Børne- og Skoleudvalget - 24-05-2016

Referat
Dato:
Tirsdag, 24 maj, 2016 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 37 Besøg på Fjordbakke Skolen, afd. Skærbæk

Sagsbeskrivelse

Udvalgsmødet afholdes på Fjordbakke Skolen, afd. Skærbæk, Skolevej 1.

Der startes med en introduktion og rundvisning af distriktsskoleleder Børge Norup og afdelingsskoleleder Poul Jakobsen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Ingen

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 38 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Godkendt.

Punkt 39 1. budgetopfølgning 2016 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:


•  Ny lovgivning

•  Byrådsbeslutninger

•  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

•  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens prin-cipper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i byrådet.


Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab er vist i nedenstående skema. Tallene dækker perioden til og med marts måned.


Mio. kr.

 Korrigeret budget

 1. budget-opfølgning

 Forventning spar/lån

 Forventet regnskab

Drift

 

 

 

 

Serviceudgifter

 

 

 

 

Dagtilbud

  224,532

  0,527

-3,000

  222,059

Familie og Børnesundhed

  178,015

  0,204

  -7,700

  170,519

Skoler

  436,081

  5,477

-2,049

  439,509

Serviceudgifter i alt

  838,628

  6,208

-12,749

832,087

 

 

 

 

 

Overførselsudgifter

 

 

 

 

Familie og Børnesundhed

  6,867

 

 

  6,867

Overførselsudgifter i alt

  6,867

0,000

0,000

  6,867

 

 

 

 

 

Centrale refusionsordninger

 

 

 

 

Dagtilbud

 

 

 

0,000

Familie og Børnesundhed

  -2,196

 

 

  -2,196

Centrale refusionsordninger i alt

  -2,196

0,000

0,000

  -2,196

 

 

 

 

 

Drift i alt

  843,299

  6,208

  -12,749

  836,758


 

 

 

 

Anlæg

 

 

 

 

Dagtilbud

  5,843

 

  -3,500

  2,343

Familie og Børnesundhed

 

 

 

0,000

Skoler

  26,613

  -5,619

-4,000

  16,994

Anlæg i alt

  32,456

-5,619

-7,500

  19,337


 

 

 

 

Total

  875,755

  0,589

  -20,249

  856,095

+ = udgift / lån af næste år (underskud),

 - = indtægt / opsparing (overskud) 


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner kort beskrevet:


Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2015<>16 samt evt. meddelte tillægsbevillinger til 2016. 


1. budgetopfølgning

Kolonnen ”1. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i byrådet.


De ordinære budgetopfølgningssager omfatter:


Under serviceudgifter er der foretaget omplaceringer primært vedrørende barselsfonden (2,296 mio. kr.) samt overførsel af budgetmidler til Voksenservice, der vedrører opholdsstedet Kofoedsminde (0,730 mio. kr.)


Herudover er der budgetomplaceret 0,833 mio. kr. fra Uddannelsesudvalget til Børne- og Skoleudvalget, svarende til 5/12 af 2,000 mio. kr.


Under anlæg er der omplaceret 5,619 mio. kr. Dette skyldes, at indvendig vedligeholdelse under Skoler er flyttet fra anlæg til drift (3,619 mio. kr.) og at puljen til sikre skoleveje (XA-40054) på 2,000 mio. kr. er flyttet over i Miljø-og Teknikudvalget. 


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation - 1. Budgetopfølgning 2016 BSU” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.

Vurdering

Dagtilbud

Dagtilbud forventer ved 1. budgetopfølgning et mindreforbrug på 3,000 mio. kr. på driften. Dette skal ses i sammenhæng med overført Spar/lån 2015<>2016 på 3,983 mio. kr.


På anlægssiden forventes et mindreforbrug på 3,500 mio. kr. Dette vedrører primært pasningsgarantipuljen samt pulje til udvikling af profilinstitutioner.


Udviklingen følges tæt i samarbejde med Økonomi.


Familie & Børnesundhed

Familie & Børnesundhed forventer ved 1. budgetopfølgning et mindreforbrug på 7,700 mio. kr. Det svarer til beløbet der blev overført ved Spar/lån 2015 <>2016. Udviklingen følges hele tiden i tæt samarbejde med Økonomi.


