By- og Planudvalget - 20-09-2017

Referat
Dato:
Onsdag, 20 september, 2017 - 12:00
Hent som fil:

Punkt 48 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Godkendt.

Punkt 49 2. budgetopfølgning 2017 - By- og Planudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang, og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om 0,000 mio. kr., og det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme bliver herefter et overskud på 8,860 mio. kr., der vedrører indskud i Landsbyggefonden.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen herunder:

 

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  4,537

 

 

  4,537

 

 

 

 

 

Drift i alt

  4,537

0,000

0,000

  4,537

 

 

 

 

Skattefinansieret anlæg

  35,942

 

 

  35,942

Skattefinansieret område i alt

  40,479

 

 

  40,479

 

 

 

 

Jordforsyning/Danmark C

  1,157

 

 

  1,157

 

 

 

 

Finansforskydninger

 

 

 

 

Indskud i Landsbyggefonden

  39,041

 

  -8,860

  30,181

 

 

 

 

 

Total

  80,677

0,000

  -8,860

  71,817

 

+= udgift/lån af næste år (underskud)

- = indtægt/opsparing (overskud)

 

 

 

 

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Der er ingen tillægsbevillinger i forbindelse med 2. budgetopfølgning.

 

 

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Teknik & Miljø forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver -8,860 mio.kr.

 

Spar/lån vedrører indskud i Landsbyggefonden, der forventes at skulle indbetales i 2018, og at økonomien i øvrigt dermed vil være i balance.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Teknik & Miljø forventer ved 2. budgetopfølgning, at serviceudgifterne er i balance ved udgangen af 2017, hvilket også var tilfældet ved udgangen af 2016.

 

Ligeledes forventes anlægssiden at være i balance.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller:

 

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 50 Justering af kommuneplanrammer forud for endelig vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet og Fredericia Kommune

Sagsresumé

Fredericia Kommune må ikke øge sin rummelighed til boligformål i kommuneplanen i forbindelse med den igangværende kommuneplanrevision, da rummeligheden er tilstrækkelig til den forventede boligudvikling de næste 12 år.

 

Da kommuneplanrevisionen indebærer, at der indarbejdes nye boligområder i den endelige Kommuneplan 2017-2029, skal Fredericia Kommune - forud for endelig vedtagelse af kommuneplanen - udpege de arealer i gældende Kommuneplan 2013-2025, som kommunen vil afstå. Dette sker som led i en forhandling med Erhvervsstyrelsen om nye arealudlæg til boligformål.

 

Det er allerede politisk afklaret, at de rammeområder, der skal reduceres eller helt udtages, er rammeområderne V.B.12 Boligområde, Himmerigshuse, og N.B.5 Boligområde ved Ryeshøj. By- og Planudvalget skal tage stilling til den forventede kommende reduktion af og afgrænsning af disse to rammeområder med henblik på en høring af de berørte lodsejere og en efterfølgende indstilling til byrådet i forbindelse med den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 6. marts 2017 vedtog Fredericia Byråd ”Forslag til Kommuneplan 2017-2029 for Trekantområdet og Fredericia Kommune”. Kommuneplanforslaget har efterfølgende været i offentlig høring i perioden fra 11. april til 6. juni 2017.

 

I kommuneplanforslaget er der udlagt 10 nye arealer til byudvikling, jf. nedenstående tabel. De nye rammeområder udgør tilsammen ca. 81 ha.

 

Fredericia Vest

 

 

V.B.14 Boligområde, Ullerup Nord

12,8 ha

Ca. 35 boliger

V.B.15 Boligområde, Ullerup Vest

5 ha

Ca. 24 boliger

V.B.16 Boligområde, Ullerup Syd

7,5 ha

Ca. 54 boliger

Erritsø

 

 

E.B.17 Boligområde ved Mølleskovvej

5,3 ha

Ca. 30 boliger

E.B.21 Boligområde ved Mølleskovvej og Røde Banke

3,2 ha

Ca. 40 boliger

Snoghøj

 

 

E.B.19 Boligområde ved Sønderskovvej

0,7 ha

Ca. 6 boliger

E.B.20 Boligområde ved Gl. Færgevej

2,5 ha

Ca. 10 boliger

E.B.18 Boligområde ved Sønderskov, mellem Røjborgvej og Argentinervej

37,3 ha

Ca. 310 boliger

Herslev

 

 

H.B.11 Boligområde, Herslev Syd

6,8 ha

Ca. 40 boliger

I alt

81,1 ha

Ca. 549 boliger

 

 

 

Fredericia Nord

 

 

N.B.11 Boligområde ved Kaltoftevej (byomdannelse)

1 ha

Ca. 5-10 boliger

 

 

Fredericia Kommune har tilstrækkelig med rummelighed til den forventede boligudvikling i den kommende 12 årige planperiode. Der er derfor arbejdet med en omfordeling af arealerne, således at rummeligheden ikke øges.

 

I kommuneplanforslaget er der udpeget to rammeområder i den gældende Kommuneplan 2013-2025, som helt eller delvist vil blive afstået, hvis nogle af de nye arealudlæg vil blive accepteret af Erhvervsstyrelsen. Det således allerede politisk afklaret, at den nødvendige reduktion skal ske inden for disse to rammeområder. Der er tale om følgende to rammeområder på i alt ca. 141 ha.

