Børne- og Skoleudvalget - 26-09-2016

Referat
Dato:
Mandag, 26 september, 2016 - 18:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 60 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 26-09-2016

Godkendt.

Punkt 61 Støtte til fritidsaktiviteter - Fritidspas

Sagsbeskrivelse

Siden 2012 har Social- og Indenrigsministeriet støttet projekt Fritidspas. Projektet overgår pr. 01.10.16 til drift. Det findes derfor hensigtsmæssigt, at der fastsættes en række kriterier for tildeling af økonomisk støtte til fritidsaktiviteter. Når børn og unge med særlige behov er visiteret til støtte, foreslås som hovedregel en indkomstbetinget støtte, der følger indtægtsgrænserne for fripladstilskud (uden forhøjelser), for hhv. 25, 50, 75 og 100 % tilskud. For 2016 er indtægtsgrænserne flg.:

Økonomisk Støtte

Indkomst pr. husstand

100 %

0 – 243.848 kr.

75 %

243.849 – 336.048

50 %

336.049 – 428.248

25 %

428.249 – 516.799

 

  •                   6 – 11 årige kan maksimalt tildeles støtte på 1.000 kr. pr. år
  •                   12 – 18 årige kan maksimalt tildeles støtte på 1.500 kr. pr. år

Den økonomiske støtte kan dække både kontingent og udstyr.

I ganske særlige tilfælde, kan der dog være forhold hos barnet/den unge der betyder, at ovenstående kriterier kan afviges. Dette vil bero på en konkret administrativ vurdering.

Økonomiske konsekvenser

Det forventes at støtten til fritidsaktiviteter kan afholdes inden for budgetrammen.

Vurdering

Siden projektets start har Fritidspas haft kontakt til følgende antal børn og unge:

Periode

Antal

1

63

2

106

3

122

4

90


Det vurderes at det med ovenstående kriterier fortsat er muligt at opretholde niveauet fra tidligere år. 

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller at de i sagsbeskrivelsen fastsatte kriterier for tildeling af støtte til fritidsaktiviteter, godkendes.

Bilag

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 26-09-2016

Børne- og Skoleudvalget godkender Familie & Børnesundheds indstilling.

Punkt 62 Udvikling af profilinstitutioner i Fredericia

Sagsbeskrivelse

I byrådets vision 2020 står der følgende:


De mindste børns lyst til kreativ og fysisk udfoldelse skal udvikles via profilinstitutioner med målrettede tilbud tilpasset deres profil.

 

Der er afsat 4 mio. kr. til at udvikle en række profiler i de fire distriktsinstitutioner.


Der er blevet gennemført drøftelser i alle distrikter med forældre og medarbejdere omkring udviklingen af en profil.


I alt er der 11 institutioner, som ikke ønsker en profil på nuværende tidspunkt.


19 institutioner ønsker at udvikle/videreudvikle en profil i 2016-2017:


8 institutioner: Natur- og bevægelsesprofil

5 institutioner: Idrætsprofil

4 institutioner: Kulturprofil

1 institutioner: Digital-profil

1 institutioner: Innovationsprofil

1 institutioner: Sprog/literacy profil


Profilinstitutionerne opfylder kravet om, at de fortsat skal være et mangfoldigt og alsidigt tilbud – både til de mindste børn og til de lidt større børn. Profilerne giver også gode muligheder for at styrke samspillet med dagplejen og distriktsskolernes profiler.


De forskellige profiler vil blive gennemgået på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat i alt 4 mio. kr. til udvikling af profilinstitutioner.

Vurdering

Børn- og Unge vurderer, at profilinstitutioner vil styrke børnenes trivsel og læring samt bidrage til at fremme kommunens bosætningsstrategi.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at udvalget drøfter og træffer beslutning om etablering af profiler samt fordelingen af de afsatte midler hertil.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 26-09-2016

Børne- og Skoleudvalget godkender Børn & Unges oplæg med enkelte tilretninger og indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet at midlerne (4 mio. kr.) frigives til drift.

Punkt 63 Tilsyn med kommunale daginstitutioner 2015-2016

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har pligt til at føre tilsyn med kommunens dagtilbud. Pædagogisk tilsyn udføres af konsulenter fra Center for pædagogisk viden og udvikling i samarbejde med sundhedsplejen, der i samme periode foretager et sundhedstilsyn.

Tilsynet løber i en tre-årig turnus, hvor der årligt føres tilsyn med 10-12 institutioner. Således nås alle institutioner i løbet af tre år. Vores tilsynsmodel er under udvikling. Et nyt pædagogisk digitalt tilsyn forventes fuldt indfaset ultimo 2017.

I denne periode er der ført tilsyn med 11 institutioner:

Duponts Gård, Gades Gård, Klokkefrøen, Korskærparken, Labyrinten, Ulleruphave, Æblehaven, Skovlodden, Stendalen, Ta Fat og Østervold.

Desuden har der været opfølgning på to skærpede tilsyn i Randalgaard og Herslev Børnehus.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Alle ordinære tilsyn er godkendt. De skærpede tilsyn er ligeledes godkendt.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at tilsynet med de kommunale daginstitutioner tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 26-09-2016

Taget til efterretning.

