Social- og Omsorgsudvalget - 21-08-2017

Referat
Dato:
Mandag, 21 august, 2017 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 38 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Godkendt.

Punkt 39 Godkendelse af medlemmer til Udsatterådet

Sagsresumé

På baggrund af Social- og Omsorgsudvalgsmødet den 27. marts 2017 fik den nyudpegede formand for Udsatterådet til opgave sammen med Voksen- og Sundhedschefen at rekruttere og indstille kandidater til Udsatterådet. I sagen orienteres Social- og Omsorgsudvalget kort om rekrutteringsprocessen for kandidater og indstillingen af kandidater til Udsatterådet.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet den 27. marts 2017 traf Social- og Omsorgsudvalget beslutning om at godkende Bjarne Dahlmann, leder af Kirkens Korshær, som formand for Udsatterådet ekstraordinært for en 4½ årig periode. Formanden for Udsatterådet har i den mellemliggende periode haft til opgave sammen med Voksen- og Sundhedschefen at udpege kandidater til det fremtidige Udsatteråd.

 

Annoncering efter medlemmer

For at sikre et bredt repræsentantskab i Udsatterådet er der annonceret efter kandidater til Udsatterådet gennem en pressemeddelelse og en artikel i Ugeavisen. Derudover har formanden opfordret flere af kandidaterne til at stille op.

 

Udsatterådets sammensætning

Udsatterådet består, udover formanden for Udsatterådet, jævnfør vedtægterne, af 6-10 medlemmer, hvoraf det ene medlem er en ledelsesrepræsentant fra Fredericia Kommune. De øvrige medlemmer findes blandt lokale interesseorganisationer, foreninger, frivillige foreninger, ildsjæle, enkeltstående personer og regionale- eller statslige funktioner.

 

Formanden for Udsatterådet indstiller sammen med Voksen- og Sundhedschefen nedenstående kandidater til Udsatterådet:

 

•  Charlotte Gerdes,

Social- og sundhedsassistent i udsatte teamet i hjemmeplejen

•  Kjeld Hansen,

Formand for foreningen Korskær

•  Susan Vinther Hausting,

Næstformand i kvindekrisecentrets bestyrelse

•  Louis Lindholm,

Leder af Frivilligcenter Fredericia

•  Kim Svejstrup,

Frivillig i misbrugscentret, boenheden og havnecafeen

•  Gitte Kongsbak,

Sygeplejerske, mentor i forhold til unge mødre

•  Trine Smith Ndzoboyi,

Afdelingsleder i Alkohol- og Stofbehandlingen,

Fredericia Kommunes ledelsesrepræsentant i Udsatterådet

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller:

 

·  At Social og Omsorgsudvalget følger formanden for Udsatterådets indstilling om kandidater til Udsatterådet og godkender indstillingen

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Indstillingen fra formanden for Udsatterådet godkendes.

Punkt 40 Orientering om Fredericia Kommunes STU tilbud

Sagsresumé

Sagsresumé:

Sagen er en orientering om STU Fredericia og deres resultater, i anledning af, at det er 10 år siden STU-loven blev vedtaget i Folketinget. Historik, målsætninger og samarbejde.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I 2007 blev loven om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU) vedtaget i folketinget. De første 3 år havde vi kontrakt med CSV Kolding om varetagelse af opgaven, men siden 2010 har Fredericia Kommune haft eget STU tilbud.

 

STU Fredericia har til huse i lejede lokaler på Fredericiaskolen, Merkurvænget i meget velegnede lokaler til formålet. Pt. har 129 elever helt eller delvist gennemført, eller er stadig tilmeldt deres STU på STU Fredericia.

 

I anledning af 10 års jubilæet for vedtagelse af loven, har leder af Center for Aktiv Liv og Læring, Lena Bendixen, leder af STU Marianne Haugstrup og Udviklingskoordinator (ansvarlig for STU og Voksenspecialundervisning) Britta Skriver Nielsen, udarbejdet en folder om STU Fredericia, der indeholder fakta og gode historier om tilbuddet. (bilag)

 

Ovennævnte personer vil sammen med STU Fredericia planlægge et ”jubilæumsarrangement” til efteråret, hvortil bl.a. Social- og Omsorgsudvalget vil blive inviteret.

 

Målsætningen for uddannelsen:

 

§ 1. Formålet med ungdomsuddannelsen er, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.

 

Uddannelsens formål:

På STU Fredericia bliver de studerende undervist hen imod det gode liv. Formålet er, at de unge opnår personlige, faglige og sociale kompetencer, der hjælper dem til at få en hverdag med så høj grad af selvstændighed som muligt.

