Uddannelsesudvalget - 20-09-2017

Referat
Dato:
Onsdag, 20 september, 2017 - 15:30
Hent som fil:

Punkt 27 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at dagsorden godkendes.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Godkendt.

Punkt 28 Status på Ungdommens Uddannelsesvejledning

Sagsresumé

I budget 2017 besluttede byrådet at afsætte yderligere 1 mio. kr. årligt til ansættelse af flere uddannelsesvejledere. Byrådet var enige om vigtigheden af, at vores unge vælger den rigtige uddannelse fra starten, og derfor skal der sikres bedre uddannelsesvejledning til alle unge, også dem der er uddannelsesparate. Der skal sikres mulighed for både individuel vejledning og gruppevejledning.

 

Uddannelsesudvalget besluttede på mødet d. 8/2 2017 den nærmere udmøntning af midlerne. Sagen er ´vedhæftet som bilag.

 

Det blev også besluttet, at udvalget skulle have en status på arbejdet halvårligt. Anders Ladegaard, leder af UU-Lillebælt deltager på mødet og giver en status på arbejdet.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget tager status til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 29 2. budgetopfølgning 2017 for Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

Der bliver samlet søgt om 0,031 mio. kr. i tillægsbevilling, og det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme bliver herefter 21,672 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under: 

 

 

 

 

 

Mio. kr.

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

  24,744

  0,031

  -3,103

  21,672

Drift i alt

  24,744

  0,031

  -3,103

  21,672

Skattefinansieret område i alt:

24,744 

0,031

-3,103

1,672

Total

24,744

0,031

-3,103

21,672

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2.budgetopfølgning 2017 – specifikation”.

 

Politik og Kommunikation søger om godkendelse af denne tillægsbevilling:

I forbindelse med Lov- og cirkulæreprogrammet tilføres DUT midler for 0,031 mio. kr. i 2017 vedrørende kompensation for meropgaver til vejledning som følge af gymnasiereformen. DUT virkningen i budgetårene udgør 0,074 mio. kr. årligt, og er indarbejdet i budgettet. 

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

Politik og Kommunikation forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver -3,103 mio.kr.

 

Fordelingen af spar/lån på Uddannelsesudvalgets områder:

·  Bülows kaserne, forventet mindre forbrug på 3,500 mio. kr.

·  UngFredericia, forventet merforbrug på 0,397 mio. kr. Der blev overført 0,597 mio. kr. i lån fra år 2016/2017, og det forventes på nuværende tidspunkt at lånet kan nedjusteres med 0,200 mio. kr. i 2017.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene Sagsbeskrivelse og Vurdering.

Vurdering

Nedenstående viser en specifik status/vurdering på udvalgets budgetområder:

Mio. kr.

Korrigeret budget

Status/vurdering

Bülows Kaserne

  4,108

De 3,500 mio. kr. forventes overført til 2018, se også afsnittet vedr. spar/lån.
Restbeløbet på 0,608 mio. kr. vedrører kompensation fra 2016, og anvendes til midlertidig istandsættelse og rengøring. 

Uddannelsesudvalget

  3,811

Aktiviteter mv. på udvalgets budgetområde er igangsat jfr. udvalgets beslutning om udmøntning af budget 2017. 

UngFredericia

  10,969

Se afsnittet vedr. spar/lån

UU Lillebælt

  5,689

Forventet balance

Videnpark Trekantområdet

  0,167

Forventet balance

 

 

 

Total

 24,744

 

Samlet status på udvalgets økonomi og indsatsområder vurderes at overholde kommunens principper for økonomistyring.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller:

·  at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Godkendt.

Punkt 30 Introduktion og kompetenceudvikling for det nye byråd

Sagsresumé

Til januar 2018 starter en ny byrådsperiode og dermed et nyt byråd. Uddannelsesudvalget har igangsat et arbejdet med et nyt introduktionsforløb, samt efterfølgende kompetenceudvikling for byrådet. Politik og Kommunikation har udarbejdet oplæg til introduktionsprogram og efterfølgende kurser for byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I forbindelsen med arbejdet i ”Det midlertidige strukturudvalg” og evalueringen af udvalgsstrukturen i Fredericia Kommune blev der påpeget en række udviklingspunkter til i introduktionsprogrammet i 2014.