Punkt 64 Revidering af Ungebyrådets principper og vedtægter

Sagsbeskrivelse

Med baggrund i den ændring, der er sket i den politiske og administrative organisering, er det aftalt, der skal ske en tilretning af Ungebyrådets vedtægter og principper.


Den 5.04.16 besluttede Børne- og Skoleudvalget, at udsætte beslutning om ændring af principper og vedtægter for Ungebyrådet. Udvalget besluttede i stedet at invitere Ungebyrådet og de tre byrådsambassadører til temamøde for at drøfte de fremtidige overordnede principper og vedtægter for Ungebyrådet.


På temamødet den 18.05.16 drøftede man former og indhold for Ungebyrådets arbejde. Der blev foretaget nogle enkelte justeringer.


Ændringer

Der er hovedsageligt tale om konsekvensrettelser, eksempelvis nye udvalgsnavne. Dog er der et par forslag til tilføjelser og ændringer i bilagene, som gennemgås nedenfor:


1. Organisering

I det nuværende Ungebyråds valgperiode har Børne- og Ungeudvalget udnævnt en række ambassadører. Ambassadørerne har til opgave at sikre en god kontakt mellem Børne- og Skoleudvalget og Ungebyrådet.


Ordningen med ambassadører har hidtil været uformel. Da ordningen vurderes at være til gavn for at godt samarbejde, foreslås den formaliseret og indskrevet i vedtægterne således, at Børne- og Skoleudvalget fremover formelt udnævner en række ambassadører (§ 5, stk. 6 i vedtægterne).


Ambassadørerne bør ikke nødvendigvis være fra Børne- og Skoleudvalget. Antallet af ambassadører (3) findes passende.


Samtidig forpligter Byrådets fagudvalg sig løbende til dialog med Ungebyrådet om relevante emner.


2. Områdernes opgaver

Tidligere var Ungebyrådet organisatorisk knyttet til klubområdet. Efter folkeskolereformen og en organisationsændring er Ungebyrådet tilknyttet Børn og Unge. Det betyder, at det fremover er skolernes lærere eller pædagoger, der skal sikre et forum, hvor Ungebyrådets medlemmer kan diskutere og være i dialog med hinanden (§ 4, stk. 3 i vedtægterne).


3. Byrådsmøderne

Beslutninger truffet på Ungebyrådets møder skal offentliggøres. Fremover vil det være distriktsskolelederne og skolernes kontaktpersoner, der har til opgave at sikre den videre formidling til foreninger, råd og lignende (§ 6, stk. 5 i vedtægterne).


Udkast til reviderede vedtægter og principper vedlægges som bilag. Væsentlige ændringer er fremhævet med rød skrift i bilagene.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at de tilrettede vedtægter og principper vil matche Ungebyrådets reelle opgaver og form.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler, at ændringer i Ungebyrådets vedtægter og principper godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 26-09-2016

Godkendt.

Punkt 65 Temamøde - Børn og unge med handicap

Sagsbeskrivelse

Børne- og Skoleudvalget har anmodet om et temamøde, hvor børn og unge med handicap er i fokus. Der ønskes en drøftelse af Børne- og Skoleudvalget ønsker til temamødets indhold.

Administrationen vil foreslå, at der på temamødet deltager ledere fra skoleområdet, 0-6 års området, PPR, Handicaprådgivningen og Familie og Ungdomscentret. Efter et samlet oplæg om børn – og unge med handicap, er der herefter mulighed for at stille spørgsmål til fagfolkene.

Administrationen foreslår at temamødet afholdes den 24.10.2016

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Til drøftelse

Bilag

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 26-09-2016

Børne- og Skoleudvalget ønsker temamødet gennemført med øvrige relevante udvalg, når det er muligt.

Punkt 66 Otte ekstra pædagoger til dagtilbud i 2017

Sagsbeskrivelse

I budgetforliget for 2017-2020 har Byrådet bevilget 3 mio. kr. til flere pædagoger i daginstitutionerne i Fredericia Kommune.


Formålet med bevillingen er, at de mindste børn skal opleve flere voksne omkring sig i vores daginstitutioner.


Bevillingen svarer til ansættelse af otte ekstra fuldtidspædagoger.


Bevillingen har virkning fra den 1. januar 2017.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt, at der kan ansættes nyt personale pr. den 1. januar 2017.


To betingelser skal opfyldes for at dagtilbudsområdet kan nå at have personale ansat til den 1. januar 2017:


For det første skal Børne- og Skoleudvalget drøfte implementeringsplanen og beslutte at ansættelse skal have virkning fra den 1. januar 2017.


For det andet skal budget 2017-2020 godkendes i sin nuværende form for at en implementeringsplan kan iværksættes.


Opfyldes de to betingelser, vil en ansættelsesproces kunne indledes umiddelbart efter budgetvedtagelsen.

Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Skoleudvalget, at


- drøfte implementeringen af bevilling på 3 mio. kr. til flere pædagoger i dagtilbud.


- godkende at en ansættelsesprocedure indledes umiddelbart efter budgetvedtagelsen; under forudsætning af at budget 2017-2020 godkendes i sin nuværende form.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 26-09-2016

Børne- og Skoleudvalget tilslutter sig Børn & Unges anbefaling.

Idet udvalget ønsker midlerne fordelt efter børnetal.

Punkt 67 Orientering (Lukket)