Børne- og Uddannelsesudvalget - 11-03-2014

Referat
Dato:
Tirsdag, 11 marts, 2014 - 08:00
Hent som fil:
Lokation:

Punkt 14 Godkendelse af dagsorden

Sagsbeskrivelse

Godkendelse


Indstillinger

Indstilles til godkendelse.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 15 Besøg på Fjordbakkeskolen

Sagsbeskrivelse

Udvalgsmødet afholdes på Fjordbakkeskolen Taulovafd., Taulov Kirkevej 35a, mødet afholdes i hovedbygningen i samlingssalen. Der indledes med en introduktion ved distriktsskoleleder Børge Norup og senere en rundvisning på skolen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen


Vurdering

Ingen


Indstillinger

Ingen


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Introduktion og rundvisning af Børge Norup.


Punkt 16 Økonomirapportering - regnskabsresultat 2013 - Børne- og Uddannelsesudvalget

Sagsbeskrivelse

Børne- og Uddannelsesudvalget skal i forbindelse med denne økonomirapportering godkende regnskabet for 2013, spar-/låneordningen for 2013/2014 samt opfølgning på udvalgets indsatsområder for 2013.


Beregninger viser, at konsekvensen af differentierede takster på befordringsområdet har resulteret i en besparelse i 2013 på 0,714 mio. kr. under Børne- og Uddannelsesudvalget. Dette beløb overføres til Social- og Omsorgsudvalget i forbindelse med spar/lån sagen, hvilket fremgår af nedenstående opstilling i afvigelseskolonnen under serviceudgifter.

Der skal desuden gøres opmærksom på, at besparelsen forventes at have halv virkning i 2014 og at der derfor overføres 0,357 mio. kr. til Social- og Omsorgsudvalget i 2014.

Bilag til Børne- og Uddannelsesudvalgssag nr. 14/383: Regnskabsresultat for 2013.

(Alle tal er i mio. kr.)

Aktivitetsområde:

Regnskab 2013

Korrigeret budget

Rest

Spar/lån

Afvigelse

Serviceudgifter, drift:

Skattefinansieret:

Dagtilbud

225,708

223,954

-1,754

1,937

-0,183

Klubtilbud

26,844

29,264

2,420

-2,392

-0,028

Familie og børnesundhed

160,137

190,890

30,753

-28,612

-2,141

Skoler

420,774

429,497

8,723

-8,361

-0,362

Serviceudgifter, drift i alt:

833,462

873,605

40,142

-37,428

-2,714

Overførselsudgifter, drift:

Familie og børnesundhed

6,907

7,596

0,689

0,000

-0,689

Overførselsudgifter, drift i alt:

6,907

7,596

0,689

0,000

-0,689

Central refusionsordning:

Familie og børnesundhed

-3,608

-2,093

1,515

0,000

-1,515

Central refusionsordning i alt:

-3,608

-2,093

1,515

0,000

-1,515

DRIFT I ALT

836,761

879,108

42,346

-37,428

-4,918

Anlæg:

Dagtilbud

1,639

5,153

3,514

-3,511

-0,003

Klubtilbud

0,299

0,300

0,001

0,000

-0,001

Familie og børnesundhed

0,764

1,515

0,751

-0,751

0,000

Skoler

19,146

36,532

17,386

-17,385

-0,001

ANLÆG I ALT

21,848

43,500

21,652

-21,647

-0,005



 

 

 

 

TOTAL

858,609

922,608

63,998

-59,075

-4,923

(Afvigelse : + = merforbrug,  - = mindreforbrug)






Økonomiske konsekvenser

Der henvises til afsnittene ”Sagsbeskrivelse” samt ”Vurdering”.


Vurdering

Dagtilbud:


Drift

Det samlede resultat for dagtilbudsområdet viser et merforbrug på 1,937 mio. kr., som overføres til 2014 som spar/lån.


Resultatet opgøres på følgende måde:


Distrikterne

-0,660

mio.  kr.

Fællesområdet

0,636

mio. kr.

Tilskud privat pasning

-0,579

mio. kr.

Mellemkommunale

-1,335

mio. kr.

I alt

-1,937

mio. kr.


Distrikterne: Det samlede resultat for distrikterne for 2013 på -0,660 mio. kr. fremkommer ved overskud på institutionernes/dagplejernes egne rammer samt et mindre underskud på forældrebetalingen, et overskud på fripladser og et underskud på det samlede lønbudget i institutionerne.


Daginstitutionsområdets lønbudget har hele året været under pres. Der har været ekstraordinære omkostninger på 1,988 mio. kr. primært på grund af langtidssygemeldinger og lederskifte og deraf følgende feriepen-geafregninger samt omlægning af kommunal institution til privat institution i Erritsø. Hertil kommer en omlægning af proceduren for hjemtagning af refusioner på flexjobbere, som betyder en reduktion i refusionsindtægter på 0,644 mio. kr. (Refusionen kompenseres i 2014, men vil også fremadrettet være forskudt mellem årene)


På Stendalen har der det meste af året været passet et barn med MRSA-virus. For at nedsætte risikoen for smitte til andre børn og personale i institutionen har det været nødvendigt at indføre daglig ikke-synlig rengø-ring (rengøring inden personale og børn møder ind) Samtidig har det været nødvendigt, at indkøbe ekstra rengøringsmidler og værnemidler til personalet. Ekstraudgiften i forbindelse med MRSA-sagen har i 2013 ud-gjort 0,161 mio. kr. for 3,5 måneders ekstra rengøring. 


