Social- og Omsorgsudvalget - 18-09-2017

Referat
Dato:
Mandag, 18 september, 2017 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 51 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Sag om orientering om levering af mad i forbindelse med renovering af kloakken ved Elbokøkkenet blev optaget på dagsorden.

 

Dagsorden derudover godkendt.

Punkt 52 2. budgetopfølgning 2017 for Social- og Omsorgsudvalget

Sagsresumé

Sagsresumé:

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i Byrådet.

 

Der bliver samlet søgt om -1,630 mio. kr. Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme bliver herefter 981,344 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

 

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  751,101

  -0,554

   -16,900

  733,647

Overførselsudgifter

  58,331

 

 

  58,331

Centrale refusionsordning

  -14,761

  2,000

 

  -12,761

Aktivitetsbestemt medfinansiering

  198,107

  -2,791

 

  195,316

Ældreboliger, drift

  0,960

 

 

  0,960

Drift i alt

  993,738

  -1,345

  -16,900

  975,493

 

 

 

 

 

Anlæg i alt

  9,030

  -0,285

  -2,894

  5,851

 

 

 

 

Skattefinansieret område i alt

  1.002,768

  -1,630

  -19,794

  981,344

 

 

 

 

 

Total

  1.002,768

  -1,630

  -19,794

 981,344

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2.budgetopfølgning 2017 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Der søges om godkendelse af tillægsbevillinger på i alt -1,630 mio. kr. heraf driftsmidler Pleje og Omsorg 0,154 mio. kr. og Voksenservice og Sundhed -1,499 mio. kr. samt anlægsmidler Voksenservice -0,285 mio. kr.

 

Pleje og Omsorg:

Budgetmidler fra Lov- og cirkulæreprogram på i alt 0,254 mio. kr., udmøntning af barselsfonden 0,201 mio. kr. og projekt indkøbsoptimering

-0,301 mio. kr.

 

Voksenservice og Sundhed:

Der søges godkendelse af tillægsbevillinger på i alt -1,499 mio. kr. fordelt som følger:

  1. Serviceudgifter:

Budgetmidler fra Lov- og cirkulæreprogram på i alt 0,306 mio. kr., forskydning af opnormering af misbrugsbehandlere til 2018 -1,200 mio. kr., udmøntning af barselsfonden 0,287 mio. kr. og projekt indkøbsoptimering -0,101 mio. kr.

 

  1. Central refusionsordning:

Tilretning budget ref. SDE 2017 2,000 mio. kr.

 

  1. Aktivitetsbestemt medfinansiering drift

Der er i alt reguleret for -2,791 mio. kr., primært som følge af den nye reform på området.

 

Yderligere søges der om godkendelse af -0,285 mio. kr. anlægsmidler, pulje sundhedshus, fra Voksenservice til ejendomsafdelingen.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Der forventes på nuværende tidspunkt et spar vedrørende driftsmidler på 16,900 mio. kr. og anlægsmidler på 2,894 mio. kr., i alt 19,794 mio. kr. 

 

Fordelingen af spar:

 

Pleje og Omsorg: 

Spar driftsmidler 4,000 mio. kr. og spar anlægsmidler på 0,795 mio. kr., i alt 4,795 mio. kr.

 

Voksenservice og Sundhed:

Spar driftsmidler er fordelt i to – Voksenservice og Sundhed, lydende på

Voksenservice 10,500 mio. kr. og Sundhed 2,400 mio. kr. Yderligere forekommer der et spar på 2,099 mio. kr. på anlægsmidler – i alt 14,999 mio. kr.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

I budget 2017 er der indarbejdet en indkøbsoptimering på ca. 8,700 mio. kr. Den udmøntes ved 2. budgetopfølgning 2017. For Social- og Omsorgsudvalget udgør beløbet 0,402 mio. kr.

 

Pleje og Omsorg:

Sparede midler for driftsmidler er foreløbigt 4,0 mio.

De sparede midler for året bliver højere. Der udskydes planlagte aktiviteter som følge af igangværende projekter finansieret af værdighedsmidlerne (eksterne puljemidler) og som følge af implementeringen af det nye omsorgssystem.

