Børne- og Uddannelsesudvalget - 26-08-2014
Punkt 64 Besøg på Ullerup Bæk Skolen, afd. Nørre Allé
Sagsbeskrivelse
Udvalgsmødet afholdes på Ullerup Bæk Skolen, afd. Nørre Allé 5, Glaskonferencen hvor der indledes med en introduktion af skoleleder Nils Jørgensen og senere en rundvisning på skolen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Ingen
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Introduktion og rundvisning givet.
Punkt 65 Godkendelse af dagsordenen
Indstillinger
Indstilles til godkendelse
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Godkendt.
Punkt 66 2. budgetopfølgning 2014 - Børne- og Uddannelsesudvalget
Sagsbeskrivelse
I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:
• Ny lovgivning
• Byrådsbeslutninger
• Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne
• Fejl og mangler
For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens prin-cipper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spil-leregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.
Ved de overordnede budgetopfølgninger gives der endvidere en status på udvalgets indsatsområder i aktivitetsbeskrivelserne Dagtilbud, Klubtilbud, Familie og børnesundhed samt Skoler. Status på indsatsområder vedlægges som bilag.
Udvalgets økonomi fra vedtaget budget til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med juni måned 2014.
Mio. kr. | Korrigeret budget | 2. budget-opfølgning | Forventning spar/lån | Forventet regnskab |
Drift | ||||
Serviceudgifter | ||||
Dagtilbud | 217,937 | 0,450 | 3,000 | 221,387 |
Klubtilbud | 26,263 | 0,000 | 0,000 | 26,263 |
Familie og Børnesundhed | 193,317 | 0,121 | -17,200 | 176,238 |
Skoler | 422,950 | 1,989 | 0,000 | 424,939 |
Serviceudgifter i alt | 860,467 | 2,560 | -14,200 | 848,827 |
|
|
|
|
|
Overførselsudgifter |
|
|
|
|
Familie og Børnesundhed | 6,714 | - | - | 6,714 |
Overførselsudgifter i alt | 6,714 | - | - | 6,714 |
|
|
|
|
|
Centrale refusionsordninger |
|
|
|
|
Familie og Børnesundhed | -2,133 | - | - | -2,133 |
Centrale refusionsordninger i alt | -2,133 | - | - | -2,133 |
|
|
|
|
|
Drift i alt | 865,048 | 2,560 | -14,200 | 853,408 |
|
|
|
| |
Anlæg |
|
|
|
|
Dagtilbud | 4,258 | - | -1,500 | 2,758 |
Klubtilbud | 0,000 | - | 0,000 | 0,000 |
Familie og Børnesundhed | 0,751 | - | 0,000 | 0,751 |
Skoler | 35,246 | - | -6,000 | 29,246 |
Anlæg i alt | 40,255 | - | -7,500 | 32,755 |
|
|
|
| |
Total | 905,303 | 2,560 | -21,700 | 886,163 |
+ = udgift / lån af næste år (underskud),
- = indtægt / opsparing (overskud)
Korrigeret budget
Kolonnen ”Korrigeret budget” dækker over vedtaget budget og tidligere meddelte tillægsbevillinger samt spare-/låneoverførsler fra 2013 (godkendt af Byrådet d. 24. marts 2014).
2. budgetopfølgning
Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og ompla-ceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet.
Under serviceudgifter søges der om tillægsbevillinger på i alt 2,560 mio. kr. Alle er ordinære budgetopfølgningssager, som hovedsageligt vedrører Lov- og cirkulæreprogrammet samt udmøntning af barselsfonden.
For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget på sagen.
Forventet Spar/lån
Kolonnen ”Forventet Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.
Dagtilbud
Dagtilbud forventer at overføre et underskud på 3,000 mio. kr. i spar/lån til 2015. Heraf vedrører 2,000 mio. kr. det spar/lån, som blev overført fra 2013 til 2014, som primært vedrørte lønninger. Det forventes ikke, at det er muligt for institutionerne at indhente underskud fra sidste år samtidig med indførelse af ny styreform.