Ligeledes har der på Stendalen været et merforbrug på grund af et barn hvor forældrene har ønsket at gøre brug af loven om hjemmetræning.

Der har i perioden 1. august til 31. december 2013 været afholdt udgifter til løn til den pædagog som skal forestå hjemmetræningen på 0,125 mio. kr. Hertil kommer et beløb til supervision som skoleafdelingen har afholdt i 2013. Aftalen om hjemmetræning er indgået som forsøgsordning i 1 år.


Samlet set overføres der 2,140 mio. kr. i spar/lån fra distrikternes egne rammer og – 4,077 mio. kr. i spar/lån fra institutionernes lønkonti.   


Fællesområdet: Fællesområdet viser et overskud på 0,636 mio. kr. Dette overskud skyldes primært et mindreforbrug på lønninger til administrativt personale samt samt en ekstraordinær indtægt i forbindelse med privati-sering af Daginstitutionen Eventyrhuset. Overskuddet bruges til at dække dele af det underskud, som har været på henholdsvis tilskud til privat pasning samt mellemkommunale i 2013.


Tilskud til privat pasning: Tilskud til privat pasning viser et underskud på

-0,579 mio. kr. som primært skyldes, at 4 ud af 7 private institutioner i 2013 har haft en belægning på over 100%.


Mellemkommunale: De mellemkommunale betalinger opdeles i fritvalgs-delen og anbragte børn. Fritvalgsdelen viser en indtægt på 0,857 mio. kr., mens der ved de anbragte børn har været en samlet udgift på 0,594 mio. kr. Samlet set er der således en indtægt på 0,263 mio. kr. på de mellem-kommunale betalinger, men da der har været budgetteret med en forven-tet indtægt på 1,598 mio. kr. ender regnskabsresultatet for de mellem-kommunale betalinger med et underskud på -1,335 mio. kr. Underskuddet dækkes delvist af overskuddet på fællesområdet samt overskuddet fra fripladskontoen.


Anlæg

På anlægsområdet tilbagestår 3,511 mio. kr. som vedrører uafsluttede projekter der overføres via spar/lån til 2014. Heraf vedrører 1,207 mio. kr. den selvejende institution Klokkefrøen, hvilket projekt nu er endeligt afsluttet.


Dagtilbudsområdet har de sidste par år haft et efterslæb på en række daginstitutioner i forhold til renovering og vedligehold.

Der er således i 2014 en række projekter af større og mindre omfang, der ikke kan skaffes finansiering til, men som skal gennemføres.


Det anbefales at mindreforbruget på 1,207 mio. kr. vedrørende Klokke-frøen overføres til en samlet prioriteret pulje på dagtilbud til renovering og vedligehold af daginstitutioner i 2014.


Den resterende del af anlægsmidlerne består hovedsageligt af pasnings-garantipuljen samt legepladspuljen.


Klubtilbud:


Drift

Det samlede resultat for klubtilbud viser et mindreforbrug på i alt 2,420 mio. kr.


Mindreforbruget skyldes primært opsparede midler fra spar/lån 2012<>2013, som lå på 2,817 mio. kr.


Faldet i det samlede spar/lån fra Spar/lån 2012<>2013 til 2013<>2014 skyldes merforbrug på lønnen i de 3 distrikter. Dette kompenseres dog delvis via en merindtægt på forældrebetalingen på ca. 0,500 mio. kr.


Belægningen i 2013 blev på 103,0 %. 


Anlæg

Flytning af trappe på Gasværksgrunden er gennemført og afsluttet i 2013.


Familie- og børnesundhed:


Drift

Familie og Børnesundhed ønsker at overføre 28,612 mio. kr. vedrørende driften til 2014.


Mindreforbruget på 28,612 mio. kr. fremkommer på følgende måde:

1. Spar/lån 2012/2013 fra alle fagområder under Familie og Børnesundhed i alt 29,879 mio. kr.

2. Overskud på driften for regnskabet 2013 0,733 mio. kr.

3. Der afleveres 2,000 mio. kr. til kassen. Familie og Børnesundheds spar/lån 2013/2014 reduceres dermed med 2,000 mio. kr.


Det blev politisk besluttet ved budgetlægningen 2013, at Familie og Børnesundheds spar/lån reduceres i 2014 med 7,500 mio. kr. Der blev endvidere i forligstekstens bilag 2 præciseret, hvilke målrettede indsatser på familieområdet de resterende midler skal anvendes til. Se vedhæftede bilag 2 fra forligsteksten.


Derudover ønsker den Kommunale Tandpleje at overføre 1,4 mio. kr. til vedligeholdelse og modernisering af venteværelser og inventar.


Anlæg, 0,751 mio. kr.

Det ønskes at overføre 0,751 mio. kr. til spar/lån vedrørende anlæg, da det er besluttet at ombygge en klinik med en ekstra unit (behandlingsklink) for at imødekomme den nye skolestruktur pr. 1. august 2013. 


Central refusionsordning 3,608 mio. kr.

Central refusionsordning beløber sig til 3,608 mio. kr. – af dette beløb er der 0,049 mio. kr. som vedrører funktion 5.17, Stendalen under daginstitutionsområdet.


Skoler:


Drift 

På driften er der samlet et mindreforbrug på 8,723 mio. kr., hvilket ligger på niveau med udmeldingen i forbindelse med 3. budgetopfølgning 2013.


