Børne- og Uddannelsesudvalget - 08-04-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 8 april, 2014 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 33 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Godkendt.


Punkt 34 Besøg på Byggelegepladsen

Sagsbeskrivelse

Udvalgsmødet afholdes på Byggelegepladsen på Frantz Hansens Allé 1B hvor der indledes med en introduktion ved pædagogisk leder Henrik Pedersen og senere en rundvisning på byggelegepladsen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Ingen


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Introduktion og rundvisning af Henrik Pedersen.


Punkt 35 Realisering af budgetstrategi - Børne- og Uddannelsesudvalget

Sagsbeskrivelse

Økonomiudvalget besluttede 18. marts budgetstrategien for den kommende budgetlægning. Strategien forudsætter, at der skal være balance mellem indtægter og udgifter, og at der skal skabes råderum til investeringer. Råderummet skal skabes gennem ekstraordinære indtægter som eksempelvis salg af jord og ejendomme og altså ikke gennem servicereduktioner.


Byrådet er blevet orienteret om budgetstrategien på temamødet den 24. marts.


Budgetstrategien indebærer, at udvalgene skal pege på effektiviseringer og servicetilpasninger for i alt 75-80 mio. kr. med henblik på at skabe balance mellem udgifter og indtægter. På udvalgsmøderne i april og maj er der lagt op til, at det enkelte udvalg drøfter, hvordan udvalget kan bidrage til, at reduktionskravet gennemføres.


De enkelte udvalgs budgetbidrag skal afleveres medio juni. Bidragene indgår herefter i det samlede budgetforslag til 1. behandlingen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

På udvalgets møde vil der indledningsvis blive givet en gennemgang af udvalgets politiske mål, økonomi og opgaver. Udgiftsniveauet på området sammenlignes med andre kommuner, og opgaver, som ikke er bestemt i lovgivningen, listes op. Udvalget kan på denne baggrund starte drøftelserne af, hvordan reduktionen kan gennemføres.


Der er metodefrihed med hensyn til effektiviseringer og servicetilpasninger. Der kan som eksempler peges på følgende muligheder:

·  Reduktion af serviceniveau

·  Bortfald af ikke-obligatoriske opgaver

·  Øgede indtægter

·  Effektiviseringsprojekter

·  Ændret organisering af opgaven

·  Konkurrenceudsættelse

·  Samdrift evt. med andre kommuner

·  Indkøbsbesparelser

·  Reduktion af pris pr. enhed

·  ”Grønthøster”


Et af de bærende principper i budgetstrategien er, at der ikke må indarbejdes usikre gevinster i budgetforslaget. Det betyder, at hvis udvalget ønsker at arbejde med eksempelvis effektiviseringer med usikre gevinster, så skal der udarbejdes alternative forslag, som kan tages i anvendelse, hvis gevinsterne ikke realiseres.


Udvalget kan på baggrund af de indledende drøftelser pege på konkrete spareforslag eller områder, der nærmere skal analyseres og konsekvensbeskrives frem til udvalgsmødet i maj.


Indstillinger

Direktøren for børn og kultur indstiller, at reduktionskravet drøftes.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Drøftedes.


Punkt 36 Frigivelse af anlægsmidler til legepladser

Sagsbeskrivelse

Der er i 2014 afsat en anlægspulje på 747.000 kr. til vedligehold og renovering af legepladser i skoler og daginstitutioner. Der er behov for at få frigivet disse midler, således at de kan anvendes i 2014.


Der blev afsat en tilsvarende pulje i 2013, som ikke anvendt fuldt ud.  Der er således overført 600.000 kr. fra 2013.


Den samlede pulje i 2014 er på 1,347 mio. kr.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Der foretages årligt en gennemgang og vurdering af institutionernes legepladser. Det danner baggrund for en vurdering af, hvorledes anlægsmidlerne bedst anvendes.


Endvidere opstår der ad hoc en række uforudsete forhold på legepladserne, der skal rettes op på.


Der har været tilbageholdenhed i forbindelse med renovering af legepladser sidste år, hvorfor det vurderes, at den samlede pulje vil blive anvendt i 2014.


Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Der meddeles anlægsbevilling til vedligehold af legepladser samt frigivelse af det afsatte beløb på 747.000 kr. i 2014 (projektnummer XA-40009-2)

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Indstillingen tiltrådt.

Når prioriteringen er foretaget fremlægges den til orientering til udvalget.


Punkt 37 Takster for fritidstilbud fra august 2014

Sagsbeskrivelse

Som konsekvens af den nye folkeskolelov, skal der godkendes nye takster for fritidstilbud. Taksterne har virkning fra 1. august 2014, når den nye folkeskolelov træder i kraft.


Byrådet godkendte den 24.03.14 ”Oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune”. Det betyder organisatorisk, at fritidstilbud fremover hovedsageligt samles under skolefritidsordningen (SFO).


De nye takster fremgik også i ovenstående oplæg.


Oversigt over nye takster er vedlagt som bilag.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

De nye takster offentliggøres hurtigst muligt, således at oplysninger foreligger 3 måneder før de træder i kraft.

Indstillinger

Børn og Unge, anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at det over for Økonomiudvalget og Byrådet indstilles, at:


  • Nye takster for fritidstilbud pr. 01.08.14 godkendes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014


Indstillingen tiltrådt.

Punkt 38 Muligheder for fuldkostordning i daginstitutioner fra 2015

Sagsbeskrivelse

Baggrund og indhold

I dagtilbudslovens afsnit om fleksible frokostordninger i daginstitutioner er måltiderne delt op i frokostordning og madordning, hvor sidstnævnte består af alle måltider ud over frokostmåltidet. Fleksibiliteten består i at forældre til børn i daginstitutioner mindst hvert andet år skal tage stilling til, om der skal tilbydes et sundt frokostmåltid i daginstitutionen. Såfremt et flertal af forældrene i den enkelte enhed ikke fravælgerfrokostmåltidet, kan de enkelte forældre ikke melde barnet/børnene ud af ordningen. Der ydes søskenderabat og fripladstilskud til frokostordningen.


I lovens afsnit om madordninger påpeges, at forældre har mulighed for at etablere forældrearrangerede madordninger. Disse ordninger kan de enkelte forældre til- og framelde sig med et varsel på to måneder. Kommunalbestyrelsen skal ikke yde søskenderabat eller fripladstilskud til disse ordninger. Fredericia Kommunes retningslinjer for mad i daginstitutioner er vedlagt som bilag til sagen.


I Fredericia Kommune er maden i daginstitutionerne 100 % forældrefinansieret. I perioden 2013/2014 tilbydes ca. 70 % af børnene i kommunens kommunale og selvejende daginstitutioner et frokostmåltid, hvilket kan være med til at understøtte den mad- måltids- og bevægelsesstrategi for Børne- og Ungeområdet, som blev vedtaget d. 11. marts 2014.


Udover tilbuddet om et frokostmåltid, som så vidt muligt produceres i den enkelte daginstitution, tilbyder Fredericia Kommune at opkræve et beløb for en forældrearrangeret madordning, således at børnene har mulighed for at deltage i en fuldkostordning. Det er der på nuværende tidspunkt tre daginstitutioner, som benytter sig af. Beløbene som opkræves ligger på ca.75 kr. pr. barn pr. mdr. i 11 mdr. om året. Derudover er der enkelte institutioner som har etableret forskellige ordninger, hvor forældrene i daginstitutionen står for opkrævning af et beløb til måltiderne ud over frokosten.


Fredericia Kommunes tilbud om opkrævning af et beløb for måltider ud over frokostordningen er forbundet med en del manuelle arbejdsgange. Det betyder, at det gebyr for administration, som loven tilskriver at forældrene skal betale, bliver på ca. 20 kr. pr. barn pr. måned i 11 måneder om året. Ud over den administration, som varetages af Fredericia Kommunes Borgerservice, er opkrævningsopgaven forbundet med en opfølgningsopgave i forhold til de forældre som er tilmeldt madordningen, men ikke får betalt til den. Denne opfølgning ligger i daginstitutionerne.


