Børne- og Skoleudvalget - 15-05-2019

Referat
Dato:
Onsdag, 15 maj, 2019 - 08:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 maj, 2019 - 14:54
Referat publiceret:
Torsdag, 23 maj, 2019 - 10:01

Punkt 19 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 20 1. budgetopfølgning 2019 for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget kan ved 1. budgetopfølgning fremvise et forventet økonomisk merforbrug på 15,4 mio. kr. på udvalgsområdets serviceramme. Merforbruget er et udtryk for en række kendte økonomiske udfordringer på området, som også har været gældende i tidligere år.

Sagsbeskrivelse:

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder koncernområder og stabe i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til de centralt udmeldte rammer for hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdet vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning fordelt på de relevante udgiftstyper.

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Børne- og Skoleudvalget

881,2

880,7

896,2

Serviceudgifter

866,3

865,8

881,3

Øvrig drift

5,0

5,0

5,0

Skattefinansieret anlæg

9,9

9,9

9,9

 

Budgettet for serviceudgifter er justeret med udvalgets andel af puljen vedrørende en moderne og effektiv organisation fra budget 2019.

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og anlægsloftet samt det forventede regnskab inden for disse rammer. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på den gældende ramme.

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

865,9

881,3

Anlægsloft

9,9

9,9

 

I budgetopfølgningen indstilles til Byrådet, at en tilførsel på 0,1 mio. kr. til kompensation for tjenestemandspension fra Økonomiudvalget godkendes.

I nedenstående tabel er udvalgets spar/lån vedrørende serviceudgifter specificeret.

Mio. kr.

2018

Politisk besluttede projekter:

 

DUT-midler ny dagtilbudslov

-0,3

Forældrefinansieret frokostordning

-0,4

Midler til Fjordbakkeskolen

0,7

Mellemregning med Uddannelsesudvalget

-0,1

Interne projekter (Stærke børn, Ærtemodellen/Resultat dokumentation, Grib sorgen og grib livet, Sund vægt

-2,1

Rotationsprojekt

-1,0

Skolepolitisk forum

-0,2

Integrationsfremmende aktiviteter

-0,4

Institutioners opsparing:

 

30 daginstitutioner

-0,9

Profilinstitutioner

-1,1

Enheder under Familie og Børnesundhed

-2,1

Eksterne puljemidler:

 

Projekt institutioner med mange børn i udsatte positioner

0,4

Kompetenceudvikling folkeskolen

-5,5

CPU

-0,1

Prospect to life, Overgange, Egmontfonden, Tilbage på sporet

-0,1

Øvrig opsparing:

 

Børn og Unge fællesområdet

-2,6

Mellemkommunal gæld

-0,6

Foranstaltningsområdets opsparing

-4,3

Gæld:

 

Fællesområdet og CPU

0,0

Enkeltintegreret

0,4

Distriktsskolernes lån

1,2

Gæld distriktsskole (central)

4,9

Efterværn

0,2

I alt

-14,0

+ = lån / - = opsparing

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

Vurdering

Serviceudgifter

1. budgetopfølgning for Børne- og Skoleudvalget viser, at udvalgsområdet oplever en række økonomiske udfordringer, som summerer op til et forventet merforbrug på 15,4 mio. kroner ift. udvalgets andel af servicerammen. Hos Børn og Unge skyldes udfordringerne i høj grad de stigende udgifter til mellemkommunal specialundervisning, ligesom distriktsskolerne er udfordret af faldende elevtal, som besværliggør en optimal klassesammensætning. Familie og Børnesundhed er udfordret af et stigende forbrug på de forebyggende foranstaltninger ligesom en række meget dyre anbringelsessager presser budgetterne. Familie og Børnesundhed viser et forventet merforbrug på i alt 4,4 mio. kr. som vedrører

  • Forebyggende foranstaltninger og aflastning, primært institutionsaflastning på døgninstitutioner for handicappede, merforbrug på 2,6 mio. kr.
  • Anbringelse på sikrede institutioner, børn med adfærdsproblemer og plejefamilier, merforbrug på 3,4 mio. kr.
  • Budgettilretning pga. udsving på refusioner, mellemoffentlige betalinger m.v., mindreforbrug 1,6 mio. kr.

På Økonomiudvalgets møde den 29. april 2019 drøftede udvalget kommunens økonomiske situation herunder spar/lån.

For Børne- og Skoleudvalget er der opsparede midler fra 2018 for i alt 20,7 mio. kr. samt en gæld på -6,5 mio. kr. Opsparingen er opstået som følge af opbremsningen i 2. halvår af 2018. Et forbrug af de opsparede midler vil resultere i øget pres på servicerammen. 