 


Skoler

Skoler forventer ved 1. budgetopfølgning et mindreforbrug på 2,049 mio. kr. Dette skal ses i sammenhæng med overført Spar/lån 2015<>2016 på 3,221 mio. kr.


Det forventes således, at skolerne vil forbruge af deres opsparede midler i 2016. Midlerne vil primært blive anvendt til nyansættelser.


På anlæg forventes det, at Skoler overfører 4,000 mio. kr. til 2017. Dette vedrører puljen til projektering af investeringer på Børn og Unge området (XA-40049) samt 2,000 mio. kr. fra puljen Renovering og forskønnelse af skoler og daginstitutioner. (XA-40053).


Børn og Unge følger, i samarbejde med Økonomi, udviklingen tæt.


Indstillinger

Familie & Børnesundhed og Børn & Unge indstiller:


  1. at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer
  2. at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- og Skoleudvalget følger indstillingen fra Familie & Børnesundhed og Børn & Unge.

Punkt 40 Aktuelle nøgletal på børne- og ungeområdet 2016

Sagsbeskrivelse

Der er i forskellige sammenhænge udarbejdet nationale nøgletal for børne- og ungeområdet. Nøgletallene viser eksempelvis omkostningerne og kvalitetsniveauet i Fredericia Kommune sammenlignet med andre kommuner.


Endvidere findes der data, der belyser udviklingen i såvel ressourceforbrug som kvalitetsniveau.


På mødet gennemgås disse nøgletal.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 41 Drøftelse af budget 2017

Sagsbeskrivelse

Denne sag lægger op til, at udvalget fortsætter sin drøftelse af udvalgets budgetter for de kommende år


Byrådet har med vedtagelsen af budgetproceduren 2017-20 fastlagt de overordnede principper for budgetlægningen. Principperne tager udgangspunkt i den økonomiske situation, som Fredericia Kommune har med afslutningen af regnskabet for 2015. Samtidig afspejler budgetproceduren Byrådets ønsker om dels at overholde den økonomiske politik og dels at understøtte kommunens vision 2020.


Som en del af budgetproceduren giver Byrådet udvalgene mulighed for i foråret 2016 at drøfte prioriteringer inden for egen ramme. Udvalgenes økonomiske ramme skal som udgangspunkt overholdes, men der gives mulighed for at drøfte løsning af økonomiske udfordringer og finansiering af eventuelle ønsker. Ønskerne kan være anlægsønsker, som fører til sparede driftsudgifter eller øgede indtægter og på den måde tjener sig selv hjem over en periode. Udvalgene kan endvidere i løbet af foråret gå i dialog med relevante interessenter med henblik på at sikre samskabelsen i budgetprocessen.


For så vidt angår budget på skole og dagtilbud, har der været afholdt møde i Fællesrådene for skole og dagtilbud. Man har drøftet omprioritering inden for områdets budget samt nye ønsker til drift og anlæg, hvilket fremgår af vedlagte bilag

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vil ved mødet ud fra en faglig vurdering orientere om investeringsbehov, herunder præsentere konkrete muligheder for at omlægge midler inden for udvalgets område.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd indstiller, at udvalgenes drøftelse af den budgetmæssige situation fortsættes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Sagen drøftet.

Punkt 42 Delegationsplan for Børne- og Skoleudvalget

Sagsbeskrivelse

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2016, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene.


I den forbindelse er der udarbejdet forslag til delegationsplan som viser dels hvilke sager, som afgøres af hvilke politiske organer, dels hvilke sager der afgøres/varetages af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at Byrådet godkender delegationsplanen.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- og Skoleudvalget indstiller at Byrådet godkender delegationsplanen.

Punkt 43 Kvalitetsrapport 2014-2015 for skoleområdet

Sagsbeskrivelse

Kvalitetsrapporten 2014/2015 er sammen med Læringsrapporten 2015 for Fredericia kommune (udarbejdet af LSP/Ålborg Universitet) vigtige redskaber for Børne- og Skoleudvalget, forvaltningen og skoleledelsen til at vurdere på udviklingsindsatserne på skolerne for at styrke elevernes trivsel og læringseffekt.  


Kvalitetsrapporten danner således et godt grundlag på alle niveauer for dialog omkring udviklingen af folkeskolen i Fredericia.


