Børne- og Skoleudvalget - 23-02-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 23 februar, 2016 - 08:00
Hent som fil:

Punkt 3 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Godkendt.


Punkt 4 Valg af formand og næstformand

Sagsbeskrivelse

Udvalget vælger ved flertalsvalg formand og næstformand, jf. styrelseslovens § 22.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Politik og Kommunikation indstiller at udvalget vælger en formand og en næstformand.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Børne- og Skoleudvalget har valgt,

Ole Steen Hansen, formand

Cecilie Roed Schultz, næstformand


Punkt 5 Kommissorium for Børne- og Skoleudvalget

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med byrådets fastlæggelse af den nye udvalgsstruktur er der fastlagt kommissorier for samtlige udvalg. Det udarbejdede kommissorium for Børne- og Skoleudvalget er vedlagt som bilag.


I forbindelse med byrådets fastlæggelse af den nye udvalgsstruktur blev det meldt ud, at udvalgene skal vedtage kommissorierne, og at der i den forbindelse - inden for rammerne af den nye styrelsesvedtægt – er mulighed for justeringer af formuleringerne, hvis det enkelte udvalg finder behov for dette.


Udover indholdet af kommissoriet for Børne- og Skoleudvalget vil det være hensigtsmæssigt, at udvalget drøfter sin arbejdsform. Endvidere vil det være hensigtsmæssigt, at udvalget drøfter indholdet af en handlingsplan, der afspejler, hvordan der skal arbejdes i 2016, så det bedst muligt sikres, at vi opfylder de politisk vedtagne mål, der er fastlagt i Budget 2016-2019.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Velfærd indstiller,


- at udvalget drøfter udvalgets kommissorium og arbejdsform samt indholdet af en arbejdsplan for opgaveløsningen på udvalgets politikområde i 2016.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Udvalgets kommissorium, arbejdsform og arbejdsplan for opgaveløsningen drøftet.


Punkt 6 Frigivelse af anlægsmidler til skoler og daginstitutioner

Sagsbeskrivelse

Budget 2016 indeholder midler til anlægsopgaver, der skal planlægges og igangsættes snarest således, at projekterne kan nå at blive gennemført i 2016.


Før budgetterne kan bruges, skal de frigives.


Nedenfor gennemgås de forskellige puljer, der søges frigivet:


Legepladser og aktivitetsrum (2,0 mio. kr.)

Formålet med puljen på 2 mio. kr. ses af budgetforliget for 2016-2019:

Vores børn skal have mulighed for at svinge og gynge. De skal have frisk luft, sug i maven og mulighed for at blive rundtossede. De skal udfordre deres balance, løbe langt og hoppe højt. Alt sammen for at sikre en god motorisk udvikling. Det er vigtigt for, at vores børn kan koncentrere sig og modtage læring.

 

Vores ældste elever skal også opleve gode ungemiljøer på skolerne, og det skal være muligt for elevrådene at være med til at imødekomme elevernes ønsker.

Forligspartierne afsætter derfor 2 mio. kr. til at udvikle legepladser og aktivitetsrum ude som inde. Børne- og Uddannelsesudvalget prioriterer arbejdet i løbet af førstehalvår 2016 i tæt dialog med elevrådene på skolerne.”

 

Status på processen  

Skolerne har indsendt forslag til projekter i relation til legepladser og aktivitetsrum. Forslagene vil blive præsenteret på mødet.


Ungebyrådet har følgende bemærkninger i relation til udearealer:

”Det er Ungebyrådets indtryk, at der er stor forskel på, hvordan det står til på de forskellige skoler. Vi anbefaler derfor, at man inddrager skolerne og eleverne i en proces, på de skoler, hvor udearealer trænger mest til at blive alderssvarende og indbydende til bevægelse.”


Bedre toiletter på skoler og i daginstitutioner (1,5 mio. kr.)

Der er afsat 1 mio. kr. til renovering af toiletforhold på skolerne og 0,5 mio. kr. til daginstitutioner.


Formålet med anlægspuljen er at løse nogle af de fordøjelses- og trivselsproblemer, der opstår i relation til dårlige toiletforhold.


Byrådet har ønsket at inddrage elevrådene og Ungebyrådet i processen. Elevråd og ungebyrådet har således allerede afgivet skriftligt høringssvar og har medsendt videoer, som bidrag til sagen.