For den del af gælden fra 2018 på 6,5 mio., som vedrører den centralt indhentede skolegæld fra 2016 på 4,9 mio. kr. er der fastlagt en afdragsprofil på 0,5 mio. kr. årligt fra 2019.  Endvidere indstilles det, at der fastlægges en afdragsplan for den resterende gældspost på 1,6 mio. kr.

Koncernområdet arbejder løbende med udgiftsdæmpende tiltag for at reducere presset på servicerammen. Her kan nævnes investeringer såsom Projekt 24/7 og generel økonomisk bevidsthed omkring områdets opgaveløsning.

Anlæg

Økonomiudvalget anmodede på deres møde den 29. april 2019 om, at Økonomi og Personale gennemgår kommunens anlægsprogram og sikrer, at anlægsloftet ikke overskrides. Udvalget skal derfor forvente, at det bliver behandlet på økonomiudvalgets møde i juni.

På Børne- og Skoleudvalgets område er der opsparede anlægsmidler vedr. følgende projekter:

  • Renovering med særlig fokus på skoletoiletter -0,1 mio. kr.
  • Renovering af Kirstinebjergskolens svømmehal -0,3 mio. kr.
  • Legepladspulje, opgradering af ungemiljøer og toiletter i alt -0,1 mio. kr.

Det er muligt at overføre spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg eksplicit beslutter det. Hver enkelt overførsel skal således godkendes politisk, ligesom det enkelte områdes opsparing og gæld skal ses i sammenhæng.

Overførselsudgifter

Overførselsudgifterne forventes at være i økonomisk balance og giver ikke anledning til yderligere bemærkninger.

Indstillinger

Økonomi og Personale og Børn og Unge og Familie og Børnesundhed indstiller

  • At resultatet af 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  • At udvalget drøfter hvordan merforbrug nedbringes, og gælden afvikles
  • At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 21 Proces og høring for revurdering af modulordning på dagtilbudsområdet

Sagsresumé

På baggrund af sag i Børne- og Skoleudvalget den 27. marts 2019 udsendes spørgeskema til forældrene i Fredericias dagtilbud. Undersøgelsen skal afdække hvilke moduler, der bedst dækker forældrenes behov. Forældrenes svar danner efterfølgende ramme for et bud på moduler, som sendes i høring.

 

Sagsbeskrivelse:

Spørgeskemaet om modulønsker sendes til forældrene i E–Boks i uge 17. Der vil være en svarfrist på 2 uger, så dataene kan bearbejdes i uge 19.

På baggrund af indkomne ønsker og svar, bliver der udarbejdet et oplæg til høringsmateriale vedrørende kommende modultilbud. Det bliver fremlagt for udvalget den 15/5 2019.

Med Børne- og Skoleudvalgets godkendelse, sendes materialet til høring i perioden 20/5 2019 til 5/6 2019 til interessenter på området. Høringssvarene danner grundlag for oplæg til Fredericia kommunes fremtidige tilbud om moduler, som skal implementeres fra 1. januar 2020.

Forslag til endeligt udbud af moduler fremlægges for Børne- og Skoleudvalget den 21. august 2019, og vil således kunne indgå i budgetseminaret i efteråret 2019.

Økonomiske konsekvenser

Sker der ændringer i modulsammensætningen, vil der ikke ske nævneværdige ændringer i forældrebetalingen for det enkelte modul. Dette blev beskrevet på Børne- og Skoleudvalgets møde den 27. marts 2019.

Vurdering

Det vurderes, at tidsplanen for inddragelse forældre om modulønsker (spørgeskema) forventes overholdt, og der på baggrund af svarene kan fremlægges et konkret bud på høringsmateriale til behandling på mødet.

 

April

Maj

Maj

Maj - juni

August

Oktober /November

2019

Januar 2020

Uge 17

Spørge-skema udsendes

Uge 19

Svar på spørge-skema modtages og behandles

Uge 20

Hørings-materiale fremsendes til udvalget 13/5 2019

Uge 21 til uge 23

20/5 til 5/6 hørings-periode

Uge 34

Børne- og Skoleudvalget behandler konkret forslag til beslutning vedr. modulordningerne

 

 

Budget og takstblad er tiltrådt

De ny modulordninger trådt i kraft

 

Høringsmaterialet fremsendes tæt på mødeafholdelsen på baggrund af den tætte tidslinje.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget behandler kommende oplæg til høringsmateriale, så det kan sendes i høring i perioden 20/5 til 5/6 2019.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Der arbejdes videre med primært et scenarie med flg. modul: 30 / 37 / 47,5 timer.

