljøet og omgivelserne i øvrigt. Samtidig har Teknik & Miljø truffet afgørelse om, at Taulov Tank Terminal ApS’ aktiviteter er i overensstemmelse med planforholdene i området, og at der ikke er VVM-pligt.

 

Taulov Tank Terminal ApS har udarbejdet sikkerhedsdokumentation, hvori virksomheden redegør for risiko og konsekvenser ved uheld på virksomheden, samt hvilke forebyggende og begrænsende foranstaltninger virksomheden har implementeret. Teknik & Miljø, Arbejdstilsynet, Trekantområdets Brandvæsen og Beredskabsstyrelsen har behandlet sikkerhedsdokumentationen og vurderer, at sikkerhedsforholdene er acceptable, samt at sikkerhedsdokumentationen lever op til kravene i risikobekendtgørelsen. Teknik & Miljø har meddelt accept efter risikobekendtgørelsen den 19. juli 2017.

 

Ingen af afgørelserne er blevet påklaget.

 

Sagsbeskrivelse:

Taulov Tank Terminal ApS har den 4. oktober 2016 søgt om tilladelse til etablering af et anlæg til omladning af ammoniak fra jernbane til vejtransport. Der etableres ikke et fast, stationært ammoniakoplag på virksomheden, men fordi den samlede mængde af ammoniak i jernbanevogne og lastbiler kan være op til 200 tons, er virksomheden omfattet af risikobekendtgørelsen som en kolonne 2 risikovirksomhed.

 

Ammoniakken skal anvendes i industrien og til landbrugsformål.

 

Teknik & Miljø meddelte miljøgodkendelse til virksomheden den 14. juni 2017. Med miljøgodkendelsens vilkår vurderer Teknik & Miljø, at virksomheden kan drives uden væsentlige gener for omgivelserne ved normal drift, ligesom der er stillet de nødvendige vilkår til forebyggelse af uheld og begrænsning af konsekvensen ved uheld.

 

Taulov Tank Terminal ApS indsendte den 15. maj 2017 en fyldestgørende sikkerhedsdokumentation. Risikomyndighederne, som er Teknik & Miljø, Arbejdstilsynet, Trekantområdets Brandvæsen og Beredskabsstyrelsen, har behandlet sikkerhedsdokumentationen, og vurderer, at sikkerhedsforholdene er acceptable, og at sikkerhedsdokumentationen lever op til kravene i risikobekendtgørelsen. Teknik & Miljø meddelte accept af risikoforholdene den 19. juli 2017.

 

Ammoniak er giftig ved indånding, er meget giftig for vandlevende organismer og er derudover brandfarlig.

 

I sikkerhedsdokumentationen beskrives de værst mulige uheldsscenarier, og der er foretaget konsekvensberegninger og risikovurderinger af disse.

 

Der er ikke følsom arealanvendelse, dvs. boliger, institutioner eller områder, hvor der kan opholde sig mange mennesker, inden for sikkerhedsafstanden.

 

En vurdering af samfundsrisikoen inden for de områder, der kan blive på virket af et uheld på virksomheden, viser, at risikoen for dødsfald ved uheld er mindre en acceptkriteriet.

 

Samlet set vurderer Teknik & Miljø, at virksomhedens sikkerhedsniveau er acceptabelt.

 

Teknik & Miljø har på baggrund af en screening af miljøforholdene truffet afgørelse om, at aktiviteterne på virksomheden er i overensstemmelse med planforholdene i området, og at de ikke har væsentlig indflydelse på miljøforholdene i området. Teknik & Miljø traf den 14. juni 2017 afgørelse om, at der ikke er krav om udarbejdelse af en VVM-redegørelse.

 

Alle afgørelserne har kunnet påklages. Klagefristerne er udløbet, og der er ikke blevet klaget over afgørelserne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 57 Orientering om miljøtilladelse til maskinhus

Sagsresumé

Der er meddelt miljøtilladelse til et maskinhus på Tingskovvej 23.

 

Sagsbeskrivelse:

10. august 2017 er meddelt tillæg til eksisterende miljøtilladelse til opførelse af et nyt maskinhus på Tingskovvej 31, 7000 Fredericia.

 

Klagefristen udløb den 7. september 2017, og der er ikke indkommet klager.

