Byrådet - 14-12-2015
Punkt 167 Godkendelse af dagsorden
Indstillinger
Fagafdelingen indstiller
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
Godkendt.
I forhold til sagerne om konstituering, har byrådet anmeldt sig som én samlet valggruppe.
Punkt 168 Ny styrelsesvedtægt
Sagsbeskrivelse
I forbindelse med omkonstituering af Byrådet pr. den 1. januar 2016, skal der gennemføres revision af styrelsesvedtægten for at tilpasse styrelsesvedtægten til den nye udvalgsstruktur. Ny styrelsesvedtægt vil være gældende pr. 1. januar 2016.
Udkast til styrelsesvedtægt er vedlagt som bilag.
I forbindelse med godkendelse af ny styrelsesvedtægt godkendes tillige satser for vederlag for formænd og næstformænd. De vederlag, der fordeles til de enkelte udvalgsformænd, næstformænd og udvalgsmedlemmer jf. vederlagsbekendtgørelsens § 7 fremgår at nedenstående oversigt over fordelingen af vederlag.
Det bemærkes, at der ikke, jf. beslutning i Byrådet den 10. december 2012, ydes vederlag til Folkeoplysningsrådet (tidl. Folkeoplysningsudvalget).
Udvalg | Formand | Næstformand | Kommentar |
By og Plan | 20 | 8 |
|
Miljø- og Teknik | 20 | 8 |
|
Kultur- og Idræt | 20 | 8 |
|
Børn- og Skole | 23 | 8 |
|
Arbejdsmarked- og Integration | 23 | 8 |
|
Social og Omsorg | 23 | 8 |
|
Uddannelse | 20 | 8 | |
Børn- og Unge | 8 | 0 | § 19-udvalget |
Økonomi | 0 | 0 |
|
§ 17, stk. 4 – Sundhed | 8 | 0 |
|
§ 17, stk. 4 – Demokrati og Borgere | 8 | 0 | |
173 | 56 | ||
Ialt | 229 |
| |
Rest til fordeling | 76 |
|
Rest til fordeling 76 %, der fordeles ligeligt mellem de øvrige udvalgsmedlemmer, herunder medlem af Børn- og Ungeudvalget (§ 19), men ikke medlemmer af § 17, stk. 4-Udvalget.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ændring af styrelsesvedtægten er i overensstemmelse med den kommunale styrelseslov og respekterer lovens bestemmelser om Økonomiudvalgets lovpligtige opgaver.
Styrelsesvedtægten skal undergives 2 behandlinger i Byrådet med mindst 6 dages mellemrum, og indsendes til Tilsynet.
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller, at Byrådet godkender:
- Ny styrelsesvedtægt.
- Vederlag for formænd, næstformænd og udvalgsmedlemmer jf. fordelingen under sagsbeskrivelsen, med mindre Byrådet forud for et regnsskabsår beslutter en anden fordeling.
Beslutning i Byrådet den 07-12-2015
Godkendt som indstillet. Sagen behandles igen om en uge.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
Godkendt med de redaktionelle ændringer, som fremgår af bilaget.
Punkt 169 Økonimiudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 18, stk. 1 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 10, stk. 1, vælger Byrådet otte medlemmer til kommunens økonomiudvalg. Borgmesteren er ligeledes medlem af udvalget og fungere som formand.
Økonomiudvalget i Fredericia Kommune varetager overordnet kommunens økonomiske anliggende, herunder bl.a.:
- Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af de anliggender, der er underlagt det i medfør af styrelseslovens § 18, § 21 og kapitel V.
- Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af løn- og personaleforhold inden for ethvert af kommunens administrationsområder.
- Udvalget fastsætter regler for Borgmesterens og administrationens behandling af personalesager.
- Udvalget varetager kommunens økonomiske planlægning og har ansvaret for kommuneplanlægningen samt for en samordnet løsning af kommunens planlægningsopgaver.
