Folkeoplysningsrådet - 21-08-2023

Referat
Dato:
Mandag, 21 august, 2023 - 17:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Mandag, 21 august, 2023 - 17:18
Referat publiceret:
Tirsdag, 29 august, 2023 - 14:48

Punkt 29 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Godkendelse af dagsordenen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Kultur- og Idrætschefen indstiller, at dagsordenen godkendes.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Godkendt.

Punkt 30 Orienteringssag: Tilskud til aftenskolerne i 2023

Sagsresumé

Orientering vedr. de udbetalte tilskud til aftenskolerne i 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2023 er der ubetalt i alt 2.541.962 kr. i tilskud til de 9 aktive aftenskoler i Fredericia (se bilag 1). Heraf er de 2.222.000 kr. fra budget 2023 og de resterende 319.962 kr. er genfordelte midler fra den mellemkommunale refusion på aftenskoleområdet. Den mellemkommunale refusion giver oftest et overskud, fordi der er flere borgere bosiddende udenfor Fredericia kommune, der deltager i aftenskoleundervisning i Fredericia, end der er borgere fra Fredericia kommune, der deltager i aftenskoleundervisning uden for kommunen.

Tilskuddene til de enkelte aftenskoler er beregnet på baggrund af de enkelte aftenskolers timetal i 2021, og ud fra om det var timer i almene fag, instrumentalundervisning, undervisning af handicappede eller til specifikke grupper. Størrelsen af det kommunale tilskud afhænger af hvilken af førnævnte undervisningstyper, der er tale om. Af det samlede tilskudsbeløb skal aftenskolerne bruge 10 % til debatskabende arrangementer.

Ved aftenskolernes endelige afregning af tilskud for 2023 sidst i marts 2024 efterreguleres tilskuddet for aftenskoler, der har haft et mindre eller større antal undervisningstimer end forventet.

 

Økonomiske konsekvenser

Den økonomiske ramme til undervisning på aftenskoleområdet er brugt for 2023.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Folkeoplysningsrådet og Kultur- og Idrætsudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Orientering taget til efterretning.

Punkt 31 Beslutningssag: Fredericia Billardklub - Ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af duge til billardborde i 2023

Sagsresumé

Fredericia Billard Klub søger om et ekstraordinært lokaletilskud til udskiftning af duge/klæder til deres billardborde i deres klubhus. Klubben søgte i marts/april tilskud til udskiftning af dugene i 2022 og blev bevilget et tilskud på 15.774 kr. Den nye ansøgning vedrører udskiftningen i 2023 og indstilles til godkendelse med et tilskud på op til 65% af det ansøgte beløb efter gældende praksis, svarende til et tilskud på 16.551 kr. Sagen behandles i Folkeoplysningsrådet d. 21.08.2023 og efterfølgende i Kultur- og Idrætsudvalget d. 08.09.2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Billard Klub ønsker at få udskiftet dugene/klæderne på deres 8 billardborde i deres klubhus og søger om et tilskud til dette (bilag 1). Billarddugene udskiftes hvert år. Det har ikke været muligt at indhente to tilbud på udskiftningen, fordi der kun er en leverandør i området. Udgiften er på 35.366 kr. (se bilag 2).

Gældende praksis inden for ekstraordinært lokaletilskud er, at der gives 65% i tilskud. Hvis andelen af medlemmer over 25 år overstiger 20%, så reduceres tilskuddet med den del, der overstiger de 20%. Her ses der dog bort fra de medlemmer, som er trænere eller ledere i foreningen.

I 2022 havde Fredericia Billard Klub 69 medlemmer, hvoraf 33 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere, hvilket svarer til 48%. Et ekstraordinært lokaletilskud kan derfor være på op til 65% af (100-48+20)% af de samlede udgifter på 35.366 kr. = 16.551 kr.

Fredericia Billard Klub modtog i 2022 et ordinært lokaletilskud til deres lokaler på 81.708 kr. (ekskl. udgiften til billardbordene). Foreningen havde i 2022 et overskud på 764 kr. og en egenkapital på 282.852 kr. (bilag 3).

