Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 01-06-2023

Referat
Dato:
Torsdag, 1 juni, 2023 - 14:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 26 maj, 2023 - 09:55
Referat publiceret:
Mandag, 5 juni, 2023 - 11:20

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

Godkendt.

Punkt 2 Drøftelsessag: interview af de stående udvalg

Sagsresumé

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres

fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

Der afsættes en time til interviewet på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

 

Der afsættes en time til møderne. Der er udarbejdet en spørgeramme af §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturen, der vil danne grundlag for fokusgruppeinterviewet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

-          Fagudvalgene med udgangspunkt i spørgerammen, drøfter spørgsmålene og deltager i fokusgruppeinterviewet.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Punkt 3 Orienteringssag: Samarbejde mellem virksomhederne og Fredericia Jobcenter

Sagsresumé

På baggrund af KL´s tilfredshedsmåling af jobcentrenes virksomhedsservice, gives udvalget en status på det lokale samarbejde mellem virksomhederne og Fredericia Jobcenter.

 

På mødet deltager direktør for Business Fredericia Kristian Bendix Drejer samt afdelingsleder for Job og Erhverv ved Fredericia Jobcenter Lene Jul Mønsted.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Jobcenter arbejder strategisk med at yde den bedst mulige service til virksomhederne, og har fokus på at få feedback om den aktuelle virksomhedsservice med det formål at kunne prioritere de initiativer, som virksomhederne efterspørger løbende.

 

Virksomhederne benytter jobcentrets hjælp til bl.a. rekruttering af kandidater samt opkvalificering, og understøtter også løbende virksomhedernes behov i forhold til bl.a. regler og lovgivning.

 

Business Fredericia arbejder med at understøtte virksomheder, tiltrække nye arbejdspladser og virksomheder, - herunder også med fremme af iværksætteri, innovation og erhvervsturisme.

 

Som opfølgning på KL´s tilfredshedsmåling, samt for at understøtte en løbende dialog om den lokale virksomhedsrettede indsats, gives udvalget en status på samarbejdet mellem virksomhederne og Fredericia Jobcenter fra begge perspektiver.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer at en fælles orientering af samarbejdet mellem virksomhederne og Fredericia Jobcenter, giver et godt lokalt indblik på baggrund af KL´s tilfredshedsmåling.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

Taget til efterretning.

Punkt 4 Beslutningssag: Udkast til Strategi for Bæredygtig Udvikling 2024-27

Sagsresumé

Byrådet besluttede den 21. december 2022 at igangsætte proces for Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling jf. Planloven, en proces med involvering af alle fagudvalg.

 

Forvaltningen præsenterer på mødet udkast til strategi for bæredygtig udvikling (2024-27) til drøftelse. Udkastet er baseret på Planlovens krav, FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling og Vision2033.

 

Udvalgets eventuelle bemærkninger hertil efterspørges, inden udkast til ny strategi sendes i offentlig høring i efteråret 2023.

 

Desuden gøres status for det hidtidige arbejde med implementering af Fredericia for Verdensmålene, den nugældende strategi for bæredygtig udvikling (2020-2023), idet der på mødet præsenteres en række udvalgte eksempler på indsatser, projekter og lignende vedtagne og gennemførte tiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter Planlovens § 33 a skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af byrådsperioden vedtage og offentliggøre sin strategi for bæredygtig udvikling. Strategien skal efter planlovens bestemmelser redegøre for, hvordan kommunen arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet.

 

Strategien skal indeholde byrådets politiske målsætninger for arbejde indenfor følgende indsatsområder:

-          Mindskelse af miljøbelastningen,

-          Fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse, 

-          Fremme af biologisk mangfoldighed,

-          Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale arbejde med bæredygtighed, og

-          Fremme af samspil mellem beslutninger vedr. 