- Udvalget fastlægger de fælles planforudsætninger og bistår de stående udvalg med tilvejebringelse af det nødvendige grundlag for udvalgenes planlægningsopgaver.
- Udvalget fastsætter generelle forskrifter for planernes tilvejebringelse.
- Udvalget drager omsorg for udarbejdelse af økonomiske konsekvensvurderinger af de udarbejdede planforslag og foretager indstilling til Byrådet om planforslagene.
- Udvalgets erklæring indhentes om enhver sag, der vedrører Kommunens planlægningsopgaver, inden sagen forelægges Byrådet til beslutning.
- Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af køb, salg og pantsætning af fast ejendom og lignende spørgsmål samt godkender indgåelse af leje- og leasingkontrakter, samt den overordnede prioritering af drift og udvendigvedligeholdelse af kommunens ejendomme.
- Udvalget udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om kommunens kasse- og regnskabsregulativ, jfr. styrelseslovens § 42.
- Udvalget forhandler i fornødent omfang med et stående udvalg inden iværksættelsen af foranstaltninger af væsentlig betydning for det pågældende udvalg.
- Udvalget har ansvaret for, at der er fastlagt en administrativ organisationsplan, der tilgodeser udnyttelsen af kommunens ressourcer bedst muligt samt sørger for, at der foregår en kommunikation fagområderne imellem, således at alle har de oplysninger, der er behov for.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge otte medlemmer til økonomiudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Susanne Eilersen (O)
2. Ole Steen Hansen (A)
3. Henning Due Lorentzen (A)
4. Lars Ejby Pedersen (A)
5. Kenny Bruun Olsen (V)
6. Christian Jørgensen (V)
7. Jean Brahe (C)
8. Marianne Thomsen (F)
Punkt 170 By- og Planudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 19 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 13, stk. 1, vælger Byrådet, blandt sine medlemmer, syv medlemmer til By- og Planudvalget.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på by- og planområdet, herunder opgaver vedrørende
- Kommuneplanlægning i samarbejde med Økonomiudvalget (indstillinger til Økonomiudvalget/Byrådet vedrørende forslag til og endelig vedtagelse af planer)
- Lokalplanlægning i samarbejde med Økonomiudvalget (indstillinger til Økonomiudvalget/Byrådet vedrørende forslag til og endelig vedtagelse af planer)
- VVM (indstillinger til Økonomiudvalget/Byrådet vedrørende forslag til kommuneplantillæg med VVM-redegørelse og endelig vedtagelse af sådanne)
- Strategier mv. vedrørende kommunens fysiske udvikling herunder byudvikling og erhvervsudvikling (indstillinger til Økonomiudvalget/Byrådet vedrørende indholdet af strategier mv.)
- Plan- og udstykningsmyndighed vedrørende arealanvendelse i forhold til gældende lovgivning og plangrundlag
- Byfornyelsesmyndighed
- Udarbejdelse af kommunale udstykningsplaner for parcelhus og erhvervsgrunde
- Byggemodningsprojekter
- Planlægning af nye infrastrukturanlæg (veje, cykelstier mv.)
- Overordnet trafik- og parkeringsplanlægning
- Offentlige pladser
- Byggesager
- Bygnings- og boligregisteret
- Udstykningskontrol
- Dispensationer fra lokalplaner mv.
- Projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder inden for udvalgets område
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- Udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om takster inden for udvalgets område
- Drift og udvendig vedligeholdelse af områdets bygninger og anlæg.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge syv medlemmer til By- og Planudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Jean Brahe (C)
2. Steen Wrist Ørts (A)
3. Lars Ejby (A)
4. Christian Bro (A)
5. Turan Savas (A)
6. Nikolaj Wyke (V)
7. Jan Schrøder (O)
Punkt 171 Miljø- og Teknikudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 19 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 13, stk. 1, vælger Byrådet, blandt sine medlemmer, fem medlemmer til Miljø- og Teknikudvalget.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på det tekniske og miljømæssige område, herunder opgaver vedrørende
- Bæredygtighedsstrategi
- Kommunale Agenda 21 aktiviteter
- Strategisk energiplanlægning
- Klima- og energiprojekter
- Drift af kommunale veje, cykelstier, fortove mv.