Den særlig tilrettelagte ungdomsuddannelse tager udgangspunkt i 3 centrale områder. Den unges fremtidige:

  • Bosituation
  • Arbejdsmuligheder
  • Fritidsinteresser

Disse tre områder er uddannelsens kerne, og undervisningen tager udgangspunkt i situationer, der har relevans for disse.

Den studerende får en individuel tilrettelagt ungdomsuddannelse, hvor den studerendes ønsker og muligheder klarlægges. Uddannelsens forløb og indhold tilrettelægges i samarbejde med den studerende.

 

Jævnføre mål for uddannelsen er det lykkedes at skabe mening og værdi for den enkelte unge, og på baggrund at deres individuelle behov, arbejdes der med individuel undervisningsplan ind i den værdiskabende tænkning, så de unge opnår så høj grad af selvstændighed og selvbestemmelse i eget liv som muligt.

 

STU og Udviklingskoordinator har samarbejdet tæt og godt gennem alle årene. Derudover har STU samarbejde med UU og Jobcentret, og det har altid været rigtig godt. D

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er arbejdsgruppens ønske, at orientere udvalget om dette, da vi synes Fredericia Kommune har et virkeligt godt uddannelsestilbud til denne målgruppe.

Indstillinger

Voksenservice indstiller til orientering.

Bilag

Pjecen vedhæftet som bilag i kladde, der vil blive produceret en folder til uddeling.

Derudover er der vedhæftet statistik for hvad de unge, der har gået på STU, skulle i gang med bagefter, og for de unge der går ud til sommer.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Orientering taget til efterretning.

Punkt 41 Eventuel præcisering af retningslinjerne for godkendelse af støtteberettigede pensionistforeninger

Sagsresumé

På baggrund af henvendelser fra nye foreninger om godkendelse som støtteberettiget pensionistforening har Social- og Omsorgsudvalget anmodet om en vurdering af, om der er behov for en præcisering af de allerede gældende retningslinjer.

 

På mødet drøftes behovet, og der fremlægges forslag til eventuel præcisering.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af henvendelser fra nye foreninger om godkendelse som støtteberettiget pensionistforening har Social- og Omsorgsudvalget anmodet om en vurdering af, om der er behov for en præcisering af de allerede gældende retningslinjer.

 

De foreninger, der har henvendt sig har haft et overvejende flertal af medlemmer på 60 år eller derover, selvom målgruppen som udgangspunkt ikke har været seniorer. Foreningerne har desuden kun haft ét specifikt hovedformål/én specifik hovedaktivitet og ikke et bredere aktiverende og socialt sigte.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt kriterierne for godkendelse fastholdes eller præciseres til den samme fortsatte fortolkning er der ingen økonomiske konsekvenser.

 

Besluttes en udvidet fortolkning af retningslinjerne, må det forventes, at vi modtager flere ansøgninger om godkendelse, med deraf følgende større træk på budgettet.

Vurdering

Det oprindelige formål med at lave retningslinjer for godkendelse af og støtte til pensionistklubber var at sikre en gennemskuelig og lige fordeling af økonomisk støtte til de almene pensionistklubber. Der blev dengang taget udgangspunkt i de da kendte pensionistklubber, der alle havde og har til hovedformål at fremme socialt samvær og aktiviteter for pensionister i bred forstand. Aktiviteterne i de enkelte klubber spreder sig over mange tiltag, lige fra almindeligt socialt samvær over gymnastik og foredrag til fælles busture ud i landet for medlemmerne. Klubberne var og er lokalt opståede og fortsat alene lokalt forankrede.

 

I indledningen til retningslinjerne for godkendelse er det slået fast, at fortolkningen af om en ansøgende forening eller klub er omfattet af retningslinjerne tager udgangspunkt i formål og målgruppe for de dengang eksisterende pensionistforeninger. For at der ikke skal opstå tvivl om målgruppen for klubber, der kan godkendes, kan der eventuelt tilføjes retningslinjerne følgende præcisering:

 

”Dette betyder, at for eksempel en foreningen, hvis hovedformål er at skabe rammerne for at udøve én konkret interesse, ikke kan godkendes som en støtteberettiget pensionistklub i Fredericia Kommune, uagtet at medlemskredsen/målgruppen er +60 årige”

 

Den type foreninger, der har henvendt sig om mulig godkendelse som støtteberettiget pensionistklub har haft et enkelt hovedformål, der oprindeligt har sin primære tilknytning til idrætten og det folkeoplysende område. Godkendelse af disse vil indebære en udvidet fortolkning af retningslinjerne.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social og Omsorgsudvalget beslutter

 

  1. om kredsen af foreninger, der kan godkendes som støtteberettigede, skal fastholdes eller udvides, og
  2. om der til de gældende retningslinjer skal føjes den i sagen anførte præcisering.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

  1. Kredsen af foreninger, der kan godkendes som støtte berettiget fastholde og
  2. Den foreslåede præcisering tilføjes retningslinjerne.