Der undersøges, hvordan økonomien fremkommer på flg. modul: 30 / 47,5 timer.

Materialet udarbejdes til udvalgsmøde den 3. juni, så høringsmateriale kan udsendes.

Punkt 22 Obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn i udsatte boligområder

Sagsresumé

Folketinget vedtog 13. december 2018 en lovændring til dagtilbudsloven, som betyder, at der skal være obligatorisk læringstilbud for 1-årige børn i udsatte boligområder. Med denne sag skal Børne- og Skoleudvalget behandle forslag til rammer for obligatorisk læringstilbud i Fredericia Kommune. Som bilag til sagen vedlægges et uddybende notat.

 

Sagsbeskrivelse:

Den 1. juli 2019 træder reglerne om obligatorisk læringstilbud på 25 timer pr. uge til 1- årige børn med bopæl i et udsat boligområde i kraft. Målgruppen for loven er:

1. Børn med bopæl i et udsat boligområde, der ikke er optaget i en daginstitution eller dagpleje, når barnet fylder 1 år.

2. Børn med bopæl i et udsat boligområde som i alderen mellem 1 og 2 år udmeldes af et dagtilbud og ikke optages i et andet.

3. Børn mellem 1 og 2 år, som flytter ind i et boligområde og ikke er optaget i et dagtilbud.

Formålet med loven er at sikre, at flere børn fra udsatte boligområder kommer i dagtilbud og der i gennem får understøttet deres udvikling af dansksproglige kompetencer og læringsparathed. Som en del af læringstilbuddet skal der iværksættes målrettede læringsforløb for børn og forældre.

I læringsforløbene skal der være fokus på barnets sprog, læringsparathed samt danske traditioner, højtider og demokratiske værdier. Der lægges vægt på at forløbene skal integreres mest muligt i den almindelige hverdag i institutionen, så børnene i det obligatoriske læringstilbud kommer til at indgå i de brede børnefællesskaber, legen og aktiviteterne.

I forhold til forældrene skal de målrettede forløb sikre, at forældrene vejledes i hvordan de kan støtte op om barnets sproglige kompetencer og generelle læringsparathed.

Forældrene har mulighed for fritagelse, hvis de selv kan forestå en indsats, der svarer til den indsats kommunen yder. Fredericia Kommune skal i givet fald føre tilsyn med at tilbuddet lever op til kravene.

Barnet skal forblive optaget i læringstilbuddet indtil den obligatoriske sprogvurdering når barnet er 2,9 år, med mindre forældrene lader barnet indskrive i et almindeligt tilbud eller fraflytter området.

Såfremt forældrene ikke lader deres børn indgå i læringstilbuddet ud fra de givne krav, kan børneydelsen standses.

I Fredericia Kommune omfatter lovgivningen områderne Korskærvej og Ullerupdalvej. Pr. 1/4 2019 er der i alt 2 børn i udsatte boligområder, der ikke er indskrevet i et dagtilbud. I en fuldt indfaset model må man således forvente 5-7 indskrevne børn.

Økonomiske konsekvenser

Det obligatoriske læringstilbud skal stilles gratis til rådighed for forældrene. Kommunens tilskud til pladsen er således 100%. Det forudsættes, at der i gennemsnit er 5-7 børn i en fuldt indfaset model i 2021, der gennem et helt kalenderår skal have et obligatorisk læringstilbud på 25 timer.

 

Det forventes at Fredericia Kommune via økonomiaftalen mellem KL og Finansministeriet kompenseres for udgiften. Beløbet kendes endnu ikke, da forhandlingerne ikke er afsluttet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at der skal være mulighed for at placere tilbuddet i forskellige institutioner, bl.a. for at understøtte en bredde i børnegruppen. Desuden skal en enkelt institution således ikke holde ledige pladser til tilbuddet.

Læringstilbuddet anbefales placeret under hensyntagen til, at der pr. 1. januar 2020 ikke må nyindskrives mere end 30% børn fra et udsat boligområde i en daginstitution. Placeringen vil således ske i et samspil mellem Børn- og Unge og pladsanvisningen, og læringstilbuddene oprettes ad hoc.

Det anbefales at de 25 timer fordeles ligeligt henover ugen under hensyntagen til lokale behov i de involverede dagtilbud.