- Affald og genbrug
- Ren by og Ren kommune
- Miljøbeskyttelse
- Skadedyrsbekæmpelse
- Spildevand
- Jordforurening
- Naturbeskyttelse
- Byggeri og ændret anvendelse i landzone
- Vandløb, søer og kystvand
- Kystbeskyttelse
- Grundvandsbeskyttelse og vandforsyning
- Råstofindvinding
- Sten- og jorddiger samt fortidsminder i det åbne land
- Godkendelse af varmeforsyningsprojekter
- Klimatilpasning og risikostyring
- Campingpladser
- Kolonihaver
- Kommunale strande, skove, naturområder, parker mv.
- Lovbundne sektorplaner mv. på udvalgets område
- Indstilling til Byrådet om takster inden for udvalgets område
- Vejmyndighed på offentlige veje og private fællesveje
- Trafiksikkerhed
- Parkeringsbekendtgørelse m.m.
- Hyre-, rute-, og fragtbilkørsel
- Kollektiv trafik
- Vejbelysning
- Udarbejder forslag og foretager indstilling til Byrådet om takster inden for udvalgets område
- Drift og udvendig vedligeholdelse af områdets bygninger og anlæg.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge fem medlemmer til Miljø- og teknikudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Christian Bro (A)
2. Kenny Bruun Olsen (V)
3. Lasse Struwing Hansen (A)
4. Kurt Halling (O)
5. Cecilie Roed Schultz (Ø)
Punkt 172 Børne- og Skoleudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 19 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 13, stk. 1, vælger Byrådet, blandt sine medlemmer, fem medlemmer til Børne- og Skoleudvalget.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens undervisningsmæssige opgaver, opgaver vedrørende dagpasning af børn og sundhedsmæssige opgaver vedrørende børn og unge, herunder opgaver vedrørende
- Dagpleje og daginstitutioner.
- Folkeskoler og fritidstilbud (minus 10. klasse)
- Fritidstilbud og ungdomskultur
- Sundheds- og tandpleje
- Udsatte børn og unge og deres familier
- Skolesamarbejde jf. venskabsbysamarbejdet
- Specialpædagogiske tilbud
- Pædagogisk/psykologisk rådgivning
- Åben rådgivning - et tilbud til børn og unge
- Psykolog og Samtalegrupper
- Samarbejde med forældrebestyrelser i dagtilbud og skoler
- Genoptræning 0-18 år
- Sygehusundervisning
- Børn og unge med handicap
- Ungebyrådet
- Elevtopmødet
- Fritidspas og Sponsorpas
- Samtalegrupper
- AKT - Adfærd Kontakt Trivsel
- SSP - Samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi
- Grønlandsudvalget – udveksling af grønlandske skolebørn
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- Projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder inden for udvalgets område
- Forslag og indstilling til byrådet om sektorpolitikker inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, og takster inden for udvalgets område, samt vedrørende institutioner og andre anlæg under udvalgets område anlægsplaner, programoplæg, byggeprogram, dispositionsforslag for bygge- og anlægsarbejder.