 

Fredericia Vest

 

 

V.B.12 Boligområde, Himmerigshuse

129 ha

Ca. 650 boliger

Fredericia Nord

 

 

N.B.5 Boligområde ved Ryeshøj

11,7 ha

Ca. 120 boliger

I alt

140,7 ha

Ca. 770 boliger

 

Da Erhvervsstyrelen har gjort indsigelse mod nogle af de nye rammeområder i kommuneplanforslaget, skal de udtages af den nye kommuneplan i forbindelse med den endelige vedtagelse af denne. Det gælder følgende tre rammeområder, der samlet udgør ca. 46 ha:

  • E.B.17 Boligområde ved Mølleskovvej (veto pga. landskabsinteresser)
  • E.B.21 Boligområde ved Mølleskovvej og Røde Banke (veto pga. landskabsinteresser)
  • E.B.18 Boligområde ved Sønderskov, mellem Røjborgvej og Argentinervej (veto pga. landskabsinteresser og beliggenhed i kystnærhedszonen)

 

Erhvervsstyrelsen har ligeledes gjort indsigelse mod et nyt rammeområde i Herslev, H.B.11, der udgør 6,8 ha. Indsigelsen går på, at dette rammeområde skal reduceres, således at området ikke længere er omfattet af landskabsinteresser og kirkeomgivelser. Det er aftalt med Miljøstyrelsen, at 1,1 ha af arealet udtages af rammeområdet (et område, der udlagt til økologisk forbindelse). Stiftet har fremsendt en justeret afgrænsning, hvor rammeområdet nord for den gamle skole er udtaget. Det justerede rammeområde H.B.11 er således reduceret til ca. 2,2 ha.

 

Det samlede areal af de nye områder, som Fredericia Kommune har fået accept af Erhvervsstyrelsen til at medtage i den endelige Kommuneplan 2017-2029, udgør således ca. 31 ha.

 

Forudsætningen er, at der udtages et tilsvarende areal af de eksisterende rammer. Det er i overensstemmelse med den politiske beslutning herom aftalt med Erhvervsstyrelsen, at reduktionen sker i de nuværende rammeområder V.B.12 og N.B.5.

 

Da V.B.12 og N.B.5 udgør ca. 141 ha, skal det afklares hvilke arealer der skal udtages i forbindelse med den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029. De arealer, der udgår af Kommuneplan 2017-2029, bør – medmindre særlige forhold tilsiger andet - udpeges som perspektivområder for derved at signalere, at arealerne påtænkes fastholdt som fremtidige byudviklingsområder på længere sigt.

 

Teknik & Miljø anbefaler, at hele den ubebyggede del af rammeområdet N.B.5 bortfalder, hvilket svarer til 11,7 ha, jf. bilag 1. Arealet foreslås udpeget til perspektivområde.

 

N.B.5 er beliggende op ad forsvarets areal ved Hyby Fælled. Forsvarets areal er udpeget som en virksomhed med særlig beliggenhedskrav, og hele N.B.5 er omfattet af bufferzonen til denne udpegning. En stor del af N.B.5 er desuden omfattet af støjkonsekvenszoner fra skydebaner og øvelsesplads, hvilket i praksis vil vanskeliggøre en støjfølsom anvendelse som fx boliger.

 

De resterende 19 ha skal findes i rammeområdet V.B.12. Her anbefaler Teknik & Miljø, at trekanten mellem Vejle Landevej, Skærbækvej og Gl. Ribevej bortfalder, hvilket svarer til 5,7 ha. Det resterende areal foreslås udtaget i den vestlige del af V.B.12 langs Vejle Landevej, jf. bilag 1.  

 

I reduktionen af V.B.12 er der taget højde for en række forskellige forhold, herunder planlægningsprincippet om, at byudvikling skal ske ”inde fra og ud”, samt vejstøj og udpegning til skovrejsning i kommuneplanen.

 

Planlægningsprincippet ”inde fra og ud” betyder, at arealer i rammeområdets vestlige del er i fokus.

 

Trekanten er omkranset af Vejle Landevej, Skærbækvej og Gl. Ribevej og er dermed berørt af vejstøj. Trekanten er desuden udlagt som skovrejsningsområde og kan fremover fungere som forbindelsesled mellem de eksisterende skov- og naturområder og de eventuelle nye skovrejsningsområder vest for Vejle Landevej. Af den grund anbefales dette område ikke udpeget som perspektivområde.

 

Det resterende areal er udpeget langs Vejle Landevej. Rammeafgræsningen er minimum trukket 100 m væk fra vejen, således at det ikke skulle blive nødvendigt at etablere støjvolde i forbindelse med en eventuel fremtidig boligudvikling i området. Derudover er et tilstødende areal blevet fjernet, således at arealet samlet set udgør lidt over 13 ha. Arealet foreslås udpeget til perspektivområde.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de arealer i rammeområderne V.B.12 og N.B.5, der anbefales udtaget af kommuneplanrammerne i forbindelse med endelig vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029, er de områder, som bedst kan undværes på nuværende tidspunkt i forhold til kommunens boligudbygningsstrategi. Som indikation af, at områderne på sigt har en værdi som fremtidige byudviklingsområder, foreslås store dele af de udtagne arealer udpeget som perspektivområder i den endelige Kommuneplan 2017-2029.

 

De foreslåede justeringer i de nugældende rammeområder V.B.12 og N.B.5 kan først foretages, når der er gennemført en supplerende høring af de berørte lodsejere. Teknik & Miljø anbefaler derfor, at en sådan høring igangsættes, og at høringsperioden bliver på 14 dage.