Der skal være valg om frokostordninger i daginstitutionerne i efteråret 2014. I den anledning har Børn og Unge foretaget en evaluering af den nuværende model for frokost- og mellemmåltider i kommunens daginstitutioner. Evalueringen blev foretaget blandt pædagogiske ledere og fastslog et klart ønske om, at kunne tilbyde en fuldkostordning i de daginstitutioner, hvor frokostordningen ikke fravælges. Baggrunden herfor er primært de tilbagemeldinger, som forældrene giver om hvor upraktisk det er, alligevel at skulle sende mad med til børnene.


Forældrebetalingen for et frokostmåltid i daginstitutioner i Fredericia Kommune er i 2014 på 558 kr. pr. mdr. i 11 mdr. om året. Forældrebetalingen for selve frokostordningen skal dække såvel lønninger som råvarer samt udskiftning af service, køkkenredskaber og hårde hvidevarer. Idet anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen om det ernæringsmæssige indhold af maden skal overholdes tilstræbes det, at der er én medarbejder i hvert køkken, som er uddannet indenfor køkkenbranchen. Dette betyder også at lønningerne til disse medarbejdere er relativt høj. Budgettet for frokostordningerne blev i 2013 brugt fuldt ud. Dette er også forventningen for 2014.


Muligheder for fuldkostordninger

I det følgende beskrives tre forskellige muligheder for at imødekomme ønsket om at kunne tilbyde børn i daginstitutioner en fuldkostordning i de daginstitutioner hvor frokostmåltidet ikke er fravalgt:


1.  Forældrebetalingen sættes op

2.  Fredericia Kommune betaler mellemmåltiderne

3.  Midler til mellemmåltider prioriteres af den nuværende ramme


For alle tre muligheder gælder, at det pædagogiske personale i højere grad end i dag skal deltage i tilberedning/oprydning i forbindelse med måltiderne. Der er således ikke påregnet at der skal tilføres flere køkkentimer til madordningen, hvilket heller ikke er tilfældet i de daginstitutioner som i dag har madordninger.


Økonomiske konsekvenser

Overblik over muligheder for at tilbyde fuldkostordning:


Mulighed

Omkostning for forældrene pr. måned i 11 mdr. pr. år

Omkostning pr. år for Fredericia Kommune

Øvrige forhold

Forældrebetaling sættes op

Frokost 558 kr.+ madordning 95 kr. (incl. 20 kr. i administrationsomkostninger)


I alt

ca. 653 kr.


Der gives ikke søskende- og fripladsrabat til madordningen

Ingen

Opfølgning i forhold til forældre som er tilmeldt madordningen, men ikke har betalt, skal foregå i daginstitutionen

Fredericia Kommune betaler madordningen

Ingen

1 mio. kr. brutto 0,75 mio. kr. netto til råvarer


Midler til mellemmåltider prioriteres af den nuværende ramme

Ingen

1 mio. kr. til råvarer fordelt forholdsvis i de fire distrikter

Beslutningen om hvorvidt der skal prioriteres midler fra den nuværende ramme til madordning til daginstitutioner i distriktet træffes i bestyrelsen for distriktsinstitutionen.

 


Vurdering

Børn og Unge vurderer at der inden for lovens rammer er mulighed for at tilbyde forældre til børn i kommunale og selvejende daginstitutioner med en kommunal frokostordning en fuldkostordning.


Børn og Unge vurderer desuden, at det er muligt at tilbyde en fuldkostordning uden at tilføre ekstra personaleressourcer, idet der på nuværende tidspunkt er nogle daginstitutioner, som praktiserer at tilbyde fuld kost inden for den nuværende normering.


Indstillinger

Børn og unge indstiller de tre beskrevne muligheder for fuldkostordning til drøftelse i Børne- og Uddannelsesudvalget:


1.  Forældrebetalingen sættes op

2.  Fredericia Kommune betaler mellemmåltiderne

3.  Midler til mellemmåltider prioriteres af den nuværende ramme


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014


Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede at midlerne til mellemmåltider prioriteres af den nuværende ramme.