Den resterende del af det forventede underskud skyldes primært udgifter i forbindelse med personaletilpasninger som følge af nedgang i børneantal samt manglende refusioner for flexjobbere for hele området.
På anlægssiden forventes det, at dagtilbud overfører 1,500 mio. kr. til 2015, hvilket svarer til pasningsgarantipuljen.
Klubtilbud
Klubtilbud forventer at holde driftsbudgettet for 2014.
På anlægssiden forventes ingen spar/lån.
Familie & Børnesundhed
Familie og børnesundhed forventer ved 2. Budgetopfølgning at overføre 17,200 mio. kr. vedrørende driften til 2015. I budgetforlig 2014 – 2017 er der øremærket midler til en række projekter og lovbestemte tiltag.
På anlægssiden forventes ingen spar/lån.
Skoler
Skoler forventer at holde driftsbudgettet for 2014.
På anlægssiden forventes det, at Skoler overfører 6,000 mio. kr. til 2015. Dette vedrører opførelse af multihal på Kirstinebjergskolen.
Økonomiske konsekvenser
Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.
Vurdering
Dagtilbud
Udnyttelsesgraden ligger i årets første seks måneder på 100,0%. Indførelsen af lønsumsstyring i stedet for normstyring har sat økonomien højt på dagsordenen i institutionerne. Der arbejdes med at tilpasse organisationen til den nye økonomiske ramme samt til en forventet nedgang i børnetallet. Det forventes, at der overføres et underskud på 3,000 mio. kr. i spar/lån til 2015. Heraf vedrører 2,000 mio. kr. spar/lån fra sidste år mens 1,000 mio. kr. vedr. ovennævnte personaletilpasninger samt manglende refusioner for flexjobbere. Udviklingen følges tæt i samarbejde med Økonomi.
Klubtilbud
Der er en belægningsprocent på 100,2.
Budgettet balancerer og forventes overholdt. Udviklingen følges tæt i samarbejde med Økonomi.
Familie & Børnesundhed
Det forventes at budgettet for 2014 overholdes. Udviklingen følges i sam-arbejde med Økonomi.
Skoler
Skoler forventer, at budgettet for 2014 overholdes, dog vil der med baggrund i implementeringen af den nye skolereform være en række faktorer, der kan påvirke økonomien.
Børn og Unge følger, i samarbejde med Økonomi, udviklingen tæt.
Indstillinger
Familie og børnesundhed og Børn og Unge afdelingen indstiller:
1. at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer
2. at sagen videresendes til Økonomiudvalg og Byråd
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Indstillingen tiltrådt.
Punkt 67 Ændring af skoledistrikter
Sagsbeskrivelse
Børn og Unge er i forbindelse med vurderinger af skoleveje, i området omkring Egum By, blevet opmærksom, at Egum By historisk set er inddelt i 2 skoledistrikter.
Fagerlien og Gl. Egumvej samt Fårbækvejen nr. 1-49 hører til Kirstinebjergskolen, afdeling Høgevej, mens Stallerupvej hører til Ullerup Bæk Skolen, afdeling Skolesvinget.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Børn og Unge vurderer, at det ville være mere naturligt, at Fagerlien, Gl. Egumvej samt Fårbækvejen nr. 1-49 overflyttes fra Kirstinebjergskolen, afdeling Høgevej til Ullerup Bæk Skolen, afdeling Skolesvinget.
Dels er der tale om længere skolevej til Kirstinebjergskolen, afdeling Høgevej, og dels er alle skolebørn på de nævnte adresser i forvejen tilknyttet Ullerup Bæk Skolen, afdeling Skolesvinget.
