Social- og Beskæftigelsesudvalget - 10-08-2020
Punkt 49 Godkendelse af dagsorden
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Dagsorden godkendt.
Punkt 50 2. budgetopfølgning 2020 for Social- og Beskæftigelsesudvalget
Sagsresumé
2. budgetopfølgning 2020 for Social- og Beskæftigelsesområdet viser, at der er merforbrug på serviceudgifterne 2,905 mio. kr., som vedrører det specialiserede område på eksterne botilbud.
Hertil kommer COVID-19 relaterede udgifter modregnet sparede driftsudgifter i forbindelse med COVID-19 nedlukningen med et forventet nettoresultat på 0,066 mio. kr.
Der er en forventning om merforbrug på overførselsudgifter på Beskæftigelsesområdet, som følge af COVID-19 på 68,116 mio. kr., mens anlægsbudgettet forventes overholdt.
Der ansøges om en række tillægsbevillinger, som er beskrevet i sagen.
Sagsbeskrivelse:
Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for området.
Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme, overførselsudgifter og udvalgets anlægsbudget overholdes.
Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.
Økonomiske konsekvenser
Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på rammen.
Tabel 1
Mio. kr. | Ramme | Forventet regnskab |
Serviceudgifter | 148,449 | 151,354 |
COVID-19 | 0 | 0,066 |
Bruttoanlægsudgifter | * | 1,950 |
* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.
Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning.
Tabel 2
Mio. kr. | Vedtaget budget | Korrigeret budget | Forventet regnskab |
Social- og Beskæftigelsesudvalget | 965,511 | 967,143 | 1.037,469 |
Serviceudgifter | 148,528 | 149,210 | 151,354 |
COVID-19 | 0 | 0 | 0,066 |
Overførselsudgifter | 816,475 | 815,475 | 883,591 |
Brugerfinansieret | 0,508 | 0,508 | 0,508 |
Anlæg | - | 1,950 | 1,950 |
Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved 2. budgetopfølgning 0,682 mio. kr. Forskellen vedrører udmøntning af puljer på administrationen og spar/lån fra 2019.
Forskellen mellem vedtaget budget og korrigeret budget på anlæg skyldes, at budgettet er korrigeret som følge af fremrykning af anlæg vedtaget af Byrådet.
Vurdering
SERVICEUDGIFTER
Social- og Beskæftigelsesudvalget har ved 2. budgetopfølgning et forventet merforbrug på 2,905 mio. kr. i forhold til servicerammen. Det forventede merforbrug kan specificeres som følger:
Socialområdet 3,789 mio. kr.
- Myndighed og Tværgående Udvikling forventer på nuværende tidspunkt et merforbrug på 5,141 mio. kr. Det skyldes primært stigende udgifter til eksterne døgntilbud. Som andre kommuner, oplever Fredericia stor tilgang af borgere. Samtidig lever borgerne længere, og dette medfører udgiftspres på hele det specialiserede socialområde. Området følges fortsat tæt, og der er udarbejdet handleplaner for at begrænse merforbruget.
- Socialpsykiatri og Udsatte Voksne forventer på nuværende tidspunkt et samlet mindreforbrug på 1,352 mio.kr.
Beskæftigelsesområdet
- Set i forhold til driften på beskæftigelsesområdet forventes på nuværende tidspunkt balance på serviceudgifterne. Forventningen om balance i budgettet er dog forbundet med en række usikkerheder. Herunder bl.a. antallet af tildeling af seniorpension og merudgifter forbundet med COVID-19
Tekniske justeringer
Den 27. april 2020 behandlede Byrådet spar/lån fra 2019-2020, hvor midler vedrørende politiske projekter og eksterne puljemidler blev overført. Forvaltningens opgørelse heraf har været afvigende på tværs af kommunens udvalg, hvorfor det er nødvendig at foretage en række mindre justeringer i de overførte beløb. Det indstilles derfor til udvalget, at der foretages korrektioner i de overførte midler for i alt -2.133 mio. kr., som vedrører eksterne på projekter på hhv. Socialområdet på 0,072 mio. kr. og på Beskæftigelsesområdet på -2,205 mio. kr.
Der ansøges i den forbindelse om en tillægsbevilling på 0,189 mio. kr. til dagsture for borgere på botilbud. Såfremt Byrådet godkender udvalgets ansøgning om tillægsbevilling på beløbet, vil udvalgets serviceramme blive justeret, således at merforbruget falder tilsvarende.
På udvalgets område er servicerammen 0,761 mio. kr. lavere end det korrigerede budget. Dette skyldes bl.a., at der ved 1. budgetopfølgning blev omplaceret 1 mio. kr. fra overførsler til serviceudgifter samt mindre korrektioner.
COVID-19
Regeringen og KL indgik den 29. maj 2020 aftale om kommunernes økonomi. Aftalen indeholder bl.a. kompensation for kommunernes udgifter som følge af Corona-krisen.
Kompensationen betyder, at kommunerne samlet set er fuldt ud kompenseret frem til den 10. maj 2020 for opgjorte mer- og mindreudgifter til håndtering af COVID-19. Fredericia modtager således 11,942 mio. kr. i kompensation for COVID-19 udgifter.
Kompensationen betyder, at kommunerne ikke skal finansiere udgifterne til værnemidler. Det sker dels ved at kommunerne modtager kreditnotaer på allerede indkøbte værnemidler samt fremadrettet for resten af 2020 kan bestille værnemidler gratis hos den fælles kommunale indkøbsordning, KVIK; Kommunalt Værnemiddel Indkøb.
Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke undgås.
Derfor vedtog Byråd den 22. juni 2020 at nedjustere budgetterne med sparede driftsudgifter som følge af nedlukningen af institutioner og hjemsendelse af medarbejdere under Corona-krisen. Budgetterne blev nedskrevet med sparede driftsudgifter som følge af Corona for 6,0 mio. kr. samlet set. Udvalgets budget er i den forbindelse nedskrevet med 0,239 mio. kr.
Udvalgets estimerede udgifter til Corona-relaterede udgifter er opgjort til 0,305 mio. kr. Ved 2. budgetopfølgning 2020 søger udvalget derudover om en andel af kompensationen på 0,293 mio. kr. til dækning af udgifterne relateret til COVID-19. Godkendes tillægsbevillingen vil det betyde, at udvalgets ramme skal dække i alt 0,012 mio. kr.
Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje. Der er forventning om, at KL og regeringen ultimo 2020 vil forhandle om yderlig kompensation til kommunerne for merudgifter, som er afledt af COVID-19 efter den 10. maj 2020. Fredericia Kommune registrerer derfor fortsat udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.
ØVRIGE UDGIFTER
Overførselsudgifterne under Social- og Beskæftigelsesområdet er påvirket af COVID-19.
Pr. juli 2020 er forventningen, at merforbrug på overførselsudgifterne vil være 68,116 mio. kr. på Beskæftigelsesområdet, som der søges om en tillægsbevilling på. Her til kommer en nedskrivelse af Beskæftigelsesbufferen under Økonomiudvalget på 5 mio. kr. Samlet set forventes således et merforbrug på overførsler på 63,116 mio. kr.
Den fulde påvirkning af beskæftigelsen i Fredericia Kommune har mange ubekendte og afhænger i sidste ende af, hvordan den globale økonomi udvikler sig. Det afhænger bl.a. af, hvordan forbrugeradfærden udvikler sig, hvilken effekt hjælpepakkerne til erhvervslivet får, og om økonomien er på fode igen, når lønkompensation udløber. Den nuværende aftale om lønkompensation ophører d. 1. september, og det forventes at få ledigheden til at stige.
Endvidere oplever uddannelsesinstitutionerne stor søgning til videregående uddannelser. Ledigheden for f.eks. uddannelseshjælp kan forventes at stige, hvis ikke de mange ansøgere optages på en uddannelse. På nuværende tidspunkt kendes effekten for Fredericia Kommune ikke.
Prognosen bygger på de offentliggjorte ledighedstal fra STAR og en vurdering af, hvordan ledigheden for de enkelte ydelsesgrupper forventer at udvikle sig i de resterende måneder af 2020. I Fredericia Kommune der er f.eks. en stor stigning i antal ledige dagpengemodtagere, hvor i mod antallet af kontanthjælpsmodtagere ikke steget tilsvarende. Udviklingen i ledigheden følges nøje.
Midtvejsregulering
Med Økonomiaftalen 2021 tilføres midler til området. Det er udmeldt at Fredericia modtager 48,62 mio. kr. i midtvejsreguleringen af Beskæftigelsestilskuddet. Hertil kommer en midtvejsregulering på de budgetgaranterede ydelser og øvrige overførsler på 32,51 mio. kr. I Økonomiaftalen blev efterreguleringen for 2019 ligeledes opgjort, og her modtager Fredericia 4,631 mio. kr. I alt 85,761 mio. kr.