Ungebyrådet og elevrådene har følgende bemærkninger:

  • De ældste, mest slidte toiletter renoveres først.
  • Der skal laves mere private, lukkede toiletfaciliteter, gerne kønsopdelte.
  • Der bruges penge på energisparende tiltag, som også er med til at holde det mere rent: Sæbeautomater, der kun giver sæbe, når man har hænderne under – vandkhaner og lys med sensor – solide toiletpapirholdere.
  • Opdragelse i at holde toiletterne pæne. Gerne med ”konsekvenser”, hvis man ikke kan finde ud af det.

Ungebyrådet anbefaler endvidere, at elevrådenes input prioriteres, og at skolernes bestyrelser inddrages i ansvaret for det.


It (2 mio. kr.)

IT indgår som et vigtigt element i læring og undervisning i både dagtilbud og skoler. Midlerne skal i den sammenhæng:

  • Understøtte arbejdet med at nå en 1-1 løsning på skolerne (dvs. én digital enhed pr. elev) samt
  • Udskiftning af gamle maskiner i både dagtilbud og skole.
  • Midlerne skal bidrage til, at der er de fornødne elektroniske værktøjer til rådighed i forhold til at understøtte de politiske mål for digital dannelse, naturfag og innovation.
  • Der skal fortsat arbejdes med kompetenceudvikling af det pædagogiske personale i både dagtilbud og skole.

Forbedring af trafiksikkerhed ved Stendalen/Frederiksodde Skolen (2 mio. kr.)

Byrådet ønsker at skabe de bedste betingelser for børnenes trivsel og læring. Det betyder samtidig, at det skal være trygt, sundt og udviklende at gå i dagtilbud og skole i Fredericia. Byrådet har derfor afsat midler til konkrete forbedringer af trafiksikkerheden omkring Frederiksodde Skole og Stendalen.


Opgaven har højeste prioritet, og der er nedsat en arbejdsgruppe, der planlægger, hvorledes trafiksikkerheden kan forbedres.


Endvidere er der afsat yderligere 2 mio. kr. til sikring af skoleveje. Dette projekt styres af Teknik og Miljø, som står for opgaven.


3 renoveringsprojekter på skoleområdet

3 skoler har fået bevilling til målrettede projekter. Projekterne er påbegyndt, og der er således nedsat arbejdsgrupper, hvor Ejendomsafdelingen er inddraget. De tre projekter omhandler:


  • Renovering af Afdeling Bygaden – fokus på bevægelse og innovation (4,5 mio. kr.)

Afdeling Bygaden huser de unge fra 7.-9. klasse, hvor målet med renoveringen er, at faciliteterne skal indbyde til mere bevægelse, flere eksperimenter og innovation. Projektet omfatter også akustik, indeklima og lysindfald.


  • Modernisering af Afdeling Skærbæk – fokus på leg og læringsmiljø (2,5 mio. kr.)

Afdeling Skærbæk huser børn fra 0.-6.klasse. De skal sammen med de voksne have bedre muligheder for at tilrettelægge leg og læring i et tidssvarende, energibesparende og sjovt miljø, hvor der er arbejdet med lysindfald og bedre akustik.


  • Renovering af Afdeling Nørre Alle og Frederiksodde Skolen – fokus på trivsel og læringsmiljø (2,5 mio. kr.)

Bevillingen skal fremme trivsel og et godt tidssvarende læringsmiljø. Det skal ske ved at få færdiggjort renoveringen af lokaler og gangarealer på afdeling Nørre Allé og Frederiksodde Skolen.


Renoveringen har samtidig fokus på at forbedre indeklimaet, lysindfald og akustik, og aktivere de kvadratmeter, der findes i gangarealerne.


Legepladspuljen 2016

Puljen på 0,757 mio. kr. afsættes årligt til renovering af samtlige legepladser under Børn og Unge – i alt 44 skoler og daginstitutioner.


Daginstitutionerne har afleveret, deres ønsker til legepladser. En arbejdsgruppe har i samarbejde med Ejendomsafdelingen foretaget en vurdering af de indkomne forslag til legepladspuljen. Der foreligger således et forslag til fordeling af disse midler, som præsenteres på mødet.