 

Bevillingssag om finansiering af en visitatorstilling er på vej til Byrådet. 

 

Voksenservice og Sundhed:

Voksenservice:

Voksenservice kom ud af år 2016 med et spar/lån på 17,912 mio.kr. – dette spar/lån forventes, grundet diverse investeringer og éngangsdispositioner, reduceret til 10,500 mio.kr. i løbet af år 2017. I denne reduktion er der derudover overført engangsmidler til 2018 til øremærkede formål:

  • 3,800 mio. kr. til implementering af Din Indgang i 2018
  • 1,200 mio. kr. til opnormering af misbrugsbehandlere i 2018. Dette er en del af de i alt 2,000 mio. kr. der over en 2-årig periode er afsat til misbrugsbehandlingen

På driften forventes et merforbrug på ca. 2,400 mio. kr. i det der på de interne centre forventes et mindreforbrug på ca. 4,000 mio. kr., hvilket dog skal modregnes med et merforbrug på køb af pladser uden for kommunen på ca. 6,400 mio. kr.

 

Samlet set giver det således et forventet sparlån for året på 10,500 mio. kr. (17,912–3,800-1,200-2,400 = 10,500 mio. kr.)

 

På anlæg forventes et mindreforbrug på 2,099 mio. kr. Spar/lån 2016/2017 lød på 4,099 mio. kr., men der skal foretages en tilpasning af de fysiske rammer for målgruppen på Kobbelgaarden 3. Det forventes at anvende cirka 2,000 mio.kr. af de opsparede midler på denne tilpasning. Det resterende beløb forventes anvendt på opdatering af øvrige tilbud.

 

På overførselsudgifterne vedrørende særligt dyre enkeltsager forventes en mindreindtægt på 2,000 mio. kr. Årsagen til dette skal blandt andet findes i Voksenservices systematiske arbejde med at udvikle borgerens egenmestring. Dette arbejde har blandt andet ført til en reduktion af enhedsudgifterne for den enkelte borger.

 

Sundhed:

Foreløbig spar/lån, der blandt andet omfatter hospiceophold, færdigbehandlede patienter, begravelseshjælp eller specialiseret genoptræning, forventes at blive 2,400 mio. kr. Udgifterne til disse områder er kendetegnet ved, at kunne variere meget over året, hvorfor vurderingen af årets resultat er forbundet med en betydelig usikkerhed.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering

Budgettet til aktivitetsbestemt medfinansiering forventes overordnet set at balancere.

 

Forventningerne er dog sammensat af både aktivitet, der stiger og aktivitet, der falder. Der er således et faldende antal indlæggelser, mens den ambulante psykiatri fortsat er stigende.

 

Budgettet er delvis midtvejsreguleret som følge af ny reform på området.

Der udestår desuden en regulering i forhold til genoptræning af indlagte borgere, hvor kommunen som følge af den ny reform ikke længere er medfinansierende. Der er derfor her pt. ubrugte budgetmidler, der venter på en kommende efterregulering.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller:

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

 

 

Voksenservice indstiller:

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

2. budgetopfølgning 2017 – specifikation Social- og Omsorgsudvalget

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Anbefales.

Punkt 53 Udpegning af Årets Ildsjælepris 2017

Sagsresumé

Social- og Omsorgsudvalget uddeler hvert år årets ildsjælepris til en frivillig social forening. Årets ildsjæl findes i et tæt samarbejde med Frivilligcenter Fredericia, der indstiller prismodtageren.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune, Socialudvalget, skænkede i 2002 Ildsjælsskulpturen, som er udført af kunstneren Jens Galschiøt. Udvalget ønsker, at Ildsjælsskulpturen for et år ad gangen gives til en frivillig forening, der har ydet en særlig indsats.

 

Ildsjæleprisen er en anerkendelse af og en opmuntring til den lokale frivillige sociale indsats. Alle lokale frivillige sociale hjælpeorganisationer/grupper samt lokale patientorganisationer kan tildeles ildsjæleprisen.

 

Prisen uddeles ikke til enkeltpersoner.

