Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget - 20-09-2017

Referat
Dato:
Onsdag, 20 september, 2017 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 36 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé




Sagsbeskrivelse:




Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 20-09-2017

Godkendt.

Punkt 37 2. budgetopfølgning 2017 for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget

Sagsresumé

Hvert år udarbejder fagafdelingerne tre overordnede budgetopfølgninger. Budgetopfølgningen indeholder de budgetændringer, som udvalget søger om denne gang og udvalgets forventede regnskabsresultat. Budgetopfølgningen skal sendes videre til godkendelse i byrådet.

 

Det forventede regnskabsresultat for udvalgets ramme er 778,838 mio. kr., hvilket er 11,464 mio. kr. mindre end budgetteret. Der bliver derfor samlet søgt om -11,464 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

 

Udvalgets økonomi fra korrigeret budget til forventet regnskab er vist i tabellen her under:

 

Mio. kr., netto

Korrigeret budget

2. budget-opfølgning

Forventning spar/lån

Forventet regnskab

Skattefinansieret område:

 

 

 

 

Serviceudgifter

 53,115

0,659

 1,250

55,024

Overførselsudgifter

 645,656

 -12,373

  0

 633,283

Forsikrede ledige

 91,328

 -1,000

 0

90,328

Drift i alt

790,099

-12,714

1,250

778,635

 

 

 

 

 

Anlæg i alt

 0,193

0

0,193

 

 

 

 

 

Brugerfinansieret område:

 

 

 

 

Drift

 0,010

0

0

0,010

Brugerfinansieret område i alt

0,010

0

0

0,010

 

 

 

 

Total

790,302

-12,714

1,250

778,838

+ = udgift / lån af næste år (underskud)

 - = indtægt / opsparing (overskud)

 

 

Korrigeret budget

Det korrigerede budget omfatter vedtaget budget, spar/lån-overførsler fra 2016 og godkendte budgetændringer.

 

2. budgetopfølgning

2. budgetopfølgning viser de budgetændringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet. Alle sager fremgår af bilag ”2.budgetopfølgning 2017 – specifikation”, men de væsentligste sager er kort beskrevet her:

 

Arbejdsmarkedsafdelingen søger om godkendelse af disse tillægsbevillinger:

 

Budgetmidler fra lov- og cirkulæreprogrammet (DUT-sager) på i alt 0,461 mio. kr.

 

Nyt skøn som følge af midtvejsvurdering for 2017 på i alt -12,200 mio. kr.

 

Arbejdsmarkedsafdelingen søger om godkendelse af disse omplaceringer:

 

(17/3985) Drøftelse af investering i sygedagpengeområdet og jobafklaring på i alt -0,900 mio. kr.

 

Overflytning af medarbejder mellem Sund og Glad-projektet og Genoptræningscentret på i alt (0,380 - 0,380 =) 0 mio. kr.

 

Udmøntning af projekt indkøbsoptimering på i alt -0,080 mio. kr.

 

Udmøntning af barselsfonden på i alt 0,005 mio. kr.

 

Forventning spar/lån

Forventet spar/lån viser den forventede opsparing eller lån af næste års budget.

 

Arbejdsmarkedsafdelingen forventer på nuværende tidspunkt, at spar/lån bliver på i alt 1,250 mio. kr.

 

Fordelingen af spar/lån mellem fagområderne viser, at 1,250 mio. kr., fordelt på 1,500 mio. kr. på vederlagsfrit fysioterapi og -0,250 mio. kr. på øvrige serviceudgifter.

 

De øvrige serviceudgifter er tilsvarende blevet gennemgået og der er den samlede forventning et mindre forbrug på 0,250 mio. kr. Mindre forbruget forventes at bidrage til spar/lån ordningen.

 

Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

 

Der kan ikke laves forventet spar/lån på overførsler. Derfor står der nul i kolonnen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det samlede budget forventes overholdt.

Nedenfor gennemgås det forventede regnskab mere detaljeret.

 

Serviceudgifter

Økonomi har gennemgået resultatet pr. 31. juli 2017, og dette giver anledning til nærmere kommentarer. Der forventes pt. et budget i ubalance. Nogle områder forventer lidt mindre overskud ved årsskiftet og andre større underskud.