Punkt 42 Ansøgning om godkendelse som pensionistklub - Fredericia Bridgeklub

Sagsresumé

Socialudvalget godkendte på mødet den 27. november 2012 nye retningslinjer for tildeling af støtte til pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

 

En af forudsætningerne for at kunne opnå støtte efter de nye retningslinjer er, at foreningen får godkendt sine vedtægter af Social – og Omsorgsudvalget.

 

Fredericia Bridgeklub har ansøgt om godkendelse som støtteberettiget pensionistklub.

 

Sagsbeskrivelse:

Socialudvalget godkendte på mødet den 27. november 2012 retningslinjer for tildeling af støtte til pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

 

Én af forudsætningerne for at kunne opnå støtte efter retningslinjerne er, at foreningen får godkendt sine vedtægter af Social – og Omsorgsudvalget. Ved godkendelsen stilles der krav om, at foreningens formål som minimum skal være socialt samvær og aktiviteter for pensionister på 60 år og derover. Der stilles desuden krav om, at foreningens hjemsted er Fredericia Kommune, og at medlemmerne har bopæl i Fredericia Kommune.

 

Pleje & Omsorg har modtaget anmodning om godkendelse af vedtægterne fra Fredericia Bridgeklub.

 

På tidligere udvalgsmøder er Pensionistforeningen for Fredericia og Omegn af 1938, Damvejens Ældreklub, Pensionistklubben Social og Samvær, Erritsø Ældreklub og Pensionistklubben Frecia godkendt som støtteberettigede.

Økonomiske konsekvenser

Til godkendte foreninger udbetales dels et foreningstilskud på 5.000 kr., dels et medlemstilskud pr. medlem på 150 kr. en gang årligt. Pensionistklubberne skal hvert år søge om tilskuddene ved brug af et ansøgningsskema. Det samlede tilskud til den enkelte foreningen kan dog ikke overstige 50.000 kr. årligt.

 

Der er afsat 187.000 kr. på budgettet til godkendte pensionistforeninger i Fredericia Kommune. Med de nuværende godkendelser er der i 2017 udbetalt 105.400 kr. i støtte. Pensionistklubben Fredericia Bridgeklub har oplyst at de pt. har 40 medlemmer, og de vil derfor kunne opnå 11.000 kr. i årlig støtte.

Vurdering

Pleje & Omsorg har gennemgået vedtægterne for Pensionistklubben Fredericia Bridgeklub.

 

Af vedtægterne fremgår det, at klubben er en pensionistklub, der har til formål at aktivere pensionister (+60-årige). Det fremgår ligeledes, at klubbens hovedformål er at samle interesserede bridgespillere til regelmæssige spilledage og at fremme bridgesporten generelt. Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund, distrikt Sydjylland.

 

Såfremt Fredericia Bridgeklub bliver godkendt som pensionistklub er det vigtigt at være opmærksom på, at der derved bliver åbnet for en ny type af foreninger for ældre; nemlig de, der har et mere smalt hovedformål, end generel aktivering, socialt samvær og netværksskabelse for pensionister.

 

Det oprindelige formål med at lave retningslinjer for godkendelse af og støtte til pensionistklubber var at sikre en gennemskuelig og lige fordeling af økonomisk støtte til de almene pensionistklubber. Der blev dengang taget udgangspunkt i de da kendte pensionistklubber, der alle havde og har til hovedformål at fremme socialt samvær og aktiviteter for pensionister i bred forstand. Aktiviteterne i de enkelte klubber spreder sig over mange tiltag, lige fra almindeligt socialt samvær over gymnastik og foredrag til fælles busture ud i landet for medlemmerne. Klubberne var og er lokalt opståede og fortsat alene lokalt forankrede.

 

Fredericia Bridgeklubs hovedformål er at spille bridge. En godkendelse af Fredericia Bridgeklub vil således indebære en udvidet fortolkning og forståelse af de vedtagne retningslinjer.