 

Servicemålet for denne type afgørelser er 110 dage. Sagsbehandlingstiden var 64 dage fra ansøgningen var fuldt oplyst.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vurdering fremgår af afgørelsen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 58 Orienteringssag: Ny bekendtgørelse vedr. bekæmpelse af kæmpebjørneklo

Sagsresumé

Den nye bekendtgørelse vedrørende bekæmpelse af Kæmpe bjørneklo betyder, at kommunerne ikke længere kan politianmelde lodsejere, der ikke efterkommer et påbud om at fjerne Kæmpe bjørneklo på deres grund, men i stedet for kan fjerne planterne på borgerens regning. Den gældende indsatsplan fra 2010 skal derfor revideres.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2010 vedtog Miljøudvalget en indsatsplan for bekæmpelse af kæmpebjørneklo, der bl.a. giver kommunen mulighed for at politianmelde lodsejere, der ikke efterkommer et påbud om at fjerne bjørneklo på deres grund.

 

Bekendtgørelse nr. 842 om bekæmpelse af kæmpebjørneklo trådte i kraft den 1. juli 2017. Det medfører, at der skal ske en ændring af hidtidig praksis i Fredericia Kommune, da kommunerne nu ikke har samme mulighed for håndhævelse som tidligere. I stedet for politianmeldelse/bødestraf kan kommunerne nu vælge at bekæmpe Kæmpe bjørneklo på lodsejerens regning - med en umiddelbar maksimumtakst på 3,81 kr. pr. kvm.

 

Teknik & Miljø vil i foråret 2018 forelægge en udvalgssag med henblik på revidering af indsatsplanen og herunder afklaring på håndtering af indsatsen i Fredericia Kommune. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 59 Orientering om vejnettets tilstand

Sagsresumé

Der er i Fredericia Kommunes budget afsat i alt 9,66 mio. kr. til asfaltvedligeholdelse. 2,53 mio. kr. er bundet til Funktionskontrakt på vejene på landet og i de mindre byer. Resten anvendes til det øvrige vejnet. Efterslæbet for indeværende år samt investeringsbehovet for de kommende 10 år er beregnet, og det vurderes, at det nuværende budget bør bibeholdes.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har 391 km offentlig vej, heraf er 194 km udliciteret i en funktionskontrakt på 15 år. Funktionskontraktvejene er alle veje på landet samt vejene i de mindre byer uden for Fredericia.

Der er i Fredericia Kommunes anlægs- og driftsbudget afsat i alt 9,66 mio. kr. til asfalt vedligeholdelse. 2,53 mio. kr. er bundet til anvendelse til funktionskontrakten med Lemminkainen. Den resterende del anvendes til det øvrige vejnet.

 

 

Længde (km)

Vejkapital (mio.)

Efterslæb (mio.)

Budget

(mio.)

Funktionskontrakt veje

194

251,1

6,5

2,53

 

Byveje

197

451,9

6,5

7,13

Sum

391

 

13,0

9,66

 

Funktionskontrakt veje:

Der er udført en beregning for alle funktionskontrakt-vejene, og denne viser, at der ved udgangen af 2016 er 31 strækninger på i alt 9,8 km af de 194 km, der ifølge beregningen ikke opfylder kravene i forhold til funktionskontrakten. Disse veje besigtiges af Fredericia Kommune sammen med Lemminkainen for at vurdere, hvorvidt disse strækninger skal udbedres i 2017-2018. Fredericia Kommune betaler årligt 2,53 mio. for funktionskontrakten, som det ses er der et større efterslæb. Dette betyde, at de år, hvor efterslæbet er større end kontraktbeløbet, har Lemminkainen underskud på kontrakten, mens der senere vil være et overskud, når efterslæbet er mindre en kontraktbeløbet.

 

Byveje

Der er i anlægsbudgettet hvert år afsat 9,24 mio. kr. til vedligeholdelse af veje. Herudover er der på driftsbudgettet afsat 0,42 mio. kr.

 

Der er bundet 2,53 mio. kr. årligt til FU (funktionsudbudte veje). Der er således 7,13 mio. kr. årligt til vedligeholdelse af de 197 km veje i Fredericia by.

 

Efterslæbet på asfaltvedligeholdelse for de 197 km bynære veje er på 6,5 mio. kr. Dette er et beregnet investeringsbehov for indeværende år.