Det forventede merforbrug og de udmeldte reguleringer betyder således, at området samlet set vil komme ud med et overskud på 22,645 mio. kr.
Den væsentlige difference tydeliggør, at der i Økonomiaftalen forventes, at overførselsudgifterne på landsplan rammes hårdere, end det på nuværende tidspunkt forventes for Fredericia. Her skal igen fremhæves, at prognosen for Fredericia er behæftet med mange ubekendte, og ophøret af lønkompensationen 1. september kan vise sig at få større konsekvenser end først antaget.
I fald overførselsudgifterne på landsplan ikke rammes så hårdt, som Økonomiaftalen forudsiger, kan kommunerne forvente en efterregulering i 2021. Historisk set har der udelukkende været efterreguleringer på Beskæftigelsestilskuddet.
Ved 2. budgetopfølgning ansøges om en tillægsbevilling på 68,116 mio. kr. til overførsler. Under Økonomiudvalget vil Beskæftigelsesbufferen på 5 mio. kr. blive nedskrevet og under skatter og tilskud er midtvejsreguleringerne og efterreguleringen indarbejdet.
Overførselsudgifterne følges tæt, og i 3. budgetopfølgning vil efterårets udvikling bliver indarbejdet.
ANLÆG
Der søges i forbindelse med 2. budgetopfølgning om frigivelse og teknisk tilpasning af anlægsbevillinger på en række eksisterende projekter, således at anlægsbudgettet på de enkelte projekter bliver frigivet. Dette har ingen konsekvens i forhold til anlægsrammen. Specifikation af de berørte anlægsbevillinger fremgår af bilag på sagen.
RETVISENDE BUDGETTER
Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 6,2 mio. kr. til Social- og Beskæftigelsesudvalget.
På nuværende tidspunkt forventes områderne at være i balance.
Indstillinger
Økonomi og Personale og Senior og Handicap indstiller:
- At 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender budgetopfølgning og fremsender den til Økonomiudvalget og Byrådet.
Punkt 51 Status på psykiatrisamarbejder
Sagsresumé
På mødet gives en kort status på igangværende samarbejde i regi af Partnerskabsaftalen.
Sagsbeskrivelse:
Med en fælles vision om, at flere mennesker med psykisk sygdom bliver udredt, behandlet og rehabiliteret, indgik Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark den 8. oktober 2019 en ambitiøs Partnerskabsaftale på psykiatriområdet.
Med Partnerskabsaftalen forpligter Fredericia Kommune og Psykiatrien i Region Syddanmark sig på at udforske nye måder at understøtte borgere/patienter på i deres jagt på drømmen om et normalt liv.
Udviklingen af Psykiatripartnerskabet beror hovedsagelig på de indsigter, som Designskolen Kolding har tilvejebragt gennem deres kortlægning af borgernes rejse igennem psykiatrien, hvor de både har interviewet patienter/borgere og medarbejdere fra både kommunen og regionen. Kortlægningen har blandt andet vist, at borgerne i højere grad efterspørger at få en hjælp, som de selv vurderer, at de har brug for – når de har brug for den.
I regi af psykiatripartnerskabet arbejdes der på flere projekter, der tager udgangspunkt i de målgrupper, hvor regionspsykiatrien og kommunen har fælles opgaver.
- Et pilotprojekt for psykisk sårbare borgere med et misbrug, der har behov for hjælp/støtte både fra Rusmiddelcenter Fredericia, der er et kommunalt tilbud og Lokalpsykiatri Fredericia, der er en del af Psykiatrien i Region Syddanmark.
- Et projekt omhandlende udvikling af en implementerbar udgave af ACT. ACT er en evidensbaseret metode til rehabilitering af psykiatriske patienter, der har vist sig svær at implementere. Projektet skal være med til at udvikle en lettere tilgængelig udgave af metoden.
Finansieres og styres af socialstyrelsen i samarbejde med Fredericia og andre kommuner.
- ”Sikker sundhed”. Et projekt hvor Fredericia kommune, regionspsykiatrien, sygehus lillebælt og Dansk selskab for patientsikkerhed sammen sætter fokus på at forbedre den somatiske sundhed hos borgere på psykiatriske botilbud.
- Et pilotprojekt hvor Fredericia og Regionspsykiatrien sammen vil udvikle og forbedre samarbejdet omkring børn og unge med autisme.
Økonomiske konsekvenser
Regionen afsætter midler til finansiering af pilotprojekt om psykiatri. Fredericia skal finansiere en del af projektet, svarende til en halv stilling. Beløbet findes indenfor rammen afsat til udvikling.
Vurdering
Forvaltningen vurderer, at Psykiatripartnerskabet giver mulighed for at forbedre samarbejdet med regionspsykiatrien, hvilket giver mulighed for at øge kvaliteten, af de indsatser borgerne modtager. Partnerskabet giver også rum til at udvikle nye fælles løsninger til gavn for begge parter.
Indstillinger
Fagafdelingen indstiller, at udvalget tager status på Psykiatripartnerskabet til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Social- og Beskæftigelsesudvalget følger indstillingen.
Punkt 52 Placering af nyt hellested til byens udsatte
Sagsresumé
”Skuret”, som er et samlingssted for Fredericias udsatte borgere i Fynsgade, erstattes af et nyt og bedre ”hellested”. Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte hellestedets placering. De socialfaglige, strategiske og byggetekniske vinkler præsenteres. Endvidere fremlægges anbefalinger til placering fra hhv. brugerne af skuret samt Udsatterådet. Beslutingen skal efterfølgende godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.
Sagsbeskrivelse:
”Skuret”, som er et samlingssted for Fredericias udsatte borgere i Fynsgade, erstattes af et nyt og bedre. Byrådet har besluttet at give 0,5 mio. kr. til det nye hellested. Pengene kommer fra det udvidede anlægsbudget. Social- og Beskæftigelsesudvalget skal beslutte hellestedets placering.
Et handlingsnetværk, organiseret under Strategi for Udsathed, har arbejdet på at finde en løsning for et nyt hellested, og har i den forbindelse indsamlet viden om brugernes ønsker til hellestedets placering:
- Indenfor voldene
- Kort afstand til indkøb
- Kort afstand til Misbrugscenteret
- Ikke til gene for andre
- Væk fra ungdommen
I handlingsnetværket deltager brugerne af skuret, Kirkens Korshær, de opsøgende gadeplansmedarbejdere fra Din Indgang, Fredericia Politi, Socialpsykiatrien, Social- og gadesygeplejersken, Café Mair’s, Kanalbyen og Fredericia Kommune.
En tværgående gruppe, fra Sundhed og Velfærdsinnovation og Teknik og Miljø, har efterfølgende været på rundtur i Fredericia midtby, for at undersøge mulige placeringer. Blandt andet ud fra ovenstående kriterier. 14 steder har været afsøgt (se bilag), hvoraf de 11 er undersøgt og fravalgt.
Social- og Beskæftigelsesudvalget skal på mødet godkende en af nedenstående tre placeringer (se bilag), som fortsat er i spil.
Prioritet | Hvor | Fordele | Ulemper |
1 | Pladsen ved den gamle cementfabrik, Vestervoldgade 9 (For enden af P-Nord, mod volden)
| Kommunens ejendom Centralt beliggende Tæt på indkøb, byliv og misbrugscenteret (550 m.) Ikke eksponeret for meget Nemt at holde under opsyn for politi og omsorgs-personale | Synligt fra Volden |
2 | Brandstationen, Prangervej
| Kommunes ejendom Diskret – ikke eksponeret Smukt Tæt på indkøb og misbrugscenteret (650 m.) | Tæt på voldanlægget Tæt på fortidsminde Meget restriktivt område Kræver involvering af Kulturarvsstyrelsen |
3 | Genbrugsstationen, Prangervej (3 forskellige placeringer på grunden)
| Kommunens ejendom Mulighed for etablering af adgangsvej | Afstand til indkøb og misbrugscenter (900 m.) Adgangsforhold Gemt væk Svært tilgængeligt for politi og omsorgs-personale Skov, hegn, bæk, terrænforskel Etablering af adgangsvej Omkostningstungt |
De socialfaglige, strategiske og byggetekniske vinkler præsenteres. Endvidere fremlægges anbefalinger til placering fra hhv. brugerne af skuret samt Udsatterådet.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Socialområdet indstiller:
- At Social- og Beskæftigelsesudvalget beslutter hvor byens nye hellested placeres.
- At Økonomiudvalget godkender placeringen af byens nye hellested.