I forvejen har Børn og Unge dispenseret fra skoledistrikterne, da der ellers ikke kunne bevilliges skolekørsel til de på adresserne bosatte skolebørn på trods af farlig skolevej.
Indstillinger
Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at de nævnte veje overflyttes fra skoledistrikt Kirstinebjergskolen, afdeling Høgevej til Ullerup Bæk Skolen, afdeling Skolesvinget.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Indstilling tiltrådt.
Punkt 68 Nye navne til de kommunale fritidstilbud
Sagsbeskrivelse
Baggrund
Fra august 2014 er alle kommunale fritidstilbud samlet under skolefritidsordningen fra 0. til 6. klasse. Tidligere var de splittet op på i SFO- og klubområdet.
I den forbindelse har lederne på fritidsområdet har været inddraget i udformning af forslag til navne til de nye fritidstilbud i Fredericia Kommune.
Forslag til nye navne
De nye navne består af to elementer. Dels en distriktsbetegnelse, og dels en afdelingsbetegnelse. Et eksempel på et nyt navn er ”Fritidstilbuddene ved Erritsø Fællesskole, afdeling Højmosen”. Den nye afdeling dækker over SFO´en på Højmosen samt Lyng Fritidscenter.
Nedenfor ses de nye navne og hvilke afdelinger, der indgår i distrikterne.
Navnene skal overfor brugerne signalere, hvor tilbuddet er placeret i distriktet.
Det anbefales, at fritidstilbuddene får følgende navne:
Ny afdelingsbetegnelser i distrikterne | Erstatter tidligere betegnelser |
Fritidstilbuddene ved Erritsø Fællesskole: | |
Afdeling Højmosen | SFO Lyng og Lyng Fritidscenter |
Afdeling Krogsager | Krogsager SFO og Basen |
Fritidstilbuddene ved Fjordbakkeskolen: | |
Afdeling Taulov | SFO Taulov og Taulov Fritidscenter |
Afdeling Skærbæk | SFO Skærbæk |
Fritidstilbuddene ved Frederiksodde Skole: | |
Afdeling Indre Ringvej | SFO-A på Indre Ringvej |
Afdeling Ullerupdalvej | SFO- B, C og D på Ullerupdalvej |
Fritidstilbuddene ved Kirstinebjergskolen: | |
Afdeling Bøgeskov | SFO Bøgeskov. Ungdoms/fritidsklub |
Afdeling Høgevej | SFO Høgevej |
Afdeling Fr. Hansens Allé | Byggelegepladsen, Fr. Hansens Allé |
Afdeling Indre Ringvej | SFO Indre Ringvej og Klubben |
Afdeling Nymarksvej | Byggelegepladsen, Nymarksvej |
Fritidstilbuddene ved Ullerup Bæk Skolen: | |
Afdeling Damvej | Fredericia Fritidscenter på Damvej |
Afdeling Skjoldborgsvej | SFO Skjoldborgsvej |
Afdeling Skolesvinget | SFO Skolesvinget og Klubben |
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:
- Forslag til nye navne for de enkelte fritidstilbud godkendes.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Godkendt.
Punkt 69 Vinterbuskort
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med beslutningen i 2013 om tildeling af vinterbuskort til skolebørn i kommunens yderområder, blev der ikke taget stilling til hvornår der er vintertid og sommertid.
Der er brug for stillingtagen til i hvilken periode, der er vintertid.
I vinterperioden er der en række børn som tildeles vinterbuskort pga. farlig skolevej i vinterhalvåret.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Børn og Unge vurderer, at det ville være hensigtsmæssigt, at perioden for tildelingen af vinterbuskort følger datoerne for Danmarks officielle vintertid.
Indstillinger
Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at tildelingen af vinterbuskort følger datoerne for Danmarks officielle vintertid.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Indstilling tiltrådt.