 

Fredericia Bridgeklub har i vedtægternes § 10, 2. punktum en bestemmelse om nedsat kontingent for juniorer. Såfremt Fredericia Bridgeklub godkendes som støtteberettiget pensionistklub, skal der stilles krav om, at bestemmelsen slettes på den førstkommende ordinære generalforsamling, idet juniorer under uddannelse ikke kan være målgruppen for en pensionistklub.

 

For så vidt angår formueforvaltning ved en eventuel opløsning er det i vedtægterne besluttet, at eventuel formue og andre værdier overgår enten til Danmarks Bridgeforbund eller til velgørende formål. Det væsentligste er, at en eventuel formue ikke kan gå til kommercielle formål eller til enkeltpersoner (f.eks. ved fordeling til medlemmerne).

 

Beslutningen om eventuel godkendelse af Fredericia Bridgeklub skal vurderes i sammenhæng med en anden sag på dagsordenen om eventuel præcisering af retningslinjerne for godkendelse af pensionistforeninger.

Indstillinger

Pleje & Omsorg indstiller,

 

  1. at Social- og Omsorgsudvalget beslutter om Fredericia Bridgeklub skal godkendes som tilskudsberettiget pensionistforening i Fredericia og

 

  1. at såfremt Fredericia Bridgeklub godkendes, at dette sker på betingelse af, at de på næste ordinære generalforsamling sletter vedtægtens § 10, 2. pkt. om nedsat kontingent til juniorer under uddannelse. 

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Fredericia Bridgeklub godkendes ikke som støtte-berettiget pensionistklub, da klubbens hovedformål er at spille bridge. Kravet om at hovedformålet er at tilbyde aktiviteter og socialt samvær i bred forstand er derfor ikke opfyldt.

Punkt 43 Ansøgning om anlægsbevilling samt frigivelse af rådighedsbeløb - renovering mv. af køkkener i Plejen

Sagsresumé

Fredericia Kommune har ved godkendelsesbreve af henholdsvis den 1. maj 2017 og den 31. maj 2017 fået andel i puljemidlerne til renovering, etablering og genetablering af lokale køkkener på landets plejecentre. Fredericia Kommunes andel udgør samlet 1.917.000 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Pleje- og Omsorg har søgt puljemidler til renovering af køkkenerne på Plejecenter Ulleruphus, Plejecenter Øster Elkjær og Plejecenter Hybyhus.

 

Der har været 2 ansøgningsrunder til puljemidlerne og Fredericia Kommune har fået bevilget 1.380.000 kr. i første ansøgningsrunde og 537.000 kr. i anden ansøgningsrunde.

 

Ud over det tildelte puljebeløb er der krav og en egenfinansiering på 77.000 kr. vedr. køkkenet på Øster Elkjær.

 

Den samlede anlægsudgift udgør:  1.994.000 kr.

Plejecenter Ulleruphus:

Her er der søgt puljemidler på 611.000 kr. til at opgradere de fire køkkener i bo-enhederne fra anretterkøkkener til produktionskøkkener.

 

Når køkkenerne er etableret som produktionskøkkener, er det planen, at beboerne i bo-enhederne skal være med til at lave maden samt fastsætte menuen 2-3 gange ugentligt.

 

Plejecenter Øster Elkjær:

Der er ansøgt om 231.000 kr. til nyt eproxy gulv i fælles køkkenet. Da køkkenet er en del af servicearealerne har der været krav om en egenfinansiering på 25% svarende til 77.000 kr. Den samlede anlægsudgift udgør 308.000 kr.

 

Hybyhus:

Samlet er der i de 2 ansøgningsrunder søgt om puljemidler på 1.075.000 kr. til renovering af 2 leve-bo køkkener, så det bliver muligt at håndtere madlavning i køkkenerne.

 

Målet med ombygningen af køkkenerne er, at beboerne får hjemmelavet mad flere gange om ugen i stedet for 1 ugentlig dag, som er tilfældet på nuværende tidspunkt.

