Økonomiudvalget - 18-06-2018

Referat
Dato:
Mandag, 18 juni, 2018 - 16:15
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Tirsdag, 20 juli, 2021 - 12:29

Punkt 89 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2018

Godkendt.

Punkt 90 1. budgetopfølgning 2018

Sagsresumé

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, udarbejder fagafdelingerne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.


Denne sag indeholder budgetopfølgningen for Økonomiudvalget og for hele kommunen, samt status på politiske ændringer i Budget 2018.


Der bliver samlet søgt om 4,9 mio. kr. i tillægsbevilling heraf vedrører -0,1 mio. kr. Økonomiudvalgets eget område.


Den samlede konklusion af budgetopfølgningen er et forværret resultat med 51,9 mio. kr. Både servicerammen og anlægsloftet er under pres. De primære årsager til det forværrede resultat er forbrug af spar/lån og tillægsbevillinger.


Den gennemsnitlige likviditet forbedres som følge af bedre resultat sidste år og periodiseringen af udgifter i indeværende år.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.


I bilaget ”Økonomisk oversigt 1. budgetopfølgning 2018” vises den aktuelle økonomiske situation efter 1. budgetopfølgning. Hovedtallene i budgetopfølgningen er i afsnittet økonomiske konsekvenser.

 

 

1. budgetopfølgning

 

Samlet set ansøger udvalgene om tillægsbevillinger for i alt 4,9 mio. kr., heraf -0,1 mio. kr. på Økonomiudvalgets eget område.


Alle sager fremgår af bilag ”1.budgetopfølgning 2018 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:


Senior- og Handicapudvalget anmoder om en tillægsbevilling på 3,0 mio. kr. vedrørende den centrale refusionsordning på Voksenservice, idet der forventes mindre statsrefusion. 


På Økonomiudvalgets eget område tilpasses budgettet med 0,7 mio. kr. vedrørende styrelsesvedtægt samt 0-stilling af forventet gevinst ved frikøb af grunddata for i alt 1,1 mio. kr., som følge af forsinket implementering af projektet.


Udover ovennævnte tillægsbevillinger indeholder budgetopfølgningen en lang række omplaceringer, herunder udmøntning af den centrale barselsfond, omplacering af minifleksjob, udmøntning af indkøbsbesparelsen m.m.

 

Evt. bevillingsmæssige konsekvenser af ovenstående tillægsbevillinger indarbejdes i budget 2019-2022.


Anlæg

Der er i budgettet afsat rådighedsbeløb til en række anlægsprojekter, der frigives iht. bilag ”Ansøgning om anlægsbevilling”.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser af budgetopfølgningen kan sammenfattes som følger:


Mio. kr. netto

1. budget-opfølgning ØK

1. budgetopfølgning

i alt

Serviceudgifter

  4,650

  5,654

Øvrige driftsudgifter

  3,000

Resultat af ordinær drift

  4,650

  8,654

Anlæg

 

  -4,772

Resultat skattefinansieret område

  -0,122

  3,882

Brugerfinansieret område (drift og anlæg)

  0,969

Resultat før finansielle poster

  -0,122

  4,851

 

Resultat i alt

 

 -0,122

 

  4,851

+ = udgift

 

 - = indtægt

 


Vurdering

Budgetopfølgningens indhold:

Økonomi og Personale vurderer, at kommunens principper for økonomistyring er overholdt i budgetopfølgningen.


Kommunens økonomi:

Forventet regnskab udviser et underskud på resultatet på i alt 79,3 mio. kr. Det er en forværring på 52,1 mio. kr. i forhold til det oprindelige budget. Merforbruget dækker over dels forbrug af spar/lån dels tillægsbevillinger afgivet i denne budgetopfølgning og tidligere.

Økonomi og Personale henleder opmærksomheden på, at serviceramme og anlægsloft er under pres i det forventede regnskab. Servicerammen forventes overskredet med 4,8 mio. kr. og anlægsloftet med 116,4 mio. kr. Ved overskridelser er der risiko for sanktioner, såfremt kommunerne under ét overskrider.

Særligt Børne- og Skoleudvalget er under pres som følge af mellemkommunale udgifter til specialundervisning. Ved regnskabsaflæggelsen blev det besluttet, at området skulle analyseres nærmere. Analysen vil indgå i den kommende budgetlægning.

Også Miljø- og Teknikudvalget oplever et udgiftspres, og forventningen er, at lånet af kommende års budget øges med 1,6 mio. kr. og vil med årets udgang udgøre i alt 5,9 mio. kr.