- Drift og udvendig vedligeholdelse af områdets bygninger og anlæg.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge fem medlemmer til Børne- og Skoleudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Ole Steen Hansen (A)
2. Cecilie Roed Schultz (Ø)
3. Bente Gertz (A)
4. Francis O’donovan-Sadat (V)
5. Jan Schrøder (O)
Punkt 173 Kultur- og Idrætsudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 19 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 13, stk. 1, vælger Byrådet, blandt sine medlemmer, fem medlemmer til Kultur og Idrætsudvalget.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens kultur- og idrætsopgaver, herunder opgaver vedrørende
- Idrætsanlæg, bortset fra skolernes anlæg,
- Fredericia Idrætscenter, herunder Fredericia Stadion
- Madsby legepark og den historiske Miniby
- Fritidsforanstaltninger for børn og unge – herunder Feriesjov
- Den Kreative Skole, musik, drama og billedskole Kongensgade 111
- Teater- og biografforhold
- Tilskud til kulturelle aktiviteter og foreninger, samt lokaletilskud Lokalradio og -TV
- Depotgården
- Biblioteksvæsen
- Museumsforhold og Lokalhistorisk Arkiv
- Udlån og udleje af lokaler i kommunale ejendomme til foreninger m.v., Voldanlægget samt parker, mindesmærker og historiske steder
- Administration af kommunens kunstgenstande
- Folkeoplysning
- Fredericia Eliteidræt (talentudvikling)
- Gasværksgrunden
- Ungdommens Hus
- Det Bruunske Pakhus / Tøjhuset
- 5.-6. juli arrangement
- Årets Idrætsfest
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område.
- Drift og vedligeholdelse af følgende af områdets bygninger og anlæg, herunder Fredericia Idrætscenter, Madsbyparken og Volden
- Udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorpolitikker for kultur- og fritidsområdet i samarbejde med Økonomiudvalget, herunder anlægsplaner, programoplæg, byggeprogrammer og disponeringsforslag inden for udvalgets område
- Udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om regler for udlån og udleje af lokaler til kultur- og fritidsformål i kommunale ejendomme og for tilskud til foreninger m.v. under udvalgets område
- Udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om takster inden for udvalgets område.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge fem medlemmer til Kultur og Idrætsudvalget
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Lars Ejby (A)
2. Kurt Halling (O)
3. Turan Savas (A)
4. Bente Ankersen (A)
5. Christian Jørgensen (V)
Punkt 174 Social- og Omsorgsudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 19 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 13, stk. 1, vælger Byrådet, blandt sine medlemmer, fem medlemmer til Social og Omsorgsudvalget.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens sociale opgaver, herunder opgaver vedrørende
- Boligsikring og boligydelse
- Misbrugsbehandling
- Plejecentre
- Praktisk hjælp og personlig pleje
- Dag- og aktivitetscentre
- Hjemmesygepleje
- Socialpsykiatri
- Voksenspecialundervisning (CSV)
- Døgntilbud for voksne med nedsat funktionsevne og væresteder
- Proaktiv
- Beskyttet beskæftigelse
- Bo-tilbud, bostøtte og hjemmevejledning
- Væresteder
- Samarbejde med frivillige og foreninger
- Køkkener og madservice
- Krise- og forsorgshjem
- Forebyggende hjemmebesøg
- Kommunal medfinansiering af regionens sundhedsudgifter
- Sundhedsaftaler med andre myndigheder
- Projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder inden for udvalgets område
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- Udarbejder forslag og foretager indstilling til byrådet om sektorpolitikker inden for udvalgets område i samarbejde med Økonomiudvalget, samt takster inden for udvalgets område
- Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende drift og udvendig vedligeholdelse af områdets bygninger og anlæg.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge fem medlemmer til Social og Omsorgsudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Henning Due Lorentzen (A)