Da der i 2016 er afsat ekstraordinære midler til skolerne, er puljen fortrinsvis anvendt på dagtilbudsområdet.

Økonomiske konsekvenser

Samlet udgør bevillingen til de forskellige projekter 17,757 mio. kr.


Følgende projekter søges frigivet, således at projekterne kan igangsættes:


  Beløb i mio. kr.

 TB 2016

 Anlægsbevilling

 Frigivelse

Legepladser (XA-40009)


 0,757

 0,757

 Renovering og forskønnelse af skoler og daginstitutioner (XA-40053)


 17,000

17,000

 I alt (- = kasseindlæg / + = kasseudlæg)


 17,757

 17,757


Vurdering

Alle anlægsprojekter kræver et forarbejde i forhold til projektbeskrivelser, godkendelser, udbud og byggefase.


Børn og unge har tilrettelagt processen, således at det forventes at projekterne kan gennemføres i 2016.


Ombygning af skolerne

Når der foreligger en projektbeskrivelse for ombygning af hver af de 3 afdelinger, vil projekterne blive forelagt for Børne- og Uddannelsesudvalget til endelige godkendelse, før projekterne igangsættes.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at det overfor Byrådet og Økonomiudvalget anbefales, at


  • Der gives anlægsbevilling på 0,757 mio. kr. til renovering af legepladser, og frigivelse af bevillingen (XA-40009)
  • Der gives anlægsbevilling på 17 mio. kr. til renovering og forskønnelse af skoler og daginstitutioner, og frigivelse af bevillingen (XA-40053).

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Børne- og Skoleudvalget følger Børn og Unges indstilling.


Punkt 7 Udmøntning af midler til inklusion 2016

Sagsbeskrivelse


Der er på budget 2016 afsat 5 mio. kr. til inklusion. Midlerne skal gå til at understøtte læringsmiljøet på alle fire distriktsskoler, således at skolerne får bedre mulighed for at fortsætte det gode arbejde i henhold til inklusionsstrategien.


På baggrund af et oplæg på udvalgsmødet af Børn og Unge samt anbefalinger fra Skolebestyrelsernes Fællesråd træffer udvalget beslutning om udmøntningen af de 5 mio. kr.


Anbefalinger/forslag fra Skolebestyrelsernes Fællesrådsmøde 26.jan. 2016 er vedlagt som bilag.


Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 5 mio. kr. i 2016.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at de afsatte midler, kombineret med det store efteruddannelsesløft, vil betyde en styrkelse af det inkluderende læringsmiljø på skolerne.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at de 5 mio. til inklusion udmøntes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Børne- og Skoleudvalget besluttede, at de 5 mio. kr. øremærkes til indsatser, der fremmer børn og unges deltagelse i skolens læringsfællesskaber – fx camps eller forløb med et fagligt eller socialt/personlighedsudviklende sigte, specialpædagogisk vejledning af lærere/pædagoger, deltagelse i undervisning, nye inklusionstiltag, nedbringelse af klasse-/holdstørrelse, implementering af inklusionsfremmende koncepter eller metoder, fraværsprojekter eller særlige tiltag i forhold til socialt isolerede piger.

Ressourcerne tildeles de fire distriktsskoler efter elevtal og omsættes til lærer- eller pædagogstillinger. De nyansatte tilknyttes skolens ressourcecenter og udgår som en fleksibel ressource herfra.


Punkt 8 Udmøntning af midler til indsatser for bogligt stærke elever

Sagsbeskrivelse

Der er i budget 2016 afsat 2 mio. kr. til indsatser, der udfordrer de bogligt meget stærke elever, så de bliver så dygtige, som de kan.


Der eksisterer på nuværende tidspunkt i kommunalt regi en særlig indsats ift. unge idrætstalenter (Team Danmark) samt unge science-talenter (Sciencetalenter.dk i Sorø).


På baggrund af oplæg fra Børn og Unge samt anbefalinger fra Skolebestyrelsernes Fællesråd, drøfter og beslutter Børne- og Skoleudvalget, hvordan de 2 mio. kr. til indsatsatser for bogligt stærke elever på skoleområdet udmøntes.


