Senior- og Socialudvalget - 06-06-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 6 juni, 2023 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 7 juni, 2023 - 09:48
Referat publiceret:
Onsdag, 14 juni, 2023 - 11:48

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

Godkendt.

Punkt 2 Drøftelsessag: Interview af de stående udvalg

Sagsresumé

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres

fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

Der afsættes en time til interviewet på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

 

Der afsættes en time til møderne. Der er udarbejdet en spørgeramme af §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturen, der vil danne grundlag for fokusgruppeinterviewet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

-          Fagudvalgene med udgangspunkt i spørgerammen, drøfter spørgsmålene og deltager i fokusgruppeinterviewet.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Drøftet

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 06-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Drøftet

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

Drøftet.

Punkt 3 Orienteringssag: Status fra Kompetencecenter for Døve og Døvblinde

Sagsresumé

Med denne sag gives Senior- og Socialudvalget en status på Fredericia Kommunens indsatser for døve- og døvblinde.

 

Pia Koch Larsen, leder af Kompetencecenter for Døve og Døvblinde deltager med et oplæg.

 

Sagsbeskrivelse:

Orienteringen sker på baggrund af en henvendelse fra Tegnsprogsforeningen til Senior- og Socialudvalgets formand. I henvendelsen lægger Tegnsprogforeningen op til en udvidelse af samarbejdet mellem Tegnsprogsforeningen og Fredericia Kommune. Henvendelsen er vedhæftet sagen.

 

Formålet med orienteringen er at give Senior- og Socialudvalget et indblik i Kompetencecenter for Døve og Døvblindes målgruppe og indsatser. Orienteringen skal bidrage til en drøftelse af, hvorvidt forvaltningen skal arbejde videre med et udspil til et styrket samarbejde med Tegnsprogsforeningen.

Økonomiske konsekvenser

 -

Vurdering

-

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning
  2. Udvalget drøfter næste skridt i forhold til at give svar på Tegnsprogsforeningens henvendelse.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet. Der følges op på henvendelsen på et senere tidspunkt.

Punkt 4 Beslutningssag: 2. budgetopfølgning 2023 for Senior- og Socialudvalget

Sagsresumé

Den overordnede konklusion på 2. budgetopfølgning 2023, på Senior- og Socialudvalget, er at udvalget forventes at have et merforbrug på 7,5 mio. kr. på serviceudgifterne. Merforbruget forventes på socialområdet, der hovedsageligt er presset på de mellemkommunale botilbud. Seniorområdet forventes overordnet at overholde servicerammen.

 

Der ansøges om en række omplaceringer på serviceudgifter (netto 3,4 mio. kr.), som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

SERVICEUDGIFTER

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter er 935,8 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er en overskridelse af servicerammen på 7,5 mio. kr.

 

Tabel 1: Senior- og Socialudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse, 2. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 2. BO 2023

Prognose uden kompenseren-de handling

Forskel mellem budget og prognose

Serviceudgifter

970,1

939,2

-3,4

935,8

943,3

7,5

Senior

629,5

615,7

-2,4

613,3

613,2

-0,1

Social

340,6

323,5

-1,0

322,5

330,1

7,6

Central refusionsordning

-21,2

-21,2

0

-21,2

-21,2

0

Overførselsudgif-ter

1,7

1,7

0

1,7

1,7

0

Ældre boliger, drift

1,8

1,8

0

1,8

1,8

0

Anlæg

1,0

5,2

0

5,2

5,2

0

 

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2023 indstilles til justeringer for i alt netto 3,4 mio. kr. for serviceudgifterne omhandlende:

 

  • Centralisering af rengøringsbudgetter, 2 mio. kr. flyttes fra Senior- og Sundhed (budget afleveres)
  • Flytning af Nexus budget fra Senior- og Socialudvalget til Økonomi- og Erhvervsudvalget, 0,5 mio. kr. (budget afleveres)
  • Indtægter fra CSV Kolding, omplacering fra Social til STU, 0,5 mio. kr. (budget afleveres)
  • Budget til udvidelse af samarbejde med kirkens korshær, 0,3 mio. kr. (budget afleveres)
  • Budget til medfinansiering af juridisk bistand flyttes fra Social og Handicap til Sekretariatet for beskæftigelse og velfærd, 0,2 mio. kr. (budget afleveres)

 

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer, som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

 

Det korrigerede budget 2023 i forhold til forrige budgetopfølgning for 2023

Siden sidste budgetopfølgning er der sket en udvikling i de forventede udgifter på socialområdet, således at der på nuværende tidspunkt forventes et merforbrug.