- At Byrådet godkender placeringen af byens nye hellested.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Social- og Beskæftigelsesudvalget indstiller til Byrådet, at der vælges løsning nr. 1.
Udvalget glæder sig over muligheden for et nyt hellested. Udvalget vil gerne indgå i en dialog med de nærmeste naboer, for at sikre en god proces for alle parter og en god opstart på en ny lokation.
Punkt 53 Oplæg om forebyggelsestilbud til byens mest udsatte og hjemløse
Sagsresumé
På udvalgsmødet i maj fremsatte Social- og Beskæftigelsesudvalget ønske om et oplæg vedrørende et eventuelt nødovernatningstilbud i Fredericia fremover.
I 2019 udbød Socialstyrelsen en pulje, der havde til formål at støtte etablering og drift af midlertidige nødovernatningstilbud, som gadesovende hjemløse kunne benytte i vintermånederne. Kirkens Korshær Fredericia søgte og ansøgningen blev imødekommet.
Erfaringsindsamlinger viser dog, at der er en bredere og mere forebyggende løsning, som udvalget her præsenteres for.
Sagsbeskrivelse:
I 2019 udbød Socialstyrelsen en pulje, der havde til formål, at støtte etablering og drift af midlertidige nødovernatningstilbud, som gadesovende hjemløse kunne benytte i vintermånederne og dermed modvirke de helbredsmæssige problemer, som gruppen af hjemløse ellers kan opleve.
Kirkens Korshær Fredericia søgte om midler fra ansøgningspuljen til etablering af et midlertidigt nødovernatningstilbud i vinteren 19/20 i Fredericia. Ansøgningen om tilskud til projektet blev imødekommet. Tilskuddet udgjorde i projektperioden november 2019 til marts 2020 i alt 174.241,00 kr.
Kirkens Korshær etablerede dermed et nødovernatningstilbud til hjemløse i samarbejde med Strategi for Udsathed. Puljemidlerne dækkede udgifterne til en midlertidig ansættelse af en medarbejder i projektperioden. Fredericia Kommunes Ejendomsafdeling stillede to lejligheder til rådighed til formålet, på Mosegårdsvej 7R og 7S.
Nødovernatningstilbuddet indeholdt i alt 5 sengepladser, fordelt på de to lejligheder og omfattede mulighed for bad, varme måltider, drikke og en seng at sove i. Kirkens Korshær sørgede for transport til og fra overnatningsstedet.
Grundet coronakrisen afsatte Social- og Indenrigsministeriet ekstra midler, så nødovernatningstilbuddene kunne holde åbent indtil udgangen af april 2020. Ejendomsafdelingen bød også ind her og oprustede med yderligere to lejligheder på Mosegårdsvej indtil udgangen af april 2020.
Der er indsamlet data fra nødovernatningstilbuddet på Mosegårdsvej i perioden november – udgangen af april 2020;
- Der er 11 personer, der har brugt tilbuddet, hvoraf 6 var borgere i Fredericia Kommune
- Fælles for brugerne var, at de havde psykiske eller fysiske problemer og/eller misbrug
- Aldersspredningen har været fra 24 år – 73 år
- Kønsfordelingen er 70% mænd og 30% kvinder
- Typisk har der været en overnattende ad gangen
- Få henvendelser i marts, april og maj under coronakrisen.
Det er her væsentligt at bemærke, at der kun er seks borgere fra Fredericia der har benyttet sig af tilbuddet.
Erfaringsopsamling fra 2018 - 2020
Nødovernatningstilbuddet havde, udover at give husly i nødsituationer, også til formål at erfaringsopsamle. Denne erfaringsopsamling fra nødovernatningstilbuddet er blevet sammenholdt med erfaringerne fra tre handlingsnetværk i Strategi for Udsathed:
- Handlingsnetværk for hjemløse vinteren 2018/2019
- Handlingsnetværk for hjemløse vinteren 2019/2020
- Handlingsnetværk for hjemløse 365 (anno 2020)
Alle tre handlingsnetværk og nødovernatningstilbuddet har indsamlet viden på nøjagtig samme måde, for at kunne sammenligne data. Erfaringsopsamlingerne peger særligt på to ting:
1) Samarbejdet på hjemløseområdet, på tværs af kommune og civilsamfund, er styrket betydeligt fra 2018 – 2020. Dette understøttes også af resultaterne af den nationale hjemløsetælling fra VIVE. Rapporten viser et fald i hjemløsheden i Fredericia på 28% i 2019. Fra 57 til 41 borgere.
2) Der er et langt større behov for at forebygge hjemløshed året rundt end for at etablere et nødovernatningstilbud i vintermånederne.
Udvikling af nyt 2 årig forebyggelsesprojekt til byens mest udsatte og hjemløse
I Strategi for Udsatheds udviklingsplan for 2018-2020 er målet at få hjemløsheden nedbragt fra 57 borgere i 2018 til 35 borgere med udgangen af 2020, samt et særligt forebyggende fokus på, at der kommer færre unge hjemløse. Fredericia er dermed på vej i den rigtige retning, men er ikke i mål. Det er nu, at der skal holdes fast i den gode udvikling i byen.
Kirkens Korshær og Strategi for Udsathed har afholdt udviklingsmøder for at sammenholde erfaringer, data, borgernes behov og ønsker, og ud fra det udvikle rammen for et projekt, der rammer kernen i det behov, der er i Fredericia, og som samtidig kan skabe et yderligere fald i hjemløsheden.
Nedenfor ses rammen for, hvordan et eventuelt projekt kan se ud, når der tages udgangspunkt i den læring og de data, der er fra 2018 – 2020 på hjemløseområdet.
Navn | Relation7000 | Tanken er, at etablere et tilbud, som rammer ned i kernen: forebyggelse af udsathed og hjemløshed, blandt byens mest udsatte. |
Projektperiode | Januar 2021 – januar 2023 | Det vil være nødvendigt at lave projektet over to år, for at få en effekt. |
Projektejer | Kirkens Korshær Fredericia | Projektet drives af Kirkens Korshær Fredericia, med sparring og støtte fra Strategi for Udsathed. |
Målgruppe | Byens mest udsatte borgere.
| Hjemløshed, misbrug, psykiatri, somatik, mv. Det er tilladt at være påvirket, det er brugernes adfærd der er det afgørende. |
Aldersgruppe | 18+ |
|
Fysisk placering | Kirkens Korshær Fredericia + Et værelse i byen til nødovernatning | Kirkens Korshærs Varmestue lukker dagligt kl. 14:00. Herefter står lokalerne tomme. Lokalerne kan derfor danne ramme om dette tilbud i aftentimerne. Tilbuddet er IKKE en forlængelse af varmestuen, men et selvstændigt tilbud. Hvis muligt kan Fredericia Kommunes Ejendomsafdeling stille et værelse til rådighed. Dermed indeholder dette tilbud også muligheden for én nødovernatning, på samme præmisser som nødovernatningen på Mosegårdsvej har haft de seneste to år. Vurderes det nødvendigt, kan nødovernatningen styrkes i vintermånederne, ved at søge puljen til nødovernatningstilbud ved Socialstyrelsen. |
Åbningstid | Kl. 18:00 – 23:00 mandag - fredag | Det er ofte i de sene aftentimer at borgerne oplever tankemylder, ensomhed, angst mv. Derfor er åbningstiden nerven i tilbuddet. Dagen bliver dermed ikke så lang. Borgeren kan gå fra tilbuddet og hjem i seng. Næste morgen har de øvrige værestedstilbud åbent igen. |
Kapacitet | 10 – 12 brugere | Brugerantallet vil svinge, men i snit vil der være rum til 10-12 brugere. |
Visitation | Der er visitation på stedet | Alle byens borgere er velkomne. Der vil dog være en visitation på stedet, som foretages af Kirkens Korshær. |
Bemanding | To 30 timers stillinger samt frivillige | Da målgruppen både er mærket af misbrug og psykisk sygdom, vurderes det at der bør være to medarbejdere i åbningstiden.