Anbefalinger/forslag fra Skolebestyrelsernes Fællesrådsmøde 26.jan. er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 2.mio. kr. i 2016.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at de afsatte midler, sammen med et kompetenceløft af talentvejledere på alle skoler, vil betyde flere og bedre udfordringer for en betydelig del af de bogligt meget stærke elever.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at de 2 mio. kr. afsat til indsatser for bogligt meget stærke elever udmøntes, således at indsatser kan tilrettelægges i skoleåret 2016/17.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Børne- og Skoleudvalget besluttede, at de 2 mio. kr. øremærkes til særlige indsatser direkte målrettet de højt begavede boglige elever i kommunens fire distriktsskoler.

De fire distriktsskoler tildeles hver en ressource svarende til en lærerstilling, som fordeles på lærere med særlige kompetencer inden for fagene dansk, matematik og/eller naturfag.

Den tildelte ressource udmøntes i fast ansat personale.

Der igangsættes et arbejde, der sigter mod at skabe en egentlig talentstrategi, der inddrager erhvervsliv, ungdomsuddannelserne samt eventuelle kulturinstitutioner.

Strategien vil omfatte højt begavede børn inden for en bred vifte af fagområder.


Punkt 9 Styrket integration

Sagsbeskrivelse


I Fredericia Kommune ønsker byrådet jf. budget 2016 at forbedre integrationen.

 

Byrådet ønsker et styrket samarbejdet med Fredericias kulturforeninger

 

Fra budgetteksten budget 2016: Vi vil gerne bruge vores gode relation med Fredericias kulturforeninger til ved fælles hjælp at komme endnu længere med integration af voes unge mennesker med anden etnisk baggrund end dansk. Vi vil invitere kulturforeningerne og vores unge mennesker og deres forældre til dialog og samarbejde om, hvilke type nye tiltag, der kan styrke integrationen. De nye tiltag vil blive afprøvet og evalueret i regi af Børne- og Skoleudvalget. Der afsættes 400.000 kr. til en styrket integrationsindsats.

 

Familie og børnesundhed foreslår, at budgetteksten omsættes som følgende:

 

Formål:

 

·   Gennem relationsarbejde at styrke samarbejdet med kulturforeningerne i Fredericia.

·  Igennem samarbejde med kulturforeningerne at målrette en særlig indsats rettet mod unge med anden etnisk oprindelse end dansk.

·  Udvikle og etablere en konstruktiv og dynamisk dialog, som afsæt for samarbejdet.

 

Målgrupperne kan inddeles i:

A.  Kulturforeningerne i Fredericia

B.  Minoritetsunge

C.  Familier med anden etnisk oprindelse end dansk

 

Indsatsen bygger på målgruppernes anerkendelse og oplevelse af sig selv som borger og som deltager i fællesskaber.  Det afgørende, at deltagerne i projektet involveres tidligt, så de kan medudvikle indsatsen. 


Projektet ledes af en styregruppe, som har til opgave at sikre fremdrift og legitimitet. Styregruppen flankeres af en projektgruppe, som har til opgave at planlægge, gennemføre og evaluere aktiviteter i samarbejde med kulturforeningerne og de unge.

 

Som et element i indsatsen indtænkes det politiske niveau som aktivt deltagende i den tætte dialog med kulturforeningerne samt indledende drøftelser omkring mulige aktiviteter. Formålet er, at politikkerne møder borgerne og kommer i direkte dialog med henblik på at kunne styrke den lokale- samt fremtidige integration i Fredericia.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat kr. 400.000 i budget 2016 til projektledelse og projektaktiviteter

Vurdering

Det vurderes, at indsatsen vil være medvirkende til at fremme integration i Fredericia Kommune

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller at projektet besluttes med henblik på iværksættelse i 2016.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Børne-  og Skoleudvalget besluttede at iværksætte projekt ”styrket integration” i 2016.


Punkt 10 Orientering om evalueringen af De skæve Tænder

Sagsbeskrivelse

Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Social- og Omsorgsudvalget og Børne- og Uddannelsesudvalget godkendte på deres møder i august 2014 projektet omkring tandlægetilbud til udsatte borgere. Der blev givet en status på projektet på udvalgenes møder i marts 2015 og udvalgene fik en vurdering af muligheden for at lave tandfyldninger på klinikken på deres møder i april 2015.


Nærværende sag er til beslutning i Social- og Omsorgsudvalget og sendes samtidig til orientering i Børne- og Skoleudvalget samt i Sundhedsudvalget.