 

Borgerne i Fredericia Kommune, alle lokale frivillige sociale hjælpeorganisationer og grupper, samt lokale patientorganisationer har mulighed for at indstille en kandidat til Ildsjæleprisen.

 

Frivilligcenterets bestyrelse foretager på baggrund af de indkomne forslag en indstilling til Social- og Omsorgsudvalget. Social- og Omsorgsudvalget har den endelige beslutningskompetence til at pege på årets Ildsjæl.

 

Ildsjæleskulpturen overrækkes i år af Formanden for Social- og Omsorgsudvalget Henning Due Lorentzen til årets frivillig fredag d. 29. september 2017 i Tøjhuset.

 

Indstillingen fra FrivilligCenter Fredericia medtages til mødet i Social- og Omsorgsudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget udpeger, hvem der skal modtage årets Ildsjælepris 2017.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Indstilling fra Frivilligcenteret følges.

Punkt 54 Anmodning om støtte fra Fredericia-Middelfart Selvhjælp

Sagsresumé

Fredericia Middelfart Selvhjælp har henvendt sig til Fredericia Kommune med anmodning om støtte til grundfinansiering af deres aktiviteter i Fredericia Kommune. Baggrunden er af Fredericia Middelfart Selvhjælp har fået afslag fra Socialstyrelsen på deres ansøgning om PUF-midler på i alt 274.950 kr. vedrørende 2. halvår 2017 og 1. halvår 2018

 

Social- og Omsorgsudvalget anmodes om stillingtagen til ønsket om støtte til den manglende grundfinansiering.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Middelfart Selvhjælp har henvendt sig til Fredericia og Middelfart Kommune med anmodning om støtte til grundfinansiering af deres aktiviteter i Fredericia Kommune. Baggrunden er af Fredericia Middelfart Selvhjælp har fået afslag fra Socialstyrelsen på deres ansøgning om PUF-midler. Der var vedrørende 2017 søgt om i alt 274.950 kr. Begrundelsen for afslaget er, at det ikke i ansøgningen – i samme omfang som, som de projekter, der modtager støtte, - er uddybet tilstrækkeligt, hvordan hele målgruppen for Fredericia-Middelfart Selvhjælps arbejde er i en svær livssituation.

 

I 2017 er Selvhjælps kontor i Frivilligcenteret i Vendersgade bemandet 2 gange ugentligt, mandag og onsdag fra kl. 9 -13. Tirsdag og onsdag er de på kontoret i Middelfart, men håndterer også på Fyn henvendelser (tlf./mail) fra borgere og samarbejdspartnere i Fredericia Kommune.

Fredericia Middelfart Selvhjælp har mange faste sociale aktiviteter i Fredericia, eksempelvis:

 

  • Søndagskaffe 2. søndag i måneden – sidst den 13.8.17 var 28 borgere tilmeldt.
  • Cafe for førtidspensionister 2. onsdag i måneden her deltager 12-15 borgere.
  • Spise med Gutterne 1. og 3. tirsdag i måneden her er 18 på holdet.
  • Spise med Qvinderne torsdag i lige uger her er 16 på holdet.
  • Kom videre mand – gruppeforløb på 8 uger afvikles løbende.

 

Herudover har Selvhjælp i 2017 haft 8 selvhjælpsgrupper med forskellige emner, hvor der er borgere med fra både Fredericia og Middelfart. Grupperne har været samlet om følgende emner: Pårørende til hjerneskadede, Angst og depression, Støt dit barn, Have mistet et voksent barn og Personlig udvikling.

Selvhjælp forventer at starte yderligere 4-5 nye grupper i efteråret med borgere fra både Fredericia og Middelfart.

Økonomiske konsekvenser

Ved henvendelse til ministeriet har administrationen fået oplyst, at PUF-midler til grundfinansiering søges til og dækker sidste halvår af for eks. 2017 og første halvår af for eks. 2018. Den kommende PUF-pulje meldes ud primo 2018. Afgørelse om tildeling af PUF-midler forventes at komme i juni 2018 og vil vedrøre finansiering af driftsbudget for 2. halvår af 2018 og 1. halvår af 2019. Afslaget på PUF-midler fra juni 2017 har derfor konsekvenser for økonomien i Fredericia Middelfart selvhjælp i såvel 2017 som 2018.

