Børne- og Skoleudvalget - 28-04-2021

Referat
Dato:
Onsdag, 28 april, 2021 - 08:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 23 april, 2021 - 10:29
Referat publiceret:
Mandag, 3 maj, 2021 - 11:59

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

Godkendt.

Punkt 2 Regnskab 2020 - Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2020 viser et mindreforbrug på udvalgets andel af servicerammen på -9,573 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært lavere udgifter som følgende af faldende børnetal på dagtilbudsområdet og periodisk lavere antal børn og unge på anbringelsesområdet. Resultatet fremkommer som et mindreforbrug på udvalgsområdets generelle serviceudgifter på -15,180 mio. kr., samt et merforbrug på COVID-19-relaterede udgifter på i alt 5,607 mio. kr.

 

Overførselsudgifterne kommer ud med et mindreforbrug på -0,510 mio. kr. og central refusionsordning har en merindtægt på -0,852 mio. kr.

 

Udvalgets andel af kommunens samlede anlægsbudget udgør 51,987 mio. kr., hvor udgiften udgør 44,181 mio. kr. og overførsel til 2021 udgør 7,471 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet 2020.

 

Regnskabet behandles indledningsvis i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af service- og anlægsrammen samt regnskabet for 2020. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten mer- eller mindreforbrug i forhold til henholdsvis servicerammen, kompensationen for COVID-19-udgifter og bruttoanlægsrammen.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab 2020

Afvigelse til ramme

Serviceudgifter

902,243

887,063

-15,180

COVID-19

-

5,607

5,607

Bruttoanlægsudgifter

*

44,181

-

* Anlægsloftet for 2020 er jævnfør aftale mellem KL og regeringen ophævet.

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt regnskabet for 2020.

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab 2020

Afvigelse til korrigeret budget

Børne- og Skoleudvalget

918,286

964,545

942,900

-21,645

Serviceudgifter

894,805

901,218

887,063

-14,155

COVID-19

-

4,950

5,607

0,657

Overførselsudgifter

7,368

8,706

9,216

0,510

Central refusionsordning

-2,316

-2,316

-3,168

-0,852

Skattefinansieret anlæg

18,429

51,987

44,181

-7,806

 

Forskellen på vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifterne udgør ved regnskab 2020 6,413 mio. kr. Forskellen vedrører:

 

  • Udmøntning af puljer på administrationen: -2,438 mio. kr.
  • Overført spar/lån: 2,522 mio. kr.
  • DUT-midler v. midtvejsregulering: 0,271 mio. kr.
  • Reorganisering af fritidsområdet jf. Budget 2020: 7,328 mio. kr.
  • Elevtalsregulering på 10. klasse: -0,119 mio. kr.
  • Reduceret pris- og lønskøn, jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 15/06-2020, -3,086 mio. kr.
  • Styrkelse af U-turn for 1,300 mio. kr.
  • Overførsel til efterværn hos Familie og Børnesundhed: 1,452 mio. kr.
  • Midler til Headspace: 0,208 mio. kr.
  • Overførsel af kompetenceudviklingsmidler til skolerne til 2021: -1,025 mio. kr.

 

Forskellen på anlæg vedrører fremrykning af anlæg samt nye anlæg vedtaget af Byrådet.

 

COVID-19

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme.

 

Med henblik på at håndtere udfordringen med udgifter til COVID-19, er der løbende tilført midler i 2020 for samlet set 4,950 mio. kr. til udvalgets budget på baggrund af forventningerne til COVID-19. Resultatet for COVID-19-relaterede udgifter udviser et merforbrug på 0,657 mio. kr., der primært kan tilskrives udgifter til fysiske rammer, der overskred forventningen.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje i 2021. Udgifter og indtægter, relateret til COVID-19, registreres fortsat særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Regnskab 2020 viser et mindreforbrug på udvalgets andel af servicerammen på -15,180 mio. kr. Det samlede merforbrug er et resultat af en masse, mindre budgetudsving, men kan primært tilskrives følgende (ikke udtømmende):

  • Samlet mindreforbrug på foranstaltningsområdet på -4,355 mio. kr., primært grundet færre børn og unge på døgninstitutioner og opholdssteder, mens der igen i 2021 har været et stigende forbrug af plejefamilier. Tidligere års tendens med at fagområdet i højere grad lykkedes med at anbringe børn i plejefamilier frem for mere indgribende anbringelsesformer, ser ud til at fortsætte
  • Merforbrug distriktsskolerne for 4,876 mio. kr., primært grundet Kirstinebjerg Distriktet som følge af lavere elevtal. Dette forventes håndteret med Budget 2021, Kirstinebjerg Distriktet har modtaget et væsentligt løft
  • Merforbrug på private pasningsordninger for 3,854 mio. kr. som følge af et øget antal forældre, der vælger privat pasning. Merforbruget ses især på tilskuddet til pasning af eget barn samt ekstra tilskud som kompensation for corona-rengøring
  • Mindreforbrug på det mellemkommunale specialområde for -3,210 mio. kr. som følge af tidsforskydning og periodisk lavere antal elever, der anvender et tilbud uden for kommunen. Dette er et væsentligt lavere niveau end tidligere år, og det efterfølges tæt igennem 2021 med henblik på at afdække, om der er tale om et periodisk udsving eller generelt lavere behov end tidligere
  • Mindreforbrug på dagtilbud og dagplejen for -7,069 mio. kr. som følge af lavere børnetal end forventet under budgetlægningen
  • Merforbrug på forældrebetaling for 2,794 mio. kr. som følge af lavere antal indmeldte børn end forudsat under budgetlægningen, og dermed færre indtægter. Denne ubalance er forsøgt håndteret i budgetlægningen for 2022