Medarbejderne og de frivillige vil både skulle lave aftensmad klar til kl. 18:00, bemande tilbuddet fra kl. 18:00 – 23:00, følge en evt. bruger til nødovernatningsværelset, lave opsøgende arbejde, følgeskab og bisidderfunktion. |
Økonomi | Løn 2x30 timer/ugen inkl. pension: 692.000 kr. årligt Rengøring, drift og vedligehold: 50.000 kr. årligt
| Der vil ikke være udgifter til husleje. |
Formål | Forebyggelse af udsathed og hjemløshed Fastholdelse i eget hjem
| Formålet er at gribe byens borgere, før de ender i hjemløshed. At give dem et sted, hvor der professionelt kan tages hånd om den kompleksitet de som oftest kommer med. |
Mål | At nedbringe antallet af hjemløse i Fredericia til et minimum
| Jf. Strategi for Udsatheds udviklingsmål |
Metoder | Stern, Bowlby, Killén, Kohut mf. Relationsarbejde Axel Honneth, anerkendelse Miller & Rollnick, motiverende samtale Empowertment tilgang – mere magt til at handle i eget liv Bandura, Self-efficacy | Da dette er en kompleks gruppe af mennesker, vil det være altafgørende, at medarbejderen og de frivillige er klædt godt på til opgaven. |
Indhold | Fysisk omsorg der søger at tilfredsstille behov for mad, hygiejne og andre håndgribelige ting
Relationel omsorg der søger at tilfredsstille behov for fællesskab, varme, venlighed mv. | Simpelt varmt aftenmåltid Mulighed for bad, vask af tøj mv. Samtale Fællesskab Opsøgende arbejde - også i de sene aftentimer Henvisning, følgeskab, bisidderfunktion til samarbejdspartnere. |
Økonomiske konsekvenser
Udgiften til dette projekt kan ikke findes indenfor den eksisterende ramme. Der vil skulle findes finansiering til dette to-årige projekt. Enten i budget 2021 eller via ansøgning af fondsmidler.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget:
- Drøfter oplægget om et forebyggelsesprojekt til byens mest udsatte og hjemløse.
- Beslutter om udvalget ønsker en uddybet projektbeskrivelse af tilbuddet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
- Drøftet
- Social- og Beskæftigelsesudvalget ønsker en uddybet projektbeskrivelse af tilbuddet.
Punkt 54 Fredericia kommunes tilbud, organisering og fysiske placeringer på misbrugsområdet
Sagsresumé
I budget 2019 står der om misbrugsområdet: ’Forligspartierne er enige om, at der i 2020 arbejdes på optimering af kommunens tilbud, organisering og fysiske placering, så den mest optimale drift sikres’. Dette dagsordenspunkt søger at belyse netop det.
Sagsbeskrivelse:
I budget 2019 står der om misbrugsområdet: ’Forligspartierne er enige om, at der i 2020 arbejdes på optimering af kommunens tilbud, organisering og fysiske placering, så den mest optimale drift sikres’. Dette dagsordenspunkt søger at belyse netop det.
Tilbud på misbrugsområdet
Fredericia misbrugscenter dækker over en bred vifte af tilbud til borgere, der har behov for alkohol- eller stofbehandling. Nedenfor ses et overblik over indsatserne. Der skal her gøres opmærksom på, at nogle borgere benytter flere indsatser samtidigt. F.eks. Bo-enheden og stofbehandlingen.
Indsats | Målgruppe | Indhold | Lovgivning | Årsværk | Antal brugere 2019 |
Ungebehandling | Unge | Individuel- og gruppebehandling | Serviceloven § 101 | 3,5 | 106 |
Stofbehandling | Voksne | Individuel- og gruppebehandling | Serviceloven § 101 | 3,5 | 153 |
Alkoholbehandling | Voksne | Individuel- og gruppebehandling | Sundhedsloven § 141 | 2,5 | 198 |
Beskæftigelsesindsatser Helhedsindsatsen Huset72 Mentorordning | Unge Voksne | Individuel- og gruppebehandling, aktivering og mentorstøtte med job og uddannelsessigte | Lov om aktiv beskæftigelsesindsats | 8,4 | 76 (Helhed) 26 (Huset72) 72 (Mentor) |
Akademiet | Voksne | Omsorgstilbud | Serviceloven § 102
| 2,4 | 28 |
Bo-enheden | Unge Voksne | Midlertidigt botilbud | Servicelovens § 107 | 1,0 | 11 |
Værestedet Havnecafeen | Voksne | Dagligt samvær med ligesindede | Servicelovens §104 | 1,1 | 40-45 brugere dagligt året rundt |
Værestedet Kontakten
| Voksne | Daglig samvær med ligesindede | Serviceloven § 104 | 0,8 | 30-35 brugere dagligt året rundt |
Sundhed
| Unge Voksne | Læger, sygeplejersker, socialsygeplejerske | Sundhedsloven § 142 Sundhedsloven § 141 | 4,4 | Alle brugere |
Èn leder
Der er én leder på Fredericia misbrugscenter, som har ansvaret for 31,1 årsværk, der i år 2019 betjente over 500 unikke borgere fordelt på ovenstående 750 forløb. I misbrugsevalueringen af Fredericia Kommunes misbrugscenter, fra Center For Rusmiddelforskning v. Aarhus Universitet, skriver professor Mads Uffe Pedersen: ’Aktuelt er der kun én leder for unge behandlingen, voksen stof- og alkoholbehandling. Der er ingen officielle mellemledere. Dette synes at være en sårbar ledelsesstruktur i en organisation, hvor der indskrives mere end 500 borgere om året.’. Der er derfor, indenfor rammen, fundet plads til en koordinator, som også fortsat løser driftsopgaver.
Medarbejdere
På misbrugscenteret er der 44 medarbejdere, hvoraf 7 har brugerbaggrund og flere er deltidsansatte. Der er der ansat, hvad der svarer til 31, 1 årsværk.
- 28 medarbejdere i misbrugsbehandlingen (aflønnes af Misbrugscenteret)
- 10 medarbejdere i AMA: Helhedsindsatsen, Huset72, Mentorordningen (aflønnes af Beskæftigelse)
- 6 medarbejdere ansat på særlige vilkår (aflønnes centralt i kommunen)
Arbejdsmarkedsområdet løfter delvist en behandlingsopgave, som misbrugscenteret lovgivningsmæssigt er forpligtiget til at varetage som kommune. Uden beskæftigelsestilbuddet ville misbrugscenteret ikke kunne leve op til lovkravene i Sundhedsloven og Serviceloven. Opgaverne varetages i regi af misbrugscenteret og dets medarbejdere, men finansieres via midler fra arbejdsmarkedsområdet, da der samtidig også udføres arbejdsmarkedsrettede opgaver.
Matrikler
Misbrugscenteret er placeret på fire matrikler og delt i fire kategorier: unge, alkohol, stof og omsorg. Huslejen på alle fire matrikler betales af Ejendomsafdelingen.
Kategori | Matrikel | Tilbud | Antal årsværk | Antal brugere 2019 |
Unge | Prinsessegade 72
| Ungebehandling og Huset72 | 5,7 | 132 |
Stof | Vendersgade 46
| Stofbehandling, Sundhed, Bo-enhed, Havnecafé, administration | 9,3 | 230 |
Alkohol | Fynsgade 10B
| Alkoholbehandling, Sundhed, Helhedsindsats, Mentorordning, Kontakten, Socialsygeplejerske, administration | 13,7 | 360 |
Omsorg | Vendersgade 42
| Akademiet | 2,4 | 28 |
Prinsessegade 72 – Unge
Denne adresse rummer to lejemål til henholdsvis Huset72 og Ungebehandlingen. Ungebehandlingens selvstændige placering i Prinsessegade gør, at de unge har deres eget sted, hvilket er afgørende for behandlingens succes, da tilbud til voksne ofte ikke opleves som attraktive for unge, da de unge ofte ikke opfatter sig selv som misbrugere. Der er ligeledes tale om et tilbud, der er rettet mod hele familien, her er oplevelsen af et miljø, som de kan se deres barn være en del af, mindst lige så vigtig.
Vendersgade 46 – Stof
Denne matrikel rummer, stofbehandling, sundhed, Bo-enhed, Havnecafé og administration. Mennesker med stofmisbrug er en belastet gruppe, som kræver en solid koordineret indsats. Denne gruppe adskiller sig fra mennesker med alkoholmisbrug på flere parametre. Blandt andet er stofmisbrugerens stof dyrt, og der skal relativt store summer af penge til at holde hverdagen kørende. Dette kan tvinge stofmisbrugeren ud i prostitution og kriminalitet, hvilket som oftest ikke er tilfældet for alkoholmisbrugeren, hvis stof er væsentligt billigere. En undersøgelse udarbejdet af Socialstyrelsen viste, at 48 pct. af deltagerne i stofmisbrugsbehandlingen begik kriminalitet i løbet af en seks måneders periode under behandlingen, mod 9 pct. i alkoholbehandlingen. Denne forskel bevirker, at der er en adfærdsmæssig kulturkløft mellem alkohol- og stofbehandlingen.