 

Vederlagsfrit fysioterapi forventer ved 2. budgetopfølgning et merforbrug på i alt 1,500 mio. kr. Underskuddet skyldes et overført underskud vedrørende drift for regnskabsår 2016 og Region Syddanmarks opsigelse af aftale om tilskud til bassinleje.

 

Budgettet forventes ikke overholdt.

 

Overførsler

Følgende afsnit indeholder en bagud- og fremadrettet beskrivelse af nøgletal vedrørende overførselsudgifter og forsikrede ledige. Tallene kan ses som forklaringer på udviklingen i økonomien for 2017.

 

Bagudrettet vurdering:

Fortsat færre personer på offentlig forsørgelse i Fredericia. Antallet er det seneste år faldet med 0,5 procentpoint, og det følger stort set landsudviklingen.

 

Forsikrede ledige:

Bruttoledigheden for forsikrede ledige er i juni måned på 2,7 procent af arbejdsstyrken. Sammenlignet med juni 2016 er der tale om et fald i ledigheden på 0,1 procentpoint. På landsplan faldt andelen af forsikrede ledige med 0,1 procentpoint fra juni 2016 til juni 2017.

 

Overførselsudgifter:

Bruttoledigheden for ikke-forsikrede ledige er i juni måned på 24,5 procent af arbejdsstyrken. Sammenlignet med juni 2016 er der tale om et fald i ledigheden på 0,4 procentpoint. For hele landet er ledigheden i samme periode faldet med 0,5 procentpoint.

 

En gennemgang af nøgletallene viser overordnet, at der er en positiv udvikling i Fredericia. På de fleste brændende platforme ses et fald i ledigheden. Dette fald er primært udløst af almindelig konjunkturudsving som også ses i andre kommuner.

 

Fremadrettet vurdering:

Midtvejsvurdering af overførselsudgifter og udgifter til forsikrede ledige i 2017.

 

Regeringen og KL har opnået enighed om skøn for overførselsudgifterne og udgifter til forsikrede ledige. De skønnede udgifter for 2017 ligger 1.237 mio. kr. under skønnet fra økonomiaftalen for 2017. Fredericias andel af den samlede midtvejsregulering udgør -12,013 mio. kr., hvoraf lov- og cirkulæreprogrammet udgør 0,187 mio. kr. og forsikrede ledige udgør -1 mio. kr.

 

Overførselsudgifter:

Det nye skøn følger af en forventning om færre ikke-forsikrede ledige og lavere enhedsomkostning end først antaget og primært henføres til refusionsomlægningen. Den relative store nedjustering skal ses i sammenhæng med, at det oprindelige skøn for 2017 er afholdt på et tidspunkt, hvor refusionsreformen kun har været i drift kortvarigt. Det oprindelige skøn har således været forbundet med stor usikkerhed. 

 

Desuden er udgifter til integrationsområdet nedjusteret med 10,700 mio. kr. og skyldes en lavere flygtningetilgang i 2017 end forudsat i juni 2016. Den lavere flygtningetilgang har dog også betydet, at Fredericia forventes at have lavere indtægter fra grundtilskud på 7,900 mio. kr. Den samlede mindre udgift til integrationsområdet i 2017 er således 2,800 mio. kr.

 

På trods af at de skønnede udgifter i 2017 ligger markant under aftaleniveauet er der aftalt mellem regeringen og KL, at der ikke foretages en midtvejsregulering af overførselsudgifterne i 2017. Dette ændrer dog ikke på, at Fredericia må forvente lavere udgifter til overførslerne end oprindeligt budgetteret.

 

Forsikrede ledige:

Den negative midtvejsregulering i 2017 bygger på et ledighedsskøn, der er 5 fuldtidspersoner højere end antaget i juni 2016.

 

En negativ midtvejsregulering i 2017 kan på trods af et højere skøn for ledigheden hænge sammen med, at ledighedsforløbene er af kortere varighed, hvorfor der er lavere medfinansiering af arbejdsløshedsdagpenge. Der er dog tale om små bevægelser set i sammenhæng med det samlede antal fuldtidspersoner og de samlede udgifter.

 

Med den samlede udmøntning på -12,013 mio. kr., stemmer udvalgets udgiftsudvikling overens med udviklingen på landsplan.