 

Overordnet overholdelse af budgetrammen

Serviceudgifter

Senior- og Socialudvalget forventes at have et merforbrug på 7,5 mio. kr. på serviceudgifterne.

Socialområdet:

Socialområdet har ved 2. budgetopfølgning et forventet merforbrug på 7,6 mio. kr. Hovedårsagerne til merforbruget er nævnt i nedenstående.

En gennemgang af data for mellemkommunale botilbud viser, at med de borgerdata der pt. er kendte (inkl. Prognose), ses et merforbrug på 5,5 mio. kr. ved årsslut, grundet borgerændringer siden budgettet 2023 blev lagt.

Der forventes et merforbrug på kommunens egne tilbud på grund af stigning i borgernes behov for hjælp og støtte, merforbrug på 2,6 mio. kr. Merforbruget opvejes stort set af et mindreforbrug på de interne enheder, mindreforbrug på 2,0 mio. kr.

 

Udgifterne til forsorgshjem har været stigende og på nuværende tidspunkt, forventes der et merforbrug på 1,0 mio. kr. Der arbejdes intensivt på, at udgifterne reduceres markant og det forventes, at budgettet for forsorgshjem vil balancere i udgangen af året. Der er fokus på at reducere udgifterne via Housing-first-tilgangen. Der er endnu ikke fuld effekt af tiltagene, da de ankomne ukrainerne har forrang til boliger, der ellers ville være brugt til Housing first-tilgangen. Forventningen er, at det med en ændret boligtildeling, vil være muligt at få flere borgere hurtigere ud i egen bolig.

 

Der forventes desuden et merforbrug på ledsagerordninger på 0,5 mio. kr., grundet øget anvendelse af ledsagertimer.

 

Seniorområdet:

For seniorområdet forventes der på nogle områder et merforbrug. Dette modsvares dog at et forventet mindreforbrug på Visitationen.

 

Det forventede merforbrug er på 14,4 mio. kr. Den største andel af merforbruget, 7,6 mio. kr. er på plejehjem og køkkener – der ses et merforbrug på løn- og vikarudgifter, stigende råvarepriser samt efterregulering vedrørende 2022 på el og varme.  Derudover har hjemmeplejen og sygeplejen et forventet merforbrug på 5,9 mio. kr. primært grundet merforbrug på løn- og vikarudgifter. Den sidste del af det forventede merforbrug, 1,0 mio. kr. er grundet IT-licenser til fagsystemer.

 

Der udarbejdes lokale genopretningsplaner med henblik på tilpasning af løn- og vikarforbrug til budgetrammen.

 

Overstående merforbrug på 14,4 mio. kr., modsvares af et forventet mindreforbrug på Visitationen, svarende til 14,5 mio. kr. Årsagen til det forventede mindreforbrug er et lavere træk på demografimidler end forudsat. 

 

Øvrige driftsudgifter

Det forventes at budgettet overholdes på den centrale refusionsordning, overførselsudgifter, ældreboliger drift og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Senior- og Socialudvalget forventes at have et merforbrug på 7,5 mio. kr. Merforbruget vil udfordre servicerammen. Forvaltningen vil allerede nu, se på kompenserende handlinger, for at opnå størst mulig balance. Udgifterne følges tæt frem mod næste budgetopfølgning.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.
  2. At omplaceringerne godkendes for budget 2023 samt i overslagsårene.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Godkendt.

Udvalget beder om, at forvaltningen på udvalgsmødet i august fremlægger forslag til kompenserende handlinger på socialområdet.

  1. Godkendt.

Punkt 5 Orienteringssag: Budget 2024-2027 på Senior- og Socialudvalgets område - statusdrøftelse

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2024-2027, der blev besluttet i Økonomi- og Erhvervsudvalget på mødet d. 20. februar 2023, orienteres fagudvalgene om det tekniske budget på juni møderne.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til budgetproceduren for budget 2024–2027 drøfter administrationen på møderne i juni status på budgetlægningen med fagudvalgene ud fra de vedtagne tekniske budgetrammer godkendt på Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde d. 12. april 2023.

 

De tekniske budgetrammer for udvalget er vedlagt som bilag.

