Børne- og Uddannelsesudvalget - 10-06-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 10 juni, 2014 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 52 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Godkendt.


Punkt 53 Besøg på Bøgeskov Fritids- og Ungdomsklub Bøgeskovvej

Sagsbeskrivelse

Udvalgsmødet afholdes på Kirstinebjergskolen afd. Bøgeskovvej 37B i Bøgeskov Fritids- og Ungdomsklub hvor der indledes med en introduktion og senere en rundvisning på skolen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Ingen.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Introduktion og rundvisning givet.


Punkt 54 Vurdering af forslag om multihal ved Kirstinebjergskolen

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget har drøftet diverse forslag til multihal ved Kirstinebjergskolen i 2013.


Børne- og Uddannelsesudvalget besluttede sig for at undersøge hvad en kold lethal ville koste.


På Børne- og Uddannelsesudvalgets møde den 16. april 2013 blev følgende overslag til projekt forelagt:

  • 1000 m2 med en fodboldbane på 20x40m
  • ikke opvarmet og uden vand
  • åben til det fri i dele af facaden, men aflåst med gitterlåger
  • belægningsoverfladen er asfalt / der kan lægges bløde måtter ud
  • medtaget løst inventar for 100.000 kr. til den nye hal
  • Der er ikke afsat midler til undersøgelse af jorden på området på Havepladsvej, hvor lethallen eventuelt skal opføres. I overslaget tages der derfor forbehold for jordforurening (legeplads).

Det daværende prisoverslag fra Ejendomsafdelingen lød på 9,96 mio. kr. inkl. 10 % til uforudseelige udgifter.


Børn og Unge vurderede, at en let multifunktionshal ved Kirstinebjergskolen kun delvis ville kunne indfri de mangeartede aktiviteter, herunder idrætsundervisningen, som en stor udskolingsenhed vil have behov for at afvikle.


Den 11. juni 2013 besluttede Børne- og Uddannelsesudvalget, at


lave beregninger på en opvarmet multihal samt på finansiering og vedligehold.

Sagen henvises til budgetbehandling for 2014.” (citat slut)


I budgetforliget for 2014-2017 blev der afsat 12 mio. kr. til opførelse af en hal ved skolen.


Styregruppen bag projektet har siden arbejdet med at tilpasse projektet i forhold til Børne- og Uddannelsesudvalgets ønsker samt skolens behov i relation til en ny multihal, således at opgaven kan sendes i udbud.


Projektbeskrivelse

I udbudsmaterialet er der indarbejdet en række kvalitetsparametre, som anses for væsentlige, når der skal træffes afgørelse om, hvilket projekt, der er bedst egnet for skolen.


Blandt de væsentlige parametre er, at der ønskes en bane på minimum 900 m2. Endvidere ønskes en æstetisk og funktionel hal, hvor det er muligt at gå fra skolen og ind i hallen. Endvidere skal der være en anden hovedindgang, således at fritidsbrugere kan benytte hallen uden at skolen skal involveres omkring åbning og lukning af hallen.


Der er også lagt vægt på, at der bliver tale om en multifunktionel hal. Den skal kunne anvendes af skolen til en række hovedopgaver, herunder idræt, eksamen, klassesamlinger og teaterforestillinger. Samtidig skal der også tages højde for at hallen kan anvendes af fritidsbrugere.

 

Nyt i sagen 

Der er i maj 2014 stillet nyt forslag om at indarbejde en springgrav i projektet. Forslaget er kommet fra gymnastikforeningen 94 og KIF.


I udbudsmaterialet beskrives hallen ved to alternativer, dels ved en multihal med en forberedt springgrav, og dels en i øvrigt identisk multihal uden forberedt springgrav. Derved bliver det muligt at vurdere de økonomiske konsekvenser af springgraven.


Processen

Det er Ejendomscentrets plan at udsende udbudsgrundlaget medio juni 2014. Herefter afholdes møder med entreprenører i august og licitationen forventes at kunne starte i september.


