Økonomiudvalget - 23-01-2017

Referat
Dato:
Mandag, 23 januar, 2017 - 16:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Fredag, 19 august, 2022 - 15:00

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Godkendt.

Tillægsdagsorden godkendt. Punkt 165 optages på dagsorden som nr. 164.

Punkt 2 Aktionærrollen - Ordinære generalforsamlinger 2017

Sagsresumé

Sagen indeholder en status for de selskaber som Fredericia Kommune er aktionær i og der lægges op til, at eventuelle spørgsmål, der ønskes stillet på selskabernes ordinære generalforsamling afklares.

Sagsbeskrivelse:


Fredericia Kommune har aktionærinteresser i følgende selskaber:

  1. ADP A/S.
  2. Kommunernes Pensionsforsikring A/S (SAMPENSION).
  3. Billund Lufthavn A/S.
  4. FredericiaC Arealudviklingsselskab P/S.
  5. Fredericia Spildevand A/S.

Sagen forelægges økonomiudvalget som en statussag på selskabernes økonomi forud for de ordinære generalforsamlinger, med udgangspunkt i de senest godkendte årsrapporter og eventuelt med henblik på, at økonomiudvalget kan beslutte om der skal stilles spørgsmål til de forestående ordinære generalforsamlinger, der afholdes i selskaberne.


Det bemærkes, at økonomiudvalget på byrådsmødet den 8. april 2002 har fået delegeret kompetencen til at træffe beslutninger om Fredericia Kommunes forhold som aktionær.


1: ADP A/S.


Mio. kr.

2015

2014

2013

Nettoomsætning

112,3

114,8

112,1

Årets resultat

13,2

31,9

35,3

Egenkapital

608,4

599,7

580,4


Fredericia Kommunes ejerandel af aktiekapitalen på 25,0 mio. kr. udgør 22,3 mio. kr., svarende til 89 %.


Den samlede godsomsætning


2015

2014

2013

Mio. tons

9,5

10,1

11,3


Der er sket et fald på 0,6 mio. tons i forhold til 2014, svarende til et fald på ca. 6 %. Der er udsving på en række af segmenterne i den samlede godsomsætning. Det nævnes i regnskabet, at aktiviteterne vedrørende enhedslaster som containere på grund af omlægning af ruter samt global afmatning og konkurrence i et prispresset marked samt ro/ro qua udskiftning til mindre færge, har været faldende i forhold til 2014.


I 2015 har antallet af skibsanløb udgjort 1.562 mod 1.963 i 2014.  


Årets resultat på 13,2 mio. kr. er under det forventede resultat på 25,0 mio. kr. i ½ års regnskabet. Dette henføres i ledelsens beretning til en række væsentlige forhold omkring nedskrivning af bygninger, som i forbindelse med arealdisponeringsplanen nedrives i 2016 og dermed ikke forventes at være indtægtsskabende samt afskrivning af tilgodehavende hos Andresen Towers i forbindelse med selskabets konkurs. Disse forhold har påvirket årets resultat med 16,6 mio. kr.


Årsrapporten 2015 er godkendt af direktion og bestyrelse, og revisionen har ikke givet anledning til forbehold.
 

Der afholdes normalt generalforsamling i ADP A/S samt datterselskaberne medio april.


 2: Kommunernes Pensionskasse A/S (SAMPENSION).

 

Mio kr.

2015

2014

2013

Præmieindtægt

8.597

7.758

8.125

Årets resultat

-412

90

-2.624

Egenkapital

6.975

9.250

9.460


Fredericia kommunes ejerandel udgør 5.000 kr. af selskabets aktiekapital på 800.000 kr., svarende til 0,6 %.


Der er sket en stigning i årets præmieindtægter. Hovedårsagerne hertil er et vundet pensionsudbud sidst i 2014, som har påvirket indbetalingerne i 2015 meget positivt, ligesom forbedrede overenskomster medførte øgede pensionsbidrag.


Årets negative resultat henføres primært til forhold omkring tildeling af bonuskapital til kunderne med 446 mio. kr., som i henhold til regnskabsreglerne skal omkostningsføres. Når der ses bort fra omkostningen til bonuskapital er årets resultat lidt højere end forventet.


Revisionen af årsrapporten 2015 har ikke givet anledning til forbehold.

Forslag fra aktionærerne, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være fremsendt til selskabet mindst 6 uger før afholdelse af generalforsamlingen. Det bemærkes i øvrigt, at stemmeafgivelse kan ske ved fuldmagt.


3: Billund Lufthavn A/S.

 

Mio kr.

2015

2014

2013

Nettoomsætning

649,2

621,1

591,4

Årets resultat (før skat)

43,6

21,5

24,2

Egenkapital

452,8

395,9

387,0


Fredericia Kommunes ejerandel udgør 6,9 mio. kr. af den samlede aktiekapital på 100,0 mio. kr., svarende til 6,9 %. 

Udvikling i passagerer/fragt:


2015

2014

2013

Passager (tusind)

2.909

2.852

2.829

Fragt (tusind tons)

63

63

63


Passagertallet i 2015, er ny rekord, for 6. år i træk. Stigningen kan henføres til stigning på udenrigsruterne mens der er tale om et lille fald i indenrigstrafikken. Luftfragten er netto steget med 0,7 % i forhold til 2014.

Ledelsen betegner resultatet som bedre end forventet og meget tilfredsstillende.

Revisionen af årsrapporten 2015 har ikke givet anledning til forbehold.

Forslag fra aktionærerne må for at komme til behandling på den ordinære generalforsamling være indgivet til bestyrelsen senest 6 uger før generalforsamlingens afholdelse.

 

4: FredericiaC Arealudviklingsselskab P/S.

 

Til orientering kan oplyses, at der rent selskabsretligt kræves et komplementarselskab (FredericiaC Komplementar A/S) for at der kan etableres et P/S (Partnerselskab). Komplementarselskabet har ingen aktiviteter og er alene etableret for at sikre den selskabsretlige forudsætning, at der skal være en komplementar i.f.t et partnerselskab. Der redegøres ikke nærmere for FredericiaC Komplementar A/S da det er driftsselskabet FredericiaC Arealudviklingsselskab P/S, hvori alle aktiviteterne ligger.


Mio kr.

2015

2014

2013

Nettoomsætning

11,2

1,2

1,5

Årets resultat

-16,3

-8,0

-8,5

Egenkapital

448,5

406,6

384,6


Fredericia Kommunes ejerandel udgør 25 % af aktiekapitalen på 60,513 mio. kr.


FredericiaC Arealudviklingsselskab P/S har en tidshorisont for byudvikling og byomdannelse af arealerne langs Gl. Havn frem til 2035. I denne type aktiviteter er det sædvanligt, at økonomien de første år er præget af en række investeringer i udvikling, salg og byggemodning, og at der først på længere sigt genereres indtægter. Projektets første grundsalg er gennemført i 2015.


Ledelsen anser årsresultatet for tilfredsstillende og på niveau med det forventede.


Revisionen af årsrapport 2015 har ikke givet anledning til forbehold.


Spørgsmål til ordinær generalforsamling skal fremsendes til selskabet i så god tid, at emnet kan optages på dagsordenen for den ordinære generalforsamling.

 

5: Fredericia Spildevand A/S.

1.000 kr.

