Børne- og Skoleudvalget - 18-08-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 18 august, 2021 - 16:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Onsdag, 18 august, 2021 - 09:29
Referat publiceret:
Fredag, 20 august, 2021 - 09:48

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-08-2021

Godkendt.

Punkt 2 Temamøde: Prioritering af anlægsmidler på skoleområdet

Sagsresumé

Der blev i Budget 2021 afsat i alt 340 mio. kr. i perioden 2021-2025 til at forbedre bygningsmassen, læringsmiljøet og indeklimaet for Fredericia Kommunes skolebørn. En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter på tværs af Børn, Unge og Kultur samt Vækst, Teknik og Klima har arbejdet på et oplæg til prioritering af midlerne. Børne- og Skoleudvalget præsenteres for arbejdsgruppens arbejde med henblik på dialog om de politiske perspektiver herpå.

 

Sagsbeskrivelse:

På temamødet præsenterer projektleder Dorte Stage Mølgaard – i samarbejde med to repræsentanter fra arbejdsgruppen, bygherrerådgiver Mai-Britt Rauff og pædagogisk udviklingskonsulent Elise Benedicte Venndt – resultaterne af arbejdsgruppens arbejde.

Arbejdsgruppen har arbejdet ud fra det kommissorium, som Byrådet godkendte den 28. juni 2021, og undersøgt dels renoveringsbehovet på kommunens nuværende skole – med fokus på både bygningsmasse, indeklima og læringsmiljø – og perspektiver i forhold til at opføre en ny skole i Kirstinebjerg-distriktet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn, Unge og Kultur indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager arbejdsgruppens arbejde til orientering og med afsæt heri diskuterer de politiske perspektiver på såvel renovering som nybyg.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-08-2021

Taget til efterretning med udvalgets input.

Punkt 3 Status på dagplejeområdet i Fredericia kommune

Sagsresumé

Børn og Skole udvalget har bedt om en status på dagplejen i Fredericia kommune bestående af den kommunale og privat dagpleje samt private børnepasser.

 

Sagsbeskrivelse:

Status gennemgås på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen, idet udgifter til den ændrede ledelsesstruktur holdes indenfor dagplejens økonomiske ramme.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at status drøftes og tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-08-2021

Taget til efterretning.

Punkt 4 Det Centrale Handicapråds anbefalinger til kommunalbestyrelsen

Sagsresumé

Det Centrale Handicapråd har udarbejdet otte anbefalinger til at øge tillid på handicapområdet. Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget samt Børne- og Skoleudvalget orienteres om anbefalingerne og om, hvordan Fredericia Kommune arbejder hermed.

 

Sagsbeskrivelse:

Det Centrale Handicapråd har fået VIVE til at foretage en undersøgelse, hvis overordnede formål er at afdække, hvordan kommunale myndighedssagsbehandlere og borgere med handicap hver især oplever kommunernes sagsbehandling. På den baggrund afgøres det, om der er forskel på parternes oplevelser. Undersøgelsen er beskrevet i rapporten: ”Inddragelse og tillid i mødet mellem kommunerne og borgere med handicap. En gap-analyse for Det Centrale Handicapråd”, se bilag.

Undersøgelsen viser, at der fortsat er en forskel – et gap – mellem borgeres og kommunale sagsbehandlere og lederes oplevelse af mødet og sagsbehandlingen på handicapområdet. Det Centrale Handicapråd konkluderer i et brev til kommunalbestyrelserne, at der behov for at forbedre situationen, se bilag. De har derfor formuleret otte anbefalinger til øget tillid på handicapområdet. Det er anbefalinger, der dels er målrettet regeringen, kommunalbestyrelserne og de kommunale handicapråd. Anbefalingerne er indsat nedenfor, men er også vedhæftet som bilag.

Det Centrale Handicapråds anbefalinger til kommunalbestyrelserne

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen styrker faglighed, vejledning og rådgivning

• Styrk muligheder og kultur for at søge og følge ekstern specialviden fx viden fra handicaporganisationer eller VISO.

• Giv borgere mulighed for at bede om at få en uvildig faglig rådgiver inddraget i sagen.

• Styrk lokal læring og vidensdeling om fx særlig handicapspecifik viden og Ankestyrelsens handleanvisninger i hjemviste sager.

• Det Centrale Handicapråd opfordrer til at arbejde aktivt med at styrke en organisering, som opbygger og fastholder specialiseret viden i organisationen.