2. Bente Ankersen (A)
3. Frances O’Donovan Sadat (V)
4. Susanne Eilersen (O)
5. Cecilie Roed Schultz (Ø)
Punkt 175 Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 19 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 13, stk. 1, vælger Byrådet, blandt sine medlemmer, fem medlemmer til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens arbejdsmarkeds- og integrationmæsssige opgaver, herunder opgaver vedrørende
- Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
- Lov om aktiv socialpolitik
- Førtidspension
- Lov om sygedagpenge
- Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
- Beskæftigelsesrettede opgaver efter integrationsloven og ydelser
- Den umiddelbare forvaltning af kommunens overordnede integrationspolitik,
- Kommunens opgaver i relation til lov om danskundervisning til voksne udlændinge
- Genoptræning og vedligeholdelsestræning (voksne)
- Hjælpemidler
- Vederlagsfri fysioterapi under sygesikringen
- Projektforslag, forprojekt og hovedprojekt samt udførelse af bygge- og anlægsarbejder inden for udvalgets område
- Samarbejde med private og selvejende institutioner inden for udvalgets område
- Drift og udvendig vedligeholdelse af områdets bygninger og anlæg
- Udarbejdelse af beskæftigelsesplan til indstilling for Økonomiudvalg og byråd
- Udarbejdelse af forslag til takster inden for udvalgets område til indstilling til Økonomiudvalget og byrådet
- Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende drift og udvendig vedligeholdelse af områdets bygninger og anlæg
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge fem medlemmer til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Marianne Thomsen (F)
2. Turan Savas (A)
3. Steen Wrist Ørts (A)
4. Pernelle Jensen (V)
5. Kurt Halling (O)
Punkt 176 Uddannelsesudvalget
Sagsbeskrivelse
Byrådet har valgt at omkonstituere sig pr. 1. januar 2016.
I henhold til Lov om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 og § 19 samt styrelsesvedtægten for Fredericia Kommune § 13, stk. 1, vælger Byrådet, blandt sine medlemmer, fem medlemmer til Uddannelsesudvalget.
Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af følgende opgaver:
- UU – Vejledning
- UNG Fredericia - 10 kl. og Ungdomsskolen
- Videnparken
- Samarbejde med forældrebestyrelser for 10. kl.
Derudover varetager Uddannelsesudvalget følgende opgaver:
- Uddannelsesudvalgets overordnede opgave er, at skabe en uddannelsescampus på den tidligere Bülows Kaserne med det sigte at fastholde og tiltrække uddannelsessøgende i Fredericia Kommune
- Samarbejdet med uddannelsesinstitutioner
- Skabe en uddannelsescampus, der understøtter erhvervsudvikling og imødegå erhvervslivets behov for velkvalificeret arbejdskraft
- Udvalget skal – sammen med Business Fredericia og arbejdsmarkedets lokale parter - være bindeled og understøtte samarbejdet mellem kommunens virksomheder og uddannelsesinstitutioner for at sikre veluddannet arbejdskraft og de uddannelser, som erhvervslivet efterspørger
- Skabe rammerne om en værdikæde fra uddannelsesforberedende aktiviteter, over uddannelser, til innovation og iværksætteri
- Ansvar for Fredericia Kommunes uddannelses- og efteruddannelsesstrategi
- Udvalget varetager den umiddelbare forvaltning af opgaver vedrørende drift og udvendig vedligeholdelse af områdets bygninger og anlæg.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet at vælge fem medlemmer til Uddannelsesudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Pernelle Jensen (V)
2. Lasse Struwing Hansen (A)
3. Ole Steen Hansen (A)
4. Steen Wrist Ørts (A)
5. Nikolaj Wyke (V)
Punkt 177 § 17, stk. 4 udvalg - Demokrati- og Borgerudvalget
Sagsbeskrivelse
Under Økonomiudvalget nedsættes et § 17, stk. 4 udvalg, med tre medlemmer, der skal have særlig fokus på at styrke samarbejdet mellem borgere og civilsamfundet.
