Social- og Omsorgsudvalget - 29-05-2017

Referat
Dato:
Mandag, 29 maj, 2017 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 28 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Dagsorden godkendt.

Punkt 29 1. budgetopfølgning 2017 for Social- og Omsorgsudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Det forventede regnskabsresultat viser et samlet overskud på udvalgets ramme på 16,554 mio.kr., primært på grund af udsatte aktiviteter og opsparede midler til fremtidige tiltag.

 

Spar er fordelt med henholdsvis 2,500 mio.kr. til Pleje, 7,960 mio.kr. til Voksenservice og 2,400 mio.kr. til Sundhed på driftsmidler. Anlægsmidlers spar er fordelt med 1,595 mio.kr. til Pleje og 2,099 mio.kr. til Voksenservice. Se det samlede beløb for spar i tabellen nedenfor.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

 

Mio. kr.

Korrigeret budget

1. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  756,669

  -5,568

  -12,860

  738,241

Overførselsudgifter

  58,331

 

 

  58,331

Centrale refusionsordning

  -14,761

 

 

  -14,761

Aktivitetsbestemt

medfinansiering

  198,107

 

 

  198,107

Ældreboliger, drift

  0,960

 

 

  0,960

Drift i alt

  999,306

  -5,568

  -12,860

  980,878

 

 

 

 

 

Anlæg i alt

  8,819

  0,211

  -3,694

  5,336

 

 

 

 

Skattefinansieret område

i alt

  1.008,125

  -5,357

  -16,554

  986,214

 

 

 

 

Total

  1.008,125

  -5,357

  -16,554

 986,214

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

 

I de kommende afsnit gennemgås ovenstående tabel.

 

Kolonne: Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

Kolonne: 1. budgetopfølgning

1. budgetopfølgning viser de budgetændringer (tillægsbevillinger), som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”1.budgetopfølgning 2017 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Der søges om godkendelse af tillægsbevillinger på i alt -5,357 mio.kr. heraf driftsmidler Pleje og Omsorg 0,664 mio.kr. og Voksenservice -6,232 mio.kr. samt anlægsmidler Voksenservice 0,211 mio.kr., i alt -5,357 mio.kr.

 

Pleje og Omsorg:

Udmøntning af barselsfonden 0,769 mio.kr.

 

Indarbejdelse af den Politiske opgaveprioritering -0,432 mio.kr.

 

I forbindelse med nyt omsorgssystem NEXUS er der lavet aftale om, at KMD fremadrettet sørger for at supportere Fredericia Kommune. Midler som IT-afdelingen tidligere brugte på opgaven med omsorgssystemet udgør 0,327 mio.kr. og er omplaceret fra IT-afdelingen til Pleje og Omsorg, da de indgår i finansieringen af kontrakten med KMD.

 

Voksenservice og Sundhed:

Overførsel af midler til Familie og Børnesundhed -1,329 mio.kr. vedrørende efterværn § 76A.

 

Overførsel af midler til Arbejdsmarkedsafdelingen vedrørende afklarende psykologsamtaler -0,025 mio.kr.

 

Overførsel af midler til Arbejdsmarkedsafdelingen vedrørende mellemkommunal refusion -0,200 mio.kr.

 

Omplacering af midler mellem Sekretariatet, Voksenservice, konto 6 og licensbudgetkonto, konto 5, 0,316 mio.kr.

 

Udligning af anlæg (driftssiden), overførsel fra drift til anlæg, Thygesminde Alle 1 -0,211 mio.kr.

 

Udligning af anlæg (anlægssiden), Thygesminde Alle 1 0,211 mio.kr.

 

Udmøntning af barselsfonden 0,155 mio.kr.

 

Forskydning af budget til år 2018 vedrørende Din Indgang -3,800 mio.kr.

 

Midler vedrørende Praksisplan lægges i kassen 0,934 mio.kr. Begrundelse for dette er, at det ikke har været muligt at indgå aftale om decentraliseringen af sygebesøg og samtaleterapi. Derfor skal den enkelte kommune ikke længere bidrage med deres andel.

