Børne- og Uddannelsesudvalget - 02-06-2015

Referat
Dato:
Tirsdag, 2 juni, 2015 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 46 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Godkendt.


Punkt 47 Besøg hos Tandplejen, Jyllandsgade 20

Sagsbeskrivelse


Udvalgsmødet afholdes hos Tandplejen, Jyllandsgade 20 hvor der indledes med en introduktion ved overtandlæge Jens Køstner og specialtandlæge Preben Dømgaard der afsluttes med en rundvisning.

Indstillinger

Ingen 


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Orienteringen taget til efterretning.


Punkt 48 Status på reklamefinansieret legeplads

Sagsbeskrivelse

Sagen er en opfølgning på dispensationsansøgning, hvor Ullerup Bæk skolen i juni 2014 fik lov til at lave reklamefinansieret lege- og ungdomsarealer.


Afdeling Skolesvinget manglede alderssvarende legearealer til sine elever, og samtidig var de daværende legearealer i distriktet utilstrækkelige og udslidte.


Status

Legepladser, der ligger to forskellige steder på skolen, er opsat og taget i brug. Afdelingen har valgt at købe et standardmodul samt et modul med tarzanbane, således at der er varierede aktivitetsmuligheder for børnene. Legepladsernes design og materialer harmonerer fint med skolens øvrige udearealer.


Afdelingsbestyrelsen, områdets beboere og eleverne har taget positivt imod de nye udearealer. Arealerne anvendes dagligt, og indgår også i skolens idrætsundervisning.


Eneste ulempe ved legepladsen er, at der mangler en kant, der afgrænser legepladsen. Kantlinjen vil holde faldunderlaget, som består sten, inde på legepladsen. Det var der ikke økonomiske råderum til i projektet, men skolen overvejer, hvorledes der kan findes finansiering.


Reklamer

På legepladsen er der reklamer fra et revisionsfirma, et IT-firma samt legepladsleverandøren. Selvom skolen har mulighed for at nedlægge veto mod særlige reklamer, så har ingen af ovennævnte givet anledning til særlige overvejelser.


Der har været enkelte kontakter til andre firmaer for tegning af reklamer, uden at det har ført ekstra reklameaftaler. Ekstra reklamer gør det billigere for skolen at finansiere legepladsen.


Der har været et godt samarbejde med leverandøren - særligt i opstartsfasen. Skolen rapporterer månedligt til leverandøren, således at gældende aftaler omkring legepladsen overholdes, herunder sikkerhedsnormer.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Sagen taget til efterretning.


Punkt 49 Status på anlægsopgaver

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet den 27.04.15 at genoptage drøftelsen af status på områdets anlægsprojekter.


Ungebyrådet har fremsendt oplæg i relation til drøftelserne af anlægsområdet. Materialet er vedlagt som bilag.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at sagen drøftes.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tager status til efterretning.


Punkt 50 Ansøgning om dispensation for UV-timetal Frederiksodde Skole

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med indførelsen af Folkeskolereformen er der lovmæssigt angivet et gennemsnitligt ugentligt timetal på 30 timer for elever på 1.-3. klassetrin, 33 timer for elever på 4.-6. Klassetrin samt 35 timer på 7.-9. klassetrin.


Dette gælder for alle skoleelever inkl. elever på Fredericia Kommunes specialskole Frederiksodde Skolen.


Dog kan Kommunalbestyrelsen efter Folkeskolelovens § 16b give dispensation fra reglerne om gennemsnitlig ugentligt timetal for op til 1 skoleår med henblik på yderligere faglig støtte og undervisningsdifferentiering for bestemte klasser ved hjælp af ekstra personale i klassen.


Frederiksodde Skoles leder har ansøgt om nedsættelse af det ugentlige timetal for elever med generelle indlæringsvanskeligheder, herunder elever, der er multihandicappede (ca. 37 elever).


Ansøgningen er vedlagt som bilag.


I ansøgningen gives følgende begrundelse for ønsket om nedsættelse af det gennemsnitlige timetal:


· Som hovedregel er der to lærere pr. klasse i alle lektioner, hvilket lovgivningsmæssigt giver mulighed for dispensation.

· Skolens nye fritidstilbud indebærer, at elever fra 4. klasse benytter eksterne fritidstilbud efter skoletid. Hovedparten af eleverne benytter byggelegepladsen på Frantz Hansens Allé efter skoletid. En skoledag frem til kl. ca. 15.00 giver meget kort tid til fritidsliv på ”Byggeren”, idet der også skal tillægges transporttid.