 

På baggrund bl.a. af den supplerende høring tages der endelig stilling til afgrænsningen af de to rammeområder i forbindelse med den endelige vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

  1. at der foretages en supplerende høring på 14 dage af de berørte lodsejere indenfor de på bilag 1 anførte arealer i rammeområderne V.B.12 og N.B.5 med en tilkendegivelse om, at disse - i forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af Kommuneplan 2017-2029 - påtænkes udtaget af kommuneplanrammerne og for nogles vedkommende i stedet udpeget som perspektivområder

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 51 Endelig vedtagelse af Tillæg til Planstrategi 2015

Sagsresumé

Den 12. juni 2017 vedtog Byrådet at sende et Tillæg til Planstrategi 2015 i offentlig høring i 8 uger. Baggrunden var et ønske om at opretholde muligheden for byudvikling i tre konkrete områder, som var udlagt til boligudvikling i Forslag til Kommuneplan 2017-2029, men som staten har nedlagt veto imod. På baggrund af den nye planlov kan områderne i stedet indmeldes til et landsplandirektiv senest den 15. oktober 2017. Forudsætningen er, at der vedtages et tillæg til planstrategien. Siden offentliggørelsen af tillægget til planstrategien den 3. juli er der indkommet 6 bemærkninger/indsigelser, og der er lavet supplerende redegørelser for natur-, miljø og landskabsinteresser i områderne. På den baggrund foreslås områderne reduceret.

 

Sagsbeskrivelse

I Forslag til Kommuneplan 2017-2029 indgår udlæg af en række nye arealer til boliger. Staten meddelte i juni, at det ikke kunne lade sig gøre inden for rammerne af den dagældende planlov at udlægge tre af disse pga. landskabsinteresser og placering i kystnærhedszonen. Staten henviste i stedet til den nye planlovs bestemmelser om udpegning af de såkaldte udviklingsområder indenfor kystnærhedszonen via et landsplandirektiv.

 

Skulle denne mulighed holdes åben, skulle de tre arealer til boliger indarbejdes i et tillæg til kommunens planstrategi inden den 15. oktober 2017, hvor der er ansøgningsfrist for at komme med i landsplandirektivet. Næste chance for at få områderne ind i planlægningen er ved næste kommuneplanrevision i 2021.

 

De tre arealer er Boligområde ved Mølleskovvej (E.B.17), Boligområde ved Mølleskovvej og Røde Banke (E.B.21) og Boligområde ved Sønderskov, mellem Røjborgvej og Argentinervej (E.B.18).

 

Den 12. juni vedtog Byrådet på den baggrund at udsende et tillæg til Planstrategi 2015 indeholdende de tre områder fra kommuneplanforslaget, som staten gjorde indsigelse imod. Indholdet (områdernes afgrænsning og ønskede anvendelse) skulle være det samme som i Forslag til Kommuneplan 2017-2029, og administrationen skulle foretage den nødvendige omredigering af form og tekst.

 

Tillæg til Planstrategi 2015 har været i offentlig høring i perioden fra 3. juli til 27. august. Der er i denne periode indkommet 6 høringssvar:

 

  1. Banedanmark
  2. Gert og Agnete Jensen, Mølleskovvej 50, og Ole Rye Andersen, Hauløkkevej 20,
  3. Allan Povlsen, Erritsø Bygade 18
  4. Danmarks Naturfredningsforening
  5. Museerne i Fredericia
  6. Anders Jessen, Laura Hanghøj, Britt og Asger Veje, Vandmøllegaardsvej

 

Høringssvarene kan læses i deres fulde ordlyd i bilag 6, Høringssvar hvidbog, og et resumé med administrationens vurdering findes i bilag 5, Indsigelsesnotat.

 

Høringssvaret fra Banedanmark (1) er en generel kommentar, der går på, at der skal tages behørigt hensyn til jernbanen, når der byudvikles. Museet (5) gør opmærksom på, at dele af bevaringsværdigt byggeri (Vandmøllegaard) i E.B.21 med fordel kan indarbejdes i byudviklingen.

 

I de øvrige høringssvar gives udtryk for utilfredshed med udlæg af områderne E.B.17 og E.B.21, særligt pga.

•  Natur- og landskabsforhold

•  Miljø- og støjforhold

 

I forhold til processen gives udtryk for synspunkter vedr. bl.a.

  • Manglende landskabsanalyse
  • Fejl i forbindelse med den politiske behandling af planstrategi tillægget, herunder delegering til administrationen af den fornødne omredigering (der ligger p.t. en klage herover hos Planklagenævnet)
  • Fejl i miljøvurderingen af planstrategi-tillægget
  • Andre oplevede juridiske mangler, herunder for kort høringsperiode og manglende klagevejledning

 

I statens vejledning om udviklingsområder anføres det, at tillægget til planstrategien skal indeholde en redegørelse for de udpegede udviklingsområder og den foretagne interesseafvejning i arealanvendelsen vedr. natur- miljø- og landskabsforhold, bl.a. på baggrund af en analyse af kystlandskabet.

 

Der blev i foråret 2017, med bistand fra et landskabskonsulentfirma, igangsat en landskabsanalyse. Resultaterne for de tre områder er kommet i august måned. Anbefalingen på baggrund af analysen er, at de tre områder reduceres, så der i højere grad tages hensyn til bevaringsværdige landskaber. Det forventes, at staten i vid udstrækning vil følge denne anbefaling, når de i forbindelse med ansøgningen til landsplandirektiv skal tage stilling til, hvad der kan og ikke kan udlægges som udviklingsområder.

 

Der er desuden lavet en nærmere redegørelse for natur- og miljøinteresser i de tre områder, jf. bilag 4.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at de tre områders afgrænsning bør ændres på baggrund af landskabsanalysen og de høringssvar, der er kommet. Den foreslåede nye afgrænsning fremgår af bilag 2. Ændringen, samt korte begrundelser herfor, er indarbejdet i Tillæg til Planstrategi 2015 (bilag 1).

