Social- og Omsorgsudvalget - 12-12-2016

Referat
Dato:
Mandag, 12 december, 2016 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 84 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Dagsorden godkendt.

Punkt 85 Udpegning af modtageren af Årets senioridrætspris 2016

Sagsresumé

Der skal findes tre egnede nominerede til årets senioridrætspris 2016, herunder peges på den af dem, der skal modtage prisen. Nomineringerne og motiveringen drøftes og den endelige udpegning besluttes på mødet. Prisen er én af de priser, som uddeles til årets idrætsfest for alle idrætsudøvere i kommunen.

Sagsbeskrivelse:

Der er i en årrække blevet uddelt priser til årets idrætstalenter i forbindelse med den årlige idrætsfest. I 2013 blev der for første gang uddelt en særlig senioridrætspris. Egnede kandidater blev drøftet på mødet d. 4. november 2016, og der skal nu udpeges en prismodtager til årets senioridrætspris 2016.

 

Prisen kan gives til en enkeltperson (fx træner eller ildsjæl/iværksætter) eller en forening, der har gjort eller gør en særlig indsats for senioridrætten i Fredericia. Ved udvælgelsen lægges der vægt på, at foreningen har sit udgangspunkt i en frivillig social indsats med fokus på livskvalitet og bevægelse. Indsatsen kan være på tværs af aldersgrupper, men tilrettelagt på en måde der tilgodeser voksne over 60 år. Der kan ligeledes lægges vægt på, at foreningen eller personen har skabt aktiviteter på tværs af foreninger og arrangementer.

 

Kultur og Fritid opfordrer til, at der findes 3 egnede kandidater. Der er dog fortsat kun en vinder. Nomineringen indebærer i sig selv en anerkendelse af indsatsen – også selvom man ikke ender med at få prisen.

 

Seniorrådet er ligeledes anmodet om at pege på egnede kandidater. Seniorrådets eventuelle forslag tages med til udvalgsmødet.

 

Prisen overrækkes i forbindelse med årets idrætsfest, som afholdes i starten af februar 2017.

Økonomiske konsekvenser

Senioridrætsprisen er på 3.000 kr. og finansieres af midler fra § 79-kontoen, som støtter de frivillige arbejde.

Vurdering

Ingen vurdering. De egnede kandidater drøftes på mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget udpeger tre nominerede, herunder én modtager af årets senioridrætspris.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Der blev udpeget 2 nominerede og heraf en prismodtager.

Punkt 86 Henvendelse fra SIND Fredericia om tilskud til husleje

Sagsresumé

SIND Fredericia ansøger Fredericia Kommune om et engangstilskud på i alt 40.000 kr. til dækning af husleje.

Sagsbeskrivelse:

SIND Fredericia har ansøgt om et engangstilskud på 40.000 kr. til dækning af husleje.

SIND Fredericia er en lokalforening under Landsforeningen SIND. På landsplan er hovedparten af medlemmerne og de aktive i Landsforeningen SIND typisk pårørende, professionelle, psykisk sårbare eller andre, der interesserer sig for psykisk sundhed. SIND er tværpolitisk og samler alle typer medlemmer med interesse for sindslidelser og sindslidendes forhold.

Økonomiske konsekvenser

SIND Fredericia ansøger Fredericia Kommune om et tilskud på 40.000 kr. til dækning af husleje.

 

Der er tale om en engangsudgift. Midlerne findes inden for Voksenservices eksisterende budget.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget godkender, at der ydes et engangstillæg til SIND Fredericia på 40.000 kr. til dækning af husleje. Midlerne findes inden for Voksenservices eksisterende budget.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 87 Rammeaftale for blodprøvetagning i eget hjem.

Sagsresumé

Region Syddanmark og de 22 kommuner i regionen har indgået en rammeaftale om blodprøvetagning i eget hjem. Aftalen fastlægger vilkårene for hvordan sygehusene i Region Syddanmark kan indgå aftale med den enkelte kommune, såfremt denne ønsker det.

Der skal træffes afgørelse om en eventuel indgåelse af aftale med Region Syddanmark om blodprøvetagning i eget hjem.

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmark og de 22 kommuner i regionen har indgået en rammeaftale om blodprøvetagning i eget hjem.

