Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 06-04-2016

Referat
Dato:
Onsdag, 6 april, 2016 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 14 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Godkendt.

Punkt 15 Regnskab 2015 og Spar/Lån 2015/2016, Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

Sagsbeskrivelse

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering godkende regnskabet for 2015, Spar/Lån for 2015/2016.


Beskæftigelse


Regnskabsresultat for 2015 inkl. Spar/lån:

Mio. kr.

Regnskab 2015

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Drift

 Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

Serviceudgifter

20,883

22,328

1,445

-1,111

0,334

 

Serviceudgifter i alt

20,883

22,328

1,445

-1,111

0,334

 

Overførselsudgifter

693,191

702,708

9,517

0

9,517

Overførselsudgifter i alt

693,191

702,708

9,517

0

9,517

 

Brugerfinansieret

0,519

0,519

0

0

0

 

Brugerfinansieret i alt

0,519

0,519

0

0

0

 

Total

714,593

725,555

10,962

-1,111

9,851


 + = overskud / lån af næste år


 - = underskud / overførsel til næste år


Så er det igen tid til at præsentere udvalgets regnskabsresultat, denne gang for 2015. Selvom vi har lagt et ambitiøst budget for 2015, kan vi i Fredericia glæde os over et regnskab, der kommer ud med et større overskud på driften end forventet. 


Regnskabsresultatet for 2015 udviser samlet set et mindre forbrug på 10,962 mio. kr. i forhold til det korrigerede budget. Resultatet fordeler sig med et mindre forbrug på serviceudgifter og det brugerfinansieret område på 1,445 mio. kr. og et mindre forbrug på overførselsudgifter på 9,517 mio. kr.


Spar/lån:

For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget – specifikation sparlån 2015 - Beskæftigelse”


Der kan ikke laves forventet spar/lån på overførselsområdet. Derfor står der nul i kolonnen.


Afvigelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2015 er der foretaget en gennemgang af udvalgenes opsparede midler på serviceudgifterne i henhold til bilag på sagen. I gennemgangen er igangværende projekter og prioriterede midler opgjort, og de overskydende beløb foreslås i denne sag overført til Investeringspuljen.


 Sundhed


Regnskabsresultat for 2015 inkl. Spar/lån:

Mio. kr.

Regnskab 2015

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Drift

 

 

 

 

 

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

 

 

 

 

 

Serviceudgifter

 

 

 

 

 

Genoptræning og Rehabilitering

21,872

23,396

1,524

-0,302

1,222

Hjælpemidler og Kommunikation

46,903

43,299

-3,604

 

-3,604

Vederlagsfri fysioterapi

7,509

6,028

-1,481

1,481

0,000


 

 

 

 

 

Serviceudgifter i alt

76,284

72,723

-3,561

1,179

-2,382

 

 

 

 

 

 

Drift i alt

76,284

72,723

-3,561

1,179

-2,382


 

 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

 

Sundhed

0,407

0,600

0,193

-0,193

0


 

 

 

 

 

Anlæg i alt

0,407

0,600

0,193

-0,193

0

 



 


 

Total

76,691

73,323

-3,368

0,986

-2,382

 

 

 

 

 

 

 + = overskud / lån af næste år

 - = underskud / overførsel til næste år


Sundhed

Serviceudgifter

Regnskab 2015 for Sundhed viser et samlet underskud på -1,179 mio. kr. som opdeles jr. ny styrelsesvedtægt på følgende måde:


Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget underskud på – 3,561 mio. kr. på Genoptræning og Rehabilitering overskud på 1,524 mio. kr., Hjælpemidler og Kommunikation underskud på –3,604 mio. kr. og Vederlagsfri fysioterapi et underskud på –1,481 mio. kr.


Social- og Omsorgsudvalget overskud på 2,382 mio. kr. på Sundhedsstaben overskud på 2,108 mio. kr. og på Finansiering af sygehusudgifter overskud på 0,274 mio. kr.