 

Teknik & Miljø og Team Jura vurderer ikke, at høringssvarenes kritikpunkter vedr. proces og angivelige juridiske fejl bør give anledning til ændringer i Tillæg til Planstrategi 2015.

 

Teknik & Miljø vurderer, at de tre områder, med deres nye afgrænsning, bør være de områder, der ansøges om at få med i det kommende landsplandirektiv for udviklingsområder.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. At Tillæg til Planstrategi 2015 vedtages endeligt med den viste justering af afgrænsningen af de tre byudviklingsområder
  2. At administrationen bemyndiges til at ansøge Erhvervsstyrelsen om optagelse af de tre byudviklingsområder i det kommende landsplandirektiv for udviklingsområder

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Det anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. At Tillæg til Planstrategi 2015 vedtages endeligt med den viste justering af afgrænsningen af de to byudviklingsområder Mølleskovvej Vest og Sønderskov, og idet byudviklingsområdet Mølleskovvej Øst udtages
  2. At administrationen bemyndiges til at ansøge Erhvervsstyrelsen om optagelse af byudviklingsområderne Mølleskovvej Vest og Sønderskov i det kommende landsplandirektiv for udviklingsområder

Punkt 52 Endelig vedtagelse af lokalplan 346 - Boligområde ved Martine Christoffersens Vej

Sagsresumé

Byrådet vedtog i maj 2017 at sende forslag til lokalplan 346, Boliger ved Martine Christoffersens Vej, i offentlig høring. Planforslaget har været i høring i perioden 16. maj til 20. juli 2017. Der er ved høringsfristens udløb indkommet én bemærkning til planforslaget. Den er fra en privatperson, der ønsker at købe en helt bestemt placeret grund i området, men ikke med den størrelse, som lige præcis den pågældende grund forventes at få med de ændringer af udstykningen, der er sigtet med den nye lokalplan.

 

Teknik & Miljø indstiller, at lokalplanen vedtages endeligt uden ændringer.

 

Sagsfremstilling

I forbindelse med salget af kommunale byggegrunde opleves en stigende efterspørgsel på større boliggrunde. Dette gælder også i området ved Martine Christoffersens Vej i den vestlige del af Fredericia.

 

For at imødekomme denne efterspørgsel er denne lokalplan udarbejdet med henblik på at muliggøre en mere fleksibel udstykning, herunder grunde større end 700 m2. Lokalplanen erstatter lokalplan 309, som foreskriver en grundstørrelse på ca. 400 m2 med præcist fastlagte byggefelter.

 

Lokalplanens indhold

Sigtet med udarbejdelsen af lokalplan 346 er at skabe mulighed for en større variation af grundstørrelser. Der er stadig mulighed for at udstykke mindre grunde, men samtidig også mulighed for at udstykke større grunde end den nugældende lokalplan.

 

Med den nye Lokalplan 346 forventes området at kunne udstykkes i 23 grunde. Lokalplanen fastlægger bestemmelser om placering af bebyggelse på grundene i en afstand af 2,5 m fra skel. Dog bliver der fortsat mulighed for opførelse af garager/carporte/skure i naboskel.

 

Herudover fastlægger lokalplanen bestemmelser om:

  • Bebyggelsesprocent: 30.
  • Etageantal: 1 etage, uden udnyttet tagetage.
  • Højde: Max. 5,5 m.
  • Parkering: 2 parkeringspladser på hver grund.

 

Lokalplanområdet kommer til at omfatte jordstykkerne/matrikelnumrene: 43q, 43ch, 43ci, 43ck, 43 cl, 43cm, 43cn, 43co, 43cp, 43ay, 43dd, 43aæ, 43dc, 43ba, 43db, 43bf, 43cæ, 43be, 43cø, 43bc, 43da, 43cz, 43cy, 43cx, 43cv, 43cu, 43ct, 43cs, 43cr, 43cq, 43ø, Fredericia Kobbeljorder. Af disse er 7 grunde bebygget med hver én bolig.

 

Afgrænsning af lokalplanområdet fremgår af lokalplanforslagets kortbilag 1.

 

Ophævelse af Lokalplan 309

Ved den endelig vedtagelse ophæver den nye lokalplan den hidtil gældende lokalplan 309, Et boligområde ved Martine Christoffersens Vej.

 

Den indkomne bemærkning til lokalplanforslaget

Der er ved høringsfristens udløb indkommet én bemærkning til planforslaget. Den er fra en privatperson, der ønsker at købe en helt bestemt placeret grund i området, men ikke så stor, som lige præcis den pågældende grund forventes at få med de ændringer af udstykningen, der er sigtet med den nye lokalplan.

Økonomiske konsekvenser

Ændringen af grundstørrelserne betyder, at restrummeligheden på 21 små grunde kan omdannes til 12 større grunde samt 1 lille grund.

Dette vil have betydning for eventuelle budgetterede indtægter fra salg af de 21 små grunde, da det alt andet lige må antages, at de 12 store grunde og 1 lille grund ikke vil kunne opnå helt samme indtægtsniveau som budgetteret. På den anden side set vurderes det, at grundene bliver betydeligt lettere at sælge.  

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med den nye lokalplan – som tilsigtet - skabes et plangrundlag, som fremadrettet, og bedre end det nugældende plangrundlag, sikrer den fremtidige anvendelse af området som åben–lav bebyggelse ved at muliggøre færre, men større grunde uden præcist fastlagte byggefelter.