Det anbefales at Børn- og skoleudvalget delegerer beslutning om standsning af børneydelsen til forvaltningen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at forslaget til rammer for obligatorisk læringstilbud til 1- årige i udsatte boligområder godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 23 Fortsat drøftelse af legepladspuljen

Sagsresumé

Fortsat drøftelse af principper for fordeling af midler fra legepladspuljen i forlængelse af udvalgets mødet 27. marts 2019. Sagsbeskrivelsen herunder er den samme som på mødet den 27. marts 2019, dog med ny tids/proceslinje for legepladsønsker til 2020 og et yderligere vedlagt bilag, som indeholder alle ønskerne til legepladspuljen fra skolerne og dagtilbuddene 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Når anlægsmidlerne fra legepladspuljen fordeles, sker det efter en række principper.

Principperne er udarbejdet på baggrund af en samlet vurdering af legepladsernes stand.

Der er tre forhold, som har særlig prioritet ved tildeling af midler fra legepladspuljen:

  1. Sikkerhed på legepladsen
  2. Arbejdsmiljø
  3. Nyetablering af legeredskaber som udvikler børns motoriske færdigheder – nyetableringerne ses også i forlængelse af tidligere legepladsbevillinger.

 

Alle ansøgninger til legepladspuljen vurderes i forhold til ovenstående kriterier. Vedr. vurdering i forhold til punkterne 1 og 2 udarbejdes der hvert år en legepladsrapport af et uvildigt firma. Denne rapport danner databaseret baggrund for afgørelsen af tildeling i legpladspuljen.

 

Vurdering af legepladser

Alle ledere har pligt til at gennemgå deres legepladser dagligt og sikre at legepladsen er i forsvarlig stand. Opgaven kan være delegeret til tekniske serviceledere eller andre. Det betyder, at man lokalt har et indgående kendskab til egne legepladsforhold, når der udformes ansøgninger.

Arbejdsgruppen, som arbejder med legepladspuljen, består af 6 personer: to medarbejdere fra Ejendomsafdelingen (leder af Ejendomsafdelingen samt medarbejder med særlig viden om legepladsregler), to distriktsledere samt to medarbejdere fra Børn og Unge.

 

Nyetablering af legeredskaber

I forbindelse med skolereformen og indførelse af nye distriktsskoler i 2013-2014 blev der afsat særskilte puljemidler til tilpasning af legepladserne på skolerne. Det er dyrt at omdanne og tilpasse legepladser, og derfor har det været nødvendigt fortsat at anvende midler fra legepladspuljen.

Der er fortsat mange ønsker til nye tiltag på legepladserne, som ikke kan imødekommes, fordi der er behov for at vedligeholde eksisterende legeredskaber. Det forventes at der de næste par år fortsat vil være mange ansøgninger, som dækker helt basale vedligeholdelsesopgaver på legepladserne.

Udskiftning af legeredskaber kræver ofte byggetilladelser og rådgivning – det betyder, at der er udgifter til byggesagsbehandling, som skal dækkes af de afsatte midler.

Midlernes fordeling 2017-2019

 

Anvendt på dagtilbud:

År 2017

År 2018

År 2019

Vedligehold

95%

89,5%

83%

Arbejdsmiljø

0%

6,5%

11%

Nyt

5%

4%

6%

 

Anvendt på skoler:

År 2017

År 2018

År 2019

Vedligehold

68%

71%

50%

Nyt

32%

29%

50%

 

Økonomi

Skoler

Dagtilbud

I alt

2017

389.142

528.900

918.042

2018

381.883

383.200

765.083

2019

522.020

683.980

1.206.000

 

Tids- og proces linje for legeplads hvor interessenterne involveres.

August 2019

September / Oktober 2019

Oktober / November 2019

November/December 2109

December 2019

Januar 2020

BSU og evt. andre interessenter afholder temamøde med legepladsudbydere, som inspiration til ønsker vedr. legepladser.

Budgetvedtagelse

 

Skoler og institutioner involverer de forskellige råd for indsamling af ønsker.

Forældre, børn og unge involveres i en behovsanalyse, hvori deres legepladsønsker kan indskrives.

De indsendte ønsker behandles af fagfolk ud fra ovenstående kriterier. Ønskerne forelægges det politiske udvalg til beslutning.

 

Beslutning i BSU vedr. legepladsbudget-et 2020.

 

Beslutning i ØK og Byrådet - herefter udmeldes bevillingerne til skoler og dagtilbud

 

 

Sponsorater

Finansiering af legepladser kan ske med baggrund i sponsorater. Byrådet besluttede i 2009 et regelsæt for sponsorater af legepladser og andet. Regelsættet vedlægges som bilag.