Økonomiske konsekvenser

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB 2017

TB 2018

TB 2019

TB 2020

TB 2021

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Pulje, Køkkener - Ulleruphus, Udgift (XA-30039)

0,611

 

 

 

 

0,611

0,611

Pulje, Køkkener - Ulleruphus, Indtægt (XA-30039)

-0,611

 

 

 

 

-0,611

-0,611

Pulje, Køkkener - Øster Elkjær, Udgift (XA-30040)

0,231

 

 

 

 

0,231

0,231

Pulje, Køkkener - Øster Elkjær, Indtægt (XA-30040)

-0,231

 

 

 

 

-0,231

-0,231

Pulje, Køkkener - Hybyhus Oasen, Udgift (XA-30041)

0,538

 

 

 

 

0,538

0,538

Pulje, Køkkener - Hybyhus Oasen, Indtægt (XA-30041)

-0,538

 

 

 

 

-0,538

-0,538

Pulje, Køkkener - Hybyhus Lunden, Udgift (XA-30042)

0,537

 

 

 

 

0,537

0,537

Pulje, Køkkener - Hybyhus Lunden, Indtægt (XA-30042)

-0,537

 

 

 

 

-0,537

-0,537

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/
 + = kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

 

Den samlede anlægsudgift udgør 1.994.000 kr. Heraf er anlægsudgiften på 1.917.000 kr. finansieret af puljemidler bevilget af Sundheds- og Ældreministeriet.

 

De økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune er egenbetalingen vedr. køkkenet på Øster Elkjær på 77.000 kr. som finansieres af servicerammen for Pleje og Omsorg.

Vurdering

Ombygningen af køkkenerne på plejecentrene er behandlet af Social- og Omsorgsudvalget i forbindelse med indsendelse af ansøgninger om puljemidler i marts 2017 og maj 2017.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler:

 

  1. at budgettet tilrettes med de under Økonomiske konsekvenser anførte ændringer.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Anbefales.

Punkt 44 Procedure for fastsættelse af pris på aktivitetskort - kommunale aktivitetscentre

Sagsresumé

I forbindelse med modtagelsen af en henvendelse fra de kommunale aktivitetscentre på Øster Elkjær, Tavlhøj og Seniorhuset IP Schmidt, er fagafdelingen blevet opmærksom på at proceduren for fastsættelse af prisen for et aktivitetskort ikke er fastlagt.

 

I sagen foreslås den fremadrettede procedure.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med modtagelsen af en henvendelse fra de kommunale aktivitetscentre på Øster Elkjær, Tavlhøj og Seniorhuset IP Schmidt, er fagafdelingen blevet opmærksom på at proceduren for fastsættelse af prisen for et aktivitetskort ikke er fastlagt.

 

I 2007 besluttede Socialudvalget at udlægge administrationen af aktivitetskortene til aktivitetscentrene, som en opgave for frivillighedsområdet. Det blev samtidig besluttet at aktivitetsområdet kan beholde provenuet som en indtægt for det enkelte center, så det indgår i driften af aktiviteterne på det enkelte aktivitetscenter. Beløbet blev i 2007 fastlagt med udgangspunkt i 70 kr. pr. år pr. kort. Prisen på aktivitetskortet blev i 2011 sat op fra de oprindelige 70 kr. årligt til de nugældende 100 kr. årligt.

 

Der blev hverken i 2007 eller i 2011 taget stilling til hvilken procedure, der skal følges ved ændringer i kontingentets størrelse. Aktivitetscentrene er helt overvejende kommunalt finansieret og oprettet med hjemmel i Serviceloven. Centrene er åbne for alle borgere i Fredericia og man skal ikke være medlem af aktivitetscentret for at komme der. Betaling for aktivitetskort er betaling for at deltage i de særlige aktiviteter, der tilbydes i centeret.

Økonomiske konsekvenser

Samtidig med udlægningen af administrationen af aktivitetskortene i 2007 udgik posten af det kommunale budget. Ændringen har derfor ingen økonomiske konsekvenser for det kommunale budget.

Vurdering

Da de kommunale aktivitetscentre er et tilbud til alle byens borgere og helt overvejende kommunalt finansieret skal Social- og Omsorgsudvalget være orienteret om prisen på et aktivitetskort, uagtet at provenuet og administrationen er udlagt til aktivitetsområdet. Pleje og Omsorg foreslår derfor, at der laves følgende procedure for fastsættelse af prisen på et aktivitetskort:

 

  • En anmodning fra aktivitetscentrene om ændring af prisen på aktivitetskort fremsendes til Seniorrådet.
  • Seniorrådet behandler anmodningen på et seniorrådsmøde og anbefaler overfor Social- og Omsorgsudvalget/det relevante fagudvalg, hvorvidt anmodningen bør imødekommes.
  • Såfremt Social- og Omsorgsudvalget/det relevante fagudvalg ikke har indvendinger mod Seniorrådets indstilling tages anbefalingen til efterretning.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at den foreslåede procedure godkendes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Proceduren godkendes.