Punkt 70 Dispensation om nedsættelse af ugentlige timetal for elever på Frederiksodde Skolen
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med indførelsen af Folkeskolereformen er der lovmæssigt angivet et gennemsnitligt ugentligt timetal på 30 timer for elever på 1.-3. klassetrin, 33 timer for elever på 4.-6. Klassetrin samt 35 timer på 7.-9. klassetrin.
Dette gælder for alle skoleelever inkl. elever på Fredericia Kommunes specialskole Frederiksodde Skolen.
Dog kan Kommunalbestyrelsen efter Folkeskolelovens § 16b give dispensation fra reglerne om gennemsnitlig ugentligt timetal for op til 1 skoleår med henblik på yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for bestemte klasser ved hjælp af ekstra personale i klassen.
Frederiksodde Skoles leder har ansøgt om nedsættelse af det ugentlige timetal for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, herunder elever, der er multihandicappede (ca. 30 elever).
Ansøgningen er vedlagt som bilag.
I ansøgningen gives følgende begrundelse for ønsket om nedsættelse af det gennemsnitlige timetal:
- Der er som hovedregel to lærere pr. klasse i hver lektion
- Eleverne har brug for mange skift
- Eleverne har kort hukommelsesspændvidde og udtrættes derfor hurtigt
- Hovedparten af eleverne benytter fritidstilbuddet ”Byggeren” på Frantz Hansens Alle, og en lang skoledag vil kunne betyde, at fritidstilbuddet fravælges
- Befordring af elever i specialklasser kan koordineres og samkøres
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Børn og Unge vurderer, at der er lovmæssig hjemmel i Folkeskolelovens § 16b, til at imødekomme Frederiksodde Skoles ansøgning om nedsættelse af det ugentlige timetal for den beskrevne gruppe af elever i skoleåret 2014/15.
Indstillinger
Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at ansøgningen imødekommes for skoleåret 2014/15.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Indstilling tiltrådt.
Punkt 71 Takster 2015 - småbørnstaksten udgår
Sagsbeskrivelse
Der hidtil været knyttet en særlig småbørnstakst til daginstitutionerne Labyrinten, Stendalen og Ta Fat. Fra 2015 er der ikke længere er lovhjemmel for at anvende småbørnstaksten.
Småbørnstakster er typisk billigere end de generelle takster på dagtilbudsområdet, fordi de pålægger forældrene en række byrder – eksempelvis i form af selv at skulle medbringe bleer.
Økonomiske konsekvenser
Nettoindtjeningen skønnes at stige med omkring 10.000 kr. i alt pr. år, når der tages højde for diverse tilskudsordninger til forældre.
Vurdering
Når småbørnstaksten forsvinder, vil det typisk blive mellem 110-200 kr. dyrere pr. måned brutto at have et barn i aldersgruppen 0-2 år indskrevet i de tre daginstitutioner. Dette er dog før eventuelle tilskudsordninger – eksempelvis søskenderabat og fripladser.
Børn på et 20 timers modul vil omvendt spare 45 kr. pr. måned.
0 til og med 2 år | Generel takst | Småbørnstakst |
47½ time pr. uge | 3.190 kr. | 2.990 kr. |
35 timer pr. uge | 2.380 kr. | 2.260 kr. |
25 timer pr. uge | 1.770 kr. | 1.660 kr. |
20 timer pr. uge | 1.295 kr. | 1.340 kr. |
I 2014 er mellem 16-18 børn omfattet af småbørnstaksten.
Indstillinger
Børn og unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at
- Småbørnstaksten udgår fra 2015 og
- Forældre i de berørte dagtilbud orienteres om beslutningen.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Indstilling tiltrådt.
Punkt 72 Tilsyn med private daginstitutioner 2014
Sagsbeskrivelse
Fredericia Kommune har pligt til at føre tilsyn med private daginstitutioner ifølge § 5 i Dagtilbudsloven.
Opgaven er privatiseret og udføres af UdviklingsForum.