 

Indarbejdelse af den politiske opgaveprioritering -0,204 mio.kr. Sundhedsstaben, konto 4 samt -0,097 mio.kr. Sekretariatet, konto 6 – i alt -0,301 mio.kr.

 

For en yderligere specifikation se bilag, ”1.budgetopfølgning 2017 – specifikation – Social- og Omsorgsudvalget”.

 

Kolonne: Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Der forventes på nuværende tidspunkt et spar vedrørende driftsmidler på 12,860 mio.kr. og anlægsmidler på 3,694 mio.kr. - i alt 16,554 mio.kr.

 

Fordelingen af spar:

 

Pleje og Omsorg:

Spar driftsmidler 2,500 mio.kr. og anlægsmidler 1,595 mio.kr.

I alt 4,095 mio.kr.

 

Voksenservice og Sundhed:

Spar driftsmidler, Voksenservice 7,960 mio.kr. og spar driftsmidler, Sundhed 2,400 mio.kr. Anlægsmidler 2,099 mio.kr.

I alt 12,459 mio.kr.

 

Overførselsudgifter forventes at have et budget i balance – dermed et resultat på ”0”.

 

Central refusionsordning forventes at have et budget i balance – dermed et resultat på ”0”.

 

Budgettet til aktivitetsbestemt medfinansiering forventes pt. at balancere.

 

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

I budget 2017 er der indarbejdet en årlig effektivisering for hele kommunen på 5 mio. kr. benævnt ”Politisk opgaveprioritering”, som udmøntes i forbindelse med 1. budgetopfølgning 2017. For Social- og Omsorgsudvalget udgør beløbet 0,733 mio. kr. Effektiviseringen er udmøntet på det administrative område ved blandt andet mere effektive arbejdsgange.

 

Nedenfor gennemgås vurderingen for henholdsvis Pleje og Omsorg samt Voksenservice og Sundhed.

 

 

Pleje og Omsorg:

 

Mindre forbruget af driftsmidler på 2,500 mio.kr. og af anlægsmidler på 1,595 mio.kr. er en foreløbig vurdering af spar fra år 2017 til år 2018.

 

 

Hjælpemidler & Kommunikation har tidligere fået tildelt budget på 1,198 mio.kr. fra år 2017 i forbindelse med en konteringsændring som blev anvist af revisionen. Efterfølgende er dette efter forespørgsel ved Børne- og Socialministeriet ændret tilbage til den oprindelige konteringspraksis på området.

 

Da området de senere år har været under pres budgetmæssigt på grund at stigende/ændret efterspørgsel på området, lægges der op til, at budgettet fastholdes på nuværende niveau.

 

Hjælpemidler & Kommunikation er kommet ud af 2016 med et forbrug i balance i forhold til det budgetterede. Til sammenligning var der i 2015 et merforbrug på ca. 3,600 mio.kr. og budgettet har i de sidste mange år været presset på grund af stigende efterspørgsel.

 

Det mindre forbrug i 2016 i forhold til 2015 og tidligere år skyldes mindre forbrug på biler, udlånshjælpemidler og boligindretninger.

 

På bilområdet har der i 2016 ikke været ressourcer til at afvikle det antal bilansøgninger, der normalt behandles, hvilket forklarer mindreforbruget. Der er dog mange ubehandlede ansøgninger, som vil koste ressourcer at komme i bund med og det forventes, at der vil blive bevilget flere biler i forbindelse med, at der skal behandles flere ansøgninger. Dette vil resultere i et ekstra udgiftspres på området.

 

På udlånshjælpemidler og boligindretning har der været noget mindre efterspørgsel i 2016 end tidligere år. Dette ses dog som usædvanligt og det forventes ikke, at det fremadrettet vil være på samme lave niveau.

