Økonomiudvalget - 19-06-2017
Punkt 78 Godkendelse af dagsorden
Sagsresumé
Sagsbeskrivelse:
Indstillinger
Fagafdelingen indstiller
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-06-2017
Godkendt.
Punkt 79 Støttesag - skema B, Boligkontoret Fredericia
Sagsresumé
Sagsresume:
Forøgelse af anskaffelsessum og grundkapital ved skema B, Boligkontoret Fredericia C
Sagsbeskrivelse:
Fredericia Kommune meddelte på Byrådets møde den 5-12-2016 tilsagn til Boligkontoret Fredericia til opførsel af 41 almene familieboliger, beliggende på Fredericia C. Der blev godkendt en anskaffelsessum på 88.569.000 kr. heraf udgjorde det kommune grundkapital indskud 8.859.900 kr.
Anskaffelsessum mv. blev opgjort efter de gældende rammebeløb for maksimumsbeløb, som hvert år udmeldes fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvorunder det almene byggeri hører. Satserne beregnes fra påbegyndelsesår for byggeriet.
Boligselskabet har anmodet om at kunne anvende rammebeløb for 2017, idet byggeriet påbegyndes i 2017. Det betyder en stigning i den samlede anskaffelsessum på kr. 900.000 og dermed en stigning på kr. 90.000 for den kommunale grundkapital.
Økonomiske konsekvenser
Tekst |
TB 2017 |
TB 2018 |
TB 2019 |
TB 2020 |
TB 2021 |
Anlægs- |
Fri- |
Kommunalt grundkapitalindskud |
0,090 |
|
|
|
|
0,090 |
0,090 |
Støttesagsgebyr |
|
|
|
|
|
|
|
I alt (- = kasseindlæg/ |
0,090 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
|
|
Vurdering
Når der ikke sker ændring i anskaffelsessum, eller væsentlige ændringer i støttesagen vil godkendelse af skema B normalt godkendendes administrativt.
Såfremt skema B skal godkendes med rammebeløb for 2017, således at der sker en stigning i den samlede anskaffelsessum på kr. 900.000 og dermed en stigning på kr. 90.000 for den kommunale grundkapital. Dette vil skulle behandles af Byrådet, idet beslutninger om påtagelse af garantiforpligtigelser træffes af kommunalbestyrelsen jf. § 41 i lov om kommuners styrelse.
Selv om godkendelsen af projektet er sket i 2016, er det muligt for boligselskabet af anmode om at anvende rammebeløb for 2017, da 2017 er påbegyndelsesår, men det kræver kommunalbestyrelsens godkendelse.
Anskaffelsessum vil tilrettet være 89.469.000 kr., og heraf udgør det kommunale grundkapitallån 8.946.900 kr.
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller:
Fællessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget over for Byrådet at anbefale, at det besluttes, at kommunen meddeler tilsagn til anvendelse af rammebeløb for 2017 og godkender en anskaffelsessum på 89.469.000 kr., og heraf udgør det kommunale grundkapitallån 8.946.900 kr. |
Kommunen påtager sig endvidere en kommunal garanti for den del af lånet, som ligger ud over 60 % af ejendommens værdi.
At budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer. |
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-06-2017
Anbefales.
Punkt 80 Licitationsresultat for tilbygning til Fredericia Idrætscenter
Sagsresumé
Sagsbeskrivelse:
Der er i budget 2017 og 2018 afsat i alt 25,000 mio. til ny tilbygning og udvikling af Fredericia Idrætscenter.
Budgettet anvendes til nyt indgangsparti med bl.a. loungefaciliteter og nye omklædningsrum samt udvidelse af hal 1. Dertil kommer forbedring og vedligehold, der alligevel skulle foretages indenfor en årrække, fx nyt tag. Her kan omprioriteres indenfor planlagt periodisk vedligehold. Endelig foretages der yderligere investeringer, så muligheden for at udnytte det moderniserede anlæg kan bruges til større events som koncerter mv. De relevante parter, der bruger hallens funktioner har været inddraget i processen.
Ejendomsafdelingen har udbudt opgaven i samarbejde med Fredericia Idrætscenter, til 4 totalentreprenører, med tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Ejendomsafdelingen har sammen med den tilknyttede bygherrerådgiver vurderet de indkommende tilbud. Det økonomisk mest fordelagtige tilbud er afgivet af CJ Anlæg A/S og beløber sig til 36,300 mio. Efter forhandlinger med CJ Anlæg A/S lyder den samlede kontraktsum på 34,000 mio.
Det nye indgangsparti og udvidelsen af hal 1 er forventeligt klar til brug den 1. august 2018 og vil også indeholde nyt tag på hal 1 samt automatisk brandalarmeringsanlæg (ABA).
Økonomiske konsekvenser
Den samlede udgift for etablering af nyt indgangsparti samt udvidelse af hal 1 beløber sig således til 34,000 mio.
3,000 mio. kr. kan optages som energilån, hvor den forbedrede drift betyder mindre udgifter til el, vand og varme. Lånet er selvfinansieret, da den årlige besparelse udgør 0,120 mio. kr.
3,000 mio. kr. kan omprioriteres i puljerne planlagt periodisk vedligehold samt genopretning. Omprioriteringen i puljerne kan ske ved at fremrykke i forvejen planlagt vedligeholdelse.
3,000 mio. kr. foreslås finansieret fra investeringspuljen.
Der er tidligere frigivet 0,185 mio. kr. i forbindelse med 3. budgetopfølgning 2016.
Tekst |
TB 2018 |
TB 2019 |
TB 2020 |
TB 2021 |
Anlægs- |
Fri- |
XA-40063 (udvikling af FIC) |
9,000 |
|
|
|
33,815 |
33,815 |
XA-50035 (udv. bygningsvedligehold) |
-3,000 |
|
|
|
-3,000 |
|
Energilån |
-3,000 |
|
|
|
-3,000 |
-3,000 |
Renter og afdrag |
0,120 |
0,120 |
0,120 |
0,120 |
|
|
Driftsbesparelse |
-0,120 |
-0,120 |
-0,120 |
-0,120 |
|
|
I alt (- = kasseindlæg/ |
3,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
|
|
Vurdering
Det vurderes, at merudgifterne er nødvendige for at kunne overholde byggefristen til 1. august 2018.
Indstillinger
Kommunaldirektøren indstiller, at:
- Budgettet tilrettes med de under økonomiske konsekvenser anførte ændringer.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-06-2017
Anbefales.