 

Vedrørende 2017:

Fredericia Middelfart Selvhjælp står med et akut behov for støtte vedrørende 2017, i det det meddelte afslag betyder manglende finansiering i 2. halvår af 2017.

 

Lederen af Fredericia Middelfart Selvhjælp har oplyst, at behovet for støtte i 2017 er på i alt 126.565 kr. Støtten skal dække til løn til lederen og kontormedhjælpen, idet der er søgt og bevilget økonomiske støtte fra § 18 puljen til årets aktiviteter.

 

Vedrørende 2018:

Som nævnt ovenfor betyder afslaget tillige, at der mangler grundfinansiering af Fredericia Middelfart Selvhjælp vedrørende 1. halvår af 2018.

 

Fredericia Middelfart Selvhjælp vil søge om PUF-midler igen i 2018. Der kan på nuværende tidspunkt ikke siges noget om, hvorvidt der igen i 2018 vil blive meddelt afslag på PUF-midler.

 

Såfremt der meddeles afslag på PUF-midler vedrørende 2018, oplyser Fredericia-Middelfart Selvhjælp, at deres samlede behov for grundfinansiering vil udgøre 450.000 kr. i alt (vedrørende hele året), såfremt de skal opretholde det nuværende aktivitetsniveau. Da der allerede nu er aftaler med Fredericia og Middelfart kommuner om støtte til Grundfinansiering på hhv. 75.000 kr. og 50.000 kr. årligt, vil det restbeløb, der vil komme til at mangle i grundfinansieringen i 2018 udgøre 325.000 kr.

 

Såfremt der træffes beslutning om at yde støtte til grundfinansiering af Fredericia-Middelfart Selvhjælp kan der anvises finansiering via restmidlerne i § 18-puljen. Der er i 2017 et restbeløb på § 18-puljen på 146.000 kr. Heraf skal dog dækkes udgifter til årets frivilligfredag på ca. 60.000 kr. Anvendes hele restbeløbet, er akutpuljen vedrørende 2017 også brugt.

 

I 2018 udgør puljen vedrørende § 18 i alt ca. 830.000 kr.

 

Der er samtidig med ansøgningen til Fredericia Kommune også fremsendt ansøgning om støtte til grundfinansieringen til Middelfart kommune.

Vurdering

Fredericia Middelfart Selvhjælp har mange aktiviteter for socialt udsatte og for mennesker, der midlertidigt har mistet grebet om eget liv. Det er Pleje og Omsorgs vurdering, at Fredericia Middelfart Selvhjælp leverer et stort og solidt stykke hjælpearbejde til Fredericia Kommunes borgere.

 

Med de mangeartede tilbud, der kræver en del koordinering og planlægning, vurderer Pleje og omsorg, at arbejdet ikke vil kunne fortsætte i samme omfang og med samme kvalitet, hvis der ikke er sikret en stabil koordinerings- og planlægningsfunktion.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget tager stilling til om Fredericia Middelfart Selvhjælp skal ydes støtte til den manglende grundfinansiering i 2017 og 2018 og i givet fald med hvilket beløb.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Der gives støtte til grundfinansieringen for 2. halvår af 2017 med 75.000 kr.

 

For så vidt angår den fremadrettet drift tager forvaltningen initiativ til et møde med Middelfart Kommune og Fredericia-Middelfart Selvhjælp.

Punkt 55 Forslag til procesplan for Fredericia som Demensvenlig kommune

Sagsresumé

Regeringen og satspuljepartierne har i december 2016 indgået en aftale om en national demenshandleplan 2025. Der er i perioden frem til 2025 på landsplan afsat 470 mio. kr. til konkrete initiativer på demensområdet. Et af initiativerne går på at gøre alle landets kommuner til demensvenlige kommuner.