 

Drøftelserne har til formål at holde fagudvalgene opdaterede på den økonomiske status på eget område og samtidig at give mulighed for at komme med inputs til de forslag, der skal udarbejdes som en del af budgetmaterialet.

 

Den aktuelle status i forhold til det tekniske budget samt emner til drøftelse præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den aktuelle status på budgetlægningen for 2024-2027 på Senior- og Socialudvalgets område.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

1. Drøftet.

Punkt 6 Beslutningssag: Høring af Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsresumé

Sundhedsaftalen er den formelle overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsenet mellem region, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen udarbejdes med input fra de tre parter, og godkendes af såvel kommunalbestyrelser og regionsråd, forud for endelig godkendelse af Sundhedsstyrelsen.

 

Børn- og skoleudvalget, Unge- og uddannelsesudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og socialudvalget samt Beskæftigelses- og sundhedsudvalget skal i denne sag drøfte og give input til det fremsendte høringsudkast.

Sagsbeskrivelse

Baggrund

Sundhedsaftaler er politiske aftaler, der udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis i hver enkelt region. Sundhedsstyrelsen sætter rammen for arbejdet med sundhedsaftaler, og godkender aftalerne. Aftalerne udarbejdes for 4-årige perioder i hver region, med input fra de involverede parter, og med Sundhedssamarbejdsudvalget i regionen som endelig afsender.

Sundhedsaftalerne skal bidrage til sammenhæng og koordinering af udvikling, samarbejde og forløb, der går på tværs af region og kommuner. Aftalerne kan dermed danne ramme og retning for afprøvning af nye samarbejdsmodeller og styrkelse af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Sundhedsaftalen 2024-2027 i Syddanmark

Sundhedsaftalen 2024-2027 er udarbejdet på baggrund af input fra parterne, fra sundhedsklyngerne i region Syddanmark og de drøftelser, som Sundhedssamarbejdsudvalget har haft løbende. Aftaleudkastet er bygget op omkring politiske visioner, målsætninger og grundprincipper.  Prioriteringen i denne sundhedsaftaleperiode tager sit udspring i de udfordringer, det samlede sundhedsvæsen står overfor og fokus for arbejdet sættes der, hvor der kan skabes mest værdi for borgeren. Samtidig bygger aftaleudkastet for 2024-2027 videre på tidligere indsatsområder og prioriteringer i den tidligere sundhedsaftale.

Sundhedssamarbejdsudvalget har en overordnet vision om at udvikle det samlede sundhedsvæsen og skabe mere lighed i sundhed for hele den syddanske befolkning. Den overordnede vision understøttes af fire underliggende visioner, og en række målsætninger, der sætter retning for hvad der arbejdes med.

Samtidig rummer aftaleudkastet en række principper, der sætter retning for hvordan der skal arbejdes med aftalens visioner og målsætninger. Principperne omfatter bl.a. et fælles fokus på det samlede sundhedsvæsen, at udbrede nye løsninger, som viser positive resultater, at styrke og udbrede digitale løsninger og et fokus på tilgængelighed for borgerne og mere fælles videndeling eksempelvis via datadeling og systematisk vidensopsamling.

Forebyggelse, sammenhæng, lighed og gode overgange

Det foreliggende udkast til sundhedsaftalen dækker bredt, både ift målgrupper, udfordringer og arbejdsform, og er derfor relevant på tværs af Fredericia Kommunes organisation, opgaver og udvalg.

Aftaleudkastet dagsordenssættes derfor i de relevante fagudvalg med henblik på at fagudvalgene kan give input til et fælles høringssvar fra Fredericia Kommune. Vedlagt i bilag findes udkast til høringssvar.

Proces

Høringsperioden løber frem til 9. august 2023. Efter endt høringsperiode tilrettes Sundhedsaftalen på baggrund af de indkomne høringssvar, hvorefter Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Syddanmark forventes at godkende aftaleudkast på et møde den 30. august 2023. Herefter vil aftalen blive sendt til endelig godkendelse i regionsrådet og i kommunalbestyrelsen i hver af de syddanske kommuner.

Den 11. december 2023 godkender Sundhedssamarbejdsudvalget den endelige Sundhedsaftale 2024-27, hvorefter den sendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen senest den 1. januar 2024 og vil derefter træde i kraft.

Den endelige aftaletekst til Sundhedsaftalen 2024-2027 vil blive understøttet af et administrativt tillæg. Tillægget vil blive udarbejdet i sommeren/efteråret 2023 og vil blandt andet beskrive de konkrete indsatser mv., der skal indfri de politiske visioner og målsætninger for Sundhedsaftalen 2024-2027. Det administrative tillæg sendes ikke i høring.

