Ny rapport giver anledning til opmærksomhed i forhold til fentanyl
En spildevandsrapport fra Sundhedsstyrelsen viser et relativt højt niveau af fentanyl i spildevandet i Fredericia. Kommunen vil følge udviklingen tæt.
En ny rapport fra Sundhedsstyrelsen, baseret på analyser af spildevandsprøver fra 29 danske renseanlæg, viser en relativ høj forekomst af fentanyl i prøver fra Fredericia.
Selvom de lokale erfaringer ikke umiddelbart bekræfter rapportens resultater om et aktuelt fentanylproblem, tager Fredericia Kommune oplysningerne alvorligt og er allerede i dialog med både Sundhedsstyrelsen og Politiet.
Fentanyl er et meget potent og farligt stof, og derfor har kommunen naturligvis stor opmærksomhed på de resultater, som Sundhedsstyrelsen fremlægger. Det er samtidig vigtigt at understrege, at fentanyl også anvendes lovligt i det danske sundhedsvæsen. Stoffet bruges blandt andet som smertestillende medicin til patienter med stærke smerter, herunder i forbindelse med kræftbehandling. Forekomst af fentanyl i spildevand er derfor ikke i sig selv et udtryk for ulovligt stofbrug, men skal ses i sammenhæng med øvrig viden og lokale erfaringer.
Fredericia Kommune har allerede et stærkt samarbejde med relevante aktører på rusmiddelområdet og vil fortsat holde øje med, om der opstår ændringer i stofforbruget eller nye tegn på øget forekomst af fentanyl.
På nuværende tidspunkt vurderer Fredericia Kommune ikke, at der er tegn på et omfattende fentanylproblem, men udviklingen vil fortsat blive fulgt nøje, så der kan blive reageret hurtigt, hvis situationen ændrer sig.