Fredericia Billard Klub skifter dugene på deres billardborde hvert år i august. Tidligere har de fået lov til at tage denne faste udgift med som en del af deres ordinære lokaletilskud. Reglerne vedr. ordinært og ekstraordinært lokaletilskud er de samme.

 

Økonomiske konsekvenser

Et tilskud kan finansieres af puljen til ekstraordinære lokaletilskud, hvor der pt. er 235.000 kr. I august 2023 kommer der yderligere gebyrindtægter til puljen. Den resterende del af puljen er reserveret til ændringerne i lokaletilskudsordningen.
 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Billard Klub til udskiftning af duge/klæder til deres billardborde, da det er en fast installation i deres lokaler. Forvaltningen vurderer derfor, at der kan gives tilskud til 65% af (100-48+20)% af de samlede udgifter på 35.366 kr. = 16.551 kr.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget, at

  1. Fredericia Billard Klub bevilges et ekstraordinært lokaletilskud på 16.551kr. til udskiftning af duge/klæder på deres billardborde.
  2. Tilskuddet finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Anbefales.

Punkt 32 Beslutningssag: Fredericia Golf Club - Ansøgning om ekstraordinært lokaletilskud til renovering af driving range

Sagsresumé

Fredericia Golf Club søger om ekstraordinært lokaletilskud til renovering af deres driving range. Udgiften er på 865.000 kr. Sagen indstilles til godkendelse med et tilskud på op til 65% af det ansøgte beløb efter gældende praksis, svarende til et tilskud på 191.165 kr. Sagen behandles i Folkeoplysningsrådet d. 21.08.2023 og efterfølgende i Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Golf Club søger om ekstraordinært lokaletilskud til renovering af deres driving range. En bedre driving range vil forlænge golfsæsonen for deres medlemmer, gæster og paragolfspillere. Den samlede udgift er på 865.000 kr., hvortil klubben har skaffet sponsorater for 230.000 kr. (se bilag 1 og 2).

Gældende praksis inden for ekstraordinært lokaletilskud er, at der gives 65% i tilskud. Hvis andelen af medlemmer over 25 år overstiger 20%, så reduceres tilskuddet med den del, der overstiger de 20%. Her ses der dog bort fra de medlemmer, som er trænere eller ledere i foreningen.

I 2022 havde Fredericia Golf Club 1063 medlemmer, hvoraf 919 var over 25 år og ikke i bestyrelsen eller trænere, hvilket svarer til 86%. Et ekstraordinært lokaletilskud kan derfor være på op til 65% af (100-86+20)% af de samlede udgifter på 865.000 kr. =  191.165 kr.

Fredericia Golf Club modtog i 2022 et ordinært lokaletilskud til deres lokaler på 96.546 kr. Foreningen havde i 2022 et overskud på 279.506 kr. og en egenkapital på 5.778.892 kr., hvoraf størstedelen er bundet i deres faciliteter (bilag 3).

 

Økonomiske konsekvenser

Normalt vil et tilskud til ekstraordinært lokaletilskud skulle finansieres inden for puljen til ekstraordinære lokaletilskud, dette er i midlertidig ikke muligt for nuværende, hvor den resterende del af puljen er reserveret til ændringerne i lokaletilskudsordningen. Pt. er der 235.000 kr. i puljen og der kommer yderligere gebyrindtægter til puljen i august.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud til Fredericia Golf Club til renovering af deres driving range. Et ekstraordinært lokaletilskud kan være på op til 65% af (100-86+20)% af de samlede udgifter på 865.000 kr. = 191.165 kr.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller

  1. at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget at godkende, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud på 191.165 kr. til Fredericia Golf Club til renovering af deres driving range.
  2. at Folkeoplysningsrådet anmoder Kultur- og Idrætsudvalget om at anvise finansiering om muligt, da puljen til ekstraordinære lokaltilskud er reserveret til ændringer i lokaletilskudsordningen.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Anbefales.