2015

2014

2013

Nettoomsætning

113.389

110.923

116.551

Årets resultat

-4.715

600

8.690

Egenkapital

2.575.916

2.580.631

2.580.030


Selskabet er 100 % ejet af Fredericia Kommune. Aktiekapitalen er på 25,0 mio. kr.


I 2015 er der saneret ca. 4,9 km eksisterende ledninger samt anlagt ca. 8,6 km. nye kloakledninger. Herudover er der foretaget en række mindre investeringer i renovering af pumpestationer og bygværker. 


På renseanlægget er alle krav til spildevandsrensning og slam til landbrugsjord overholdt i 2015. Der er arbejdet med at kortlægge samt reducere lugtudfordringer på renseanlægget. Der er etableret nye overdækninger, udført tætninger samt etableret kraftigere proces- og komfortventilation i proceshaller samt i bygninger.


Selskabet er part i en verserende skattesag vedrørende de skattemæssige indgangsværdier på anlægsaktiverne i forbindelse med overgang til skattepligt i 2009. Selskabet har anvendt den reguleringsmæssige åbningsbalance udmeldt af Konkurrencestyrelsen som indgangsværdier. SKAT har nedsat de skattemæssige indgangsværdier med 2.116 mio. kr. 


I 2014 har Landsskatteretten afgivet en principiel afgørelse om vilkårene for overgang til skattepligt og de skattemæssige indgangsværdier, som er i overensstemmelse med SKAT´s afgørelser.


Selskabet er ikke enig i Landsskatterettens afgørelse og afventer de principielle sager, som er indgivet for Landsretten.


Selskabet har jf. note til regnskabet betalt de foreløbige skatter for indkomstårene 2009-15 opgjort på SKAT´s grundlag og afventer sagens udfald.


Det er ledelsens opfattelse, at der ikke påhviler selskabet yderligere skatteforpligtigelser ud over de i regnskabet oplyste.


Årsrapporten 2015 er godkendt af direktion og bestyrelse, og revisionen har ikke givet anledning til forbehold.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Økonomi og personale indstiller til økonomiudvalget,

1. At træffe beslutning om, hvilke spørgsmål der eventuelt skal fremsendes til selskaberne, med henblik på optagelse på dagsordenen for ordinær generalforsamling, og

2. At udpege en stemmebærer til generalforsamlingerne i de enkelte selskaber (ADP A/S, Billund Lufthavn A/S, FredericiaC Arealudviklingsselskab A/S og Fredericia Spildevand A/S).

3. At borgmesteren bemyndiges til at afgive stemme ved fuldmagt f.s.v.a den ordinære generalforsamlinger i Kommunernes Pensionsselskab A/S.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Økonomiudvalget godkender:


1.  At borgmester Jacob Bjerregaard udpeges som stemmebærer til generalforsamlingerne i ADP A/S, Billund Lufthavn A/S, FredericiaC Arealudviklingsselskab A/S og Lars Ejby udpeges som stemmebærer til generalforsamlingen i Fredericia Spildevand A/S.


3. At borgmesteren bemyndiges til at afgive stemme ved fuldmagt f.s.v.a den ordinære generalforsamlinger i Kommunernes Pensionsselskab A/S.

Punkt 3 Ændret vederlagsbekendtgørelse for politikere

Sagsresumé

Vederlagsbekendtgørelsen er ændret pr. 1. januar 2017, hvorefter borgmesterens vederlag stiger med 31,4 %. Vederlag til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlag er fastsat som procenter af borgmesterens vederlag og vil altså stige automatisk, medmindre andet besluttes. I denne sag skal der tages stilling til, om vederlagene skal stige eller ej.

 

Sagsbeskrivelse:
Reglerne for vederlag til byrådspolitikere er fastsat i bekendtgørelse om vederlag, diæter, pension m.v. for varetagelsen af kommunale hverv (vederlagsbekendtgørelsen). Der har længe været debat om, at vederlagene ikke har fulgte den normale lønudvikling i samfundet. For menige byrådsmedlemmer blev der rettet op herpå i 2014, hvor de faste vederlag steg med 29,2 %. Turen er nu kommet til borgmestrene. Vederlagsbekendtgørelsen er ændret pr. 1. januar 2017, hvorefter borgmesterens vederlag stiger med 31,4 %.

 

Byrådet har tidligere besluttet, at summen af vederlag til viceborgmestre skal udgøre vederlagsbekendtgørelsens maksimum, nemlig 10 % af borgmesterens vederlag. Vederlagene vil med andre ord automatisk stige, medmindre andet besluttes.

 

Vederlag til udvalgsformænd og næstformænd er fastsat i kommunens styrelsesvedtægt som en procentdel af borgmesterens vederlag. Vederlagene vil med andre ord automatisk stige, medmindre styrelsesvedtægten ændres.

 

Endvidere udbetales der udvalgsvederlag til ”menige” udvalgsmedlemmer. Summen af vederlag til udvalgsformand og næstformænd samt udvalgsvederlag har hidtil været fastsat til bekendtgørelsens maksimum, nemlig 305 % af borgmesterens vederlag. Udvalgsvederlagene vil med andre ord også stige automatisk, medmindre andet besluttes.

 

KL har fulgt den normale praksis for stigende udgifter i kommunerne og har anmodet om kompensation via bloktilskuddet. Hvorvidt kommunerne kompenseres helt eller delvist vides ikke i skrivende stund.

 

Byrådet står altså med valget imellem at lade vederlagene til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlagene stige, eller alternativt ændre styrelsesvedtægten samt beslutte ændrede vederlag til viceborgmestre samt udvalgsvederlag. Normalt skal en kommune have truffet beslutning om ændringer af vederlagene inden 1. januar, men Økonomi- og Indenrigsministeriet har givet dispensation til at kommunerne kan vente med at træffe beslutning til udgangen af januar. Ændringer af styrelsesvedtægten kræver 2 behandlinger i byrådet med minimum 6 dages mellemrum. 

Økonomiske konsekvenser

Merudgiften til borgmesterens vederlag udgør ca. 235.000 kr. årligt, som indarbejdes i 1. budgetopfølgning og i budgetlægningen for de kommende år.

 

Evt. merudgift til viceborgmestre, udvalgsformænd og næstformænd samt udvalgsvederlag udgør i alt 742.000 kr., som indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning, såfremt styrelsesvedtægten fastholdes.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller:

  1. at de økonomiske konsekvenser af stigningen i borgmesterens vederlag indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning
  2. at der tages stilling til om øvrige vederlag skal stige eller ej, herunder om styrelsesvedtægten skal ændres
  3. at merudgifter vedr. øvrige vederlag indarbejdes i budgetopfølgning og budgetlægning, såfremt det besluttes, at vederlagene skal stige.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Punkt 4 Betalingsparkering på taget ved Fredericia Jobcenter i Danmarksstræde

Sagsresumé

I forbindelse med renoveringen og udbygningen af den bygning, der rummede det gamle Føtex, hvor bl.a. Jobcentret nu har til huse, er der fortsat en parkeringsplads på toppen af en del af bygningen. Parkeringspladsen har adgang fra Danmarksstræde.


Teknik & Miljø anbefaler, at der indføres betalingsparkering på pladsen, og at der etableres signalregulering for at undgå farlige situationer ved op- og nedkørsel ad rampen.


Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har indgået en lejeaftale med ejeren af den bygning, der tidligere rummede det gamle Føtex og nu rummer bl.a. kommunens jobcenter. Lejeaftalen indebærer, at kommunen råder over en p-plads med i alt 27 pladser på taget af dele af bygningen.

For at regulere trafikken ad rampen til/fra pladsen er det nødvendigt med signalregulering, da to biler ikke kan passere hinanden på rampen. Der har tidligere været signalregulering, men denne blev taget ned i forbindelse med renoveringen af bygningen.

For at sikre p-pladser til besøgende i Jobcenteret og til kunder i gågaderne kan der indføres betalingsparkering på pladsen. Taksten vil være den samme som på de øvrige betalingsparkeringspladser i midtbyen.

Teknik & Miljø har vurderet nærmere på denne mulighed og har i den forbindelse indhentet tilbud på levering af signalanlæg og betalingsautomat:

-  Signalanlæg til styring af kørslen på rampen:

o  Anlægspris:   85.000 kr.

o  Årlig drift:  10-15.000 kr.


-  Betalingsautomat:

o  Anlægspris:   118.450 kr.

o  Årlig drift:  5.000 kr.

Økonomiske konsekvenser

Udgifterne til anlæg og den fremtidige drift kan finansieres ved indtægterne fra betalingsparkeringen. Dette kan derfor ses som 0-sag for kommunen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at betaling for parkering på pladsen vil give den nødvendige udskiftning på pladsen og dermed forbedre parkeringsforholdene samt de trafikale forhold i området.


Alternativt til betaling på pladsen kunne der indføres tidsbegrænset parkering. Dette vil også give udskiftning på pladsen, men Teknik & Miljø vurderer, at der er behov for længere parkering, end det er muligt ved en tidsbegrænsning på de sædvanlige 2 timer, som benyttes på en række af kommunens øvrige parkeringspladser i Midtbyen.


Teknik & Miljø anbefaler på den baggrund en løsning med betalingsparkering på pladsen.


Teknik & Miljø vurderer under alle omstændigheder, at det er nødvendigt at etablere signalregulering for at undgå farlige situationer ved op- og nedkørsel ad rampen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor økonomiudvalget og byrådet,


  1. at der opsættes signalregulering til rampen

  1. at der indføres betalingsparkering på pladsen

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Indstillingen blev tiltrådt.

Punkt 5 Nedklassificering af vandløb i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget besluttede den 23. februar 2016 at udsætte sagen omkring vandløbsnedklassificering med henblik på yderligere belysning af sagen samt yderligere dialog med de berørte lodsejere. Siden er der sket følgende:

 

-  Syn og fotoinspektion af de omhandlede vandløb

-  Vedligeholdelse, så vandløbene overholder regulativerne mht. skikkelse

-  Dialog og besigtigelser med de berørte lodsejere

-  Høring af lodsejerne over udkast til afgørelse


De 6 bemærkninger vedrørende 4 vandløbsstrækninger, der er indkommet i forbindelse med høringen, giver ikke Teknik & Miljø anledning til at anbefale, at nogle af nedklassificeringerne droppes.


Men efterfølgende dialog med lodsejerne giver anledning til, at rørledning fra Himmerigshuse til Sønderbygaard udsættes, da der er behov for yderligere undersøgelser.


Det tidligere forslag om nedklassificering af en strækning af Egeskov Bæk trækkes tilbage af andre årsager.


Teknik & Miljø anbefaler således, at der træffes beslutning om nedklassificering af 11 vandløb, hvorved det sikres,


-  at de kommunale vandløb herefter alene er de vandløb, hvor der er offentlige interesser

-  at sammenlignelige vandløb fremover vil være klassificeret ens

-  at der er grundlag for en stærkt tiltrængt revision af regulativerne for de offentlige vandløb

 

Sagsbeskrivelse:

For offentlige vandløb skal vedligeholdelsens omfang fastsættes i regulativer, som udgør retsgrundlaget for administrationen af vandløbet. Fredericia Kommunes vandløbsregulativer trænger meget til at blive revideret på grund af utidssvarende udformning og indhold. Desuden er tidsfristen for revision af regulativerne overskredet. Før regulativrevisionen igangsættes, vil det være hensigtsmæssigt, at der tages politisk stilling til, hvilke vandløb der skal være klassificeret henholdsvis som offentlige vandløb og private vandløb. Dette er nødvendigt for, at der kan udarbejdes nye regulativer, der er tidsvarende og lovlige. Samtidig vil det kunne sikres, at kommunen kun vedligeholder vandløb, hvor der er offentlige interesser, samt at sammenlignelige vandløb fremover klassificeres ens.


Efter udvalgsmødet den 23. februar 2016 er der sket følgende:


Februar-oktober 2016: Syn af vandløb. De 13 vandløb blev synet med hensyn til overholdelse af vandløbsregulativet. Der blev foretaget fotoinspektion af rørlagte strækninger


Februar-oktober 2016: Vedligeholdelse af vandløb. Hvis vandløbet ikke overholdt regulativet, blev det vedligeholdt, så det nu overholder vandløbsregulativet mht. skikkelse (dybde/bredde)


April 2016: Dialogmøde med lodsejere, der havde gjort indsigelse mod nedklassificeringen, med deltagelse af formandskabet for Miljø- og Teknikudvalget og Teknik & Miljø. På baggrund af dette blev det besluttet, at Teknik & Miljø indgår i dialog med de berørte lodsejerne, således at der ikke er tvivl om vedligeholdelsen og den fremtidige proces.


Maj–juni: I forbindelse med planlægning af cykelstiprojektet i Bøgeskov, viste det sig, at den påtænkte nedklassificering af en strækning af Egeskov Bæk ville være i strid med kriteriet om spildevand. Denne strækning skal derfor forblive et offentligt vandløb.


August-oktober 2016: Besigtigelse af vandløb sammen med lodsejere samt drøftelse af tilstand af de rørlagte strækninger. Alle de reparationer, som kommunen er forpligtet til udføre, er blevet udbedret.


November 2016: Udkast til afgørelse sendt i høring hos de berørte lodsejere.


Der er indkommet 6 høringsvar, heraf 5 nye og 1 svar fra en af de lodsejere, som tidligere har indgivet hørringsvar.


Høringssvarene vedrører følgende 4 vandløb/vandløbsstrækninger:

·  Tolstrup Mosegrøft

·  Rørledning fra Himmerigshuse til Sønderbygård

·  Gammelmosegrøften

·  Gudsø Bæks øvre del

I bilag 1 kan det ses, hvordan de forskellige høringssvar er håndteret.

Der er ingen af høringssvarene, giver anledning til, at kommunen ikke skal kunne gennemføre nedklassificeringen.

Teknik & Miljø anbefaler dog med baggrund i efterfølgende dialog med lodsejerne, at der skal udføres supplerende undersøgelser i forhold til ledningen fra Himmerigshuse til Sønderbygård, og at nedklassificering af denne udsættes.

Fordeling af udgifter ved offentlige og private vandløb, er beskrevet i bilag 2. Reglerne er forholdsvis komplicerede, og der flere forskellige muligheder for lodsejerne i forhold til, hvordan udgiftsfordelingen kan håndteres.