Det betyder at overskud på Social- og Omsorgsudvalget finansierer en del af underskuddet på Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget iht. kommunens rammestyringsprincipper.


Spar/lån

Genoptræning og Rehabilitering

En del af overskuddet på Genoptræning og Rehabilitering 0,302 mio. kr. overføres via spar/lån 2015/2016.


Vederlagsfri fysioterapi

Underskuddet på -1,481 mio. kr. på Vederlagsfri fysioterapi overføres via spar/lån 2015/2016.


Anlæg

Regnskab 2015 for Sundhed viser et samlet overskud på anlæg på 0,478 mio. kr. som overføres via spar/lån 2015/2016. Beløbet opdeles jr. ny styrelsesvedtægt på følgende måde:


Arbejdsmarkeds- og Omsorgsudvalget, udskiftning af nødkaldsanlæg 0,193 mio. kr.

Social- og Omsorgsudvalget, udviklingspulje Sundhedshus 0,285 mio. kr.

Vurdering

Beskæftigelse


Vedr. serviceudgifter og brugerfinansieret område:

 

Udvalgets regnskab viser som nævnt et mindre forbrug på 1,445 mio. kr. De væsentlige budgetområder, hvor der i 2015 er mer- og mindre forbrug, kan resumeres i følgende:

 

Der er i 2015 ikke anvendt projektmidler, der dermed udviser et mindre forbrug på 1,092 mio. kr.


Ved løntilskudspladser i Fredericia Kommune er der en lønudgift, idet Fredericia ud over nettoudgiften til løntilskuddet også skal afholde nettoudgiften, dvs. forskellen mellem den løn, som den ledige skal have, og det løntilskud som kommunen, som arbejdsgiver, modtager fra jobcentret. Det er løntilskudspladserne, der besættes med ledige, som har ret til pension, der har en væsentlig indflydelse på nettoudgiften. Da hovedparten af løntilskudspladserne blev besat med ledige, som ikke havde ret til pension, og at der derudover har været færre i kommunalt løntilskud end forudsat, har det medført et mindre forbrug på området 0,580 mio. kr.


I henhold til lov om produktionsskoler er der kommunal bidragspligt til den særlige uddannelsesindsats (Fredericia Produktionsskole). Det kommunale bidrag beregnes pr. årselev. Eftersom Arbejdsmarkedsafdelingen har visiteret færre unge fredericianer til den særlige uddannelse, er det kommunale bidrag tilsvarende faldet med 0,312 mio. kr.


Der har været flere minifleksjobbere end forudsat i budgettet, det har medført et merforbrug på området 0,367 mio. kr.


Der har været flere boligindplaceringer af flygtninge end forudsat i budgettet, det har medført et merforbrug på området 0,267 mio. kr.

 

Vedr. overførselsudgifter:

 

En stor del af hovedområderne på øvrig drift vedrører overførselsindkomster. Kommunerne har ansvaret for forsørgelsesydelser til kommunens ledige, herunder forsikrede ledige, kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere og førtidspensionister.

 

I 2015 oplevede Fredericia Kommune et fald i den sæsonkorrigerede bruttoledighed fra 5,3 pct. ultimo 2014 til 4,7 pct. ultimo 2015, svarende til et fald i bruttoledigheden på 0,6 procentpoint. Bruttoledigheden på landsplan er tilsvarende faldet fra 4,8 pct. ultimo 2014 til 4,4 pct. ultimo 2015.

 

Fredericia Kommune har dermed fortsat en overledighed i forhold til resten af landet.

 

Området vedrørende overførselsindkomster viser i 2015 et samlet mindre forbrug på 9,517 mio. kr. i forhold til korrigeret budget. I forhold til vedtaget budget er der dog et mindre forbrug på 14,190 mio. kr., svarende til 2 pct., hvilket afspejler den positive udvikling i konjunkturerne. De samlede nettoudgifter til overførselsindkomster lå i 2015 på 693

mio. kr. mod et forbrug på 699 mio.kr. i 2014. Set i faste priser har der været et fald i de samlede udgifter til overførselsindkomster fra 2014 til 2015 på knap 1 pct.