 

 

Voksenservice og Sundhed:

 

Voksenservice:

Voksenservice forventer ved 1. Budgetopfølgning 2017, at driftsbudgettet balancerer og dermed går i ”0” for året. Voksenservice kom ud af år 2016 med et spar/lån på 17,912 mio.kr. – dette spar/lån forventes reduceret til 7,960 mio.kr. i løbet af år 2017, som primært anvendes til nedenstående øremærkede formål:

  • Implementering af Din Indgang i 2017 og 2018 – dette er engangsmidler.
  • Opjustering af medarbejderressourcer på Kobbelgaarden 1 og 3 samt Proaktiv – dette er engangsmidler.
  • Opnormering af misbrugsbehandlere grundet stigende antal unge misbrugere - dette er engangsmidler.

 

Dette betyder, at Voksenservice anvender hele deres budget for 2017 samt ca. 10 mio.kr. af deres overførte spar/lån-midler.

 

Der vil, i forhold til generel budgetoverholdelse, være fokus på borgere placeret uden for kommunen, hvor der primært forekommer udfordringer på krisecenter og forsorgshjem samt § 108. § 108s forventede udgiftsniveau er steget med 2,500 mio.kr. pr. 31. marts 2017 sammenlignet med 1. januar 2017

 

Befordring, under Proaktiv, vil ligeledes fortsat være et fokusområde. Udgifterne til befordring var i regnskabsåret 2016 på i alt 2,658 mio.kr. Der er i 2017 afsat et budget på 2,765 mio.kr., hvilket forventes at blive overholdt.

 

På anlæg forventes et mindreforbrug på 2,099 mio.kr. Spar/lån 2016/2017 lød på 4,099 mio.kr, men der skal foretages en tilpasning af de fysiske rammer for målgruppen på Kobbelgaarden 3. Det forventes at anvende cirka 2,000 mio.kr. af de opsparede midler på denne tilpasning. Det resterende beløb forventes anvendt på opdatering af øvrige tilbud.

 

Sundhed:

Sundhed under Social- og Omsorgsudvalget forventer ved 1. budgetopfølgning 2017 et mindreforbrug på 2,400 mio.kr. på driften. Det forventede spar/lån omhandler primært overført spar/lån fra 2016 på 1,070 mio.kr. samt en ubesat stilling i sekretariatet.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering:

Budgettet til aktivitetsbestemt medfinansiering forventes pt. at balancere.

 

Budgettet til kommunal medfinansiering forventes at blive nedjusteret ved midtvejsreguleringen af bloktilskuddet som følge af, at sygehusudskrivninger i den nye finansieringsmodel erstattes af regionsudskrivninger, samt at der ikke længere afregnes for genoptræning under indlæggelse. Fredericia Kommunes andel forventes pt. at være ca. 6 mio.kr. Det er endnu for tidligt at vurdere om udgiftsniveauet reduceres præcist tilsvarende, så vurderingen ift. et budget i balance er derfor meget usikker.

Indstillinger

 

Pleje og Omsorg indstiller:

1.  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

2.  at budgettet fastholdes vedr. Hjælpemidler & Kommunikation med den tidligere budgettildeling i forbindelse med ændret konteringspraksis på 1,198 mio. kr.

 

 

Voksenservice og Sundhed indstiller:

1.  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

2.  at tillægsbevilling til anlægsbevilling på 0,282 mio.kr. på XA-30037 godkendes

3.  at ansøgning om frigivelse på 0,211 mio.kr. på XA-30037 godkendes

4.  at omplaceringen af budgetmidler på 1,329 mio.kr. vedrørende efterværn § 76A godkendes

5.  at budget til Arbejdsmarkedsafdelingen på i alt 0,225 mio.kr., vedrørende afklarende psykologsamtaler og mellemkommunal refusion, godkendes

6.  at budget overført fra Økonomiudvalget til Social- og Omsorgsudvalget vedrørende licenser på 0,316 mio.kr. godkendes

Bilag

 

  1. 1. budgetopfølgning 2017 – specifikation Social- og Omsorgsudvalget
  2. ansøgning om anlægsbevilling - Voksenservice

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Godkendes og anbefales.