Det reelle Spar/Lån, når vi korrigerer for sparede lockoutmidler er et merforbrug på ca. 3,300 mio. kr.


I det samlede Spar/lån har nogle skoler haft et merforbrug, mens andre har haft et mindreforbrug. Skoler og specialområdet har samlet set et merforbrug på 6,900 mio. kr., når vi renser for lockoutmidler, hvilket svarer til 1,60 % af det samlede budget.


På bygninger og udendørsarealer, primært energi, har der været et merforbrug på ca. 3,000 mio. kr.


Ovennævnte merforbrug kompenseres der delvist for gennem mindreforbrug på Skoleafdelingens fælleskonti.


I forbindelse med lockouten har Plejen dokumenteret ekstraudgifter på 0,700 mio. kr., som Byrådet har besluttet skal dækkes af Skoler. Dette beløb overføres til Plejen i forbindelse med Spar/lån sagen. 


Det er Skolers mål at holde budgettet for 2014.


Anlæg

På anlægsområdet er der et mindreforbrug på 17,386 mio. kr. Dette vedrører primært solcelleanlæg samt anlægsmidler i forbindelse med ny skolestruktur, der overføres til budget 2014.


Indstillinger

Familie & Børnesundhed og Børn & Unge indstiller:


  1. at regnskabet for 2013 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget.
  2. at Spar/Lån for 2013/2014 godkendes og videresendes til Økonomiudvalget.
  3. at besparelsen på befordring på 0,714 mio. kr. vedrørende 2013 overføres til Social- og Omsorgsudvalget
  4. at besparelsen på befordring på 0,357 mio. kr. vedrørende 2014 overføres til Social- og Omsorgsudvalget
  5.  at Familie og Børnesundheds spar/lån 2013/2014 reduceres med 2,000 mio. kr.
  6. at mindreforbruget på anlægsprojektet Klokkefrøen på 1,207 mio. kr. overføres til 2014 til en samlet prioriteret pulje til renovering og vedligehold af daginstitutioner og der samtidig ansøges om anlægsbevilling på 1,207 mio. kr., hvorved de overførte midler frigives.
  7. at status på indsatsområder tages til efterretning.

 

 


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Punkterne 1 – 7 tiltrædes.


Punkt 17 Høring vedrørende model for kommende fritidstilbud

Sagsbeskrivelse

Børn & unge har sendt ”Oplæg til ny organisering af det kommunale fritidstilbud for børn og unge i Fredericia Kommune” i høring hos de høringsberettigede parter til den 6. marts 2014.


Baggrund for oplægget

Skolereformen, der har virkning fra august 2014, vil ændre på vilkårene for de kommunale fritidstilbud. Derfor har der siden efteråret 2013 været arbejdet på et oplæg omkring organiseringen af de fremtidige fritidstilbud.


Processen omkring udarbejdelse forslag til organisering af de fremtidige fritidstilbud har indtil nu primært involveret ledelse og medarbejdere i SFO, klubber, ungdomsskolen samt de faglige organisationer. 


Oplægget skitserer:

  • Målsætninger, der genfindes i skolereformen, børne- og ungepolitikken og øvrige tværgående indsatsområder i Fredericia Kommune.
  • Organiseringen af de kommende tilbud, dels set ud fra fritidsbrugernes perspektiv, og dels set ud organisationens perspektiv.
  • Økonomiske forhold, herunder skøn over takster samt en
  • Procesplan frem mod godkendelse en ny organisering.

Processen

Høringssvar sendes løbende til udvalgets medlemmer. Endvidere udarbejdes der et samlet bilag til sagen med indkomne høringssvar, som udsendes, når høringsfristen er udløbet.


Andre bilag beror på sagen.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Børn & Unge anbefaler Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Sagen drøftes på baggrund af de indkomne høringssvar samt
  • Eventuelle anbefalinger indstilles til Økonomiudvalget og Byrådet.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Der afholdes et ekstraordinært udvalgsmøde mandag den 17. marts 2014 kl. 15 – 16.


Punkt 18 Tilsyn med barnets trivsel den første tid efter fødslen

Sagsbeskrivelse

Sundhedsplejerskens opgaver ved barselbesøg på 4. – 5. Dag


Den gennemsnitlige varighed af barselindlæggelsen er faldet støt gennem de senere år. Det er nu blevet rutine, at udskrive flergangsfødende med ukomplicerede forløb få timer efter fødslen, mens førstegangs-fødende ofte tilbydes 1-2 overnatninger. En stor andel af fødende udskrives således:

 inden mælken er løbet til og amningen er etableret

 inden evt. gulsot hos barnet har udviklet sig

og førend barnet er kommet i trivsel

og før forældrene har begyndende fornemmelser for, at identificere barnets basale behov

 

Den første uges tid efter fødslen er en kritisk overgangsperiode for både mor og barn. Det er vigtigt at opspore risiko for dehydrering før nyfødte bliver dehydreret, og opdage tidlig udvikling af gulsot, før gulsot når et alvorligt niveau.

Uanset om mor og barn er hjemme eller indlagt de første dage efter fødslen, er der behov for regelmæssig opfølgning på mor og barns tilstand, støtte til etablering af amning og rådgivning efter behov.