Tilsynet omfatter institutionerne:
• Arken
• Dagmargården
• Eventyrhuset
• Skansevejens Børnehave
• Sct. Knuds Børnehave
• Tommelise
• Villa Gaia samt
• Hjemmetræningsordning.
Tilsynsrapporter og kommentarer fra de private daginstitutioner beror på sagen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Det er UdviklingsForums vurdering, at 6 af de 7 private dagtilbud lever op til gældende krav og regler.
Skansevejens Børnehave
Skansevejens Børnehave anvender fortsat et kælderrum som grupperum for deres store børn. UdviklingsForum har i tidligere tilsynsrapport anbefalet, at Fredericia Kommune stiller krav til institutionen om, at man undlader at anvende kælderen til pædagogisk arbejde.
Denne anbefaling har Fredericia Kommune videresendt til Skansevejens Børnehave efter sidste tilsyn, dog uden at kravet er efterlevet.
Kælderarealet blev ikke lagt til grund ved kommunens godkendelse af det maksimale antal indskrevne børn.
Det vurderes, at rummet på grund af den lave loftshøjde, det begrænsede dagslystilgang og den manglende ventilationsmulighed ikke er velegnet til regelmæssigt ophold eller til at udfolde sig og arbejde i – hverken for børn og voksne. Rummet kan dog eventuelt anvendes lejlighedsvist og kortvarigt som teater- og filmrum - ikke til andre aktiviteter. Denne vurdering er i overensstemmelse med branchevejledning for indretning i af daginstitutioner.
Offentliggørelse af tilsynsrapporter
Da Børne- og Ungdomsudvalget den 26.04.2011 reviderede tilsynet af private dagtilbud blev der samtidig stillet krav om offentliggørelse af tilsynsrapporterne på det private område. Dog blev der ikke taget stilling til offentliggørelse af de kommunale tilsynsrapporter.
Kommunale institutioner får foretaget anmeldte og uanmeldte tilsyn på samme måde som private dagtilbud.
Der er fra den private daginstitution Eventyrhuset stillet forslag om ligestilling på området, så alle dagtilbuds tilsynsrapporter offentliggøres på institutionernes hjemmeside.
Da Dagtilbudsloven ikke stiller krav om at tilsynsrapporter skal offentliggøres, anbefaler forvaltningen, at det gøres frivilligt at lægge oplysningerne offentligt frem.
Det vurderes, at begge forslag konkurrencemæssigt vil stille private og kommunale dagtilbud ens.
Forvaltningen har pligt til at følge op på tilsynsrapporterne, uanset om de offentliggøres eller ej.
Hjemmetræningsordning
Fredericia Kommune har en enkelt hjemmetræningsordning, der er ført tilsyn med. Der har ikke været anledninger til bemærkninger i sagen.
Indstillinger
Børn og Unge indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget, at:
• Vurderinger og anbefalinger fra UdviklingsForum godkendes.
• Det gøres frivilligt for kommunale og private daginstitutioner at offentliggøre deres seneste tilsynsrapport på deres hjemmesider.
• Skansevejens Børnehave får skriftligt pålæg om kun at anvende deres kælderlokaler til lovlige formål, herunder at der indføres nye uanmeldte tilsyn til sikring af, at kælderlokalet anvendes lovligt.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Indstilling tiltrådt.
Punkt 73 Klage over tilsyn
Sagsbeskrivelse
Den private daginstitutions Dagmargården har haft tilsynsbesøg. I den forbindelse har Dagmargården en række klagepunkter og bemærkninger til tilsynet, som de ønsker Fredericia Kommune tager stilling til.
Forvaltningen har indbudt Dagmargården til møde den 19. august om sagen, således at resultat kan forelægges på udvalgsmødet.
Klagen, tilsynsrapporten samt Dagmargårdens bemærkninger beror på sagen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:
- Sagen drøftes.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Sagen drøftedes.