Punkt 33 Beslutningssag: KFUM Spejderne Skærbæk Gruppe - ansøgning om yderligere ekstraordinært lokaletilekud vedr. ny spejderhytte

Sagsresumé

KFUM Spejderne Skærbæk Gruppe søger om yderligere ekstraordinært lokaletilskud til deres nye spejderhytte på baggrund af pris- og rentestigninger. Sagen indstilles til godkendelse med et tilskud på mellem 550.000 kr. og 1.300.000 kr. Sagen behandles i Folkeoplysningsrådet d. 21.08.2023 og efterfølgende i Kultur- og Idrætsudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

KFUM Spejderne Skærbæk Gruppe (herefter KFUM Skærbæk) søger om et yderligere tilskud til deres nye spejderhytte. Spejdergruppen forklarer, at det er på baggrund af prisstigninger til materialerne og rentestigninger til det optagede lån (se bilag 1). De forventer, at merudgifter på materialerne er på 550.000 kr. og kunne have været større, hvis ikke de havde lavet et tidligt indkøb af materialer. KFUM Skærbæk forventer at rentestigningen vil være på 2-3%, bl.a. fordi myndighedsgodkendelsen fra kommunens side blev forsinket. De forventer at rentestigningen vil koste 2-3.000 kr. ekstra pr. måned.

Spejderne har i 2022 modtaget et ekstraordinært lokaletilskud på 250.000 kr. til den nye spejderhytte.

KFUM Skærbæk opstiller selv to ønskelige scenarier for et yderligere tilskud:

Scenarie 1: Et ekstra tilskud på 500.000-550.000 kr. Dette vil betyde, at KFUM Skærbæk ikke vil skulle forhøje deres lån eller optage yderligere lån. Deres økonomi vil dog samlet blive påvirket med de højere renteudgifter og dermed et højere årligt lokaletilskud, svarende til 65% af (12 x 3.000 kr.) = 23.400 kr.

Scenarie 2: Et ekstra tilskud på 1.350.000-1.600.000 kr. Dette tilskud vil betyde, at den forventede huslejestigning på ca. 36.000 kr. ikke vil blive nødvendig, og kommunen vil derfor spare 65% af 36.000 kr. = 23.400 kr. årligt på lokaletilskudsområdet. Dette tilskud vil sikre en væsentlig bedre økonomi for KFUM Skærbæk fremadrettet.  

Den samlede økonomi for den nye spejderhytter så tidligere således ud:

Bidragsyder

Beløb

Ejet kontantbidrag

550.000

Realkredit, fast forrentet

2.400.000

Fredericia Kommune

250.000

Fonde

320.000

FINANSIERING I ALT

3.520.000


Dertil kommer nu stigninger i materialer på ca. 550.000 kr. og renteforhøjelsen på 2-3%.

I alt en samlet pris på 4.070.000 kr. Af dette beløb har kommunen dækket de første 250.000 kr., hvorefter der resterer 3.820.000 kr.

Normalt følger ekstraordinære lokaletilskud (til vedligeholdelsesopgaver, udbygninger mm.) det ordinære lokaletilskud på op til 65% af udgifterne. Dog først reduceret med andelen af medlemmer over 25 år, hvis den overstiger 20%. KFUM Skærbæk har ingen medlemmer over 25 år, der ikke enten er ledere eller med i bestyrelsen, hvorfor der normalt ikke ville blive reduceret i tilskuddet. Et tilskud ville derfor kunne være 65% af (4.070.000-250.000 = 3.820.000 kr.) svarende til 2.483.000 kr. Et beløb i den størrelsesorden vil dog ikke kunne dækkes inden for puljen til ekstraordinære lokaletilskud.