 

Tidligt hjemmebesøg 4-5 dage efter fødslen

Såfremt familien er udskrevet indenfor 72 timer efter fødslen og efter hjemmefødsler, tilbyder sundhedsplejersken at aflægge et tidligt hjemmebesøg på 4.-5.-dagen efter fødslen. Formålet er at føre tilsyn med barnets trivsel i den første tid efter fødslen og dermed bidrage til at undgå genindlæggelse pga.

dehydrering og/eller ernæringsproblemer, gulsot og brystbetændelse hos moderen. Ved det første tidlige besøg fokuserer sundhedsplejersken på

barnets trivsel

amning / anden ernæring

evt. icterus

 om forældrene kan identificere barnets behov for mad, trøst,  omsorg og kærlighed

familiedannelse, familiens psykiske velbefindende og relationer

 

 

Såfremt sundhedsplejersken på det tidlige hjemmebesøg skønner, at der er behov for en vurdering af mors eller barnets tilstand på sygehuset, har forældrene mulighed for at henvende sig til fødestedet inden for den første uge efter fødslen. Såfremt sundhedsplejersken skønner, at det er problemer, der ikke kræver vurdering af fødestedet, aftaler sundhedsplejersken et behovsbesøg for opfølgning.

 

 

For at kunne tilbyde familierne hjemmebesøg på  4. – 5. Dag efter fødslen, fordrer det besøg til enkelte familier / børn på lørdage, hvilket igen kræver, at der indgås overenskomst aftale vedr. ulempetillæg, for implicerede sundhedsplejersker.

Kolding og Vejle kommuner tilbyder lørdagsbesøg, Vejen kommune tilbyder lørdagsbesøg fra 01.01.14, Middelfart kommune tilbyder lørdagsbesøg fra 01.02.14. Flere fynske kommuner tilbyder eller er på vej med samme tilbud.

 

 

 

Estimat

Følgende tal bygger nyfødte fra 1.9.2012 – 31.8.2013, hvor der er født 78 børn på tirsdage, som er de børn der skal tilbydes besøg.

Skønsmæssigt vil ca. 1/3 af disse børn, være indlagt i mere end 72t og dermed ikke omfattet af estimatet.

78 nyfødte ÷ 26 indlagte børn = 52 børn der skal tilbydes hjemmebesøg på lørdage

Det vil sige, at der gennemsnitligt er 1 familie i ugen der skal tilbydes et barselbesøg. De fleste af de familier får i dag et godt tilbud, hvor sundhedsplejersken tager kontakt til de nybagte forældre fredag eller mandag.

 Udfordringen ligger i ferie perioder, hvor sundhedsplejersken ikke er til rådighed. Det drejer sig om påske og juleferier, hvor julen falder med lange fraværs dage.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

På baggrund af anbefalingerne fra sundhedsstyrelsen og Sundhedsplejens faglige vurdering, vil det være tilrådeligt, at Fredericia sundhedspleje iværksætter tilbud om lørdags besøg til familier med nyfødte, hvor der kan være behov for besøg, fordi sundhedsplejersken ellers ikke vil være til rådighed.


Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller at forslaget godkendes.


Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 19 Takst for 0-2 årige i Stendalen

Sagsbeskrivelse

Specialinstitutionen Stendalen overgik fra 1. januar 2014 fra at være omfattet af lov om social service til dagtilbudsloven. Det var en konsekvens for at kunne gennemføre Byrådets beslutning fra 2012 om at indføre forældrebetaling på specialpladser efter samme regler, som er gældende for børn på normalområdet.


Der har i februar måned været dialog med forældre til børn i Stendalen om, hvorvidt taksten for de 0-2 årige kunne reguleres ned til samme niveau som gælder for dagplejen. Forslaget om en differentieret takst begrundes i, at der ikke er dagplejetilbud til at modtage alle børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.


Økonomiske konsekvenser

Gennemførelse af forslaget skønnes at koste omkring 49.000 kr. på årsplan i form af reducerede forældreindtægter.


Vurdering

Forsyningsforpligtelse

Det er Fredericia Kommune, som har forsyningsforpligtigelsen og kommunen bestemmer, hvilke pasningstilbud der skal være, dog således at familierne tilbydes fleksibilitet og valgmuligheder i forhold til forskellige typer af tilbud, så udbuddet så vidt muligt passer til familiernes behov og forudsætninger.


Det følger af vejledningen til dagtilbudsloven, at kommunalbestyrelsens forpligtelse til at sørge for støtte i tilbuddene til børn og unge med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne kan opfyldes på forskellige måder:


  1. Oprettelsen af særlige handicapgrupper i almene tilbud.
  2. Integration af enkelte børn i et tilbud efter dagtilbudsloven, eventuelt med særlig personalestøtte. 
  3. Optagelse i den kommunale dagpleje.
  4. Etablering af kommunale daginstitutioner, som modtager børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Denne organisering giver mulighed for at modtage børn med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og opbygge en særlig ekspertise i personalegruppen, eventuelt suppleret med tilknytning af f.eks. fysio- og ergoterapeuter, psykologer med flere. 

Der er intet krav om at en kommune skal stille samtlige muligheder til rådighed. Fredericia Kommune har hovedsageligt valgt den sidste løsning, der samtidig skønnes at være den billigste løsning.


Udover Stendalen råder Fredericia Kommune over enkelte pladser i særlige handicapgrupper, enkeltintegrerede og enkelte specialpladser i dagplejen.


Takst

De gældende priser for 0-2 årige er følgende:


  1. Dagplejetaksten er på 2.250 kr. pr./mdr. i 12 måneder om året.
  2. Taksten for en 0-2 årige i Stendalen er 2.990 kr./mdr. i 11 mdr.
  3. Taksten for en 0-2 årige i øvrige normaltilbud er 3.190 kr./mdr. i 11 mdr.