 

Uddannelsesudvalget fik til opgave at udarbejde et nyt introduktionsprogram, og plan for det nye byråds kompetenceudvikling. Uddannelsesudvalget har drøftet perspektiverne og sat rammen for en involvering af byrådets partier.

 

Der er blevet afholdt et møde med repræsentation fra alle byrådets parter, hvor byrådets introduktionsprogram og kompetenceudviklingen blev drøftet.

 

På den baggrund af ovenstående politiske drøftelse er der udarbejdet et oplæg til et introduktionsprogram for det nye byråd og forslag til kurser.

 

Oplægget til introduktionsprogrammet indeholder introduktion i december, januar og februar, hvor politikerne bliver introduceret til:

 

  • Kommunen
  • Lovgivningen
  • Det politiske arbejde
  • Fagudvalgene, herunder busture rundt i kommunen
  • Bestyrelsesarbejde

 

Derudover har mange udtrykt ønske om, at der i starten af den nye byrådsperiode arrangeres et fagligt og socialt seminar for byrådet. Derfor indeholder introduktionsforløbet et forslag om et 12-12 seminar, hvor kan blive mulighed for at drøfte emner som samarbejde i byrådet samt opbygge relationer.

 

Efterfølgende er der forslag til kurser i:

 

  • Pressen og de sociale medier
  • Dialog og samarbejde med borgerne
  • Mødeledelse

 

Samt 2 brusch up kurser:

 

  • Det kommunale budget
  • Rollen som bestyrelsesmedlem

 

I oplægget er der lagt vægt på, at undervisningen skal være nærværende og inddragende og uden lange powerpoint præsentationer, som var et af ønskerne i fokusgruppeinterviewet.

 

I november 2018 er der lagt op til, at udvalgene og byrådet evaluerer introduktionen, og de kurser, der er afholdt, samt drøfter ønsker til nye kurser i 2019. Her vil uddannelsesudvalget få en opgave med at samle op på de tværgående indsatser.

 

I evalueringen var der også et ønske om velkomstmateriale, derfor foreslår Politik og Kommunikation, at der udarbejdes et skriftligt velkomstmateriale til det nye byråd, der er bygget op som FAQ, der indeholder:

 

·  Relevante oplysninger om regler for byrådsmedlemmer

·  Relevant viden om arbejdet som byrådsmedlem

·  Oplysninger om hvem man kan kontakte

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget:

 

  1. drøfter oplægget til introduktionsforløbet og de efterfølgende kurser

 

  1. igangsætter arbejdet med et nyt velkomstmateriale

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Godkendt.

Punkt 31 Efteruddannelses- og kompetenceudviklingsstrategi

Sagsresumé

Et af de fem udviklingsspor i Fredericia Byråds uddannelsespolitik er formuleringen af en ny politisk efteruddannelses- og kompetenceudviklingsstrategi for kommunens medarbejdere, ledere og byrådsmedlemmer.

 

Introduktions- og kompetenceudviklingsprogram for det kommende byråd behandles særskilt på samme dagsorden.

 

På baggrund er drøftelser i Uddannelsesudvalget er der formuleret et udkast til efteruddannelses- og kompetenceudviklingsstrategi. Dette udkast er blevet behandlet i HMU, og på baggrund af de gode inputs herfra er der formuleret vedhæftede forslag.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at sagen godkendes.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Godkendt.