 

Forbehold:

Til grund for budgetopfølgningen er lagt dels forbruget for januar - juli 2017 og dels skøn for udviklingen i målgrupperne for resten af indeværende år. Afhængigt af konjunkturudviklingens forskydninger mellem målgrupper kan vurderingen, og dermed det forventede regnskab i indeværende år, ændres i de kommende opfølgninger.

 

Budgettet forventes overholdt.

Indstillinger

Arbejdsmarkedsafdelingen indstiller

  1. at budgetopfølgningen godkendes og videresendes til Økonomiudvalget og byrådet.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 20-09-2017

Anbefales.

Punkt 38 Orientering: Halvårsstatus fra Beskæftigelsesforum

Sagsresumé

Halvårligt aflægges status på arbejdet i Beskæftigelsesforum, hvor fokus det seneste halve år har været på at skabe retning, drøfte input til Beskæftigelsesplan 2018 samt udmønte det budget som Beskæftigelsesforum er givet.

 

Sagsbeskrivelse:

Formålet med Fredericia Beskæftigelsesforum er at agere sparringspartner for Fredericia Kommune i spørgsmål om indsatsen på arbejdsmarkedet og samtidig bidrage til at sikre implementeringen af de beskæftigelsespolitiske beslutninger. Det seneste halve år har samarbejdskredsen i særdeleshed fokuseret på at præcisere retningen, drøfte input til det kommende års beskæftigelsesstrategi og udmønte budgettet på 1.000.000 kr.

 

Fredericia Beskæftigelsesforum har været præget af gode og konstruktive dialoger om nytænkning med et særligt fokus på, hvordan det sygdomsforebyggende arbejde i virksomhederne kan fremmes, inden for hvilke områder og hvordan opkvalificering af ledige og beskæftigede kan prioriteres og udmøntes, hvor virksomhederne nu og i fremtiden kan rekruttere nødvendig arbejdskraft, samt hvordan langtidsledigheden kan nedbringes.

 

I forhold til udmøntning af budgettet har det særligt været vigtigt for medlemmerne, at midlerne anvendes til at skabe konkrete resultater samt understøtter udvikling og nytænkning. På baggrund af drøftelserne er der bevilliget midler til følgende tiltag, som alle igangsættes i løbet af efteråret 2017:

 

·  Effektuering af Trepartsaftalen (380.000 kr.)

·  Målretning af beskæftigelsesindsatsen inden for områder med mangel på arbejdskraft (305.000 kr.)

·  Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere i private virksomheder (100.000 kr.)

·  Temadag for a-kasser, faglige organisationer og sygedagpengeafsnittet (82.000 kr.)

Anvendelsen af de resterende midler aftales på kommende møder i Fredericia Beskæftigelsesforum.

 

Effektuering af Trepartsaftalen

Et af kerneområderne for Beskæftigelsesforum er at sikre, at virksomhedernes fremtidige kompetencebehov imødegås og samtidig understøtte nye jobmuligheder til Fredericianerne. Dette ligger i direkte forlængelse af målsætningerne med Trepartsaftalen, hvor status primo august er, at 25 virksomheder har underskrevet en samarbejdsaftale, 4 er ordinært ansat på baggrund af aftalen og ca. 50 rekrutteringer er i gang. Midlerne bevilliget til yderligere effektuering af aftalen går primært til en 1-årig ansættelse af en projektkonsulent ved Business Fredericia, som skal bidrage til at informere de lokale virksomheder om præmisserne i Trepartsaftalen og hjælpe med at understøtte virksomhederne i processen. Projektstillingen, som er på 25 timer pr. uge, er pr. 1 september besat af Nete Sørensen, som er selvstændig konsulent med et stort kendskab til og netværk i Fredericia.

 

Ud over ansættelse af en projektkonsulent finansieres også en konference om opkvalificering i virksomhederne og eventuelt en rekrutteringsmesse med deltagelse af partnervirksomheder og potentiel arbejdskraft. 

Målretning af beskæftigelsesindsatsen inden for områder med mangel på arbejdskraft.

