På Retsinformations hjemmeside kan du læse, hvilke krav Folkeoplysningsloven stiller til de godkendte frivillige folkeoplysende foreninger. Folkeoplysningslovens krav til frivillige folkeoplysende foreninger |
Hvis foreninger ikke indfører og håndhæver regler om dopingkontrol og sanktioner kan tilskuddet sættes ned eller anvisning af lokaler bortfalde. Læs mere om reglerne i Folkeoplysningsbekendtgørelsen på retsinformations hjemmeside Læs mere om dopingkontrol på Anti Doping Danmarks hjemmeside |
Når du ansøger om tilskud eller får mulighed for at benytte lokaler skal folkeoplysende foreninger medsende en erklæring om, at foreningen indhenter børneattester.
Det skal ske, når foreningen ansætter eller beskæftiger personer, der har direkte kontakt med børn under 15 år. Pligten til at indsende en erklæring om at indhente børneattester gælder også, selvom foreningen på det pågældende tidspunkt ikke beskæftiger personer, der har direkte kontakt med børn under 15 år. Erklæringen gives én gang årligt.
Hvordan indsender jeg en erklæring?
Erklæringen sendes sammen med ansøgningen om tilskud, når der søges gennem Conventus. Hvis foreningen ikke søger om forenings- eller medlemstilskud indsendes erklæringen selvstændigt eller uploades via Conventus.
Hvordan indhenter jeg en børneattest?
Du kan indhente børneattesten ved at udfylde to blanketter fra politiets hjemmeside.
- Børneattest
- Samtykke til indhentning af særlige oplysninger fra Den Central Kriminalregister
For at kunne indhente børneattest, skal denne samtykkeformular udfyldes af den person, som oplysningerne vedrører. Det betyder, at børneattesten kun kan udleveres af Det Centrale Kriminalregister, hvis personen giver sit samtykke til det. Vær opmærksom på, at hvis personen ikke giver sit samtykke, må du heller ikke engagere personen som frivillig.
Hvis børneattesten er positiv betyder det, at den frivillige er straffet efter de bestemmelser i straffeloven, der vedrører seksuelle ift. børn under 15 år.
Link til at indhente børneattester
Bilag
Det er vigtigt, at I gør jeres ansatte og frivillige opmærksomme på de forsikringer, som I har tegnet for dem, og hvilke de selv skal tegne. Ved sidstnævnte kan det dreje sig om en familieforsikring, der indeholder både en ansvarsforsikring og en privat ulykkesforsikring. Det er bestyrelsen i foreningen, der har ansvar for at tegne forsikringer herunder de lovpligtige. Arbejdsskadeforsikring
Hvorvidt der er tale om et ansættelseslignende forhold afhænger af, om der eksisterer et over- og underordnelsesforhold, og om der er instruktionsbeføjelser. Hvis der er tale om arbejde, der ligger inde for det sædvanlige i forhold til foreningens vedtægter, skal foreningen ikke tegne en arbejdsskadeforsikring. Kollektiv ulykkesforsikring Hvis foreningen er medlem af en hovedorganisation, kan foreningen være dækket via en kollektiv forsikringsaftale tegnet af hovedorganisationen. Eksempelvis har DIF og DGI udvalgt en række kollektive forsikringer, som foreninger, der er medlem af et specialforbund, automatisk er dækket af. Erhvervsansvarsforsikring Seks gode råd Husk at tegne den lovpligtige arbejdsskadeforsikring for de ansatte.
|
Der gælder bestemte skattemæssige regler for frivillige foreninger. Læs mere nedenfor.
Frivillige foreninger kan også være underlagt de samme arbejdsmiljøregler som resten af arbejdsmarkedet. En frivillig forening har ansvaret for, at det frivillige arbejde foregår forsvarligt. Arbejdstilsynet differentierer dog tilsynet afhængig af, hvilken type frivilligt arbejde, der udføres. Når Arbejdstilsynet fører tilsyn i frivillige foreninger, hvor de frivillige står for fritids- og hobbyaktiviteter eksempelvis mindre idrætsforeninger, spejderklubber, kor, teaterforeninger osv., så stilles der ikke krav om en Arbejdspladsvurdering (APV) og en Arbejdsmiljøorganisation (AMO). Det samme gælder de arbejdsfunktioner, som frivillige laver på f.eks. festivaler, genbrugsbutikker og i hjælpeorganisationer. I begge tilfælde kan Arbejdstilsynet dog give påbud, hvis det frivillige arbejde foregår uforsvarligt. Hvis frivillige udfører opgaver i normale virksomheder f.eks. et plejehjem på samme vilkår som de ansatte, så er de frivillige også omfattet af virksomhedens eksisterende APV og AMO. |
CVR.dk/Virk.dk
Når foreningen skifter personer eller kontaktpersoner ud i jeres forening/bestyrelse skal oplysningerne ændres flere steder. Hvis I ændrer kontaktperson, foreningsadresse eller bank i forhold til jeres oplysninger på CVR.dk/Virk.dk er det vigtigt, at I opdaterer oplysningerne der.
Fredericia Kommune
I Kultur & Idræt vil vi også gerne have besked, hvis I ændrer formand eller kontaktperson i foreningen. Send en e-mail til kulturogfritid@fredericia.dk.
Conventus.dk og fredericia.halbooking.dk
Det er også vigtigt, at I løbende holder foreningens data opdaterede på Conventus.dk og på fredericia.halbooking.dk (Det gælder kun, hvis I låner kommunale lokaler).