 

Faldet i udgifterne til overførselsindkomster fra 2014 til 2015 dækker over et fald på 12 mio. kr. i udgifterne til kontanthjælp, dagpenge, seniorjob og sygedagpenge samt et fald på 2 mio. kr. til førtidspensioner på den ene side og en stigning på 13 mio. kr. i udgifterne til ressource, jobafklaring og kontanthjælp til flygtninge på den anden side. Faldet i udgifterne til kontanthjælp og dagpenge afspejler den positive udvikling i bruttoledigheden.

 

Generelt er antallet af førtidspensionister desuden faldende, og fra ultimo 2014 til ultimo 2015 faldt antallet af førtidspensionister med 49 fuldtidspersoner, svarende til et fald på 2 pct. Dette skyldes, at der overgår flere til folkepension m.v. end der tilgår via tilflytninger og nytilkendelser. Adgangen til førtidspension er skærpet med førtidspensionsreformen, der trådte i kraft i 2013.

 

Og også udgifterne til den kommunale beskæftigelsesindsats viser generelt en faldende tendens og er fra 2014 til 2015 faldet med 5 mio.kr. Det kan konstateres, at mindre forbruget hovedsagligt skyldes forskydninger mellem årene, der udlignes i 2016.


Sundhed


Hjælpemidler og Kommunikation

Hjælpemidler og kommunikation kom i 2015 ud med et underskud på

 -3,604 mio. kr. Beløbet finansieres indenfor rammen jr. kommunens rammestyringsprincipper.

 

Efterspørgslen på hjælpemiddelområdet har igen været stærkt stigende i 2015, især har hjælpemidler på de kropsbårne hjælpemidler været stigende. Diagram på udvalgte områder er vedlagt sagen. Ud over de udvalgte områder har bilområdet også været under pres i 2015. Merudgifterne skyldes, at der p.t. sker afvikling af venteliste på området. Ventelisteproblematikken samt presset på bl.a. kropsbårne hjælpemidler vil også være der i 2016.


Området vil fortsat være under stor bevågenhed i 2016 og frem.

 

Vederlagsfri fysioterapi

Vederlagsfri fysioterapi kom ud med et underskud på -1,481 mio. kr. Underskuddet er et opsamlet underskud fra tidligere år. De sidste år er det lykkedes nogenlunde at holde det afsatte budget på grund af frikommuneforsøget.


I Fredericia er grundbudgettet til vederlagsfri fysioterapi på ca. 7,466 mio. kr. /år og ca. 600 borgere modtager vederlagsfri fysioterapi hos de praktiserende fysioterapeuter om året.


Underskuddet på -1,481 mio. kr. overføres via spar/låneordningen 2015/2016 til Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

Indstillinger

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget indstiller


  1. at regnskab 2015 og Spar/Lån godkendes som beskrevet i sagen.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Tiltrådt.

Punkt 16 Budgetlægning i udvalgene

Sagsbeskrivelse

Denne sag har til formål, at igangsætte drøftelser af udvalgenes budgetter for de kommende år.  


Byrådet har med vedtagelsen af budgetproceduren 2017-20 fastlagt de overordnede principper for budgetlægningen. Principperne tager udgangspunkt i den økonomiske situation, som Fredericia Kommune har med afslutningen af regnskabet for 2015. Samtidig afspejler budgetproceduren Byrådets ønsker om dels at overholde den økonomiske politik og dels at understøtte kommunens vision 2020.


Som en del af budgetproceduren giver Byrådet udvalgene mulighed for i foråret 2016 at drøfte prioriteringer inden for egen ramme. Udvalgenes økonomiske ramme skal som udgangspunkt overholdes, men der gives mulighed for at drøfte løsning af økonomiske udfordringer og finansiering af eventuelle ønsker. Ønskerne kan være anlægsønsker, som fører til sparede driftsudgifter eller øgede indtægter og på den måde tjener sig selv hjem over en periode. Udvalgene kan endvidere i løbet af foråret gå i dialog med relevante interessenter med henblik på at sikre samskabelsen i budgetprocessen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Økonomi indstiller, at udvalgenes budgetmæssige situation drøftes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 04-04-2016

Udvalget er som udgangspunkt indstillet på, at økonomiske udfordringer løses inden for udvalgets område.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Udvalgenes budgetmæssige situation drøftet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet og udvalget tilkendegav prioriterede emner.