Herefter indstiller bedømmelsesudvalget det projekt, som ønskes gennemført. Der forventes opstart af byggeprojektet i oktober og forventet afslutning 1. april 2015.


Da forarbejdet til projektet er påbegyndt, vil der løbende være udgifter i den kommende periode, hvorfor der er behov for at få frigjort anlægssummen.


Når der har været afholdt licitation, indledes der nabohøring omkring opførelse af hallen. Dette vil tage 14 dage. Herefter skal Børne- og Uddannelsesudvalget forholde sig til eventuelle indsigelser. Dette forventes at skulle forelægges i september 2014.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt der etableres forberedelse til springgrav, skal projektet have tilført ressourcer til inventar, som ikke er indeholdt i projektet. Dette er en forudsætning for at springgraven kan anvendes af fritidsbrugerne.

Vurdering

Projektet

Projektet udbydes i omvendt licitation for at få meste mulig hal for pengene. Den tekniske vurdering er, at de 12 mio. kr. ikke rækker til en fuld funktionsdygtig multihal.


Med en fuld funktionsdygtig multihal menes, at den er bestykket med inventar til et passende niveau.


En håndboldbane er 20x40 meter. En typisk håndboldhal er typisk 25x46 m. uden tilskuerpladser, og med ca. 1,5 m mellem bane og ydervægge.


Oplægget i udbudsmaterialet er, at der konkurreres på størrelsen af hallen, der minimum skal være 900 m2 (26x34,5 m).


Såfremt der indarbejdes en springgrav i projektet, vil der samtidig blive frigjort plads i andre haller til sportsaktiviteter, som kræver et areal på 20 x 40 meter.


Det vurderes fortsat, at der kan skabes et projekt, som vil opfylde såvel skolens som idrætsforeningernes behov. 


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Multifunktionshal ved Kirstinebjergskolen bygges inden for den afsatte anlægssum med baggrund i ovenstående præmisser.
  • Ønske om forberedelse af springgrav i projektet drøftes med henblik på om det skal indgå i licitationen.
  • Den afsatte anlægsbevilling på 12 mio. kr. til multihal ved Kirstinebjergskolen bevilges, og det afsatte rådighedsbeløb på investeringsoversigten i 2014 på 12 mio. kr. frigives (projektnr. XA-40037).

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Indstilling af pkt. 1 og 2 tiltrådt.

Pkt. 3 videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.


Punkt 55 Plangrundlag for dagtilbud 2015-2025

Sagsbeskrivelse

Byrådet godkender hvert år en ny befolkningsprognose, som danner grundlag for beregning af de kommende års pladsudbud. Prognosen dækker årene 2015-2025.


Prognosen har blandt andet til formål at vurdere, hvorvidt der er den fornødne kapacitet til at kunne dække pasningsgarantien.


Med udgangspunkt i prognosen vurderes der samtidig på en række udfordringer og muligheder, som relaterer sig til en effektiv styring af dagtilbudsområdet.


Tendenser i den nye prognose


I perioden ses generelt en vækst i børnetallet, når der overordnet ses bort fra år 2016 og 2017, hvor der vil være en midlertidig nedgang i børnetallet.


Budgetperioden 2015-2018 starter og slutter med et uændret børnetal. I 2018 vil der være 4 børn flere end i år 2014.


År / alder

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023


0-2 år

1090

1127

1139

1132

1141

1151

1161

1171

1181

1191


3-6 år

1771

1736

1701

1704

1725

1743

1744

1755

1768

1781


I alt

2861

2863

2840

2837

2865

2894

2905

2926

2949

2971


Udvikling

2

-21

-24

4

33

44

65

88

110



I år 2024 og 2025 vil børnetallet være steget med henholdsvis 131 og 152 børn i forhold til 2014.


Det er i høj grad forventningerne til udvikling på Fredericia C, der driver væksten. De øvrige distrikter i byen oplever stabilitet eller mindre tilbagegang i børnetallet.