Punkt 45 Henvendelse om fastsættelse af ny pris på aktivitetstkort - de kommunale aktivitetscentre

Sagsresumé

Formændene for de tre brugerråd på IP Schmidt, Øster Elkjær og Tavlhøj har henvendt sig til Social- og Omsorgsudvalget med et ønske om at sætte prisen på et aktivitetskort op fra 100 kr. årligt til 200 kr. årligt.

Seniorrådet har på sit møde d. 19. juni 2017 behandlet henvendelsen, og et samlet Seniorråd går ind for forhøjelsen til 200 kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Formændene for de tre brugerråd på IP Schmidt, Øster Elkjær og Tavlhøj har henvendt sig til Social- og Omsorgsudvalget med et ønske om at sætte prisen på et aktivitetskort op fra 100 kr. årligt til 200 kr. årligt. Prisen på aktivitetskort er sidst sat op i 2011. Dengang blev prisen hævet fra 70 kr. til 100 kr. årligt.

Baggrunden for ønsket om at sætte prisen på et aktivitetskort op med 100 kr. til 200 kr. årligt er, at der ikke med det nuværende kontingent er tilstrækkelig økonomisk råderum til både at dække udgifterne til vedligehold og nyindkøb af maskiner og materialer og til at starte nye aktiviteter op.

 

Seniorrådet har på sit møde d. 19. juni 2017 behandlet henvendelsen, og et samlet Seniorråd går ind for forhøjelsen til 200 kr. Samtidig gør Seniorrådet opmærksom på, at med forhøjelsen til de 200 kr. falder de 3 aktivitetscentre ikke ind under den ordning, hvor pensionistforeninger og –klubber kan opnå kommunalt medlems- og foreningstilskud (godkendte pensionistforeninger i Fredericia Kommune)

Økonomiske konsekvenser

Samtidig med udlægningen af administrationen af aktivitetskortene i 2007 udgik posten af det kommunale budget. Ændringen har derfor ingen økonomiske konsekvenser for det kommunale budget.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer at ønsket om at hæve prisen på aktivitetskortene, herunder de ting aktivitetscentrene agter at anvende de øgede indtægter til, er velbegrundet.

 

Seniorrådet har på sit møde d. 19. juni 2017 behandlet henvendelsen, og et samlet Seniorråd går ind for forhøjelsen til de 200 kr.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at anbefalingen fra Seniorrådet om godkendelse af forhøjelse af prisen på et aktivitetskort til200 kr. årligt godkendes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Prisstigningen på aktivitetskort til 200 kr. årligt godkendes.

 

Social- og Omsorgsudvalget pålægger samtidig Seniorrådet og Brugerrådene, at følge udviklingen i medlemsantallet, og at give en tilbagemelding til udvalget, hvis prisstigningen giver udfordringer for borgerne.

Punkt 46 Orienteringssag - Tilsynsbesøg - Styrelsen for Patientsikkerhed

Sagsresumé

I henhold til Sundhedslovens § 213 fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. Styrelsen gennemfører tilsyn med udvalgte behandlingssteder, såsom sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, bosteder og sundheds- eller genoptræningscentre, ud fra en løbende vurdering af hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden.

 

Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en tilsynsrapport efter udført tilsynsbesøg. Den endelige tilsynsrapport vil blive gjort offentligt tilgængelig på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside, således at alle interesserede vil kunne se resultatet af tilsynsbesøget.

 

Der er i maj og juni måned gennemført tilsynsbesøg på henholdsvis Plejecenteret Rosenlunden og Plejecenteret Øster Elkjær.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til Sundhedslovens § 213 fører Styrelsen for Patientsikkerhed tilsyn med sundhedsforholdene og den sundhedsfaglige virksomhed på sundhedsområdet. Styrelsen gennemfører tilsyn med udvalgte behandlingssteder, såsom sygehusenheder, klinikker, praksisser, plejecentre, bosteder og sundheds- eller genoptræningscentre, ud fra en løbende vurdering af hvor der kan være størst risiko for patientsikkerheden.

 

Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejder en tilsynsrapport efter udført tilsynsbesøg. Den endelige tilsynsrapport vil blive gjort offentligt tilgængelig på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside, således at alle interesserede vil kunne se resultatet af tilsynsbesøget.

 

Der er i maj og juni måned gennemført tilsynsbesøg på henholdsvis Plejecenteret Rosenlunden og Plejecenteret Øster Elkjær.

 

Tilsyn på Plejecenteret Rosenlunden.

Plejecenteret Rosenlunden har d. 30. maj 2017 haft tilsyn gennemført af Styrelsen for Patientsikkerhed. Den 17. juli 2017 har Visitationen modtaget en tilsynsrapport fra Styrelsen for Patientsikkerhed til høring. Høringsfristen er 3 uger.