Der blev givet dispensation for regelsættet vedr. sponsorater i en konkret sag den 17/6 2014 i økonomiudvalget. Sagsindstillingen og beslutningen vedr. dispensation vedlægges som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Legepladspuljen på kr. 1.206.000 er et fint supplement til skolerne og institutionernes drift og aktivitetsbudgetter, så der kan opretholdes en sikker og tryg legeplads, idet nyetableringer og vedligehold af legepladsområderne ellers ikke vil blive prioriteret i samme omfang grundet manglende økonomi til et økonomisk dyrt investerings- og driftsområde, som legepladsarealer er.
Det kan også ses i det antal ansøgninger der sendes frem, som langt overstiger legepladspuljens størrelse, hvor der igennem årene har været ønsker for omkring kr. 1,5 til 3,5 mio. til legepladspuljen.

Det er arbejdsgruppens vurdering, at principperne, som anvendes ved fordeling af legepladspuljen, er med til at sikre de nuværende legeredskaber altid har en lovlig og sikker standard, og at forholdet mellem vedligehold og udvikling af legepladserne er afbalanceret.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at principperne for den fremadrettede fordeling af legepladsmidler drøftes, herunder om midlerne kan indtænkes over flere år.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Beslutning vedr. temadag udskydes til udvalgsmøde den 3/6.

Alle kendte ønsker til legepladspuljen prioriteres for de kommende år og fremlægges på udvalgsmødet den 3/6.

Retningslinjer for sponsorater opdateres generelt.

Enighed om fastholdelse af gældende principper og procedurer jf. materialet i sagen. Derudover:

Institutioner/skoler i samarbejde med bestyrelserne indsender løbende ønsker til legepladspuljen.

En gang om året forespørges alle om nye ønsker/behov.

Udvalget vedtager på december mødet en prioriteret liste, som udarbejdes og fremlægges af Børn & Unge. Den totale liste er stadig prioriteret, men det fremhæves og anbefales hvilke ønsker, der kan imødekommes på det næste års budget.

Punkt 24 Status på temperaturmålingen

Sagsresumé

På baggrund af de første delanalyser af skoleområdet har budgetpartierne udmøntet de afsatte midler (6 mio.kr.) i Budget19 til mellemtrinnet og fritidsområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet vil der kort blive orienteret om kaffemødet 2.maj.

De kommende delelementer i temperaturmålingen vil blive forelagt udvalget.

Der lægges op til en drøftelse af en tema-workshop om det kommunale fritidstilbud, som input til temperaturmålingen..

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget drøfter og tager beslutning om, der skal afvikles en workshop/konference i juni eller august 2019 om de kommunale fritidstilbud for børn og unge..

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Der afvikles en temaworkshop vedr. fritidsområdet den 18. juni kl. 17.30 – 20.00.

Punkt 25 Status på implementering af Aula

Sagsresumé

Aula er den nye samarbejdsplatform til afløsning af Skoleintra platformen.  Aula tages i anvendelse fra 1.august 2019 på skolerne. Skolebestyrelserne er informeret om Aula og har i foråret arbejdet med at kvalificere skolens brug af den nye platform. Aula vil også blive samarbejdsplatformen på dagtilbudsområdet i Fredericia. Udrulningen i dagtilbud sker først i 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

Udviklingen af Aula er en del af en fælles aftale fra 2014 mellem KL og Regeringen om et digitalt løft af folkeskolerne. I aftalen indgik det, at alle folkeskoler skal have et digitalt samarbejds- og kommunikationsværktøj, som understøtter arbejdet på de enkelte skoler. Dette værktøj består af to dele: En læringsplatform, som er Meebook. Denne platform er valgt i Fredericia kommune og taget i brug af medarbejderne på skolerne i 2018. Den anden er samarbejdsplatformen, som er Aula.

Alle forældre på skolerne skal benytte Aula som samarbejdsplatform fra 1.august 2019.

Der er uddannet superbrugere på skolerne, der sørger for at alle medarbejdere er introduceret til arbejdsgangene i Aula.

Gennem det sidste år har alle forældre lært at bruge et Uni-login, som vil give dem adgang til Aula.

Alle forældre modtager information og vejledning i forhold til at komme på Aula fra 1.august.
Op til skoleårets start vil der blive suppleret med videoer, der viser, hvordan man bruger Aula i praksis. Der er udarbejdet trin-for-trin-guides på flere sprog, som alle forældre kan tilgå via Aulainfo.dk, Dette vil hjælpe med en god ibrugtagning af Aula.