Punkt 32 Etablering af iværksættermiljø på Bülows kaserne

Sagsresumé

Uddannelsesudvalget besluttede den 31. maj 2017 at oprette et FabLab og MakerSpace værksted på Bülows Kaserne. Som et led i Business Fredericias nuværende erhvervsfremmeaktiviteter, jf. samarbejdsaftalen mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia, får Business Fredericia til opgave at etablere et mødested for iværksættere, virksomheder, foreninger, samt skoler og uddannelsesinstitutioner på Bülows Kaserne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

I forbindelse med arbejdet med oprettelse af FabLab og MakerSpace værksteder på Bülows Kaserne har projektgruppen i opstartsfasen fokuseret på at etablere et iværksættemiljø på Bülows Kaserne. Business Fredericia skal i den forbindelse skabe et kreativt iværksættermiljø i lokaler på Bülows Kaserne. Fredericia Kommune giver Business Fredericia brugsret over flere kontorlokaler, hvor iværksætteraktiviteterne skal foregå. Der er tale om iværksætteraktiviteter, der rummes inden for erhvervsfremmeloven samt kommunalfuldmagten, som det er beskrevet i samarbejdsaftalen mellem Fredericia Kommune og Business Fredericia. Fredericia Kommunes årlige bidrag på 4,162 mio. kr./år til Business Fredericia øges med værdien af Business Fredericias brugsret over disse lokaler på Bülows Kaserne, som vurderes til at være 273.000 kr.

 

Økonomi

Der er fastsat en husleje på 60 kr. pr. m2, som Business Fredericia betaler én gang om året de næste 4 år. De 60 kr. er svarende til deres estimerede forbrug. Det betyder, at de får en husleje på 21.900 kr. om året.

 

I forbindelse med ibrugtagning og istandsættelse af lokalerne vil der være følgende udgifter:

 

Budget for renovering – iværksætter miljø

Etablering af tekøkken

 

Byggeansøgning

3000

Bordplade, underskabe og vask

20.000

Køleskab, kaffemaskine, opvaskemaskine*

7000

Honorar Ejendomsafdelingen

2500

 I alt

32.500

 

 

Klargøring af lokaler

 

Lås på dørene (7 døre)

28.000

Maling, pensler mm

10.000

Evt. udgifter til el-arbejde

15.000

 I alt

 53.000

 

 

Budget for te-køkken i forbindelse med Fablab og MakerSpace værksted

Byggeansøgning

3000

Bordplade, underskabe og vask

20.000

Køleskab, kaffemaskine, opvaskemaskine

7000

Honorar Ejendomsafdelingen

2500

 I alt

32.500

 

 

Samlet

118.500

 

Nøgler og låsesystemer afholdes inden for Uddannelsesudvalgets budget.  

Da der er midler tilovers i forbindelse med istandsættelse af foreningsgangen, overføres de til klargøring af Business Fredericias lokaler.

 

Udgiften til klargøring af lokalerne er forholdsvis lav, da Business Fredericia vil lave en gør-det-selv weekend, hvor iværksætterne selv istandsætter lokalerne. Samtidig forventer Business Fredericia, at de kan få doneret nogle af tingene til køkkenet, så udgifter dertil kan blive lavere.

Økonomiske konsekvenser

 85.500 kr. til istandsættelse og klargøring af lokaler

Indstillinger

 

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget:

 

1.  Godkender det forhøjede tilskud til Business Fredericia

 

2.  Godkender udgiften til klargøring og istandsættelse af lokalerne på Bülows Kaserne

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Godkendt. Uddannelsesudvalget besluttede samtidigt, at Business Fredericia ikke skal betale huslejen på de 21.900 kr. om året.

Punkt 33 Udmøntning af budget 2017 vedr. elever

Sagsresumé

I Budget 2017 er der afsat midler til en øget indsats på elevområdet. Midlerne foreslås anvendt til en opsøgende praktikpladsindsats med to primære fokusområder, henholdsvis etablering af:

 

-  flere praktikpladser i Fredericia Kommune til elever og studerende

-  flere kombinationsforløb på tværs af virksomheder/organisationer og Fredericia Kommune

 

Sagsbeskrivelse:

 

Byrådet i Fredericia har formuleret en uddannelsespolitik med det overordnede mål at skabe fundamentet for, at flere fredericianere uddanner sig mere – og dermed hæver uddannelsesniveauet i Fredericia og som led i arbejdet med at tiltrække uddannelser til Fredericia. Derudover kan det understøtte Fredericia Kommunes muligheder for at rekruttere fremtidig arbejdskraft.