 

Tilsynet er gennemført som et reaktivt tilsyn pga. en bekymringshenvendelse fra en praktiserende læge.

 

På baggrund af observationer, interview og journalgennemgang har Styrelsen for Patientsikkerhed i tilsynsrapporten fremhæve følgende: Rosenlunden, distrikt 15, fremstod som en veldrevet organisation med stor opmærksomhed på patientsikkerheden.

 

Vurderingen af patientsikkerheden på behandlingsstedet er baseret på de forhold, der er gennemgået ved det aktuelle tilsyn.

 

Styrelsen har ved vurderingen lagt vægt på, at det kun var få målepunkter med mindre betydning for patientsikkerheden, der ikke var opfyldt.

 

Tilsyn på Plejecenteret Øster Elkjær.

Plejecenteret Øster Elkjær har d. 19. juli 2017 haft tilsyn af styrelsen for Patientsikkerhed. Den 11. juli 2017 har Visitationen modtaget en tilsynsrapport fra Styrelsen for patientsikkerhed til høring. Høringsfristen er 3 uger.

 

Tilsynet er gennemført som led i den almindelige tilsynsforpligtelse.

På baggrund af observationer, interview og journalgennemgang har Styrelsen for Patientsikkerhed i tilsynsrapporten fremhæve følgende: Rosenlunden, distrikt 15, fremstod som en veldrevet organisation med stor opmærksomhed på patientsikkerheden.

 

Vurderingen af patientsikkerheden på behandlingsstedet er baseret på de forhold, der er gennemgået ved det aktuelle tilsyn.

 

Styrelsen har ved vurderingen lagt vægt på, at det kun var få målepunkter, med mindre betydning for patientsikkerheden, der ikke var opfyldt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Der er på begge plejecentre udarbejdet en handleplan for opfølgning på de få bemærkninger, der var ved tilsynet.

 

Pleje og Omsorg vurderer at handleplanerne på tilfredsstillende vis sikrer den fremadrettede opfølgning på punkterne.

 

På tidspunktet for dagsordenens udsendelse er de endelige rapporter ikke kommet. Fredericia Kommune har ikke bemærkninger til de udarbejdede rapporter og det må derfor forventes at de endelige rapporter er enslydende med de tilsynsrapporter, der er fremsendt til høring.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Taget til efterretning.

Punkt 47 Orientering - indgåelse af kontrakt - indkøbsordning til visiterede borgere

Sagsresumé

Der er gennemført udbud på indkøbsordning til visiterede borgere gældende for perioden 1. september 2017 til 31. august 2019.

 

Der er nu indgået kontrakt med to tilbudsgivere; Egebjerg Købmandsgård a/s og Intervare a/s.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er gennemført udbud på indkøbsordning til visiterede borgere gældende for perioden 1. september 2017 til 31. august 2019, med mulighed for at forlænge aftalen 2 gange med 12 måneder ad gangen.

 

Der er nu indgået kontrakt med to tilbudsgivere; Egebjerg Købmandsgård a/s og Intervare a/s. De to leverandører er de samme som frem til 31. august 2017 har varetaget opgaven.

Økonomiske konsekvenser

Den nye udbudsrunde har medført en merudgift pr. år på godt 25.000 kr. såfremt alle visiterede borgere beholder den nuværende leverandør. Den leverandør, der står for 87 % af leverancerne, har givet et tilbud, der ligger lidt lavere end sidst, men den leverandør, der står for 13 % af leverancerne, er steget med knap 22 % i forhold til sidste udbudsrunde.

Det samlede budget er på godt 1,4 mio. kr.

 

Da der er indgået kontrakt med de to leverandører, der allerede varetager opgaven i Fredericia Kommune skal der ikke ske revisitering.

Vurdering

Ingen vurdering

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Taget til efterretning.

Punkt 48 Temadrøftelse - demensindsatser i Pleje og Omsorg

Sagsresumé

Regeringen og satspuljepartierne har i december 2016 indgået en aftale om en national demenshandleplan 2025, der betyder, at der i perioden frem til 2025 på landsplan er afsat 470 mio. kr. til konkrete initiativer på demensområdet.

 

På mødet gives en oversigt og status over de indsatser på demensområdet, der allerede er i gang i Plejen i Fredericia Kommune. Oversigten sammenholdes med den nationale demenshandleplan 2025.