Disse priser er eksklusiv eventuelle søskenderabatter og andre tilskud.


Stendalen er et alment tilbud hvori, der er en handicapgruppe. Taksten bør således være ens for alle børn i dagtilbuddet. Dette følger tillige af principperne for forældrebetaling, som fremgår af dagtilbudsloven.


Grundprincipperne i forældrebetalingsreglerne er:

- At der som udgangspunkt er sammenhæng mellem den ydelse, man modtager og betalingen heraf.

- At der kan fastsættes betaling efter barnets alder under hensyn til udgifterne til den pågældende aldersgruppe.

- At betalingen fastsættes, så det er gennemskueligt for forældrene, hvilket betalingsprincip der anvendes.

- At lige tilfælde behandles ens, det vil sige at forældre med børn i samme daginstitution/ daginstitutionstype/ aldersgruppe betaler det samme for den samme ydelse.


Endvidere har alle forældre mulighed for at søge tilskud grundet forskellige forhold, herunder

økonomisk friplads, søskendetilskud, behandlingsmæssig/socialpædagogisk friplads. Disse tilskud ydes, såfremt særlige forudsætninger opfyldes.


Dagtilbudslovens § 31, stk. 2 fastslår endvidere, at forældrenes egenbetaling højest må være på 25 % af bruttoudgifterne på området. Fredericia Kommune opkræver i dag 25 % til forældrebetaling.


Det er således forvaltningens vurdering, at det ikke i samme tilbud kan beregnes særlig takst for børn, som modtager støtte, da lige tilfælde behandles ens. Det vil sige at forældre med børn i samme daginstitution/ daginstitutionstype/ aldersgruppe betaler det samme for den samme ydelse.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Der grundet mangel på hjemmel i dagtilbudsloven, ikke indføres dagpleje-takst for de 0-2 årige i Stendalen.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 20 Status på skærpet tilsyn med Tommelise

Sagsbeskrivelse

Den 27.08.13 besluttede Børne- og Ungdomsudvalget, at indføre skærpet pædagogisk tilsyn med den private daginstitution Tommelise.


Tommelise fik i august 2011 en orientering om praksis for det lovpligtige tilsyn. Det lovpligtige tilsyn munder ud i en tilsynsrapport, der udarbejdes på baggrund af:

- et uanmeldt tilsynsbesøg

- gennemgang af Tommelises dokumenter

- afholdt tilsynsmøde samt

- Tommelises kommentarer til UdviklingsForums udkast til tilsyns-rapport.


Det skærpede tilsyn indeholdt krav om (citat):


UdviklingsForum anbefaler, at Fredericia Kommune skærper det pædagogiske tilsyn med Tommelise med baggrund i det anmeldte tilsynsbesøg, dialogen med bestyrelsen, børnehavens dokumenter samt Fredericia Kommunes godkendelseskriterier.

 

UdviklingsForum anbefaler endvidere, at Tommelise snarest udarbejder handleplaner i forhold til følgende temaer;

Tema 1) - at forbedre stabiliteten i medarbejdersituation.

Tema 2) - at revidere den nuværende pædagogiske læreplan på to punkter:

a) Udarbejdelse af læringsmål for vuggestuebørnene og

b) En plan for arbejdet med børn i udsatte positioner for eksempel børn, der har sproglige vanskeligheder. Den pædagogiske læreplan skal beskrive relevante pædagogiske metoder og aktiviteter, der iværksættes for at nå målene, og hvordan læreplanen evalueres. Det skal endvidere fremgå af den pædagogiske læreplan, hvilke relevante pædagogiske metoder, aktiviteter og mål, der opstilles og iværksættes for børn med særlige behov.

Tema 3) - at samarbejdet med forældrene baserer sig på et fagligt grundlag, herunder, hvordan dialogen mellem børnehaven og forældrene kan medvirke til, at Tommelise i samarbejde med forældrene kan give børn omsorg og understøtte det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst.(citat slut).

 

Sagsforløbet i perioden med skærpet tilsyn


UdviklingsForum holdt den 8. januar 2014 møde med Tommelises bestyrelse. Bestyrelsen rettede kritik af ikke at være blevet gjort bekendt med oplysninger om forældrehenvendelser/klager. Bestyrelsen fremsatte i den forbindelse ønske om en kopi af disse henvendelser.

 

Samtidig ønskede Tommelise at det skærpede tilsyn blev ophævet.


Den 13. januar 2014 fik Tommelise en kopi af de skriftlige forældreklager i anonymiseret form.


Den 20. januar 2014 fremsender Tommelise et brev angående forældreklagerne til Fredericia Kommune. Tommelises bestyrelse mener, at der er en uoverensstemmelse i at Fredericia Kommune i mail af 3.09.13 oplyser, at forældreklager ikke har haft indflydelse på beslutningen om indførelse af skærpet tilsyn, men at UdviklingsForum begrunder skærpet tilsyn med, at der foreligger klager – som har eksisteret i en længere periode, og før tilsynet blev indført.


Den 25. januar 2014 sender UdviklingsForum en fil med forældreklager til Tommelises bestyrelse pr. mail. Tommelises bestyrelse mener ikke, at de i første omgang har fået filen tilsendt. Det kan dokumenteres at filen er afsendt, men Tommelise fastholder ikke at have modtaget den.


Den 27. januar 2014 oplyser UdviklingsForum til Tommelise, at årsagen til at filen af 13.01.14 måske ikke kom frem, kan skyldes at den var stor.