Punkt 30 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Orientering om ny organisering af Fredericia Sundhedshus i etableringsperioden, oversigt over de kommende aktører i sundhedshuset og tids- og procesplan for den næste tid. Der vil på mødet være et oplæg vedr. seneste nyt i Sundhedshuset.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune overtog de tidligere sygehusbygninger den 1. december 2016 og er i gang med at etablere et sundhedshus i bygningerne. Formålet med etableringen af sundhedshuset er, at skabe et lokalt sundhedstilbud med nærhed til borgere i Fredericia Kommune og på sigt forbedre borgernes generelle sundhedstilstand. Det er visionen at skabe Danmarks bedste sundhedshus, som kommer til at bestå af både kommunale, regionale, private og frivillige aktører, der kan bidrage til at styrke formålet om det nære integrerede sundhedstilbud.

Fredericia Sundhedshus skal være det naturlige samlingssted for mange forskellige borgergrupper. Et hus hvor borgerne gerne bliver efter deres aftale med lægen eller deres træning for at nyde et sundt måltid mad i caféen eller tager på udflugt til i weekenden for at lege på legepladsen.

Vi har 27.000 m2 at boltre os på fordelt på 11 meget forskellige bygninger, både i størrelse, alder og arkitektonisk stil.

Overdragelsen af bygningen og samarbejdet med regionen omkring udviklingen af et fælles sundhedshus går rigtig godt og der er stor interesse i projektet fra begge sider.

Fredericia Sundhedshus vil på sigt indeholde private, kommunale, regionale og frivillige aktører. De regionale og kommunale aktører, tæller bl.a. genoptræningscentret, hjælpemidler og kommunikation, arbejdsmarkedsområder, socialpsykiatrien, lokalpsykiatrien, blodprøvetagning og vagtlægen. Alle aktører, som bliver en del af huset, ses i det vedhæftede bilag. Her ud over er vi i dialog med mange private aktører så som praktiserende læger, fodterapeuter og tandlæger.

Fredericia Sundhedshus bestå i dag af blodprøvetagning og EKG, vagtlægen, jordmoderkonsultationen, mammografiscreening, Lillebælt fysioterapiklinik, SOSU skolens undervisningslokaler, OUHs IT testlokaler, demenskonsulenterne, LIVA life og Børn- og Familiesundheds aktiviteter, så som sorggrupper og mødregrupper. Disse aktører er alle placeres i stueetagen. Her ud over benyttes gymnastiksalen af en helt række aktører, så som en børnehave, Fredericia Friskole, FOF, Magnum Opus og aktørerne i sundhedshuset.

Frem til og med juni 2017 er vi i dialog med alle aktører for at finde ud af hvad deres behov er, deres samarbejde med andre aktører og hvor den bedste placering for den enkelte aktør er i bygningen. Efter sommer skal der ligge en indflytningsplan for alle aktører og istandsættelsen af bygningen og indflytningen kommer til at finde sted mellem oktober 2017 og udgangen af 2018.

Velfærdsdirektør Annemarie Zacho-Broe og projektleder for sundhedshuset Sille Kloppenborg holder oplæg på mødet vedr. seneste nyt i Sundhedshuset.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller, at orientering tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Taget til efterretning.

Punkt 31 Status på Voksenservice

Sagsresumé

På baggrund af forespørgsel på Social- og Omsorgsudvalgsmødet den 27. marts 2017 lægges der i sagen op til en politisk drøftelse af Voksenservice.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af forespørgsel på Social- og Omsorgsudvalgsmødet den 27. marts 2017 lægges der i sagen op til en videre politisk drøftelse af Voksenservice herunder kommunens længerevarende botilbud og den beskyttede beskæftigelse på Proaktiv.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller:

  • At Social- og Omsorgsudvalget drøfter sagen.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Status givet og sagen drøftet.