Der medsendes to bilag til sagen

-          Høringsudkastet af sundhedsaftalen

-          Udkast til høringssvar fra Fredericia Kommune - med opbakning til høringsudkastet

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Konkrete initiativer eller ændrede opgaver i regi af sundhedsaftalesamarbejdet, som indebærer kommunale økonomiske konsekvenser, sendes enkeltvis til godkendelse i kommunalbestyrelserne.

Vurdering

Det vurderes, at det foreliggende høringsudkast har et positivt og relevant sigte på såvel aktuelle udfordringer og områder, samt lægger op til at fortsætte et stærkt og udviklingsorienteret samarbejde mellem kommuner, region og almen praksis.

 

En række af de store sundhedsmæssige og samfundsmæssige udfordringer kan kun løses i samarbejde med såvel region, som de øvrige kommuner, og sundhedsaftalen giver et godt fundament for dette arbejde.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børn- og Skoleudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at udvalgene

  1. drøfter input til høringssvar
  2. godkender det foreliggende høringssvar, samt eventuelle tilføjelser.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt, med den tilføjelse at der i høringssvaret skal præciseres at indsatserne også i særlig grad skal henvende sig til børn og unge, herunder i relation til vægt og til brug af nikotinprodukter. Samtidigt skal tobaksprodukter ses bredt, og særligt snus og puff bars er udfordringer for børn og unge. Disse produkter skal nævnes som eksempler i høringssvaret.

Det skal præciseres i høringssvaret at det er positivt, at der er fokus på børn og unges mentale trivsel.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Drøftet. Udvalget har ikke tilføjelser til høringssvaret.
  2. Godkendt.

Punkt 7 Beslutningspunkt: Godkendelse af strategi for tiltrækning og tilknytning

Sagsresumé

Strategi for tiltrækning og tilknytning foreligger til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På temamøde d. 25. april vedrørende rekruttering til plejens område var Senior- og Socialudvalget, Unge og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget inviteret til en drøftelse af en kommende strategi på området.

 

Strategien tager sit udgangspunkt i at tiltrække og tilknytte de rette personer til plejesektoren i Fredericia. De 5 spor i strategien omhandler:

 

  1. Lysten til at prøve noget nyt
  2. Lysten til at begynde
  3. Lysten til at blive
  4. Lysten til det fleksible arbejdsliv
  5. Lysten til at være en del af fortællingen.

 

Strategien fremgår af bilag A.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at denne strategi kan understøtte det fremtidige arbejde med at tiltrække og tilknytte de rette personer til arbejdet i plejens område.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

  1. Strategi for tiltrækning og tilknytning godkendes.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Anbefales med den tilføjelse, at senioraftaler nævnes under Lysten til at blive.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Anbefales

 

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

1. Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Fremtidig brug af midler fra klippekortsordning

Sagsresumé

På udvalgsmødet d. 18. april besluttede udvalget at bede forvaltningen fremlægge forslag til forskellige modeller for den fremtidige brobygningsindsats forud for budgetforhandlingerne om budget 2024.

 

I denne sag bliver udvalget præsenteret for tre modeller til beslutning i forhold den fremtidig brug af midler fra den nuværende klippekortsordning.

 

Sagsbeskrivelse:

På udvalgsmødet d. 18. april besluttede udvalget at bede forvaltningen fremlægge forslag til forskellige modeller for den fremtidige brobygningsindsats forud for budgetforhandlingerne om budget 2024..

 

Nedenfor beskrives tre modeller for den fremtidige brobygningsindsats.

 

Model 1: To stillinger til brobygning til fællesskaber

Model 1 blev præsenteret for udvalget på foregående møde. Nedenstående er en kort opsummering af de to brobyggeres opgave.

-          At skabe tillid og relationer til alle borgere der måtte have brug for tilbuddet. Også borgere i massiv ensomhed og med andre sociale udfordringer

-          At skabe overblik og se helheden i borgerens livssituation for derfra at kunne håndtere eventuelle barrierer og styrke borgernes handlekompetence.

-          At skabe brobygning for ensomme borgere til meningsfulde fællesskaber

-          At komme tæt på borgere og få øje på de ”mellemrum”, som de skrøbeligste borgere kan falde i.