I dagspressen vil der endvidere blive fulgt op med omtale af Aula, og de enkelte skoler vil sørge for at informere forældrene om, hvordan de kan få hjælp, hvis de måtte have behov.

Man kan læse mere om den nye samarbejdsplatform Aula på www.aulainfo.dk

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at der er et godt beredskab til at hjælpe forældrene i gang, også de forældre der har vanskeligheder med at forstå dansk.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at orienteringen om beredskabet omkring ibrugtagningen af Aula tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 26 Implementering af justeringer af skolereform 2019

Sagsresumé

På Børne- og Skoleudvalgets temamøde 24/4 drøftede udvalget de nye justeringer af folkeskolereformen. Der er blandt andet tale om en Justering af skoledagens længde i indskolingen, som skal implementeres fra 1.august 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommunerne er forpligtet på at implementere ny lov om justeringer af folkeskolereformen. Loven blev vedtaget 2.maj 2019.

På baggrund af drøftelser i Børne- og Skoleudvalget 24/4 er der udarbejdet et notat omhandlende rammen for implementeringen af de justeringer af folkeskolereformen, som træder i kraft 1.august 2019. Notat er vedhæftet sagen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Skoleområdet beholder de eksisterende midler til drift af skole/fritidstilbud.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at notatet om implementering af ny lov vedrørende justeringer af folkeskolereformen tiltrædes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Implementering tiltrådt.

Punkt 27 Plan for det tobaksforebyggende arbejde

Sagsresumé

Det tobaksforebyggende arbejde for børn og unge i Fredericia Kommune indebærer en flerstrenget indsats på folkeskolerne og i kommunen. Planen for indsatsen på folkeskolerne er udarbejdet og implementeres fra august 2019. 

 

Sagsbeskrivelse:

Der er udarbejdet en implementeringsplan for det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia Kommune på baggrund af godkendelsen af udmøntningen af budgetmidlerne til området i december 2018.

Indsatsen implementeres efter planen på folkeskolerne i Fredericia Kommune fra august 2019, og den kobles sammen med det generelle sundhedsfremmende og forebyggende arbejde for børn og unge i Fredericia. Den flerstrengede indsats indeholder bl.a. elementer for 5. til 10. klasse.

Det tobaksforebyggende arbejde vil have et primær fokus på overbygningsskolerne, og dermed eleverne fra 7.-9. klasse, som vil komme til at køre Kræftens Bekæmpelses tobaksforebyggelsesprogram X:IT, hvilket blandt andet indebærer 8 timers undervisning om året, samt forældreinvolvering. 7. klasserne vil som en del af deres undervisning have mulighed for at deltage i fotokonkurrencen ”Cool uden røg”. Derudover arrangeres der en sundhedsdag for alle eleverne på 8. årgang i efteråret, hvor de skal igennem 6 forskellige workshops på Sundhedshuset.

På basisskolerne vil eleverne i 5. og 6. klasse modtage undervisning omkring fællesskaber, trivsel og identitet gennem den vejledende årsplan ”Sundhed, trivsel og seksualitet”. Derudover vil der på 6. årgang afholdes en trivselsdag, som planlægges lokalt.

Indsatsen indebærer ligeledes, at alle skoler i Fredericia Kommune arbejder hen i mod røgfri skoletid for både elever og lærer, samt et kommende arbejde omkring røgfri ungemiljøer og informations- og kampagnemateriale.


Der er som bilag vedhæftet programteorien for indsatsen, hvor de forskellige elementer af indsatsen tydeliggøres i forhold til målgruppe.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at den flerstrengede tobaksforebyggelsesindsats vil være med til at forebygge rygestart, og dermed skabe et Fredericia, hvor børn og unge lever et sundere og længere liv.

Indstillinger

Velfærdsinnovations og Sundhed indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen omkring implementeringsplanen for det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia Kommune til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 28 Vedtægter for Børnehuset Erritsø

Sagsresumé

Børnehuset Erritsø har ændret sine vedtægter i forhold til forpligtelser vedrørende læseplaner samt forhold omkring hvornår bestyrelsen er beslutningsdygtig. Vedtægterne kan godkendes betinget af mindre tilføjelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagtilbudsloven stiller en række betingelser for vedtægter for selvejende og private daginstitutioner. De skal i deres vedtægter tage stilling til en række minimumskompetencer for bestyrelsen. Disse omfatter:

  1. Principperne for daginstitutionens arbejde
  2. Principperne for anvendelsen af en budgetramme
  3. Indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelsen af ledelsen
  4. Indstillingsret ved ansættelsen af personale
  5. Fokuseret forældreinvolvering gennem specifikke tiltag.