Opgaverne i Demokrati- og Borgerudvalget er følgende
- Udvikle kommunens borgerkontakt og -dialog
- Udvikle og styrke nærdemokrati og borgerdeltagelse i hele kommunen
- Understøtte udvikling af stærke og levende lokalsamfund
- Udarbejdelse af kommunens politik for lokal udvikling (landdistriktspolitik)
- Samarbejde med de lokale landsbyråd
- Interessevaretagelse og politikudvikling målrettet eksterne interessenter, der har direkte betydning for udvikling af landdistrikterne
- Samlet overblik over frivillighedsområdet
- Udvikle og afprøve nye former for dialog, samspil og lokal medindflydelse.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller, at byrådet udpeger tre medlemmer til Demokrati- og Borgerudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Christian Jørgensen (V)
2. Marianne Thomsen (F)
3. Steen Wrist Ørts (A)
Punkt 178 § 17, stk. 4 udvalg - Sundhedsudvalget
Sagsbeskrivelse
Under Økonomiudvalget nedsættes et § 17, stk. 4 udvalg, med tre medlemmer, der skal have særlig fokus på at tilrettelægge effektfulde sundhedsindsatser, der indfrier de sundhedspolitiske mål og styrker dialog og samarbejde med eksterne sundhedsaktører.
Udvalget rådgiver relevante udvalg om følgende opgaver:
- Forebyggende sundhedsfremme og - indsats
- Kvalitetsudvikling af sundhedsområdet
- Samarbejdet med regionen og praktiserende læger.
- Sundhedsinnovation
- Sundheds- og velfærdsteknologi
- Udvalget deltager ad hoc i møder med eksterne sundhedsaktører og samarbejdspartnere.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller, at Byrådet udpeger tre medlemmer til Sundhedsudvalget.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
1. Susanne Eilersen (O) - formand
2. Frances O’Donovan (V) - næstformand
3. Bente Gertz (A)
Punkt 179 Anmodning om udtræden af bestyrelsen for FredericiaC selskaberne
Sagsbeskrivelse
Susanne Eilersen har anmodet om, at udtræde af bestyrelsen for FredericiaC selskaberne. Ud over Susanne Eilersen sidder borgmester Jacob Bjerregaard i bestyrelsen for FredericiaC selskaberne.
FredericiaC består af selskaberne FredericiaC Komplementer A/S og FredericiaC Arealudviklingsselskab P/S. Selskabskonstruktionen er valgt af skattemæssige årsager og der er i realiteten tale om et selskab.
Konstruktionen betyder, at der i princippet kan udpeges forskellige medlemmer til de to selskabers bestyrelser, men af praktiske årsager vil det være ganske uhensigtsmæssigt. Bestyrelserne i de to selskaber er lige store og de udpeges på samme måde. På den baggrund indstiller Fællessekretariatet, at der er sammenfald i personkredsen, der udpeges til de to selskabers bestyrelser.
Det er FredericiaC Arealudviklingsselskab P/S, der er driftsselskabet og FredericiaC Komplementar A/S er alene et selskab, der har til formål at være komplementar i FredericiaC Arealudvikling P/S.
FredericiaC Arealudvikling P/S har til formål at foretage byudvikling, det vil sige planlægning, byggemodning af arealer og grundsalg inden for de rammer, som kommuner har for deltagelse i arealudviklingsselskaber og kapitalselskaber.
Selskabet ledes af en bestyrelse bestående af fem medlemmer. Medlemmerne
vælges for et år ad gangen med tiltræden efter den ordinære generalforsamling.
Medlemmerne kan genvælges. De to medlemmer af bestyrelsen udpeges af Fredericia
Kommune. Det er ikke et krav, at de udpegede bestyrelsesmedlemmer er medlem af
byrådet. Realdania Arealudvikling A/S udpeger de to øvrige bestyrelsesmedlemmer
samt formanden for bestyrelsen.
Stifterne af selskabet er enige om, at bestyrelsen til enhver tid skal sammensættes
således, at bestyrelsesmedlemmerne samlet besidder de kompetencer, der er
nødvendige eller hensigtsmæssige i forhold til selskabets aktiviteter.
Rent praktisk udmøntes den kommunale udpegning på den måde, at borgmesteren bemyndiges til at afgive stemme på generalforsamlingen i selskaberne i overensstemmelse med byrådets udpegning.