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Drøftet.


Administrationen udarbejder notat på baggrund af drøftelsen, og fremlægger notatet på næstkommende møde i udvalget.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Sagen blev drøftet.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet.


Punkt 17 Forslag til Årshjul

Sagsbeskrivelse

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning har udarbejdet et forslag til årshjul. Årshjulet er lavet med baggrund i de i kommissoriet for Udvalget beskrevet opgaver, politiske mål og fokusområder.


Årshjulet er illustreret i bilag 1.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at udvalget drøfter forslaget til årshjul.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Tiltrådt.

Punkt 18 Forslag om oprettelse af Fredericia Beskæftigelsesforum

Sagsbeskrivelse

Medlem af Byrådet Steen Wrist Ørts har fremsendt forslag om oprettelse af Fredericia Beskæftigelsesforum.


Forslaget skal ses i lyset af den ændrede formelle organisering af arbejdsmarkedets parter i den lokale beskæftigelsespolitik, hvor de lokale beskæftigelsesråd blev nedlagt med virksning fra 2015. Forslaget er vedhæftet dagsordenen som bilag og motiveres således:


De nye regionale arbejdsmarkedsråd overtager rollen fra der lokale beskæftigelsesråd som rådgiver for arbejdsmarkedsudvalget og som høringspart i forbindelse med beskæftigelsesplanen.


Med det nye regionale arbejdsmarkedsråd vil der opstå et tomrum i forhold til samarbejdet mellem arbejdsmarkedets parter og Fredericia Kommune om at udvikle, drøfte og implementere de beskæftigelsespolitiske beslutninger.


For at videreføre den lokale dialog mellem arbejdsmarkedets parter og Fredericia Kommune oprettes der et nyt forum under LBR lignende forhold kaldet Fredericia Beskæftigelsesforum.


Fredericia Beskæftigelsesforum skal fremadrettet være sparingspartner/rådgiver for Fredericia Kommune i spørgsmål om indsatsen på arbejdsmarkedsområdet.


For at sikre en bred forankring af indsatsen skal beskæftigelsesforummet bestå af ligelig repræsentation fra arbejdsgiver- og arbejdstagersiden, og det skal sikres, at både uddannelsesinstitutioner og Byrådet med Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget og Uddannelsesudvalget er repræsenteret.


Udpegningen fra de 4 parter sker af henholdsvis Fredericia Kommune, LO/FTF, DA og lokale uddannelsesinstitutioner


Forummet afholder møde 4 gange årligt, og herudover afholdes der en strategi/temadag med Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.


Fredericia Kommune afsætter den nødvendige økonomi til forummets arbejde som et årligt beløb, og Fredericia Kommune varetager sekretariatsfunktionen. Arbejdsmarkedets parter varetager formandsskabet i samarbejde med formanden for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Drøftes.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for vækst indstiller at udvalget drøfter forslaget og træffer beslutning om oprettelse af Fredericia Beskæftigelsesforum.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Vedtaget med S og SF stemmer, DF stemmer imod, V fraværende. Turan Savas udpeges som Udvalgets repræsentant.

Punkt 19 Evaluering af Slip Ledigheden 1

Sagsbeskrivelse

Som en del af den boligsociale Helhedsplan for Sønder- og Korskærpark-erne har Jobcenteret og Helhedsplanen et tæt samarbejde om beskæftig-else og uddannelse for områdets ledige.


På mødet i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 17. marts 2015 blev det vedtaget, at forsætte for en 2-årig periode den del af samarbejdet, som omhandler det egentlige beskæftigelsestilbud efter at den oprindelige projektperiode udløb.