  • Miljømæssige
  • Trafikale
  • Erhvervsmæssige
  • Sociale
  • Sundhedsmæssige
  • Uddannelsesmæssige
  • Kulturelle og 
  • Økonomiske forhold 

Ansvaret for udarbejdelsen af strategien er i Fredericia Kommune formelt placeret hos Klima-, Energi- og Miljøudvalget, der har inviteret de øvrige fagudvalg til at medvirke i udarbejdelsen af strategien og bidrage til den bæredygtige udvikling i kommunen (indenfor fagudvalgets område og generelt). Strategien udarbejdes således på tværs af fagområder og med involvering af relevante eksterne parter. Som besluttet på byrådsmødet den 21. december 2022 udarbejdes strategien med inspiration fra FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Desuden er der arbejdet med at integrere Vision2033 i strategien. 

 

På mødet drøftes udkast til strategi for bæredygtig udvikling med særligt fokus på nye mål og indsatser indenfor de emner, som fagudvalget primært beskæftiger sig med. 

 

Verdensmålene: 

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2015, har til hensigt at forandre verden i en social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig og mere retfærdig retning. Der er 17 Verdensmål og 169 delmål. 

 

De centrale principper i målene er menneskerettigheder, ansvarlighed, ligestilling og lighed, udryddelse af fattigdom, beskyttelse af kloden og hensyn til de tre dimensioner af bæredygtig udvikling: Sociale, miljømæssige og økonomiske forhold. 

 

Verdensmålene gælder for alle lande, både rige og fattige, med højde for landenes forskelligheder. De store udfordringer, verden står overfor i dag, som bl.a. social, økonomisk og politisk marginalisering, stigende ungdomsarbejdsløshed, ulighed, fattigdom, fødevareusikkerhed, mangel på, eller ulige adgang til grundlæggende naturressourcer, miljøforurening, klimaforandringer og ikke-lydhøre regeringer – de er alle nationale udfordringer med store regionale og globale konsekvenser, som er nødvendige at løse i fællesskab. Vi bidrager lokalt til at skabe forandringer globalt.

 

Verdensmålene er ikke juridisk bindende, men de leverer en forståelsesramme og et fælles sprog for at understøtte bæredygtig udvikling til gavn for klodens tilstand og hele verdens befolkning, såvel som bæredygtig udvikling lokalt. Danmark har sammen med FN’s øvrige medlemslande forpligtet sig til at opfylde alle målene.

 

Proces og tidsplan

-          Maj, juni 2023: Involvering af fagudvalgene (politisk høring), præsentation af udkast til strategi til drøftelse;
19. juni: Byrådet behandler udkast og træffer beslutning om offentlig høring.

-          August, september: Tilretning, opsætning og klargøring til offentlig høring.

-          September 2023: Skriftlig offentlig høring, hvor bl.a. relevante råd, nævn og samarbejdspartnere høres.

-          Oktober 2023: Behandling af høringssvar og eventuel tilpasning.

-          November, december 2023: Politisk behandling/godkendelse ved Klima- Energi- og Miljøudvalget, Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

-          December 2023: Offentliggørelse af strategien og orientering af Erhvervsministeren.

 

Økonomiske konsekvenser

Det vil kræve politisk prioritering at implementere strategien i 2024-27.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det foreliggende udkast lever op til kravene i Planloven og ambitionsniveauet i Vision2033.

 

Kataloget med eksempler på implementering af Fredericia for Verdensmålene vurderes at give et repræsentativt indblik i arbejdet og indsatserne – planlagte, såvel som igangsatte og gennemførte.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget

  1. Tager status for implementering af Fredericia for Verdensmålene 2020-2023 til efterretning.
  2. Drøfter udkast til Strategi for bæredygtig udvikling 2024-27 og bemyndiger forvaltningen til at foretage eventuelle rettelser på baggrund heraf.
  3. Anbefaler, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler byrådet at sende udkast til Strategi for bæredygtig udvikling i offentlig høring.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning

Ad 2) Godkendt

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. I temaet Lige muligheder for et sundt og godt liv ønsker udvalget i andet afsnit, at forudsætninger erstattes med rammer, og at foreninger tilføjes sammen med kulturinstitutioner og civilsamfund. I samme tema under det viI vi gøre, ønsker udvalget at første afsnit omformuleres, så borgerens eget ansvar bliver tydeligere. De nævnte råd i afsnit 4 ønskes erstattes med de relevante råd og interesseorganisationer. I temaet Erhvervsudvikling med omtanke ønsker udvalget, at det også indeholder noget omkring indsatsen for mennesker længst væk fra arbejdsmarkedet og efteruddannelse. I temaet Kommunen som bæredygtig virksomhed ønskes en uddybning af, hvad det betyder at forvalte kommunens arealer på bæredygtigvis.
  3. Anbefales.