Punkt 32 Din Indgang - status og foreløbige resultater

Sagsresumé

Social- og Omsorgsudvalget orienteres i sagen om de foreløbige resultater i Din Indgang siden opstarten i september 2016. Der er blevet gennemført interviews med borgere omkring deres oplevelse af Din Indgang, og der gives desuden en kort status på igangværende og kommende aktiviteter i Din Indgang.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden åbningen af Din Indgang i september 2016 har der været stor aktivitet og brug af tilbuddet.

 

I Din Indgang tilbydes intensiv støtte i et kort og målrettet forløb med en varighed op til 20 uger. Målgruppen er borgere der oplever psykiske, fysiske og/eller sociale udfordringer, som de har behov for støtte til at lærer at tackle og håndtere. Ambitionen med Din Indgang er at skabe optimale rammer for borgerens første møde med Voksenservice, et møde, hvor de oplever så store muligheder, at de i så høj grad som muligt bliver i stand til at mestre eget liv.

 

I løbet af vinteren 2017 er der blevet gennemført en række interviews med borgere, der har benyttet Din Indgang. Generelt udtaler borgerne sig meget positivt. De fremhæver specifikt selve modtagelsen i Din Indgang, som de oplever anderledes end andre tilbud. En af borgerne udtrykker det således; ”Man er et menneske med det samme og ikke først et nummer og en sag”.

 

Borgerne fortæller desuden, at de sætter stor pris på, at der ikke er ventetid, og at hjælpen er tilgængelig med det samme.

 

En positiv oplevelse som fremhæves er gruppeforløbene. Dét at møde andre mennesker, som de kan dele deres oplevelser og udveksle erfaringer og løsninger med, opleves som noget, der er meget givende. Tilbuddet føles hjemligt, og det gør dem trygge.

 

Deres tilbagemelding er, at de oplever, at deres forløb tager udgangspunkt i dem og dét de gerne vil. De fortæller, at de har oplevelsen af at blive hørt og set og flere fortæller, at deres pårørende er glade for deres positive udvikling. De første tilbagemeldinger tyder på, at det er lykkedes at skabe optimale rammer i forhold til borgernes oplevelse af Din Indgang.

 

Hvad er der fokus på i Din Indgang 

I Din Indgang arbejdes der løbende med at justere og tilpasse tilbuddet og styrke samarbejdet med samarbejdspartnere. Din Indgang og Frivilligcentret har i foråret 2017 udarbejdet en samarbejdsaftale omkring ansættelse af en frivilligkoordinator pr. 1. maj 2017. Dette blev Social- og Omsorgsudvalget orienteret om på udvalgsmødet den 27. marts 2017.  Der er store forventninger til samarbejdet og fokus på at etablere et godt og udbytterigt samarbejde, der bygger bro mellem Din Indgang og de frivillige tilbud i Fredericia Kommune og ikke mindst på at understøtte borgere tilknyttet Din Indgang i at blive frivillige.

 

Der arbejdes fortsat med at tilpasse og udvikle arbejdsfunktionerne i Din Indgang blandt andet i forhold til den opsøgende og den udadgående funktion.

 

I Voksenservice er der fokus på løbende at se på de resultater, der opnås og på, hvad der sker med borgerne, når de ophører i Din Indgang. 

 

Der arbejdes på en formel indvielse af Din Indgang ultimo august 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller:

•  At Social- og Omsorgsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Taget til efterretning.

Punkt 33 Samarbejdsaftale om familiebaseret misbrugsbehandling og tidlig opsporing

Sagsresumé

I sagen orienteres Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Skoleudvalget om, at Misbrugscenteret i Voksenservice og Familie- og Ungdomscentret i Familie- og Børnesundhed pr. 1. maj 2017 har indgået en samarbejdsaftale omkring familieorienteret rusmiddelbehandling og tidlig opsporing af rusmiddelproblematikker. Samarbejdsaftalen er gældende for et år. Der vil årligt blive gennemført en evaluering af indsatsen med henblik på løbende at justere samarbejdsaftalen. 