Kvalitetsrapporten skal udarbejdes hvert andet år. Denne kvalitetsrapport 2014/2015 er en ekstraordinær kvalitetsrapport begrundet i ny skolereform. Den bygger primært på data indsamlet for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling samt data indsamlet af LSP, og ikke som tidligere på data indsamlet fra skolernes ledelser. Næste kvalitetsrapport skal behandles i 1.kvartal 2017 og herefter 1.kvartal 2019 og så fremdeles.


Kvalitetsrapporten 2014-15 indeholder:


  • Faglige resultater
  • Resultater om elevernes faglige og sociale trivsel samt en række faktorer, der siger noget om deres læringsmiljø
  • De unges overgang til en ungdomsuddannelse
  • De ansattes kompetencer
  • Fokusområder vedrørende skoleudviklingen i Fredericia 

Med den nye politiske udvalgsstruktur behandles kvalitetsrapporten i både Børn- & Skoleudvalget og i Uddannelsesudvalget inden rapporten behandles i byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Børn og Unge vurderer,


at alle skoler arbejder professionelt med at udvikle skolens læringsmiljø til gavn for skolens børn og unge. På baggrund af en analyse af data af skolens virksomhed, kan man identificere skolens læringskultur, de gode resultater; men også skolens udfordringer. På den baggrund sker der nu i højere grad end tidligere målrettede pædagogiske indsatser, netop der hvor behovet er.


at deltagelsen i Program for Læringsledelse bidrager positivt med at skabe bedre resultater.  

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at udvalget tager kvalitetsrapporten 2014/2015 til efterretning og fremsætter den til godkendelse i byrådet.


Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- og Skoleudvalget følger Børn & Unges anbefaling.

Punkt 44 Principper for forældresamarbejde i dagtilbud og skoler

Sagsbeskrivelse

I efteråret 2015 drøftede Børne- og Skoleudvalget et første udkast til principper for forældresamarbejde på fællesrådsmøderne med bestyrelserne for henholdsvis dagtilbud og skoler.


Principperne blev bakket op af bestyrelserne på dagtilbudsområdet, hvorimod skolebestyrelserne var lidt mere kritiske, idet de allerede havde været i gang med at udarbejde egne principper for skolens forældresamarbejde i relation til den nye folkeskolereform.


Udvalget valgte at udskyde en beslutning om et sæt fælles principper for forældresamarbejde, indtil 2. kommunerapport fra LSP (Program fra Læringsledelse) forelå primo 2016; idet denne rapport ville give en pejling på forældrenes vurdering af samarbejdet.


Denne profil modtog Børn og Unge primo marts 2016, og den viser, at der i alle distrikter skal arbejdes med at udvikle og styrke forældresamarbejdet.


Børn og Unge har revideret første udgave af principper for forældresamarbejde. Den nye udgave, som er vedhæftet sagen som bilag, indeholder ændringer i henhold til nogle af de bemærkninger, som blev afgivet af bestyrelserne samt FMU.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at principperne for forældresamarbejde kan være et fælles afsæt for at løfte kvaliteten af forældresamarbejdet i distrikterne.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget drøfter principperne, og at udvalget træffer beslutning om, hvorvidt principperne skal gælde for dagtilbud og skoleområdet i Fredericia Kommune.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- og Skoleudvalget godkender principperne for forældresamarbejdet på dagtilbud- og skoleområdet.

Punkt 45 Status på implementering af skolereformen

Sagsbeskrivelse

Skolereformen har nu snart været under implementering i to år.


Skolerne har fortsat nogle områder, hvor der fortsat skal arbejdes med at styrke kvaliteten.


Et af områderne er pædagogernes rolle i skole og fritid; herunder lærer – /pædagogsamarbejdet. Den seneste rapport fra LSP viste, at der på en række matrikler er udfordringer. Der er igangsat en længere proces, hvor såvel ledelse som Børn og Unge indgår i et samarbejde om at styrke området.


Et af de helt afgørende forhold i reformen er tilrettelæggelsen af en længere og mere varieret skoledag for eleverne. Dette vil være hovedtemaet ved denne status.


På udvalgsmødet vil der blive præsenteret eksempler på, hvordan et ugeskema ser ud i de tre faser: indskolingen, mellemtrinnet, udskolingen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at alle skoler arbejder stadig mere professionelt med udviklingen af skolens læringsmiljø. Da der er tale om omfattende kulturbetingede indsatser, og et meget tæt samarbejde på alle niveauer, vil der formentlig gå en række år, inden vi ser skolereformens fulde effekt på elevernes trivsel og læring

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Skoleudvalget tager orienteringen til efterretning.


Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 46 Indsats for sårbare unge

Sagsbeskrivelse

Baggrund

Af Byrådets budgetaftale for 2016 fremgår det, at der afsættes midler til en indsats rettet mod sårbare unge. Der skal udarbejdes en plan for en samlet forebyggende indsats af unges misbrug.


På baggrund af temadrøftelse den 08.02.2016 i Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget er der udarbejdet et forslag til et beslutningsoplæg, som skal godkendes i de relevante fagudvalg.


Der er i budgetforliget afsat i alt 750.000 kr. over to år (2016 og 2017), hvorefter indsatsen evalueres.


Forslag til udmøntning

Det er vigtigt, at både Fredericia Kommune og ungdomsuddannelserne forpligter sig i samarbejdet. Der kan med fordel formuleres fælles ambitioner for samarbejdet, der bygger på den partnerskabsaftale der allerede i dag eksisterer mellem Fredericia Kommune, Middelfart Kommune og ungdomsuddannelserne. Denne aftale har særligt fokus på øget studieparathed, gennemførsel, mental robusthed og rusmidler.


Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Uddannelsesudvalget samt Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget ønsker på denne baggrund en fælles helhedsorienteret indsats, der har fokus på at fastholde unge i uddannelse.


Forslag til udmøntning indeholder følgende to elementer:


  1. Fredericia Kommunes samarbejde og dialog med ungdomsuddannelserne skal videreudvikles og styrkes.

Der ansættes således en koordinerende misbrugskonsulent.


Den koordinerende misbrugskonsulent skal sikre en lettilgængelig og anonym rådgivning til de unge på ungdomsuddannelserne. Den koordinerende misbrugskonsulent skal bidrage til opsporingen af de unge samt rådgive de unge, folkeskoler og ungdomsuddannelser i forhold til viften af eksisterende rådgivnings- og behandlingstilbud til unge, eksempelvis familieafdelingen og arbejdsmarkedsområdet. Som en naturlig del af den helhedsorienterede tilgang til de unge lægges der stor vægt på at skabe gode og smidige samspil med relevante aktører i de unges liv – de vigtigste værende den unges netværk og uddannelsesinstitutionerne.


Den koordinerende misbrugskonsulent skal hjælpe de unge videre, som har behov for eksempelvis et tilbud i socialpsykiatrien eller misbrugsbehandling. Dette sker for at understøtte, at de unge fastholdes i uddannelse. Det må forventes, at en mere opsøgende indsats fører til en stigende tilgang til både misbrugsbehandling og socialpsykiatri.


  1. Afklarende psykologsamtaler

Som led i at arbejde med at fastholde unge i uddannelse yder ungdomsuddannelserne desuden bistand til de unge, der har behov herfor. De statsfinansierede ungdomsuddannelser får et bloktilskud, som blandt andet skal bruges på fastholdelsesarbejde, for at sikre at de unge gennemfører uddannelsen. Som en naturlig del af dette arbejde kan ungdomsuddannelserne tilbydes de unge rådgivende psykologsamtaler, der således indgår som en del af indsatsen for at fastholde de unge i uddannelse (se bilag).


Som supplement til ungdomsuddannelsernes tilbud om psykologsamtaler vil Fredericia Kommune tilbyde et antal afklarende psykologsamtaler. Tilbuddene gives som en del af arbejdsmarkedsområdets tilbud, og skal gives som et tilbud til unge, hvor ungdomsuddannelsernes tilbud ophører. 10. klasses elevere og unge under 18 år er som udgangspunkt omfattet af familieafdelingens tilbud.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budgetforliget afsat i alt 750.000 kr. over to år (2016 og 2017), hvorefter indsatsen evalueres.

Vurdering

Det vurderes, at indsatsen vil understøtte, at flere unge gennemfører en uddannelse.

Indstillinger

Voksenservice, Familie og Børnesundhed og Arbejdsmarked og Borgerservice indstiller, at de i budgettet afsatte midler anvendes til:


  1. Ansættelse af en koordinerende misbrugskonsulent i 2016 og 2017.
  1. Allokering af ressourcer til afklarende psykologsamtaler, der i 2016 og 2017 kan supplere ungdomsuddannelsernes eksisterende tilbud. 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 25-05-2016

Uddannelsesudvalget følger indstillingen fra Voksenservice, Familie- og Børnesundhed, Arbejdsmarked og Borgerservice.