-          At understøtte borgere der ikke så let kan deltage i det ordinære etablerede foreningsliv

-          At opdyrke samarbejder/potentialer i civilsamfundet, så skrøbelige borgere lettere ”rummes”

-          At arbejde faciliterende, understøttende og med fokus på forankring i forhold til at få borgerne i civilsamfundsindsatser og hos andre samarbejdspartnere. Der findes ingen begrænsning for, hvem der kan samarbejdes med.

 

-          Hver brobygger besøger ca. 2 – 4 nytilkomne borgere pr. uge, samt 8 gengangere

-          Hver brobygger har til dagligt telefonisk- eller sms-kontakt med 5 – 10 borgere. Borgerne kontaktes hvis der opstår bekymring om f.eks. tilbagefald

-          Hver uge afholdes der grupper, hvor brobyggerne faciliterer fællesskaber for ca. 35 borgere.

-          På de tre månedlige ”spis-sammen-arrangementer”, som Brobyggerne understøtter med opsporing af borgere, koordinering, facilitering af samtaler og understøttelse af frivillige, nås mellem 70 og 90 borgere.

 

Brobyggerne samarbejder bredt, og ud over kommunale samarbejdspartner samarbejdes der med bl.a. Sind, Social Sundhed, Besøgsvenner, Medborgerhuset, kirkerne, pensionistforeninger, Frivilligcentret, Børns voksenvenner osv.

 

På baggrund af nogle af borgernes massive udfordringer, bruger brobyggerne hinanden til faglig sparring. Denne sparring ses som særdeles værdifuld for opgaveløsningen og brobyggernes arbejdsmæssige trivsel.

 

Model 2: en fuldtids-, og en halvtidsstillings til brobygning til fællesskaber samt samarbejde med frivillige organisationer

Model 2 indeholder et eksempel på et konkret samarbejde med Selvhjælp Fredericia/Middelfart. Der kan også tænkes andre samarbejdspartnere ind, men det må forventes, at der skal laves en samarbejdsaftale og afsættes økonomiske ressourcer, hvis tilbuddet skal kunne matche model 1.

 

Selvhjælp Fredericia/Middelfart har igennem de seneste år arbejdet med et projekt, som kaldes Vejviser. Vejviserne er frivillige hjælpere, som kommer ud til ældre, hjemmeboende borgere, der føler sig ensomme. Vejviserne har til opgave at:

 

-          Komme ud til den enkelte person og danne en tillidsfuld relation

-          Være en midlertidig følgesvend ind i nye fællesskaber

-          Der er tale om borgere, der har resurser med sig til selv at kunne forholde sig til en frivillig og efter et par ganges ledsagelse selv komme af sted til tilbuddet

-          Vejviserne ledsager typisk én borger ad gangen

-          I 2022 ledsagede de 8 frivillige i Middelfart Kommune i alt 30 borgere

 

Projektet vil koste 222.000 kr. årligt og dækker udgifter til en projektleder fra Selvhjælp Fredericia/Middelfart, samt frivilliges kørsel, koordinering og uddannelse af frivillige.

 

Model 3: en brobygger til fællesskaber og samarbejde med frivillige organisationer

Model 3 ligner model 1, men kontakten til antallet af borgere vil være færre. De frivillige organisationer kan bidrage til opgaveløsningen, men der må forventes en usikkerhed i de frivillige organisationers ressourcer og kvaliteten af de frivillige.

 

I denne model vil Brobyggeren enten skulle nedskære i antallet af besøg hos nye borgere eller undlade at understøtte de særligt tilrettelagte, frivillige fællesskaber for de skrøbeligste borgere.

Økonomiske konsekvenser

Økonomien til den fleksible klippekortsordning er varigt afsat

-          Model 1: Økonomien der er afsat til klippekortsordningen, vil overgå til 1 fuldtids brobyggerstilling

-          Model 2: Økonomien der er afsat til klippekortsordningen, vil blive delt mellem en halvtidsstilling til en brobygger og én- eller flere partnerskabsaftaler med frivillige organisationer

-          Model 3: Besparelse på 500.000 kr.

Vurdering

Der er mange positive fordele ved at samarbejde med civilsamfundet og frivillige, og samarbejde med civilsamfundet er allerede en integreret del af brobyggernes nuværende arbejde. Frivillige kan løfte sociale opgaver på måder, som en kommune ikke kan, og et tættere samarbejde med fx Selvhjælp vil understøtte fremtidens måde at løse opgaverne på, når der bliver færre medarbejdere.