• Styrk efteruddannelsesmuligheder for sagsbehandlere.

• Opstil konkrete mål for kvaliteten af sagsbehandlingen.

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen sikrer kommunalpolitisk og ledelsesmæssig fokus på tillid og kommunikation

• Muligheden for reel og meningsfuld inddragelse styrkes fx ved at sikre rammerne for øget dialog eksempelvis ved at give sagsbehandlere tid til løbende dialog og opfølgning med borgeren. Styrket dialog og reel inddragelse skal sikre transparens i sagsbehandlingen, løbende status og forventningsafstemning, og at hjælpen ikke opleves som kommende så sent, at det giver yderligere problemer for borgerne.

• Vær fra politisk og ledelsesmæssig side eksplicit om forventningen om og opbakningen til, at der i jeres kommune er fokus på, at sagsbehandlingen tager udgangspunkt i borgerens individuelle situation, erfaringer, behov og ønsker.

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen sikrer tydelighed om, at koordinering i indsatser er kommunens ansvar

• Overblik og velfungerende samarbejde mellem forskellige forvaltningsområder og afdelinger er medvirkende til, at borgerne føler sig set som hele mennesker og viser, at kommunen har overblik over borgernes samlede behov for støtte.

• Signalér tydeligt, at det ikke er borgerens ansvar at forestå koordinering eller at være tovholder på indsatser fx ved at benytte én koordinerende plan, som udarbejdes i samarbejde med borgeren eller én koordinerende sagsbehandler, som har den løbende dialog med borgeren.

• Rammer og strukturer, der understøtter det gode koordinerende samarbejde, er en forudsætning for, at det interne samarbejde i kommunen og samarbejdet med eksterne fungerer.

• Vær nysgerrige på, om det tværfaglige samarbejde er velfungerende i jeres kommune - fx ved at undersøge borgeres oplevelse af den samlede indsats. Er samarbejdet udfordret, så opfordres der til at arbejde aktivt med at finde modeller for samarbejde og koordinering på tværs af forvaltningsområder og med eksterne.

• Det Centrale Handicapråd opfordrer til at dele gode erfaringer og søge inspiration fra andre kommuner - start med at se på initiativer og cases i VIVE-undersøgelsen ”Inddragelse og tillid i mødet mellem kommunerne og borgere med handicap”.

Det Centrale Handicapråd anbefaler, at kommunalbestyrelsen inddrager det kommunale handicapråds erfaringer i planlægning af initiativer for at øge tilliden og i forbindelse med temperaturmålinger af tilliden i jeres kommune

• Gode løsninger og tilrettelæggelse af initiativer kræver viden om behov. Det Centrale Handicapråd opfordrer til, at kommunalbestyrelsen har modet til at lukke handicapråd og handicaporganisationer ind i det politiske arbejde med at øge tilliden.

• Temperaturmålinger kan fx være dialog- eller borgermøder, mindre spørgeskemaundersøgelser m.v. 

Fredericia Kommunes arbejde i relation til anbefalingerne

Vi har i Fredericia Kommune flere tiltag i gang, der understøtter de anbefalinger, som Det Centrale Handicapråd italesætter.

På voksenområdet specifikt er tillid og inddragelse nøgleord i Strategi for Værdiskabelse, som vi har arbejdet med siden 2015. Det er en strategi, der sætter borgeren i centrum. Med udgangspunkt i borgerens ambitioner, mål og behov tilrettelægges de støttende indsatser.

”Din Indgang” er et produkt af værdiskabelsesstrategien og står som et inspirationseksempel i VIVEs rapport i forhold til at understøtte tillid og inddragelse. Social og Handicap arbejder i øjeblikket for en revitatisering af værdiskabelsesstrategien således den holdes opdateret og tæt på kerneopgaverne.

Når det gælder pårørendesamarbejdet på voksen handicapområdet understreges vigtigheden af gensidig tillid og inddragende kommunikation i ”Rammen for Pårørendesamarbejdet”, der gælder for kommunens længerevarende botilbud. I efteråret 2021 udarbejdes der lokale handleplaner, der skal sætte handling bag ordene. Pårørendesamarbejdet kunne styrkes yderligere ved at ansætte en pårørenderådgiver, hvilket der er gode erfaringer med fra andre kommuner. Det forudsættes dog, at der afsættes ressourcer.