Punkt 74 Status på anvendelse af anlægsmidler til legepladser
Sagsbeskrivelse
Børne- og Uddannelsesudvalget godkendte den 8. april 2014 forvaltningens forslag om fordeling af anlægsmidler til legepladser i daginstitutioner og skoler.
Forvaltningen har på baggrund af skolers og daginstitutioners ansøgninger fordelt 0,932 mio. kr. ud af puljen på 1,347 mio. kr.
Endvidere er der afsat 0,247 mio. kr. til de årlige legepladseftersyn, herunder mindre reparationer på legepladserne, som den tilsynsførende kan udbedre på stedet i forbindelse med eftersynet.
Fordeling af anlægsmidlerne
Hovedparten af midlerne er anvendt på daginstitutionerne. Her har der været et efterslæb, fordi legepladsmidlerne et par år har været anvendt til finansiering af Østervold.
3 daginstitutioner er tildelt midler til mere gennemgribende renoveringer af deres legepladser, mens resten af midlerne til daginstitutioner dækker over mindre renoveringer.
På afdeling Havepladsvej er der tildelt anlægsmidler, således at miljøet omkring skolen tilpasses udskolingsklasserne.
Afdeling Høgevej har blandt andet fået midler til at omlægge deres udearealer, således at det samtidig mindsker behovet for rengøring på skolen.
Bilag med fordelingen af anlægsmidlerne er vedlagt sagen.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ud af den samlede pulje er 168.000 kr. endnu ikke fordelt.
Der foreligger nye ansøgninger, som ikke er behandlet. Det er således fortsat forvaltningens vurdering, at den samlede pulje vil blive anvendt.
Indstillinger
Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:
- Sagen tages til efterretning.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Taget til efterretning.
Punkt 75 Tandlæge for udsatte borgere
Sagsbeskrivelse
Tandsundhed for socialt udsatte borgere har været på dagsordnen i såvel Socialudvalget og Sundhedsudvalget i første halvår 2013 på baggrund af et dialogmøde med Udsatterådet og i november 2013 stillede SF forslag om et mobilt sundhedstilbud til kommunens udsatte borgere.
Administrationen har i samarbejde med Udsatterådet og frivillige private tandlæger udarbejdet et forslag til, hvordan et projekt omkring et tilbud om tandpleje til socialt udsatte kan sammensættes. Social- og Omsorgsudvalget fik en status på dette arbejde på udvalgsmøde den 14. maj 2014.
Der foreligger nu en projektbeskrivelse for etableringen af et tandplejetilbud til udsatte borgere, hvor private tandlæger udfører et stykke frivilligt arbejde på en af kommunens klinikker. Projektbeskrivelsen er vedhæftet som bilag til denne sag.
Økonomiske konsekvenser
Der vil være udgifter forbundet med etableringen af projektet selvom der er tale om en frivillig indsats. Der skal dels være en kommunalt ansat klinikassistent til stede. Dette er for at åbne og lukke klinikken, betjene udstyr og adgang til klinikkens computere, der skal bruges i forbindelse med røntgenundersøgelser.
Herudover vil der være udgifter til diverse forbrugsmaterialer, som vattamponer, plastikkrus, handsker og lignende. Nedenfor er givet et overslag, som er baseret på en åbningstid på 3 timer 1 gang om måneden – hvilket betyder 4 timers arbejde for klinikassistenten samt et projekt der forløber sig over 1 ½ år. Tandlægeartikler er meget usikkert og lavet med baggrund i tilsvarende projekter i andre kommuner og det samme gælder rengøringen.