 

Sagsfremstilling

Nationalt er der blevet udarbejdet kliniske retningslinjer for alkoholbehandling. I retningslinjerne er der fokus på, at borgere med rusmiddelproblematikker kommer hurtigere i behandling og modtager en mere helhedsorienteret og familiefokuseret indsats.

 

Misbrugscenteret i Voksenservice og Familie- og Ungdomscentret i Familie- og Børnesundhed har i tråd med de nationale kliniske retningslinjer udviklet et koncept og indgået en samarbejdsaftale for undervisning af frontmedarbejdere i tidlig opsporing af rusmiddelproblematikker. De har udviklet og etableret et Rejsehold og en familieorienteret rusmiddelbehandling. 

 

De tre indsatser i samarbejdsaftalen er:

1.  Undervisning af frontpersonale: Indsatsen skal sikre, at kommunens frontmedarbejdere kan opspore tegn på rusmiddelproblematikker og har kendskab til, hvordan de kan henvise til relevante tilbud. Undervisningen forløber over 2 gange af 3 timers varighed.

2.  Rejseholdet: Rådgivningstilbud målrettet borgere, der ikke selv retter henvendelse til Misbrugscentret med deres rusmiddelproblematikker. Rejseholdet har mulighed for at støtte og hjælpe familien med at få overblik over deres udfordringer med rusmidler og kan henvise til behandlingsmuligheder i Fredericia Kommune. 

3.  Familieorienteret rusmiddelbehandling: Gruppebaseret behandlingstilbud, hvor der er fokus på at (gen)oprette familiedynamikker i familier ramt af rusmiddelproblematikker. Tilbuddet er et supplement til familiebehandlingstilbud, som tilbydes familier med alkoholproblematikker, hvor der er iværksat en § 50 undersøgelse.

 

Rammer for samarbejdsaftalen

Samarbejdsaftalen er gældende fra 1. maj. 2017 og et år frem. Samarbejdsaftalen vil årligt blive evaluereret med henblik på eventuelle justeringer.

 

Opsigelse af samarbejdsaftalen

Samarbejdsaftalen kan opsiges af begge parter med 6. mdr. varsel, dog under forudsætning af, at der ikke er borgere, der kommer i klemme ved opsigelsen.

 

Sagen er til orientering i både Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Skoleudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Løses inden for de eksisterende rammer.

 

Udgifter til undervisning

Første undervisningsgang finansieres af projektmidler. Anden undervisningsgang finansieres af fagafdelingerne. Det drejer sig om 150 kr. pr. deltager.

 

Udgifter til Rejseholdet

Misbrugscentret og Familie- og Ungdomscentret leverer hver 1 medarbejder 6 timer ugentligt til Rejseholdet. Misbrugscenteret afholder udgifter til telefon og materialer. Familie og Ungdomscentret afholder udgifter til lokaler.

 

Udgifter til Familieorienteret rusmiddelbehandling

Misbrugscentret og Familie og Ungdomscentret leverer hver 1 medarbejder 5 timer ugentligt.

Vurdering

Voksenservice vurderer, at samarbejdsaftalen vil understøtte en tidlig sammenhængende indsats omkring opsporing og behandling af rusmiddelsproblematikker hos borgere og familier i Fredericia Kommune.

 

Samarbejdsaftalen vil opprioritere den familieorienterede indsats og skabe en højere grad af tværgående løsninger indenfor de to fagområders lovgivningsmæssige ansvarsområder og kliniske anbefaling.

Indstillinger

Voksenservice og Familie- og Børne sundhed indstiller:

 

·  At Social- og Omsorgsudvalget tager orienteringen til efterretning.

·  At Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Taget til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 30-05-2017

Til efterretning.

Punkt 34 Ansøgning om støtte fra § 79 puljen - Fredericia Krisecenter

Sagsresumé

De frivillige sociale foreninger har mulighed for, at søge om støtte til uddannelse af deres frivillige fra § 79 kontoen. Der er kommet en ansøgning fra Fredericia Krisecenter om støtte til uddannelse af deres frivillige krisevagter.