 

FORSKELLEN MELLEM AFVIGELSEN TIL KORRIGERET BUDGET OG AFVIGELSEN TIL SERVICERAMMEN

Der er i 2020 givet tillægsbevillinger uden for udvalgets serviceramme på -1,025 mio.kr. Tillægsbevillingerne vedrører en overførsel af kompetenceudviklingsmidler til skolerne fra 2020 til 2021 ifm. spar/lån-reguleringen midt i 2020. Midlerne blev rykket, da skoleområdet ikke var i stand til at anvende midlerne i 2020 pga. COVID-19 og er en del af det vedtagne budget for 2021.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Afvigelsen på overførselsudgifter omhandler merudgifter til tabt arbejdsfortjeneste på 0,510 mio. kr. Merforbruget er i tråd med den stigning, som området har oplevet de seneste par år, men ser i 2020 ud til at være stabiliseret. Området følges fortsat tæt igennem 2021.

 

CENTRAL REFUSIONSORDNING

Afvigelsen på den centrale refusionsordning omhandler refusion vedrørende døgnpleje og døgninstitutioner, hvor der i 2020 blev hentet -0,852 mio. kr. mere i refusion end budgetlagt.

 

ANLÆG

Der er et mindreforbrug i år 2020 på udvalgets anlægsbudget på -7,806 mio. kr.

Der er tale om forskydning på projekter, hvor det primært pga. leveringstid og kapacitet i markedet ikke var muligt at gennemføre aktiviteten i 2020. Gennemførelse af projekterne er dermed skudt til 2021. Der er indgået kontrakter på alt arbejde, og lånedispensationen vil derfor tilsvarende kunne overføres til 2021.

På Børne- og Skoleudvalget forskydes anlæg til 2021 på i alt 7,471 mio. kr. Overskydende midler lægges i kassen og udgør 0,336 mio. kr. Se vedlagte bilag for uddybning.

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 13,500 mio. kr. til udvalget omhandlende det mellemkommunale specialområde, der i flere år havde været under pres. I 2020 var der et mindreforbrug på -3,2 mio. kr. som følge af færre børn end tidligere år samt tidsforskydning i afregningen. Forvaltningen har fokus på, om nedgangen udelukkende var periodisk eller en tendens, der rækker ind i 2021.

 

SPAR/LÅN 2020-2021

Praksis har de seneste år været at nedenstående områder overføres til året efter (opsparing og gæld):

  • Politisk besluttede
  • Eksterne puljemidler
  • Anlæg

Yderligere forekommer der følgende områder, som de seneste år ikke er overført til året efter:

  • Institutioners opsparing
  • Øvrige restmidler (opsparing og gæld)

 

Øvrige afvigelser reguleres i kassen.

 

Børne- og Skoleudvalget ønsker, at der tages stilling til alle ovenstående områder i drøftelsen af spar/lån 2020-2021 – se bilag vedrørende spar/lån for yderligere uddybning.

 

Nedenfor ses beløbene som skal drøftes vedrørende Børne- og Skoleudvalget:

  • Politisk besluttede: 1,925 mio. kr. (opsparing)
    • Pulje til integrationsfremmende aktiviteter
    • Projektet Sund Start
    • Ekstra KKP’er fra Temperaturmålingen
    • Rotationsprojekt i daginstitutioner
  • Eksterne puljemidler: 1,056 mio. kr. (opsparing)
    • Projekter for eksterne puljemidler
    • Daginstitutionernes frokostordning, som er forældrefinansieret
  • Anlæg: 7,471 mio. kr. (opsparing)
    • Tidsforskudte projekter

 

  • Institutioners opsparing: 1,417 mio. kr. (opsparing)
    • Midler til daginstitutionsdistrikt Ullerup Bæk til at håndtere børnetalsnedgangen
    • Midler til at udbetale de selvejende institutioners spar/lån
  • Øvrige restmidler: 2,600 mio. kr. (opsparing)
    • Midler til at forlænge KKP’er fra temperaturmålingen året ud
    • Udvikling af intern tilbudsvifte mhp. nedbringelse af eksternt køb
    • Fortsatte arbejdet fra stærke børn i stærke familier efter projektets udløb

 

Øvrige afvigelser for 2,525 mio. kr. tilføres kassen (se bilag for yderligere uddybning af de forskellige poster).

Indstillinger

Økonomi og Personale, Familie og Børnesundhed og Skoler, Dagtilbud og Fritid indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at:

  1. At regnskab 2020 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

At Børne- og Skoleudvalget godkender, at det i den samlede regnskabssag anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Der overføres 2,981 mio. kr. på serviceudgifter, 7,471 mio. kr. på anlæg til 2021 (spar/lån)
  2. Institutioners opsparing samt Øvrige restmidler indgår i den samlede drøftelse af spar/lån
  3. De resterende 2,525 mio. kr. tilføres kassen.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

  1. Godkendt.
  2. 3. og 4. anbefales

 

 

Punkt 3 1. budgetopfølgning 2021 for Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

1. budgetopfølgning viser en overskridelse af det korrigerede budget på drift og anlæg for Børne- og Skoleudvalget. Der forventes et merforbrug på 5,136 mio. kr., som primært skyldes omlægning af den eksisterende statslige refusionsordning, varetagelse af podeopgaver på skolerne samt justeringer som følge af spar/lån på både drift og anlæg. Størstedelen af udfordringerne håndteres i denne sag igennem en række tillægsbevillinger og tilretning af anlægsbevillinger, begge dele beskrevet i sagen. Hvis udvalget godkender indstillingerne fra 1. budgetopfølgning, justeres budgetterne således, at der forventes et samlet mindreforbrug på -0,300 mio. kr. på udvalgets område jf. tabel 2.