 

Det er forvaltningens faglige vurdering, at brobyggerne når flere borgere og med en professionel tilgang, ligesom de samarbejder med civilsamfundet og er opmærksomme på, hvor frivillige kan overtage deres relation til borgeren.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at

  1. Udvalget beslutter hvilken model forvaltningen fremadrettet skal arbejde med.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Et flertal bestående af Søren Larsen, Bente Ankersen, Vibe Dyhrberg, Socialdemokratiet, Louis Lindholm, Venstre, Susanne Eilersen, Dansk Folkeparti og Cecilie Roed Schultz, Enhedslisten godkender model 1.

Kirsten Hassing, De Konservative stemte for model 2.

Punkt 9 Beslutningssag: Kvalitetsstandard - Fredericia Rusmiddelcenter

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug. Kvalitetsstandarden beskriver det serviceniveau, som borgere i Fredericia Kommune kan forvente at få, hvis de modtager social behandling for et problematisk forbrug af stoffer eller alkohol.

 

Kvalitetsstandarden skal godkendes hvert andet år.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er lovpligtigt for alle kommuner at udarbejde en kvalitetsstandard for stofmisbrugsbehandling og at revidere den mindst hvert andet år. Der er ikke krav om, at der også udarbejdes en kvalitetsstandard for alkoholbehandling, men det anbefales af Sundhedsstyrelsen. Forvaltningen har valgt at følge anbefalingen. Alkoholbehandlingen er derfor skrevet ind i det udarbejdede udkast til en kvalitetsstandard.

 

Forvaltningen har udarbejdet et udkast til en revideret udgave af den gældende kvalitetsstandard. Den reviderede udgave vil være gældende for perioden 2024-2026.

 

Det er forvaltningens vurdering, at kvalitetsstandarden er retvisende ift. det konkrete serviceniveau. Fredericia Rusmiddelbehandling vurderer alle sager ud fra en individuel konkret vurdering. Borgere som ønsker døgnbehandling tilbydes også dette, hvis de opfylder kriterierne hertil. Alle der indskrives i behandling vurderes individuelt, og det er muligt at tilrettelægge både et individuelt og et gruppebaseret forløb.

 

Når det i kvalitetsstandarden fremgår, at gruppebehandling er udgangspunktet, er det på baggrund af positive erfaringer fra forskning og fra praksis i centret. Gruppebehandling udmærker sig bl.a. ved at tilbyde sociale fællesskaber, hvor deltagerne spejler sig i hinanden, lærer af hinandens erfaringer og oplever sig mindre alene med deres problemer. Herudover er gruppebehandling en måde at kunne tilbyde mere psykosocial behandling til flere inden for samme budget.

 

Forvaltningen leverer både social behandling for stofmisbrug og lægefaglig behandling for stofmisbrug. Kvalitetsstandarden vedrører kun den sociale behandling for stofmisbrug, da den lægefaglige behandling for stofmisbrug følger Sundhedsstyrelsens retningslinjer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at kvalitetsstandarden er dækkende ift. det konkrete serviceniveau.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

 

  1. Udvalget godkender forvaltningens kvalitetsstandard for social behandling for stof og alkohol misbrug.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

1. Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Godkendelse af Strategi til forebyggelse og bekæmpelse af vold i nære relationer

Sagsresumé

Forvaltningen har udarbejdet udkast til en tværgående strategi, som beskriver, hvordan vi i Fredericia Kommune arbejder med at forebygge og bekæmpe vold i nære relationer, i overensstemmelse med ´Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet´.

 

Sagsbeskrivelse:

Danmark underskrev Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet ´ (Istanbul d. 11. maj 2011) i 2013. Det følger heraf, at kommunen er forpligtet til at sikre en tværfaglig og koordineret indsats på området.

 

Regeringen har i sit regeringsgrundlag slået fast, at der skal sættes gang i en national indsats mod partnervold- og drab, gennem en ny handleplan med afsæt i den tidligere regerings handlingsudspil fra juni 2022. Den lægger op til, at kommunerne skal være bedre til at opspore volden tidligt og i højere grad skal træde systematisk og effektivt til ved vold i nære relationer.

 

I Fredericia Kommune har vi faste retningslinjer, beredskabsplaner og procedurer for håndtering af sager omhandlende vold i nære relationer, og alle borgere og medarbejdere kan henvende sig til den kommunale organisation om vold og mistanke om vold – både når det omhandler børn og/eller voksne, eller hvis en borger selv er udsat for vold.