 

Den ønskede anvendelse er forsat i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Den privatperson, der har udtrykt et ønske om at kunne købe en eksakt placeret grund, men med en mindre størrelse, end den forventeligt får, har mulighed for at købe en grund med den ønskede mindre størrelse et andet sted inden for lokalplanområdet.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

 

  1. at lokalplan 346, Boliger ved Martine Christoffersens Vej vedtages endeligt uden ændringer

 

  1. at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Anbefales.

Punkt 53 Endelig vedtagelse af Tillæg nr. 1 til LP 303 - Erhvervsområde og offentligt område til erhvervsuddannelsescenter i Erritsø ved Snaremosevej

Sagsresumé

Et forslag til tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 303, Erhvervsområde og offentligt område til erhvervsuddannelsescenter i Erritsø ved Snaremosevej, vedtaget af byrådet den 8. maj 2017, har været fremlagt i offentlig høring i perioden 7. juni – 8. august 2017.  Formålet med tillægget er at reservere et areal til en fremtidig vestgående motorvejsrampe. Forslaget omfatter desuden ændringer i de bebyggelsesregulerende bestemmelser inden for delområde C ift. højde og bebyggelsesprocent.

 

Der er indkommet bemærkninger fra hhv. Banedanmark og Vejdirektoratet. Teknik & Miljø vurderer, at ingen af de indkomne bemærkninger giver anledning til at foretage ændringer i lokalplantillægget.

 

Teknik & Miljø anbefaler derfor, at Byrådet vedtager lokalplantillægget endeligt. Ved offentliggørelse af tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 303 ophæves de dele af lokalplanen, der erstattes af tillægget.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplan nr. 303 Erhvervsområde og offentligt område til erhvervsuddannelsescenter i Erritsø ved Snaremosevej blev vedtaget i 2010. Lokalplanen åbner mulighed for at anvende området til offentlige formål og erhverv, herunder opførelse af kollegieboliger i tilknytning til EUC Lillebælt (erhvervsuddannelsescenter) samt hotel.

 

Lokalplanen opdeler lokalplanområdet i 4 delområder. Delområde C udlægges til offentlige formål, hotel og restaurant, kontor- og servicevirksomhed samt butikker til særligt pladskrævende varegrupper. Her tillades en bebyggelsesprocent på 100.

 

Et af lokalplanens formål er også at sikre, at bebyggelsen i delområde C sker inden for et afgrænset byggefelt, og at der etableres tilstrækkelig støjafskærmning i forhold til motorvejen.

 

Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 303 er udarbejdet på baggrund af Fredericia Kommunes og Vejdirektoratets ønske om at reservere et areal til at muliggøre en fremtidig etablering af en ny vestgående motorvejsrampe ved afkørsel 59. Arealreservationen gennemskærer det planlagte byggefelt i delområde C, og de bebyggelsesregulerende bestemmelser i lokalplan 303 er derfor ikke hensigtsmæssige for dette område.

 

Tillægget omfatter ændringer af afgrænsningen for delområde C og D samt tilføjelse af nyt delområde E til arealreservationen for motorvejsrampen. Tillægget omfatter tillige ændringer i de bebyggelsesregulerende bestemmelser for delområde C, så placeringen af fremtidig bebyggelse bliver mere fleksibel, bebyggelsesprocenten sættes ned til 60 som i delområde B, og bygningshøjden nedsættes til 3 etager og en maksimal bygningshøjde på 12,5 m som i delområde B.

 

Den østlige del af lokalplantillæggets område er omfattet af lokalplan nr. 220 for Snoghøj Landevej - Strandvejen - en smukkere indfaldsvej, tinglyst den 11. 10. 2002. Tillæg nr. 1 til lokalplan nr. 303 udlægger et areal til etablering af motorvejsrampe med tilslutning til Snoghøj Landevej, hvilket er i konflikt med nogle af bestemmelserne i lokalplan 220. Ved den endelige vedtagelse og offentliggørelse af lokalplantillægget ophæves lokalplan 220 for det område, som tillægget omfatter.

 

Indkomne bemærkninger

 

1: Banedanmark, Teknisk Drift, Vejlevej 5, 7000 Fredericia

 

Banedanmark fremsender en række generelle bemærkninger til, hvorledes man som nabo til jernbanen skal forholde sig. Desuden gør de opmærksom på, at planer skal være i overensstemmelse med jernbaneloven.

 

Vurdering

Bemærkningerne er taget til efterretning, og de giver ikke anledning til at foretage ændringer i lokalplantillægget.

 

2: Vejdirektoratet, Teglgårdsparken 102, 5500 Middelfart

 

Vejdirektoratet forudsætter, at lokalplantillæggets delområde E er i overensstemmelse med den af Vejdirektoratet fremsendte polygon med vurdering af omfanget af den nødvendige arealreservation til rampe og anslået arbejdsareal. Desuden henleder de opmærksomheden på Vejdirektoratets bemærkninger til udarbejdelsen af den oprindelige lokalplan 303 og forudsætter, at disse stadig er gældende.

 

Vurdering

Teknik & Miljø kan bekræfte, at begge forhold er indarbejdet i lokalplantillægget, hvorfor bemærkningerne ikke giver anledning til at foretage ændringer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at der med tillæg nr. 1 til lokalplan 303 skabes det nødvendige plangrundlag, som giver mulighed for etablering af den ønskede motorvejsrampe.

 

Indsigelserne og bemærkningerne fra offentlighedsfasen er behandlet i bilag 3. Høringssvarene har ikke medført, at der foreslås ændringer i planens hovedprincipper, eller at det vurderes at være nødvendigt at opstille afværgeforanstaltninger.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet,

 

1.  at Forslag til tillæg nr. 1 til lokalplan 303 – Erhvervsområde og offentligt område til erhvervsuddannelsescenter i Erritsø ved Snaremosevej vedtages endeligt

2.  at Teknik & Miljø besvarer de indkomne bemærkninger til planforslaget med udgangspunkt i notatet vedlagt som bilag 3

3.  at Teknik & Miljø bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af lokalplanen

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Anbefales.