Der vil på selve mødet være mulighed for at få både økonomi og høringssvar gennemgået nærmere. (Lars Bangsgaard, konsulent på vandløbsområdet kan deltage).

Økonomiske konsekvenser

Hvis det besluttes ikke at nedklassificere, vil dette efter Teknik & Miljøs vurdering betyde et stigende ressourceforbrug og en dermed følgende stigende sagsbehandlingstid på vandløbsområdet. Der må forventes flere klager fra lodsejere og øgede udgifter i forbindelse med vedligeholdelse af vandløb, opmåling og sagsbehandling.


Denne udvikling vil kunne undgås, hvis nedklassificeringen gennemføres, og der efterfølgende udarbejdes nye regulativer for de offentlige vandløb.

Vurdering

Teknik & Miljø er af den opfattelse, at nedklassificeringen er lovlig. De beregningsmetoder, der anvendt i forbindelse med opgørelse af tilledning af vand til vandløbene, er i overensstemmelse med gældende praksis. Samme metode er bl.a. blevet anvendt i Kolding Kommune og afprøvet hos SVANA (Styrelsen for Vand og Natur).


Teknik & Miljø anbefaler, at nedklassificeringen af de 11 vandløb gennemføres, således at der kan udarbejdes nye tidssvarende regulativer for de offentlige vandløb til gavn for både naturen og de berørte lodsejere.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles over for Økonomiudvalget og Byrådet, at følgende vandløb nedklassificeres til private vandløb fra 1. marts 2017: 

  1. Digegrøft ved Spang Å
  2. Gammelmosegrøften
  3. Gudsø Bæks øvre del
  4. Kobbelgrøften
  5. Studsdal Bæk (øvre del)
  6. Tilløb til Egum Møllebæk (delstrækning)
  7. Tilløb til Ullerup Bæk
  8. Dræning i Kongsted
  9. Tranekær Bæk
  10. Stoustrup Rørledning
  11. Tolstrup Mosegrøft

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Et flertal i byrådet bestående af A, O, F og Ø stemte for at godkende forslaget. V stemte imod.


Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Et flertal i Økonomiudvalget bestående af A, O, F og Ø stemte for at indstille forslaget til byrådet. V stemte imod.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 13-12-2016

Et flertal bestående af Christian Bro, Turan Savas, Søren Peter Jochumsen, Kurt Halling og Cecilie R. Schultz tiltrådte indstillingen, idet det forudsættes, at det sikres, at Hans Sandager får udvidet aktindsigt i sagen


Kenny Bruun Olsen stemte imod.

Punkt 6 Ændring af aftale om fleksibel udlejning

Sagsresumé

Boligkontoret ansøger om en ændring i en aftale om fleksibel udlejning. Kommunen og en almen boligorganisation kan indgå en aftale om, at ledige boliger skal udlejes efter særlige kriterier. Kriterierne fastlægges ved aftalen, og aftalen suspenderer derved de almindelige udlejningsregler, det vil sige ventelisterne. Det er en sådan aftale, som ønskes ændret.

Sagsbeskrivelse:


Fredericia Kommune har den 3-1-2017 modtaget en ansøgning fra Boligkontoret Fredericia om ændring af en aftale om fleksibel udlejning, som blev godkendt af By- og Teknikudvalget den 26-08-2014.


Aftalen, som blev godkendt den 26-08-2014, gav borgere, som ikke boede i Fredericia Kommune, men som havde mindst 25 timers fast arbejde i en virksomhed i Fredericia Kommune, en fortrinsret til 25 % af boligorganisationens boliger på den interne venteliste. Endvidere gav aftalen borgere, der boede i Fredericia med mere end 25 timers fast arbejde uden for Fredericia Kommune, en fortrinsret til 25 % af boligorganisationens boliger på den interne venteliste.


Det er dette der ønskes ændret, så aftalen alene giver borgere, der ikke bor i Fredericia kommune, men har mindst 25 timers fast arbejde i en virksomhed i Fredericia Kommune, en fortrinsret til 25 % af boligorganisationens boliger på den interne venteliste.


Årsagen til ændringen er, oplyser bestyrelsen, er at 70% af pendlerboligerne bliver optaget af borgere, som allerede bor i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Kommunen og en almen boligorganisation kan indgå en aftale om, at ledige boliger skal udlejes efter særlige kriterier. Kriterierne fastlægges ved aftalen, og aftalen suspenderer derved de almindelige udlejningsregler, det vil sige ventelisterne. Aftalen kan maksimalt omfatte 100% af de ledige familieboliger i den enkelte boligafdeling afhængig af omfanget af den kommunale anvisningsret (enten efter almenboliglovens § 59, stk. 1 eller 2). 

Der gælder ingen begrænsninger for de aftaler, der kan indgås. Aftalerne skal dog overholde internationale aftaler og konventioner om racediskrimination og menneskerettigheder, som Danmark har ratificeret, og nationale regler om forbud mod forskelsbehandling på grund af race. Det vil sige, at der ikke kan indgås aftaler, der negativt afskærer bestemte grupper fra at få anvist en bolig, eksempelvis begrundet i etnisk oprindelse, race eller lign. Derimod vil der kunne indgås aftaler, der giver bestemte grupper en fortrinsret til de ledige lejligheder.

Aftalen offentliggøres af kommunen. Offentliggørelsen sker efter den sædvanlige praksis for offentliggørelse af beslutninger i kommunen. Aftalen gælder i 4 år og tages herefter op til revision. Er parterne enige, kan aftalen revideres inden udløbet af 4-årsperioden. Aftalen om udlejning administreres af boligorganisationen. Det betyder, at kommunen ikke anviser boligsøgende til de boliger, der er omfattet af aftalen. 

De nærmere bestemmelser vedrørende administrationen af aftalen må også aftales. Det forudsættes, at aftalen indeholder de nødvendige oplysninger om pendlere m.v., der vil gøre det muligt at administrere aftalen. 

Boligsøgende, der af boligorganisationen anses for uberettigede til en bolig efter de aftalte kriterier, vil kunne henvende sig til kommunen som tilsynsmyndighed, og denne må herefter vurdere, om der er grundlag for den boligsøgendes klage, herunder om den pågældende boligsøgende uberettiget er blevet afvist af boligorganisationen. Hvis der ikke er boligsøgende, der opfylder de stillede kriterier, skal boligerne udlejes efter de almindelige ventelisteregler.



Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller til Økonomiudvalget, at godkende ændring af aftalen om fleksibel udlejning, som beskrevet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Godkendt.

Punkt 7 Samarbejdsaftale mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem pga. brug af respiratorisk udstyr

Sagsresumé

Det Administrative Kontaktforum i Region Syddanmark har d. 21. september 2016 godkendt et bilag til Sundhedsaftalen 2015-18 om samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem på grund af brug af respiratorisk udstyr.

Byrådet skal beslutte om Fredericia Kommune kan godkende samarbejdsaftalen.

Sagsbeskrivelse:

Det Administrative Kontaktforum i Region Syddanmark har d. 21. september 2016 godkendt et bilag til Sundhedsaftalen 2015-18 om samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem på grund af brug af respiratorisk udstyr.

Samarbejdsaftalen beskriver patientgruppen, den formelle ansvarsfordeling mellem sektorerne, konkrete aftalepunkter samt tydeliggør den økonomiske fordeling af udgifter mellem region og kommune.