 

Til daglig møder kommunens medarbejdere borgerne i en lang række forskellige kontekster; i skoler og dagtilbud, på jobcentret, i socialtilbud mm.

 

Det er derfor vigtigt, at alle medarbejdere, der til dagligt møder borgerne, er klædt på til at genkende og handle på mistanke om, eller direkte kendskab til vold.

 

´Strategi til forebyggelse og bekæmpelse af vold i nære relationer´ er udarbejdet med henblik på at fremtidssikre en fortsat helhedsorienteret og faglig kvalificering på tværs i den kommunale organisation, og når relevant indgå i samarbejde med eksterne aktører.

 

Vedhæftet sagen er følgende;

-          Strategi til forebyggelse og bekæmpelse af vold i nære relationer

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2022 afsat 175.000 kr. til strategien, og disse midler er brugt til udarbejdelse af strategien.

 

Det videre arbejde med implementeringen af strategien kan gøres indenfor forvaltningens nuværende ramme.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at Strategi til forebyggelse og bekæmpelse af vold i nære relationer vil styrke kommunens indsatser i tråd med kommende regeringsudspil på området.

 

I forbindelse med strategien prioriteres en gennemgang af arbejdsgange og procedurer på området, og der sikres kompetenceudvikling af relevante fagpersoner.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget godkender Strategi til forebyggelse og bekæmpelse af vold i nære relationer.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Godkendt med den supplering, at vi vil styrke, at medarbejderne har viden om konsekvenserne af vold.

Punkt 11 Beslutningssag: Udkast til Strategi for Bæredygtig Udvikling 2024-27

Sagsresumé

Byrådet besluttede den 21. december 2022 at igangsætte proces for Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling jf. Planloven, en proces med involvering af alle fagudvalg.

 

Forvaltningen præsenterer på mødet udkast til strategi for bæredygtig udvikling (2024-27) til drøftelse. Udkastet er baseret på Planlovens krav, FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling og Vision2033.

 

Udvalgets eventuelle bemærkninger hertil efterspørges, inden udkast til ny strategi sendes i offentlig høring i efteråret 2023.

 

Desuden gøres status for det hidtidige arbejde med implementering af Fredericia for Verdensmålene, den nugældende strategi for bæredygtig udvikling (2020-2023), idet der på mødet præsenteres en række udvalgte eksempler på indsatser, projekter og lignende vedtagne og gennemførte tiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter Planlovens § 33 a skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af byrådsperioden vedtage og offentliggøre sin strategi for bæredygtig udvikling. Strategien skal efter planlovens bestemmelser redegøre for, hvordan kommunen arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet.

 

Strategien skal indeholde byrådets politiske målsætninger for arbejde indenfor følgende indsatsområder:

-          Mindskelse af miljøbelastningen,

-          Fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse, 

-          Fremme af biologisk mangfoldighed,

-          Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale arbejde med bæredygtighed, og

-          Fremme af samspil mellem beslutninger vedr. 

  • Miljømæssige
  • Trafikale
  • Erhvervsmæssige
  • Sociale
  • Sundhedsmæssige
  • Uddannelsesmæssige
  • Kulturelle og 
  • Økonomiske forhold 

Ansvaret for udarbejdelsen af strategien er i Fredericia Kommune formelt placeret hos Klima-, Energi- og Miljøudvalget, der har inviteret de øvrige fagudvalg til at medvirke i udarbejdelsen af strategien og bidrage til den bæredygtige udvikling i kommunen (indenfor fagudvalgets område og generelt). Strategien udarbejdes således på tværs af fagområder og med involvering af relevante eksterne parter. Som besluttet på byrådsmødet den 21. december 2022 udarbejdes strategien med inspiration fra FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Desuden er der arbejdet med at integrere Vision2033 i strategien. 

 

På mødet drøftes udkast til strategi for bæredygtig udvikling med særligt fokus på nye mål og indsatser indenfor de emner, som fagudvalget primært beskæftiger sig med. 

 

Verdensmålene: 

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2015, har til hensigt at forandre verden i en social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig og mere retfærdig retning. Der er 17 Verdensmål og 169 delmål. 

 

De centrale principper i målene er menneskerettigheder, ansvarlighed, ligestilling og lighed, udryddelse af fattigdom, beskyttelse af kloden og hensyn til de tre dimensioner af bæredygtig udvikling: Sociale, miljømæssige og økonomiske forhold. 