I Vendersgade 46 er Bo-enheden, som nævnt, placeret. Bo-enheden er et midlertidigt botilbud til ædru og clean misbrugere. Det har ad flere omgange været drøftet, hvorvidt man bør flytte Bo-enheden væk fra denne adresse og dermed væk fra de aktive misbrugere. Bo-enheden drives i dag for 500.000 kr., hvoraf de 370.000 kr. går til løn og 130.000 kr. til drift. Baggrunden for at kunne drive Bo-enheden for så lavt et beløb er, at den ligger i forbindelse med stofbehandlingen. Dette betyder, at personalet i stofbehandlingen er tilgængelige for beboerne fra kl. 08:00 – 16:00, kan dække sygdom og ferie og på den måde er med til at ’bemande’ Bo-enheden. Der er dermed ingen udgifter til vikardækning. Derfor kan Bo-enhedens lønomkostninger holdes på et minimum. En flytning af Bo-enheden vil medføre et behov for flere ansatte og vikardækning, hvilket vil være omkostningstungt. Anslået vil det øge de årlige udgifter til Bo-enheden med minimum 675.000 kr. til i alt 1.175.000 kr. årligt. Herudover kommer omkostningerne til ny matrikel.
Fynsgade 10B – Alkohol
Fynsgade 10B indeholder alkoholbehandling, sundhed, helhedsindsats, mentorordning, Kontakten, socialsygeplejerske og administration. Mennesker med alkoholmisbrug er ligeledes en belastet gruppe, som kalder på en bred social indsats rettet mod borgerens sociale, arbejdsrelaterede og økonomiske situation. I alkoholbehandlingen i Fredericia er der et helt særligt målrettet fokus mod arbejdsmarkedet. Her er en kombination af alkoholbehandling og beskæftigelsesindsats i højsædet, da tilknytningen til arbejdsmarkedet reducerer risikoen for tilbagefald markant. Også her er der en kulturkløft mellem stof- og alkoholmisbrugere, da stofmisbrugerne ofte kun forbliver stoffrie i 2-3 måneder efter behandlingens afslutning, samtidig med, at der er en meget stor andel, som ikke gennemfører behandlingsforløbene. Dermed er det mere udfordrede at lave en behandlingsindsats, som er arbejdsmarkedsrettet for stofmisbrugere.
Vendersgade 42 – Omsorg
Akademiet har sin egen adresse i Vendersgade, da dette tilbud rummer nogle af byens absolut mest udsatte borgere, som har behov for at blive skærmet, tryghed og ro. Når udsatte misbrugere tilbydes ambulant omsorg, er det for at øge deres trivsel. Den tilbudte omsorg på akademiet kan opdeles i to:
- Fysisk omsorg der søger at tilfredsstille behov for mad, hygiejne og andre håndgribelige ting
- Relationel omsorg der søger at tilfredsstille behov for fællesskab, varme, venlighed mv.
Behandling er dermed ikke et af de primære elementer, hvilket taler for, at Akademiet er placeret selvstændigt. Akademiet er ikke en opgave, som kommunen har pligt til at løfte, men alternativerne til Akademiet er, enten den største pakke efter servicelovens § 85, som for 20 borgere beløber sig til 1,7 mio. kr. årligt. eller en forsorgshjemsplads, der i gennemsnit koster 600.000 kr. pr. borger pr. år. Akademiet drives for 1,2 mio. kr. årligt.
Sammentænkning af indsatser for optimal drift?
Der er mange metodiske behandlingsmæssige paralleller at drage imellem unge-, alkohol- og stofbehandlingen. Dermed er det væsentligt at se på, om nogle af indsatserne kan sammentænkes. Der arbejdes på, at borgerne har én samlet indgang til misbrugscenteret, selvom den ikke nødvendigvis er fysisk, men metodisk. Dette kræver ikke en fysisk sammenlægning, men en ensartet tilgang. En samlet metodisk indgang, forventes at kunne øge kvaliteten af udredning og dermed medføre en mere koordineret og samlet behandlingsplan, så de behandlingsmæssige ressourcer udnyttes bedst muligt.
En fysisk sammentænkning af indsatser er ikke lige til. Der er særligt fem faktorer, som udfordrer kvaliteten af behandlingen ved en sammentænkning.
1) Kulturen i alkohol- og stofbehandlingens borgergrupper er forskellig.
2) De unge skal have deres eget sted, for at opnå behandlingsmæssig succes
3) Der er behov for at kunne skærme borgerne i omsorgstilbuddet
4) Der arbejdes efter to forskellige lovgivninger på stof- og alkoholområdet: Sundhedsloven og Serviceloven.
5) Sundhedsstyrelsen udgiver en række vejledninger om behandling af stof- og alkoholmisbrug, som ligeledes er målrettet henholdsvis alkohol og stof.
Trods udfordringer, kan det alligevel være relevant at sammentænke, hvis en sammentænkning kan ske selektivt og på relevante områder, så kvaliteten i indsatserne på alle fire områder (stof, alkohol, unge og omsorg) ikke bliver udfordret.
En mulighed kunne være, at alle lejemålene kan flyttes til andre lokaler, i de ledige kvadratmeter kommunen råder over, for eksempel Sundhedshuset, Bülows Kasserne eller lignende. Dog med undtagelse af tilbuddene på stofområdet i Vendersgade 46, grundet den adfærdsmæssige kulturkløft, samt muligheden for at holde Bo-enheden kørende.
Yderligere opmærksomhedspunkter, som udfordrer kvaliteten af behandlingen, ved en sådan sammentænkning vil være, at den sundhedsfaglige del og let adgang til sparring, som går på tværs af unge, alkohol, stof og omsorg, vil blive udfordret af afstanden, som i dag er få meter. Ligeledes kan ungebehandlingen blive udfordret i en eventuel flytning, da de skal sammentænkes med U-turn, som er beliggende på Vejlevej.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Socialområdet indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter Fredericia kommunes tilbud, organisering og fysiske placeringer på misbrugsområdet, så den mest optimale drift sikres.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Punkt 55 Fastsættelse af serviceniveau og retningslinjer for godtgørelse af udgifter til ansættelsessamtaler
Sagsresumé
Kommunen skal fastsætte retningslinjer for godtgørelse for udgifter ved deltagelse i særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job og virksomhederne rekrutterer arbejdskraft med henblik på at fremme beskæftigelsen og modvirke ubalance på arbejdsmarkedet.
Sagsbeskrivelse:
I henhold til § 17 i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og § 15 i Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats er der mulighed for, at jobcenteret kan yde økonomisk støtte til arbejdssøgende og arbejdsgivere til gennemførelse af særlige aktiviteter, der medvirker til, at jobsøgende finder job, og arbejdsgivere rekrutterer arbejdskraft.
Aktiviteterne kan bestå af informationsaktiviteter og støtte, der retter sig mod særlige uddannelses- eller arbejdsområder eller jobsøgende med særlige kvalifikationer eller behov, og befordringsgodtgørelse i forbindelse med jobsøgning og lign.
I henhold til disse bestemmelser har Jobcenter Fredericia udarbejdet retningslinjer om godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler, når:
- Samtalen vedrører et almindeligt job, et job med løntilskud eller et fleksjob
- Samtalen afholdes i Danmark
- Der er mere end tre timers transport tur/retur i alt mellem borgerens bopæl og virksomhedens adresse målt på www.krak.dk (med bil)
- Ansøgningen indsendes senest 14 dage efter at rejsen har fundet sted
- Skriftlig dokumentation for ansættelsessamtalen vedlægges ansøgningen
- Rejsen skal være gjort i umiddelbar forbindelse med ansættelsessamtalen, det vil sige der kan tages afsted dagen før samtalen og hjem dagen efter.
Befordringstilskuddet kan søges af alle ledige jobsøgende bosat i Fredericia Kommune.
Tilskuddets størrelse svarer til statens lave kilometertakst, kr. 1,96 pr. km (2020-takst). Den ledige skal dog altid selv dække de første kr. 200 pr. ansættelsessamtale.
Der udbetales som hovedregel tilskud til billigste offentlige transport – det kan dog fraviges, hvis:
- transport i egen bil, afregnet efter statens lave kilometersats, er billigere, eller
- brug af offentlig transport vanskeliggøres af tidsmæssige eller praktiske årsager eller
- ved benyttelse af Storebæltsbroen eller ved benyttelse af færge ydes tilskud for kilometerafstanden over broen
Der ydes ikke tilskud, hvis udgiften helt eller delvist kan dækkes på anden vis. Det kan fx være, hvis virksomheden, som den ledige er til ansættelsessamtale hos, betaler for transporten.
Der er tale om en begrænset antal ledige, der benytter sig af muligheden for godtgørelse. De ledige, der benytter sig af muligheden, understøttes med denne mulighed i den geografiske og faglige mobilitet i deres jobsøgning.