Økonomi og børnetal

Som det fremgår at tabellen, så stiger antallet af 0-2 årige, mens antallet af 3-6 falder frem til og med 2017, hvorefter der også bliver flere i den aldersgruppe.


Da småbørn koster mere og kræver mere plads end 3-6 årige, så betyder det, at der i budgetperioden 2015-2018 generelt vil blive anvendt mellem 18-55 flere flekspladser end der gør i 2014. Et 3-6 årigt barn får således halvt så mange ressourcer som et 0-2 årigt barn.


Ændringer i forhold til sidste års prognose

I forhold til prognosen fra 2013, er antallet af børn faldet med 30. Der har i 2013 været færre fødsler end skønnet i den overordnede kommunale prognose. Fredericia har været kendetegnet ved at have udsving i fødselstallet fra år til år, så det er ikke usædvanligt. Generelt betyder det dog, at der er omkring 15 børn færre i prognosen end sidste år, når man kigger på perioden fra 2018 og frem.


Sagen vil blive forelagt på mødet.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Institutionsafdelingen indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget:


  • Plangrundlag 2015-2015 tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Taget til efterretning.


Punkt 56 Ansøgning om reklamefinansieret legeplads

Sagsbeskrivelse

Skolebestyrelsen ved Ullerup Bæk Skolen har ansøgt om at indgå 2 aftaler om reklamefinansiering af lege- og ungdomsarealer. Skolebestyrelsen søger tilladelse til at bruge sponsorer til at finansiere disse indkøb.


Det begrundes med, at den nye skolestruktur betyder, at en række afdelinger er målrettet bestemte aldersgrupper. Det betyder samtidig, at overbygningselever mangler alderssvarende udearealer. Basisskolerne (fra 0-6. klasse) har ligeledes utilstrækkelige og udslidte legepladsarealer i distriktet.


Skolesvingets legepladser

Afdelingen råder over to legepladsarealer, som er placeret ved SFO’en og i skolegården. De benyttes i skoletiden og SFO-tiden.


De to arealer er ved at være nedslidte. I løbet af nogle få år, vil de på grund af eksempelvis råd og slidtage være nødvendige at udskifte.


Bestyrelsen anfører endvidere, at mulighederne for legeaktiviteter er meget begrænsede på Skolesvinget.


Afdeling Skolesvinget vil ifølge bestyrelsen få yderligere behov for legepladsaktiviteter. For det første, fordi den nye skolereform stiller øgede krav om bevægelse og motion i alle fag.  For det andet, fordi afdeling Skolesvinget er en idrætsskole, der vil få yderligere behov for legepladsaktiviteter, der vil kunne styrke bevægelse og motion.


Særlige forhold

Skolebestyrelsen i Ullerup Bæk Skolen har undersøgt muligheden for at etablere to reklamefinansierede legepladser på områderne ved SFO’en og i skolegården.


Afdelingsrådet og Skolebestyrelsen ser ikke noget problem i at legepladsen er reklamefinansieret.


Afdelingsrådet har været i dialog med firmaet INDU A/S for en aftale, der muliggør en reklamefinansieret legeplads. 


Der er etiske spørgsmål omkring sponsorvalg, som skolebestyrelsen mener at kunne tage vare på.


Bestyrelsen har udformet en konkret ansøgning for afdeling Skolesvinget, der ønskes godkendelse af. Den er vedlagt som bilag.


Lovgrundlag

Den 1. juli 2006 blev det lovligt for en kommune at finansierer en del af sin opgaveløsning ved salg af reklameplads på fast ejendom og løsøre.


Økonomiudvalget har forholdt sig til loven, og besluttede den 24. marts 2009 (uddrag fra vejledning):


Hovedregelen er, at der ikke kan indgås aftale med private til finansiering af almindelige kommunale driftsopgaver.