 

Sagsbeskrivelse:

Regeringen og satspuljepartierne har i december 2016 indgået en aftale om en national demenshandleplan 2025, der betyder, at der i perioden frem til 2025 er afsat 470 mio. kr. til konkrete initiativer på demensområdet. Der er i aftalen fastsat følgende 5 fokusområder:

 

  1. Tidlig opsporing og kvalitet i udredning og behandling.
  2. Bedre kvalitet i pleje, omsorg og rehabilitering.
  3. Støtte til mennesker med demens og pårørende.
  4. Demensvenlige boliger og samfund.
  5. Øget videns- og kompetenceniveau.

 

Aftalen har derudover fastlagt de værdier, som skal være gældende for de indsatser, der sættes i gang. Værdierne angives som følger:

 

  • Værdighed.
  • Tryghed.
  • Indflydelse på eget liv.
  • Respekt for forskellighed og det levede liv.
  • En individuel, helhedsorienteret tilgang i behandling, pleje og omsorg med udgangspunkt i mennesket bag sygdommen.
  • Meningsfulde aktiviteter og gode oplevelser i hverdagen.

 

På mødet i Social- og Omsorgsudvalget vil Plejechef Marianne Hansen give en oversigt og en status på de initiativer, der allerede er i gang i Plejen i Fredericia Kommune, dels som led i den almindelige drift af demensindsatsen i Plejen, dels i forbindelse med vedtagelsen af Værdighedspolitikken. Initiativerne sammenholdes med den nationale demenshandlingsplan 2025, med henblik på at kunne målrette Fredericia Kommunes fremtidige indsatser.

 

Der udover deltager de projektansvarlige for indsatsen ”bevæg dig glad” med henblik på at give en orientering om denne indsats på demensområdet i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Regeringen og satspuljepartierne har afsat i alt 470 mio. kr. på landsplan fordelt på de 5 fokuspunkter. Midlerne er i demenshandleplanen 2025 delt ud på 23 indsatser, der vedrører både regionerne, almen praksis og kommunerne. Det må forventes, at midlerne primært fordeles som puljemidler efter ansøgning.

 

Initiativerne spænder bredt, og en del af disse er udarbejdelse og opdatering af bl.a. kliniske retningslinjer i almen praksis, nye kliniske retningslinjer for demensområdet nationalt, håndbøger med vidensbaserede anbefalinger til praksis på demensområdet, en national værktøjskasse med patient- og pårørendekurser, en national forskningsstrategi og etablering af nye erhvervs ph.d. er på demensområdet samt serviceeftersyn på magtanvendelsesreglerne. Når ovenstående arbejde er lavet vil implementeringen heraf formentlig komme til at påvirke den kommunale praksis på demensområdet. 

 

En del af initiativerne gælder indsatser i regionerne i forhold til udredning af flere demente borgere, forsøg med demensvenlige hospitaler, samt et ønske om at nedbringe anvendelsen af antipsykotisk medicin til demente borgere. 

 

I forhold til kommunerne er der konkret beskrevet indsatser bl.a. omkring flere og bedre tilbud omkring træning og aktivitet, flere og mere meningsfulde dag- og aflastningstilbud, støtte til yngre med demens, praksisnær kompetenceløft af personalet samt at gøre flere plejeboliger mere demensvenlige herunder også udviklingen af en national mærkningsordning for demensegnede boliger. 

 

Derudover er der initiativer, der skal understøtte et demensvenligt samfund, med henblik på at alle 98 kommuner i landet bliver demensvenlige kommuner. 

Vurdering

Pleje- og Omsorgs vurdering af status for demensindsatsen i Fredericia Kommune fremlægges på mødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen om status drøftes med henblik på fastlæggelse af det videre forløb.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Orientering taget til efterretning.

 

Forslag til den kommende proces forelægges udvalget på et udvalgsmøde.

Punkt 49 Rundvisning på Plejecenter Hybyhus

Sagsresumé

Som led i temadrøftelserne vedrørende demensindsatserne i Fredericia Kommune vil Social- og Omsorgsudvalget i forbindelse med udvalgsmødets afholdelse blive vist rundt på Plejecenteret Hybyhus.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i temadrøftelserne vedrørende demensindsatserne i Fredericia Kommune vil Social- og Omsorgsudvalget i forbindelse med udvalgsmødets afholdelse blive vist rundt på Plejecenteret Hybyhus.

 

Rundvisningen forestås af Centerleder Joan Hartvig.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Ingen indstilling.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 21-08-2017

Rundvisning foretaget.

Punkt 50 Orientering (Lukket)