 

På mødet fremlægges en procesplan for det kommende arbejde med at få Fredericia Kommune godkendt som Demensvenlig kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Regeringen og satspuljepartierne har i december 2016 indgået en aftale om en national demenshandleplan 2025, der betyder, at der i perioden frem til 2025 på landsplan er afsat 470 mio. kr. til konkrete initiativer på demensområdet. Et af initiativerne går på at gøre alle landets kommuner til demensvenlige kommuner.

 

På udvalgsmødet d. 21. august gennemgik Pleje og Omsorg status for demensindsatsen i Fredericia Kommune. I den forbindelse blev Fredericia Kommunes status sammenholdt med de krav og initiativer, som den nationale demenshandleplan 2025 stiller op.

 

På mødet fremlægges en procesplan. Fredericia Kommune har gennem mange år investeret i demensområdet, og er derfor godt på vej.  På mødet forelægges, hvordan Fredericia Kommune får arbejdet med de sidste initiativer og aktiviteter, der betyder, at vi kan blive erklæret for demensvenlig kommune i demenshandleplanen 2025’s forstand.

Økonomiske konsekvenser

De initiativer, der sættes i værk som følge af kravene i Demenshandleplan 2025 finansieres af de midler, som staten har afsat hertil, og det forventes ikke, at der derudover skal kommunal finansiering af initiativerne til.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer, at den fremlagte procesplan, sammen med allerede eksisterende tilbud og initiativer, vil udgøre et godt grundlag for at få Fredericia Kommune godkendt som demensvenlig kommune.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at den foreslåede procesplan for arbejdet mod at blive demensvenlig kommune godkendes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Procesplan godkendt.

Punkt 56 Orienteringssag - opstart med faste læger på plejecentre og bosteder

Sagsresumé

Som en del af satspuljeaftalen for 2016 er der afsat 100 mio. kr. til gradvis indfasning af en landsdækkende ordning med fast tilknyttede læger til beboere på plejecentre. Ordningen indebærer, at beboerne får tilbudt en læge, som er fast tilknyttet plejecentret. Derudover indebærer aftalen, at der skal indgås en konsulentkontrakt mellem kommunen og den fast tilknyttede læge om at yde generel sundhedsfaglig rådgivning til personalet på plejecentret. Der er senere tillige afsat midler via bloktilskuddet til en tilsvarende ordning for bosteder.

 

Der er nu indgået en aftale med 5 af byens praksislæger, om at starte op med en forsøgsordning pr. 1. oktober 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

Som en del af satspuljeaftalen for 2016 er der afsat 100 mio. kr. til gradvis indfasning af en landsdækkende ordning med fast tilknyttede læger til beboere på plejecentre. Ordningen indebærer, at beboerne får tilbudt en læge, som er fast tilknyttet plejecentret. Derudover indebærer aftalen, at der skal indgås en konsulentkontrakt mellem kommunen og den fast tilknyttede læge om at yde generel sundhedsfaglig rådgivning til personalet på plejecentret. Der er senere tillige afsat midler via bloktilskuddet til en tilsvarende ordning for bosteder.

 

I første omgang kunne initiativet ikke iværksættes, da det ikke har været muligt at lave en aftale med byens læger, men efter en god dialog mellem parterne er der nu fundet en model for samarbejdet.

 

Der startes op i mindre skala med henblik på at samle erfaringer, og der sigtes mod en løbende udbredelse til alle plejecentre og bosteder, såfremt erfaringerne viser sig at være gode. Der er således indgået en aftale med 5 af byens praksislæger, om at starte op med ordningen pr. 1. oktober 2017 på aftalte enheder/ etager på forskellige Plejecentre. Der følges op på ordningen og justeres løbende. Der vil til januar 2018 være det første stop op med evaluering.

Økonomiske konsekvenser

Den regionale aftale om plejehjemslæger tager afsæt i en national rammeaftale. I perioden 2016-2019 er der afsat 100 mio. kr. fra Satspuljen til en landsdækkende implementering af ordning med fasttilknyttede læger på kommunale plejecentre. Midlerne fordeles forholdsmæssigt mellem kommunerne.

 

De 100 mio. kr. afsættes alene til at honorere de fast tilknyttede læger i forhold til den generelle sundhedsfaglige rådgivning af personalet på plejecentre. Midlerne dækker dermed ikke den kliniske behandling af beboeren, der fortsat finansieres over sygesikringen. Midlerne er tilført kommunerne over det kommunale bloktilskud.