 

Ved 1. budgetopfølgning forventes et samlet merforbrug på 0,959 mio. kr. på udvalgets korrigerede budget for serviceudgifter forud for en evt. godkendelse af de indstillede tillægsbevillinger. Dette vedrører primært justeringer af spar/lån, mens der herudover forventes mindreforbrug på skoleområdet sfa. vakancer på CPU og nogle eksterne puljemidler, der ikke forventes brugt i indeværende år.

 

Hertil kommer forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt 1,200 mio. kr. mere end forudsat i budgetlægningen. Dette vedrører håndteringen af podeopgaven på skolerne.

 

Der forventes et merforbrug på den centrale refusionsordning sfa. omlægning af den statslige refusionsordning på de dyreste anbringelser. Der indstilles med sagen, at budgettet tilføres 2,800 mio. kr. som følge heraf.

 

Der forventes balance på udvalgets overførselsudgifter, mens der på anlægsbudgettet forventes merforbrug på 0,177 mio. kr. grundet anlægsforskydninger, der beskrives i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

967,124

967,124

972,260

5,136

Serviceudgifter

914,058

914,058

915,017

0,959

COVID-19

12,300

12,300

13,500

1,200

Overførselsudgifter

7,458

7,458

7,458

0,000

Central refusion

-5,750

-5,750

-2,950

2,800

Skattefinansieret anlæg

39,058

39,058

39,235

0,177

 

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 1. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 5,436 mio. kr., hvoraf 2,242 mio. kr. er varige ændringer ud i overslagsårene.

Dette vedrører henholdsvis omplaceringer imellem udvalg, tillægsbevillinger og overførsel af spar/lån, som beskrevet i regnskabssagen for udvalget. Ved en godkendelse af de tekniske justeringer vil udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget blive nedbragt tilsvarende:

Omplaceringer

  • Medfinansiering af en lærerstilling til 10E jf. sag 21/1109 fra Børne- og Skoleudvalget til Uddannelsesudvalget: -0,266 mio. kr.
  • Omplacering af medarbejder fra CPU til staben for Sundhed og Velfærdsinnovation jf. organisationsændring fra Børne- og Skoleudvalget til Sundhedsudvalget: -0,647 mio. kr.
  • Tilførsel af midler fra ny fleksjobpulje jf. Budget 2021 fra Social- og Beskæftigelsesudvalget til Børne- og Skoleudvalget: 0,096 mio. kr.
  • Ændring af faktureringsmetode for IT-licenser fra Børne- og Skoleudvalget til Økonomiudvalget: -0,027 mio. kr.
  • Forankring af udvikling til afløser for De Orange Haller hos Børne- og Skoleudvalget frem for Økonomiudvalget: 10,206 mio. kr.

 

Tillægsbevillinger

  • Afledt drift sfa. anlægsprogrammet for 2020 vedr. ny p-plads ved Voldly: 0,020 mio. kr. i 2021 og som teknisk tilretning i overslagsårene
  • Forventet mindreindtægt på refusion for bl.a. døgninstitutioner og døgnpleje sfa. omlægning af den statslige refusion på særligt dyre enkeltsager: 2,800 mio. kr.
  • Forskydning af Skoleanlæg fra 2021 til 2022 for -17,500 mio. kr.

 

Yderligere forekommer der nedenstående spar/lån-beløb, som ønskes overført fra 2020 til 2021 jf. sag ”Spar/lån 2020 til 2021 for Fredericia Kommune” for i alt 10,454 mio. kr.

 

Indstilling til spar/lån – overførsel fra 2020-2021

Serviceudgifter, politisk besluttede:

  • Ekstra KKP’er jf. udmøntningen af temperaturmålingsmidlerne fra Budget 2019: 0,400 mio. kr.
  • Pulje til integrationsfremmende aktiviteter jf. Budget 2020: 0,149 mio. kr.
  • Rotationsprojektet på dagtilbudsområdet: 1,137 mio. kr.

 

Serviceudgifter, eksterne midler:

  • Frokostordning på dagtilbud, der er finansieret af forældrebetaling: 0,084 mio. kr.
  • Projekter for eksterne puljemidler for samlet set: 1,213

 

Anlæg:

  • Forskydning af ordinært anlægsprogram: 3,541 mio. kr.
  • Forskydning af udvidet anlægsprogram: 3,930 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning, på mødet den 17. maj 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Børne- og Skoleudvalget

967,124

972,560

972,260

-0,300

Serviceudgifter

914,058

916,517

915,017

-1,500

COVID-19

12,300

12,300

13,500

1,200

Overførselsudgifter

7,458

7,458

7,458

0,000

Central refusion

-5,750

-2,950

-2,950

0,000

Skattefinansieret anlæg

39,058

39,235

39,235

0,000

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 1. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 1. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

 

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning viser en overskridelse af det korrigerede budget på Børne- og Skoleudvalget på 0,959 mio. kr. I sagsfremstillingen indstilles en række tillægsbevillinger til udvalgets godkendelse som beskrevet i det ovenstående afsnit, herunder overførsel af spar/lån fra 2020. Hvis disse godkendes, vil det samlede merforbrug blive nedskrevet tilsvarende, og udvalgets samlede afvigelse vil herefter være et forventet mindreforbrug på -1,500 mio. kr. Der forventes altså balance på størstedelen af udvalgets andel af serviceudgifterne.