Punkt 54 Igangsætning af lokalplan for Købmagergade 21 - Prinsenshus

Sagsresumé

Der er modtaget en ansøgning fra ejeren af Prinsenshus – Købmagergade 21 - om igangsætning af en ny lokalplan for adressen. Ansøger ønsker mulighed for at opføre 54 étværelses lejligheder og 6 toværelses lejligheder svarende til en bebyggelsesprocent på 204. Dette kræver en større tilbygning og en lokalplanpligtig ekstra etage. Parkeringsbehovet ønskes løst gennem en p-kælder med 35 parkeringspladser, hvor kommuneplanen forudsætter 60. Et byggeprojekt forventes tidligst igangsat i 2019.

 

Sagsfremstilling

Ansøger ønsker med en ny lokalplan at opnå mulighed for at tilbygge og ombygge den eksisterende bygning, således at antallet af boliger vil stige fra de nuværende 18 étværelseslejligheder, 6 toværelseslejligheder og EA Værktøjs butik, til 54 étværelseslejligheder på omkring 30 m2 stykket og 6 toværelseslejligheder. Bebyggelsesprocenten vil blive på 204. Bygningen ønskes renoveret og efterisoleret. Bygningen ønskes tilført en ekstra etage samt gjort større ind mod gården, hvor de nuværende udbygninger til EA-værktøj nedrives for at give plads til udvidelsen af boligblokken og dertil hørende opholdsareal.

 

Dette resulterer i en forøgelse på 764 m2 af bygningens etagemeter til i alt 2578 m2.

 

Parkeringen til boligerne ønskes af ansøger løst med en ombygning af eksisterende kælder til en p-kælder med 35 parkeringspladser. Dette er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen samt gældende lokalplan nr. 32, der stiller krav om 1 p-plads pr. bolig, det vil sige 60 p-pladser.

 

Ansøger vurderer, at der er en stor efterspørgsel på små funktionelle nye lejligheder, og at målgruppen, og dem som sandsynligvis flytter ind, vil være unge mennesker, studerende, lærlinge samt pensionister, der gerne vil bo i en helt ny lille lejlighed.

 

Angående parkeringsbehovet vurderer ansøger, at 20-40 % af beboerne i étværelseslejlighederne vil have bil, og at de planlagte 35 p-pladser vil være tilstrækkeligt. Ansøger henviser til, at man i andre byer har en reduceret parkeringsnorm for lignende type boliger.

 

Ansøgers notat kan læses i sin helhed i bilag 3.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Teknik & Miljø vurderer, at en forudsætning for, at der kan etableres en yderligere etage er, at der udarbejdes en ny lokalplan.

 

Projektet skal ses i sammenhæng med den igangværende indsats, hvor bygningsfornyelsesmidler bruges til at nedbringe antallet af små utidssvarende boliger i midtbyen.

 

Da byggeriet har mange lejligheder på forholdsvis lidt plads, har Teknik & Miljø med ansøger drøftet muligheden for at nedbringe antallet af 1-værelses lejligheder for i stedet at lave færre, men større lejligheder. Færre lejligheder vil kunne modvirke indtrykket af en usædvanligt kompakt planløsning. Dette har ansøger afvist som en mulighed.

 

Parkeringskælderen, der af ansøger planlægges til 35 parkeringspladser, bliver af Vej & Park vurderet til maksimalt at kunne rumme 27 parkeringspladser, måske færre. Omdannelsen af kælder til parkeringskælder er ydermere afhængig af, at ansøger får tilladelse til at nedlægge det eksisterende beskyttelsesrum i kælderen. Hvis det ikke kan nedlægges, vurderes antallet af parkeringspladser at blive 20 eller færre. Afgørelsen af, om beskyttelsesrummet kan nedlægges, ligger ikke ved Fredericia Kommune, men ved TrekantBrand. Fredericia Kommune kan indsende en ansøgning om at få foretaget en ændring, hvilket vil blive vurderet af TrekantBrand.

 

Det vurderes, at studerende, der går på uddannelser i Fredericia eller er bosat i byen, ofte har egen bil, dog færre end én pr. bolig. Fredericias ungdomsuddannelser har tidligere ytret behov for udvidelse af parkeringsarealer pga. overbelægning. Det vurderes derfor ikke muligt at kunne imødekomme en parkeringsnorm, som ses i store studiebyer, hvor de studerende oftest ikke har bil. Samtidig er det svært præcist at forudse bilejerskabet for en målgruppe, der rummer studerende, unge, singler, par og pensionister.

 

Den nuværende lokalplan nr. 32 og kommuneplanrammens parkeringsnorm fastlægger 1 p-plads pr. bolig, det vil sige 60 p-pladser i alt.

Teknik & Miljø vurderer, at de ønskede 35 parkeringspladser, hvis antallet overhovedet er realiserbart, vil være for lidt, og at der derfor vil kunne opstå parkeringsproblemer i nærområdet.

 

På den anden side vurderer Teknik & Miljø, at der i det aktuelle projekt med meget små boliger og en målgruppe med et reduceret parkeringsbehov bør være mulighed for at konvertere en vis andel af parkeringspladserne til cykelparkeringspladser. Det vurderes, at ¼ af parkeringspladserne vil kunne erstattes af cykelparkering. I givet fald vil det aktuelle projekt have behov for 45 bilparkeringspladser og 15 cykelparkeringspladser. Yderligere reduktion i behovet for bilparkeringspladser vil kunne opnås ved en reduktion i antallet af boliger. 35 bilparkeringspladser vil efter denne model give mulighed for i alt 46 boliger.