 

Der er dog følgende undtagelser fra denne hovedregel – dvs. at der kan indgås aftaler om reklame- eller sponsorfinansiering på følgende områder:

 

1.  Aktiviteter indenfor kultur-, turisme og idrætsområdet, hvor der har været tradition for reklame- og sponsorfinansiering.

 

2.  Busser til plejehjem, der er finansieret af reklameindtægter. Byråds- og Direktionssekretariatet skal godkende de aftaler, der indgås.

 

3.  Læskure, der er reklamefinansierede, som de kendes i dag.

 

4.  Ansøgninger til almene velgørende fonde og lign., som har til formål at støtte offentlige aktiviteter uden anden modydelse end, at det oplyses, at fonden er bidragyder, kan fortsat finde sted (eks. Lokale- og Anlægsfonden, Spar Nord Bank Fonden, Friluftsrådet, som alle har ydet støtte til projekter i Fredericia Kommune).

 

5.  Etablering af faciliteter og lignende på kommunal ejendom, som sker på foranledning af en kreds af private borgere, og på betingelse af at borgerne gennem en foreningsdannelse påtager sig det fulde ansvar for etablering og drift. Der indgås konkret aftale med kommunen, og aftalen forudsættes godkendt i relevant fagudvalg. Der henvises blandt andet til Lyng Skole Planen – Leg, læring og idræt.

 

6.  Indgåelse af partnerskabsaftale med private virksomheder efter forudgående godkendelse i fagudvalget, som eksempelvis vedrørende innovationslinjen på Erritsø Centralskole og Dong Energy.


I afsnittet ”vurdering” gennemgås en række betingelser, der er indarbejdet i vejledningen, som skal opfyldes for at der kan laves denne type reklameaftaler.


Indsendt materiale fra Ullerup Bæk Skolen beror på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Aftalen, der ønskes indgået, er ikke omfattet af reglerne for leasingaftaler, fordi den ikke indeholder forhold, der begrænser Fredericia Kommunes låneramme og anlægsbudget.


Der er fra bestyrelsen ikke foretaget beregninger af udgifter som følge aftalen. Disse udgifter omfatter eksempelvis udgifter ved opstart af projektet samt løbende udgifter i aftaleperiodens 7 år.


En række følgeudgifter er gennemskuelige, mens andre afhænger af overholdelse af aftalen, hvis skolen vil undgå yderligere udgifter. Heri indgår arbejdsopgaver, der skal afsættes tid til for at overholde aftalen med leverandøren. Andre typer af udgifter er mindre forudsigelige, eksempelvis udgifter som følge af hærværk på legepladsen.


Faste udgifter

Når aftaleperioden udløber skal der betales 5 % af anskaffelsesprisen på 95.000 pr. aftale. Dette udgør i alt 9.500 kr. ved to aftaler.


Aftalen koster 1.650 kr. pr. måned i 7 år. 2 aftaler vil således koste 277.200 kr. før prisregulering og andre udgifter.


Ved overtagelse af legeredskaberne efter 7 år, vil der være betalt 286.700 kr. Hertil skal lægges diverse udgifter i aftaleperioden.


Der foreligger ikke overslag over, hvad et køb ville koste som alternativ til reklamefinansieret aftale.


Vurdering

Overordnet

Ansøgningen ligger ikke indenfor de muligheder, der er beskrevet i vejledningen om reklamefinansiering af kommunale aktiviteter.


Såfremt der skal gives tilladelse til reklamefinansieret kommunal aktivitet, der ligger udenfor den godkendte vejledning, kræver det en dispensation fra reglerne eller at reglerne revideres.


Konkrete forhold

I de tilfælde, hvor det er tilladt at lade en kommunal aktivitet finansiere af reklame- eller sponsorindtægter, skal man endvidere efterleve, at:

 

• Kontraktperioden skal være kort (max. 3 år) og

• Som udgangspunkt skal aftalen altid kunne opsiges i kontraktperioden.