Tidligere er følgende politisk behandlet i forbindelse med KFUM Skærbæks nye spejderhytte (se bilag 2-4):

  • D. 17.05.2021 godkendte Byrådet en lånegaranti til KFUM Skærbæk til den nye spejderhytte, for at give spejdergruppen mulighed for at optage et lån til den nye spejderhytte (se bilag 2).
  • D. 28.01.2022 godkendte Kultur- og Idrætsudvalget et ekstraordinært lokaletilskud på 250.000 kr. til projektet i forlængelse af en anbefaling fra Folkeoplysningsrådet d. 20.01.2022 (se bilag 3).
  • D. 28.01.2022 godkendte Kultur- og Idrætsudvalget også en forventet årlig stigning i huslejeudgifterne på ca. 28.000 kr., svarende til en kommunal merudgift på ca. 18.300 kr. på lokaletilskudsområdet. Dette i forlængelse af en anbefaling fra Folkeoplysningsrådet d. 20.01.2022 (se bilag 4). 

I 2022 havde KFUM Skærbæk 65 medlemmer, hvoraf 50 var under 25 år, og resten enten var gruppeledere eller medlemmer af bestyrelsen. Det svarer til at 0 % var over 25 år i forhold til reglerne om fradrag i lokaletilskud.

I 2022 havde KFUM Skærbæk et overskud på 27.675 kr. (dog et underskud på 24.325 kr. i den ordinære drift) og en egenkapital på 375.929 kr. (se bilag 5).

 

Økonomiske konsekvenser

Normalt vil et ekstraordinært lokaletilskud skulle finansieres inden for puljen til ekstraordinære lokaletilskud, dette er i midlertidig ikke muligt for nuværende, hvor den resterende del af puljen er reserveret til ændringerne i lokaletilskudsordningen. Pt. er der 235.000 kr. i puljen og der kommer yderligere gebyrindtægter til puljen i august.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der kan gives et yderligere ekstraordinært lokaletilskud til KFUM Skærbæk til en ny spejderhytte. Et ekstraordinært lokaletilskud kan være på op til 65% af de samlede udgifter på af 4.070.000 kr. minus de allerede godkendte 250.000 kr. Altså et maksimalt tilskud på 2.483.000 kr.

KFUM Skærbæk søger selv om et tilskud på 550.000-1.300.000 kr. Tilskuddet kan ikke finansieres via puljen til ekstraordinære lokaletilskud.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller

  1. at Folkeoplysningsrådet anbefaler Kultur- og Idrætsudvalget at godkende, at der kan gives ekstraordinært lokaletilskud på mellem 550.000 kr. og 1.300.000 kr. til KFUM Spejderne Skærbæk Gruppe til deres nye spejderhytte.
  2. at Folkeoplysningsrådet anmoder Kultur- og Idrætsudvalget om at anvise finansiering om muligt, da puljen til ekstraordinære lokaltilskud er reserveret til ændringer i lokaletilskudsordningen.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Anbefales med et tilskud på 550.000 kr.

Punkt 34 Orienteringssag: Fredericia Ordningen 2023 - udbetalte forenings- og medlemstilskud

Sagsresumé

Orientering vedr. udbetalte forenings- og medlemstilskud under Fredericia Ordningen i 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

I juli 2023 er der under Fredericia Ordningen udbetalt følgende tilskud:

  • Foreningstilskud – 3.000 kr. pr. forening – udbetalt 234.000 kr. til 78 foreninger pt.
  • Medlemstilskud – 220 kr. pr. medlem under 25 år – udbetalt 1.847.340 kr. til 77 foreninger pt.

I alt er der udbetalt 2.081.340 kr.

Opgørelserne over de forskellige tilskud under Fredericia Ordningen offentliggøres efterfølgende efter lovkrav i Folkeoplysningsloven på kommunens hjemmeside.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 35 Beslutningssag: Aktivt medlemskab i foreningsregi

Sagsresumé

En drøftelse og stillingtagen til grundlaget for aktivt medlemskab i en forening, herunder et minimumsniveau for deltagelse, og i hvilket omfang stævnemedlemskaber kan medregnes. Sagen behandles i Folkeoplysningsrådet d. 21.08.2023 og i Kultur- og Idrætsudvalget d. 08.09.2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Jf. Folkeoplysningslovens § 2 skal alle kommuner give tilskud til godkendte foreningers folkeoplysende aktiviteter for børn og unge. I Fredericia opfyldes dette via Fredericia Ordningen, som dels giver et årligt foreningstilskud på 3.000 kr. pr. forening, dels et medlemstilskud til medlemmer under 25 år på ca. 220 kr. pr. medlem og dels kursustilskud til børne- og ungdomsinstruktører/-ledere. For at modtage tilskud fra Fredericia Ordningen er det et krav, at foreningen er godkendt som en frivillig folkeoplysende forening og har mindst 10 aktive medlemmer under 25 år.