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 25-05-2016

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget følger indstillingen fra Voksenservice, Familie- og Børnesundhed, Arbejdsmarked og Borgerservice.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Pkt. 1 godkendt.


Pkt. 2 godkendt.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- & Skoleudvalget følger indstillingen fra Voksenservice, Familie- og Børnesundhed, Arbejdsmarked og Borgerservice.

Punkt 47 Proces omkring ny børne- og ungepolitik

Sagsbeskrivelse

Byrådet skal godkende en ny børne- og ungepolitik for de kommende fire år (2017 – 2020).


En ny politik skal afstemmes med vision 2020, sætte retning på børne-/ungeområdet og bl.a. bidrage til øget bosætning.


Politikken skal omfatte mål for arbejdet med børn, unge og deres familier samt rammesætte de indsatser, der skal bidrage til, at målene nås.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge samt Familie og Børnesundhed vurderer, at der bør udformes en børne-/ungepolitik, der mål – og rammesætter en sammenhængende og progressiv indsats på børne-/ungeområdet.

Indstillinger

Børn og Unge samt Familie og Børnesundhed anbefaler, at Børne- og Skoleudvalget drøfter form og indhold i en proces, der sigter mod, at der foreligger en ny børne-/ungepolitik, der kan vedtages i byrådet primo 2017.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- og Skoleudvalget ønsker en proces for en ny børne-/ungepolitik, det tager udgangspunkt i


-  Et fælles spændende stort oplæg, der lægger op til en hel ny politik

-  Alle skal have mulighed for at byde ind

-  Et højt ambitionsniveau i relation til vision 2020

-  Såvel distriktet som kommunen som helhed

-  De unges stemme - via Ungebyrådet -  skal høres og reelt inddrages

-  At marginalgrupper også inddrages

-  At udvalgsmedlemmer rammesætter møderne

-  At Børn og Unge samt Familie og Børnesundhed planlægger og faciliterer processen

Oplæg til procesplan på mødet i Børne- og Skoleudvalget, den 9. august 2016

Punkt 48 Orientering om linjer i udskolingen 2016-17

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har i forbindelse med skolestrukturen i 2013 etableret linjer i alle fire distriktsskolers overbygninger. Endvidere er der indført en linjestruktur i 10. klasse.


Eleverne i 6. klasse vælger, hvilken linje, de vil gå på i 7. – 9. klasse.


Den nye skolestruktur, som også betyder at skolerne er opdelt i basis- og udskolingsafdelinger, betyder, at det er muligt for alle fire distriktsskoler at tilbyde en række forskellige linjer i udskolingen.


Kommunens egne evalueringsrapporter og en forskningsrapport fra EVA fra 2016 viser, at linjer fremmer, at der i højere grad tages udgangspunkt i elevernes interesser. Linjerne udfordrer eleverne alt efter deres forudsætninger og understøtter deres muligheder for at etablere nye relationer. Linjerne øger desuden elevernes mulighed for at have indflydelse på udviklingen af deres skoledag.


Skolernes internationale linjer indgår i en særlig rammeaftale med Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Denne aftale skal evalueres i 2016/2017 sammen med de øvrige kommuner, der også indgår i rammeaftalen.


I skoleåret 2016/2017 er der planlagt med følgende linjeudbud på skolerne:


Fjordbakke skolen:

·  International linje

·  Idrætslinje

·  Naturfaglig linje


Erritsø Fællesskole:

  • Art – musik
  • Idræt
  • Innovation og Design
  • International – global
  • Science

Ullerup Bæk Skolen:

  • ESPORT linje (NY)
  • Idrætslinje
  • Designlinje
  • Global linje
  • Gastro-linje (NY)

Kirstinebjergskolen:

  • Sport og Adventure
  • Design og Teknik
  • Art og Udtryk
  • Sprog og Globalisering
  • Natur og Science

Der er vedlagt to eksempler på skolebrochure omkring linjevalg. De øvrige skolers linjer er beskrevet tilsvarende på de respektive skolers hjemmesider.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at den linjeopdelte overbygning medvirker til at øge elevernes motivation, trivsel og læringsudbytte

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 49 Orientering (Lukket)