 

Årligt er der et investeringsbehov på 7-8 mio. kr. over de næste 10 år. Dette betyder, at der nogle år et større investeringsbehov end de afsatte midler i budgettet, mens der andre år er mindre behov. Dette udlignes ved muligheden for spar/lån.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at kommunens infrastruktur har fået et løft gennem de seneste år, men det er vigtigt fortsat at have fokus på området.

 

Teknik & Miljø vurderer, at budgettet bør bibeholdes på nuværende niveau, samt at udviklingen i investeringsbehovet bør følges for at sikre, at der ikke igen opstår et efterslæb.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 60 Orientering om fortov ved Korskærsvej og Baldersparken

Sagsresumé

Der udføres løbende fortovsrenovering i Kommunen, hvor fortovene er i dårlig stand. På lokaliteterne Korskærsvej og Baldersvej foretages der i forbindelse med renoveringen af fortovene en ændring af forholdene.

 

Disse ændringer foretages ud fra de forhold, der i dag er på lokaliteten.

 

Sagsbeskrivelse:

Korskærsvej:

Fortovet på en 330 meter lang strækning på Korskærsvej blev for ca. 1 år siden lagt om fra flise til grus belægning på grund af mange skader på flisebelægningen. Det blev vurderet, at dette var det sikreste i forhold til fare for faldskader. Der er kun få brugere af fortov på strækningen. Der er fortov i modsatte side af vejen. Der etableres nyt fortov fra jupitervej og frem til indgangen ved Indre Mission.

 

 

Baldersvej:

Fortovet er i dårlig stand. Parkering er vinkelret på kørebanen hvilket trafiksikkerhedsmæssigt ikke er hensigtsmæssigt. Bilerne holder således, at forenden rager ind over fortovet, så der er dårlig plads til fodgængere. Ligeledes rager bagenden på de parkerede biler udover kørebanearealet.

 

Følgende forventes udført. Parkeringsforbud i den vestlige side af Baldersvej fjernes, og der etableres langsgående parkering i begge sider af vejen. Eksisterende fortovsbredder bibeholdes.

 

Der afmærkes båse af hensyn til hensigtsmæssig parkering, så der ikke bliver parkeret for tæt på overkørsler.

 

Træer i østsiden med tilhørende bede (6 stk.) fjernes, og der retableres med asfalt.

 

Fortov repareres i nødvendigt omfang for at leve op til krav om jævnhed.

 

Det manglende fortov (30 meter) fra den sydlige overkørsel til social og sundhedsskolen etableres.

 

Bygherre på Baldersparken etablerer og bekoster overkørsler fra Baldersparken jf. overkørselstilladelse fra Fredericia Kommune.

 

Der vil efter denne renovering være 52 parkeringspladser på strækningen.

 

Hvis der ikke ændres på parkeringsforholdene vil der være 48 parkeringspladser.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Renovering forventes udført indenfor budgettet til renovering af fortove.

Vurdering

Korskærsvej:

Det er vurderet at løsningen med kun fortov i den ene side, samt fortov fra Jupitervej og frem til indgangen ved Indre Mission opfylder behovet i området. Teknik & Miljø vurdere at det er mere hensigtsmæssigt at anvende fortovsrenoveringsmidlerne på andre strækningen i Kommunen med større behov.

 

Baldersvej:

Det vurderes, at det er hensigtsmæssigt at ændre på vejens indretning i forbindelse med færdiggørelse af overkørslerne fra Baldersparken. Da den nuværende indretningen både giver problemer på fortovet og trafiksikkerhedsmæssigt er en dårlig løsning med biler, der skal bakke ud på en forholdsvis smal vej.

 

Det er vurderet, om træerne kan bevares i forbindelse med omlægning til længdeparkering i begge sider. Dette kan ikke lade sig gøre, da vejen er for smal. To biler vil ikke kunne passere hinanden.

 

Da der mod Baldersparken forventes etableret hæk, har Teknik & Miljø vurderet, at der stadig vil være et grønt præg i området.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at sagen tages til efterretning

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 19-09-2017

Taget til efterretning. Udvalget ønsker på førstkommende udvalgsmøde at få præsenteret et samlet overblik over påtænkte fortovsrenoveringer med henblik på en drøftelse af prioriteringen.

Punkt 61 Orientering (Lukket)