Der er tale om fælles hjælpeordninger i samarbejdsaftalen, når hjælp i hjemmet til respirationsbehandling og hjælp i hjemmet efter Servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96 samt § 97.1 helt eller delvist kan varetages af de samme personer, og dermed kan tilrettelægges som én ordning til gavn for borgeren og af hensyn til hensigtsmæssig ressourceanvendelse. Der er således ikke tale om en fælles hjælpeordning, hvis borgeren får hjælp til respirationsbehandling i hjemmet om natten og hjælp efter Serviceloven nogle timer i løbet af dagen. Der er tale om en fælles hjælperordning, hvis én person kan løse begge sektorers opgaver.

Samarbejdsaftalen omhandler forløb, hvor et respirationscenter lægefagligt har fastslået, at sygehusvæsenet har behandlingsansvaret for, at en borger overvåges i hjemmet pga. brug af respiratorisk udstyr. Borgerne kan være såvel børn som voksne, og det respiratoriske kan være en isoleret lidelse eller del af et omfattende handicap. Aftalen dækker også borgere på døgninstitution/plejehjem.

Økonomiske konsekvenser

Sundheds- og Ældreministeriet har efter forhandling med Social- og Indenrigsministeriet i bekendtgørelsesform fastsat en fordelingsnøgle, som finder anvendelse, hvis aftalen mellem region og kommunerne i regionen ikke indeholder principper for fordeling af udgifter til fælles hjælpeordninger.


Den centrale fordelingsnøgle er fastsat således, at regionen afholder 67 pct. af de samlede udgifter til fælles hjælperordninger, og kommunen afholder 33 pct. af de samlede udgifter. Fordelingsnøglen finder anvendelse fra det tidspunkt, hvor den fælles hjælperordning etableres, indtil det tidspunkt hvor den fælles hjælperordning ophører.


I de forløb, hvor én af sektorerne påtager sig arbejdsgiver- og arbejdslederansvaret for ansættelse af enkeltpersoner til overvågning, indføres et administrationsbidrag. Administrationsbidraget fastsættes til kr. 93.000 årligt (2016 niveau) pr. borger med 24-timers overvågning, og det afregnes efter den aftalte fordelingsnøgle på 67/33.


I Fredericia Kommune har vi pt.7 borgere med behov for respirations udstyr alle overvåget 24 timer.


Hidtil er der lavet aftale om fordeling af udgifterne mellem regionen og Fredericia Kommune for hver enkelt borger. Med den nye aftale og beregningsmodel vil fordelingen af udgifterne altid være 67/33. Den nye beregningsmodel ser ikke ud til at betyde en merudgift for Fredericia Kommune, hvilket har været tilfældet i andre kommuner.

Vurdering

Pleje og Omsorg har haft repræsentanter med i den arbejdsgruppe, der har udarbejdet den nye samarbejdsaftale og vurderer, at der med aftalen er lavet et fornuftigt grundlag for det fremtidige samarbejde, både økonomiske og administrativt.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social og Omsorgsudvalget anbefaler Byrådet at godkende samarbejdsaftalen mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem pga. brug af respiratorisk udstyr.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Anbefales.

Punkt 8 Kommunalisering af Børnehaven 3F

Sagsresumé

Forældrebestyrelsen i Børnehaven 3F og bestyrelsen i Fagforeningen 3F har fremsendt ønske om at den selvejende børnehave 3F opsiger driftsoverenskomsten med Fredericia Kommune for at overgå til at blive børnehave i det kommunale fællesskab.

Sagsbeskrivelse:


Der er tre årsager til ønsket om at blive en kommunal daginstitution:

  1. Faldende børnetal, som giver usikkerhed omkring økonomien og ansættelsesforhold for personalet. Som del af Distrikt Ullerup Bæk vil der være større tryghed i ansættelserne og mulighed for en mere stabil normering.
  2. Der er brug for et tæt samarbejde og sparring om den pædagogiske udvikling for at løfte opgaven fagligt og professionelt.
  3. Det er en stor ledelsesopgave for leder og bestyrelsen. Det kræver ofte hurtige beslutninger, som bestyrelsen kan have svært ved at honorere.

Såvel personale som forældrerepræsentanter har været inddraget i processen.

Opsigelsesvarslet er 9 måneder fra den 16.09.16, men kan forkortes, såfremt der er enighed mellem bestyrelsen Børnehaven 3F og Fredericia Kommune om dette.

Der er allerede etableret et godt samarbejde mellem Børnehaven 3F og Ullerup Bæk distriktet om ovenstående forhold.

Diverse ansøgninger og bilag beror på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen i forhold til driftsøkonomien.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at processen kan gennemføres inden for det anførte opsigelsesvarsel.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget at drøfte Børnehaven 3F´s ønske om at blive kommunal daginstitution, herunder tage beslutning om, hvorvidt overdragelsen til kommunal institution skal finde sted.


Indstillingen vedrørende eventuel overdragelse skal videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - Kommunal Underskrift bestyrelsesreferat sept. 16.pdf

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - kommunal officiel indstilling med underskrift sept. 16.pdf

Åben - Indstilling fra bhv. 3F om at blive kommunal - Kommunal mailkorrespondance 3F sept. 16.pdf

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget godkender, at Børnehaven 3F overdrages til kommunal institution inden for det anførte opsigelsesvarsel; så hurtigt som muligt.

Punkt 9 Frigivelse af anlægsmidler til budget 2017 for skoler og dagtilbud

Sagsresumé


Børne- og Skoleudvalget har den 8. november godkendt plan for implementering af budget 2017. For at anlægsmidlerne kan bringes i anvendelse skal disse frigives.

Sagsbeskrivelse:


Anlægsmidlerne omfatter:

- 1,269 mio. kr. til sikring af bedre legepladser.

Børn og Unge indhenter forslag til sikring af bedre legepladser i distrikterne. Ud fra en samlet vurdering fordeler Børn og Unge puljen.

- 0,5 mio. kr. til bedre fysiske rammer og faciliteter i ungemiljøerne.

Midlerne skal anvendes i samråd med elever, personale/ledelse på de 4 overbygningsafdelinger samt på Frederiksodde Skole. De fem ungemiljøer tildeles hver 100.000,00.

- 5 mio. kr. til renovering af toiletter på skoler og daginstitutioner.

Ejendomsafdelingen foretager p.t. en samlet vurdering af behovet for renovering af toiletter. Den samlede vurdering anvender Børn og Unge til at fordele midlerne efter.

Tre af de 5 mio. kr. fremkommer ved anvendelse af driftsmidler. 2 mio. kr. kommer fra indvendig vedligeholdelse i skoler og dagtilbud. 1 mio. kr. kommer fra genopretningspuljen hos Ejendomsafdelingen.

For alle sager gælder, at Børn og Unge fremlægger overblik over fordelingen af midler i løbet af 2017.

Økonomiske konsekvenser

I henhold til beslutning om implementering af budget 2017, konverteres 2 mio. kr. fra driften til anlægsområdet, således at der samlet er 5 mio. kr. til anlæg af toiletter på skoler og dagtilbud.


  Beløb i mio. kr.