Normalt underrettes UdviklingsForum via deres mailsystem, såfremt post ikke kommer frem til modtageren– en sådan besked har UdviklingsForum ikke fået, hvilket Tommelise oplyses om.


Den 10. februar 2014 oplyser Tommelises bestyrelse, at de arbejder på en handlingsplan om forældresamarbejde. De vil samtidig tage stilling til forældreklagerne – dog ikke besvare dem i forhold til de enkelte forældre.

Da det har været et større arbejde, så har bestyrelsen oplyst UdviklingsForum om, at de var forsinket i forhold til at overholde den udstukne svarfrist.  


Der udestår p.t. kun, at Tommelises bestyrelse afleverer høringssvar i relation til den endelige tilsynsrapport om status på det skærpede tilsyn.


Det forventes, at den endelige tilsynsrapport kan foreligges på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

UdviklingsForums udkast til tilsynsrapport er i høring hos Tommelises bestyrelse. Den har 14 dage til at responderer i. Høringsfristen udløber egentligt efter at Børne- og Uddannelsesudvalget har afholdt sit møde.


Efter aftale mellem UdviklingsForum og Tommelises bestyrelse forkortes høringsfristen, således at Børne- og Uddannelsesudvalget kan få forelagt en endelig tilsynsrapport. UdviklingsForum oplyser, at de har positive forventninger i relation til at kunne ophæve det skærpede pædagogiske tilsyn.


Da Tommelises bestyrelse har krav på høring, før der kan træffes endelig beslutning om en eventuel ophævelse det skærpede tilsyn, så kan der p.t. ikke forelægges bilag i sagen.

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Det skærpede tilsyn med den private daginstitution Tommelise ophæves, forudsat at den endelige tilsynsrapport efter indhentning af høringssvar fra Tommelises bestyrelse, fortsat giver anledning til det.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Det skærpede tilsyn ophæves.


Punkt 21 Orientering om tilsyn i Dagmargården

Sagsbeskrivelse

UdviklingsForum, der fører tilsyn med de private daginstitutioner i Fredericia Kommune, har udarbejdet et notat i relation til den private daginstitution Dagmargården.


Notat indeholder en vurdering af Dagmargårdens pædagogisk læreplan og plan for kompetenceudvikling.


Ved tilsyn i Dagmargården i 2013 lå den pædagogiske læreplan på daværende tidspunkt i udkast, idet afsnittet om evaluering af det pædagogiske arbejde endnu ikke var helt færdigt. Dagmargården fremsendte i oktober 2013 læreplanen, og denne blev godkendt af Børne- og Ungdomsudvalget med bemærkning om, at det var ønskeligt med en uddybning af arbejdet med dokumentation og evaluering.


Endvidere anbefalede UdviklingsForum i tilsynsrapporten, at Dagmargården opprioriterer kursus og efteruddannelse.


I januar 2014 har Dagmargården afleveret svar i relation dokumentation og evaluering samt plan for kompetenceudvikling.


UdviklingsForums rapport er vedlagt som bilag.


Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

UdviklingsForum vurderer, at


”Dagmargården har gennem sin justering af både læreplan og kompetenceplan opkvalificeret de tidligere planer ved bl.a. at skabe en tydelig sammenhæng mellem praksis og pædagogisk faglighed, mellem tidligere fokus og fremtidig kompetenceudvikling og mellem ønsket om at fremstå som et samlet hus og det at tage udgangspunkt i en fælles platform.”

Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • Sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 22 Orientering om model for tilsyn med private daginstitutioner

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune privatiserede tilsynet med private daginstitutioner i 2011. Siden har Udviklingsforum stået for opgaven.


Når UdviklingsForum gennemfører et tilsyn i en privat daginstitution, så sker det på baggrund af en model, som er godkendt af Fredericia Kommune.


Børne- og Ungdomsudvalget godkendte den 10. september 2013 at modellen skulle justeres:


”Tilføjelse af tilsynsopgaver ved fremtidige tilsyn

UdviklingsForum anbefaler at udvide tilsynet, så det fremover også omfatter bygningsmæssige forhold og legepladssikkerhed. Det vil sige, at de private daginstitutioner pålægges at fremvise relevant materiale og godkendelser på de to områder.

 

Endvidere ønskes der i tilsynet også inddraget forholdet om antal indmeldte børn sat i forhold til det godkendte antal børn, som daginstitutionerne er godkendt til at måtte optage. Dette forhold skal sikre at daginstitutionerne kun anvender de pladser, de er godkendt til.

 

Den konkrete vurdering af og tilsyn med bygninger og legeplads skal som hidtil udføres af andre faglige instanser.

 

Opgaven medfører ikke udgifter for Fredericia Kommune, men vil bidrage til en større grad af helhed i tilsynsopgaven. (citat slut)


De private daginstitutioner blev i efter 2013 underrettet om de påtænkte ændringer.


Modellen for tilsyn er vedlagt som bilag til sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

UdviklingsForum har tilpasset modellen for tilsyn med private daginstitutioner i henhold til aftalen.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  •  Sagen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Indstillingen taget til efterretning.


Punkt 23 Beredskabsplan til forebyggelse, opsporing og håndtering af sager med vold og seksuelle overgreb mod børn og unge

Sagsbeskrivelse

Der er udarbejdet Beredskabsplan til forebyggelse, opsporing og håndtering af sager med vold og seksuelle overgreb mod børn og unge, jf. lov om social § 19.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Beredskabsplanen er udarbejdet i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller til at Beredskabsplan til forebyggelse, opsporing og håndtering af sager med vold og seksuelle overgreb mod børn og unge godkendes og offentliggøres jf. gældende lovgivning.