Jobcenteret har et samarbejde om et egentlig beskæftigelsestilbud efter aktivloven med tilhørende ret og pligt til deltagelse.


Tilbuddet omfatter løbende 50 borgere fra lokalområdet og følgende formål:

  • Deltagerne får udviklet og trænet deres ressourcer, således at den enkeltes muligheder for at vende tilbage til selvforsørgelse fremmes.
  • Deltagerne får ændret deres syn på at det at komme i beskæftigelse, er umuligt for dem.

 

Forløbets indhold:

Forløbet omfatter aktiviteter på individ- og gruppeniveau, som er rettet mod at skabe forandringer for den enkelte borger på fysiske, psykiske og sociale niveau.


Der arbejdes med følgende i forløbet:

  • Højt fremmøde blandt beboerne.
  • Fokus på beboernes fremmøde, stabilitet og eget ansvar for fremdrift og progression.
  • Udvikling af beboernes ressourcer og kompetencer med udgangspunkt i den rehabiliterende tankegang.
  • Fysisk, psykisk og sociale afklaring for den enkelte beboer.
  • Løbende opfølgning på mål og delmål i forhold til fremtidige beskæftigelses- og/eller uddannelsesønsker
  • Fokus på samarbejde, konflikter og kommunikation.
  • Afdækning af behov for undervisning i fx dansk og matematik – herunder ordblindetest.
  • Idræt, bevægelse og kost.
  • Fokus på trivsel og personlig gennemslagskraft.
  • Virksomhedsrettede aktiviteter – herunder jobsøgning og IT.
  • Virksomhedspraktikker

 

Jobcenteret forestår visiteringen til tilbuddet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Der er gode positive erfaringer med samarbejdet og projektet er fortsat under udvikling.


Siden Slip Ledigheden startede i maj 2014 og frem til primo marts 2016, har der i alt været startet 136 borgere. I alt er der 25 borgere, der ikke længere har kontakt med Jobcenteret, hvilket svare til en succesrate på 18,38 %. For 20 af borgerne kendes årsagen til, at de ikke længere er hos Jobcenteret.  7 af dem er kommet i ordinært arbejde, 7 er kommet i ordinært uddannelsesforløb, mens de resterende 6 henholdsvis er flyttet og raskmeldt.


I forhold til det oprindelige udgangspunkt, hvor det var målgruppen af jobparate kontanthjælpsmodtagere fra området, som deltog i Slip Ledigheden, er det nu fortrinsvist aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der deltager i projektet. I marts 2015 var 27 % af deltagerne aktivitetsparate, hvor det i marts 2016 er steget til 46 % af deltagerne.


Det er samtidig lykkedes at få borgere af anden etnisk oprindelse end dansk til at deltage i projektet. I marts 2015 udgjorde den gruppe borgere 45 % af deltagerne, hvor gruppen i marts 2016 udgør 69 % af deltagerne.


Det er dermed lykkes at få flere af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere herunder flere af anden etnisk baggrund end dansk med i Slip Ledigheden. Det er en gruppe af borgere, som det tidligere har været svært at få aktiveret.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice & Genoptræning indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Taget til efterretning. Udvalget ønsker en evaluering af effekterne af Slip ledigheden 1 igen til oktober 2016.

Punkt 20 Orientering om konsekvenser af flytninger og organisationsjustering i Arbejdsmarkedsafdelingen

Sagsbeskrivelse

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget ønsker en orientering om fysiske flytninger i Arbejdsmarkedsafdelingen.


I forlængelse af byrådsbeslutningen af d. 18. maj 2015 om kommunens leje af dele af den tidligere Føtex- bygning, arbejder Arbejdsmarkedsafdelingen med at forberede flytning til lejemålet med indgang fra Danmarksstræde pr. 1. juli 2016. Samtidig traf Økonomiudvalget den 25. januar 2016 beslutning om at Arbejdsmarkedsafdelingen bevarer sit nuværende lejemål i Sjællandsgade (Ryes Plads) og flytter ud af Kompetencecentret på Treldevej.