Aftalen, som ønskes indgået, løber over 7 år og er uopsigelig. Den ønskede aftale ligger dermed udenfor de rammer, der er godkendt i vejledningen for reklamefinansierede aftaler.


Endvidere skal det sikres, at:

• En reklameplads kun sælges, hvis der betales markedspris for den

• Aftalen er skriftlig

• Reklamering ikke er strid med markedsføringsloven/anden lovgivning

• Skilteregler skal overholdes.

 

Ovenstående 4 punkter skønnes bestyrelsen at kunne påse bliver overholdt.


3 Reklametyper (bilag 7 til aftalen)

De sponsorer, som leverandøren benytter, tegnes efter et sæt etiske regler, hvor Fredericia Kommune skal respektere, at det er børn, som udsættes for påvirkning.

  Det er ikke nærmere beskrevet, hvori de etiske regler består.


Leverandøren oplyser, at der ikke tegnes sponsorater på legepladsen, der har børn som målgruppe. Dog kan det ikke udelukkes, at visse reklamer i kategori 2, som vises nedenfor, kan have børn som målgruppe. Dog kan der nedlægges veto overfor disse reklamer.


Reklamer inddeles af leverandøren i 3 grupper:


Kategori 1

(eks. banker/realkredit, håndværksmestre, revisorer, IT- virksomhed, forsikringsvirksomhed, ejendomsmæglere, rådgivende ingeniører, transportvirksomheder, m.fl.).


Leverandøren ønsker som udgangspunkt, at alle reklamer kan accepteres af kommunen. Skulle det forekomme, at kommunen har argumenter af etisk karakter, som taler imod anvendelsen af en bestemt leverandør, så vil leverandøren respektere dette og benytte en anden sponsor.


Kategori 2

Typen af sponsor i kategori 2 kan være produkt-orienteret. Det kunne eksempelvis være Playstation, Computere, Mobiltelefoner, Bredbånd, Legetøj, McDonalds, Carlsberg, m.v.


Fredericia Kommune kan nedlægge veto, overfor opsætning af alle reklamer i denne kategori.


For denne kategori af sponsorer betinger det kommunens/skolens accept af reklamen før den opsættes.


Kategori 3

Leverandøren anvender ikke sponsorer, som har tilknytning til brancher indenfor politisk, pornografisk og religiøs virksomhed.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


•Sagen drøftes, og eventuelt anbefales overfor Økonomiudvalget/Byrådet.

.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Børne- og Uddannelsesudvalget anbefaler, at der gives en dispensation fra reglerne og lader bestyrelsen/skolen indgå aftalen.

Cecilie Roed Schultz (Ø) stemte imod.


Punkt 57 Forslag til ændring af opstillingsberettigede til ungebyrådet

Sagsbeskrivelse

Der er valg til ungebyrådet i efteråret (uge 46). Det er tredje gang, at de unge i Fredericia får mulighed for at stille op til ungebyrådet og stemme 21 unge kandidater ind i ungebyrådet.

 

I den forbindelse har ungebyrådet på eget initiativ drøftet forslag til ændring af aldersgrænsen for at kunne stille op til ungebyrådet. Drøftelserne udspringer af deres egne erfaringer.  

 

Ungebyrådet har drøftet fire forskellige forslag: 

 

1.  Aldersgrænserne forbliver som de er; 13-17 år for både stemmeret og opstilling til Ungebyrådet.

2.  Aldersgrænserne ændres til 14-17 år for både stemmeret og opstilling til Ungebyrådet.

3.  Aldersgrænsen for opstilling ændres til 14-17 år, mens stemmeretten er fra 7. klasse til man fylder 18 år.

4.  Aldersgrænserne ændres til 7.klasse til og med 17 år.

 

Et flertal i ungebyrådet stemte for forslag 4, idet de vurderer, at det først er når man begynder i overbygningen, at man er tilstrækkelig moden til at forstå og påtage sig opgaver i relation til ungebyrådet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Børn og Unge vurderer,

 

at det vil være relevant at lave justeringer af aldersgrænsen for at stille op, idet justeringerne bygger på erfaringer, som de unge har haft med at sidde i ungebyrådet.  