Aftalen fastlægger vilkårene for hvordan sygehusene i Region Syddanmark kan indgå aftale med den enkelte kommune, såfremt denne ønsker det.

Rammeaftalen skal sikre, at borgere, der er tilknyttet hjemmeplejen/hjemmesygeplejen, plejecentre og boenheder, og som på grund af somatiske eller psykiske lidelser kun med stort besvær kan komme til læge eller ambulatorium, får mulighed for at få taget blodprøve i eget hjem. Aftalen omfatter ikke akutte blodprøver.

Grundprincippet for aftalen er, at regionen stiller en mobil bioanalytikerordning til rådighed, som kommunen har mulighed for at købe anvendelse af. Det vil altid være en læge, enten på sygehus eller i almen praksis, der rekvirerer en blodprøve, men det vil alene være kommunen, der afgør, om blodprøven skal tages i eget hjem ved den regionale bioanalytikerordning.

Der vil være typer af blodprøver, som kræver særligt udstyr eller håndtering, og som derfor kun kan foregå på sygehuset. Patienter med disse særlige behov er derfor ikke omfattet af aftalen.

Der er til denne rammeaftale udarbejdet en standardaftale, som kommunen indgår med sygehuset. Standardsaftalen beskriver primære målgrupper, proces for bestilling, kommunikation og planlægning samt taksterne for ordningen.

Økonomiske konsekvenser

Taksterne er beregnet ud fra at sygehusenes aktivitet i medfør af aftalen, kan hvile i sig selv. Såfremt arbejdskraftsbesparende teknologi betyder, at det ekstra tidsforbrug forbundet med blodprøvetagning i eget hjem mindskes væsentligt, er Region Syddanmark forpligtet til at foranstalte en genberegning af afregningstakstern.

 

Hidtil har blodprøvetagning været gratis for Fredericia Kommune i henhold til en gammel aftale indgået med Vejle Amt. Denne aftale er ikke længere gældende pr. 1. januar 2017.

 

Ifølge opgørelse fra Region Syddanmark er der cirka 1.000 blodprøvetagninger årligt, som vil være omfattet af rammeaftalen. Dette svarer til en årlig udgift på omkring 140.000 kr. Dertil kommer en kørselstakst til bioanalytikeren.

 

Merudgiften foreslås finansieret af medfinansieringskontoen under andre sundhedsudgifter.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer, at der er behov for muligheden for at kunne bestille blodprøvetagning i eget hjem til den beskrevne målgruppe. Flere borgere vil kun med stort besvær kunne transporteres til blodprøvetagning uden for hjemmet, mange heraf vil skulle transporteres liggende. Begge dele med stort ressourceforbrug til følge.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at der indgås aftale med Region Syddanmark om blodprøvetagning i eget hjem.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 88 Samarbejdsaftale mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem pga. brug af respiratorisk udstyr

Sagsresumé

Det Administrative Kontaktforum i Region Syddanmark har d. 21. september 2016 godkendt et bilag til Sundhedsaftalen 2015-18 om samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem på grund af brug af respiratorisk udstyr.

Byrådet skal beslutte om Fredericia Kommune kan godkende samarbejdsaftalen.

Sagsbeskrivelse:

Det Administrative Kontaktforum i Region Syddanmark har d. 21. september 2016 godkendt et bilag til Sundhedsaftalen 2015-18 om samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem på grund af brug af respiratorisk udstyr.

Samarbejdsaftalen beskriver patientgruppen, den formelle ansvarsfordeling mellem sektorerne, konkrete aftalepunkter samt tydeliggør den økonomiske fordeling af udgifter mellem region og kommune.

Der er tale om fælles hjælpeordninger i samarbejdsaftalen, når hjælp i hjemmet til respirationsbehandling og hjælp i hjemmet efter Servicelovens §§ 83, 85, 95 eller 96 samt § 97.1 helt eller delvist kan varetages af de samme personer, og dermed kan tilrettelægges som én ordning til gavn for borgeren og af hensyn til hensigtsmæssig ressourceanvendelse. Der er således ikke tale om en fælles hjælpeordning, hvis borgeren får hjælp til respirationsbehandling i hjemmet om natten og hjælp efter Serviceloven nogle timer i løbet af dagen. Der er tale om en fælles hjælperordning, hvis én person kan løse begge sektorers opgaver.