 TB 2017

 Anlægsbevilling

 Frigivelse

Legepladser (XA-40009)


1,269

1,269

Pulje til opgradering af ungemiljøer (XA-40067)

0,500

0,500

Anlægspulje skoletoiletter (XA-40068)


Driftsmidler:

Skole (XG-40343-1)

Institution (XG-40377-3)

Genopretningspuljen (XA-50035)


 

 

 

-1,300

-0,700

 

2,000

 

 

 

1,300

0,700

1,000

5,000

 I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)

 -2,000

6,769

6,769


Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefales, at:


Der gives anlægsbevilling og frigives i alt 6,769 mio. kr. til legepladser, ungemiljøer og toiletter (XA-40009, 40067 og 40068) finansieret som beskrevet.

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.


Økonomiudvalget indstiller frigivelsen af midlerne til Byrådet og præciserer at det er vedligeholdelsesmidler der anvendes fra driften.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Børne- og Skoleudvalget vedtog at følge Børn & Unges indstilling.

Punkt 10 Fredericia Teater - fornyet behandling af egnsteateraftale 2017-2020

Sagsresumé

I forbindelse med fremsendelse af underskrevet egnsteateraftale for 2017-2020 har Slots- og Kulturstyrelsen efterfølgende ønsket at få tilføjet ny tekst i afsnittet omkring lokaler og husleje. Der er alene tale om en oplysende og præciserende tekst i forhold til gældende lovgivning. Dette giver ikke anledning til nogen bemærkninger og ændrer i øvrigt ikke noget indholdsmæssigt eller økonomisk i forhold til den tidligere godkendte aftale. Sagen afgøres i byrådet.

Sagsbeskrivelse:

Byrådet behandlede og godkendte på møde 5. december 2016 egnsteateraftale 2017-2020 mellem Fredericia Teater og Fredericia Kommune.

Det oprindelige aftaleudkast er udarbejdet i skabelon fra Slots- og Kulturstyrelsen og var oprindeligt forhåndsgodkendt af styrelsen. Som beskrevet i oprindelig sag, bad Slots- og Kulturstyrelsen om dokumentation for, at Fredericia Teaters samlede huslejeudgifter ikke overstiger 15 % af det samlede offentlige driftstilskud fra Fredericia Kommune.

Denne dokumentation er fremsendt og der har været en efterfølgende dialog med Slots- og Kulturstyrelsen omkring huslejeudgifter.

I forbindelse med, at den underskrevne aftale efter byrådets godkendelse er fremsendt til Slots- og Kulturstyrelsen, har styrelsen stillet krav om, at der i aftalens afsnit om lokaler og husleje tilføjes følgende tekst:

”Fredericia Teaters lejeudgifter til eksterne lejemål udgør ved aftalens indgåelse ca. 930.000 kr., svarende til 7 % af teatrets samlede offentlige driftstilskud.

Fredericia Teaters samlede udgifter til husleje (herunder lejemålet for teatrets hjemsted i Prinsessegade samt øvrige eksterne lejemål som kunstnerlejligheder, lagerlokaler, værksteder m.v.) må maksimum udgøre 15 % af det samlede offentlige driftstilskud til teatret”

Økonomi & Personale har været i dialog med Slots- og Kulturstyrelsen omkring teksttilføjelserne, som primært er af oplysende og præciserende karakter i forhold til gældende lovgivning på området. Det er en betingelse fra styrelsens side, at teksten tilføjes, for at kommunen kan opnå refusion af driftstilskuddet til Fredericia Teater.

Slots- og Kulturstyrelsen har herudover ikke yderligere forbehold omkring aftalen og Fredericia Teater har godkendt de ønskede ændringer og underskrevet ny aftale

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

De tilføjede afsnit vurderes ikke at have betydning for aftalens indhold, der er alene tale om indhold af oplysende og præciserende karakter i forhold til gældende lovregler omkring egnsteater.

Indstillinger

Kultur, Idræt & Turisme indstiller


  1. at den tilrettede egnsteateraftale for 2017-2020 godkendes

Beslutning i Byrådet den 30-01-2017

Godkendt som indstillet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Anbefales.

Punkt 11 Drøftelse om forord i kommunale strategier og politikker

Sagsresumé

Det har været fremsendt en anmodning om, at der blev udarbejdet retningslinjer for brugen af forord i kommunale strategier og politikker med henblik på at klarlægge hvilke politikere, der skal stå som underskriver.


Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Økonomiudvalget drøfter retningslinjer for hvilke politikere, der skal stå som underskriver af kommunale strategier og politikker. 

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Økonomiudvalget drøftede sagen og besluttede følgende som retningslinje:


Det er formandskabets opgave at sikre, at der i det pågældende udvalg findes en løsning, som hele udvalget bakker op omkring – både med hensyn til underskrivere, foto, opsætning og det konkrete indhold.

Punkt 12 Evaluering af borgervejlederfunktionen i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Der er på udvalgets foranledning gennemført en evaluering af borgervejlederfunktionen i Fredericia Kommune. På baggrund af evalueringen anbefaler Kommunaldirektøren at den vakante stilling som borgervejleder genopslås med tiltrædelse d. 1/5 2017.


Sagsbeskrivelse:

 

Baggrund

Fredericia Kommune har siden november 2014 haft en borgervejlederfunktion. Stillingen som borgervejleder er pt. vakant, og Økonomiudvalget har på sit seneste møde bedt om en evaluering af funktionen.


Evaluering

Evalueringen er gennemført i perioden 19/12 2016 – 6/1 2017, og har været tilrettelagt som en intern evaluering, da der ikke forefindes optegnelser over de borgere og virksomheder, som har været i kontakt med borgervejlederen.


Evalueringen er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse blandt byrådsmedlemmer, medlemmer af chefforum og relevante ledere og medarbejdere, der formodes at have været i kontakt med borgervejlederen. Spørgeskemaet er sendt til 38 respondenter, hvoraf de 27 har besvaret skemaet. Det giver en svarprocent på 71. Der er flere af dem, som ikke har besvaret skemaet, som angiver som begrundelse, at de ikke eller kun i meget begrænset omfang har haft kontakt til borgervejlederen.


Evalueringen viser overordnet set at i alt 85 % af respondenterne har en positiv oplevelse af borgervejlederfunktionen. Ingen har en negativ oplevelse af funktionen. I alt tilkendegiver 74 %, at funktionen skaber værdi i høj grad eller i meget høj grad.


Når der spørges ind til mere konkrete forhold om funktionens betydning for organisationen Fredericia Kommune, herunder om funktionen skaber større forståelse for borgeres/virksomheders problemstillinger, og læring indadtil i organisationen, så tilkendegiver færre at det er tilfældet.


I alt tilkendegiver 51 % at borgervejlederfunktionen i høj eller meget høj grad skaber større forståelse; 37 % tilkendegiver at det sker i nogen grad; mens i alt 11 % tilkendegiver at det sker i ringe grad eller slet ikke.


59 % tilkendegiver at funktionen i nogen grad skaber læring indadtil i organisationen; mens i alt ca. 20 % tilkendegiver, at det sker i høj eller meget høj grad; og en nogenlunde tilsvarende procentdel angiver at det sker i ringe grad eller slet ikke.


Spørgeskemaet indeholder også en række åbne spørgsmål. I de åbne spørgsmål er der overordnet set kommet flere eksempler på fordele end på ulemper ved borgervejlederfunktionen, og der er kun kommet et meget begrænset antal eksempler på forhold i funktionen som bør laves om.