I forlængelse af de frivillige folkeoplysende foreningers ansøgninger om forenings- og medlemstilskud via Fredericia Ordningen i 2023 er der opstået behov for en nærmere præcisering af, hvad der kræves, for at et medlem af en forening kan og skal tælle med i foreningens opgørelse over aktive medlemmer, både over og under 25 år.

For nuværende er definitionen af et aktivt medlem under Fredericia Ordningen:

”Ved et aktivt medlem af en forening forstås et medlem, der har været medlem af foreningen i mindst 3 måneder i det seneste kalenderår (jan-dec). Det forudsættes, at medlemmet har betalt kontingent og kontinuerligt deltager i aktiviteter i foreningen. I forhold til medlemstilskud til medlemmer under 25 år, må et medlem tælles med til og med det år, hvor medlemmet fylder 24 år.”

Det væsentlige i denne sammenhæng er, hvad der ligger i at et medlem kontinuerligt deltager i aktiviteter i foreningen. Er det eks. tilstrækkeligt at deltage i 6 arrangementer i foreningen i løbet af et år, for at kunne betegnes som et aktivt medlem, eller skal der en højere grad af deltagelse til?

I en forening findes der f.eks. et ”stævnemedlemskab”, der gør det muligt at deltage i stævner, som repræsentant for foreningen, uden at det kræves, at medlemmet deltager i undervisning eller mere hverdagsprægede foreningsaktiviteter. Det udelukker ikke, at et ”stævnemedlem” faktisk deltager i undervisning eller lign. i en eller anden grad i løbet af et år, men det sikrer det modsat heller ikke. Stævnedeltagelse kan både være i foreningens egne stævner og i stævner i andre foreninger, hvor stævnemedlemmerne stiller op for foreningen.

Der ønskes en drøftelse af kravene for, at et medlem kan og skal tælle som et aktivt medlem i en forening. Det udelukker ikke, at foreningen må have andre former for medlemmer, disse skal blot ikke tælles med i foreningens opgørelse over aktive medlemmer. Dette vil både gælde i forhold til, når en forening søger om forenings- og medlemstilskud via Fredericia Ordningen (for medlemmer under 25 år), og for de foreninger der søger om lokaletilskud til egne eller lejede lokaler. I forhold til lokaletilskud er det både antallet af aktive medlemmer under 25 år, der har betydning, men også forholdet mellem antallet af aktive medlemmer over og under 25 år.

Ovenstående er principielle forhold, der kun forventes at have betydning for et fåtal af foreningerne i Fredericia, og herunder for deres medlemstilskud og lokaletilskud.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt med en præcisering af, hvad kontinuerlig deltagelse i en forenings aktiviteter dækker over, samt om rene stævnemedlemsskaber skal tælles med, når der ansøges om kommunalt tilskud.

Det vurderes også, at en generel præcisering af et aktivt medlemskab kun vil have betydning for et fåtal af foreningerne i Fredericia.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Folkeoplysningsrådet drøfter sagen, og at der herunder tages stilling til nedenstående, hvorefter sagen sendes videre til Kultur- og Idrætsudvalget:

  1. Om der skal indføres et minimumskrav for foreningsmedlemmers deltagelse i foreningens aktiviteter i forhold til at tælle som et aktivt medlem i foreningen, og hvad dette niveau i givet fald skal være.
  2. Om medlemmer der kun har et stævnemedlemskab, hvor deres deltagelse i foreningen består i at deltage i stævner, som repræsentant for foreningen, skal tælles med, når der søges kommunale tilskud.  
  3. At mulige præciseringer træder i kraft pr. 1.1.2023, dvs. for lokaletilskudsopgørelsen gældende for 2023 og for Fredericia Ordningen når der søges i 2024 (pba. medlemstal for 2023).