 

På baggrund af ovenstående anbefaler Teknik & Miljø, at der gives afslag på at igangsætte en lokalplanlægning for et projekt med 54 étværelses og 6 toværelses boliger, men at dialog med ansøger om reduktion af antallet af boliger og dermed også parkeringsbehovet fortsættes.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at det meddeles ansøger,

 

1.  At kommunen ikke vil tilvejebringe en lokalplan, der muliggør det skitserede projekt

 

2.  At kommunen er indstillet på en fortsat dialog om mulighederne for at tilvejebringe en lokalplan, der muliggør et projekt med færre, herunder større, boliger inden for op til samme antal etagemeter som i projektforslaget, og hvor der – for at sikre en passende balance mellem antallet af boliger og antallet af parkeringspladser - som udgangspunkt skal være én parkeringsplads pr. bolig, dog med mulighed for, at en velbegrundet andel af parkeringspladserne kan konverteres til cykelparkering

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Godkendt som indstillet.

Punkt 55 Igangsætning af lokalplan for Rudolf Steiner Allé 55

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget en ansøgning fra ejeren af Rudolf Steiner Allé 55 om igangsætning af en lokalplan for det på bilag 1 markerede område. Området ønskes lokalplanlagt til tæt/lav boliger, se bilag 2. Boligerne er fra ansøgers side tænkt som udlejningsejendomme med seniorer og fraskilte som den primære målgruppe.

 

På området ligger en gård, hvor den ene af de tre bygninger fungerer som privat børnehave/vuggestue, og de resterende to står tomme.

 

I det indkomne projektforslag bevares institutionen, men med en reduktion af dens udendørsareal. Da projektet er placeret på en smal grund og boligerne ligger tæt, kan det blive en udfordring at finde tilstrækkelige fælles opholdsarealer uden at reducere antallet af boliger.

 

Sagsbeskrivelse:

Området er omfattet af kommuneplanramme E.B.9, der udlægger området til boligområde med bebyggelsesprocenter på 30 for åben/lav og 40 for tæt/lav. Byggeri må bygges i 2 etager.

 

Området er omfattet af lokalplan nr. 81, der udlægger området til skole, institution, erhverv og boliger. Skolen, institutionen og erhverv er aldrig blevet realiseret, og lokalplan nr. 81 er siden dens vedtagelse blevet reduceret kraftigt i størrelse ved vedtagelserne af lokalplan nr. 170 og lokalplan nr. 264. De nye lokalplaner har muliggjort, at store dele af de områder, der var tiltænkt skole, institution og erhverv, nu er blevet til boligområder.

 

Der ligger indenfor lokalplanområdet en gammel bavnehøj, der ikke er fredet, men som er omfattet af en tinglyst deklaration om, at den i sin nuværende form skal henligge uændret og ikke må forstyrres, ændres eller terrænreguleres.

 

Der ønskes med det indkomne projekt mulighed for at bebygge første og andet af førnævnte områder. Bavnehøjen friholdes for bebyggelse. Ligeledes vil den eksisterende institution blive bevaret. Bebyggelsesprocenten for området forventes at komme til at ligge på omkring 20-25.

 

I det indkomne projekt ønskes at bebygge den vestlige del af området med rækkehuse i én etage og den østlige del af området med rækkehuse i 2 etager.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at en lokalplan for området er realiserbar, men at det vil kræve en yderligere dialog med ansøger om etableringen af fælles opholdsarealer, da bavnehøjen på baggrund af den tinglyste deklaration ikke kan udnyttes til fælles opholdsareal. Dette kan medføre, at der bør ske en reduktion i antallet af mulige boliger inden for lokalplanområdet for at give plads til et fælles opholdsareal af passende størrelse.

 

Derudover vurderes det, at der bør arbejdes for en større afstand til skel fra nogle af de påtænkte rækkehuse. Der er flere steder kun omkring 3 m til skel fra boligens terrasseudgang.

 

Områdets anvendelsesændring fra skole opholdsareal til boliger vurderes at være foreneligt med de tidligere lignende ændringer i området.

 

Da matriklen kræver en fornyet opmåling, kan ovenstående forhold vise sig at blive påvirket af dette.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller,

 

-  At der igangsættes en lokalplanlægning, idet projektet i den forbindelse skal justeres i forhold til afstand til skel og fælles opholdsarealer

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Der igangsættes ikke lokalplanlægning, der muliggør realisering af det fremsendte projekt. Der optages dialog med ansøgerne om mulighederne for udarbejdelse af et projekt for parcelhusbebyggelse, der er tilpasset naboområdernes karakter.

Punkt 56 Rådhuspladsen og forhallen - nye aktiviteter

Sagsresumé

Rådhuspladsen og forhallen – nye muligheder

 

Demokrati- og Borgerudvalget og By- og Planudvalget havde den 20. februar et fællesmøde om udvikling af rådhusets forhal samt Rådhuspladsen med fokus på, hvordan stederne i endnu højere grad end i dag kan blive byens rum og være bedre rammer for byliv.

 

Der er afsat et beløb på 0,5 mio. kr. i budgettet for 2017 til projektet.

 

I et notat vedhæftet sagen er der opsamling på de idéer og forslag, der kom frem på mødet den 20. februar.

 

Der er arbejdet videre med at belyse idéerne samt en kortlægning af funktioner og aktiviteter, der er på Rådhuspladsen og i forhallen i dag.