Evaluering af De Skæve Tænder 

I november og december 2016 er der lavet en evaluering af De Skæve Tænder. Evalueringen bygger på data fra klinikken, interviews med 5 brugere af klinikken, et fokusgruppeinterview med tre af de frivillige tandlæger og assistenter samt litteratur og erfaringer fra lignende tandlægeprojekter i Danmark. 


Evalueringen viser bl.a., at

  • Der har været 79 besøg på klinikken i perioden fra november 2014 til november 2015 viser optælling af journaler (nogle af dem er gengangere – der har været 63 borgere på klinikken).
  • 51 % af dem, hvor der er udfyldt et opsamlingsskema, har massive tandproblemer og 75 % af dem, hvor der er udfyldt et opsamlingsskema, har fået foretaget tandudtræk.
  • Der er pt. 6 frivillige tandlæger tilknyttet projektet og 8 frivillige assistenter.
  • Interviews viser, at økonomien har stor betydning for de udsattes tandlægebesøg og at borgerne har svært ved at huske aftaler, og dermed har svært ved at følge et ordinært tandbehandlingsforløb.
  • De frivillige tandlæger mener, at der er brug for mere opfølgning fra kommunens side efter besøg hos De Skæve Tænder – der er for få, der kommer videre i ordinært tandbehandlingsforløb.
  • På klinikken hos De Skæve Tænder får borgerne smertebehandling oftest i form af tandudtræk. Det betyder, at borgerne bliver fri for deres smerter. For dem, der er blevet interviewet i forbindelse med evalueringen har det betydet, at de har et større overskud i dagligdagen til andre gøremål, og for en enkelt af dem har det betydet, at han har overskuddet til at komme ud af sit misbrug.

Succeskriteriet må være, hvor mange der egentlig kommer videre og får en reel behandling. Det har dog ikke i dette projekt været muligt at undersøge, hvor mange af de borgere, der har været på klinikken, der kommer videre i et tandbehandlingsforløb.

Økonomiske konsekvenser

Der blev afsat 100.000 kr. fra økonomiaftalen på sundhedsområdet til at køre projektet i 18 måneder. Dette skulle være med til at dække en kommunalt ansat klinikassistent til at åbne og lukke klinikken, betjene udstyr og adgang til klinikkens computere, der skal bruges i forbindelse med røntgenundersøgelser samt udgifter til diverse forbrugsmaterialer, informationsmaterialer, mødeafholdelse og lignende.


Forbruget for perioden oktober 2014 til og med 15. december har været 25.953 kr. Der er dermed brugt færre midler end beregnet til projektet. Det anvises fra administrationen, at de uforbrugte midler kan finansiere en videreførelse af klinikken og en udvidelse af projektet frem til og med juni 2017.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen om evalueringen af De Skæve Tænder til efterretning

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 22-02-2016

Punkt 1, 2, 3 og 4 godkendt som indstillet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Orientering taget til efterretning.


Punkt 11 Høringssvar ny socioøkonomisk beregningsmodel

Sagsbeskrivelse

I byrådets vision for Fredericia 2020 tilkendegives et ønske om at investere i de mindste børn. Børnene er vores vigtigste ressource, og gennem en målrettet og tidlig indsats har vi mulighed for at nedbryde den sociale arv.


Formålet med analysen er at sikre, at der tages hensyn til den enkelte institutions socioøkonomiske baggrund, så midlerne i højere grad fordeles efter børnenes behov.


Den 17. november 2015 besluttede Børne- og Uddannelsesudvalget, at sende forslaget om en ny socioøkonomisk beregningsmodel på dagtilbudsområdet i høring, hvorefter der skal træffes endelig beslutning, således at modellen kan træde i kraft den 1. juli 2016.


Der er indkommet en række høringssvar, som beror på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at der træffes afgørelse i relation til den socioøkonomiske beregningsmodel.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Børne- og Skoleudvalget besluttede at iværksætte den nye socioøkonomiske beregningsmodel pr. 1. juli 2016.

Modellen genberegnes i 2018 med henblik på at iværksætte en ny model pr. 1/1 2019.