Punkt 5 Beslutningssag: Høring af Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsresumé

Sundhedsaftalen er den formelle overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsenet mellem region, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen udarbejdes med input fra de tre parter, og godkendes af såvel kommunalbestyrelser og regionsråd, forud for endelig godkendelse af Sundhedsstyrelsen.

 

Børn- og skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Unge- og uddannelsesudvalget, Senior- og socialudvalget samt Beskæftigelses- og sundhedsudvalget skal i denne sag drøfte og give input til det fremsendte høringsudkast.

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Sundhedsaftaler er politiske aftaler, der udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis i hver enkelt region. Sundhedsstyrelsen sætter rammen for arbejdet med sundhedsaftaler, og godkender aftalerne. Aftalerne udarbejdes for 4-årige perioder i hver region, med input fra de involverede parter, og med Sundhedssamarbejdsudvalget i regionen som endelig afsender.

 

Sundhedsaftalerne skal bidrage til sammenhæng og koordinering af udvikling, samarbejde og forløb, der går på tværs af region og kommuner. Aftalerne kan dermed danne ramme og retning for afprøvning af nye samarbejdsmodeller og styrkelse af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Sundhedsaftalen 2024-2027 i Syddanmark

Sundhedsaftalen 2024-2027 er udarbejdet på baggrund af input fra parterne, fra sundhedsklyngerne i region Syddanmark og de drøftelser, som Sundhedssamarbejdsudvalget har haft løbende. Aftaleudkastet er bygget op omkring politiske visioner, målsætninger og grundprincipper.  Prioriteringen i denne sundhedsaftaleperiode tager sit udspring i de udfordringer, det samlede sundhedsvæsen står overfor og fokus for arbejdet sættes der, hvor der kan skabes mest værdi for borgeren. Samtidig bygger aftaleudkastet for 2024-2027 videre på tidligere indsatsområder og prioriteringer i den tidligere sundhedsaftale.

 

Sundhedssamarbejdsudvalget har en overordnet vision om at udvikle det samlede sundhedsvæsen og skabe mere lighed i sundhed for hele den syddanske befolkning. Den overordnede vision understøttes af fire underliggende visioner, og en række målsætninger, der sætter retning for hvad der arbejdes med.

Samtidig rummer aftaleudkastet en række principper, der sætter retning for hvordan der skal arbejdes med aftalens visioner og målsætninger. Principperne omfatter bl.a. et fælles fokus på det samlede sundhedsvæsen, at udbrede nye løsninger, som viser positive resultater, at styrke og udbrede digitale løsninger og et fokus på tilgængelighed for borgerne og mere fælles videndeling eksempelvis via datadeling og systematisk vidensopsamling.

Forebyggelse, sammenhæng, lighed og gode overgange

Det foreliggende udkast til sundhedsaftalen dækker bredt, både ift målgrupper, udfordringer og arbejdsform, og er derfor relevant på tværs af Fredericia Kommunes organisation, opgaver og udvalg.

Aftaleudkastet dagsordenssættes derfor i de relevante fagudvalg med henblik på at fagudvalgene kan give input til et fælles høringssvar fra Fredericia Kommune. Vedlagt i bilag findes udkast til høringssvar.

Proces

Høringsperioden løber frem til 9. august 2023. Efter endt høringsperiode tilrettes Sundhedsaftalen på baggrund af de indkomne høringssvar, hvorefter Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Syddanmark forventes at godkende aftaleudkast på et møde den 30. august 2023. Herefter vil aftalen blive sendt til endelig godkendelse i regionsrådet og i kommunalbestyrelsen i hver af de syddanske kommuner.

Den 11. december 2023 godkender Sundhedssamarbejdsudvalget den endelige Sundhedsaftale 2024-27, hvorefter den sendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen senest den 1. januar 2024 og vil derefter træde i kraft.

Den endelige aftaletekst til Sundhedsaftalen 2024-2027 vil blive understøttet af et administrativt tillæg. Tillægget vil blive udarbejdet i sommeren/efteråret 2023 og vil blandt andet beskrive de konkrete indsatser mv., der skal indfri de politiske visioner og målsætninger for Sundhedsaftalen 2024-2027. Det administrative tillæg sendes ikke i høring.

Der medsendes to bilag til sagen

-          Høringsudkastet af sundhedsaftalen

-          Udkast til høringssvar fra Fredericia Kommune  - med opbakning til høringsudkastet

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Konkrete initiativer eller ændrede opgaver i regi af sundhedsaftalesamarbejdet, som indebærer kommunale økonomiske konsekvenser, sendes enkeltvis til godkendelse i kommunalbestyrelserne.

Vurdering

Det vurderes, at det foreliggende høringsudkast har et positivt og relevant sigte på såvel aktuelle udfordringer og områder, samt lægger op til at fortsætte et stærkt og udviklingsorienteret samarbejde mellem kommuner, region og almen praksis.

En række af de store sundhedsmæssige og samfundsmæssige udfordringer kan kun løses i samarbejde med såvel region, som de øvrige kommuner, og sundhedsaftalen giver et godt fundament for dette arbejde.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børn- og Skoleudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at udvalgene

  1. drøfter input til høringssvar
  2. godkender det foreliggende høringssvar, samt eventuelle tilføjelser.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Drøftet.
  2. Godkendt uden tilføjelser.

Punkt 6 Beslutningssag: Godkendelse af strategi tiltrækning og tilknytning

Sagsresumé

Strategi for tiltrækning og tilknytning foreligger til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På temamøde d. 25. april vedrørende rekruttering til plejens område var Senior- og Socialudvalget, Unge og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget inviteret til en drøftelse af en kommende strategi på området.

 

Strategien tager sit udgangspunkt i at tiltrække og tilknytte de rette personer til plejesektoren i Fredericia. De 5 spor i strategien omhandler:

 

  1. Lysten til at prøve noget nyt
  2. Lysten til at begynde
  3. Lysten til at blive
  4. Lysten til det fleksible arbejdsliv
  5. Lysten til at være en del af fortællingen.

 

Strategien fremgår af bilag A.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at denne strategi kan understøtte det fremtidige arbejde med at tiltrække og tilknytte de rette personer til arbejdet i plejens område.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

  1. Strategi for tiltrækning og tilknytning godkendes.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Anbefales med den tilføjelse, at senioraftaler nævnes under Lysten til at blive.

Punkt 7 Beslutningssag: Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget - 2. budgetopfølgning 2023

Sagsresumé

Den overordnede konklusion på 2. budgetopfølgning 2023, på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, er at udvalget forventes at overholde sin ramme på serviceudgifterne, aktivitetsbestemt medfinansiering og brugerfinansieret drift.

 

Det forventes, at udvalget har et merforbrug på overførselsudgifterne på ca. 42 mio. kr. Baggrunden for stigningen er, at der er flere som får bevilliget førtidspension og seniorpension end forudsat i budgettet. Udviklingen følges tæt, og når midtvejsreguleringen kommer vil overførselsudgifterne blive genberegnet med forventning om at Fredericia kommune følger den nationale udvikling. 

 

Der ansøges om en række omplaceringer på overførselsudgifter (5,8 mio. kr.) og aktivitetsbestemt medfinansiering (netto 0,5 mio. kr.), som er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

SERVICEUDGIFTER

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter er 18,4 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

 

Tabel 1: Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse, 2. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 2. BO 2023

Prognose uden kompenseren-de handling

Serviceudgifter

19,5

18,4

0,0

18,4

18,4

Beskæftigelse

9,9

8,4

0,0

8,4

8,4

Sundhed

9,6

10,0

0,0

10,0

10,0

Overførsels-udgifter

900,2

900,0

5,8

905,8

947,8

Aktivitetsbestemt medfinansiering

234,8

234,8

-0,5

234,3

234,3

Brugerfinansieret drift (fleksjobbere)

0,5

0,5

0,0

0,5

0,5

 

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2023 indstilles til justeringer for i alt netto 5,8 mio. kr. for overførselsudgifterne:

  • Flytning af refusion for uddannelseshjælp flyttes til Unge- og Uddannelsesudvalget, 3,6 mio. kr. (indtægtsbudget afleveres)
  • Fordeling af administrative udgifter mellem overførsler og serviceudgifter, frigiver midler på servicerammen, 2,2 mio. kr. (budget modtages)

 

På Aktivitetsbestemt medfinansiering indstilles der til tekniske justeringer for i alt netto 0,5 mio. kr., omhandlende:

  • Nedjustering af budget som følge af færre efterreguleringer, og at der er forskudt regnskabsår, -0,5 mio. kr. (budget afleveres til kassen)

 

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer, som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

 

Det korrigerede budget 2023 i forhold til forrige budgetopfølgning for 2023

Siden sidste budgetopfølgning er der ændringer til det korrigerede budget som er godkendt. Ændringerne vedrører overførsler fra 2022 på 0,4 mio. kr. og flytning af 1,0 mio. kr. til nyt §17,4 udvalg (serviceudgifter)

 

Overordnet overholdelse af budgetrammen

Serviceudgifter

Der forventes budgetoverholdelse på serviceudgifterne.

 

Overførselsudgifter

Det forventes på nuværende tidspunkt, at der vil være et merforbrug på ca. 42 mio. kr. på overførselsudgifterne. Der gøres dog opmærksom på, at det stadig er tidligt at vurdere det endelige resultat af overførselsudgifterne.

 

Merforbruget kommer af en stigende tilgang til særligt Førtidspension og Seniorpension ift. det budgetterede antal. Frem mod 3. budgetopfølgning, vil området blive fulgt tæt og udviklingen i udgifterne vil blive sammenholdt med økonomiaftalen mellem KL og regeringen. Aftalen kommer i juni/august, hvor midtvejsreguleringen vil fremgå.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering

Det forventes, at budgettet overholdes

Økonomiske konsekvenser

Der forventes budgetoverholdelse på serviceudgifter og aktivitetsbestemt medfinansiering.

 

På overførselsudgifterne forventes der et merforbrug på ca. 42 mio. kr. Merforbruget vil påvirke kommunens kassebeholdning, såfremt der ikke kommer tilsvarende i kompensation i forbindelse med midtvejsreguleringen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.
  2. At omplaceringerne godkendes for budget 2023 samt i overslagsårene.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Godkendt.
  2. Godkendt.

Punkt 8 Orienteringssag: Budget 2024-2027 på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets område - statusdrøftelse

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2024-2027, der blev besluttet i Økonomi- og Erhvervsudvalget på mødet d. 20. februar 2023, orienteres fagudvalgene om det tekniske budget på juni møderne.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til budgetproceduren for budget 2024–2027 drøfter administrationen på møderne i juni status på budgetlægningen med fagudvalgene ud fra de vedtagne tekniske budgetrammer godkendt på Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde d. 12. april 2023.

 

De tekniske budgetrammer for udvalget er vedlagt som bilag.

 

Drøftelserne har til formål at holde fagudvalgene opdaterede på den økonomiske status på eget område og samtidig at give mulighed for at komme med inputs til de forslag, der skal udarbejdes som en del af budgetmaterialet.

 

Den aktuelle status i forhold til det tekniske budget samt emner til drøftelse præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den aktuelle status på budgetlægningen for 2024-2027 på Beskæftigelses- og Sundhedsudvalgets område.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Drøftet.

Punkt 9 Orienteringspunkt om KL´s Social- og Sundhedspolitisk Forum 2023

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget deltog i KL´s Social- og Sundhedspolitiske Forum 2023 i Aalborg 11. og 12. maj 2023.

 

På mødet drøfter udvalget erfaringer og oplevelser fra forummet.

 

Sagsbeskrivelse:

Temaet for årets social og sundhedspolitiske forum var ´Vi tager ansvar for vores velfærd´.

 

På udvalgsmøderne drøftes opfølgning på dagene.

 

Vedhæftet er program for KL´s Social- og Sundhedspolitisk Forum 2023.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter erfaringer fra forummet

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Drøftet

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Underskriftsside

Sagsresumé

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda

Indstillinger

Forvaltningen indstiller