 

Sagsbeskrivelse:

De frivillige sociale foreninger har mulighed for, at søge om støtte til uddannelse af deres frivillige fra § 79 kontoen. Der er kommet en ansøgning fra Fredericia Krisecenter om støtte til uddannelse af deres frivillige krisevagter. Kurset er for nye krisevagter og det skal give dem forståelse for de voldsramte kvinder og deres børn, og den adfærd og de relationer de udviser. Kurset afholdes en lørdag i efteråret 2017. Det forventes, at der deltager mellem 20 og 30 frivillige vagter.

 

Støtten søges til:

 

Undervisere  10.000 kr.

Kursusmateriale    500 kr.

Forplejning    2.000 kr.

I alt  12.500 kr.

Økonomiske konsekvenser

Der er årligt afsat 139.000 kr. til aktiviteter mv. under § 79-puljen. Der er på nuværende tidspunkt 67.000 kr. tilbage i puljen.

Vurdering

I følge retningslinjerne for tildeling af uddannelsesstøtte efter § 79 kan der søges tilskud til aktiviteter, der fremmer mulighederne for forebyggelse af forringelse af den fysiske funktionsevne eller til forebyggelse af social isolation.

Som eksempel på aktiviteter kan nævnes kurser, netværksmøder, foredrag og studiekredsarbejde af generel værdi for løsning af den frivillige indsats og til opkvalificering af de frivillige aktører.

Pleje og Omsorg vurderer, at ansøgningen fra Fredericia Krisecenter er omfattet af retningslinjerne for støtte efter § 79-puljen.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget tager stilling til, om Fredericia Krisecenter skal tildeles støtte og i givet fald med hvilket beløb.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Fredericia Krisecenter tildeles 12.500 kr. i støtte til det ansøgte formål.

Punkt 35 Støtte efter Servicelovens § 18 - 2. uddeling 2017

Sagsresumé

I henhold til Lov om Social Service og i overensstemmelse med Fredericia Kommunes Frivillighedspolitik, skal der uddeles tilskud til frivilligt socialt arbejde i Fredericia Kommune.

Sagsbeskrivelse:

I henhold til Lov om Social Service og i overensstemmelse med Fredericia Kommunes Frivillighedspolitik, skal der uddeles tilskud til frivilligt socialt arbejde i Fredericia Kommune.

Der har været annonceret i Elbobladet, med ansøgningsfrist d. 1. marts 2017. Der er indkommet 14 ansøgninger til 2. uddeling af § 18-midlerne vedrørende 2017. Den samlede ansøgningssum udgør 195.200 kr. 

 

Der er for 2017 et budget på § 18 på i alt 863.000 kr. Der er i forbindelse med 1. uddeling vedrørende 2016 anvendt i alt 630.000 kr., og der er dermed et restbeløb på 233.000 kr. Dertil kommer et overført beløb fra 2016 på 56.000 kr.

 

Restbeløbet er fordelt på:

 

Pulje 1: 70.000 kr. til et årligt frivillighedsmarked eller andre fælles formål, samt et dialogmøde med de frivillige foreninger.

 

Pulje 4: 37.150 kr. til særlige formål eller til akutte ansøgninger i løbet af året. Beløbet svarer til 5 % af rammebeløbet efter fradrag af pulje 1.

 

Pulje 2 og 3: 181.850 kr. til fordeling til ansøgninger vedr. 2. uddeling 2016, efter tillæg af overskydende midler fra 2016.

Økonomiske konsekvenser

Beløbene til udbetaling af støtte trækkes fra § 18-kontoen.

 

Øvrige økonomiske betragtninger fremgår af ovenstående.

Vurdering

Der er vedhæftet bilag til sagen med skema over samtlige ansøgninger.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller:

  1. at Social- og Omsorgsudvalget beslutter hvilke ansøgninger, der skal imødekommes og med hvilket beløb og
  2. at der fastsættes en dato for overrækkelse af den uddelte støtte.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Pkt. 1.:

Forening

Tildelt støtte

1. pensionistklubben Frecia

7.000 kr.