Udpegning af nyt bestyrelsesmedlem sker normalt på den årlige ordinære generalforsamling, men der kan indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, hvor nyudpegning kan ske. På baggrund af nærværende begæring om udtræden er der indledt drøftelser med FredericiaC om en ekstraordinær generalforsamling primo 2016, hvor udtræden og nyudpegning kan ske.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet, at
- godkende, at borgmesteren på førstkommende generalforsamling i FredericiaC selskaberne kan stemme for, at Susanne Eilersen udtræder af FredericiaC selskaberne.
- udpege et nyt bestyrelsesmedlem til FredericiaC selskaberne som borgmesteren kan stemme for indtræder i FredericiaC selskaberne på førstkommende generalforsamling.
Bilag
Ingen.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
Godkendt som indstillet, idet Nikolaj Wyke (V) udpeges som nyt medlem.
Punkt 180 Udpegning af medlemmer til Beredskabskommissionen for Trekantområdets Brandvæsen I/S
Sagsbeskrivelse
Den 1. januar 2016 har Fredericia Kommune i fællesskab med Billund, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle Kommuner etableret Trekantområdets Brandvæsen I/S, der er et såkaldt fælleskommunalt selskab jf., lov om kommunernes styrelse § 60.
Selskabets formål er at styrke det samlede redningsberedskab i kommunerne, herunder gennemføre de ændringer af beredskabsområdet, der er aftalt mellem regeringen og KL i juni 2014.
Selskabet varetager derudover en række serviceopgaver for kommunerne.
Med etableringen af det fælleskommunale beredskab pr. 1. januar 2016 ophører Fredericia Kommunes eget beredskab og Beredskabskommissionen for Fredericia Kommune nedlægges.
Der nedsættes en fælles beredskabskommission, hvori Fredericia Kommune har to pladser, hvoraf borgmesteren skal besætte den ene og den anden plads skal besættes af et kommunalbestyrelsesmedlem i Fredericia Kommune.
Udpegningen følger den kommunale valgperiode. Den fælles beredskabskommission konstituerer sig selv dog således, at formand og næstformand skal være borgmestre.
Ud over den fælles beredskabskommission har selskabet en bestyrelse bestående af de 6 deltagende kommuners borgmestre.
Økonomiske konsekvenser
Ingen.
Vurdering
Ingen.
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til byrådet, at der blandt byrådets medlemmer, udpeges et medlem til den fælles beredskabskommission for Trekantområdets Brandvæsen I/S.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
Byrådet udpegede Jan Schrøder
Punkt 181 Udpegning af nyt medlem til Ungdommens Uddanelsesvejledning
Sagsbeskrivelse
Ved konstitueringen den 02-12-2013, blev der udpeget tre medlemmer af byrådet til Centerrådet for Ungdommens Uddannelsesvejledning. Susanne Eilersen og Bente Gertz har nu meddelt, at de ønsker at udtræde af Centerrådet for Ungdommens Uddannelsesvejledning, hvor for der skal udpeges to nye medlemmer.
Ungdommens Uddannelsesvejledning ”Lillebælt” varetager vejledning i
Fredericia og Middelfart kommuner i henhold til lov nr. 298 ” Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv”. I henhold til lovens § 8 indgås der en samarbejdsaftale mellem de to kommuner om den overordnede styring og den daglige ledelse af Ungdommens Uddannelsesvejledning, herunder de fysiske, økonomiske og personalemæssige rammer for organisationen.
Centerråd:Der nedsættes et Centerråd bestående af tre byrådsmedlemmer fra Fredericia Kommune og to politikere fra Middelfart Kommune.
Forvaltningsdirektørerne og skolecheferne er tilforordnede. Medarbejderne
i UU-Lillebælt udpeger en repræsentant til Centerrådet som tilforordnet.
Lederen er sekretær.
Centerrådet skal sikre, at UU-Lillebælt efterlever lovgivningen om UU og
de politiske vedtagne målsætninger.