 

Det forventede mindreforbrug på -1,500 mio. kr. skyldes hhv. vakancer på CPU for -1,000 mio. kr. samt eksterne puljemidler for -0,500 mio. kr. Det eksterne puljemidler skal bruges på kompetenceudvikling af lærere, men distriktsskolerne melder udfordringer med at kunne ansætte vikarer til at dække klasseundervisningen, når lærerne skal på kompetenceudvikling. Ydermere er det besværet af den nuværende situation med COVID-19.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om, at der vil være COVID-19 relaterede udgifter for i alt 13,500 mio. kr. på Børne- og Skoleudvalget. Udgifterne vedrører primært de 12,300 mio. kr., som Byrådet afsatte med Budget 2021 til øget rengøringsniveau i skoler, dagtilbud og dagpleje. Herudover er der en forventet udgift til podeopgaven på skolerne for 1,200 mio. kr.

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om balance på udvalgets overførselsudgifter. Tidligere år har der været et pres på tabt arbejdsfortjeneste som følge af et øget antal brugere og det følges tæt igennem 2021.

 

CENTRAL REFUSION

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på 2,800 mio. kr. Dette skyldes omlægningen af den statslige refusionsordning, der finansieres af en reduktion af det kommunale bloktilskud. Det er forvaltningens vurdering, at den samlede reduktion på bloktilskuddet ikke kan realiseres på den øgede refusion, og det indstilles derfor til udvalget, at det forventede merforbrug håndteres igennem en tillægsbevilling. Hvis denne indstilling godkendes af udvalget er det forventede merforbrug 0,000 mio. kr.

 

ANLÆG

Der forventes ved 1. budgetopfølgning et merforbrug på 0,177 mio. kr. på udvalgets anlægsbudget. Dette er bl.a. et resultat af de beskrevne forskydninger indstillet med spar/lån fra 2020 til 2021. Herudover indstilles det med sagen, at der videreføres 17,5 mio. kr. af de 20,0 mio. kr. afsat til Skoleanlæg med Budget 2021 fra 2021 til 2022 grundet, at det politisk prioriterede beslutningsværktøj til at sætte midlerne i spil, først forventes færdigudviklet i efteråret.

 

Herudover indstilles det med sagen, at udvalget godkender overførslen af projektet vedrørende Afløser for De Orange Haller for 10,206 mio. kr., som lige nu er placeret under Økonomiudvalget. Indstillingen til den fremtidige placering af projektet indstilles under henvisning til beslutningsreferatet fra anlægsstyregruppens møde d. 09-10-2020 samt den gældende styrelsesvedtægt.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale, Skoler, Dagtilbud og Fritid og Familie og Børnesundhed indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  2. At spar/lån indstilles til behandling og godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

  1. Godkendt
  2. Godkendt

Punkt 4 Budgetlægning 2022-2025

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 drøfter udvalget den økonomiske situation og udarbejder input til den kommende budgetforhandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 årets budgetproces, hvor der er lagt op til en grundig proces med tidlig opstart allerede i foråret. Målet er en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser.

 

Budgetproceduren medfører, at fagudvalgene på møderne i april og juni drøftelser af udvalgets aktuelle økonomi, fremdrift i implementering af budget 2021 samt et blik frem mod de kommende år.

 

På møderne er der mulighed for at samle op på udvalgets udfordringer og mulige finansieringsforslag.

 

Forvaltningen præsenterer på møderækken i uge 17 udvalgene for regnskabsresultatet samt første budgetopfølgning for 2021. På baggrund af de to sager får udvalgene det bedst mulige indblik i muligheder og udfordringer på områderne. Samtidig har forvaltningen gjort opmærksom på eventuelle lovgivningsmæssige ændringer, der er på vej med betydning for den kommende budgetlægning. Hvis der ønskes udarbejdet analyser af udvalgenes områder, vil det være fordelagtigt, hvis disse blev meldt ind nu for at give forvaltningen mulighed for at lave et stykke arbejde på et ordentligt fagligt niveau. Dette med henblik på at skabe gennemsigtighed og et solidt beslutningsgrundlag. Det kan ikke lade sig gøre, hvis det først sker efter sommerferien.

 

Efter det kommende udvalgsrul laver forvaltningen en opsamlingssag til Økonomiudvalget, hvor alle udvalgenes opmærksomhedspunkter samles sammen inklusiv ønsker til analyser. Økonomiudvalget kan supplere med ønsker og foretager den samlede prioritering af analyseønsker ift. de til rådighed værende ressourcer i forvaltningen. Sagens sættes på Økonomiudvalget den 10. maj.

 

Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

Byrådet fik på mødet fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på april-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

 

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomiske forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Her i beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den samlede økonomiske ramme for udvalget ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget definerer områder, som forvaltningen frem mod udvalgets møde i juni udarbejder konkrete beskrivelser af.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

  1. Drøftet
  2. Defineret og formidlet til forvaltningen

Punkt 5 Permanent facilitet til streetsport

Sagsresumé

Byrådet besluttede i forbindelse med Budget 2020, at en ny facilitet til streetsport skal placeres i forbindelse med Ungdommens Hus, så den indgår i et samspil med de øvrige fritidsarenaer i midtbyen. Der skal i 2021 tages beslutning om, hvilken permanent facilitet til streetsport, der skal realiseres ved Ungdommens Hus.

 

Tre modeller er udarbejdet og præsenteret på temamøde den 15. marts 2021 om en kommende fritidspolitik for børn og unge. Børne- og Skoleudvalget præsenteres for, hvad brugere og andre interesserede i streetsport faciliteten sidenhen har haft af bemærkninger til modellerne med henblik på drøftelse og beslutning om, hvornår en endelig model vedtages.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede i forbindelse med Budget 2020, at en ny facilitet til streetsport skal placeres i forbindelse med Ungdommens Hus, så den indgår i et samspil med de øvrige fritidsarenaer i midtbyen.