 

Erfaringerne fra transport, lager og logistik viser, at det kan være hensigtsmæssigt at arbejde strategisk med udvalgte job- og/eller brancheområder, så der skabes den bedst mulige sammenhæng til efterspørgselssiden og til tilstødende politikområder. Derfor har Beskæftigelsesforum bevilliget midler til at etablere et samarbejdsforum bestående af arbejdsgiverrepræsentanter, flere faglige organisationer, Jobcentret og en uddannelsesinstitution, som i samarbejde kan udpege et område med mangel på arbejdskraft og udvikle uddannelsesforløb til gavn for de ledige. Midlerne kan anvendes til opkvalificeringsforløb og en konference for branchens virksomheder.

 

Samarbejdspartnerne samles i løbet af efteråret 2017, og det forventes, at uddannelsesforløbene igangsættes primo 2018.

 

Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere i private virksomheder

Et andet tema som Beskæftigelsesforum har fokus på, er mulighederne for at arbejde med arbejdsmiljø og trivsel i lokale virksomheder – gerne i form af inspiration og afprøvning af nye metoder. Beskæftigelsesforum har i denne sammenhæng valgt at fokusere på de ca. 800 fuldtidspersoner, som årligt sygemeldes i Fredericia med betydelige konsekvenser for både den enkelte borger, der rammes af sygdom, men også for de virksomheder som mangler arbejdskraften. Midlerne afsættes til facilitering af et samarbejde mellem 10-20 private virksomheder, som i forskellig grad evner at håndtere sygefraværet. Samarbejdet skal munde ud i læring og et koncept til brug for de deltagende virksomheder samt udbredes til øvrige private og offentlige virksomheder i Fredericia. Processen påbegyndes løbende med start i september 2017.

 

Temadag for a-kasser, faglige organisationer og sygedagpengeafsnittet

På baggrund af udvalgssagen i Arbejdsmarked- og Integrationsudvalget tilbage i december 2016 om øget borger- og interessentinddragelse, blev det besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe, som skulle udarbejde forslag til et styrket samarbejde mellem sygedagpengeafsnittet og a-kasserne. Ét af arbejdsgruppens forslag er én eller flere temadage som skal øge kendskabs- og samarbejdsgraden mellem a-kasser, sygedagpenge og de faglige organisationer. Formålet er at sikre en koordineret indsats og en kvalitetssikret rådgivning af borgerne hos alle parter. Beskæftigelsesforum har valgt at understøtte forslaget ved at bevillige midler til afholdelse af en fælles temadag, hvori der både skal indgå oplæg, refleksion og dialog på tværs. Temadagen(e), som skal afholdes i løbet af efteråret 2017, planlægges i fællesskab af a-kasser og kommunen.

 

Fokus i efteråret 2017 for Beskæftigelsesforum vil være på at opnå et tilstrækkeligt overblik over de ledige for at anvise måder og metoder til opkvalificering og ansættelse i Fredericias virksomheder. Samtidig skal Beskæftigelsesforum udtale sig om Beskæftigelsesplan 2018. Endelig vil der være fokus på Beskæftiglsesforums bevilling for at understøtte samarbejdsaftalen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 20-09-2017

Taget til efterretning.

Punkt 39 Orientering: Status på integrationsområdet 1. halvår 2017

Sagsresumé

Kvartalsmæssigt gives en status på integrationsområdet. Nedenstående status dækker over første halvår af 2017.

 

Sagsbeskrivelse:

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget besluttede den 14. december 2016, at strategien for 2016 for integration af nytilkomne flygtninge og familiesammenførte indtil videre også skal være udgangspunktet i 2017, hvor der er fokus på ressourcer, en tidlig indsats og at nytilkomne mødes med en klar intention om integration på arbejdsmarkedet og i samfundet i øvrigt.

 

Hvert år den 1. april udmelder Udlændingestyrelsen hvor mange flygtninge, Styrelsen forventer at meddele opholdstilladelse til det kommende år. Den 1. april 2017 udmeldte Udlændingestyrelsen således et landstal på 4.000 flygtninge for 2017, her af skal Region Syddanmark modtage 589 flygtninge. Udlændingestyrelsen har desuden beregnet de foreløbige kvoter for, hvor mange flygtninge den enkelte kommune forventes at skulle modtage i 2017, hvor Fredericia Kommune er tildelt 18 flygtninge i 2017.

Kvoterne skal sikre en jævn fordeling af flygtninge i landet. Modellen betyder, at kommuner der i forvejen har forholdsvis mange flygtninge og familiesammenførte, får en mindre kvote, mens kommuner med forholdsmæssigt få flygtninge og familiesammenførte får en større kvote.