Punkt 12 Orientering vedr. fonologisk opmærksomhed (sprogets lyde)

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har haft succes med et projekt vedrørende fonologisk opmærksomhed – opmærksomhed på sprogets lyde – hos de ældste børn i kommunens dagtilbud. Til baggrund for projektet ligger resultaterne af Sprog- og læseevalueringerne i kommunens 0. klasser. Resultaterne herfra viste et øget behov for fonologisk opmærksomhed hos børn i børnehave-alderen, da dette er vigtigt for børnenes mulighed for at udvikle deres sproglige færdigheder. Færdigheder der ikke blot er med til at give en bedre sprogforståelse, men derigennem også øgede sociale kompetencer og relationer.


For at løfte børnenes sproglige opmærksomhed igangsatte Fredericia Kommune således et projekt om fonologisk opmærksomhed – i alle kommunens dagtilbud. 


Evalueringen af projektet har vist, at de børn, der har været præsenteret for et systematisk arbejde med fonologisk opmærksomhed, er blevet mere fonologisk opmærksomme. Dette har medvirket til, at flere børn er startet i 0. klasse med forøgede fonologiske kompetencer. Hvilket bl.a. betyder, at skolerne i højere grad kan benytte resultaterne fra Sprog- og læseevalueringen med henblik på, at identificere de elever, der er i risiko for på længere sigt at få læse-/stavevanskeligheder. Dette ønskes, så der kan sættes ind med forebyggende og målrettet indsats i de tidlige skoleår, så vi sikrer, at vi ikke taber de sprogligt udfordrede elever. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Familie & Børnesundhed indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Orientering taget til efterretning.


Punkt 13 Orientering om projekter i Sundhedsplejen

Sagsbeskrivelse

Familie og børnesundhed vil gerne orientere udvalget om projekter i sundhedsplejen:


UNGE MØDRE:

Projektet har fokus på den unge mors liv efter barsel, forældre-kompetencer samt job/uddannelse. Resultatet er at 14 % flere er i job eller uddannelse end sammenlignelige kommuner. Projektet er evalueret af Rock Wool fonden og støttet af Servicestyrelsen med 2,9 mio. kr. Rapport er vedlagt som bilag.


SUND START -SÅRBARE GRAVIDE:
Projekt Sund start – sårbare gravide forløber fra 2015 – 2017, og har fokus på at øge gravides handlekompetencer og forældrerevne, at undgå genindlæggelser, øge tværsektorielt samarbejde ml. almen praksis, jordemødre, socialfaglige medarbejdere og sundhedsplejen. Alle gravide screenes i uge 16 og inddeles i 4 kategorier i forhold til, hvilken hjælp/støtte, der vurderes, der efterfølgende er behov for. Projektet er støttet af Sundhedsstyrelsen med knap 3 mio. kr.


FORÆLDREKURSUS TIL 1. GANGSFORÆLDRE-KLAR TIL BARN.

Uddannede instruktører – mandlige familiekonsulenter og kvindelige sundhedsplejersker varetager gruppelederfunktionen på holdene.  Projektet har haft en svær opstart, på trods af mediedækning i radio og aviser, plakatophæng samt visitkort udleveret hos jordemoderen. Der blev i første runde gennemført et hold med knap 10 forældre, som var begejstrede. Nu er det blevet muligt at invitere forældrene via navngivne fødsels-prognoser. Der er tilmeldinger til 4 hold om året.


OVERVÆGTSTILBUD TIL SKOLEBØRN:

Overvægtige skolebørn opspores ved rutinemæssig monitorering af højde og vægt i klasserne. Relevante børn og deres forældre tilbydes jævnlig kontakt med kost og aktivitets afdækning og vejledning samt opfølgning i tæt samarbejde med forældrene. Fredericia har 22 % overvægtige børn, 8 % undervægtige og 70 % såkaldt normalt vægtige. 


TILBUD TIL KVINDER MED EFTERFØDSELSREAKTION:

Marts 2016 påbegynder sundhedsplejen screening for depression efter fødsel. Kvinden besvarer et spørgeskema når barnet er 2 mdr. Ved behov/depression tilbydes gruppetilbud med sundhedsplejersker som gruppeledere og opfølgningsbesøg ved familiens egen sundhedsplejerske. Kvinder med behov henvises til egen læge.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Familie & Børnesundhed indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 23-02-2016

Orientering taget til efterretning.


Punkt 14 Orientering (Lukket)