 

I Syddanmark er der ca. 21. mio. kr. fra Satspuljen til implementering af initiativet om faste læger tilknyttet plejecentre. Fredericia Kommunes andel af midlerne var i 2016 378.000 kr. øremærket til implementering af initiativet. I 2017 til og med 2019 er det årlige beløb 191.000 kr. Finansiering fra og med 2020 er uafklaret. Midlerne fra 2016 er overført til 2017, da de ikke kom i anvendelse i 2016. Kommunerne skal ikke binde anden økonomi til den lokale rammeaftale, end midlerne fra Satspuljen.

 

Voksenservice har modtaget følgende bloktilskud;

 

-  2017  : 33.000 kr.

-  2018  : 34.000 kr.

-  2019  : 48.000 kr.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer, at der kan være fordele ved at få en fast tilknyttet læge til plejecentrene, især hvis der er sammenfald med, at den pågældende læge også varetager den sundhedsfaglige vejledning. Gensidigt kendskab til hinanden, borgere, læge og personale imellem er basis for et fagligt løft til gavn for den enkelte borger.

Pleje og Omsorg samt Voksenservice vurderer, at det giver god mening af afprøve ordningen med fast tilknyttet læge i en mindre målestok. På den måde kan der gøres gode erfaringer undervejs inden en eventuel udbredelse til alle plejecentrenes enheder og botilbud i Voksenservice vil finde sted.

Indstillinger

Pleje og Omsorg samt Voksenservice indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Orientering taget til efterretning.

Punkt 57 Orienteringssag - levering af mad i forbindelse med planlagt renovering af Elbokøkkenets kloak

Sagsresumé

Elbokøkkenet gennemfører en planlagt renovering af kloakkerne i perioden 4. september til 29. september 2017 (ugerne 36-39). I renoveringsperioden er køkkenet lukket for produktion af mad, og borgere, der modtager mad fra Elbokøkkenet, vil derfor modtage mad fra andre køkkener.

 

Sagsbeskrivelse:

Elbokøkkenet gennemfører en planlagt renovering af kloakkerne i perioden 4. september til 29. september 2017 (ugerne 36-39). I renoveringsperioden er køkkenet lukket for produktion af mad og borgere, der modtager mad fra Elbokøkkenet, vil derfor modtage mad fra andre køkkener.

 

I Fredericia Kommune er der lavet en aftale med Byens Køkken i Odense om levering af med til hjemmeboende. På plejecentrene laves en større del af maden i plejecentrenes egne produktionskøkkener, ligesom der vil være tilkøb af diæter og andet mad fra køkkenet i Åbenrå. Der vil i perioden været et mindre bredt menuvalg, idet produktionen skal ske inden for de eksisterende personaleressourcer.

 

Borgerne er orienteret om den ændrede leverandør i perioden i form af et informationsbrev, der er sendt ud i starten af august måned 2017.

 

I forbindelse med forlægningen af produktionen er medarbejderne fra Elbokøkkenet blevet varslet om midlertidigt ændret arbejdssted til Åbenrå. Når renoveringsarbejdet er færdiggjort, vender de tilbage til Elbokøkkenet.

Økonomiske konsekvenser

Der er ekstra udgifter til transport i forbindelse med renoveringen i forbindelse med udbringningen af mad i de 4 uger, idet det er den faste madudbringer, der bringer maden til borgerne i perioden.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer, at der er valgt en god løsning for leveringen af mad i renoveringsperioden og det forventes, at borgerne kun i mindre omfang vil bemærke en ændring i perioden.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 58 Orientering

Sagsresumé

Sagsbeskrivelse:

 

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden.

 

 

 

 

 

Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmerne.

 

 

 

 

 

Orientering og spørgsmål fra afdelingen.

 

  • Den nye politik omkring frivillighed og civilsamfund blev drøftet.
  • Orientering om afslag på puljeansøgning.

 

 

Kommunikation fra mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 18-09-2017

Orientering taget til efterretning.