Ansættelse af klinikassistent | (ca. 4 timer pr/m i 18 md * 400 kr – rundet op) | 30.000 kr. |
Indkøb af materialer (Vatruller, handsker, bedøvelse mv.) | (ca. 6 borgere pr. åbning gange 50 kr i materialer * 18 md.) | 10.000 kr. |
Informationsmaterialer | (Flyere, opslag, foldere/pjecer) | 12.000 kr. |
Ekstra rengøring af klinik | 12.000 kr. | |
Diverse | Øvrige undervisnings- og tandlægematerialer, møder, uforudsete udgifter, eventuel udvidelse af åbningstid mv. | 36.000 kr. |
| ||
I alt | 100.000 kr. |
Det anvises fra administrationen, at midlerne kan finansieres fra økonomiaftalen for 2014 på sundhedsområdet.
Vurdering
Socialt udsatte borgere har generelt en ringere almen sundhedstilstand end den øvrige befolkning. Tidligere og nuværende misbrugere og andre socialt udsatte, som for eksempel personer med massive psykiske problemstillinger, har dermed også en dårligere tandsundhed. De har ikke gået til tandbehandling gennem flere år og begyndende tandsygdomme er dermed ikke blevet behandlet og har udviklet sig til smertefulde tilstande.
Projektet skal være med til at fremme en varig tandsundhedsforbedring for målgruppen. I projektet vil en række frivillige privatpraktiserende tandlæger yde akut smertebehandling, snakke tandsundhed og tandlægeskræk samt oplyse borgeren om forskellige behandlinger, omfang og konsekvenser og give hjælp og støtte til en realistisk forventningsafklaring omkring behandling hos en privatpraktiserende tandlæge. En egentlig behandlingsindsats skal foregå i det ordinære tandlægesystem og finansieres på almindelig vis med brug af de sociale tilskudsmuligheder.
Ønsket er, at det foregår på en af kommunens tandklinikker, mest relevant bynære klinikker med egen indgangsdør. Det betyder, at klinikken på Ullerup Bæk Skolens afdeling Skjoldborgvej, er den mest oplagte at bruge i projektet.
For yderligere at fremme tandsundhedsforbedringer hos målgruppen, er der derfor også lagt et udviklingsperspektiv henover projektet, således at der er fokus på, at man inddrager andre relevante samarbejdspartnere – såvel internt som eksternt - i projektet.
Indstillinger
Direktøren for Pleje, Sundhed og Arbejdsmarked indstiller, at
- Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget finansierer projektet med midler fra økonomiaftalen 2014.
- Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget godkender projektet.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Indstilling tiltrådt.
Punkt 76 Styringsaftale på det sociale område 2015
Sagsbeskrivelse
Kommune Kontaktrådet i region Syddanmark og Region Syddanmark udarbejder årligt en aftale omkring styring af det specialiserede socialområde.
Styringsaftalen 2015 deler overordnet ambition med Udviklingsstrategien for 2015.
Den overordnede ambition er:
Det specialiserede socialområde skal fastholde og udvikle det høje faglige niveau, samtidig med at det skal drives på et lavere omkostningsniveau.
Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud, som Styringsaftalen omfatter. Styringsaftalen sikrer, at der tages stilling til de styringsmæssige forhold ved kommunernes køb og salg af pladser samt regionens salg af pladser.
Økonomiske konsekvenser
Der vil i 2015 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til 2014 i alle kommuner og regionen.
Dette skal ske ved at sætte fokus på udvikling af nye og mere effektfulde tilbud til borgeren samt øget effektivitet.
I 2015 vil Socialdirektørkredsen analysere udvalgte udgiftsområder, der er i risiko for at stige enten som følge af demografi eller pres på kvaliteten. Hvis områder tegner til at udvikle sig bekymrende, vil dette forsøges imødegået i fællesskab.
Vurdering
Styringsaftalen binder rammeaftalens parter og sikrer et gennemsigtigt økonomisk fundament og et fortsat fokus på økonomi og kvalitet, hvilket er ganske afgørende for Fredericia både som køber og sælger kommune af ydelser på det specialiserede socialområde.
Indstillinger
Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler Byrådet, at styringsaftalen godkendes.
Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 26-08-2014
Anbefales.