De fordele der på forskellig vis oftest nævnes er muligheden for at borgere og virksomheder kan få neutral og uvildig hjælp, samt muligheden for, på tværs af afdelinger, at være bindeled, guide, og ”få samlet det rigtige hold omkring bordet” ift. at få løst evt. problemer.


Som konkrete eksempler på funktionens betydning nævnes bl.a. ændringer i den fysiske indretning og den skriftlige kommunikation med borgere, borgervejlederen som bisidder for borgere, og som supervisor for sagsbehandlere.


Flere giver udtryk for at de primært har oplevelser som vedrører borgere, og at de i mindre omfang har oplevelser med borgervejlederfunktionen ift. virksomheder.


Af ulemper ved funktionen nævnes bl.a. borgernes måske urealistisk store forventninger til funktionen / behovet for forventningsafstemning, og forskellige holdninger til hvordan neutralitet, vejledning, rådgivning og sagsbehandling skal vægtes. En enkelt nævner en alternativ organisatorisk placering af borgervejlederfunktionen.


Ift. borgervejlederfunktionen fremadrettet så tilkendegiver flere, at funktionen i høj grad bør indeholde det samme som nu, hvor flere bl.a. lægger særlig vægt på uafhængigheden af den øvrige kommunale organisation. Flere nævner også at borgervejlederen skal medvirke til organisatorisk læring, f.eks. gennem hyppigere opfølgninger til byrådet, opfølgning på arbejdsgange og kompetenceudvikling af medarbejderne. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Indstillinger

Kommunaldirektøren indstiller:


At Økonomiudvalget tager evalueringen til efterretning

At der udarbejdes et revideret stillingsopslag med udgangspunkt i nuværende borgervejlederfunktion og ovenstående evaluering

At der nedsættes et ansættelsesudvalg, og at stillingen som borgervejleder i Fredericia Kommune genopslås med tiltrædelse d. 1/5 2017

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Økonomiudvalget tager evalueringen til efterretning, og godkender at der udarbejdes et revideret stillingsopslag med udgangspunkt i nuværende borgervejlederfunktion og ovenstående evaluering.

 

Der nedsættes et ansættelsesudvalg bestående af Michael Holst, Christian Jørgensen, Marianne Thomsen og en medarbejderrepræsentant.

Punkt 13 Flekstrafik og Handicapkørsel gennem Sydtrafik

Sagsresumé

Dansk Folkeparti har ønsket en redegørelse for reglerne for kørsel med flekstrafik og handicapkørsel til behandling i Økonomiudvalget. I sagen redegøres for de forskellige ordningers muligheder og begrænsninger og der sammenlignes med serviceniveauerne i Vejle og Kolding.

Sagsbeskrivelse:

I tabellen sammenliges de to kørselsordninger Fredericia Kommune har med Sydtrafik som operatør og som supplerer den almindelige bybus-kørsel der tilbydes voksne borgerne i Fredericia Kommune.



Fleks-tur med Sydtrafik

Handicapkørsel med Sydtrafik

Målgruppe

Alle borgere uden brug for særlig støtte.

Svært bevægelseshæmmede borgere over 18 år, som har behov for hjælp til at komme ind og ud af taxaen. Det vil sige borgere, der er afhængige af et hjælpemiddel som krykkestokke, rollator eller kørestol, og som ikke kan benytte almindelig kollektiv trafik.


Formål

At supplere den offentlige transports almindelige dækning.


At tilbyde bevægelseshæmmede borgere en mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter herunder også at besøge venner og familie i hele landet, gøre indkøb, køre til kulturelle aktiviteter, køre til fodplejer og frisør, som man ellers gør med kollektiv trafik.


Henvendelse


Bestilling gennem Sydtrafik

Visitation gennem kommunen. Derefter bestilling gennem Sydtrafik


Uden for målgruppen


Folk, der kan klare sig selv (som ved alm buskørsel eller TAXA).

Svagtseende / Blinde. Handicappede uden svære bevægelsesudfordringer.

Begrænsninger / andet

Ikke inden for midtbyen samt fra by-centrum til by-centrum (eksempelvis fra Fredericia Centrum til Kolding centrum), hvor offentlig transport regnes som fuldt dækkende.


Særlig visitation, hvis der kræves mere end fra kantsten til kantsten.


Pris


5 kroner/km (minimum 35 kroner)

3 kroner/km (minimum 35 kroner). Maks 102 ture årligt

Forskelle i serviceniveau


Vejle og Kolding har en pris på 3,5 kroner / km ved kørsel internt i kommunen. Fra kommune til kommune koster det altid 5 kroner / km for den fulde strækning.


Vejle og Kolling har udvidet visitationen til også at gælde svagtseende / demente.


Vejle tilbyder et ubegrænset antal ture, mens Kolding og Fredericia som udgangspunkt tilbyder 104 ture. Ved særligt behov som besøg på hospice eller andet kan bevillingen dog udvides også i Fredericia.


Billund, Kolding, Vejen og Vejle Kommune har desuden en ungdomskortsordning (FlexUng) og en særlig flex-ruteordning som kører bestemte strækninger i oplandet.

Der henvises i øvrigt til https://www.sydtrafik.dk/flextrafik for yderligere oplysninger.

Kommunen visiterer derudover transport til og fra praktiserende og speciallæger. Regionen visiterer til og fra behandlinger på sygehuset.

Vurdering

Når Kolding, Fredericia og Vejle sammenlignes med hensyn til almindelig flexkørsel er det relevant at tage højde for at afstande og geografi er meget større i Vejle og Kolding. Det er nemmere at dække behovet for offentlig transport i Fredericia Kommune ved almindelig busdrift.


Alm flextur:


Efter at Byrådet besluttede at udvide flextur-ordningen i Fredericia til også at gælde transport over kommunegrænsen er km-prisen den største forskel mellem Fredericia og Vejle/Kolding. Der skal dog tages højde for at minimumsbeløbet er 35 kroner – svarende til en tur på 7 kilometer, hvilket i praksis udjævner forskellen betydeligt. Kører man som borger på tværs af kommunegrænserne er der ingen forskelle i km-pris.


Der er ikke mulighed for at køre internt i byområderne samt fra bycentrum til bycentrum fordi den almindelige offentlige transport med tog og bus her regnes som tilstrækkelig.


Hvis serviceniveauet udvides (eksempelvis ved at udvide ordningen til også at omfatte bymidten) vil det fortrænge brugen af privat taxa-kørsel og almindelige by-busser og også reducere kommunens indtægter herfra.


Handicap-kørsel:


Handicapkørslen bevilliges af visitationen. I Fredericia kan blinde og svagtseende ikke ligesom i Vejle og Kolding visiteres til ordningen. Det vurderes at merprisen for at lade blinde og svagtseende indgå målgruppen i Fredericia er marginal.


I Vejle får man som udgangspunkt et ubegrænset antal ture. I Fredericia og Kolding 104. Der er dog en praksis om at udvide antallet af ture ved særlige behov, eksempelvis ved sygebesøg.