Flytningen, og dermed de nye muligheder, har givet anledning til at gentænke Arbejdsmarkedsafdelingens behov for lejemål, og den måde indsatsen overfor borgere og virksomheder tilrettelægges på. Samtidig har det været naturligt at genoverveje den administrative organisering.


Der redegøres i det følgende for netop den administrative vision, flytningerne og deres konsekvenser for borgere og virksomheder, samt for den justerede organisation.


Administrativ vision


Arbejdsmarkedsafdelingen har arbejdet med at definere vores administrative vision og kerneopgave, der er med til at definere, hvordan vi understøtter Beskæftigelsesplan 2016 og møder borgere og virksomheder på en måde, så vi understøtter selvhjælp, selvforsørgelse og at virksomhederne får den arbejdskraft, de har brug for.


Visionen er defineret som:


En del af fællesskabet - ingen skal gå ledig

"Vi skaber rammerne for, at borgeren kan agere aktivt i forhold til eget liv og i så tæt tilknytning til arbejdsmarkedet som muligt. Vi lykkes med at motivere borgerne til at tage ansvar for egen situation og til aktiv deltagelse i arbejdslivet. Vi bringer i højere grad borgerne sammen, således at de kan hjælpe hinanden og gøre brug af hinandens kompetencer - og vi lykkes med, at skabe et samarbejde som giver merværdi - for organisationen, virksomhederne og lokalsamfundet. Vi har særlig fokus på at optimere de bestående løsninger, i en rehabiliterende tilgang og på helt nye måder at løse opgaverne på.

 

Vores kerneopgave har vi defineret som:


At understøtte borgerens handlekraft og ansvar i arbejdslivet,

og

at understøtte virksomhedernes behov for rekruttering og udvikling af arbejdskraft.


Man kan også udtrykke det på den måde, at vi skal arbejde fokuseret på at have positive forventninger til vores kunders ressourcer, motivere og gøre vores kunder i stand til at tage ansvar for at klare sig selv. Arbejdsmarkedsafdelingen kan ikke gøre det alene, men kan understøtte en samlet indsats, hvor vores interessenter får de bedst mulige forudsætninger for at lykkes.


I samme forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, hvordan den øgede digitalisering kan understøtte bevægelsen mod det at give borgere mere ansvar. Eksempelvis for at afsøge og undersøge relevante temaer for dem, hvordan de selv kan tage ansvar for eksempelvis mødebooking og tilmelding til aktiviteter, forberede deres egen sag inden et møde, høre om ledige stillinger mv. Det samme er tilfældet med virksomhederne, som allerede i dag sygemelder ansatte digitalt og i fremtiden forventes at udfylde og underskrive diverse blanketter selv. Erfaringer fra Borgerservice er, at selvbetjening ikke er uforeneligt med en oplevelse af god service. 

 

Lejemål til at understøtte indsatsen 

 

Arbejdsmarkedsafdelingen vil fremover have 4 lejemål:


  1. et Borgerservicecenter på Rådhuset, hvor Borgerservicecentret og Ydelsescentret fortsat vil have til huse
  2. et Job- og rekrutteringscenter i Danmarkstræde, hvor virksomhedsservice og de borgere der primært har ledighed som udfordring henvender sig, og hvor nyhenvendelser for alle borgere finder sted
  3. et Jobrehabiliteringscenter i Sjællandsgade, hvor borgere længst fra arbejdsmarkedet med behov for jobrehabilitering modtager deres indsats
  4. et Genoptræningscenter på Viaduktvej, hvor det nuværende Genoptræningscenter fortsat vil være

Netop den opdeling er valgt som kombination af de fysiske og økonomiske muligheder, og ønsket om at gentænke indsatsen.