Økonomiske konsekvenser
Der modtages ikke refusion på området.
Afstandskravet gør, at der er ganske få, der ansøger om dette tilskud.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Social- og Beskæftigelse indstiller til, at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter fastlæggelse af serviceniveau for godtgørelse af udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler iht. LAB § 17 og Bek. om en aktiv beskæftigelsesindsats § 15 med udgangspunkt i følgende oplæg:
- At ledige jobsøgende kan få godtgjort udgifter ved deltagelse i ansættelsessamtaler hos en arbejdsgiver som specificeret ovenfor.
- At fastsættelsen af serviceniveauet forelægges for Social –og Beskæftigelsesudvalget én gang årligt.
- At det endeligt fastsatte serviceniveau, og retningslinjer for udbetaling af godtgørelse, publiceres på Fredericia Kommunes hjemmeside.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender oplæg til serviceniveau og følger alle tre indstillinger.
Punkt 56 Tilsynsrapporter på socialområdet 2019
Sagsresumé
Socialtilsyn Syd har ført ét anmeldt og tre uanmeldte tilsyn på tilbud i Social og Beskæftigelse i 2019.
Overordnet har tilsynene ikke givet anledning til kritiske bemærkninger.
Sagsbeskrivelse:
Tilsynet har til formål, i henhold til Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 15 og § 16, at varetage kommunens forpligtigelse til at føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses. Herunder at sikre kommunalbestyrelsen, brugere og pårørende indsigt i den pædagogik, omsorg og trivsel, der leveres fra hvert enkelt tilbud.
Tilsynet foretages af Socialtilsyn Syd på baggrund af Lov om Socialtilsyn af 12. juni 2013.
Følgende tilbud er inden for socialtilsynets opgaveramme i Social og Beskæftigelse:
Lovgivning | Tilbud | Anmeldt/uanmeldt tilsyn |
Botilbud efter §§ 104, 107 (Voksne) | Kompetencekollegiet + Kaalundsvej
NOVA | Anmeldt tilsyn 28-05-2019
Uanmeldt tilsyn 03-09-2019 |
Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter Servicelovens § 101 og § 101a og SEL § 107 Alkoholbehandlingstilbud efter SUL § 141
| Fredericia Misbrugscenter Stofmisbrugsbehandling
Alkoholbehandling |
Uanmeldt tilsyn 23-09-2019 Uanmeldt tilsyn 22-05-2019 |
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
På baggrund af de tilsendte tilsynsrapporter fra Socialtilsyn Syd er det vurderingen, at Fredericia Kommunes tilbud i det store og hele er velfungerende. Ingen har fået alvorlige bemærkninger (der skal handles på). Generelt får tilbuddene ros for, at borgerne trives, at de bliver hørt, bliver mødt med respekt og anerkendelse, og at de har indflydelse på eget liv.
På misbrugsområdet er et område markeret som 3, af en skala fra 1-5. Temaet handler om ledelses kompetencer, og medarbejderne giver udtryk for at de er tilfredse med leders kompetencer, men oplever at leder ikke er tilstrækkelig synlig i tilbuddet, samt at medarbejderne har været underlagt mange udviklingsopgaver, som har betydning for daglig drift samt trivsel. Det efterspørges således, at daglig leder af tilbuddet får frigjort ressourcer til at fremtræde tilgængelig for tilbuddets personale til at understøtte daglig drift.
På Kompetencekollegiet er der en 3’er i forhold til de fysiske rammer. Overordnet trives borgerne, men man påpeger, at boligerne er meget små. Det er for nogen borgere en fordel, da de føler tryghed ved det, mens andre føler det meget trangt og en overskridelse af privatlivets fred at skulle gennem fællesareal, for at komme i bad.
Det er Socialtilsynets vurdering, at tilbuddet med fordel kan have fokus på, at sammensætningen af borgerne i tilbuddet, understøtter den enkelte borgers udvikling positivt.
Alle tilbud er godkendt af Socialtilsyn Syd.
Indstillinger
Social og Beskæftigelse indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Orienteringen tages til efterretning.
Punkt 57 Politisk godkendelse af Tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression
Sagsresumé
I et samarbejde mellem Region Syddanmark og de 22 kommuner, er der udarbejdet et tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression. Forløbsprogrammet har til formål at styrke den samlede indsats for borgere i målgruppen og bidrage til borgernes tilknytning til arbejdsmarkedet.
Forløbsprogrammet indeholder to nye kommunale opgaver, og er derfor sendt til politisk godkendelse i hver af de 22 kommuner.
I Fredericia sendes forløbsprogrammet til godkendelse i Social og Beskæftigelsesudvalget og til orientering i Sundhedsudvalget.
Sagsbeskrivelse:
Depression er en stor belastning for det enkelte menneske, og dårlig mental trivsel og psykisk sygdom, herunder depression, er væsentlige risikofaktorer i forhold til at miste eller fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet. Der er derfor et stort potentiale både for det enkelte menneskes livskvalitet og trivsel, og samfundsøkonomisk ved at styrke indsatsen for denne borgergruppe.
I Danmark koster depression årligt ca. 20 mio. sygedage pr. år, og dermed ligger depression som nummer 6 i toppen af sygdomsårsager målt på antal sygedage (Sundhedsstyrelsen og SDU Statens Institut for Folkesundhed, 2016: Sygdomsbyrden i Danmark). Jf. ”Sygdomsbyrden i Danmark, Sundhedsstyrelsen 2015” er der hvert år i Danmark 11.000 nye tilfælde af depression. Det svarer til knap 100 nye tilfælde i Fredericia Kommune (0,9% af totalen på landsplan).
Forløbsprogrammet
Forløbsprogrammet er baseret på nationale anbefalinger og retningslinjer, og har til formål at styrke den samlede indsats for mennesker med depression og bidrage til tilknytningen til arbejdsmarkedet. Forløbsprogrammet er et handlingsorienteret dokument. Det henvender sig til fagprofessionelle fra alle de områder, der har berøring med mennesker med depression, og beskriver aktørernes opgaver og roller i den tværfaglige, tværsektorielle og koordinerende indsats, som kommuner, almen praksis, sygehuse og apoteker i Syddanmark yder i samarbejdet med mennesker med depression.
Forløbsprogrammet kan bruges som opslagsværk, eller i forbindelse med overordnet planlægning. Det er blevet til i en struktureret brugerinddragelsesproces, og bygger på et bærende princip om aktiv inddragelse af patienter og pårørende. Forløbsprogrammet var i administrativ høring i kommunerne i efteråret 2019, og er efter revision nu sendt til politisk godkendelse i kommunerne.
Særlige indsatser i forløbsprogrammet
Forløbsprogrammet beskriver to opgaver, som er nye skal-opgaver for kommunerne:
- Den koordinerende kontaktperson
- Den rehabiliterende indsats
Den koordinerende kontaktperson
Forløbsprogrammet indebærer, at en koordinerende, navngiven kontaktperson skal tilbydes borgere, der er diagnosticeret med depression, og som samtidig har komplekse behov, herunder indsatser inden for arbejdsmarkedsområdet og øvrige kommunale områder. Kontaktpersonen sikrer, at der som minimum afholdes et fælles møde med relevante aktører, hvor der lægges en fælles plan for den videre indsats. I mange kommuner findes en lignende kontaktperson allerede, og her vil der således ikke være behov for ændringer, idet der ikke stilles krav til placeringen af kontaktpersonen.
For borgere, der har en sag i Jobcenteret, svarer funktionen ”koordinerende kontaktperson” til funktionen ”koordinerende sagsbehandler” jf beskæftigelsesindsatsloven. I Fredericia Kommune vurderes det, at hovedparten af borgerne i målgruppen kan tilbydes en koordinerende kontaktperson i dette regi, og øvrige borgere i målgruppen kan tilbydes en koordinerende kontaktperson inden for den nuværende ramme i Social & Beskæftigelse.
Den rehabiliterende indsats
Forløbsprogrammet indebærer desuden, at kommunerne skal stille et rehabiliteringstilbud til rådighed for borgere med let til moderat depression, der ikke behandles i psykiatrien. Tilbuddet kan også inkludere andre relevante målgrupper, og den enkelte kommune fastlægger selv den nærmere udformning af tilbuddet med afsæt i forløbsprogrammets intentioner.
Rehabiliteringstilbuddene har til formål at styrke patientens egenomsorg og mestring af sygdommen samt bidrage til en hensigtsmæssig livsstil. I rehabiliteringen anlægges en helhedsorienteret tilgang, der medtænker borgerens kontekst og relationen til andre.
