Stor tilfredshed med hjemmeplejen i Fredericia
Fredericia klarer sig flot i Ældreministeriets store landsdækkende undersøgelse af brugertilfredsheden med hjælpen i hjemmeplejen
Hjemmehjælpsmodtagere i Fredericia er overordnet godt tilfredse med den hjælp, de får. Det viser en undersøgelse, som er gennemført af Danmarks Statistik for Ældreministeriet. Undersøgelsen er sendt ud til 1410 modtagere af hjemmehjælp i Fredericia.
”Det glæder mig, at vores borgere er tilfredse med den hjælp de får. Med en samlet gennemsnitlig tilfredshed på 4,1 ud af 5, så placerer vi os i den gode ende af skalaen. Især er jeg glad ved, at 96% af vores borgerne oplever, at medarbejderne i høj eller nogen grad behandler dem med værdighed og respekt, så der er rigtig meget godt at bygge videre på. Jeg glæder mig til det fremtidige arbejde med at udvikle området. For undersøgelsen viser også, at der er ting, vi kan gøre bedre. Det gælder bl.a. samarbejdet med pårørende og borgernes kendskab til mulighed for hjælp”, siger formanden for Senior- og Socialudvalget David Gulløv.
Et andet positivt nedslag i undersøgelsen er, at langt hovedparten af borgerne føler sig trygge i høj eller nogen grad, når medarbejderne kommer i hjemmet.
”Det er glædeligt, at så mange ældre borgere i Fredericia Kommune oplever en høj grad af tilfredshed og ikke mindst, at hele 96 procent føler sig trygge, når vores medarbejdere kommer i hjemmet. Og så giver undersøgelsen også vigtig viden i forhold til, hvor vi kan gøre noget bedre, bl.a. i forhold til de faste teams. Det er et stærkt fundament, vi skal bygge videre på, når vi skal i gang med at implementere Ældreloven i de kommende år. Samtidig tager vi det alvorligt på de områder, hvor vi kan blive bedre. For mig er det afgørende, at vores ældre kan føle sig trygge, respekterede og have indflydelse på deres egen hverdag”, siger næstformand i Senior- og Socialudvalget Kirsten Hassing Nielsen.
Ældreministeriet har tidligere anbefalet kommunerne, at undersøgelsen bruges til at sammenligne i egen kommune og ikke på tværs af kommuner. Og da undersøgelsen skal laves hvert andet år, vil denne undersøgelse kunne fungere som baseline og sammenligningsgrundlag for de fremtidige undersøgelser.