 

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 24 Forslag til nye distriktsnavne på dagtilbud

Sagsbeskrivelse

Skoleområdet ændrede i 2013 navne på sine 4 distrikter. Ledere og bestyrelser på dagtilbudsområdet har på tilsvarende vis været inddraget i at komme med forslag til nye navne til de 4 distrikter på dagtilbudsområdet.


Formålet med at give områderne nye navne begrundes med de ændrede ledelsesmæssige, økonomiske og organisatoriske forhold. Med udlægning af beføjelser og ansvar til distriktsinstitutionslederne, er der behov for en klar markering af deres ansvarsområder rent geografisk, herunder institutionernes tilhørsforhold til distrikterne.


Organisatorisk består områderne af 4 institutioner, hvortil der er knyttet en række daginstitutioner.


Som det ses af nedenstående skema, så lægger forslagene sig tæt op ad de navne, der er valgt på skoleområdet.


Nye distriktsbetegnelser - dagtilbud

Skoledistrikter

Distriktsinstitutionen Ullerup Bæk

Ullerup Bæk Skolen

Distriktsinstitutionen Kirstinebjerg

Kirstinebjergskolen

Distriktsinstitutionen Fjordbakken

Fjordbakkeskolen

Distriktsinstitutionen Erritsø

Erritsø Fællesskole


Den store overensstemmelse mellem navnene på de to områder, forventes at lette anvendelse af de nye distriktsbetegnelser.


Institutionerne vil fremover blive nævnt ved deres distriktsbetegnelse og institutionsnavn som i følgende eksempel:


Distriktsinstitutionen Erritsø, afdeling Peter Aage Gården.


Oplægget er præsenteret for Fællesrådet for dagtilbud, som ikke havde bemærkninger til forslaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Dog skal der administrativt ændres på diverse udgående skrivelser, som eksempelvis post, lønsedler og lignende.

Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Børn og Unge indstiller til Børne- og Uddannelsesudvalget, at:


  • De fremlagte forslag til nye distriktsnavne på dagtilbudsområdet godkendes.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 25 Vi springer over sukkeret - ny strategi på børne- og ungeområdet

Sagsbeskrivelse

Der har været nedsat en tværfaglig arbejdsgruppe på børne- og ungeområdet, som har haft til opgave, på baggrund af Børne- og Ungepolitikken og Sundhedspolitikken, at udarbejde en strategi for at få mere fælles retning omkring mad, måltider og bevægelse på hele børne- og ungeområdet.

 

Det er der kommet et udkast til en strategi ud af, som har fået titlen ”Vi SPRINGER over sukkeret”. Strategien er vedhæftet sagen.

 

Målepunkterne på sidste side i strategien tager afsæt i målinger, som allerede foretages, f.eks. i forbindelse med indskolingsundersøgelsen, eller som er planlagt til at skulle finde sted (f.eks. Ungeundersøgelse i efteråret 2015).

 

Strategien er blevet præsenteret på Skolebestyrelsernes Fællesrådsmøde, Fællesrådsmøde for Klub7000 og Fællesrådsmødet for dagtilbud henholdsvis 18. og 19. februar, hvor der var bred interesse og opbakning til strategien.

 

Bemærkninger fra fællesrådsmøderne ift. forbedringer af udkastet:

-  forældrebestyrelsesmedlemmer ønskede mere præcise parametre for målopfyldelsen. Der var interesse for at indgå eksternt samarbejde omkring test/målopfyldelse med f.eks. SDU.

 

Andre bemærkninger:

-  strategien kræver at der skal gøres en stor indsats i forhold til både forældre og medarbejdere

-  der ligger en særlig udfordring i de nye ungdomsklubber i at samarbejde med de unge om at springe over sukkeret

-  der ligger mange brugbare erfaringer i kommunen fra idrætsbørnehaver, idrætsskolerne og fra Klub7000s sundhedsindsatser

 

Vedr. forbedring af strategien

Skal der arbejdes mere i dybden med målopfyldelsen sammen med en ekstern samarbejdspartner, vil der skulle afsættes økonomi til dette. Dette kan hurtigt beløbe sig til minimum 100.000 kr.

 

Et alternativ kunne være at elever og lærere (idræt og matematik) på udvalgte årgange kortlægger og udregne årgangens sundhedstilstand sammen med eleverne. Dette kunne gøres ved, at der udarbejdes et fælles undervisningsdesign for idræt og matematik på udvalgte årgange. Dette kunne gøres i samarbejde med KOSMOS det nationale videncenter for kost, motion og sundhed for børn og unge (UCSyd) og vil kræve et engangshonorar, som forsøges dækket ved ekstern finansiering eller udviklingsmidler i Børn og Unge. Herefter står skolens idrætslærere og matematiklærere for årligt at indsamle data på udvalgte årgange. Der kunne i denne sammenhæng udarbejdes en række sundhedspriser til skoler/elever, som redskab til at fastholde et fokus på det sundhedsforebyggende arbejde.

 

Økonomiske konsekvenser

Der vil skulle afsættes økonomi, såfremt der ønskes flere test og dybdeborende opfølgninger på målene.