I Fredericia Kommune kan opgaverne i forløbsprogrammet for nuværende efterleves i en tilnærmet model. Der kan med fordel arbejdes henimod en mere målrettet model, hvor rehabiliterende tilbud til målgruppen er tilrettelagt på tværs af social- og beskæftigelsesområdet, og indeholder elementer af sygdomsmestring og psykoedukation, samt en helhedsorienteret tilgang, der inddrager borgerens livsstil, relationer til andre og livssituation. En mere målrettet løsning, der tager højde for forløbsprogrammets anbefalinger og intension vil kræve, at der tilføres ressourcer.
Kommunikationspakke
Der er som en del af forløbsprogrammet udviklet en kommunikationspakke, der systematiserer og beskriver indhold og koordination af kommunikation til patienter med depression og deres pårørende. Kommunikationspakken indeholder blandt andet en tjekliste, som patienter og pårørende kan anvende til forberedelse i deres møde med de involverede aktører i sygdomsforløbet. Kommunikationspakken, der er udviklet med assistance fra fagpersoner i psykiatrisygehuset, almen praksis og jobcenter, er vedlagt som bilag.
Tværsektoriel implementeringsplan
For at sikre en ensartet implementering på tværs af sygehuse, kommuner og almen praksis er der udviklet en implementeringsplan, som lægger stor vægt på samarbejdet på tværs af aktører og sektorer, og særligt på det kommunale arbejdsmarkedsområde.
Implementering i Fredericia Kommune
Såfremt forløbsprogrammet godkendes politisk i de 22 syddanske kommuner, påbegyndes implementeringen i 3. kvartal 2020.
Der nedsættes en implementeringsgruppe lokalt i Fredericia Kommune, der skal tilrettelægge de konkrete tilbud og samarbejdsmodeller i Fredericia. Samtidig tilrettelægges en tværsektoriel implementeringsproces sammen med de øvrige aktører i Lillebælt-området, jævnfør implementeringsplanen.
Økonomiske konsekvenser
Opgaverne i forløbsprogrammet kan, for størstedelens vedkommende, implementeres inden for den nuværende ramme. En rehabiliterende indsats til målgruppen kan dog kun leveres i en tilnærmet model som organiseringen og rammen er nu, mens udvikling af målrettede rehabiliteringstilbud vil kræve tilførsel af ressourcer svarende til én stilling.
Vurdering
Det vurderes, at en styrket indsats overfor denne borgergruppe i form af rehabiliteringsforløb og øget koordinering kan gøre en væsentlig forskel. Både for det enkelte menneske, samt for muligheden for at opnå eller bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet.
Indstillinger
Social og Beskæftigelse indstiller;
- At Social og Beskæftigelsesudvalget godkender Tværsektorielt forløbsprogram for mennesker med depression til implementering i Fredericia Kommune og i Region Syddanmark.
- At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Forløbsprogrammet godkendes og orienteringen tages til efterretning.
Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020
Taget til efterretning.
Punkt 58 Overblik over samarbejdsaftaler
Sagsresumé
Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. For at give udvalgene et overblik fremlægges her en oversigt. Der afholdes årlige statusmøder med alle samarbejdspartnerne i årets 2. kvartal. Nogle samarbejdsaftaler har en udløbsdato, mens andre kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret. Udvalget skal træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker en årlig samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal forud for budgetforhandlingerne.
Sagsbeskrivelse:
Herunder ses en liste over samarbejdsaftaler, mange er fortløbende, mens få har en udløbsdato. Der er ingen samarbejdsaftaler der udløber i 2020.
Samarbejdsaftale med | Ansvarligt udvalg | Årstal for indgåelse/fornyelse af aftale |
Apotekerne | Sundhedsudvalget | 2020 |
Boblberg | Sundhedsudvalget | 2020 - udløber i 2021 |
Diabetesforeningen | Sundhedsudvalget | 2017 |
Foreningen Korskær | Sundhedsudvalget | 2019 |
Fredericia Frivilligcenter | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2017 |
Fredericia Middelfart Selvhjælp | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2017 |
Fredericia Provsti | Sundhedsudvalget | 2019 |
Get2Sport | Kultur og Idrætsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børn og Skoleudvalget | 2020 |
Grow Your Life | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2018- udløber i 2021 |
Headspace | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2020 |
Idræt i Dagtimerne | Kultur- og Idrætsudvalget, Sundhedsudvalget, Senior- og Handicapudvalget | 2020 |
Kirkens Korshær | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2019 |
Kræftrådgivningen | Sundhedsudvalget | 2019 |
Kvindernes Krisecenter | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2018 |
Mødrehjælpen | Sundhedsudvalget | 2020 |
Peer-Partnerskabet | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2019 - udløber i 2022 |
Psykiatrisamarbejdet, Regionen | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2019 - udløber i 2023 |
SIND Fredericia | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2020 |
Social Sundhed Fredericia | Social- og beskæftigelsesudvalget | 2018 |
Stedet – Center for mænd | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2014 |
TUBA | Social- og Beskæftigelsesudvalget | 2019 - udløber i 2022 |
Ældre Sagen | Senior- og Handicapudvalget | 2017 |
Se bilag for økonomi.
Årlig individuel status med samarbejdspartnere.
Der afholdes årlige statusmøder individuelt med alle samarbejdspartnerne. Statusmøderne ligger i 2. kvartal, da samarbejdsaftalen kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret.
Løbende kontakt året rundt
Udover de årlige statusmøder er der løbende kontakt til samarbejdspartnerne året rundt. For mange af samarbejdspartnerne gælder det, at der er en særlig tæt kontakt til Strategi for Udsathed, Fredericia Sund By og Sundhedshuset.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Det foreslås, at udvalgene én gang årligt, efter statusmøderne i 2. kvartal, får en årlig, samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal, forud for årets budgetforhandlinger.
Indstillinger
Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget, Børn- og Skoleudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Senior- og Handicapudvalget
- Tager ovenstående overblik over samarbejdsaftaler i Fredericia Kommune til efterretning.
- Beslutter om udvalget ønsker en årlig, samlet status på samarbejdsaftalerne i 3. kvartal.
Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 12-08-2020
- Taget til efterretning
- Der ønskes en status på samarbejdsaftalen med Get2sport på Børne- og Skoleudvalgets møde den 16. september.
Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 10-08-2020
Sagen taget til efterretning.
Senior- og Handicapudvalget ønsker en årlig samlet status på samarbejdsaftalerne.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Udvalget ønsker en årlig samlet status i 3. kvartal.
Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020
- Taget til efterretning.
- Udvalget ønsker en årlig status på samarbejdsaftalerne, samt muligheden for at komme i dialog med de enkelte aktører.
Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 13-08-2020
- Taget til efterretning
- Udvalget ønsker en årlig status i 3. kvartal
Punkt 59 Orientering om Ankestatistikken 2020 Første kvartal
Sagsresumé
Ankestyrelsen har udsendt den kvartalsmæssige statistik til alle landets kommuner med de seneste tal for afgørelser i klagesager vedrørende kommunernes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet.
Fredericia Kommune har i alt fået tilsendt 56 klagesager til Ankestyrelsen på Social og Beskæftigelsesområdet i 2020 K1.
Sagsbeskrivelse:
I alt har Ankestyrelsen afgjort 56 sager i Fredericia Kommune i 2020 K1.
I tabel 1 vises udfaldet af sager i Ankestyrelsen for Fredericia Kommune i 2020 K1, samt hvordan sagerne er fordelt på landsplan.
Ud af de 56 sager har i Fredericia Kommune Ankestyrelsen truffet følgende afgørelser:
Sagsudfald | LAB | LAS | PL | SDP | SL | ØVR | Fredericia I alt | Landstotal |
Afvisning/Henvisning | 0 | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 5 | 686 |
Hjemvisning | 0 | 0 | 1 | 1 | 3 | 0 | 5 | 1032 |
Stadfæstelse | 1 | 10 | 3 | 7 | 18 | 1 | 40 | 4458 |
Ændring/Ophævelse | 0 | 1 | 0 | 1 | 3 | 1 | 6 | 774 |
Fredericia i alt | 1 | 14 | 4 | 9 | 26 | 2 | 56 | |
Landstotalen i alt | 413 | 2128 | 202 | 1190 | 2772 | 245 | 6950 |
Tabel 1: Udfaldet af sager i Ankestyrelsen fra Fredericia Kommune og på landsplan
Forklaringstabel |
LAB: Loven om aktiv beskæftigelsesindsats |
Afvisnings sager Yderligere kan det skyldes, at Ankestyrelsen ikke er den kompetente myndighed og sender klagen videre. Dermed skal kommunen forny behandlingen af sagen. |
Tabel 2 viser omgørelsesprocenten for Fredericia Kommune i forhold til landstotalen.