Udlændingestyrelsen forventer desuden at meddele ophold til et antal familiesammenførte til flygtninge. Hertil kommer et uvist antal opholdstilladelser til familiesammenførte til indvandrere og danskere.

 

I statusrapporten for 2016 fremgår det, at de opstillede strategier blev indarbejdet i det daglige arbejde i forhold til modtagelsen af flygtninge samt håndteringen af samarbejdet med dem om integration på arbejdsmarkedet og samfundet i øvrigt.

 

I første halvår af 2017 er administrationsgrundlaget for strategierne blevet finpudset, og der har været fokus på implementering af IGU´en, (IntegrationsGrundUddannelse). I 2016 blev der oprettet 1 IGU kontrakt. Målsætningen for 2017 er at oprette 15 uddannelseskontrakter med private virksomheder, for at få et grundlag til at kunne evaluere ordningen på. Antallet af IGU-kontrakter er ikke et mål i sig selv, men IGU´en er ét af værktøjerne til at flygtninge og familiesammenførte kan opnå en arbejdsmarkedstilknytning.

 

Der har også været fokus på gruppen af kvinder, som ikke har været udearbejdende i hjemlandet og som har svært ved at se sig selv på arbejdsmarkedet. Med økonomiske midler fra SIRI (Styrelsen for International Rekruttering og Integration) har vi kunne oprette en branchepakke inden for SOSU-området, som er et fagområde, der ikke ligger så fjernt for denne målgruppe. Det tyder på, at der via projektet er nået ind til nogle kerneområder og en arbejdsidentitet hos deltagerne, som er ønskeligt. Det skal bemærkes, at det ikke er et rent kvinde-projekt, da mænd også kan tilmelde sig tilbuddet. Projektet løber frem til foråret 2019, hvor resultaterne evalueres.

 

I perioden er der også arbejdet videre i forhold til civilsamfundet. Der har været afholdt en række møder med Dansk Flygtningehjælp og Dansk Røde Kors, og ud over deres forskellige indsatser blev der i foråret afholdt et fælles infomøde for alle netværksfamilierne i Fredericia Kommune.

Der har også været afholdt en række møder med Ledernes Hovedorganisation vedr. et mentorprojekt, som de har etableret. Mentorerne er tidligere ledere, som frivilligt stiller sig til rådighed for flygtninge dels for at bane vejen til job og dels for at bidrage til at fastholde praktikanter på praktikpladserne. Tilbuddet til borgerne starter i sep. 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 20-09-2017

Orientering taget til efterretning.

Punkt 40 Orientering: Uddannelsesbesøg ved Forberedende Uddannelse på IBC/VUC

Sagsresumé

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget besøger det studieforberedende forløb ved IBC/VUC og præsenteres for udvalgte temaer inden for ungeområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Mødet i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget afholdes denne gang ved IBC/VUCs Forberedende Uddannelse. Rammerne danner grundlag for en introduktion til uddannelsen samt en drøftelse af ungeområdet generelt. På mødet præsenteres nedenstående to mundtlige oplæg:

 

  • Præsentation af den forberedende uddannelse v/Uddannelsesleder Lars Rahr
  • Præsentation af udvalgte indsatsområder for ungeområdet v/Teamchef i Jobcentret Jeannette Lindberg og medarbejdere

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 20-09-2017

Orientering taget til efterretning.

Punkt 41 Orientering: Halvårsstatus på beskæftigelsesindsatsen 2017

Sagsresumé

Halvårsstatus på beskæftigelsesindsatsen er en opfølgning på Arbejdsmarkedsafdelingens arbejde i forhold til de fastsatte mål i beskæftigelsesplanen. Målene i beskæftigelsesplanen styrer prioriteringen af strategier og indsatser i løbet af 2017. Der følges op på de fastsatte mål som også sættes i relation til landsgennemsnittet. Orienteringen er tænkt som en pixie udgave af den mere omfattende årsrapport, som udarbejdes ved årets udgang.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Jf. vedhæftede bilag

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Arbejdsmarked, Borgerservice og Genoptræning indstiller, at Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 20-09-2017

Orientering taget til efterretning.

Punkt 42 Orientering (Lukket)