 

Vurdering

Børn og Unge, Familie og Børnesundhed samt Pleje og Sundhed vurderer, at

 

-  strategien vil kunne sætte mere fælles retning på, hvilken vej ledere og medarbejdere skal trække dagtilbud, skoler, SFO og klubber, når vi taler mad, måltider og bevægelse i de kommende år.

 

-  strategien vil understøtte et styrket fokus på mad, måltider og bevægelse i skolen, hvilket er helt i overensstemmelse med den ny skolereform.

 

-  flere dagtilbud, skoler og klubber har gode erfaringer med den pædagogiske indsats omkring mad, måltider og bevægelse, og der er derfor god inspiration at hente indenfor kommunen, såvel som fra andre kommuner.

 

-  der vil være behov for undervejs at understøtte sundhedsfremmende indsatser ude i distrikterne økonomisk. Der skal derfor arbejdes sammen med kommunens fundraiser om fremskaffelse af midler på dette område.

Indstillinger

Børn og Unge, Familie- og Børnesundhed samt Pleje og Sundhed indstiller at

-  strategien vedtages af Børne- og Uddannelsesudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget med en præcisering af, om der skal ske en stramning af nogle af målene.


-  strategien er gældende, så længe at der ikke er taget politisk beslutning om andet. Den begrænser sig således ikke til at være gældende i en bestemt periode.

 

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.

Uden at der sker stramning i målene, men at betydningen af et godt morgenmåltid præciseres i strategien.


Punkt 26 Deltagelse i projekt Grøn Generation

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune har fået mulighed for at være blandt de 10 kommuner i Danmark, der hen over en 3-årig periode (01.01. 2014 – 31.12.2016) indgår i projekt Grøn Generation i samarbejde med Fonden Dansk Naturvidenskabsformidling. Projektsponsor er Villum Fonden.


For at Fredericia Kommune kan deltage i projektet, skal der være bred politisk opbakning.  


Projektets formål: at bidrage til udvikling af et bæredygtigt samfund via uddannelse.


I kommunens naturfagsstrategi for børn og unge 2012 - 2016 står der, at


børn og unge i Fredericia er engagerede og fagligt dygtige på det naturfaglige og tekniske område, og de kendes på en høj grad af miljøbevidsthed.


Projektets formål er at engagere 10 kommuner (Kolding er en af de andre deltagende kommuner) i at udvikle kommunale strategier til fremme at uddannelse for bæredygtig udvikling og dermed grønne generationer. Dette er helt i tråd med den naturfagsstrategi, som Børn og Unge er i gang med at implementere i dagtilbud og skoler.


Børn og Unge og Natur & Miljø ser derfor også en række muligheder i projekt Grøn Generation for at arbejde tættere sammen omkring autentiske læringsmiljøer for børn og unge. Bl.a. skal der arbejdes med at koble de mange solcelleanlæg på tagene af dagtilbud og skoler med læring i naturfagene. Der er her allerede udarbejdet et projektforslag ”Slip cellerne løs”, som meget fint kunne indgå som en del af projekt Grøn Generation. Der er også andre store temaer som affald og vand, som er vigtige temaer at få børn og unge inddraget omkring, og så er der hele Fredericia C som ny bæredygtig bydel.  


Projektet kræver en bred involvering af forskellige interne og eksterne parter, herunder også erhvervslivet. For begge fagafdelinger er det vigtigt, at der arbejdes med en vis fleksibilitet, således at de enkelte dagtilbud og skoler kan koble sig på projektet på forskellig vis.

Projektet konkretiseres af en bredt sammensat projektgruppe, hvis Fredericia går med i projektet.

Der findes yderligere information om projektet her:

https://grongeneration.wikispaces.com/Gr%C3%B8n+Generation


Økonomiske konsekvenser

Kommunens deltagelse i projekt Grøn Generation og dets netværksaktiviteter er vederlagsfrit.

Et team på to medarbejdere skal have opbakning til aktivt at deltage i projektets netværksaktiviteter (ca. 60 timer årligt) samt til at udvikle en ”Grøn Generations-strategi” for kommunen.

Vurdering

Børn og Unge samt Natur & Miljø vurderer

 

 

-  at projekt Grøn Generation vil tilføre et øget fokus på uddannelse

for bæredygtig udvikling for kommunens børn og unge. Det er en langtidsinvestering i forhold til at sikre ikke bare grøn vækst og en grøn omstilling, men en bæredygtig udvikling, hvor de kommende generationer uddannes med en ´grøn´ tankegang og nye handlekompetencer.

 

-  at projektet vil kvalificere samspillet på tværs af fagområder

 

-  at Fredericia vil kunne få positiv landsdækkende omtale ved at være del af projektet, idet Fonden Dansk Naturvidenskabsformidling tidligere har været dygtige til at komme i medierne med deres projekter

 

-  at projektet kan øge mulighederne for at hente eksterne puljemidler til at udvikle det naturfaglige læringsmiljø i Fredericia

Indstillinger

Børn og Unge samt Natur & Miljø indstiller


-  at Børne- og Uddannelsesudvalget samt Miljø- og Energiudvalget bakker op om at Fredericia Kommune deltager i projekt Grøn Generation.

Beslutning i Børne- og Uddannelsesudvalget den 11-03-2014

Godkendt.


Punkt 27 Orientering om Randalgård (Lukket)

Punkt 28 Orientering om Klokkefrøen (Lukket)

Punkt 29 Tilpasning af kapacitet på dagtilbud (Lukket)

Punkt 30 Orientering (Lukket)