 

EASA (European Architect Students Assembly) har i ugerne 31/32 udført projekter for installationer til forhallen og Rådhuspladsen. Installationen på Rådhuspladsen kommer ned primo september. Installationen i forhallen tages ned, når der skal være andre aktiviteter.

 

I bilag vedhæftet sagen er en samlet beskrivelse af muligheder for events på Rådhuspladsen og i forhallen – både nye der er sat i gang - samt ideer fra workshoppen i februar, der er undersøgt nærmere.

 

Under punktet ”Vurdering” nedenfor er beskrevet de ændringer, der foreslås foretaget på Rådhuspladsen og i forhallen.

 

 

Rådhusplads

 

Rådhuspladsen er den af byens pladser, der sker mest på i form af events og aktiviteter. Shopping bruger pladsen til langt de fleste af deres events, og pladsen er også central ved større begivenheder som sommerrock, kulturnat mv. I 2016 var pladsen booket i alt 77 dage. Pladsen er anlagt med et minimum af inventar, så den er fleksibel for anvendelse til forskellige events og aktiviteter.

 

Vandet og bølgebænken er med til at understøtte et hverdagsliv på pladsen med ophold og leg.

 

Den faste scene ved muren ind mod byrådssalen bruges ikke - en transportabel scenevogn er nødvendig til optrædener. Den faste scene optager plads og gør Rådhuspladsen mindre fleksibel.

 

En zone på 5 m langs rådhusets facade skal friholdes af hensyn til adgang for brand og rednings køretøjer.

 

Der pågår arbejde i 4. maj komiteen for flytning af monumentet, der nu står ved banegården. Man ønsker at flytte det op på Rådhuspladsen så monumentet får en central placering i byen.

 

 

Forhallen

 

September 2017 flytter ekspeditionen af pas og kørekort op på biblioteket. Funktionen optager 2 pladser ved skranken ud af i alt 8, og herefter vil 6 pladser ved skranken være i brug. Arbejdspladserne bag skranken omdannes til stillerumskontorer.

 

Der vil fortsat være ca. 30.000 ekspeditioner om året i borgerservice. De ekspeditioner der fortsat bliver, betyder at der ved ny indretning skal være gode oversigtsforhold fra skranken pga. tryghed for dem der arbejder ved skranken.

 

Forhallen har tre ud/indgange der skal friholdes for inventar, udstillinger mv.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget for 2017 afsat 0,5 mio. kr. til forhallen og Rådhuspladsen.

Ud af de 0,5 mio. kr. er 60.000 kr. bevilliget til EASA-installationerne på Rådhuspladsen og i forhallen.

 

De resterende midler foreslås disponeret som følger:

 

Rådhuspladsen:

80.000 kr. scene fjernes – belægning retableres

260.000 kr. lys/kunst på facade ved byrådssalen og løbende arrangementer/installationer, inventar og lignende.

 

Forhallen:

100.000 kr. nye møbler, planter/blomster

 

Udover anlægsinvesteringer vil der være et driftsbudget på anslået 18.000 kr. om året, hvis der stilles en drikkevandsautomat op samt blomster – pasning og vanding. Denne økonomiske del vil Økonomiudvalget skulle tage stilling til.

Vurdering

Rådhuspladsen – mere fleksibel og liv når der ikke er events:

 

-  Den faste scene på Rådhuspladsen foreslås fjernet, da den ikke bruges. Pladsen bliver mere fleksibel til brug for events, og der bliver bedre plads til de store arrangementer/koncerter. Belægningen retableres så den fremstår som en naturlig forlængelse af pladsens eksisterende belægning.

 

-  Kunst på muren ind mod Byrådssalen f.eks. som lyd og lys, der interagerer med forbigående på pladsen kan gøre pladsen mere levende, skabe stemning og tryghed i de mørke timer. Temaet kan f.eks. være en formidling af Fredericias identitet, demokrati eller lignende. Eksisterende beplantning på muren fjernes.

 

-  I 4. maj komiteen arbejdes der på at flytte mindesmærket fra området ved banegården op på Rådhuspladsen.

 

Forslag til forhallen – indbydende opholdsmiljø:

-  Der er en del inventar i forhallen, hvoraf noget ikke har en funktion til daglig. Der ryddes op i området ved trappen så den del af forhallen bliver mere åben og pokalskabene i vindfanget fjernes. En defekt infostander om aktiviteter på rådhuset fjernes, og informationer med plakater og foldere struktureres på en mere indbydende måde.

 

-  Der etableres uformelle opholdsmiljøer med møbler og lamper, der skaber grupper af indbydende opholdsmiljøer til erstatning for nogle af de runde borde og stole. Der opsættes planter, der kan bidrage til skabe en grøn og afslappet stemning. Fredericia Shopping og biblioteket vil fremover være opmærksom på, at forhallen kan bruges til udadvendte events (i det omfang det ikke forstyrrer øvrige funktioner).

 

-  Der opstilles en drikkevandsautomat.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller,

 

- At sagen drøftes.

- At der frigives midler til de ændringer, der ønskes investeret i.

- At sagen videresendes til By- og Planudvalget til orientering.

Beslutning i By- og Planudvalget den 20-09-2017

Sagen blev drøftet.

Beslutning i Demokrati- og Borgerudvalget den 29-08-2017

Drøftet.

 

Godkendt frigivelse af midler, som angivet i afsnittet økonomiske konsekvenser.

 

Demokrati- og Borgerudvalget oversender sagen til orientering til By- og Planudvalget.

Punkt 57 Orientering (Lukket)