For øvrige driftsudgifter er der merudgifter på 3,0 mio. kr. for særligt dyre enkeltsager og 7,0 mio. kr. vedr. overførselsudgifter til forsikrede ledige. På særligt dyre enkeltsager er udgiften pr. sag faldende, hvorved kommunen mister refusion. Samtidig er antallet af sager stigende. For de forsikrede ledige er det besluttet, at arbejdsmarkedsområdet skal analyseres nærmere, og udgifterne til de forsikrede ledige vil indgå heri.

På anlægssiden skyldes merforbruget dels forbrug af spar/lån, dels tidligere afgivne tillægsbevillinger. Forbruget af spar/lån sker primært på projekterne sundhedshus, bygningsvedligehold, udviklingen af Fredericia Idrætscenter, supercykelsti m.m. Tillægsbevillingerne er primært givet til jordkøb/byggemodning, Fredericia Idrætscenter, stadion m.m.

Kassebeholdningen overholder fortsat byrådets målsætninger og udgør i gennemsnit 318 mio. kr. ved årets udgang. Det er en forbedring i forhold til det vedtagne budget som følge af det forbedrede regnskabsresultat i 2017 samt ændret periodisering af udgifterne i 2018.


Status på politiske ændringer i Budget 2018:

Ud over politiske budgetmæssige ændringer, indeholder statussen også andre tiltag i forbindelse med budgetvedtagelsen, f.eks. analyser og afrapporteringer. Implementering af ændringerne er i hovedtræk igangsat eller forventes igangsat i løbet af 2018. Enkelte mangler prioritering i fagudvalget inden igangsætning.


Status ved 1. budgetopfølgning på samtlige politiske ændring i Budget 2018 fremgår af vedlagte bilag ”Politiske ændringer i Budget 2018 – status pr 1 BO”.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:


1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til byrådet

Beslutning i Byrådet den 18-06-2018

Godkendt.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2018

Økonomiudvalget ser med alvor på, at kommunen er på vej til at overskride rammerne for anlægs- og serviceudgifter. Derfor indstilles følgende over for byrådet:

1.  Administrationen anmodes om at følge udviklingen i anlægsudgifterne nøje i den kommende tid og rapportere herom løbende til Økonomiudvalget.


2.  De stjernemarkerede projekter på anlægsbudgettet for i alt 68,0 mio. kr. overflyttes fra budget 2018 til 2019.


3.  Administrationen følger kommunernes samlede forbrug i 2018 ved 2. budgetopfølgning og anbefaler på den baggrund byrådet hvilke yderligere anlægsopgaver, der kan flyttes til 2019.


4.  Der sættes ikke gang i nye anlægsopgaver, før partierne bliver enige herom i forbindelse med budgetlægningen for 2019. Samtidig er der som udgangspunkt ikke plads til flere tillægsbevillinger på såvel drift som anlæg i 2018.

5.  I kommuneaftalen mellem regeringen og KL er der aftalt en midtvejsregulering af bloktilskuddet bl.a. som følge af mindre stigninger i lønninger og priser end forudsat. Økonomiudvalget indstiller, at det kommunale budget nedjusteres med vores andel af midtvejsreguleringen.

6.  Byrådet har i deres vision særlig fokus på den smidige og effektive organisation. Som led i at formindske presset på servicerammen anbefaler Økonomiudvalget, at der holdes igen med at bruge opsparede midler, mens alle opslag af stillinger indenfor ledelse og administration indtil videre skal godkendes af kommunaldirektøren.


Bruttoanlægsramme  -  status pr. 1. budgetopfølgning.

Økonomi og Personale 18.06.2018

 

 


Alle beløb i hele 1.000 kr.

Korrigeret budget 2018

Teknik

Udskydes til senere

Korrigeret anlægs-ramme

 

Udgifter

Udgifter

Udgifter

Udgifter

Samlet resultat

295.178

-19.221

-48.738

227.219

By og plan, skatteanlæg

33.587

-480

-11.000

22.107

(*)

Byfornyelsesprojekter

19.838

0

-7.700

 

12.138

(*)

Infrastruktur Taulov

1.448

 

500

1.948

 

Nedrivning af ejendomme

-166

-480

 

-646

 

Cykelsti Adelvej

-293

 

 

-293

(*)

Kommunal andel af anlæg Fredericia C

1.978

 

-1.200

778

 

Supercykelsti til Middelfart

5.041

 

 

5.041

 

Lyskryds ved Snaremosevej

2.750

 

 

2.750

(*)

Analyse trafik & erhvervsudvik Danmark C

1.000

 

-700

300

(*)

Cykelstier Kolding Landevej og Sjællandsgade

2.000

 

-1.900

100

By og plan, jordforsyning anlæg

10.687

0

-9.817

870

(*)

Byggemodning - diverse

687

 

-567

120

(*)

Byggemodning Østergade

10.000

 

-9.250

750

Miljø og teknik, skatteanlæg

43.137

0

-11.340

31.797

 