I den forbindelse blev det også besluttet, at driften af Ungdommens Hus og Gasværksgrunden placeres under Børne- og Skoleudvalget i stedet for under Kultur- og Idrætsudvalget.

Kultur og Idræt har været ansvarlig for ideer til udformning af streetfaciliteten, idet Kultur- og Idrætsudvalget den 16. maj 2019 besluttede at igangsætte en inddragende proces sammen med cirka 50 brugere af den tidligere skaterfacilitet De Orange Haller. Ejendomscenteret samt Skole, Dagtilbud og Fritid har været involveret i processen sammen med foreningen Roskilde Stories. Foreningen består af erfarne kulturaktører med baggrund i bl.a. musik, idræt, film arkitektur. I vores samarbejde med dem var de repræsenteret ved Esben Danielsen, som var med til at facilitere workshops med brugerne. Han var på det tidspunkt også direktør for Lokale- og Anlægsfonden (LOA), men repræsenterede foreningen. Kultur og Idræt var derfor selv i direkte dialog med LOA undervejs i processen og fik sparring herfra forud for workshopforløbet.

Ejendomscenteret har i 2020 omsat de indkomne input fra brugerne til to modeller placeret i direkte forbindelse med Ungdommens Hus. En tredje model er at udvikle den kommende streetsportfacilitet sammen med LOA. De tre modeller er præsenteret på et temamøde om den kommende fritidspolitik for børn og unge afholdt den 15. marts 2021 med følgende fire politiske udvalg: Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget, Uddannelsesudvalget og Kultur- og Idrætsudvalget.

Som led i processen omkring fritidspolitikken er der i april afholdt et onlinemøde omkring streetsport, hvor interesserede har kunnet deltage og kommentere på de eksisterende modeller. På mødet vil Børne- og Skoleudvalget få en tilbagemelding på, hvad brugere og andre interesserede i streetsportfaciliteten tænker om de forskellige modeller.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 8,0 mio. i Budget 2020 til etablering af en permanent streetsportfacilitet ved Ungdommens Hus. Der er afsat en buffer på yderligere 2,0 mio. kr.

Vurdering

Ejendomscenteret vurderer, at der vil gå ca. 20 mdr., fra midlerne til anlægget frigives, indtil faciliteten kan tages i brug. En ny streetsportfacilitet forventes derfor tidligst at kunne stå klar primo 2023.

Indstillinger

Skole, Dagtilbud og Fritid samt Kultur og Idræt indstiller, at Børne- og Skoleudvalget:  

  1. Drøfter de forskellige perspektiver på de tre modeller.
  2. Drøfter og vedtager, om der skal indledes drøftelser med Lokale- og Anlægsfonden omkring udformning af en tredje model.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

  1. Drøftet med ønske om, at forvaltningen undersøger muligheder for at placere faciliteten (nord)vest for Ungdommens Hus
  2. Drøftet og vedtaget, at der skal indledes drøftelser med Lokale- og Anlægsfonden omkring udformning af en tredje model.

Punkt 6 Kommissorium for prioritering af anlægsmidler til skoleområdet og frigivelse af midler i 2021

Sagsresumé

Der blev i Budget 2021 afsat i alt 340 mio. kr. i perioden 2021-2025 til at forbedre bygningsmassen, læringsmiljøet og indeklimaet for Fredericia Kommunes skolebørn.

Børne- og Skoleudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet præsenteres for forvaltningens oplæg til kommissorium for prioritering af anlægsmidlerne, herunder tidsplan og organisering, for et skema til prioriteringsværktøjet i tilknytning hertil og for en præcisering af formålet med midlerne med henblik på godkendelse. Derudover ønskes midlerne til 2021 frigivet.

 

Sagsbeskrivelse:

Der blev i Budget 2021 afsat i alt 340 mio. kr. i perioden 2021-2025 til at forbedre bygningsmassen, læringsmiljøet og indeklimaet for Fredericia Kommunes skolebørn. Det blev samtidig besluttet, at anlægsmidlerne skal udmøntes med afsæt i et transparent prioriteringsværktøj.

Det følger af Budget 2021, at værktøjet skal:

  • Bygge på den udarbejdede ejendomsanalyse, som giver et fuldt og helt overblik over ejede og lejede bygninger, driftsudgifter forbundet med alle ejendomme samt ejendommens udnyttelsesgrad.
  • Inkludere materiale fra de gennemførte brugerprocesser i skoledistrikterne samt de tidligere vurderinger af renoveringsbehov, indeklimaforbedringer mv.
  • Give en fuld og hel vurdering af fordele, ulemper samt udgifter ved etablering af en ny folkeskole i Kirstinebjerg-distriktet, således at det bliver muligt at foretage en endelig politisk prioritering heraf målt op mod renoveringsmuligheder på nuværende matrikler. Det er i dette arbejde vigtigt at tage højde for trafikale forhold, betydningen for den samlede distriktsstruktur samt udviklingen i børnetal i kommune.

Der er med reference hertil udarbejdet et kommissorium for arbejdet med prioriteringsværktøjet, der beskriver både det endelige produkt, tids- og procesplan, organisering og afsat timeforbrug til opgaven, se bilag 1.

Som del af det indledende arbejde er der i forlængelse af kommissoriet udarbejdet et skema, der illustrerer, hvilke områder som det endelige prioriteringsværktøj vil belyse, men også en udfoldet beskrivelse af, hvordan vurderingen af de nuværende skolers læringsmiljø vil blive undersøgt. Disse er vedlagt sagsfremstillingen som hhv. bilag 2 og 3.