 

Vedtægterne lever samtidig op til krav om at forældrebestyrelsen organiseres med et flertal af forældrevalgte samt har medarbejderrepræsentation og repræsentation fra institutionsbestyrelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børnehuset lever op til punkterne 1 til 4.

Tilføjes punkt 5 så opfylder vedtægterne alle minimumskrav. Punkt 5 blev indført medio 2018 og er relativt nyt.

Indstillinger

Børn- og Unge indstiller at vedtægterne for Børnehuset Errtisø godkendes, betinget af tilføjelse vedrørende forældreinvolvering.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 29 Vedtægter for Børnenes Vel og til hørende private dagtilbud

Sagsresumé

Børnenes Vel er institutionsbestyrelse for det private dagtilbud Arken og det selvejende dagtilbud Savannen. De har ændret deres vedtægter, som overholder gældende lovgivning på området.

 

Sagsbeskrivelse:

Børnenes Vel er institutionsbestyrelse for de to dagtilbud Arken og Savanne i en tostrenget model. Eventyrhuset er trådt ud af Børnenes Vel, hvorfor en række forhold i vedtægterne er tilrettet.

Der foreligger tilrettede vedtægter for institutionsbestyrelsen og de to forældrebestyrelser.

 

Som privat dagtilbud skal Børnenes Vel følge minimumsbestemmelserne i dagtilbudsloven, herunder:

1. Principperne for daginstitutionens arbejde

2. Principperne for anvendelsen af en budgetramme

3. Indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelsen af ledelsen

4. Indstillingsret ved ansættelsen af personale

5. Fokuseret forældreinvolvering gennem specifikke tiltag.

 

Ligeledes skal vedtægterne vise, at forældrebestyrelsen er organiseret med et flertal af forældrevalgte samt har medarbejderrepræsentation.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at vedtægterne for Børnenes Vel, Arken og Savannen lever op til gældende regler for minimumsprincipper samt øvrige krav til sammensætning af bestyrelsen og dens kompetencer.

Indstillinger

Børne og Unge indstiller, at vedtægterne for Børnenes Vel, Arken og Savannen godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 30 Nye vedtægter for den private daginstitution Eventyrhuset

Sagsresumé

Den private daginstitution Eventyrhuset er trådt ud af paraplyorganisationen Børnenes Vel, og har tilrettet sine vedtægter, således at de opfylder betingelserne i dagtilbudsloven.

 

Sagsbeskrivelse:

Som privat dagtilbud skal minimumsbestemmelserne i dagtilbudsloven følges, hvilket afspejler sig i vedtægterne. Disse omfatter:

1. Principperne for daginstitutionens arbejde

2. Principperne for anvendelsen af en budgetramme

3. Indstillingsret samt ret til deltagelse ved ansættelsen af ledelsen

4. Indstillingsret ved ansættelsen af personale

5. Fokuseret forældreinvolvering gennem specifikke tiltag.

 

Samtidig skal vedtægterne afspejle krav om at forældrebestyrelsen organiseres med et flertal af forældrevalgte samt har medarbejderrepræsentation.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vedtægterne lever op til lovens krav.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at de fremlagte vedtægter for den private daginstitution Eventyrhuset godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Godkendt.

Punkt 31 Orientering om projekter og samarbejdsaftaler

Sagsresumé

Familiechefen og Børn- og Ungechefen orienterer om igangværende projekter og samarbejdsaftaler.

 

Sagsbeskrivelse:

Familie og Børnesundhed samt Børn og Unge har en række projekter og samarbejdsaftaler der arbejdes med. Familiechefen og Børn- og Ungechefen vil på mødet give en orientering om disse. I bilag kan ses en oversigt over projekter og samarbejdsaftaler.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Familie og Børnesundhed samt Børn og Unge indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 32 Orienteringssag: Databaseret energiledelse i daginstitutioner

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget støtte fra Energistyrelsen til etablering af databaseret energiledelse i kommunens daginstitutioner. Målet er, at elforbruget reduceres med 5% og varmeforbruget med 15%. Kommunen samarbejder med EWII Energi A/S om projektet. På længere sigt skal de opnåede erfaringer anvendes i kommunens øvrige bygninger. Sagen forelægges både i Børne- og Skoleudvalget og i Miljø- og Teknikudvalget

 

Sagsbeskrivelse:

Energistyrelsen har bevilget Fredericia Kommune støtte til etablering af projektet ”Databaseret energiledelse i daginstitutioner”. Projektet forudsætter et offentlig-privat samarbejde, og der er indgået partnerskab med EWII Energi A/S. 