2. sct. Georgs Gilderne

10.000 kr.

3. Veteran VM

0 kr.

4. Ældreklubben Erritsø

0 kr.

5. Solstrålen - "vejen til frihed"

21.500 kr.

6. ULF

11.200 kr.

7. Osteoporoseforeningen

9.000 kr.

8. Dansk Folkehjælp

10.750 kr.

9. Frihedskæmperne

2.000 kr.

10. Brugerrådet Erritsø/Snoghøj

Udsat

11. Fredericia Krisecenters støtteforening

9.000 kr.

12. Børns Voksenvenner

7.000 kr.

13. Aktivitetscenteret Tavlhøj

21.000 kr.

14.Cafe Michael

6.000 kr.

 

 

Der gives afslag til Veteran VM, da arrangementet ikke har tilstrækkelig lokal tilknytning.

 

Der gives afslag til Ældreklubben Erritsø, dels med henvisning til, at der gives støtte til sådanne arrangementer via den særlige pensionistklubstøtte, dels fordi foreningens medlemmer ikke kan karakteriseres som en sådan særligt socialt og økonomisk udsat gruppe, at det kan begrunde tildeling af støtte til turen.

 

Desuden blev følgende tildelt støtte til uddannelse af frivillige - § 79 puljen:

 

Pensionistklubben Frecia blev tildelt 3.000 kr. til kursusaktivitet for de frivillige i klubben.

 

Værestedet Solstrålen – ”Vejen til Frihed” blev tildelt 5.000 kr. til kursusaktivitet for frivillige i foreningen.

 

Pkt. 2:

Midlerne overrækkes d. 27. juni 2017 kl. 16.00 i Byrådssalen på Meldahls Rådhus.

Punkt 36 Orientering - udbetalt støtte til godkendte pensionistforeninger 2017

Sagsresumé

Pleje og Omsorg har, i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

Sagsbeskrivelse:

Pleje og Omsorg har, i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

De godkendte pensionistforeninger er Damvejens Ældreklub, Pensionistforeningen for Fredericia og omegn af 1938, Erritsø Ældreklub, Pensionistklubben Samvær og Sundhed, samt Frecia – døves seniorklub.

Der indsendes ansøgning hvert år til d. 1. april. Med ansøgningen fremsendes regnskab for det forudgående år. Regnskabet skal som minimum være underskrevet af formanden og kassereren.

Økonomiske konsekvenser

Det årlige budget til godkendte pensionistforeninger udgør 187.000 kr.

Der udbetales et årligt foreningstilskud på 5.000 kr. pr. forening. Foreningstilskud udbetales kun, hvis foreningen har mindst 10 medlemmer.

Der udbetales et årligt medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem af foreningen, forudsat at hvert medlem betaler minimum 200 kr. årligt i kontingent til foreningen, og foreningen i øvrigt lever op til de fastsatte retningslinjer for godkendte pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

Det samlede tilskud pr. forening kan ikke overstige 50.000 kr. årligt.

De udbetalte beløb er fordelt på følgende måde:

 

 

Foreningens navn

Antal medlemmer

Foreningstilskud og

Medlemstilskud

Udbetalt

Støtte

Damvejens Ældreklub

62

9.300 kr.

5.000 kr.

14.300 kr.

Ældreklubben Erritsø

91

13.650 kr.

5.000 kr.

18.650 kr.

Pensionistforeningen af 1938

501

50.000 kr.

50.000 kr.

Samvær og Sundhed

32

4.800 kr.

5.000 kr.

9.800 kr.

Frecia – døves Seniorklub

51

5.000 kr.

7.650 kr.

12.650 kr.

 

 Alt i alt er der udbetalt 105.400 kr.

Vurdering

Ingen vurdering.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 29-05-2017

Taget til efterretning.

Punkt 37 Orientering (Lukket)