Centerrådet skal ligeledes sikre, at den indgåede samarbejdsaftale mellem
de to kommuner følges, ligesom Centerrådet kan indstille eller komme med forslag til ændringer på UU-området til politisk behandling i de respektive fagudvalg/ Byråd i de to kommuner.
Der udarbejdes en forretningsorden for Centerrådet, som bl.a. indeholder
beskrivelse af arbejdsområder, mødehyppighed, konstituering, dagsorden og referat.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Ingen
Indstillinger
Fællessekretariatet indstiller til Byrådet at udpege to nye medlemmer til Centerrådet for Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
Byrådet udpegede Pernelle Jensen og Steen Ørts.
Punkt 182 Mødeplan 2016 for byråd, økonomiudvalg og fagudvalg 2016
Sagsbeskrivelse
Udkast til mødeplan 2016
Fagudvalg | Fagudvalg | Fagudvalg | Økonomiudvalg | Byråd | ||
Mandag | Tirsdag | Onsdag | Mandag | Mandag | ||
Social- og Omsorgs-udvalget (8.00-12.00) | Børne- og Skoleudvalget (8.00-12.00) Miljø- og Teknik-udvalget (13.00-17.00) | Arbejdsmarkeds- og Integrations- udvalget (8.00-12.00) By- og Plan udvalget (13.00-17.00) Uddannelses -udvalget (17.00-21.00) | Kultur- og Idræts- udvalget (17.00-21.00) | Økonomi-udvalget (16.00-20.00) | Temamøde (16.00-17.00) Byråd (start 17.00, spisning 19.00) | |
25.01 2016 | 01.02 2016 | |||||
22.02 2016 | 23.02 2016 | 24.02 2016 | 07.03 2016 | 14.03 2016 | ||
28.03 2016 | 29.04 2016 | 30.04 2016 | 11.04 2016 | 18.04 2016 | ||
23.05 2016 * | ||||||
23.05 2016 | 24.05 2016 | 25.05 2016 | 06.06 2016 | 13.06 2016 | ||
08.08 2016 | 09.08 2016 | 10.08 2016 | 22.08 2016 | 29.08 2016 | ||
19.09 2016 | 20.09 2016 | 21.09 2016 | 30.09 2016 | 10.10 2016 | ||
31.10 2016 * | ||||||
07.11 2016 | 08.11 2016 | 09.11 2016 | 28.11 2016 | 05.12 2016 | ||
12.12 2016 | 13.12 2016 | 14.12 2016 | ||||
* Byrådets borgerdialogmøder
Fælles udvalgsmøder:
08.02 2016 (17-21)
09.05 2016 (17-21)
12.09 2016 (17-21)
24.10 2016 (17-21)
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Vurdering
Mødeplanen sikrer, at der fortsat er 9 byrådsmøder om året.
Som noget nyt afvikles to af byrådsmøderne d. 23.05 2016 og d. 31.10 2016 tillige som borgerdialogmøder, hvor der bliver mulighed for en dialog med borgere, foreninger og/eller erhvervsliv om særlige emner. Demokrati- og Borgerudvalget kommer med input til afviklingen af disse møder.
Der er planlagt syv fagudvalgs- og økonomiudvalgsmøder, hvor det tilstræbes, at tre af møderne afvikles som primært temamøder, mens de andre fire afvikles som primært driftsmøder. Der er fortsat mulighed for at indkalde til ekstraordinære udvalgsmøder.
Desuden indkaldes til fire fælles udvalgsmøder om året fra kl. 17.00-21.00, hvor der kan afvikles fælles udvalgsmøder eller anvendes til ekstraordinære udvalgsmøder.
§17, stk. 4-udvalgene aftaler mødeplan på først kommende møde.
Indstillinger
Politik og Kommunikation indstiller, at Byrådet godkender:
- Mødeplan 2016 for byråd, økonomiudvalg og fagudvalg
Beslutning i Byrådet den 14-12-2015
Byrådet godkendte den reviderede plan, som blev omdelt.