Projektet er forankret i Ejendomsafdelingen og udføres i tæt samarbejde med EWIIs energirådgivere og Strategisk Udvikling i Teknik og Miljø. Projektets målsætning er, at reducere energiforbruget i børneinstitutionerne med 5% af elforbruget og 15% af varmeforbruget i forhold til det nuværende forbrug. Besparelsen skal opnås alene ved forbedret drift, adfærdsregulering og brugerinddragelse samt løbende måling af energinøgletal for alle børneinstitutioner.

Det er helt centralt for projektet, at daginstitutionernes pædagogiske personale inddrages og bliver aktive medspillere i forhold til adfærdsændringer og optimering af driften af egne bygninger.

Projektet bygger på løbende overvågning af forbrug og nøgletal. Dels for at kunne gribe ind ved uhensigtsmæssigt forbrug, og dels for at kunne lave benchmarking mellem daginstitutionerne.

Daginstitutioner får en brugervenlig platform til at følge og synliggøre opnåede resultater fra.

Projektet varer til medio 2020, hvorefter erfaringerne fra projektet overføres til kommunens øvrige bygninger.

Økonomiske konsekvenser

Projektet er omkostningsneutralt, idet Energistyrelsen har ydet maksimal tilskud på 490.000 kr. Hele projekt koster 817.000 kr. fordelt med 505.000 kr. til EWII og 313.000 kr. til Fredericia Kommune. Ejendomsafdelingen omprioriterer arbejdstimer afsat til energiledelse i kommunale bygninger til projektet svarende til 313.000 kr.

Parterne vurderer, at der er et væsentligt besparelsespotentiale. Indfries målet om en reduktion af el- og varmeforbruget med hhv. 5 % og 15 %, hvilket vil give en årlig besparelse på omkring 225.000 kr.

Det er forventningen, at de opnåede erfaringer kan overføres og anvendes i resten af kommunens bygninger, hvorved energibesparelsen øges yderligere.

Vurdering

Ejendomsafdelingen vurderer, at projektet vil være et væsentligt skridt i arbejdet med at opfylde Byrådets mål om at Fredericia Kommune som virksomhed, er CO2-neutral i 2030.

Projektet lægger op til, at børn i dagtilbud, og på sigt skoleelever, inddrages i arbejdet med at reducere energiforbruget og samtidig gør dem til bevidste energiforbrugere. Således støtter projektet i høj grad op om Fredericia Kommunes arbejde med Grøn Generation.

Det tværfaglige samarbejde mellem Ejendomsafdelingen og Strategisk Udvikling sikrer, at projektet arbejder med løsninger, hvor både de tekniske forhold omkring bygningerne og de adfærdsmæssige forhold og inddragelse af det pædagogiske personale kommer til at spille sammen.

Indstillinger

Ejendomsafdelingen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning.

Punkt 33 Orientering om proces for renovering af Afdeling Havepladsvej

Sagsresumé

Orientering om processen med at skabe idéoplæg til udvikling af Afdeling Havepladsvej.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er afsat 0,5 mio. kr. til arkitektbistand i forbindelse med udarbejdelse af idéoplæg til renovering af Afdeling Havepladsvej med det mål at skabe ”Fremtidens læringsmiljø i udskolingsskolen”.

 

Projektet har brugerinvolvering som et væsentligt element i udviklingen af idéer til byggeprojektet. Brugerinvolveringen omfatter en fotokonkurrence samt en række workshops, der tilsammen skal give input til at sammensætte et byggeprogram, der imødegår elevernes og skolens ønsker og behov.

Fotokonkurrencen foregår via Instagram og kører frem til 10. juni 2019.

De workshops, der er planlagt omhandler:

Workshop 1 – uge 13 ”Heldagsskolen”

Workshop 2 – uge 15 “En samlet skole”

Workshop 3 – uge 20 ”Fagmiljøer og linjer”

Studietur – uge 18 ”Dagstur til udvalgte skoler, campus og ungdomsmiljøer”

 

I uge 26 afleverer Ejendomsafdelingen og SKALA Arkitekter forslag til byggeprogram.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 15-05-2019

Taget til efterretning – materialet fremlægges til udvalgsmødet i august.

Punkt 34 Orientering (Lukket)