Ellers er der ingen forskel i service, pris eller muligheder med handicapkørslen for borgere i Fredericia, Vejle eller Kolding. Begrænsningerne fra den almindelige ordning med hensyn til by-centre gælder ikke. Som udgangspunkt gælder ordningen fra kantsten til kantsten men der er mulighed for gennem visitation at få udvidet servicen til også at omfatte eksempelvis ledsagelse hen til og fra kantstenen.

Indstillinger

Direktøren for vækst indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Orienteringen tages til efterretning, og sender sagen til videre behandling i Miljø- og Teknikudvalget.

Punkt 14 Orientering omkring ejendomshandler (Lukket)

Punkt 15 Opkøb af ejendom i DanmarkC (Lukket)

Punkt 16 Udbud af grafisk ydelser

Sagsresumé


Politik og Kommunikation anbefaler til Økonomiudvalget, at udbyde opgaven med at varetage kommunens samlede grafiske opgaver og tryk, der beløber sig til knap 1,8 mio. kr. årligt. Politik og Kommunikation ønsker med udbuddet at samle alt grafisk produktion i én samlet indkøbsaftale med én fast leverandør for at effektivisere den grafiske produktion og tryk, skabe mulighed for en langt højere grad af digital selvbetjening og sikre en bedre sammenhæng i kommunens visuelle udtryk og brand.


Sagsbeskrivelse:


Fredericia Kommune bruger knap 1.8 mio. kr. på grafiske ydelser og tryk hvert år. I dag varetages de opgaver af en lang række virksomheder og kommunens interne grafiske team. Det interne grafiske team løser opgaver for 0.45 mio. kr., mens De resterende godt 1.3 mio. kr. er fordelt på en række private virksomheder.


Politik og Kommunikation ønsker at samle Fredericia Kommunes samlede grafiske produktion og tryk hos én fælles leverandør for at opnå en række fordele:


·  Effektivisering -  med én samlet leverandør kan man høste stordriftsfordele, herunder en økonomisk effektivisering, som kan indgå i fornyelseskravet i Fredericia på Forkant.


·  Digital selvbetjening – udbuddet vil stille krav om mulighed for digital selvbetjening på standardiserede opgaver. Det vil gøre bestilling af mindre opgaver, som f.eks. visitkort eller opsætning og tryk af plakater og foldere til en let tilgængelig selvbetjeningsløsning for alle kommunens medarbejdere – decentralt såvel som på Rådhuset. Det vil spare mange udgifter til opsætning og korrekturgange.

·  Sammenhængende brand – Udbuddet vil indeholde en fælles designmanual, der skal fungere som udgangspunkt for alt grafisk produktion for hele kommunen. Det vil sikre en langt stærkere visuel identitet og bidrage til et sammenhængende og genkendeligt brand for Fredericia Kommune.

Udbuddet vil fokusere på at bibeholde de fordele et internt grafisk team giver, ved at stille krav til personlig rådgivning, mulighed for løbende møder hos kommunens medarbejdere, korte leveringsfrister og let levering af tryksager. På den måde kombineres bekvemmeligheden ved et internt team, med fordelene ved én samlet leverandør.


Det interne grafiske team finansierer i dag sin drift gennem intern fakturering. En analyse fra Økonomi og Personale peger på at den fakturerede timepris er for lav i forhold til teamets udgifter. Siden teamets oprettelse i 2014 har konstruktionen med indtægtsdækket virksomhed lagt et stort arbejdspres på medarbejderne, som de på trods af en stor indsats har haft svært ved at honorere, hvilket har resulteret i et dårligt arbejdsmiljø.

Politik og Kommunikation har undersøgt mulighederne for at hjemtage hele opgaven og varetage den i det interne grafiske team. En hjemtagelse af opgaven vil medføre, at der ansættes mindst én grafiker yderligere i teamet. Det har ikke været muligt at konkludere på om vores nuværende printer vil kunne håndtere de ekstra opgaver, eller om det vil være nødvendigt at investere i yderligere produktionskapacitet. Endvidere er erfaringen, at det er svært at tilpasse de interne ressourcer med en varierende mængde af opgaver, da der er på grund af teamets begrænsede størrelse og omsætning. Samtidig viser den økonomiske analyse, at der vil være behov for at hæve de priser, som faktureres internt med minimum 10 procent. En hjemtagelse af opgaven vil samtidig ikke give mulighed for høste de effektiviseringer, der ligger i digitale selvbetjeningsmuligheder.

Det er Politik og Kommunikations vurdering, at en hjemtagelse af opgaven ikke vil ændre grundlæggende på de udfordringer, som konstruktionen med indtægtsdækket virksomhed giver det interne grafiske team, hvor der er et stort arbejdspres for medarbejderne.


Det interne grafiske team vil derudover ikke kunne varetage alle de trykopgaver, som kommunen i dag køber hos eksterne leverandører. De opgaver, som teamet ikke kan varetage vurderer Politik og Kommunikation til at overskride udbudsgrænsen på 1,5 mio. kr. over fire år, og de vil derfor skulle sendes i udbud.


Virksomhedsoverdragelse

Beslutter Økonomiudvalget at sende opgaven i udbud, vil det grafiske team blive virksomhedsoverdraget til vinderen af udbuddet. De pågældende medarbejdere (én grafiker og én mediegrafikerelev) vil indgå i virksomhedsoverdragelsen.


Medarbejderne bevarer deres individuelle rettigheder i den løbende overenskomstperiode, samt de individuelle rettigheder, der følger af den kommunale kollektive overenskomst. Det gælder f.eks. løn, pension, arbejdstid og beskæftigelsesanciennitet. Eleven vil forsætte på samme vilkår til sin forventede afslutning af uddannelsen primo 2018.


MED-inddragelse

Udbuddet har været behandlet i MED-systemet, herunder HMU og FMU for Politik og Kommunikation. Udtalelser fra begge MED-udvalg er vedlagt som bilag.


Proces

Godkender Økonomiudvalget denne indstilling vil udbuddet blive sat i gang 1. februar. Første fase er en prækvalifikation af interesserede virksomheder, der i anden fase får mulighed for at byde på opgaven. Det forventes at en vinder af udbuddet er fundet i slutningen af april, og at kontrakten og virksomhedsoverdragelse kan træde i kraft fra 1. juni 2017.



Økonomiske konsekvenser

Politik og Kommunikation forventer en besparelse på udgifterne til grafiske ydelser og tryk i forbindelse med et udbud og indgåelse af én indkøbsaftale med én samlet leverandør.

Vurdering

Politik og Kommunikation vurderer, at et udbud vil betyde en mere effektiv produktion af grafiske ydelser ikke mindst på grund af en højere grad af selvbetjening. Det vurderes samtidig, at én samlet leverandør vil sikre en meget høj grad af visuel sammenhæng i Fredericia Kommunes branding.


Politik og Kommunikation vurderer, at et udbud vil medføre et bedre arbejdsmiljø for de berørte medarbejdere, som vil blive del af et større fagligt fællesskab med bedre muligheder for sparring og vejledning.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Økonomiudvalget godkender udbuddet af kommunens grafisk ydelser.

Beslutning i Økonomiudvalget den 23-01-2017

Godkendt.

Punkt 17 Eventuelt

Sagsresumé

Orientering fra borgmesteren


Orientering fra udvalgsmedlemmer


Orientering fra kommunaldirektøren





Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at orienteringerne tages til efterretning.