Samarbejdsaftalen omhandler forløb, hvor et respirationscenter lægefagligt har fastslået, at sygehusvæsenet har behandlingsansvaret for, at en borger overvåges i hjemmet pga. brug af respiratorisk udstyr. Borgerne kan være såvel børn som voksne, og det respiratoriske kan være en isoleret lidelse eller del af et omfattende handicap. Aftalen dækker også borgere på døgninstitution/plejehjem.

Økonomiske konsekvenser

Sundheds- og Ældreministeriet har efter forhandling med Social- og Indenrigsministeriet i bekendtgørelsesform fastsat en fordelingsnøgle, som finder anvendelse, hvis aftalen mellem region og kommunerne i regionen ikke indeholder principper for fordeling af udgifter til fælles hjælpeordninger.

 

Den centrale fordelingsnøgle er fastsat således, at regionen afholder 67 pct. af de samlede udgifter til fælles hjælperordninger, og kommunen afholder 33 pct. af de samlede udgifter. Fordelingsnøglen finder anvendelse fra det tidspunkt, hvor den fælles hjælperordning etableres, indtil det tidspunkt hvor den fælles hjælperordning ophører.

 

I de forløb, hvor én af sektorerne påtager sig arbejdsgiver- og arbejdslederansvaret for ansættelse af enkeltpersoner til overvågning, indføres et administrationsbidrag. Administrationsbidraget fastsættes til kr. 93.000 årligt (2016 niveau) pr. borger med 24-timers overvågning, og det afregnes efter den aftalte fordelingsnøgle på 67/33.

 

I Fredericia Kommune har vi pt.7 borgere med behov for respirations udstyr alle overvåget 24 timer.

 

Hidtil er der lavet aftale om fordeling af udgifterne mellem regionen og Fredericia Kommune for hver enkelt borger. Med den nye aftale og beregningsmodel vil fordelingen af udgifterne altid være 67/33. Den nye beregningsmodel ser ikke ud til at betyde en merudgift for Fredericia Kommune, hvilket har været tilfældet i andre kommuner.

Vurdering

Pleje og Omsorg har haft repræsentanter med i den arbejdsgruppe, der har udarbejdet den nye samarbejdsaftale og vurderer, at der med aftalen er lavet et fornuftigt grundlag for det fremtidige samarbejde, både økonomiske og administrativt.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social og Omsorgsudvalget anbefaler Byrådet at godkende samarbejdsaftalen mellem Region Syddanmark og kommunerne i forbindelse med borgere, som skal overvåges i eget hjem pga. brug af respiratorisk udstyr.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Anbefales.

Punkt 89 Orientering til Social- og Omsorgsudvalget om Myndighedsafdelingens praksis i forhold til støtte ved ferie eller udflugter

Sagsresumé

Myndighedschefen i Voksenservice vil på mødet orientere Social- og Omsorgsudvalget om Myndighedsafdelingens praksis i forhold til støtte ved ferie eller udflugter.

Sagsbeskrivelse:

Ankestyrelsen har truffet en principafgørelse, der betyder at borgere med betydeligt nedsat psykisk og fysisk funktionsevne eller særlige sociale problemer kan have ret til støtte ved ferie eller udflugter.

På mødet orienterer Myndighedschefen i Voksenservice Social- og Omsorgsudvalget om:

  • Ankestyrelsens principafgørelse
  • Myndighedsafdelingens praksis på området
  • Revision af Servicelovens voksenbestemmelser anno 2017, som giver handicappede ret til at få sin kendte ledsager med på ferie.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Taget til efterretning.

Punkt 90 Henvendelse vedrørende muligheden for at åbne et privat dagcenter

Sagsresumé

Sagen behandles på baggrund af en henvendelse fra en af kommunens private leverandører af hjemmepleje, om muligheden for at åbne et privat dagcenter i Fredericia. Dagcenterfunktionen er ikke omfattet af frit valg.

Sagsbeskrivelse:

Social- og Omsorgsudvalget har fået en henvendelse fra en af kommunens private leverandører om muligheden for at åbne et privat dagcenter i Fredericia.