· Tilbuddet på ”Byggeren” er denne elevgruppes primære inklusionsmulighed, idet de der omgås børn fra almenskoler.

· Pædagogisk set har eleverne generelt brug for mange skift i løbet af dagen, også skift fra skole til fritidsklub, hvorfor det er vigtigt at fastholde deres tilknytning til fritidsklubben.

· ”Byggeren” kan med deres muligheder tilbyde andre pædagogiske aktiviteter end skolen kan – dyr, friluftsliv, natur – hvilket i høj grad stimulerer og motiverer elevgruppen.

· Eleverne har en kort hukommelsesspændvidde og udtrættes derfor hurtigt. Den længere skoledag er ikke optimal for denne gruppe elever.

· Befordring af elever i specialklasse kan koordineres og samkøres, så der ikke er unødigt mange hjemkørsler på forskellige tidspunkter med halvtomme biler.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Forslaget har været behandlet af Frederiksodde Skolens skolebestyrelse den 14. april 2015. Skolebestyrelsen tilslutter sig enstemmigt ansøgningen.


Børn og Unge vurderer, at der er lovmæssig hjemmel i Folkeskolelovens § 16b, til at imødekomme Frederiksodde Skolens ansøgning om nedsættelse af det ugentlige timetal for den beskrevne gruppe af elever i skoleåret 2015/16.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at ansøgningen imødekommes for skoleåret 2015/16.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget imødekommer ansøgningen.


Punkt 51 Socioøkonomisk analyse af dagtilbudsdistrikterne

Sagsbeskrivelse

På skoleområdet er der udviklet en økonomisk tildelingsmodel som tager højde for variationen i den socioøkonomiske profil i de fire skoledistrikter.

På dagtilbudsområdet er der behov for at justere den nuværende økonomitildelingsmodel således, at der tages højde for de socioøkonomiske forskelle i børnesammensætningen i de forskellige dagtilbud/juridiske enheder i distrikterne. Dette for i højere grad at kunne målrette ressourcer til at give børn lige muligheder for at være i trivsel, lære og få udbytte af deres skolegang uafhængigt af hvilken øvrig baggrund forældrene har. 

For at kvalificere og begrunde en justering af den socioøkonomisk tildelingsmodel på dagtilbudsområdet, er der behov for at udarbejde en socioøkonomisk profil af de kommunale og de selvejende dagtilbud i distrikterne.


En socioøkonomisk analyse indebærer bl.a.

  • Køb af grunddata hos Danmarks Statistik
  • Datahåndtering (validering, datastep mv.)
  • Analyser af socioøkonomiske faktorers blandt de nuværende børn
  • Analyser af distriktsinstitutionernes sociale profil
  • Udarbejdelse af fordelingsnøgler baseret på socioøkonomi

Et eksternt firma vil kunne udarbejde analysen i løbet af ca. 2 måneder.  


Økonomiske konsekvenser

Udgift til analyse afholdes inden for eget budget. 


Vurdering

Børn og Unge vurderer,


at det vil være relevant at få udarbejdet en socioøkonomisk analyse for at sikre størst mulig validitet omkring en ny tildelingsmodel.  


Indstillinger

Børn og Unge indstiller,


at der udarbejdes en socioøkonomisk analyse, hvor der er udregnet en fordelingsnøgle, der tager udgangspunkt i den socioøkonomiske profil i hvert enkelt dagtilbud (juridisk enhed).


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tiltræder Børn og Unges indstilling.


Punkt 52 Tilsyn med private daginstitutioner 2015

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har pligt til at føre tilsyn med private daginstitutioner ifølge § 5 i Dagtilbudsloven.


Opgaven er privatiseret og udføres af UdviklingsForum.


Tilsynet omfatter 7 institutioner:

• Arken

• Dagmargården

• Eventyrhuset

• Skansevejens Børnehave

• Sct. Knuds Børnehave

• Tommelise

• Villa Gaia.


Tilsynsrapporter beror på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Det er UdviklingsForums vurdering, at 6 private daginstitutioner lever op til alle gældende krav og regler.


Tommelise lever op til gældende regler og krav, men mangler at gennemføre autoriseret tilsyn af legepladsen. Dog er der gennemført en daglig egenkontrol via personalet inden legepladsen er taget i brug.


Tommelise oplyser, at tilsynet gennemføres snarest. Det forventes, at rapporten foreligger primo juni måned.


Eventuelle bemærkninger i legepladsrapporten vil blive taget op med Tommelise.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget, at:


• Tilsynet med de private daginstitutioner tages til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tager tilsynet til efterretning.