Naturplan

1.208

 

 

1.208

(*)

Fortove, brobygværker og vejens udstyr i øvrigt

19.156

0

-3.490

15.666

 

Køretøjer Entreprenørgården

5

 

 

5

 

Trafiksikkerhedsby

2.507

 

 

2.507

(*)

Ny belysningsplan

15.121

 

-4.000

11.121

 

Ændring af linje 7

145

 

 

145

*

Midler til sikre skoleveje/cykelstier

1.000

 

-1.000

0

(*)

Renovering af parkeringsfaciliteter FIC

2.350

 

-2.000

350

(*)

Pulje til opretholdelse pasningsgaranti

286

 

-250

36

(*)

Legepladser, skolegårde og udearealer

1.359

 

-600

759

Børn og unge, skatteanlæg

8.729

0

-1.989

6.740

 

Renovering og forskøn. af skoler

159

 

 

159

*

Udvikling af profilinstitutioner

489

 

-489

0

 

Pulje til opgradering af unge-miljøer

96

 

 

96

(*)

Anlægspulje skoletoiletter

2.985

 

-1.500

1.485

 

Renovering med særlig fokus på toiletter

1.000

 

 

1.000

 

Ren. Kirstinebjergskolens svømmehal

4.000

 

 

4.000

Kultur og idræt, skatteanlæg

50.620

0

-1.283

49.337

*

Vedligeholdelse idræts- og svømmehaller

1.283

 

-1.283

0

 

Depotgården

693

 

 

693

 

Klimaskærme idrætsfaciliteter

1.276

 

 

1.276

 

Flytning af pavillon - spejdere

87

 

 

87

 

Anlægspulje til idrætslivet

35

 

 

35

 

Fæstningscenter - forundersøgelse

190

 

 

190

 

Udvikling af Fredericia Idrætscenter

42.465

 

 

42.465

 

Renseanlæg Fredericia Idrætscenter

239

 

 

239

 

Varme i banen stadion

4.352

 

 

4.352

Voksenservice, skatteanlæg

1.314

0

0

1.314

 

Udviklingspulje, Voksenservice

814

 

 

814

 

Hjemliggørelse af Kobbelgaarden

500

 

 

500

Senior, skatteanlæg

2.507

0

-750

1.757

 

Teknologipuljen

795

 

 

795

 

IT-værktøjer

512

 

 

512

(*)

Flere plejeboliger, serviceareal

400

 

-350

50

*

Pulje, Transport ældre og udsatte

400

 

-400

0

 

Renovering/Cykelskur, Øster Elkjær

400

 

 

400

Administration, skatteanlæg

88.486

-3.904

-7.220

77.362

(*)

Udvikling forhal og Rådhusplads

440

 

-380

60

(*)

Udvendig bygningsvedligeholdelse - pulje

33.796

-3.596

900

31.100

 

Salg af ejendomme - resterende udgifter

308

-308

 

0

 

Køretøjer Transportoptimering

-115

 

 

-115

(*)

Udvikling af sundhedshus

26.561

 

-5.240

21.321

(*)

Udvendig bygningsvedligehold - energilån

26.356

 

-2.500

23.856

 

Handicapbololig Martine Christoffersens Vej

530

 

 

530

 

Tilskud TrekantBrand drikkevandfor-Gudsø

610

 

 

610

Administration, jordforsyningsanlæg

20.453

-4.032

-1.641

14.780

(*)

Diverse byggemodninger, salgsudgifter

2.435

 

-1.250

1.185

 

Byggemodning Østergade

7.650

 

 

7.650

 

Lukket

5.595

 

 

5.595

 

Lukket

4.382

-4.032

 

350

*

Pulje til køb af jord

391

 

-391

0

Administration, Danmark C anlæg

35.658

-10.805

-3.698

21.155

 

Dronningens Kvarter (E4)

66

 

 

66

(*)

Handl.pl. erhv.etab./markedsf. Danma

1.357

 

-500

857

 

Prinsessens Kvarter (E5)

14.936

-10.805

 

4.131

 

Prins Georgs Kvarter (E2)

39

 

 

39

 

Kongens Kvarter (CE1)

2.940

 

 

2.940

 

Videnpark (E1)

4.226

 

 

4.226

 

Lukket

5.040

 

 

5.040

 

Lukket

2.350

 

 

2.350

(*)

Lukket

4.455

 

-3.198

1.257

 

Lukket

249

 

 

249

 

 

 

 

 














Beslutning i Økonomiudvalget den 11-06-2018

Budgetopfølgningen anbefales. Spørgsmålet om overholdelse af rammer for serviceudgifter og anlægsudgifter genoptages på et ekstraordinært økonomiudvalgsmøde den 18. juni 2018.

Punkt 91 Eventuelt

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller