Forældresamarbejde i Snaremosen
I Snaremosen vægter vi et godt og konstruktivt forældresamarbejdet, da det er medvirkende til at styrke barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Vi ønsker et samskabende forældresamarbejde, hvor vi i fællesskab, og med afsæt i hver vores viden om barnet og hver vores perspektiver, kan styrke barnets udvikling, læring, trivsel og dannelse. Både I som forældre og os som personale har en særlig viden om, hvordan barnet trives og udvikler sig og lærer. Det handler om, at vi sammen er nysgerrige på, hvad der er vigtigt for barnet. Det handler også om at tale sammen om eventuelle udfordringer, som barnet har i hjemmet eller i dagtilbuddet. For os er det vigtigt, at se og forstå barnet ud fra de to arenaer, det begår sig i. Hjemme og i dagtilbud (samt adskillige andre). Når forældre og personale deler viden, er det med til at give barnet en sammenhængende hverdag.
Vi ønsker et gennemsigtigt forældresamarbejde, hvor vi har gensidige forventninger til hinanden, til samarbejdet og til kommunikationen. Det handler blandt andet om retningslinjer for kommunikation, om dialog både i det daglige og via AULA, samt gennemsigtighed omkring de forældresamtaler vi afholder i løbet af barnets tid i Snaremosen.
Vi ønsker et differentierede forældresamarbejde, hvor vi imødekommer, at der for nogle børn – i nogle perioder- er brug for et intensiveret forældresamarbejde med hyppigere dialog, hvor vi også kan kommunikere på andre måder, end vi normalt gør.
Nogle vigtige retningslinjer for god kommunikation:
- Henvend dig til rette vedkommende
- Kommunikere på en undrende måde fremfor en anklagende
- Undgå at tale negativt om børnehaven og andres børn, mens dine børn lytter
- Du er altid velkommen til at kontakte personalet og pædagogisk leder Tanja Ezra Levin
Dialog og samtaler om dit barn
Den daglige dialog er vigtig og jo yngre barnet er, jo hyppigere kommunikation vægter vi. Det gælder både i den mundtlige dialog og i de skriftlige opslag på AULA, der omhandler dagligdagen. (Se desuden ”Principper og retningslinjer for kommunikation via AULA”.)
Forældresamtaler varierer efter alder/gruppe og nogle ligger mere faste end andre. Vi tilstræber en samtale ca. hvert år:
En opstartssamtale og en efterfølgende samtale om barnets udvikling og trivsel
En overleveringssamtale, når barnet rykker fra Tumletrolde til Krudtugler, hvor både nuværende og kommende primærpædagog deltager.
Samtalen planlægges i henhold til, hvornår der har været overleveringssamtale og hvornår det skønnes nødvendigt.
Turnus fra Krudtuglerne følges, således at der går ca. et år mellem samtalerne.
En skoleforberedende samtale forud for indskrivning til skole (september/oktober).
Med ønsket om et godt samarbejde
Personalet og pædagogisk leder
Tanja Ezra Levin