 Ad 1) Borgerservicecenter på Rådhuset


Mødet med Borgerservice vil fortsat foregå på Rådhuset i de nuværende kendte rammer og med de henvendelsestyper, der er i dag. Dog vil Ydelsescentret have udstationeret medarbejdere i Job- og rekrutteringscentret, så henvendelser om kontanthjælp sker i en straksrådgivning. Det betyder, borgeren ikke længere skal sendes frem og tilbage, men kan få svar ét sted. 


Centret bemandes med 54 medarbejdere inklusive medarbejdere i skånejob, fleksjob, praktikker og løntilskud.

 

Ad 2) Job- og rekrutteringscenter i Danmarkstræde


Der er med det nye lejemål i Danmarkstræde opstået en unik mulighed for at skabe en ramme, hvor borgeren kan henvende sig i mere job- og uddannelsesindbydende omgivelser, og hvor Arbejdsmarkedsafdelingens medarbejdere forventes at møde borgeren i front med et mere entydigt fokus på job og jobsøgningsmuligheder, og borgerens egne ressourcer bringes meget mere i spil. Samtidig er planen at øge samspillet med andre interessenter i beskæftigelsesindsatsen eksempelvis virksomheder, uddannelsesinstitutioner, frivillige og a-kasser, som vi gerne ser deltage i aktiviteter i Job- og rekrutteringscentret.


Udover de individuelle samtaler der skal afholdes, og de opkvalificeringsforløb som allerede planlægges med en højere grad af valgmulighed, så afstemmer vi vores tilbud mere til borgerønsker og behov. Det kan eksempelvis ske via etablering af jobjagt (jobklubber), korte workshops, oplæg om transportbranchen, kurser i CV skrivning, uopfordrede ansøgninger, ledige stillinger eller korte rådgivningssamtaler. Med indkøb af et nyt booking- og køsystem, forventer vi i langt højere grad at etablere mulighed for borgere og virksomheder selv kan løse opgaver og booke samtaler. Virksomhederne vil i Job- og rekrutteringscentret have én indgang til Arbejdsmarkedsafdelingen. Rekruttering, rotationsaftaler, koordinering af virksomhedsopsøgende arbejde, brancheafdækninger, samarbejde med Business Fredericia samt de særlige branchesatsninger vil alt sammen blive løst i Job- og rekrutteringscentret. Arbejdsmarkedsafdelingen deltager sammen med 5 andre jobcentre i et udviklingsprojekt finansieret af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), som har til formål at udvikle den bedst mulige virksomhedsservice, og resultatet af det arbejde tænkes ind i den videre udvikling af Job- og rekrutteringscentret og Jobrehabiliteringscentret.


Job- og rekrutteringscentret bemandes med 76 medarbejdere inklusive medarbejdere i skånejob, fleksjob, praktikanter, praktikker og løntilskud.


De borgere, der henvender sig i Job og rekrutteringscentret er:


  • nyhenvendelser til Arbejdsmarkedsafdelingen, typisk ved ledighed og ansøgning om kontanthjælp
  • arbejdsløshedsdagpengemodtagere
  • jobklare kontanthjælpsmodtagere
  • borgere på ledighedsydelse og i fleksjob
  • flygtninge
  • de borgere i målgrupperne der er i aktivering

 

 

Ad 3) Jobrehabiliteringscenter i Sjællandsgade

Det nuværende lejemål ved Ryes Plads omdannes til et Jobrehabiliteringscenter for borgere, som har andre udfordringer end ledighed.


De borgere der henvender sig i Jobrehabiliteringscentret er:


  • aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
  • borgere tildelt ressourceforløb
  • unge på uddannelseshjælp
  • revalideringsforløbsborgere
  • modtagere af sygedagpenge
  • borgere på jobafklaringsforløb
  • de borgere i målgrupperne der er i aktivering.

Karakteristisk for dem er, at de henvender sig efter forudgående aftale, de kommer så at sige ikke ind ”fra gaden”, men modtager ydelser allerede eller har sygemeldt sig digitalt gennem en arbejdsgiver. 