Omgørelses procenten betyder: Antallet af hjemviste og ændrede sager set i forhold til alle realitetsbehandlede sager.
Omgørelsesprocenten for 2020K1 i Fredericia Kommune og på Landstotal. | Fredericia Kommune 18 | Fredericia Kommune 19 | Fredericia Kommune 20 K1 | Landstotal |
Lov om aktiv beskæftigelse | 19 | 21 | 0 | 22 |
Lov om aktiv socialpolitik | 30 | 38 | 9 | 27 |
Lov om Socialpension samt loven om højeste, mellemste mv. førtidspension | 29 | 25 | 25 | 19 |
Sygedagpenge | 35 | 31 | 22 | 19 |
Service lov | 29 | 44 | 25 | 36 |
ØVR | Ikke angivet | Ikke angivet |
|
|
Tabel 2: Omgørelsesprocenten for Fredericia Kommune i forhold til landstotal.
Tabel 3 viser samlede antal afgørelser i Fredericia Kommune i 2020 K1.
Der er en usikkerhed omkring tallene, da de godt kan være højere, idet det ikke har været muligt, at få alle lovområder med.
Særligt afgørelser efter serviceloven, kan være højere end angivet i tabellen.
Antal sager i Fredericia Kommune | Fredericia Kommune |
Lov om aktiv beskæftigelse | 442 |
Lov om aktiv socialpolitik | 834 |
Servicelov | 466 |
Sygedagpenge | 2.346 |
I alt | 4.088 |
Tabel 3: Antal sager i Fredericia Kommune fordelt på LAS LAB og SDP.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Social og Beskæftigelse indstiller at Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Orienteringen taget til efterretning.
Punkt 60 Godkendelse af nye medlemmer i Udsatterådet
Sagsresumé
Et medlem af Udsatterådet er trådt ud. Udsatterådet ønsker nu to nye medlemmer godkendt af Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Sagsbeskrivelse:
Formanden for Udsatterådet er udpeget af Social- og Beskæftigelsesudvalget i Fredericia Kommune. Det er blandt andet formandens opgave, at komme med forslag til sammensætningen af Udsatterådets medlemmer. Når forslaget er klart, skal det godkendes i Social- og Beskæftigelsesudvalget.
Et af Udsatterådets medlemmer, Anders Friche fra headspace, er trådt ud af rådet, da han har fået nyt arbejde i headspace Århus.
Udsatterådet har længe ønsket, at få et medlem med brugerbaggrund, hvorfor formanden ønsker godkendelse af Karina Baastrup, som nyt medlem i Udsatterådet. Karina bidrager blandt andet med erfaring og viden fra misbrugsområdet.
Herudover har rådet et ønske om, at få et medlem med erfaring på integrationsområdet, hvorfor formanden ønsker godkendelse af Hassan Jama, som nyt medlem af Udsatterådet. Hassan sidder i Dansk-Somalisk Kulturforening.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender Karina Baastrup og Hassan Jama, som nye medlemmer af Udsatterådet.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Udvalget godkender de nye medlemmer.
Punkt 61 Status (Lukket)
Punkt 62 Opsamling (Lukket)
Punkt 63 Virksomhederne i Fredericia tager socialt ansvar - samarbejde med Code of Care
Sagsresumé
Social og Beskæftigelsesudvalget har haft et ønske om at styrke samarbejdet med virksomhederne i Fredericia, herunder især i forhold til at styrke vinklen på det sociale medansvar for det rummelige arbejdsmarked. Den 20.06.19 blev en 1 –årig kontrakt med Code of Care indgået. Der er etableret Task Force Fredericia, bestående af 25 virksomhedsejere fra Fredericia kommune. Virksomhederne i Fredericia tager et stort socialt ansvar og det kan ses og mærkes på de mange borgere, der indenfor de seneste 12 måneder er gået i beskæftigelse.
Sagsbeskrivelse:
Samarbejdet med Code of Care er en af indsatserne, som skal medvirke til at øge virksomhedernes sociale ansvar, så flere ledige fra Fredericia kommer i beskæftigelse. Samarbejdet med Code of Care indgår, som en prioriteret indsats i Samarbejdsaftalen mellem Fredericia kommune, Business Fredericia, Fagbevægelsen Fredericia samt Fredericia Uddannelsesråd.
Jobåbninger
Der er de sidste 12 måneder afsluttet 7.524 ledige til job og uddannelse. Et af de initiativer, som har givet job til ledige i Fredericia, er etablering af Task Force Fredericia i samarbejdet med Code of Care.
I forbindelse med et event i november 2019, meldte 128 deltagende virksomheder 74 jobåbninger ind. Opfølgning på jobåbningerne har konkret resulteret i 56 jobs, heraf er 38 besat og der er aktuelt dialog om de resterende 18 jobs, som virksomhederne har fremrykket til august og september grundet Covid19.
Fredericia kommune har selv ansat 11 ud af 56 jobs. Som følge af Covid19 og situationen i virksomheden har 18 virksomhedsejere, der i første omgang meldte ind med jobåbninger, trukket disse tilbage igen.
Task Force Fredericia
Task Force Fredericia har forpligtet sig til at være med til
- At samle og inspirere virksomhedslederne i Fredericia til at involvere sig, sådan at der via jobåbninger i kommunens virksomheder etableres ny ansættelser for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet
- At udbrede det sociale ansvar via inspirations events, To Care or Not, for virksomhedsledere og deres netværk.
Der er indtil videre afholdt 4 møder i Task Force Fredericia. Ud af disse er der kommet flere initiativer, som planlægges afholdt i 2020.
En af initiativerne som Task Force Fredericia har været med til at planlægge er et større event i Messe C afholdt den 28.11.19. Formålet med eventen var at samle virksomhedsejere, som gerne vil være med til at tage et socialt ansvar. Der deltog 128 virksomhedsejere. Der var oplæg og underholdning og der blev meldt jobåbninger ind.
Samarbejdsaftalen med Code of Care udløb den 15. maj 2020 og der er vedlagt en ny samarbejdsaftale med Code og Care som bilag. Perioden for samarbejdsaftalen er fra den 16. maj 2020 - 15. maj 2021. Prisen for 1 årig periode er 100.000 kr, efter tilskud fra Star.
Code of Care’s ambition var at være med til at skabe 100 jobåbninger i Fredericia indenfor det første år. Det er lykkedes at være med til at skabe 56 jobåbninger på trods af Covid19 situationen og suspension af beskæftigelsesindsatsen. Code of Care har valgt at reducere betalingen for det første år med 50.000 kr. på baggrund af de særlige omstændigheder, som har præget året.
Der er indledt en drøftelse med Code of Care for at målrette indsatsen og gøre den mere resultatorienteret. Udvalget vil få forelagt en midtvejs status efter det første år i den nye kontraktperiode. Forventningen er at skabe min. 100 jobåbninger i alt indenfor den 1 årige samarbejdsperiode. I kraft af samarbejdsaftalen inddrages Business Fredericia tæt.
Økonomiske konsekvenser
Udgiften afholdes indenfor jobcentrets ramme.
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Social- og Beskæftigelse indstiller til at Social- og Beskæftigelsesudvalg drøfter og beslutter
- Forlængelse af samarbejdsaftalen
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Udvalget beslutter at samarbejdsaftalen forlænges med 1 år.
Punkt 64 Sommerpakke til botilbud: Tilskud til oplevelser
Sagsresumé
Fredericia Kommune har modtaget et tilskud fra den nationale sommerpakke til at kunne arrangere dagsture eller andre udendørs sociale aktiviteter for borgerne tilknyttet et botilbud.
Sagsbeskrivelse:
Borgere på socialpsykiatriske botilbud og andre botilbud har i perioden med COVID-19 oplevet færre besøg og mindre socialt samvær. Regeringen og Aftalepartiernes har i deres Sommerpakke for 2020 derfor afsat 20 mio. kr. til at beboere på socialpsykiatriske botilbud og andre botilbud kan få gode oplevelser henover sommeren og resten af 2020. Midlerne går til, at der kan arrangeres dagsture eller tilrettelægges andre udendørs sociale aktiviteter.
Der ligges op til, at kommunerne med fordel kan samarbejde med lokale frivillige foreninger og organisationer om at tilrettelægge dagsturene/aktiviteterne.
Midlerne hertil er blevet udmøntet som særtilskud, som Fredericia Kommune allerede har modtaget.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Det vurderes, at tilskuddet vil kunne skabe gode oplevelser for borgerne tilknyttet et botilbud i Fredericia Kommune.
Indstillinger
Fagafdelingen indstiller, at Social- og Beskæftigelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.
Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 10-08-2020
Udvalget tager orienteringen til efterretning.