Udvalget ønsker en tilbagemelding om hvilke distrikter der prioriterer mellemmåltider.


Punkt 39 Brugerundersøgelse om fritidstilbud fra august 2014

Sagsbeskrivelse

Baggrund og indhold

Indførelsen af den nye folkeskolereform fra august 2014, betyder længere skoledage for alle børn og unge. Dette vil blandt andet medføre, at børnenes ophold i SFO og klub bliver kortere end i dag. På den baggrund har Børn og Unge foretaget en undersøgelse om behovet for fritidstilbud fra august 2014.


Undersøgelsen blev sendt ud til samtlige forældre til elever i kommende 1.-6. klasse via forældreintra. Idet undersøgelsen er udsendt distriktsvis og opdelt i henholdsvis kommende 1.-3. klasse og kommende 4.-6. klasse, er det muligt at arbejde videre med delresultater for det enkelte distrikt og den enkelte aldersgruppe. Idet eleverne i 3. klasse i materialet om de nye fritidstilbud betragtes som en særlig gruppe, blev spørgeskemaet til forældrene delt op, så forældre til kommende elever i 3 klasse kunne svare separat. 


Forældre til kommende 0. klasses elever deltog ikke i undersøgelsen. Undersøgelsens resultat er derfor præsenteret under forudsætning af, at behovet for et fritidstilbud for de kommende elever i 0. klasse, svarer til behovet for de kommende elever på 1.-2. klassetrin.


Forældre til børn på Frederiksodde Skole deltog ikke i undersøgelsen, da der lægges op til, at der i langt højere grad skal tilrettelægges individuelt tilpassede løsninger – og at dette skal ske i samarbejde med forældrene, klubdistriktslederen, Familie og Børnesundhed samt Ungdomsskolen umiddelbart efter vedtagelsen af høringsoplægget. Som udgangspunkt forventes det ikke at behovet for fritidstilbud for denne gruppe børn adskiller sig væsentligt fra det nuværende behov.


I undersøgelsen blev forældrene bedt om at markere hvilket modul indenfor hhv. 1.-3. klasse eller 4.-6. klasse de mente, de har behov for til august 2014, eller om de ikke mente at have behov for et fritidstilbud til deres børn.


Resultat

Generelt gælder, at deltagelsen i undersøgelsen er højst blandt forældre til de yngste elever og falder jævnt jo ældre børnene er. Desuden er der også en variation i svarprocenten alt efter hvilket distrikt der er tale om.


Svarprocenterne for kommende elever i 1.-3. klasse er relativt høje, idet de ligger i spændet fra 59% i Ullerup Bæk Distriktet til 79% i Fjordbakke Distriktet. Dette gør det muligt at bruge besvarelserne som repræsentative for denne aldersgruppe.


Svarprocenterne for kommende elever i 4.-6. klasse er middelhøje, hvilket giver lidt større usikkerhed på resultaterne her. Specielt er svarprocenten i Ullerup Bæk Distriktet relativt lav. Svarene i den ældste aldersgruppe ligger i spændet fra 44% i Ullerup Bæk Distriktet til 60% i Erritsø og Fjordbakke Distrikterne.


Et samlet overblik over undersøgelsens resultater, samt yderligere materiale med grafer og tabeller over undersøgelsens delresultater er vedlagt som bilag til sagen.


Betragtes fritidsområdet som et samlet område for elever i 0.-6. klasse, viser undersøgelsen en nedgang i august 2014 – sammenlignet med august 2013 - på 6 % i andelen af børn som har brug for at fritidstilbud. Nedgangen spænder over en nedgang på 13% i Fjordbakke Distriktet til hhv. 9% i Erritsø Distriktet og 7% i Kirstinebjerg Distriktet. Resultatet for Ullerup Bæk Distriktet adskiller sig ved at vise en lille fremgang på 3% for hele fritidsområdet.


Fokuseres alene på svar fra forældre til elever i kommende 1.-3. klasse, er der en nedgang i andelen af yngre børn, som har brug for et fritidstilbud. Nedgangen er på 10% i Kirstinebjerg Distriktet, 12% i Ullerup Bæk Distriktet og 18% i Erritsø Distriktet. Der er ingen delresultater for 0.-3. klasse for Fjordbakke Distriktet, pga. sammenlagte klasser på tværs af aldersopdelingen her.


Udskilles svarene fra forældre til kommende elever i 3. klasse, viser det sig, at den relativt store nedgang i Erritsø Distriktet først og fremmest kan tilskrives en lav tilslutning til fritidstilbuddet for denne årgang. I dette Distrikt har der i forbindelse med høringsrunden om de nye fritidstilbud været fokus på, at fritidstilbuddet til elever på 3. klassetrin for fremtiden ligger i samme gruppe, som tilbuddet til de yngste børn. Hidtil har fritidstilbuddet til 3. klasse ligget under klubberne.


Betragtes undersøgelsens resultater i forhold til fordelingen på de nye og mere fleksible moduler for elever i kommende 1.-3. klasse, viser der sig en ensartet fordeling i alle fire distrikter. Det er således godt 40% af forældrene til kommende elever i 1.-2. klasse, som har behov for en efter-middagsplads alene frem for en fuldtidsplads. For elever i kommende 3. klasse er tilslutningen til eftermiddagsmodulet på ca. 60%.


For kommende elever i 4.-6. klasse viser undersøgelsen en fremgang i andelen af elever, som ønsker et fritidstilbud i august 2014 sammenlignet med august 2013. Fremgangen spreder sig fra 4% i Kirstinebjerg Distriktet og Fjordbakke Distriktet til 31% i Ullerup Bæk Distriktet. Undersøgelsens lave svarprocent i Ullerup Bæk Distriktet betyder dog, at resultatet her er forbundet med usikkerhed.


Betragtes fordelingen af svar på de nye fleksible moduler for kommende elever i 4.-6. klasse, hvor der er mulighed for at vælge et deltidsmodul på 3 dage ugentligt eller et fuldtidsmodul, viser det sig, at opbakningen til deltidsmodulet varierer alt efter hvilket distrikt der er tale om. I Fjordbak-ke og Ullerup Bæk, hvor der er en lavere tilslutning til klub i august 2013,sammenlignet med de to øvrige distrikter, viser undersøgelsen netop en større opbakning til 3-dages modulet end 5-dages modulet. En generelt større opbakning til deltidsmodulet betyder dog, at den samlede normering i tilbuddet skal være tilsvarende lavere.


Tilslutningen til aftenklub er i undersøgelsen højst i Fjordbakke Distriktet, hvor 45% af de forældre som har svaret markerer aftenklub, som et tilbud de mener deres barn vil benytte. I de øvrige tre distrikter ligger andelen af besvarelserne der ønsker aftenklub til deres barn på 31%-35%.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Børn og Unge vurderer, at undersøgelsens delresultater indenfor det en-kelte distrikt og den enkelte aldersgruppe danner et godt grundlag for det videre arbejde med planlægningen af fritidstilbuddene fra august 2014.

Det vurderes dog at den lave svarprocent for kommende elever i 4.-6. klasse i Ullerup Bæk Distriktet, gør resultatet her noget usikkert. I det videre arbejde med undersøgelsen vil det derfor være hensigtsmæssigt at tage hensyn til dette.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller, at Børne- og Uddannelsesudvalget, tager brugerundersøgelsen om behovet for fritidstilbud fra august 2014 til efterretning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Undersøgelsen taget til efterretning.


Punkt 40 Kompensation manglende ferieoptjening

Sagsbeskrivelse

Fredericia Lærerkreds har d.11.03.2014 fremsendt brev til Børn og Unge med opfordring til at Fredericia Kommune kompenserer lærere ansat i Fredericia Kommune for manglende ferieoptjening i lockoutperioden foråret 2013.