Dagcentre er oprettet i henhold til Servicelovens §§ 81, stk. 3, 84, stk. 1, 86, stk. 2 og 87. Bestemmelserne foreskriver, at kommunen skal tilbyde en særlig indsats til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige psykiske problemer. Formålet med dagcenterfunktionen er at give målgruppen mulighed for kontakt, samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje, samt aflastning af pårørende.

Dagcenterfunktionen er ikke omfattet af reglerne om frit valg, og der er derfor ikke et lovgivningsmæssigt krav om, at der skal være mere end én leverandør for borgeren at vælge imellem.

For år tilbage havde Fredericia Kommune 3 dagcentre med tilknytning til hhv. Hybyhus, Stævnhøj og Othello. Af to omgange i sparerunder, er dagcenterpladserne blevet samlet for at opnå stordriftsfordele. Sidste omlægning skete med virkning fra januar 2015, hvor pladserne på Stævnhøj flyttede til Othello.

Alle dagcenterpladserne er nu placeret i tilknytning til Plejecenteret Othello. Dagcenteret er normeret til 60 pladser dagligt, heraf 12 på IPS, mandag, onsdag og torsdag. Der er pr. 11.november 2016 tilknyttet 101 brugere til dagcenterpladserne. Det er Visitationen, der visiterer til det antal dage, som borgeren kan komme i dagcenteret, idet borgeren kan tildeles mellem 1 og 5 dage. Kapaciteten på antallet af dagcenterpladser er i balance med efterspørgslen.

Udvalget har i september 2015 fået en lignende forespørgsel, som dengang blev afvist primært med henvisning til at der lige var sket en sammenlægning for at opnå en besparelse.

Økonomiske konsekvenser

Det årlige budget til drift af dagcenteret er 6,5 mio. kr. fordelt på transport, personale og aktiviteter. Dertil kommer Pleje og Omsorgs udgifter til de servicearealer på Othello, som i dag anvendes til dagcenter.

 

I forbindelse med den sidste sammenlægning af to dagcentre til ét, pr. 1. januar 2015, blev det oprindelige budget beskåret med 1 mio.kr. årligt. Besparelsen er primært hentet ind på færre udgifter til transport, tillige med en mindre besparelse på personale.

 

Da Othello er ejet af kommunen, skal der findes relevant anvendelse for de lokaler, der bliver ledige, såfremt der ikke længere skal være dagscenter på Othello, da udgiften til lokaler fortsat vil være kommunal. Det kan være en oplagt mulighed at stille krav om, at lokalerne anvendes til det private dagcenter i et eventuelt udbud, idet stedet opfylder alle krav til dels borgernes behov, dels arbejdsmiljø for medarbejderne.

 

Der er desuden en sammenhæng til køkkenfunktionen, der betyder nedgang i produktionen, såfremt dagcenteret flyttes fra Othello.

Vurdering

Såfremt Fredericia Kommune vil give plads til, at en privat leverandør kan drive dagcenterpladser, er der en række overvejelser, der skal afklares forinden. Opgaven, som i dag er en kommunal driftsopgave, vil skulle i udbud/konkurrenceudsættes, med beskrivelse af de vilkår, der vil skulle gælde for leverandøren/ leverandørerne. Der skal laves en kravspecifikation i forhold til opgaven, og der skal laves en udbudsproces i samarbejde med team Jura & Udbud.

Det skal i så fald være muligt, at alle interesserede leverandører får lige muligheder for at byde på opgaven, herunder at det eksisterende dagcenter også skal have mulighed for at afgive et kontrolbud.

Vælges en løsning med to eller flere leverandører må det påregnes, at transportudgifterne kan vende tilbage til niveauet før 1. januar 2015 og altså blive højere end de nuværende. Placeringen af dagcenterpladserne påvirker udgifterne til kørsel.

Hvorvidt udgifterne til personale vil stige vil afhænge af hvilken normering, Fredericia Kommune kræver i udbudsmaterialet, men da den potentielle kundegruppe ikke er stor, er der risiko for at de økonomiske fordele ved samling af driften på ét sted, vil gå tabt.