Punkt 53 Orientering om plangrundlag for dagtilbud 2016-2026

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkender hvert år en ny befolkningsprognose, som danner grundlag for beregning af de kommende års pladsudbud. Prognosen dækker årene 2016-2026.


Prognosen har blandt andet til formål at vurdere, hvorvidt der er den fornødne kapacitet til at kunne dække pasningsgarantien.


Med udgangspunkt i prognosen vurderes der samtidig på en række udfordringer og muligheder, som relaterer sig til en effektiv styring af dagtilbudsområdet.


Tendens i den nye prognose

To forhold er ændret siden sidste års prognose:

- Lavere fødselstal i starten af perioden 2015-2026

- Øget udbud af pladser i den private sektor (36 pladser).


Der forventes fortsat vækst i børnetallet fra omkring 2020.


Denne prognose er lavet før eventuelle nye tiltag omkring vækststrategier.


Kommende budgetperiode

Den kommende budgetperiode viser et fald i børnetallet både i gruppen af 0-2 årige og gruppen af 3-6 årige. Faldet er på mellem 52 og 127 børn.


Alder

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

0-2

1113

1047

1005

1022

1047

1066

1094

1123

1142

1152

1160

1168

3-6

1673

1686

1677

1646

1613

1590

1616

1653

1688

1726

1760

1783

I alt

2786

2734

2682

2669

2659

2656

2710

2776

2829

2878

2920

2951

Ændring

-52

-104

-117

-127

-130

-76

-10

44

93

134

165


Det er særligt det store fald i fødselstallet i 2014, der påvirker prognosen negativt og forklarer hovedparten af faldet i børnetallet. Endvidere forventes der ligeledes relativt lave fødselstal i 2015 og 2016, hvorefter fødselstallet forventes at komme op på normalt niveau igen – dvs. omkring 550 børn.


I 2014 blev der født 69 børn færre end antaget i forrige prognose. Det skal bemærkes, at fødselstallene har varieret kraftigt de seneste 5 år.


Sagen fremlægges på mødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen. 


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


·  ”Plangrundlag 2016-2026” tages til efterretning. 


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Børne- og Uddannelsesudvalget tager ”Plangrundlag 2016 – 2026” til efterretning.


Punkt 54 Orientering om Literacystrategi

Sagsbeskrivelse

Der foreligger en ny strategi for Literacy på 0-18 års området inden for dagtilbud, fritidstilbud og skoler. Strategien gælder 2014-2017.


Strategien er blevet til i en inddragende proces, hvor en række interessenter omkring børn og unges sprog, læsning og læring har været inddraget. Strategien tager udgangspunkt i Børn og Unge politikkens mål og skal ses som en hjælp til de voksne, der skal støtte kommunens børn og unge i udviklingen af kommunikative færdigheder, skriftsprog og funktionelle læsefærdigheder.


Begrebet Literacy er valgt, fordi det peger på, at sprog- og læsefærdigheder er noget, der udvikles gradvist fra fødslen og foregår i både familielivet, dagtilbuddet, skolen og fritidslivet.


Strategien bygger på seneste forskning på området og lægger op til et stadigt øget fokus på at understøtte sprog- og læseudviklingen i et 0-18 års perspektiv. Desuden er der lagt vægt på arbejdet med kapacitetsopbygning i distrikterne, herunder et særligt fokus på sprogvejledere og læsevejledere, samarbejdet og sammenhænge mellem dagtilbud og skole samt samarbejdet med støttestrukturen.


Literacystrategien er vedlagt som bilag. Bilaget gennemgås på mødet.  


Økonomiske konsekvenser

Ingen. 


Vurdering


Børn og Unge vurderer, at den nye strategi vil bidrage til at løfte de kommunale målsætninger på området.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at strategien tages til efterretning. 


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Udsat.


Punkt 55 Gennemførelse af interview med udvalget

Sagsbeskrivelse

§ 17, stk. 4 udvalget til udvikling af den politiske struktur er i gang med en evaluering af den politiske struktur. I den anledning har udvalget besluttet at der også gennemføres interviews i de stående udvalg om deres tilfredshed med udvalgenes opgaveportefølje, udvalgenes udfordringer, samarbejde med øvrige udvalg, snitflader til andre områder mv.


Udvalget vil blive interviewet samlet på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Byråds- og Ledelsessekretariatet indstiller at interviewet gennemføres.  


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 02-06-2015

Interview gennemført.


Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 03-06-2015

Interview gennemført.


Punkt 56 Orientering (Lukket)