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Folkeoplysningsrådet anbefaler at:

Ad 1. Der indføres et minimumskrav for aktive foreningsmedlemmer. Niveauet for deltagelse drøftes med Idrætsrådet, Børne- og Ungdomskorpset og nogle af områdets parter, hvorefter niveauet anbefales til Kultur- og Idrætsrådet.

Ad 2. Der kan ikke søges offentligt tilskud til medlemmer, der kun har et stævnemedlemsskab.

Ad 3. At mulige præciseringer træder i kraft pr. 1.1.2024 både i forhold til lokaletilskudsopgørelsen og Fredericia Ordningen.

Punktet tages op på næste møde i Folkeoplysningsrådet.

 

Punkt 36 Valg af område for anmeldte tilsynsbesøg i 2023 hos folkeoplysende foreninger

Sagsresumé

Valg af temaer eller grupper for næste runde af anmeldte tilsynsbesøg hos de folkeoplysende foreninger.

 

Sagsbeskrivelse:

Folkeoplysningsrådet besluttede d. 23.4.2013, at der skal gennemføres 20 tilsynsbesøg hvert år. I 2013 begyndte folkeoplysningsrådet og Kultur og Idræt at gruppere tilsynsbesøgene, for at få et indblik i et delområde ad gangen (se bilag 1). På samme tid blev tilsynsskemaerne også ændret.

Kultur og Idræt foreslår, at der gennemføres en række tilsynsbesøg i 2023 og at Folkeoplysningsrådet vælger hvilke grupper eller temaer de ønsker at besøge. Et af områderne kunne være de 5 aftenskoler, der ikke har haft tilsynsbesøg endnu og et andet område rideklubberne, der heller ikke har haft tilsynsbesøg endnu.

Kultur og Idræt udarbejder efterfølgende en plan for tilsynsbesøgene på tidspunkter, hvor de forskellige foreninger har aktiviteter. De medlemmer af Folkeoplysningsrådet, der har mulighed for at deltage, melder sig til de enkelte tilsynsbesøg hos Kultur og Idræt.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

  1. Folkeoplysningsrådet vælger et eller flere temaer eller grupper af foreninger, der besøges i 2023.
  2. Der fortsættes med samme tilsynsskema som hidtil.
  3. Planen for de konkrete tilsynsbesøg efterfølgende udarbejdes af Kultur og Idræt, hvorefter Folkeoplysningsrådets medlemmer tilmelder sig de konkrete besøg hos Kultur og Idræt.

 

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Folkeoplysningsrådet besluttede at,

Ad 1. Temaet for de kommende tilsynsbesøg bliver Andre Aftenskoler (jf. bilag) og Rideklubber.

Ad 2. Godkendt.

Ad 3. Godkendt.

Punkt 37 Udkast til logo 2

Sagsresumé

Drøftelse af logo.

 

Sagsbeskrivelse:

Folkeoplysningsrådet skal drøfte et eller flere udkast til det endelige logo. På sidste møde blev grundformen på logoet valgt. Nøgleordene, som logoet skal signalere, er fortsat:

  • Fællesskab
  • Glæde og begejstring
  • Mangfoldighed – både i aktivitet og område
  • Bredden af området
  • Mennesker – samvær

På sidste møde blev det også besluttet, at logoet skal være i forskellige farver, da det kan være med til at signalere mangfoldighed og bredden af området.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller sagen til drøftelse.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Sagen udsættes til næste møde.

Punkt 38 Orienterende sager til Folkeoplysningsrådet d. 21.08.2023

Sagsresumé

Gensidig orientering.

 

Sagsbeskrivelse:

Gensidig orientering herunder:

  • Besøg hos Fredericia Sportsrideklub

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Ingen.

 

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til gensidig orientering.

 

Beslutning i Folkeoplysningsrådet den 21-08-2023

Gensidig orientering foretaget.