I tilfælde af, at Fredericia Kommune ikke længere skal være leverandør af dagcenterpladser, skal det tages med i overvejelserne, hvordan de lokaler, der nu anvendes til dagcenter, skal bruges fremadrettet. Placeres et dagcenter et andet sted en det nuværende, vil Fredericia kommune fortsat have udgifter til servicearealerne på den nuværende placering.

Det er desuden vigtigt at være opmærksom på, at der med én (privat) leverandør, som udgangspunkt ikke er sikret levering af dagcenterydelsen ved den private leverandørs eventuelle konkurs. Det vil være omkostningstungt for Kommunen at opretholde et beredskab, da funktionen ikke kun kræver personale, men også de rette lokaler.

Ved en evt. overdragelsen af opgaven til en privat leverandør, skal der ske en virksomhedsoverdragelse af de nuværende medarbejdere.

Ligeledes henledes opmærksomheden på, at der forinden en evt. konkurrenceudsættelse kan iværksættes, skal HMU inddrages.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget tager stilling til, om der skal arbejdes videre med en model, med en privat leverandør af dagcenterydelser i Fredericia Kommune og i givet fald, om der skal sigtes mod én eller flere leverandører.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Social- og Omsorgsudvalget bad forvaltningen om at lave et overslag over de økonomiske konsekvenser af 2 leverandører af dagcenterydelser, hvor den ene leverandør er privat og den anden er kommunal.

Punkt 91 Orienteringssag - indsats for sårbare unge

Sagsresumé

Orienteringssag om Bevillingsnævnets rolle i udmøntningen af forligstekst omkring sårbare unge i budget 2016. Orienteringssagen er på dagsordenen til Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Uddannelsesudvalget, Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget samt Sundhedsudvalget.

Sagsbeskrivelse:

Følgende forligstekst fremgår af budget 2016:

Indsats for sårbare unge

Udsatte borgere lever i gennemsnit 15-20 år kortere end andre mennesker og henvender sig mindre til lægen med deres helbredsproblemer. Misbrug blandt unge er et problem, som forligspartierne ser på med stor alvor. Der er brug for en proaktiv og intensiv indsats, der hjælper de unge tilbage til en god tilværelse i uddannelse og job. Derfor skal der bevilliges 600.000 kr. årligt til en læge i misbrugscentret.

 

Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget forelægges i løbet af 2015 en plan for en samlet forebyggende indsats af unges misbrug. Planen træder i kraft primo 2016.

Forligspartierne ønsker at signalere, at stoffer i nattelivet er helt uacceptabelt, og derfor skal planen tage initiativ til et samarbejde mellem byens natklubber, barer og kommune omkring drug-tests.

 

I planen indgår afklarende psykologsamtaler til sårbare unge på vej gennem uddannelsessystemet, samt forslag til finansiering af den samlede indsats. Forligspartierne ønsker, at de unges forældre og netværk deltager i indsatsen.

Der afsættes 750.000 kr. i 2016 og 2017, hvorefter indsatsen evalueres”.


På den baggrund har der bl.a. været en drøftelsessag på Bevillingsnævnets dagsorden den 27. september 2016, hvor nævnet drøftede, hvorledes de kunne bidrage til udmøntningen af ovenstående.


På mødet orienterede Peter Balsgaard fra Fredericia Lokalpoliti om, at der frem til den 27. september 2016 har været 141 politisager i Fredericia omkring besiddelse af hash eller andre stoffer. Kun to af disse sager er registreret på diskoteker eller lignende steder. Der er ikke sket en stigning på dette område i politimæssig sammenhæng.


Bevillingsnævnet besluttede enstemmigt på mødet:


-  At der ikke på nuværende tidspunkt ændres i afgørelsernes vilkår, fx omkring drug-tests – bl.a. for at bibeholde ensartetheden i politikredsen.


-  At Bevillingsnævnet primo 2017 inviterer diskoteksejere til et dialogmøde, hvor narkoproblematikken kan drøftes, og hvor der kan følges op på de tidligere drøftelser omkring bander. På dette møde vil den nuværende Restaurations- og bevillingsstrategi også blive drøftet, så det kan vurderes, om der er behov for en revidering af denne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 14-12-2016

Orientering taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 12-12-2016

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 12-12-2016

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 13-12-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 92 Orientering (Lukket)