 

Fredericia Kommune er i dag arbejdsgiver og uddannelsessted for rigtigt mange medarbejdere, studerende og elever. Nogle er ansat som erhvervsuddannelseselever, og er i Fredericia Kommune i flere år, mens andre er studerende og kun har et kortere praktikforløb i kommunen.

 

Med afsæt i samarbejdsaftalen mellem LO Fredericia, Business Fredericia og Fredericia Kommune, kan en opsøgende praktikpladskoordinator være med til at sætte yderligere fokus på de mange praktikpladsmuligheder, og være med til at skabe endnu flere i Fredericia Kommune og sammen med virksomhederne.

 

Mere konkret skal praktikpladskoordinatoren bl.a. bidrage til:

 

·  etablering af flere praktikpladser for elever og studerende i Fredericia Kommune

·  at udbygge det allerede eksisterende gode samarbejde med de faglige organisationer omkring Fredericia Kommunes elever

·  at der indgås flere kombinationsaftaler med de virksomheder, som kun har mulighed for at løfte en del af uddannelsesopgaven

·  mere og bedre uddannelsesvejledning i samarbejde med Uddannelsesinstitutioner, UU Lillebælt og Jobcenter Fredericia, hvor Fredericia Kommune stiller sig til rådighed med viden om praksis og beskæftigelsesmuligheder efter endt uddannelse

·  at nedbringe frafaldet til ledighed blandt egne elever, f.eks. gennem  netværksgrupper, mentorordninger mm. i samarbejde med de faglige organisationer, Uddannelsesinstitutioner, UU Lillebælt og Jobcenter Fredericia

Økonomiske konsekvenser

Praktikpladskoordinatoren forventes at kunne etableres inden for det afsatte budget på 0,5 mio. kr.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at der ansættes en praktikpladskoordinator.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Godkendt.

Punkt 34 Status på trainee-læreruddannelsen

Sagsresumé

Fredericia Kommune og University College Lillebælt (UCL) arbejder med at udvikle en ny trainee-læreruddannelse i Fredericia. Uddannelsen er nu formelt godkendt af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte. Nu starter arbejdet med implementering og markedsføring af uddannelsen.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune og UCL har i det sidste år arbejdet med at udvikle en trainee-læreruddannelsen i Fredericia.

I starten af juli 2017 sendte UCL en ansøgning til Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte om etablering af en såkaldt uddannelsesstation i Fredericia. En uddannelsesstation i Fredericia betyder, at UCL har mulighed for at henlægge 50% af den teoretiske undervisning til uddannelsesstationen. UCL har fået positiv svar på ansøgningen, så arbejdet med implementering og markedsføring af uddannelsen kan gå i gang. 

 

De studerende, der starter i august 2018 på trainee-læreruddannelsen i Fredericia, får dansk som 1. undervisningsfag og det hold som starter i 2019 får matematik som 1. undervisningsfag.

 

Trainee-læreruddannelsen får en Fredericia Kommune-profil med specialiseringsmodulerne:

 

·  Introduktionsmodul: at blive og være lærer

·  Understøttende undervisning med fokus på helhedstænkning og samarbejde med pædagoger

·  Åben skole i samarbejde med kulturinstitutioner, lokale uddannelsesinstitutioner og virksomheder i Fredericia Kommune

·  Læringsteknologi i samarbejde med kulturinstitutioner, lokale uddannelsesinstitutioner og virksomheder i Fredericia Kommune

I de to sidste specialiseringsmodulerne Åben Skole og Læringsteknologi, vil der være 2 spor:

·  Performance

·  Natur og grønteknologi

Lokale aktører bliver inddraget i alle specialiseringsmodulerne og i særdeleshed i forhold de to spor, så sporene får en skarp Fredericia profil. De lokale aktører er bl.a. Musicalakademiet, Den kreative skole, Business Fredericia, og Kultur- og Fritidsområdet. Erhvervsakademi Lillebælt (EAL) får en særlig rolle i forhold til læringsteknologi, da de har nogle særlige kompetencer på området, her kan Fredericia Maskinmesterskole også komme i spil.

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget:

 

  • Tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 35 Orientering om udbud (Lukket)

Punkt 36 Orientering om Bülows Kaserne

Sagsresumé

På udvalgsmødet d. 02.08.2017, blev der vedtaget retningslinjer for brugen af Bülows Kasserne, herunder:

 

1.  At der indrettes et afgrænset område, der kan stilles til rådighed for foreninger m.fl. med lovlige kommunale formål [Herefter benævnt ’Foreningsgangen’]

2.  At administrationen fremover på baggrund af retningslinjerne administrerer udlån og udlejning af lokaler på Bülows Kaserne, og udarbejder lejeaftaler for de faste lejere på kasernen

3.  At udvalget får en halvårlig opfølgning på driftsøkonomien på Bülows Kaserne

 

I forlængelse af ovenstående gives udvalget første halvårlige orientering om Bülows Kaserne.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Ad 1+2) Etablering af foreningsgang, administration af udlån, m.m.

 

Der har været følgende udgifter til etablering af foreningsgang m.m.

 

 

Udgifter

Budget

Anlægsudgifter

Anslået 205.000 kr.

368.000 kr.

Inventar

Foreløbig 3.000 kr.

60.000 kr.

 

Anlægsudgifterne beløber sig til anslået 205.000 kr. Derudover har der på nuværende tidspunkt været udgifter til indkøb af (genbrugs)inventar på i alt 3.000 kr. Regnskabet vedr. etablering af foreningsgangen udviser således et forventet mindreforbrug på ca. 160.000 kr., mens udgifterne til inventar på nuværende tidspunkt ikke kan gøres endeligt op, da lokalerne endnu ikke er fuldt møbleret.

 

Derudover har der været udgifter til godkendelse af Eksercerhuset, som nu er godkendt til arrangementer med op til 749 deltagere. Udgifterne er afholdt uden for Uddannelsesudvalgets budget.

 

Der har været en række henvendelse om brug af foreningsgangen bl.a. fra Fredericia Skakklub, Solstrålen, Fredericia Bueskytteklub, en maskinstrikkeforening, Fredericia Fotoklub m.fl. Det har desværre ikke været muligt at tilgodese alle foreningers behov, i det nogle foreninger efterspørger nogle helt specifikke faciliteter, bl.a. inventar og lokaler af en bestemt størrelse, og lokaler som ikke kan lånes ud til andre foreninger. Fredericia Bueskytte er den første forening som vil gøre brug af lokalerne på gangen. Andre af henvendelserne er foreningerne fortsat i dialog med administration om.

 

Derudover har EASA, politiet, militæret, Fredericia Kunstforening og Jobcenter Fredericia gjort brug af andre af kasernens faciliteter, og administrationen behandler i øjeblikket henvendelser fra Fredericia Brandvæsens seniorforening og Fredericia Byorkester. Endeligt har der været henvendelser fra enkelte eventbureauer om at gøre brug af Eksercerhuset, hvilket dog ikke har kunnet imødekommes inden for de eksisterende retningslinjer.

 

Der er med virkning fra medio september indgået aftale om etablering af et senior job i ejendomsafdelingen med tilknytning til Bülows Kaserne. Der er taler en udvidelse af den eksisterende tekniske serviceleder bemanding på kasernen, og den nye medarbejder vil bl.a. varetage forefaldende opgaver i forbindelse med aktiviteter på kaserne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller, at Uddannelsesudvalget:

 

1.  Tager orienteringen til efterretning

 

2.  Drøfter anvendelsen af mindreforbruget i forbindelse med etableringen af foreningsgangen

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 20-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 37 Eventuelt

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller