Børne- og Skoleudvalget - 05-04-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 5 april, 2016 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 17 Besøg på Ullerup Bæk Skolen, afd. Skjoldborgsvej

Sagsbeskrivelse


Udvalgsmødet afholdes på Ullerup Bæk Skolen, afd. Skjoldborgsvej.

Der startes med en introduktion og rundvisning af distriktsskoleleder Jan Voss og afdelingsskoleleder Anne Bodil Jensen.


Indstillinger

Ingen

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016


Til efterretning.

Punkt 18 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Godkendt.


Punkt 19 Budgetlægning i udvalgene

Sagsbeskrivelse

Denne sag har til formål, at igangsætte drøftelser af udvalgenes budgetter for de kommende år.  


Byrådet har med vedtagelsen af budgetproceduren 2017-20 fastlagt de overordnede principper for budgetlægningen. Principperne tager udgangspunkt i den økonomiske situation, som Fredericia Kommune har med afslutningen af regnskabet for 2015. Samtidig afspejler budgetproceduren Byrådets ønsker om dels at overholde den økonomiske politik og dels at understøtte kommunens vision 2020.


Som en del af budgetproceduren giver Byrådet udvalgene mulighed for i foråret 2016 at drøfte prioriteringer inden for egen ramme. Udvalgenes økonomiske ramme skal som udgangspunkt overholdes, men der gives mulighed for at drøfte løsning af økonomiske udfordringer og finansiering af eventuelle ønsker. Ønskerne kan være anlægsønsker, som fører til sparede driftsudgifter eller øgede indtægter og på den måde tjener sig selv hjem over en periode. Udvalgene kan endvidere i løbet af foråret gå i dialog med relevante interessenter med henblik på at sikre samskabelsen i budgetprocessen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Se sagsbeskrivelsen.

Indstillinger

Økonomi indstiller, at udvalgenes budgetmæssige situation drøftes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 04-04-2016

Udvalget er som udgangspunkt indstillet på, at økonomiske udfordringer løses inden for udvalgets område.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Udvalgenes budgetmæssige situation drøftet.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet og udvalget tilkendegav prioriterede emner.


Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 06-04-2016

Drøftet.


Administrationen udarbejder notat på baggrund af drøftelsen, og fremlægger notatet på næstkommende møde i udvalget.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 05-04-2016

Sagen blev drøftet.


Beslutning i By- og Planudvalget den 06-04-2016

Sagen blev drøftet.


Punkt 20 Regnskab 2015 og Spar/Lån 2015<>2016, Børne- og Uddannelsesudvalget

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering godkende regnskabet for 2015 og Spar/Lån for 2015/2016.


(Alle tal er i mio. kr.)

Aktivitetsområde:

Regnskab 2015

Korrigeret budget

Rest
+ = overskud
- = underskud

Spar/lån
+ = lån
- = overførsel

Afvigelse
+ = overskud
- = underskud

Serviceudgifter, drift:

Skattefinansieret:

Dagtilbud

216,559

220,542

3,983

-3,983

0,000

Familie og børnesundhed

155,262

183,038

27,776

-7,705

-20,071

Skoler

447,201

450,422

3,221

-3,086

-0,135

Serviceudgifter, drift i alt:

819,022

854,002

34,980

-14,774

-20,206

Overførselsudgifter, drift:

Familie og børnesundhed

7,230

6,930

-0,300

0,000

0,300

Overførselsudgifter, drift i alt:

7,230

6,930

-0,300

0,000

0,300

Centrale refusionsordninger:

Dagtilbud

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

Familie og børnesundhed

-1,888

-2,166

-0,278

0,000

0,278

Centrale refusionsordninger i alt:

-1,888

-2,166

-0,278

0,000

0,278

DRIFT I ALT

824,364

858,766

34,402

-14,774

-19,628

Anlæg:

Dagtilbud

0,833

3,919

3,086

-3,086

0,000

Familie og børnesundhed

0,000

Skoler

24,555

28,680

4,125

-4,077

-0,048

ANLÆG I ALT

25,388

32,599

7,211

-7,163

-0,048



 

 

 

 

TOTAL

849,752

891,365

41,613

-21,937

-19,676

(Afvigelse : + = merforbrug,  - = mindreforbrug)






 

Regnskab 2015


Spar/lån


I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2015 er der foretaget en gennemgang af udvalgenes opsparede midler på serviceudgifterne i henhold til bilaget ”Specifikation til spar-lån 2015-2016 BUU”

på sagen. I gennemgangen er igangværende projekter og prioriterede midler opgjort, og de overskydende beløb foreslås i denne sag overført til Investeringspuljen.


Afvigelse


Drift

Familie og børnesundhed

Afvigelsen på 20,071 mio. kr. tilfalder Investeringspuljen.


Overførselsudgifter

Der er et merforbrug på 0,300 mio. kr. Merforbruget kan henføres til øgede udgifter til børn med nedsat funktionsevne, samt tabt arbejdsfortjeneste til forældrene.


Centrale refusionsordninger

Der er en mindreindtægt på 0,278 mio. kr. Beregningerne på refusionerne viser, at der tilfalder området færre refusioner, end der er budgetteret med.  


Skoler

Afvigelsen på -0,135 mio. kr. overføres til Økonomiudvalget til dækning af merforbrug på konto 6/administration.


Anlæg


Skoler


Anlægsprojektet Solcelleanlæg på kvalitetsfondsanlæg (XA-40001) er afsluttet med et forbrug på 5,643 mio. kr. Der overføres 0,048 mio. kr. til kommunekassen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering.”

Vurdering

Dagtilbud:


Drift

Det samlede resultat for dagtilbudsområdet viser et mindreforbrug på 3,983 mio. kr., som overføres til 2016 som spar/lån. Mindreforbruget stammer primært fra institutionerne og dagplejen samt fra et mindre endnu uforbrugt beløb til kompetenceudvikling.  


Anlæg

På anlægsområdet tilbagestår 3,086 mio. kr. som vedrører uafsluttede projekter, der overføres via spar/lån til 2016. Disse projekter vedrører primært pasningsgarantipuljen samt ombygning af Fyrtårnet.


Familie- og børnesundhed:


Drift

Det samlede driftsresultat på familie- og børnesundhed, udviser et mindreforbrug på 27,776 mio. kr. Af dette mindreforbrug overføres 7,705 mio. kr. via spar/lån til 2016


Familie- og børnesundhed har de senere år bevidst haft en strategi med, løbende at investere i tidligt forebyggende tiltag. Dette fordi det giver mening i forhold til børn og deres familier og fordi, det reducerer antallet af dyre anbringelser.


Mindreforbruget på driftsresultatet indikerer, at strategien, målt på de økonomiske parametre, virker efter hensigten. Det kan også konstateres at der har været få dyre døgnanbringelser.


Antallet af underretninger har været stigende i 2015 (684 i 2014 til 799 i 2015), hvilket udfordrer overholdelse af sagsbehandlingstider mv.


Ultimo 2015 er derfor nu sat en række tiltag i værk for dels at tage sig af de stigende antal underretninger, dels for at kunne tilbyde børn og forældre en hurtigere udredning og støtte. Denne indsats fortsætter i 2016 og fremadrettet.


Skoler:


Drift

På driften er der samlet et mindreforbrug på 3,221 mio. kr.


Der er i 2015 overført midler til 2016 og 2017 vedrørende helhedsplaner, i alt 1,400 mio. kr. fra Familie- og Børnesundhed.


Herudover er der uforbrugte kompetencemidler på i alt 1,547 mio. kr. som overføres til 2016.


Et merforbrug på 0,135 mio. kr. på konto 6/administrationen dækkes af driften.


Institutionernes samlede mindreforbrug udgør således 0,139 mio. kr.


 

Anlæg

På anlægsområdet er der et mindreforbrug på 4,125 mio. kr. Dette vedrører primært ”Pulje til projektering investeringer under Børn og Unge” samt en restpulje under ”Ny skolestruktur”.


Midlerne er disponeret og forventes anvendt i 2016. 


Indstillinger

Familie & Børnesundhed og Børn & Unge indstiller:


  1. at regnskab 2015 og Spar/lån godkendes som beskrevet i sagen

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Indstillingen tiltrædes.


Punkt 21 Udmøntning af pulje til skoler - styrket naturfag

Sagsbeskrivelse


På budget 2016 er der afsat 200.000 kr. til en pulje, som skal kunne søges af skolerne til fremme af inspirerende naturfaglig undervisning i relation til natur og miljø.


Et fælles indsatsområde i distrikterne er at styrke læringseffekt hos børnene i naturfagene.


Fredericia kommune er en af 9 kommuner, der er med i projekt Grøn Generation. De deltagende kommuner har forpligtet sig på at udarbejde en strategi for undervisning i bæredygtig udvikling. Fjordbakke distriktet er pilotdistrikt i 2015/16. De øvrige distrikter deltager fra 2017.


Økonomiske konsekvenser

ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at puljen til styrkelse af naturfag vil bidrage til at udvikle inspirerende naturfaglig undervisningsforløb i Fredericias folkeskoler; og dermed bidrage til at styrke læringseffekten i forhold til distrikternes børn og unge.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller

at udvalget drøfter og beslutter kriterier for udmøntning af puljen


Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Børne- og Skoleudvalget beslutter, at puljen til styrket naturfag kan søges af skolerne 2016/17 til udvikling og gennemførelse af undervisningsforløb vedr. bæredygtighed/bæredygtig udvikling (fx Grøn Generation og Haver til maver).

Børn og Unge fordeler midlerne.


Punkt 22 Drøftelse af profilinstitutioner

Sagsbeskrivelse

Byrådet har vedtaget en ny vision 2020, der blandt andet lægger vægt på, at Fredericia skal være:


  • En grøn kommune, hvor der investeres i vækst og bæredygtighed
  • En kulturkommune, hvor der er fokus på kultur og idræt for både elite og bredde
  • En kommune med et stærkt og innovativt erhvervsliv
  • En kommune, hvor der er fokus på talenter indenfor erhverv, kultur og idræt.

Dee peges i visionen desuden på, at der skal investeres i de mindste børn gennem bedre fysiske rammer og øget kvalitet i daginstitutionerne. De mindste børns lyst til kreativ og fysisk udfoldelse skal udvikles via profilinstitutioner med målrettede tilbud tilpasset deres profil.


Visioner fremhæver også, at alle børn skal have lige muligheder for læring, trivsel og dannelse, og der skal arbejdes med at nedbringe betydningen af den negative sociale arv.


Udvikling af profilinstitutioner vil understøtte, at de mindste børn modtager mangfoldige og alsidige tilbud. Der arbejdes allerede med linjer på alle byens skoler, og tre skoler har profiler, som børnene kan vælge imellem.


I budget 2016 er der samlet afsat 4 mio. kr. til arbejdet med profilinstitutioner.


Visionen om profilinstitutioner er drøftet med forældrerepræsentanter i dagtilbuddenes fællesråd den 3. marts 2016. Oplæg og referat vedlægges som bilag.


På baggrund af den politiske vision og dialogen med fællesrådet lægges der op til, at Børne- og Skoleudvalget nu drøfter, hvordan midlerne til det videre arbejde med udvikling af profilinstitutioner skal udmøntes.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at udvikling af profilinstitutioner på dagtilbudsområdet, vil medvirke til at højne trivsel og læringsudbytte blandt kommunens børn samt bidrage til tiltrække nye borgere til kommunen.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget drøfter rammer og indhold i et oplæg, som efterfølgende kan drøftes i relevante fora.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Børne- og Skoleudvalget anmoder, på baggrund af drøftelser i udvalget, Børn og Unge om at udarbejde et oplæg til distrikterne, der sætter retning på det forestående arbejde med at etablere profilinstitutioner på dagtilbudsområdet.


Oplægget skal bl.a.


  • tydeliggøre hvad en profilinstitution er
  • fastlægge kriterier for fordelingen/antallet af profiler i hvert distrikt samt 0 - 18 års perspektiv
  • angive hvordan forældrene kan inddrages i det videre arbejde

Oplægget udsendes til de fire distriktsinstitutioner, som behandler oplægget og svarer tilbage til Børn og Unge inden sommerferien 2016.


På baggrund heraf udarbejder Børn og Unge et oplæg til en samlet model for profilinstitutioner i Fredericia Kommune, der kan implementeres fra efteråret 2016.


Børn og Unges oplæg til model behandles på Børne- og Skoleudvalgets møde den 20. september 2016.


Punkt 23 Status på projekt Fra Bænken til Banen

Sagsbeskrivelse

På budget 2016 og frem er der årligt afsat 314.000 kr. til projekt ”Fra bænken til banen”.


Projektet skal være med til at støtte at usikre unge mestrer overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse, så ungdomsuddannelsen gennemføres. Projektet er bygget op omkring et meget tæt samarbejde med FC Fredericia (ugentlige træninger m.m.). Målgruppen for projektet er de unge, som skolerne og UU vurderer er i risiko for at droppe ud af uddannelse med baggrund i usikkerhed omkring egne forudsætninger.


Projektet er forankret i UngFredericia.


Projektet har i perioden marts 2013 – 30. oktober 2015 været finansieret af eksterne puljemidler. Projektet er startet op i 2013 i et samspil mellem FC Fredericia, EUC Lillebælt, IBC, 10´ende og Ullerup Bæk Skolen.


Børne- og Skoleudvalget får på mødet en kort status på projektet.


Økonomiske konsekvenser

FC Fredericia modtager som et permanent tilskud fra 2016 årligt 230.000 kr. for de opgaver, som de løfter i projektet. De resterende midler går til projektledelse/koordinering.


Vurdering

Projektet blev i 2015 evalueret af UCSyd.

Dette er første status efter, at projektet er overgået til Børn og Unge.

Indstillinger

Børn & Unge indstiller,


at Børne- og Skoleudvalget drøfter status på

projektet.


Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Til efterretning.

Projektet overgår til Uddannelsesudvalget som følge af ny udvalgsstruktur.


Punkt 24 Revidering af Ungebyrådets principper og vedtægter

Sagsbeskrivelse

Ungebyrådets principper og vedtægter skal revideres og tilrettes som følge af den ændrede udvalgsstruktur og folkeskolereformen.


Der er hovedsageligt tale om konsekvensrettelser, eksempelvis nye udvalgsnavne. Dog er der et par forslag til tilføjelser og ændringer i bilagene, som gennemgås nedenfor:

 

1. Organisering

I det nuværende Ungebyråds valgperiode har Børne- og Ungeudvalget udnævnt en række ambassadører. Ambassadørerne har til opgave at sikre en god kontakt mellem Børne- og Skoleudvalget og Ungebyrådet.


Ordningen med ambassadører har hidtil været uformel. Da ordningen vurderes at være til gavn for at godt samarbejde, foreslås den formaliseret og indskrevet i vedtægterne således, at Børne- og Skoleudvalget fremover formelt udnævner en række ambassadører (§ 5, stk. 6 i vedtægterne).


2. Områdernes opgaver

Tidligere var Ungebyrådet organisatorisk knyttet til klubområdets pædagoger. Efter folkeskolereformen er Ungebyrådet tilknyttet skoleområdet. Det betyder, at det fremover er skolernes lærere eller pædagoger, der skal sikre et forum, hvor Ungebyrådets medlemmer kan diskutere og være i dialog med hinanden (§ 4, stk. 3 i vedtægterne).


3. Byrådsmøderne

Beslutninger truffet på Ungebyrådets møder skal offentliggøres. Fremover vil det være distriktsskolelederne og skolernes kontaktpersoner der har til opgave at sikre den videre formidling til foreninger, råd og lignende (§ 6, stk. 5 i vedtægterne).


Ønskede ændringer er markeret med rød farve i bilagene.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget over for Økonomiudvalget og Byrådet indstiller, at


- de anbefalede ændringer i vedtægter og principper for Ungebyrådet godkendes.


Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Sagen udsættes.


Ungebyrådet og de tre byrådsambassadører inviteres til temamøde med Børne- og Skoleudvalget, hvor fremtidige overordnede principper og vedtægter for Ungebyrådet drøftes.


Punkt 25 Orientering om frokostvalg i daginstitutioner

Sagsbeskrivelse

Der skal afholdes valg om frokostordninger i dagtilbud i september 2016.


Ifølge lov om fleksibel frokostordning i daginstitutioner skal alle børn i kommunale og selvejende daginstitutioner som udgangspunkt have et sundt frokostmåltid på alle hverdage. Dog giver loven forældrene mulighed for, mindst hvert andet år, at fravælge frokostordningen.


Forældre kan fravælge frokostmåltidet - ikke tilvælge det

Det grundlæggende princip bag loven er nærhedsprincippet. Princippet betyder, at i daginstitutioner, der har flere enheder/matrikler, skal forældrene spørges, om de ønsker at fravælge frokostordningen. I daginstitutioner, hvor bestyrelsen dækker en enkelt enhed/matrikel, kan bestyrelsen træffe beslutning om fravalg af frokostordning på forældrenes vegne.


Da de kommunale daginstitutioner er organiseret distriktsvis med én bestyrelse, som dækker flere enheder/matrikler, skal forældrene have mulighed for at stemme nej til indførelse af frokostordning. Et simpelt flertal af nej-stemmer i den enkelte enhed betyder, at frokostordningen fravælges. Valget foregår via Fredericia kommunes hjemmeside.


I selvejende daginstitutioner kan bestyrelsen tage beslutning om fravalg af frokostordning på vegne af forældrene. Den mulighed benyttede hovedparten sig af ved valget i 2014. Dog har Børnehuset Erritsø ikke den mulighed, da den består af to daginstitutioner/matrikler.


Få bemærkninger og indsigelser til valget

Ved foregående valg har der generelt været få indsigelser. Indsigelserne har typisk drejet sig om, at:

  • valget omhandler fravalg frem for tilvalg af frokostordning og
  • der kun fokuseres på frokosten og ikke de øvrige måltider (morgen-, formiddags- og eftermiddagsmad.)

Klager og indsigelser vedrørende valget er primært kommet efter offentliggørelse af valgresultatet, og typisk fra forældre i daginstitutioner, som ikke tidligere har været omfattet af frokostordningen.


Måltider ud over frokostmåltidet

Måltider udover frokosten er ifølge loven ikke omfattet af frokostvalget. En del daginstitutioner tilbyder ikke fuldkostordninger, hvilket betyder at forældrene selv skal sørge for dagens øvrige måltider. I nogle institutioner er der etableret en fælles ordning, hvor forældrene enten betaler et beløb eller medbringer frugt til en fælles servering. I distrikt Fjordbakken har man valgt at prioritere og betale øvrige måltider af driftsrammen.


Fakta om måltidet og prisen

I Fredericia Kommune tilberedes frokosten i den enkelte daginstitution af uddannet køkkenpersonale. I tre mindre institutioner leveres maden dog fra en naboinstitution. Frokostmåltidet består i løbet af en uge af varm og kold mad samt lune retter. Maden er baseret på anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen.


Frokostmåltidet er 100 % forældrefinansieret. Forældrebetalingen dækker lønninger, råvarer og udskiftning af service, køkkenredskaber og hårde hvidevarer. Frokostordningen koster 578 kr. pr. måned i 11 måneder om året. Der ydes søskenderabat og fripladstilskud efter gældende regler.


Der er generelt få klager fra forældrene over ordningen i dagligdagen.


Andelen af børn med frokostordning er steget

Siden indførelsen af loven i 2010, er andelen af børn, der er med i frokostordningen steget:

  • 46 % i 2010/2011
  • 64 % i 2012/2013
  • 84 % i 2015/2016.

De institutioner, der har indført frokostordning, har fastholdt ordningen ved efterfølgende valg.


Økonomi

Budgettet til frokostordningen holdes adskilt fra den øvrige drift af daginstitutionerne. Hovedparten af budgettet anvendes til lønninger til køkkenpersonalet, hvor en stor del af medarbejderne er faguddannet.


Med den nuværende forældrebetaling har det været muligt at holde den stramme økonomiske ramme for frokostbudgettet i 2015, hvilket også forventes i 2016.


Uddannelse

I november 2016 afslutter køkkenmedarbejderne et uddannelsesforløb, der har forløbet i halvandet år. Uddannelsen er finansieret af en statslig pulje til fremme af økologi.


Udover at have fokus på økologiandelen i maden, har uddannelsen inspireret til større fokus på madspild, udnyttelse af årstidens råvarer samt øget ernæringsværdi indenfor det relativt lave råvarebudget.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der vil være et begrænset antal indsigelser fra forældre til det kommende frokostvalg, da hovedparten af børnene i forvejen er omfattet af frokostordninger, der er overvejende tilfredshed med.

Indstillinger

Børn og unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 05-04-2016

Taget til efterretning.


Punkt 26 Orientering (Lukket)