 

Verdensmålene gælder for alle lande, både rige og fattige, med højde for landenes forskelligheder. De store udfordringer, verden står overfor i dag, som bl.a. social, økonomisk og politisk marginalisering, stigende ungdomsarbejdsløshed, ulighed, fattigdom, fødevareusikkerhed, mangel på, eller ulige adgang til grundlæggende naturressourcer, miljøforurening, klimaforandringer og ikke-lydhøre regeringer – de er alle nationale udfordringer med store regionale og globale konsekvenser, som er nødvendige at løse i fællesskab. Vi bidrager lokalt til at skabe forandringer globalt.

 

Verdensmålene er ikke juridisk bindende, men de leverer en forståelsesramme og et fælles sprog for at understøtte bæredygtig udvikling til gavn for klodens tilstand og hele verdens befolkning, såvel som bæredygtig udvikling lokalt. Danmark har sammen med FN’s øvrige medlemslande forpligtet sig til at opfylde alle målene.

 

Proces og tidsplan

-          Maj, juni 2023: Involvering af fagudvalgene (politisk høring), præsentation af udkast til strategi til drøftelse;
19. juni: Byrådet behandler udkast og træffer beslutning om offentlig høring.

-          August, september: Tilretning, opsætning og klargøring til offentlig høring.

-          September 2023: Skriftlig offentlig høring, hvor bl.a. relevante råd, nævn og samarbejdspartnere høres.

-          Oktober 2023: Behandling af høringssvar og eventuel tilpasning.

-          November, december 2023: Politisk behandling/godkendelse ved Klima- Energi- og Miljøudvalget, Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

-          December 2023: Offentliggørelse af strategien og orientering af Erhvervsministeren.

Økonomiske konsekvenser

Det vil kræve politisk prioritering at implementere strategien i 2024-27.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det foreliggende udkast lever op til kravene i Planloven og ambitionsniveauet i Vision2033.

 

Kataloget med eksempler på implementering af Fredericia for Verdensmålene vurderes at give et repræsentativt indblik i arbejdet og indsatserne – planlagte, såvel som igangsatte og gennemførte.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget:

 

  1. Tager status for implementering af Fredericia for Verdensmålene 2020-2023 til efterretning.
  2. Drøfter udkast til Strategi for bæredygtig udvikling 2024-27 og bemyndiger forvaltningen til at foretage eventuelle rettelser på baggrund heraf.
  3. Anbefaler, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler byrådet at sende udkast til Strategi for bæredygtig udvikling i offentlig høring.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning

Ad 2) Godkendt

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. I temaet Lige muligheder for et sundt og godt liv ønsker udvalget i andet afsnit, at forudsætninger erstattes med rammer, og at foreninger tilføjes sammen med kulturinstitutioner og civilsamfund. I samme tema under det viI vi gøre, ønsker udvalget at første afsnit omformuleres, så borgerens eget ansvar bliver tydeligere. De nævnte råd i afsnit 4 ønskes erstattes med de relevante råd og interesseorganisationer. I temaet Erhvervsudvikling med omtanke ønsker udvalget, at det også indeholder noget omkring indsatsen for mennesker længst væk fra arbejdsmarkedet og efteruddannelse. I temaet Kommunen som bæredygtig virksomhed ønskes en uddybning af, hvad det betyder at forvalte kommunens arealer på bæredygtigvis.
  3. Anbefales.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 06-06-2023

  1. Taget til efterretning 
  2. Godkendt
  3. Anbefalet

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning 

Ad 2) Godkendt 

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet. Udvalget har ingen forslag til ændringer.
  3. Anbefalet.

Punkt 12 Orienteringssag: KL´s Social- og Sundhedspolitisk Forum 2023

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget deltog i KL´s Social- og Sundhedspolitiske Forum 2023 i Aalborg 11. og 12. maj 2023.

 

På mødet drøfter udvalget erfaringer og oplevelser fra forummet.

 

Sagsbeskrivelse:

Temaet for årets social og sundhedspolitiske forum var ´Vi tager ansvar for vores velfærd´.

På udvalgsmøderne drøftes opfølgning på dagene.

 

Vedhæftet er program for KL´s Social- og Sundhedspolitisk Forum 2023.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter erfaringer fra forummet.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

1. Drøftet.

Punkt 13 Orientering (Lukket)

Punkt 14 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller