Hvad betyder det for dig, at vejen nedklassificeres?
Når en vej bliver nedklassificeret, ændrer den status fra offentlig vej til f.eks. privat fællesvej. I praksis betyder det, at ansvaret for vedligehold, renhold og vinterbekæmpelse af vejen og dens udstyr samt udgifterne hertil overgår til de tilgrænsende grundejere med vejret til vejen. Af vejens udstyr kan nævnes rendestensbrønde og stikledninger fra rendestensrist til hovedledning, skilte, pullerter, kørebanestriber og afmærkning, fartdæmpende foranstaltninger mm.
Fredericia Kommune etablerer og vedligeholder som udgangspunkt ikke belysningsanlæg på veje, stier og pladser som har status som private fællesveje.
Kommunen kan levere strøm og lyskildeskift (pære og armaturer) på privat fællesveje, hvis det vurderes, at almene offentlige hensyn taler for det - se evt. Fredericia Kommunes belysningsplan.
Fredericia Kommune er fortsat vejmyndighed for vejen, når den ændrer status til privat fællesvej. Hvilket betyder at vejændringer (f.eks. hastighedsdæmpning) skal godkendes af Fredericia Kommune. Det er også kommunen der fører tilsyn med gravearbejder udført af ledningsejere.
Hvor lang tid går der før man overtager forpligtigelsen?
Fra vejen offentliggøres på kommunens hjemmeside og man som lodsejer orienteres om processens start må der maksimalt gå 6 år, og minimum 4 år før man som vejberettiget overtager vedligeholdelsesforpligtigelserne.
Processen for nedklassificering på 4-6 år er indført i lovgivningen for at sikre, at de berørte grundejere får mulighed for at indrette sig på at skulle sørge for vejens fremtidige vedligeholdelse som privat fællesvej, herunder evt. få oprettet et vejlaug eller lignende samarbejder omkring den fremtidige vejdrift. Fredericia Kommune opfordrer til, at der oprettes vejlaug eller lignende for grundejerne på vejen.
I den mellemliggende årrække fra offentliggørelse til at byrådet må træffe beslutning om overdragelse er der nogle forhold, der skal opfyldes. Vejens tilstand skal vurderes og der skal laves en tilstandsrapport, som når man sælger et hus.
Tilstandsrapporten skal danne baggrund for at vurdere hvilke forbedringer vejen skal have før en overdragelse. Der er indlagt tid til at forbedringerne kan ske, og at der skal laves en tilstandsvurdering kort inden beslutning om overdragelse af vejen kan ske.
Alle berørte lodsejere vil blive hørt i en partshøring, hvor man kan indgive høringssvar. Disse partshøringer vil blive meddelt i e-boks.
Hvilken lovhjemmel er baggrund for at vejen ændrer status?
I henhold til Lov om offentlige veje § 15 og § 124 kan offentlige veje nedklassificeres til private fællesveje. Det betyder, at vedligeholdelsen overgår fra kommunen til de tilgrænsende grundejere med vej-ret til vejen (private fællesveje i byen).
Kriterierne, som er opstillet for henholdsvis offentlige veje og private fællesveje, skal medvirke til at ensarte status på vejene og dermed udligne den forskelsbehandling, der er i serviceniveauet på vejene i kommunen. Formålet er at gøre forholdene ens for grundejerne, der bor på sammenlignelige veje.