Både kommissoriet, skemaet og beskrivelsen af læringsmiljø er kommenteret af de faglige organisationer, distriktsskolelederne, afdelingsskolelederne, TR og AMIR samt af elevrepræsentanter fra mellemtrin og udskoling.

Det fremgår som nævnt af budgetteksten, at anlægsmidlerne skal udmøntes med afsæt i prioriteringsværktøjet. Indtil der er fundet en afklaring på udmøntningen af midlerne, og indtil anlægsarbejderne er færdige, vil der imidlertid være behov for midlertidige løsninger på skolernes matrikler eller genhusning andre steder. Aktuelt er der opstillet pavilloner på Havepladsvej, men andre og flere løsninger kan ikke udelukkes frem mod 2025. Det ønskes derfor præciseret og synliggjort, at anlægsmidlerne også kan bruges til at dække disse udgifter.

Økonomiske konsekvenser

Der ønskes frigivet 2,5 mio. kr. af anlægsmidlerne til skoleområdet i 2021.

Hvis formålspræciseringen godkendes – dvs. at anlægsmidlerne til skoleområdet i Budget 2021 kan anvendes til at dække udgifter til midlertidige løsninger på skolernes matrikler eller genhusning andre steder – vil den samlede anlægsramme, der kan udmøntes med afsæt i prioriteringsværktøjet, blive reduceret med forventeligt mellem 500.000 kr. og 1,0 mio. kr. årligt. Et samlet estimat på udgifter forbundet med midlertidige løsninger vil blive præsenteret sammen med det endelige prioriteringsværktøj.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Skole, Dagtilbud og Fritid indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget, at

  1. Kommissoriet for prioriteringsværktøjet godkendes.
  2. Prioriteringsrammen (skemaet) godkendes.
  3. Beskrivelsen af fremtidens læringsmiljø, herunder observationskriterier, godkendes som vurderingsramme af læringsmiljøet.

Skole, Dagtilbud og Fritid indstiller, at Børne- og Skoleudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at

  1. Der frigives 2,5 mio. kr. af anlægsmidlerne til skoleområdet i 2021.
  2. Formålspræciseringen om at anlægsmidler kan bruges til midlertidige løsninger på skolernes matrikler eller genhusning godkendes.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

1., 2., 3., 4. og 5. anbefales

 

Punkt 7 Ny budgetmodel på skoleområdet fra skoleåret 2021/2022

Sagsresumé

Byrådet har i både Budget 2020 og Budget 2021 ønsket at få et forslag til en ny budget- og økonomimodel på skoleområdet. Skole, Dagtilbud og Fritid har i samarbejde med Budget og Analyse lavet et udkast, som har været i offentlig høring. Høringssvarene har ført til en justering af modellen, som præsenteres med henblik på endelig godkendelse af modellen.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet har i både Budget 2020 og Budget 2021 ønsket at få et forslag til en ny budget- og økonomimodel på skoleområdet. Skole, Dagtilbud og Fritid har i samarbejde med Budget og Analyse lavet et udkast hertil, som beskrevet i sagsfremstilling til Økonomiudvalget den 22. februar 2021, hvor udvalget vedtog at sende modellen i offentlig høring.

Høringsperioden løb fra 1. marts 2021 til 26. marts 2021. Der blev i alt modtaget 21 høringssvar, som alle ligger offentligt tilgængelige på Fredericia Kommunes hjemmeside.

Der ses på tværs af høringssvarene grundlæggende en opbakning til at lave en ny økonomimodel på skoleområdet, der kan bidrage til større gennemsigtighed, fælles ansvar og forudsigelig i tildelingen af midlerne samt større sikkerhed for, at alle børn får det rette skoletilbud.

Der peges dog også på en række problemstillinger, som Skole, Dagtilbud og Fritid samt Budget og Analyse har forholdt sig til og beskrevet under følgende 7 overskrifter:

  1. Beregningsgrundlag og bæredygtig økonomi
  2. Den centrale investeringspulje
  3. Sammenhæng med skolernes bygningsmasse
  4. Styrket samarbejde mellem almen- og specialområdet
  5. Visitationsudvalget
  6. Socioøkonomi
  7. Sammenhæng til fritidsområdet

Disse 7 tematikker og forvaltningernes respons herpå er beskrevet i bilag 1. Et kort resumé af alle høringssvar er vedhæftet i bilag 2.

Samlet set vurderer Skole, Dagtilbud og Fritid samt Budget og Analyse med afsæt i høringssvarene, at økonomimodellen bør godkendes som beskrevet i høringsmaterialet, men med følgende justeringer:

  1. Frederiksodde Skole forpligtes ikke til at bidrage med 5 % af deres personaleressourcer.
  2. Den socioøkonomiske fordelingsnøgle opdateres fra og med budgetåret 2022 og derefter genberegnes hvert fjerde år
  3. Den centrale investeringspulje på 9 mio. kr. opdeles i en it-pulje (4 mio. kr.) og en central investeringspulje (5 mio. kr.), dvs. med hvert sit fokus.
  4. Modellen evalueres løbende med fokus på følgende:
    1. Om modellens incitamentsstrukturer i forhold til at sikre eleverne det rette skoletilbud virker efter hensigten med blik for etableringen af et bredere visitationsudvalg og udviklingsarbejdet videre frem med mellemformer og et styrket samarbejde mellem special- og almenområdet giver anledning til at justere budgetfordelingen?
    2. Om metoden for beregning af socioøkonomi bør ændres
    3. Hvordan den centrale investeringspulje anvendes, og om anvendelsen er hensigtsmæssigt i forhold til puljens volumen (værdi).