Indstillinger

Børn og Unge indstiller,


 at aldersgrænserne for at opstille til ungebyrådet ændres, så det er unge fra 7. årgang til og med 17 år, der kan stille op som kandidat til ungebyrådet.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014


Indstilling tiltrådt.

Punkt 58 Ledelsesmæssigt samarbejde mellem Fredericia og Middelfart kommunale tandplejer eller en sammenlægning af de to tandplejer.

Sagsbeskrivelse

Oplæg til orientering af det politiske udvalg om arbejdet med et ledelsesmæssigt samarbejde mellem Fredericia og Middelfart kommunale tandplejer eller en sammenlægning af de to tandplejer.


Notat vedlagt.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Fagafdelingen indstiller at udvalget godkender, at der arbejdes videre med Middelfart kommune med henblik på en fælles politisk beslutning omkring ledelsen af de to kommunale tandplejer i Fredericia og Middelfart kommuner.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Indstilling tiltrådt.


Punkt 59 Orientering om initiativer, tiltag og kompetenceudvikling vedr. inklusion på skoleområdet i Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

I 2011-2012 blev der udarbejdet en inklusionsstrategi for skoleområdet. Skolernes ledelse har sammen med skolebestyrelsen løbende haft fokus på at løfte de indsatser, som strategien peger på.

 

I forbindelse med den nye skolestruktur (august 2013) blev der etableret et Videns- og Ressourcecenter (VRC) under Børn og Unge, som har haft et særligt fokus på at arbejde sammen med skolernes ledelse og de medarbejdere, der er tilknyttet skolens eget ressourcecenter. Dette samspil er kommet godt i gang i skoleåret 2013-14.

 

På baggrund af de opsamlede erfaringer omkring inklusionsarbejdet, er der lavet en plan for tiltag herunder kompetenceudvikling, som Børn og Unge (VRC og PUC) sammen med ledere og en nedsat arbejdsgruppe har vurderet, at der er behov for at udmønte i skoleåret 2014-15 og frem. Planen er vedhæftet til orientering.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat kommunale midler til kompetenceudvikling. Herudover søges der også eksterne midler. Får vi tilført de eksterne midler betyder det, at hovedparten af medarbejdere både lærere og pædagoger hen over de kommende år vil få et kompetenceløft.

Vurdering

Kompetenceløftet vil kræve at opkvalificeringen sker tæt på praksis for at tilgodese eleverne og sikre en forankring sammen med ledelsen, som betyder at skolen udvikler en stærk inkluderende skolekultur.  

Indstillinger

Børn og Unge indstiller


-    at planen for tiltag, kompetenceløft m.m. vedrørende inklusionsindsatsen tages til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Taget til efterretning.


Punkt 60 Feriekonstituering

Sagsbeskrivelse


I forbindelse med udvalgsformandens afholdelse af ferie kan udvalget vælge en konstitueret formand.


I styrelsesvedtægtens § 22 fremgår, at ”Når et medlem af et stående udvalg på grund af formandens sygdom, ferie eller fravær af anden årsag af udvalget er konstitueret som formand i en periode på mindst 2 uger, oppebærer vedkommende i funktionsperioden vederlag efter samme regler som formanden, jfr. § 20 stk. 1-10”.


Udvalgsformand Susanne Eilersen holder ferie i ugerne 29, 30 og 31.


Indstillinger

Direktør for Børne- og Uddannelsesudvalget indstiller, at udvalget træffer afgørelse om konstituering.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 10-06-2014

Tiltrådt.


Punkt 61 Kapacitetstilpasning på fritidsområdet (Lukket)

Punkt 62 Kapacitetstilpasning på fritidsområdet (Lukket)

Punkt 63 Orientering (Lukket)