Fredericia Lærerkreds foreslår kompensationen ”begrundet i lærernes/børnehaveklasseledernes store indsats i forbindelse med de omfattende skolestrukturændringer ved overgangen fra skoleåret 2012/13 til skoleåret 2013/14.”


Økonomiske konsekvenser

Der er foretaget en beregning af den ønskede kompensation.

Denne vil beløbe sig til en udgift på 930.116,38 kr. til dækning af den manglende optjente ferie samt en udgift på 298.440,65 kr. til ekstra særlig feriegodtgørelse.


Vurdering

Børn og Unge, i samarbejde med HR Fredericia vurderer, at der ikke vil være lovmæssig hjemmel i ferielovgivningen til en feriemæssig kompensation.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at henvendelsen drøftes og at der træffes beslutning.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014


Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede ikke at udbetale pengene da der ikke er hjemmel i ferielovgivningen.

Punkt 41 Dispensationsansøgning Kirstinebjergskolen

Sagsbeskrivelse

 

Skolebestyrelsen og skolens ledelse ved Kirstinebjergskolen ønsker at søge om dispensation fra Folkeskolelovens 24 stk. 7.

 

Kirstinebjergskolen – Afd. Bøgeskov ønsker fra starten af skoleåret 2014-15 at omstrukturere undervisningen i indskolingen, således at skolestarten sker i en aldersintegreret og fleksibel organisering.

 

Kirstinebjergskolen vil i første omgang starte op med aldersintegreret indskoling på Afd. Bøgeskov.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer, at det vil være pædagogisk ønskeligt, at skolen omlægger til aldersintegreret indskoling. Erritsø Fællesskole samt Fjordbakkeskolen har tidligere fået dispensation til omlægning på tilsvarende vis.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller


 

at Kirstinebjergskolen får dispensation til at omlægge indskolingen på Afd. Bøgeskov fra skoleåret 2014-15.


at Kirstienbjergskolen forpligter sig på at lave en årlig evaluering af ordningen de første tre år. Evalueringen skal som minimum indeholde en vurdering af elevernes faglige og sociale udbytte.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Indstillingen tiltrådt.


Punkt 42 Orientering om lærerarbejdspladser

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med skolereformen skal der etableres lærerarbejdspladser på Fredericia Kommunes skoler på baggrund af den forøgede tilstedeværelsestid på skolerne af lærere/børnehaveklasseledere.


Fredericia Kommune skal sikre, at de nødvendige arbejdspladser på skolerne følger arbejdsmiljøloven og bygningsreglementet. Samtidig skal det sikres en sådan kvalitet af arbejdspladserne, at alle arbejdspladser - hvad enten det er individuelle arbejdspladser, team-, gruppe-, møde- eller hele personalerum - bidrager positivt til arbejdsmiljøet.


Det tilstræbes derfor, at skolerne ved starten af skoleåret 2014/15 har etableret de relevante arbejdspladser, der opfylder kravene i arbejdsmiljølovgivningen, så det vil være muligt for lærerne at løse alle opgaver på skolen.


Der er udarbejdet en arbejdsmiljøguide, som vejleder skolerne i etablering af disse arbejdspladser. Guiden er vedlagt som bilag.


I det tilfælde, at nogle af arbejdspladserne ikke er etableret ved skoleårets start, skal der foreligge en plan for etablering af arbejdspladser og arbejdsopgavernes udførelse i overgangsperioden på disse skoler.


Senest den 1. december 2014 skal skolernes MED-udvalg have evalueret, om arbejdspladserne fungerer optimalt, eller om der skal yderligere tiltag til, for at opgaveløsningen kan foregå professionelt.


Økonomiske konsekvenser

I forbindelse med gennemgangen af skolerne har det vist sig, at for at kunne leve op til de gældende regler, vil det være nødvendig med bygningsændringer på skolerne. Det forventes, at der skal anvendes 7 mio. kr. til bygningsistandsættelse og ventilation. Det forventede indkøb af inventar vil være på 2 mio. kr.

Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Børn og Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 08-04-2014

Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede at sagen undersøges nærmere og behandles igen på mødet i maj.


Punkt 43 Orientering (Lukket)