Voksenudredningsmetoden (en udredningsmetode, der anvendes i Visitation Voksen) er netop blevet opdateret i en version 2.0. Det er en opdatering, der understøtter en helhedsorienteret tilgang til borgerne. I forbindelse med opdateringen er der igangsat et arbejde med at implementere KLs digitaliseringsprojekt ”Fælles Faglige Begreber” og et nemmere Nexus, der skal styrke sammenhængskraften afdelingerne imellem ved at understøtte koordineringsarbejdet teknisk og kommunikativt. For at styrke implementeringen heraf og den faglige ledelse i Visitation Voksen generelt ansættes der en faglig koordinator i efteråret 2021.

På børnehandicapområdet arbejder vi i lighed med de sociale sager i udredningsarbejdet systematisk med ICS-metoden (Integrated Child System). Der er fokus på barnets behov og på at understøtte en helhedsorienteret tilgang.

Endvidere arbejder sagsbehandlerne i Familie og Børnesundhed med at implementere den socialfaglige metode LØFT (løsningsfokuseret samtale). Metoden bidrager til at sætte fokus på borgernes ønsker om forandring og på, at borgerne er eksperter på eget liv. I en nylig analyse af Familieafdelingen, foretaget af Rambøll Management Consulting, fremhæves metoden netop som et tiltag, der understøtter ønsket og anbefalingerne om mere dialog, inddragelse og tillid i forældresamarbejdet.

Børnehandicapområdet har siden 2019 – med projektmidler fra Socialstyrelsen – arbejdet med projektet ”Indgang H” (Handicap, Helhed, Handleplaner). Projektet arbejder med udgangspunkt i modellen ”En familie – en indgang”. Fokus i projektet er at sikre en sammenhængende, enkel og koordineret indsats for familier med handicappede børn og unge via en familiekoordinator. ICS og LØFT er nogle af de metoder, der anvendes i projektet. Der har indtil nu været 24 sager i projektet. Projektmidlerne udløber med udgangen af 2021.

Endelig arbejdes der i Familie og Børnesundhed løbende på at udvikle lokalt forankrede tilbud til sårbare børn, unge og deres familier. Der er enkelte lokalt forankrede tilbud (§11 stk. 7) til familier, der har børn og unge med funktionsnedsættelser. Der arbejdes på at kunne udbygge tilbuddene til målgruppen, da vi blandt andet kan konstatere et stort behov for aflastningsmuligheder og pasningsmuligheder (særlige klubtilbud efter servicelovens §36 stk. 2) for målgruppen. Det forudsætter dog ressourcer til fagligt personale og lokaler til tilbuddene.

Endelig har Fredericia Kommune siden 2015 haft en uafhængig borgervejleder, som alle borgere – også på handicapområdet – kan henvende sig til for råd og vejledning omkring samarbejdet med Fredericia Kommune.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn, Unge og Kultur samt Beskæftigelse og Velfærd vurderer, at vi arbejder med og har fokus på de opmærksomhedspunkter, som såvel VIVEs undersøgelse som Det Centrale Handicapråd peger på.

Forvaltningerne vurderer, at Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget med fordel kan bede Fredericia Kommunes lokale handicapråd drøfte Det Centrale Handicapråds anbefalinger og opfordring til, at handicaprådet skal blande sig og være med til at kvalificere drøftelserne om tillid og inddragelse lokalt.

Udarbejdelsen af en ny handicappolitik er blevet dagsordensat i det ny valgår af Handicaprådet og Senior- og Handicapudvalget. Det er forvaltningernes vurdering, at Det Centrale Handicapråds anbefalinger bygger på et solidt arbejde, som med fordel kan tages med i arbejdet omkring en ny handicappolitik, hvis det besluttes, at en sådan skal udarbejdes.

Indstillinger

Børn, Unge og Kultur samt Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At udvalgene tager orienteringen til efterretning.
  2. At udvalgene beder Fredericia Kommunes Handicaprådet drøfte Det Centrale Handicapråds anbefalinger og opfordring til at blande sig og være med til at kvalificere drøftelserne om tillid og inddragelse lokalt.
  3. At udvalgene opfordrer til, at anbefalingerne tages med i udarbejdelsen af en ny handicappolitik, hvis det besluttes, at en sådan skal udarbejdes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-08-2021

  1. Orientering taget til efterretning, med den bemærkning at Børne- og Skoleudvalget fremadrettet ønsker en tættere dialog med Handicaprådet.
  2. Drøftet og anbefalet
  3. Drøftet og anbefalet

Punkt 5 Orientering (Lukket)

Punkt 6 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.