Borgerne der henvender sig vil opleve et imødekommende center, som fokuserer på netop Jobrehabilitering af borgeren med inddragelse, motivation og positive forventninger til borgerens deltagelse hen imod arbejdsmarkedet. Samtidig vil borgeren opleve bedre koordinering og sammenhæng i indsatserne, idet myndighed og projekter bringes ind i samme hus, med bedre muligheder for at koordinere med hinanden og borgerne. 


Med lukningen af Kompetencecentret, vil fremtidig aktivering af målgrupperne alle udgå fra Jobrehabiliteringscentret. Det betyder, at der udvikles nye tilbud til aktivitetsparate borgere og sygedagpengemodtagere til arbejdsprøvning og træning. Målsætningen er, at flere borgere placeres ude i de lokale virksomheder, ved aktivering andre steder i byen og hos anden aktør samtidig med, at Arbejdsmarkedsafdelingen reducerer egen aktivering i huset. Der vil derfor ikke længere være værkstedsaktivering som det kendes fra det nuværende træværksted, montageafdelingen eller køkkenet på Kompetencecentret, ligesom det såkaldte INTA-projekt med sy-værksted nedlægges. Målet for skiftet er, at øge jobrehabiliteringseffekten for borgerne, så flere bliver i stand til at arbejde.


Jobrehabiliteringscentret bemandes med 99 medarbejdere inklusive medarbejdere i skånejob, fleksjob, praktikanter, praktikker og løntilskud. Dertil skal lægges de borgere, der løbende er i tilbud, og som endnu ikke er henvist til jobrehabilitering og afprøvning i en virksomhed.


Ad 4)Genoptræningscenter på Viaduktvej

 

Genoptræningscentret fastholder det nuværende lejemål og varetager fortsat opgaver i forhold til genoptræning af borgere efter henvisning fra praktiserende læge, forebyggende medarbejdere, Plejen, samt Hjælpemiddel og Kommunikation. Dertil genoptræning efter undersøgelse og indlæggelse på sygehus.


Metodisk arbejder Genoptræningscentret meget individuelt og ligger sammen med borgeren en plan for et tidsbegrænset forløb. Her lægger vi stor vægt på borgerens egen motivation som afsæt for at lykkes.


Genoptræningscentret har for nuværende konkrete samarbejder med den øvrige del af Arbejdsmarkedsafdelingen på kræftrehabiliteringsområdet, senhjerneskade, Sund og Glad, Lær at tackle kurserne, og som parter i helhedsplanen for Sønder- og Korskærparkerne.


Genoptræningscentret bemandes med 65 medarbejdere inklusive medarbejdere i skånejob, fleksjob, praktikanter, praktikker og løntilskud. Dertil skal lægges de borgere, der løbende er i tilbud på adressen.


 Organisering

Med den ønskede tilgang til og indsats over for borgere og virksomheder i de nye lejemål, de politiske prioriteringer som følge af den nuværende udvalgsstruktur samt Udvalgets målsætninger, er der besluttet en ny organisering, jf. bilag 1.


Det betyder, at der udover 2 enheder som har fokus på henholdsvis udvikling og styring samt drift og understøtning af driften, vil være 8 driftsenheder:


  • Borgerservicecenter
  • Ydelsescenter
  • Dagpenge og vækst
  • Integration og civilsamfund
  • Fleksjob og træning
  • Kontanthjælp
  • Sygedagpenge og fastholdelse
  • Genoptræningscenter

Det betyder, der skabes rammer for øget fokus på vækstdagsordenen i Fredericia, integrationen og civilsamfund, træning i virksomheder samt arbejdsfastholdelse for sygedagpengemodtagere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Taget til efterretning.

Punkt 21 Ændring af mødetidspunkt til udvalgsmøder i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

Sagsbeskrivelse

Efter ønske fra formandskabet foreslås ændring af mødetidspunkt til udvalgsmøder i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget til kl. 8:00 – 11:30 i stedet for kl. 8:00 – 12.00. fra d. 25. maj – 31.12.2016.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Vækst indstiller, at det foreslåede tidspunkt godkendes.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Taget til efterretning.

Punkt 22 Orientering (Lukket)