 

Økonomiske konsekvenser

Den samlede ramme for skoleafdelingen ændres ikke, idet midler omfordeles mellem de fem skoler.

Vurdering

Skole, Dagtilbud og Fritid samt Budget og Analyse vurderer, at den reviderede og endelige økonomimodel lever op til rammerne i Budget 2020 og 2021.

Indstillinger

Skole, Dagtilbud og Fritid samt Budget og Analyse indstiller, at Børne- og Skoleudvalget over for Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at

1)       Godkende den reviderede og endelige model som foreslået og beskrevet

2)       Godkende implementering af den reviderede model fra skoleåret 2021/2022

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

  1. Anbefales
  2. Anbefales med præcisering af behovet for, at modellen evalueres løbende

Punkt 8 7000stemmer Børne- og Skoleudvalget

Sagsresumé

I juni 2020 foretog Fredericia Kommune med kampagnen 7000stemmer en omfattende indsamling af Fredericias erfaringer og oplevelser fra de første måneder af coronakrisen. Over 5000 input fra borgere, samarbejdspartnere, politikere og organisationen har resulteret i kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger”, som indeholder en belysning af 11 effekttemaer, samt tilhørende idéer til nye handlinger. Yderligere er der udarbejdet 8 cases fra organisationen, som belyser en række af de løsninger og tiltag som en række afdelinger har fundet under den første nedlukning og genåbning under coronakrisen. Resultaterne kan bl.a. tilgås på hjemmesiden www.7000stemmer.dk

 

Børne- og skoleområdet er stærkt repræsenteret på tværs af både kataloget og i flere af de 8 cases. Udvalget bedes drøfte erfaringsindsamlingens samlede resultater i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og idéer fra kataloget 7000stemmer, samt de 8 cases, og drøfte, hvilke tiltag der arbejdes mere eksplicit med på Børn- og Skoleudvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede rundt om i organisationen, også på børne- og skoleområdet, med erfaringerne fra coronakrisen. Budget 2021 understøtter den store indsats og mange af de løsninger og tiltag, som opstod under den første nedlukning og genåbning. Erfaringsopsamlingen 7000stemmer (bilag 1) og de 8 cases (bilag 2) er en understøttelse af den proces, der allerede er i gang i mange afdelinger. Den giver også et samlet overblik over og anledning til at kigge dybere ind i, hvordan løsninger og tiltag kan bindes godt sammen og bidrage til udviklingen på børne og skoleområdet, samt i hele organisationen.

 

Kataloget med de 11 effekttemaer og idéer til nye handlinger giver et samlet overblik over, hvilke oplevede effekter, som borgere, medarbejdere, ledelse, politikere og samarbejdspartnere har oplevet under den første del af coronakrisen. Dertil er der udarbejdet idéer til nye handlinger, som tjener som inspiration til, hvordan de oplevede effekter kan omsættes til udvikling i Fredericia Kommune.

 

Der er foretaget en konsekvensanalyse af hver af de 8 cases, i forhold til at afdække økonomiske effekter (bilag 3). Formålet har været at beregne, hvilke udgifter en implementering af løsninger og tiltag på de enkelte cases vil medføre. Derudover har der også vist sig en række tværgående værdi- og ressourceskabende elementer i casene. 

 

Børne- og skoleområdet er stærkt repræsenteret på tværs af både kataloget og i flere af de 8 cases. I casene er det især de tre omhandlende dagtilbud, skole samt unge, hvor der bl.a. er ønsker til fastholdelse og udvikling af flere tiltag. I de to cases omkring dagtilbud og skole, foreslås det bl.a., at der arbejdes videre med muligheden for mindre grupper, etablering af- samt videreudvikling af eksisterende uderum. Herunder også bedre adgang til toiletter samt overdækkede arealer. 

I casen om unge er der konkret ønske om fastholdelse og udvikling af fritidstilbuddene til unge. Konsekvensanalyserne på særligt de tre cases, viser dels hvad det estimeret vil koste at etablere nævnte tiltag, men også at der lægges op til yderligere drøftelser og analyser på området, såfremt det ønskes, at der arbejdes videre med tiltagene.

 

Derudover peger mange af effekttemaerne og idéerne fra kataloget også yderligere ind i udvalgets arbejde. Generelt er der flere oplevede effekter og idéer, som underbygger børn og unges trivsel i undervisningssammenhæng, f.eks. i forbindelse med virtuel kommunikation. Kataloget indeholder yderligere idéer på tværs af de oplevede effekter og idéer, som der kan hentes inspiration til på udvalgets område.

 

Der ønskes derfor nu en drøftelse af, hvordan resultaterne fra kataloget ´7000 stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger´ samt cases og konsekvensanalysen kan ses bidrage på udvalgets område, og hvordan erfaringerne og tiltagene ses i sammenhæng med resten af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Se bilag 3.

Vurdering

Sundhed og Velfærdsinnovation vurderer, at kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen bidrager til at videreudvikle og sikre implementeringen af løsninger og tiltag fra coronakrisen og underbygge det videre arbejde med udvikling af velfærd og service som kommunens kerneydelse.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Børne- og Skoleudvalget, at:  

  1. Udvalget drøfter 7000stemmer erfaringsindsamlingens resultater beskrevet i de 11 effekttemaer og idéer til handlinger samt de 8 cases i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og tiltag.
  2. Udvalget forholder sig til, hvilke overordnede tiltag der fremadrettet kan arbejdes med på udvalgsområdet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

  1. Drøftet
  2. Drøftet med forventning om, at forvaltningen især tager erfaringerne med i arbejdet med at understøtte børn og unges trivsel og digitale dannelse og med at udvikle fritidsområdet samt dagtilbuds og skolers uderum.

Punkt 9 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sætter retningen for, hvordan vi fremadrettet vil samarbejde om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik drøftes i april på alle fagudvalg og sendes efterfølgende i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget satte i 2020 gang i arbejdet med at udarbejde en ny Sundhedspolitik for Fredericia Kommune. Det første udkast er nu færdigt, og med denne sag går Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 i alle fagudvalg til høring.


Sundhedspolitikken skal være med til at sætte en fælles retning og ramme for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse for hele Kommunen - på tværs af politiske udvalg og på tværs af kommunens koncernområder. Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og vi har vores dagligdag. Det betyder, at sundhed skal løftes flere steder end i Sundhedsudvalget.

Sundhedspolitikken er bygget op omkring fire pejlemærker:

  1. Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
    Det omhandler bl.a. byudvikling, natur, bevægelse, kultur, oplevelser, fritidsaktiviteter, klima og miljø og at arbejde for at mindske de største sundhedsudfordringer
     
  2. Sammen om sundhed – sammen når vi længere
    Det omhandler bl.a. det nære sundhedsvæsen, det nære samfundsvæsen, samarbejde med lokale aktører, etablering af partnerskaber og alliancer.
     
  3. Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
    Det omhandler bl.a. livskvalitet, sociale relationer, meningsfuldhed, handlekraft og stærke fællesskaber
     
  4. Lighed i sundhed - alle skal have mulighed for et godt og sundt liv
    Det omhandler bl.a. tidlig forebyggelse, tilgængelighed, styrket sundhedskompetencer og støtte til dem, der har det sværest

 

Der er et stærkt samspil mellem pejlemærkerne, da de understøtter og styrker hinanden og så dækker de alle aldersgrupper og målgrupper. Sundhedspolitikken er således for alle fredericianere.
Pejlemærkerne er blevet til med udgangspunkt i det Fredericia, som vi kender, og med udgangspunkt i vores medlemskab af WHO Healthy Cities netværket og Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling - Fredericia for Verdensmålene. Derudover har vi indsamlet input til Sundhedspolitikken gennem 17 dialogmøder med forskellige lokale interessenter og på Fredericia Sund Bys sociale medier.

Sundhedspolitikken indeholder således visionen for, hvor vi gerne vil hen, og hvordan vi sammen kan arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Det konkrete arbejde med at omsætte politikken til handlinger kommer efterfølgende, da Sundhedspolitikken skal suppleres med handleplaner, som dykker ned i fokusområder fra de enkelte pejlemærker.

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. Eventuel høringsmateriale indarbejdes i politikken med henblik på endelig godkendelse i Byrådet i juni 2021.

Udkastet til Sundhedspolitikken er vedhæftet som bilag. Derudover er der vedhæftet et inputkatalog som bilag, som indeholder alle de input, der er indsamlet under processen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 danner retningen og rammen for, hvordan vi i Fredericia Kommune vil arbejde med at skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for at trives og have et godt liv. På mange områder er vi allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om Sundhedspolitikken, mens der på andre områder er behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Miljø- og Teknikudvalget, By- og Planudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Fagudvalgene drøfter høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 med henblik på at komme med eventuelle kommentarer og input.
  2. Fredericia Kommunes Sundhedspolitik sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

  1. Drøftet
  2. Godkendt

Punkt 10 Forberedelse og anvendelse af de nationale test i skoleåret 2020/2021 og frem

Sagsresumé

Skole, Dagtilbud og Fritid har på Fredericia Kommunes vegne ansøgt Børne- og Undervisningsministeriet om fritagelse for de nationale test i skoleåret 2020/2021. Det har ministeren afslået. Enhedslisten har på baggrund af afslaget ønsket, at Børne- og Skoleudvalget drøfter forberedelse og anvendelse af de nationale test i skoleåret 2020/2021 og frem.

 

Sagsbeskrivelse:

Et flertal i Børne- og Skoleudvalget besluttede på udvalgsmødet den 5. marts 2021, at Fredericia Kommune skulle ansøge Børne- og Undervisningsministeriet om at blive fritaget for at udføre de nationale test på skolerne i skoleåret 2020/2021. Skole, Dagtilbud og Fritid ansøgte på den baggrund ministeriet om dispensation den 11. marts 2021. Forvaltningen modtog et afslag den 30. marts 2021.

På den baggrund har Skole, Dagtilbud og Fritid meddelt skolerne, at de skal genoptage de nationale test med henblik på, at alle test er gennemført den 11. juni 2021.

Enhedslisten har på baggrund af afslaget bedt om, at Børne- og Skoleudvalget drøfter følgende:

  • at vi ikke vil anvende resultatet af testene til faglige vurderinger af skoler og klasser i de kommende kvalitetsrapporter.
  • at vi sender et klart signal til skolerne om, at de ikke skal bruge tid på forberedelse af testene, men kun den nødvendige tid til selve gennemførelsen, for ikke at spilde mere tid end højst nødvendigt.
  • at vi beder dem om også at gøre det klart for eleverne, at vi ikke vil anvende resultatet af testene, og at de derfor skal forsøge ikke at bekymre sig for, om deres resultat ikke bliver lige så godt som tidligere år.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Skole, Dagtilbud og Fritid indstiller, at Børne- og Skoleudvalget drøfter Enhedslistens forslag.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 28-04-2021

Alle punkter drøftet. Imod indstillingerne stemte Socialdemokratiet, Venstre og Dansk Folkeparti. For indstillingerne stemte Enhedslisten.

Punkt 11 Orientering (Lukket)